Psalmen versus Opwekking? (Kinga Ban)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Johan100 » 11 mei 2019 14:56

MoesTuin schreef:
Dan over de Psalmen, zo zuiver worden deze nu ook weer niet gezongen in vergelijking met de oorspronkelijke tekst....

Psalm 81 : 12
"Opent uwen mond;
Eist van Mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig.

oorspronkelijke Statenvertalingtekst: "doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen."

Exact! Scherp:!:
De berijmde psalmen wijken wel vaker af van de onberijmde.

Kwam dat vaker tegen. Zal kijken of ik wat voorbeelden kan vinden....

Bovendien is een deel op de wet gebaseerd tijdens het O.T.
Christus is in de psalmen nog voor een deel verborgen (psalm 22 bijv. is profetisch), maar wij leven als Gemeente als het goed is uit en door de opgestane Messias.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 13 mei 2019 08:59, 2 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2019 16:42

Precies, je moet ze vaak vertalen naar nu. Zeker ook als het over de tempel, Israel en Jeruzalem gaat. Niks mis mee maar er is zoveel gebeurd na David waar David geen weet van had, waar hij alleen soms profetisch op kon vooruitzien. Het leven en offer van Jezus.... het evangelie ook voor de heidenen... en de Geest kwam en ging in mensen wonen en werken. Waarom dan die angst voor nieuwe liederen vraag je af.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor MoesTuin » 11 mei 2019 17:27

Overigens, net wat Marnix aangeeft terrecht, vind ik de Psalmen prachtig mooi van inhoud maar wel vertaald naar vandaag de dag....


Psalm 73 in samenzang massaal gezongen, k zal dan gedurig bij U zijn, in al mijn noden angst en pijn, en wat verder volgt, prachtig indrukwekkend mooi! en ook de ernstige waarschuwing, o zie het verschil tussen vers 12 en 14
Nog is het tijd, De Heer roept, Komt, kom, komt tot Mij in geloof en Ik geef u Eeuwig Leven!



Psalm 73 vers 1
Ja waarlijk, God is Isrel goed,
Voor hen, die rein zijn van gemoed;
Hoe donker ooit Gods weg moog' wezen,
Hij ziet in gunst op die Hem vrezen.
Maar ach, hoewel mijn ziel dit weet,
Mijn voeten waren in mijn leed
Schier uitgeweken, en mijn treên
Van 't spoor der godsvrucht afgegleên.

Psalm 73 vers 12
'k Zal dan gedurig bij U zijn,
In al mijn noden, angst en pijn;
U al mijn liefde waardig schatten,
Wijl Gij mijn rechterhand woudt vatten.
Gij zult mij leiden door Uw raad,
O God, mijn heil, mijn toeverlaat;
En mij, hiertoe door U bereid,
Opnemen in Uw heerlijkheid.


Psalm 73 vers 14
Wie, ver van U, de weelde zoekt,
Vergaat eerlang en wordt vervloekt;
Gij roeit hen uit, die afhoereren
En U den trotsen nek toekeren;
Maar 't is mij goed, mijn zaligst lot,
Nabij te wezen bij mijn God;
'k Vertrouw op Hem geheel en al,
Den HEER, Wiens werk ik roemen zal

En

Psalm 42 zo voluit en mooi bezongen en uitgevoerd (als de kans er is, zo hard mogelijk aan)
O mijn ziel wat zijt g in mij verontrust.... Maar de Heer zal Uitkomst geven!



Psalm 42 vers 1
't Hijgend hert, der jacht ontkomen,
Schreeuwt niet sterker naar 't genot
Van de frisse waterstromen,
Dan mijn ziel verlangt naar God.
Ja, mijn ziel dorst naar den HEER;
God des levens, ach, wanneer
Zal ik naad'ren voor Uw ogen,
In Uw huis Uw naam verhogen?

Psalm 42 vers 3
O mijn ziel, wat buigt g' u neder?
Waartoe zijt g' in mij ontrust?
Voed het oud vertrouwen weder;
Zoek in 's Hoogsten lof uw lust;
Want Gods goedheid zal uw druk
Eens verwiss'len in geluk.
Hoop op God, sla 't oog naar boven;
Want ik zal Zijn naam nog loven.

Psalm 42 vers 5
Maar de HEER zal uitkomst geven,
Hij, die 's daags Zijn gunst gebiedt;
'k Zal in dit vertrouwen leven,
En dat melden in mijn lied;

'k Zal Zijn lof zelfs in den nacht
Zingen, daar ik Hem verwacht;
En mijn hart, wat mij moog' treffen,
Tot den God mijns levens heffen.



Marnix schreef:Precies, je moet ze vaak vertalen naar nu. Zeker ook als het over de tempel, Israel en Jeruzalem gaat. Niks mis mee maar er is zoveel gebeurd na David waar David geen weet van had, waar hij alleen soms profetisch op kon vooruitzien. Het leven en offer van Jezus.... het evangelie ook voor de heidenen... en de Geest kwam en ging in mensen wonen en werken. Waarom dan die angst voor nieuwe liederen vraag je af.


Angst voor het onbekende, mensen willen zelf alles onder controle houden en dat lukt niet meer bij volledige overgave en alles loslaten en de Geest hét werk laten doen....

En beste mensen...laten we al die verschillen als pietluttig heden laten voor wat het is en beseffen dat de tijd kort nog is en we in eenheid met elkaar Eén in Christus tot een getuigenis van Hem voor de wereld zijn (zeker op een forum als deze) en Zijn Naam samen groot maken want we zijn onderweg en de tijd gaat snel en zing maar mee vol van de Heer door Zijn Geest over de Hoopvolle Toekomst met woorden vanuit je hart (welke bundel het is, de Heer vraagt er echt niet naar)

Ik zie een Poort wijd open staan






1
Ik zie een poort wijd open staan,
waardoor het licht komt stromen
van 't kruis, waar 'k vrijlijk heen mag gaan
om vrede te bekomen.

ref:
Genade Gods, zo rijk en vrij!
Die poort staat open ook voor mij!
Voor mij! Voor mij!
Staat open, ook voor mij.
2
Die open poort leidt tot Gods troon:
gaat door, laat niets u hind'ren;
neemt op uw kruis, aanvaardt de kroon,
die God biedt aan Zijn kind'ren
3
In 't hemelrijk, voor Jezus' troon
daar leidt het kruis tot zegen;
daar dragen wij voor kruis een kroon
door Jezus' bloed verkregen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor mona » 11 mei 2019 19:01

Johan100 schreef:Christus is in de psalmen nog voor een deel verborgen (psalm 22 bijv. is profetisch), maar wij leven als Gemeente als het goed is uit en door de opgestane Messias.

Dit vind ik een heel krachtig argument om goede en mooie gezangen te zingen. Er zijn er zoveel, die rijk van inhoud zijn en het volle licht op Christus laten schijnen.


Marnix schreef:er is zoveel gebeurd na David waar David geen weet van had, waar hij alleen soms profetisch op kon vooruitzien. Het leven en offer van Jezus.... het evangelie ook voor de heidenen... en de Geest kwam en ging in mensen wonen en werken. Waarom dan die angst voor nieuwe liederen vraag je af.
Ik ben absoluut geen tegenstander van nieuwe liederen, zoals ik hierboven al aangaf, is het heel belangrijk om tot glorie van het werk van Christus te zingen! . Alleen wel Bijbels getoetst. En met die maatstaf vallen er toch heel wat opwekking af.

benefietdiner schreef:Op deze internetsite staat stap voor stap zijn levens verhaal geschreven http://www.barjona.nl/opinie/muziek/60-lean-maclean

Ik vind het een prachtige getuigenis. En ik ben het van harte met hem eens dat popmuziek doordrenkt is met satanische elementen.
Vanuit zijn achtergrond is er wel een gevaar om door te schieten naar de andere kant, de kant waardoor niets meer kan. Uit angst en uit afschuw van wat hij heeft gezien en weet. Dus wel te begrijpen, maar niet helemaal goed.

Maar.... Ook gospelmuziek kan satanische symbolen bevatten. Michel W. Smith heeft op zijn site een link staan naar zijn eigen muziekpodium Rocketown. Daar heb ik in december op gekeken en ik geloofde mijn eigen ogen niet: Bands met satanische namen en symbolen gaf hij ruimte om voor jongeren op te treden. Dit was een aantal jaren geleden ook al zo, zag ik op een oude link, er is dus niets veranderd!
Muziek van Hillsong zit ook vol van satanisme. Zij hebben een paar jaar geleden zo'n satanische show gegeven, dat ik de link hier gewoon niet durf te plaatsen, zo schokkend vond ik het. Verder muziek van de Bethelchurch. Door vele jongeren heden ten dage geliefd, maar heel erg onbijbels. Verdiep je er in en toets alles aan het Woord!

Ik zie in de bundel op Toon Hoogte ook liederen staan uit de Hillsongchurch. Wij hebben ze nog niet gezongen in onze gemeente maar dat zal ik absoluut nooit, nooit doen. Zo jammer dat deze in OTH staan.... Als men eens wist uit welke bron ze kwamen!

Daarom blijf ik maar bij psalmen en gezangen, Christian Verwoerd, Sons of Korah, Sounds like Rain...
Er is veel goede muziek gelukkig. Maar durf te onderzoeken.




MoesTuin schreef:Angst voor het onbekende, mensen willen zelf alles onder controle houden en dat lukt niet meer bij volledige overgave en alles loslaten en de Geest hét werk laten doen....

Blijf wel toetsen MoesTuin. Een zekere mate van controle wordt van iedere Christen gevraagt. Beproef de geesten of ze uit God zijn, zegt de Bijbel. Laat nooit alle controle zomaar varen, dat kan ook gevaarlijk zijn.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2019 19:41

Ik weet niet of er heel veel opwekking afvalt dan, sommigen allicht wel en als je zo kijkt vast ook allerlei gezangen. Zelfs bij sommige vertalingen van psalmen kan je dan hier en daar een vraagteken zetten. Wat vooral belangrijk is is de balans, veel opwekkingsnummers zijn lofliederen, aanbiddingsliederen. Dat is mooi maar er moet en mag daarnaast ook ruimte zijn voor een ander geluid. Je zingt ook niet alleen de laatste paar Psalmen maar in de breedte. En zo moet je zorgen dat er bij wat je zingt, een goede balans is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

sjaqi
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 sep 2014 01:16

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor sjaqi » 11 mei 2019 21:49

Waarom psalmen?
Ds de Heer gaat hier op in in zijn boek met de titel "de evangelische beweging"

Hij schrijft:

"Het zingen van psalmen in de eredienst staat daarom ook in een oude traditie. Daar is al veel over geschreven. We willen het samenvatten met de woorden van Calvijn: "Wij hebben liederen nodig die niet alleen eerbaar, maar ook heilig zijn, en die ons kunnen dienen als prikkels om ons aan te sporen tot God te bidden, God te loven en Zijn werken te overpeinzen, opdat wij Hem liefhebben vrezen, eren en verheerlijken. Maar wat Augustinus zegt is waarachtig, dat niemand iets zingen kan wat Gode waardig is of hij moet het van God ontvangen hebben. Daarom zullen wij ook, na overal gezocht en rondgespeurd te hebben, geen liederen vinden noch meer geschikt om dit te doen dan de psalmen Davids, welke de Heilige Geest geinspireerd heeft. Als wij deze zingen, zijn wij alleen zeker dat God ons de woorden in onze mond legt, alsof Hij ze Zelf in ons zong om Zijn eigen glorie te verhogen."

In mijn eigen woorden samengevat:
Psalmen zijn geïnspireerd door Gods Geest en horen daarom in de eredienst en andere liederen niet.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2019 22:34

sjaqi schreef:Waarom psalmen?
Ds de Heer gaat hier op in in zijn boek met de titel "de evangelische beweging"

Hij schrijft:

"Het zingen van psalmen in de eredienst staat daarom ook in een oude traditie. Daar is al veel over geschreven. We willen het samenvatten met de woorden van Calvijn: "Wij hebben liederen nodig die niet alleen eerbaar, maar ook heilig zijn, en die ons kunnen dienen als prikkels om ons aan te sporen tot God te bidden, God te loven en Zijn werken te overpeinzen, opdat wij Hem liefhebben vrezen, eren en verheerlijken. Maar wat Augustinus zegt is waarachtig, dat niemand iets zingen kan wat Gode waardig is of hij moet het van God ontvangen hebben. Daarom zullen wij ook, na overal gezocht en rondgespeurd te hebben, geen liederen vinden noch meer geschikt om dit te doen dan de psalmen Davids, welke de Heilige Geest geinspireerd heeft. Als wij deze zingen, zijn wij alleen zeker dat God ons de woorden in onze mond legt, alsof Hij ze Zelf in ons zong om Zijn eigen glorie te verhogen."

In mijn eigen woorden samengevat:
Psalmen zijn geïnspireerd door Gods Geest en horen daarom in de eredienst en andere liederen niet.


Dat de psalmen, tenminste de onberijmde versie, door de Geest geinspireerd zijn is wel te onderbouwen. Maar dat andere liederen daarom ongeschikt zijn niet. Dat de Geest na Pinksteren niet meer genoeg zou inspireren om geschikte liederen te schrijven al helemaal niet. Dat God alleen met Zijn eigen woorden geloofd wil worden ook niet. Welke vader wil nou alleen door hem zelf bedachte complimenten van zijn kind ontvangen? En zelfs in de bijbel was er al overal ruimte voor meer lofliederen dan de psalmen alleen. En die is er nog steeds. Zingt de Heere een nieuw lied. Hoe kan je die psalm zingen en vervolgens stellen dat andere liederen niet geschikt genoeg zijn om Hem te eren? Om maar te zwijgen over het feit dat de Psalmen ver voor Jezus komst, Zijn lijden en sterven, het nieuwe verbond en de komst van de Geest zijn geschreven en als je je tot de psalmen beperkt, beperk je je tot een stukje van de Bijbel, sla je heel veel over en dat is een beperking, een verarming van de dienst aan God.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Johan100 » 12 mei 2019 07:47

Ontwaak, gij die slaapt en sta op uit de doden,
en Christus zal over u lichten!
Zo wekt u, zo trekt u als broeder Gods Zoon,
eer Hij u als rechter komt richten.
Ontwaak en sta op, het gevaar is zo groot!
Wie kiest, o verdwaasde, voor 't leven de dood?

2
Ontwaak, gij die slaapt in de zonde, met spoed,
de nacht is zo lang reeds verdwenen!
Het licht der genade, met blijdschap begroet,
heeft d' aarde reeds eeuwen beschenen.
En groots is uw roeping en heilig uw taak,
en d' uren zijn weinig: ontwaak dan, ontwaak!

3
Sta op uit de doden, o zondaar, en leef,
dat Christus ook over u lichte!
Sta op uit de doden, o zondaar, of beef
voor God en het jongste gerichte!
Nog wekt u de Heiland en nog is er raad,
sta op uit de doden,'t is spoedig te laat!

Uit gezang 165/462
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor naamloos » 12 mei 2019 11:32

Alles toetsen, jazeker! Zo toets ik bijvoorbeeld ook de Psalmen aan wat Jezus zegt.
Dan leg ik de haat en wraakpsalmen naast de Bergrede. Je vijanden liefhebben, vergeving enzo.
Ik denk dat er meteen ''onbijbels'' geroepen zou worden wanneer dergelijke haat- en wraakliederen in liedbundels zouden staan ipv in de Psalmen.
Dit vind ik veel Christelijker dan bidden om de verdelging van je vijanden: https://www.youtube.com/watch?v=Auz7dGcELEg

Bij mij gaat er niet zo veel Opwekking de prullenbak in hoor! Deze liederen over het kruis ...
https://www.youtube.com/watch?v=qCDCu0j84cI
https://www.youtube.com/watch?v=y7vCx_ubbfs
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2019 12:10

Ja, men is vaak wel bevooroordeeld en meet daarom met twee maten. Een lofpsalm vindt men prima, als er er persoonlijke belijdenissen, dingen als mijn God, U heeft mij gered, ik zal U loven in staat heeft, daar heeft men geen moeite mee. En als hetzelfde in een opwekkingsnummer staat vindt men het teveel vanuit de ik-vorm, te eenzijdig en teveel geloofszekerheid erin zitten... tja.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor de passant » 12 mei 2019 13:30

Psalmen?, ja hoor, ben ik helemaal voor!
https://www.youtube.com/watch?v=1aoWmdkTsWw
maar ja ondanks de tekst van die Psalm, vind ik dit ook heel mooi!:
https://www.youtube.com/watch?v=YJ69mTCyVX8
Obelix zou zeggen ; "Rare jongens die Christenen", en zo is het maar net!!

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor mona » 12 mei 2019 16:32

Marnix schreef:Ja, men is vaak wel bevooroordeeld en meet daarom met twee maten. Een lofpsalm vindt men prima, als er er persoonlijke belijdenissen, dingen als mijn God, U heeft mij gered, ik zal U loven in staat heeft, daar heeft men geen moeite mee. En als hetzelfde in een opwekkingsnummer staat vindt men het teveel vanuit de ik-vorm, te eenzijdig en teveel geloofszekerheid erin zitten... tja.


Nou Marnix, ik ben vrij duidelijk geweest dat ik niets tegen een vrij lied heb, dus ik voel me niet aan gesproken als je zegt dat ik met twee maten meet.
Ik ben voor psalmen omdat juist in de psalmen de eer van God (de Vader) bezongen wordt. Daarnaast zijn er ook een aantal messiaanse psalmen, die vind ik erg mooi. Ook de psalmen over vergeving van zonden, troost in nood, kracht in zwakheid, zijn voor mij van grote waarde. (Ik ben met de psalmen opgegroeid, en ik schaam mij er niet voor te zeggen dat ik deze erg waardeer, alhoewel ik sommige liever in een andere berijming zou zien).
Daarnaast ben ik evengoed ook voor gezangen en het vrije lied omdat daar de Heere Jezus en Zijn offer ter verzoening van onze zonden in bezongen wordt, en het werk van de Heilige Geest.



naamloos schreef:zo toets ik bijvoorbeeld ook de Psalmen aan wat Jezus zegt.
Dan leg ik de haat en wraakpsalmen naast de Bergrede. Je vijanden liefhebben, vergeving enzo.

De Bijbel spreekt zichzelf tegen bedoel je?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor naamloos » 12 mei 2019 17:22

mona schreef:De Bijbel spreekt zichzelf tegen bedoel je?
Ik kan het niet op 1 lijn krijgen met de woorden van Jezus.
Als jij dat wel kunt dan verneem ik graag jouw visie.
Maar kom ajb niet aanzetten met het verduisterde verstand oid. Psalmen vallen onder poëzie en proza, niet onder dogma's.
Ik ben redelijk goed in staat (vind ik zelf) om de geest/sfeer van wat een lied uitademt te onderscheiden.
Mocht jij, of een ander, de liefde van Jezus in dergelijke Psalmen bespeuren, dan ben ik daar serieus benieuwd naar.

Vraagje: zingen jullie werkelijk dergelijk haat/wraak Psalmen.
Zo ja, hoe vaak gemiddeld gesproken?
Als het antwoord zelden of nooit is, dan staan we qua keuze in liederen wel een beetje quitte.
Wij zingen ook standaard een aantal Opwekkingsliederen niet.
Het verschil is dat ik Opwekking niet per definitie goen of onfeilbaar noem, dus ik hoef niets op 1 lijn te krijgen.

Psalmen zijn net zo goed eenzijdig als Opwekking. Lofprijs, aanbidding, boete berouw, klaagzang, blijdschap ... kortom, alles wat een mens heeft aan emoties.
Mee eens dat Opwekking minder gefocust is op zonde/boete/berouw. Maar ze zijn er wél!
Niemand beweert trouwens ook dat je alléén Opwekking moet gebruiken (al staan er ook Psalmen in)
Ik vind het mooi om liederen te gebruiken die bij de preek passen (of bij de situatie bijv een sterfgeval), en sowieso minimaal 1 aanbidding en lofprijslied.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2019 23:49

mona schreef:Nou Marnix, ik ben vrij duidelijk geweest dat ik niets tegen een vrij lied heb, dus ik voel me niet aan gesproken als je zegt dat ik met twee maten meet.
Ik ben voor psalmen omdat juist in de psalmen de eer van God (de Vader) bezongen wordt. Daarnaast zijn er ook een aantal messiaanse psalmen, die vind ik erg mooi. Ook de psalmen over vergeving van zonden, troost in nood, kracht in zwakheid, zijn voor mij van grote waarde. (Ik ben met de psalmen opgegroeid, en ik schaam mij er niet voor te zeggen dat ik deze erg waardeer, alhoewel ik sommige liever in een andere berijming zou zien).
Daarnaast ben ik evengoed ook voor gezangen en het vrije lied omdat daar de Heere Jezus en Zijn offer ter verzoening van onze zonden in bezongen wordt, en het werk van de Heilige Geest


Gelukkig voel je je niet aangesproken, het was ook niet aan jou gericht. Ik ben zelf ook voor psalmen en hymnen en geestelijke liederen ;-)

Ik reageerde op naamloos dat ik herken dat mensen soms als tegenargumenten voor bijvoorbeeld Opwekking dingen noemen die je in de Psalmen ook gewoon terugvindt. Maar dan is het opeens erg en in de Psalmen niet. Men is soms bevooroordeeld en meet dan met twee maten. Maar dat verwijt ik jou niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

sjaqi
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 sep 2014 01:16

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor sjaqi » 13 mei 2019 02:38

Marnix schreef:Dat de psalmen, tenminste de onberijmde versie, door de Geest geinspireerd zijn is wel te onderbouwen. Maar dat andere liederen daarom ongeschikt zijn niet. Dat de Geest na Pinksteren niet meer genoeg zou inspireren om geschikte liederen te schrijven al helemaal niet. Dat God alleen met Zijn eigen woorden geloofd wil worden ook niet. Welke vader wil nou alleen door hem zelf bedachte complimenten van zijn kind ontvangen? En zelfs in de bijbel was er al overal ruimte voor meer lofliederen dan de psalmen alleen. En die is er nog steeds. Zingt de Heere een nieuw lied. Hoe kan je die psalm zingen en vervolgens stellen dat andere liederen niet geschikt genoeg zijn om Hem te eren? Om maar te zwijgen over het feit dat de Psalmen ver voor Jezus komst, Zijn lijden en sterven, het nieuwe verbond en de komst van de Geest zijn geschreven en als je je tot de psalmen beperkt, beperk je je tot een stukje van de Bijbel, sla je heel veel over en dat is een beperking, een verarming van de dienst aan God.


Er is een verschil tussen het zingen in een eredienst en het zingen daarbuiten. Het door mij genoemde citaat van ds de Heer gaat over het zingen in de eredienst.
Op een zangavond van een ger gem koor klinken er echt niet alleen maar psalmen. Het is dus niet zo dat er alleen psalmen geaccepteerd worden.

Verder is het zo dat een eredienst niet alleen maar uit het zingen bestaat. De psalmen zijn begrensd door de tijd waarin ze geschreven zijn maar dat betekend niet dat de zaken als Zijn lijden en sterven niet terugkomen in de psalmen.
Daar komt bij dat het zingen (binnen de ger gem) maar een beperkt deel van de eredienst in nemen. In de prediking is er volop de ruimte om alle aspecten van het geloof tot uitdrukking te brengen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten