Het boek Openbaring

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 12 mei 2019 21:04

Cathy schreef:Die 24 oudsten, zijn dat niet symbolisch de hoofden van de 12 stammen van Israël en de 12 apostelen? Vertegenwoordigend het oude en het nieuwe verbond en op die manier heel Gods gemeente? Symbolisch wel hè!, want Johannes zou dan zichzelf zien.

Dit is dan wel weer een punt. Hoewel... het is een visioen en waarom zou dat dan niet kunnen?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 12 mei 2019 21:39

Ereunao schreef:Om dat te bewijzen heb ik dus geen bijgelovige apocriefe boeken nodig!

Fijn Ereunao! Er is trouwens niemand die jou aan het genre van de apokriefen verplicht. En zeker al niet als je er al een negatief bijvoeglijk naamwoord bij hebt gezocht. Hou het hoofd koel en de voeten warm!
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 13 mei 2019 08:23

jesaja40:
De kerk heeft haar uiterste best gedaan om dat wel te bewerkstelligen. Velen vinden dat Joden die zich niet aansluiten dwalend ten opzichte van de kerk. Ik heb dat menig predikant horen zeggen. Zij zijn helaas uiterst negatief heb ik aan de lijve ondervonden.

Wat is dan onze Joodse positie in deze? Mijns inziens zijn zij geroepen tot een volledige restauratie van de kerken naar het uitgangspunt van de eerste apostelen. Maar ja, voor ons Joden is dat een heidens karwei. Als wij de tekst in Zacharja aanhalen dat 10 mannen uit de volkeren de tsitsiet van een Joods man zullen vastpakken en te zeggen: ga met ons. Deze rebus levert per Jood 2800 mannen op. Velen onder u ondergraven dit door keihard te stellen dat Yeshua dit is. Hebben de volkeren zijn tsitsiet vastgehouden? Dit is nog steeds toekomstverwachting. En gelet op het aantal Joden wereldwijd is dat voldoende om de gehele wereldbevolking van ruim 7 miljard te bedienen. Ook hier is een toekomstige profetie nog niet in vervulling gegaan. De Messiasbelijdende Joden zien uit naar die dag en hebben alles ervoor over om op deze manier dienstbaar te zijn aan hun Messias.


Hier denk ik toch iets anders over! En nu ga ik mij niet beroepen op mijn recht op een eigen mening, maar je uitleggen waarom:
Ten 1e gaat het in Zach.8 niet over heidense gelovigen van de gemeente, maar over volken die zich nationaal bekeren tot tot de God van Israël en met Israël de Heere zullen dienen in het messiaanse rijk.In de huidige bedeling worden slechts de eerstelingen binnengehaald,Als er door de zending in Egypte een kleine chr.gemeente ontstaat is daar mee Egypte nog niet tot God bekeerd. Maar Israël zal straks de volle oogst binnenhalen. Jes.27;6 en Mich.5;6.

En ten 2e vrees ik dat als jullie de kerk moeten restaureren wij heidenen dan allemaal proselieten van Israël zouden moeten worden en gedwongen de sabbat en de hoge feesten te vieren! Maar juist de apostelen hebben ons geleerd dat de Gemeente een eigen en van Israël onderscheiden identiteit en relatie met dezelfde messias heeft. Want zij is een nieuwe schepping die ook voor de Joden nieuw was omdat zij door de inwonende Geest organisch als lichaam en hoofd met Chr. verbonden is in zijn opstandingsleven. Maar zijn relatie met Israël is krachtens zijn geboorte uit het geslacht van David, dus die van Koning en volk. Maar de Gemeente is zijn hemelse bruid. Het is alleen maar jammer dat zij dat zelf al kort na de dood van de apostelen vergeten heeft en in de huid van Israël gekropen is! Shalom.ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Johan100 » 13 mei 2019 09:42

Jesaja40 schreef:ereumao merkt op:

En zij is ook in de toekomst niet bestemd om in de Kerk ingelijfd te worden.

De kerk heeft haar uiterste best gedaan om dat wel te bewerkstelligen. Velen vinden dat Joden die zich niet aansluiten dwalend ten opzichte van de kerk. Ik heb dat menig predikant horen zeggen. Zij zijn helaas uiterst negatief heb ik aan de lijve ondervonden.

Wat is dan onze Joodse positie in deze? Mijns inziens zijn zij geroepen tot een volledige restauratie van de kerken naar het uitgangspunt van de eerste apostelen. Maar ja, voor ons Joden is dat een heidens karwei. Als wij de tekst in Zacharja aanhalen dat 10 mannen uit de volkeren de tsitsiet van een Joods man zullen vastpakken en te zeggen: ga met ons. Deze rebus levert per Jood 2800 mannen op. Velen onder u ondergraven dit door keihard te stellen dat Yeshua dit is. Hebben de volkeren zijn tsitsiet vastgehouden? Dit is nog steeds toekomstverwachting. En gelet op het aantal Joden wereldwijd is dat voldoende om de gehele wereldbevolking van ruim 7 miljard te bedienen. Ook hier is een toekomstige profetie nog niet in vervulling gegaan. De Messiasbelijdende Joden zien uit naar die dag en hebben alles ervoor over om op deze manier dienstbaar te zijn aan hun Messias.

Beste Jesaja40, ereunao of wie dan ook op dit forum is denk ik niet 'de kerk' die u bedoelt.
Hij draagt zijn visie uit.
Probeer dat helder voor ogen te houden en te onderscheiden.
Er zit veel oud zeer heb ik de indruk.

Als ik een Jood tegenkom die Jezus net als ik als de Messias belijdt en we doen samen Bijbelstudie 'beoordelen' wij elkaar op wat we zeggen, toch? Aan de hand van de Bijbel. We vinden elkaar als het goed is in het Woord.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 13 mei 2019 10:38

johan100:
Beste Jesaja40, ereunao of wie dan ook op dit forum is denk ik niet 'de kerk' die u bedoelt.
Hij draagt zijn visie uit.
Probeer dat helder voor ogen te houden en te onderscheiden.
Er zit veel oud zeer heb ik de indruk.

Als ik een Jood tegenkom die de Messias belijdt en we doen samen Bijbelstudie 'beoordelen' wij elkaar op wat we zeggen, toch? Aan de hand van de Bijbel


Ik vrees dat wij hier langs elkaar heen gaan praten, ik had het niet over een visie maar over het beeld van de Gemeente zoals Schrift ons die tekent, niet over ‘de kerk zoals jij vind dat wij lid van zouden moeten zijn.’. Als ik tenminste goed begrepen heb wat je bedoelt met dat ‘is denk ik niet 'de kerk die u bedoelt.’
gr: ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Johan100 » 13 mei 2019 10:45

Ben ik onduidelijk blijkbaar?

Ereunao merkte op: En zij is ook in de toekomst niet bestemd om in de Kerk ingelijfd te worden.

Jesaja40 reageert: De kerk heeft haar uiterste best gedaan om dat wel te bewerkstelligen.

Dus voor mijn gevoel rekent Jesaja dat iedereen aan.....
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 13 mei 2019 14:09

johan100:
Ben ik onduidelijk blijkbaar?

Ereunao merkte op: En zij is ook in de toekomst niet bestemd om in de Kerk ingelijfd te worden.

Jesaja40 reageert: De kerk heeft haar uiterste best gedaan om dat wel te bewerkstelligen.

Dus voor mijn gevoel rekent Jesaja dat iedereen aan.....johan 100.


Jesaja bedoelt daarmee dat de kerk van deze bedeling dat wel geprobeerd heeft. Maar ik had het over het Israël van de toekomst. En jesaja rekent dat iedereen aan omdat wij die traditie tot op de huidige dag voortzetten en slechts met de mond die verv-leer afgezworen hebben maar weigeren de consequenties daarvan te aanvaarden Bovendien wie in de erfenis van de kerk treedt is ook automatisch aansprakelijk voor de schulden die de erflater nalaat. En aangezien ook de in hun eigen Messias gelovende Joden tot de Gemeente behoren geldt dit ook voor hen.gr: ereunao

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 13 mei 2019 14:32

Jesaja40 schreef:De kerk heeft haar uiterste best gedaan om dat wel te bewerkstelligen. Velen vinden dat Joden die zich niet aansluiten dwalend ten opzichte van de kerk. Ik heb dat menig predikant horen zeggen. Zij zijn helaas uiterst negatief heb ik aan de lijve ondervonden.

Er zijn joden die lid zijn geworden of geweest van een kerkelijke denominatie. Het kan goed gaan als deze mensen zich volledig conformeren aan de gang van zaken. Maar niet zelden loopt dat verkeerd af. Het is meer dan een cultuurverschil. Hun joods zijn komt altijd wel tot uiting maar dat wordt slechts door weinigen op prijs gesteld.

Jesaja40 schreef:Wat is dan onze Joodse positie in deze? Mijns inziens zijn zij geroepen tot een volledige restauratie van de kerken naar het uitgangspunt van de eerste apostelen. Maar ja, voor ons Joden is dat een heidens karwei.

Er is een opwekking voor nodig. Zowel een opwekking van de christelijke gemeente als het geestelijk herstel van Israël. Beide zijn voorzegd in Romeinen 11. Beide zullen een werk van God zijn. Zowel de volheid der heidenen (Rom. 11:25) als de volheid van Israël (Rom. 11:12). Het begrip volheid in Romeinen 11 is niet - zoals meestal wordt aangenomen - een kwantitatief begrip - het volle getal. Het is gerelateerd aan Goddelijke vervulling van de beloften. Het begrip volheid in Romeinen 11 staat literair tegenover een tekort (Rom. 11:12) en de volheid van de heidenen staat in contrast met hun eigenwijsheid (Rom. 11:25). Het komt er dus op neer dat God zelf Israël en de kerk zal herstellen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 13 mei 2019 19:22

Johan100 merkt op:
Beste Jesaja40, ereunao of wie dan ook op dit forum is denk ik niet 'de kerk' die u bedoelt.
Hij draagt zijn visie uit.
Probeer dat helder voor ogen te houden en te onderscheiden.
Er zit veel oud zeer heb ik de indruk.

Als ik een Jood tegenkom die Jezus net als ik als de Messias belijdt en we doen samen Bijbelstudie 'beoordelen' wij elkaar op wat we zeggen, toch? Aan de hand van de Bijbel. We vinden elkaar als het goed is in het Woord.


De kerken in het algemeen bestrijden elkaar en iedere kerk roept het van de daken: wij zijn de ware kerk. Zij verkondigen én dragen hun dogma's en maken gebruik van rituelen die ik niet terug vind in de Bijbel.

Daarom noem ik hen liever: gelovigen uit de volkeren, dat etiket past daar beter bij. Natuurlijk zijn er ook die dat breder willen zien en benoemen als "de Gemeente". Maak ook daarin zie ik mensen die zich vanuit hun kerkelijke achtergrond zich zo laten benoemen.

Hoe bedoelt u oud zeer Johan100? Bij mij is dat beslist niet zo. U weet heel goed dat de jonge opkomende kerk een eigen koers is gaan varen. Dat is hun oud zeer, niet dat van mij. Natuurlijk is het goed om dat te benoemen, want corrigeren kan alleen maar vanuit het punt waar het mis is gegaan.

Origenes merkt op:
Er is een opwekking voor nodig. Zowel een opwekking van de christelijke gemeente als het geestelijk herstel van Israël


Het geestelijk herstel van Israël is gaande en ontwikkelt zich in een zeer rap tempo. Vele orthodoxe Joden consulteren Messiasbelijdende Joden. Wat u hier voorstelt Origenes is dat beide groepen zichzelf maar zien te ontwikkelen. U wilt het bij het oude laten? Was dat de bedoeling van Yeshua dat zij gescheiden moesten blijven?

Een ding is in ieder geval heel erg zeker: de Joden hebben zich [op een enkeling na] nimmer laten assimileren onder de volkeren. Daardoor is het oorspronkelijke Hebreeuws bewaard gebleven, het heeft tot op de dag van vandaag nog steeds een functie, namelijk de uitleg van de Bijbel. Met alle respect: dat vindt u nimmer in het Grieks terug. Daar ontbreken de taallagen en de diepte van de tekst met hun prefix, suffix en woordvolgorde.

Het westerse spraakgebruik is gebaseerd op het Griekse denken. Het Hebreeuwse denken en spreken was de taal waarin de Eeuwige communiceerde met Mozes. Uiterst nauwkeurig, ik heb het al eerde benoemd, zijn die woorden opgeschreven. Dus, ja alles wat uit het Griekse denken voort komt staan alle signalen op scherp. Klopt het én sluit het aan bij de Hebreeuwse tekst. Zo niet, dan blijven wij er ver vandaan. Het heeft ook zijn reden waarom de Joden zo negatief zijn. Ook Grieken hebben zich zeer vijandig gedragen en hebben slachtingen aangebracht onder het Huis van Israël. Reden: zij sporten allen naakt en de Joodse jongens/mannen die daaraan meededen waren besneden. Dat mocht niet van hen. Nee, van mijn kant geen oud zeer maar het benoemen van de feiten. Niet wij, maar de Grieken dienen zich te verantwoorden bij de Eeuwige.

Hoe verhoudt zich een en ander tot het onderwerp Openbaring? Is dat niet de voortdurende waarschuwing van de Eeuwige aan Zijn volksgenoten. Niet de kerk, maar de Joodse Johannes krijgt dit visioen. Uitgerekend op Grieks grondgebied en verbannen door de overheden uit Israël. Hetzelfde overkomt Daniël, die eveneens verbannen is en in Babel een visioen krijgt aangaande de wereldpolitiek en machtsverhoudingen. Tussen door krijgt hij op een presenteerblaadje de mededeling dat een Messias uitgeroeid zal worden. Hij noteert alles zeer nauwkeurig, dat is een Joodse eigenschap. Daniël is geschokt wat hij van de Eeuwige te zien krijgt en krijgt de opdracht van wat hij gezien heeft te verzegelen. Ook Johannes is geschokt is bij al de machten, die vele malen erger blijken te zijn dan wat Daniël te zien kreeg.

Waar waren die krachten en machten op gericht? Om Israël te vernietigen en totaal op te laten gaan in deze wereld. De Eeuwige heeft nog enkele profetieën open staan aangaande Israël. Die waren niet gericht aan de kerken zoals velen wel eens denken.

In de voorgaande eeuwen zijn Joden min of meer gedwongen geweest om het christelijke geloof aan te nemen. Zij dezen dat uit lijfsbehoud. Alle gebruiken zoals de Bijbelse feesten hield men in stand. Op zaterdag kringelde geen rook uit de schoorstenen en dat was de reden om deze nieuwe kerkgangers ernstig toe te spreken. Ook de gemengd gehuwden kwamen voor en zij werden uitgeschreven uit de Joodse synagoge. Tientallen ken ik die daardoor geen ster behoefden te dragen in de laatste wereldoorlog ondanks dat zij 100% Joods waren.

Dus Johan100: geen oud zeer dus als iets wordt benoemd. Het staat niet in de geschiedeniscanon. Daarvoor is het te klein in de mensheid. Maar wel zeer groot voor de Eeuwige, Die thans bezig is het Huis van Israël samen te roepen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 13 mei 2019 19:28

Jesaja40 schreef:Wat u hier voorstelt Origenes is dat beide groepen zichzelf maar zien te ontwikkelen. U wilt het bij het oude laten? Was dat de bedoeling van Yeshua dat zij gescheiden moesten blijven?

Nee, beslist niet. Ik zeg juist dat het een werk van God is. In Romeinen 11 staat zowel de volheid der heidenen als de volheid van Israël met elkaar in verband. Als gevolg daarvan zullen de joden de hoofdrol spelen in de wereldevangelisatie. Nu is het ploegen op rotsen maar als God de harten van de heidenen bereid maakt dan zal dit alles resulteren in een leven uit de doden (Rom. 11:15)
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 13 mei 2019 19:41

Origenes merkt op:

Nee, beslist niet. Ik zeg juist dat het een werk van God is. In Romeinen 11 staat zowel de volheid der heidenen als de volheid van Israël met elkaar in verband. Als gevolg daarvan zullen de joden de hoofdrol spelen in de wereldevangelisatie.


Correct, maar wie waren die Romeinen waar Paulus aan schreef? Was dat niet de eenheid die toen nog bestond? Paulus voorzag de tweespalt die dreigde te ontstaan. Wereldwijd staan de Joden klaar om die hoofdrol te spelen op het wereldtoneel. Hoe zullen de kerken zich opstellen? Of zal dat uitsluitend gebeuren als de Messias teruggekeerd is op deze aarde om op de troon van David plaats te nemen gedurende een Bijbelse dag. Dan is de instructie én de boodschap onveranderd gedurende die 1000 jaar.

Dan sluit dat naadloos aan bij het volgende: een jongeling van 100 jaar die zondigt zal sterven.

Vele gelovigen wachten op die periode. Anderen denken: dat gaat helemaal buiten ons om, "wij zijn dan opgenomen". Bij wie zijn "die opgenomen mensen" dan als de Messias Zijn vrederijk hier op aarde opricht?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 13 mei 2019 20:20

jesaja40;
Het westerse spraakgebruik is gebaseerd op het Griekse denken. Het Hebreeuwse denken en spreken was de taal waarin de Eeuwige communiceerde met Mozes. Uiterst nauwkeurig, ik heb het al eerde benoemd, zijn die woorden opgeschreven. Dus, ja alles wat uit het Griekse denken voort komt staan alle signalen op scherp. Klopt het én sluit het aan bij de Hebreeuwse tekst. Zo niet, dan blijven wij er ver vandaan. Het heeft ook zijn reden waarom de Joden zo negatief zijn. Ook Grieken hebben zich zeer vijandig gedragen en hebben slachtingen aangebracht onder het Huis van Israël. Reden: zij sporten allen naakt en de Joodse jongens/mannen die daaraan meededen waren besneden. Dat mocht niet van hen. Nee, van mijn kant geen oud zeer maar het benoemen van de feiten. Niet wij, maar de Grieken dienen zich te verantwoorden bij de Eeuwige.


Het is idd.zo dat het idoom van het hebreeuws veel verschilt van het griekse denken. En aangezien veel vert. gebaseerd zijn op de Septuagint heeft dit funeste om niet te zeggen desastreuze gevolgen gehad voor Israël en ook de Joodse gelovigen in de Gemeente.Maar het Huis van Israël zijn de dorre doodsbeenderen van Ezech.37’ja dat geheel vs 13. En daar is de Heere nu bezig tot leven te brengen, alleen er is nog geen geest in. Israël en de kerk hebben dus idd. allebei een opwekking nodig, maar niet met hetzelfde doel.

Hoe verhoudt zich een en ander tot het onderwerp Openbaring? Is dat niet de voortdurende waarschuwing van de Eeuwige aan Zijn volksgenoten. Niet de kerk, maar de Joodse Johannes krijgt dit visioen. Uitgerekend op Grieks grondgebied en verbannen door de overheden uit Israël. Hetzelfde overkomt Daniël, die eveneens verbannen is en in Babel een visioen krijgt aangaande de wereldpolitiek en machtsverhoudingen. Tussen door krijgt hij op een presenteerblaadje de mededeling dat een Messias uitgeroeid zal worden. Hij noteert alles zeer nauwkeurig, dat is een Joodse eigenschap. Daniël is geschokt wat hij van de Eeuwige te zien krijgt en krijgt de opdracht van wat hij gezien heeft te verzegelen. Ook Johannes is geschokt is bij al de machten, die vele malen erger blijken te zijn dan wat Daniël te zien kreeg.


Dit heeft dan ook grote gevolgen voor de interpretatie van de Openbaring. Want in de traditionele kerken die heel de Schrift als kerkgeschiedenis lezen is er natuurlijk geen plaats voor de eigen positie van Israël zoals die zo duidelijk uit dit boek blijkt. Zelfs de oudvaders die, meer verlicht dan velen van hun tijdgenoten, aan de letterlijke vervulling van den profetie vast hielden, zijn toch niet geheel aan dit griekse denken ontkomen als zij de herbouw van de tempel met al cosequenties van dien ontkennen en de 1e opstanding zo verklaren dat het geen lichamelijke is maar dat de zaak waarvoor zij gestreden hebben boven zal drijven. Kortom, voor dit griekse denken zal de Apoc. dus altijd wel een gesloten boek blijven

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 13 mei 2019 20:28

Jesaja40 schreef:Correct, maar wie waren die Romeinen waar Paulus aan schreef? Was dat niet de eenheid die toen nog bestond? Paulus voorzag de tweespalt die dreigde te ontstaan.

Ik trek n.a.v. Rom. 9-11 de conclusie dat de verwijdering toen al speelde. Tijdens het bewind van Claudius werden de Joden uit Rome verdreven. Mogelijk hebben Romeinse christenen dat op een verwerpelijke manier uitgelegd. Paulus vond het daarom nodig deze indringende woorden te richten aan de gemeente van Rome: "opdat gij niet eigenwijs zal zijn!"

Jesaja40 schreef:Wereldwijd staan de Joden klaar om die hoofdrol te spelen op het wereldtoneel.

Dat wordt tot nog toe helaas uiterst negatief uitgelegd. Het huidige antisemitisme is in dat opzicht sterk verwant met dat van het Derde RIjk en misschien nog wel venijniger. Tot in de kerken heeft het gelijkheidsdenken prioriteit. Daarin past geen uitverkoren volk.

Jesaja40 schreef:Hoe zullen de kerken zich opstellen?

Nu uiterst negatief. Toen ik nog kerklid was en het thema te sprake bracht was de enige reactie: "dat leeft hier niet zo". Waarmee dan eigenlijk bedoeld werd: "dat willen we het liefst zo houden."
Ook daarom ben ik ervan overtuigd dat er een opwekking aan te pas moet komen.

In veel kerken wordt er regelmatig gebeden voor de bekering van Israël. Daar heb ik een dubbel gevoel bij. Alsof de kerk zicht niet hoeft te bekeren! En er wordt vanuit gegaan dat Israël onder een bedekking leeft. Men heeft niet door dat de bedekking, waar Paulus van spreekt in 2 Kor. 3:14 transparant is. Het is als de bedekking op het aangezicht van Mozes (Ex. 34:30-35). De bedekking laat het volle licht niet door, maar het is geen algehele verduistering. Het is getemperd licht. Terwijl de gemeente uit de heidenen bedekt is met een veel intensere duisternis.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 13 mei 2019 21:03

Origenes merkt op:

In veel kerken wordt er regelmatig gebeden voor de bekering van Israël. Daar heb ik een dubbel gevoel bij. Alsof de kerk zicht niet hoeft te bekeren! En er wordt vanuit gegaan dat Israël onder een bedekking leeft. Men heeft niet door dat de bedekking, waar Paulus van spreekt in 2 Kor. 3:14 transparant is. Het is als de bedekking op het aangezicht van Mozes (Ex. 34:30-35). De bedekking laat het volle licht niet door, maar het is geen algehele verduistering. Het is getemperd licht. Terwijl de gemeente uit de heidenen bedekt is met een veel intensere duisternis.

Gebed voor Israël is altijd een goede zaak. Ook vanuit de Messiasbelijdende Joden wordt er gebeden.

Maar wat dacht u Origenes, als mijn volksgenoten niet met blindheid waren geslagen, en niet door de Eeuwige onder een deksel zijn geplaatst, dan zou het Sanhedrin er alles aan hebben gedaan om Yeshua in leven te houden en massaal zouden zij Hem gevolgd hebben.

Dat deksel is u als heiden tot zegen geweest. Het is dus het wijze oordeel van de Eeuwige geweest dat Hij dit deksel op een deel van ons heeft gelegd.

De glans die de Eeuwige op het gelaat van Mosje had gelegd is het garantiebewijs dat wij in het licht van de Eeuwige mogen verkeren. Het heeft dus ook een profetisch uitzicht voor wat de mens zal ondergaan. Dat niet alleen: wij zullen ook een nieuwe naam ontvangen.

U noemt het dat de gelovigen uit de heidenen kampen met een intensere duisternis. Hoe komt het dan, dat zoveel kerken zich beroemen dat zij de ware zijn? Hoe komt het dan dat zij tot op het bot verdeeld zijn. Zou dat opgelost worden als zij het Ware Licht gaan zien? Verkondigt niet iedere kerk haar eigen waarheid? Hoe komen zij daar dan aan?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 13 mei 2019 21:20

Origenes merkt op:

Dat wordt tot nog toe helaas uiterst negatief uitgelegd. Het huidige antisemitisme is in dat opzicht sterk verwant met dat van het Derde RIjk en misschien nog wel venijniger. Tot in de kerken heeft het gelijkheidsdenken prioriteit. Daarin past geen uitverkoren volk.

Het is mij jaren geleden overkomen als gastpredikant. Twee theologen vonden dat ik Lucas niet volgens de kerkelijke traditie heb uitgelegd. De Messiasbelijdende Joodse traditie had men totaal geen affiniteit meer. O ja, wij vinden het niet erg hoor als u Joods bent maar scheep ons er niet mee op.

Gelukkig volgde daarna een zeer goed gesprek met een andere luisteraar.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten