Twijfel aan het Geloof

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Twijfel aan het Geloof

Berichtdoor MoesTuin » 07 mei 2019 08:33

Iedereen, niemand uitgezonderd, heeft in haar of zijn leven momenten van twijfel.
Twijfel aan van alles en nog wat.
Twijfel aan het Geloof, aan God, aan mede christenen en door van alles en nog wat , dat je tegenkomt op je levenspad.
Ups en Downs in je geloofsleven.
Wie kent het niet?

Maar hoe gaat u / jullie hiermee om?
Welke plaats heeft het in het (geloofs)leven de twijfel....
Waar komt het vandaan, de oorzaak / reden
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Twijfel aan het Geloof

Berichtdoor Teus » 07 mei 2019 10:07

MoesTuin schreef:Iedereen, niemand uitgezonderd, heeft in haar of zijn leven momenten van twijfel.
Twijfel aan van alles en nog wat.
Twijfel aan het Geloof, aan God, aan mede christenen en door van alles en nog wat , dat je tegenkomt op je levenspad.
Ups en Downs in je geloofsleven.
Wie kent het niet?

Maar hoe gaat u / jullie hiermee om?
Welke plaats heeft het in het (geloofs)leven de twijfel....
Waar komt het vandaan, de oorzaak / reden

Ieder kind van God heeft inderdaad wel eens twijfel maar ieder kind van God weet, heeft minimaal 1 keer in zijn of haar leven de absolute zekerheid, omdat Jezus het persoonlijk bekend gemaakt heeft, dat het vrij gemaakt is van zonden.
Het is een belofte en we mogen daar op staan, (Dat is het ultieme vertrouwen).

Elke keer als twijfel, min of meer voor langere duur, bovenkomt en je valt daar op terug oprecht tegenover God dan laat Hij je weer zien, bevestigd het weer, wat Hij beloofd heeft.
Is mij wel eens overkomen.

Twijfel kan ook ineens voor een moment, een hele korte periode, voorkomen. Zingen, bidden of praten met God geeft direct vrijheid.
Komt vaker voor.

Hoe het komt? Satan is de twijfelzaaier.
De reden? Als je, ik, dicht bij God leef, veel vertrouwen heb, heb je er geen last van, satan probeert het wel maar komt daar niet tussen, God staat het niet toe. Leef je minder dicht bij God, minder vertrouwen, dan vindt satan wellicht een gaatje en benut dat.
Leef je je eigen leven, zoals je zelf denkt dat het goed is dan heb je ook geen last van satan.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Twijfel aan het Geloof

Berichtdoor naamloos » 07 mei 2019 10:43

Hier herken ik veel van mijn twijfels in, (niet 1 op1 hoor):
https://visie.eo.nl/2015/06/die-twijfel ... -heel-eng/
https://visie.eo.nl/2015/06/matthijs-vl ... n-kind-nu/
Toe maar, nu ik toch bezig ben: https://post-evangelisch.typepad.com/on ... an-geloof/

Wel grappig dat Teus zo ongeveer reageert zoals in de laatste link staat: "Een eerste ‘evangelische’ reactie als zo’n proces in het leven van een bevriende christen plaatsvindt, is om die persoon aan te moedigen om toch gewoon maar door te gaan, hem of haar bemoedigende Bijbelteksten aan te bieden, te bieden, het als geestelijke strijd te zien of als een overwinning van de boze."
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Twijfel aan het Geloof

Berichtdoor Teus » 07 mei 2019 10:55

naamloos schreef:
Wel grappig dat Teus zo ongeveer reageert zoals in de laatste link staat: "Een eerste ‘evangelische’ reactie als zo’n proces in het leven van een bevriende christen plaatsvindt, is om die persoon aan te moedigen om toch gewoon maar door te gaan, hem of haar bemoedigende Bijbelteksten aan te bieden, te bieden, het als geestelijke strijd te zien of als een overwinning van de boze."


Ik begrijp het niet helemaal, leg eens uit.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Twijfel aan het Geloof

Berichtdoor coby6 » 07 mei 2019 16:48

MoesTuin schreef:Iedereen, niemand uitgezonderd, heeft in haar of zijn leven momenten van twijfel.
Twijfel aan van alles en nog wat.
Twijfel aan het Geloof, aan God, aan mede christenen en door van alles en nog wat , dat je tegenkomt op je levenspad.
Ups en Downs in je geloofsleven.
Wie kent het niet?

Maar hoe gaat u / jullie hiermee om?
Welke plaats heeft het in het (geloofs)leven de twijfel....
Waar komt het vandaan, de oorzaak / reden

Hoe ik ermee om ging toen ik twijfelde: het Woord proclameren dag en nacht. Dat was twijfel over genezing.
Medicijn tegen twijfel is geloof en geloof komt door het horen, dus uitspreken van de Bijbel.

Toen ik aan God begon te twijfelen, kwam omdat ik zonder het te beseffen in zonde leefde en daarom kon Hij mij niet helpen. Ik kwam tot op het punt van: volgens mij bestaat Hij gewoon helemaal niet, want Hij verhoorde mijn gebeden niet. Mijn kinderen waren afgejat. Hij deed niks. En toen dacht ik nou ja er is zoveel rotellende in de wereld, dus de duivel bestaat zeker en dan bestaat God ook en ik bad om vergeving, bekeerde me en vroeg Hem opnieuw in mijn hart.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Twijfel aan het Geloof

Berichtdoor MoesTuin » 09 mei 2019 08:11

Bedankt voor de bijdragen
Twijfel heeft toch iedereen wel denk ik.
Komt veelal ook door dingen die je meemaakt of teleurstelling in integriteit van medemensen.... vertrouwens kwesties, schijn-van-heiligheid e.d.

Zelf ervaar ik hier met God en gedragen door de zo vaak onderbelichte en onbegrepen Heilige Geest sterker uit en het brengt je verder en dichter en vaster in het Geloof bij de Heer.

Vallen en opstaan is het.
Lied en Zang brengt mij veel dan
Zoals deze woorden



Gezang 153:3

Heer, waar dan heen?
Tot U alleen!
Gij zult ons niet verstoten.
Uw eigen Zoon
heeft tot uw troon
de weg ons weer ontsloten
.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Twijfel aan het Geloof

Berichtdoor Johan100 » 11 mei 2019 08:32

MoesTuin schreef:Iedereen, niemand uitgezonderd, heeft in haar of zijn leven momenten van twijfel.
Twijfel aan van alles en nog wat.
Twijfel aan het Geloof, aan God, aan mede christenen en door van alles en nog wat , dat je tegenkomt op je levenspad.
Ups en Downs in je geloofsleven.
Wie kent het niet?

Maar hoe gaat u / jullie hiermee om?
Welke plaats heeft het in het (geloofs)leven de twijfel....
Waar komt het vandaan, de oorzaak / reden

Geloof is het middel om Jezus aan te grijpen, één te zijn, verbonden te zijn met God. etc.
Geloof komt door het horen (lezen) van het Woord en we moeten ons geloof wortelen in het Woord
Twijfel jij aan je geloof , of dat echt is of aan Jezus of aan God? Wat bedoel je precies?

Lees ook 2 Korinthe 5 eens

Als er iets in je zegt dat je geloof niet echt is ga je op onderzoek uit
stap daar niet overheen

Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;

1 Timotheus 2 :3-5

Tot een hartelijke erkentenis der waarheid komen, aangaande onszelf (Lees o.a. Romeinen 3 bijvoorbeeld wie wij zijn van nature), aangaande de Zoon,
enzovoort. graaf in het Woord.

Het geloof is niet alleen zomaar een goed gevoel..
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Twijfel aan het Geloof

Berichtdoor Chaya » 11 mei 2019 09:54

Johan100 schreef:Het geloof is niet alleen zomaar een goed gevoel..

Geloof kan ook soms juist tegen alle gevoel in gaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Twijfel aan het Geloof

Berichtdoor MoesTuin » 11 mei 2019 10:02

Johan100 schreef:Twijfel jij aan je geloof , of dat echt is of aan Jezus of aan God? Wat bedoel je precies?




MoesTuin schreef:Bedankt voor de bijdragen
Twijfel heeft toch iedereen wel denk ik.
Komt veelal ook door dingen die je meemaakt of teleurstelling in integriteit van medemensen.... vertrouwens kwesties, schijn-van-heiligheid e.d.

Zelf ervaar ik hier met God en gedragen door de zo vaak onderbelichte en onbegrepen Heilige Geest sterker uit en het brengt je verder en dichter en vaster in het Geloof bij de Heer.

Vallen en opstaan is het.
Lied en Zang brengt mij veel dan
Zoals deze woorden



Gezang 153:3

Heer, waar dan heen?
Tot U alleen!
Gij zult ons niet verstoten.
Uw eigen Zoon
heeft tot uw troon
de weg ons weer ontsloten
.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Twijfel aan het Geloof

Berichtdoor Johan100 » 11 mei 2019 10:07

MoesTuin schreef:Bedankt voor de bijdragen
Twijfel heeft toch iedereen wel denk ik.
Komt veelal ook door dingen die je meemaakt of teleurstelling in integriteit van medemensen.... vertrouwens kwesties, schijn-van-heiligheid e.d.

Dat moet in principe niet uitmaken denk ik.
Zeker, teleurstellingen kunnen mensen doen afhaken.
We moeten in alles nadenken wat we doen. Zonder de Geest kunnen we niet.
Mensen tot jaloersheid verwekken.
Maar het ligt veelal maar aan de ander?.....zo...nee zo werkt het niet.
Dan worden we teveel een slachtoffer van de omstandigheden.
''Die ander is schijnheilig en oh, ik ben stiekem eigenlijk best heilig''. Je doet dan eigenlijk precies hetzelfde, verheffen boven een ander. Heilig heeft te maken met een nederige houding toch?, dat valt niet mee hoor.
Als het een zaak tussen God en jou is heb jij persoonlijk schuld/lig je er buiten en heb je persoonlijk een Middelaar/Zaligmaker/Verlosser nodig.
Dan stem je niet alleen toe, je doorleeft het ook. (is mijn ervaring althans hoor)
Het Woord wijst aan wie ik en jij en ieder mens is van nature.

die meditatie van P Gerrets vind ik ook het overdenken waard trouwens
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Twijfel aan het Geloof

Berichtdoor MoesTuin » 11 mei 2019 15:37

Johan100 schreef:Dat moet in principe niet uitmaken denk ik.
Zeker, teleurstellingen kunnen mensen doen afhaken.
We moeten in alles nadenken wat we doen. Zonder de Geest kunnen we niet.
Mensen tot jaloersheid verwekken.
Maar het ligt veelal maar aan de ander?.....zo...nee zo werkt het niet.
Dan worden we teveel een slachtoffer van de omstandigheden.
''Die ander is schijnheilig en oh, ik ben stiekem eigenlijk best heilig''. Je doet dan eigenlijk precies hetzelfde, verheffen boven een ander. Heilig heeft te maken met een nederige houding toch?, dat valt niet mee hoor.
Als het een zaak tussen God en jou is heb jij persoonlijk schuld/lig je er buiten en heb je persoonlijk een Middelaar/Zaligmaker/Verlosser nodig.
Dan stem je niet alleen toe, je doorleeft het ook. (is mijn ervaring althans hoor)
Het Woord wijst aan wie ik en jij en ieder mens is van nature.

die meditatie van P Gerrets vind ik ook het overdenken waard trouwens

Gelukkig ben ik geen slachtoffer van de omstandigheden omdat het geloof in de Heere Jezus mij Kracht en Vrijheid geeft.
Heb me nog nooit zo vrij gevoeld sinds Christus in mijn hart woont en Hij trok mij en Ik, (ja ikke) heb Hem aangenomen in en uit Geloof.
Wow...blij mens, ook in mijn verdriet want ik kan bij mijn Heer en Heiland terrecht 24h.
En dan komen al die andere visies van Jan en Alleman voorbij vanne en mara dat kan niet en zo werkt het niet en wat denk je wel niet, je beleeft het niet diep genoeg, pak een schep en spit een spade dieper.
(Nou weet ik vanuit mijn moestuin dat je nooit te diep moet spitten want de vruchtbare grond ligt onder de 1e spade al) :wink:
Maar goed, de twijfel kan zo met je aan de wandel gaan en dan is het juist zo rijk dat je kan en mag zeggen in Geloof:

"Ik ben ervan overtuigd dat niets ons kan scheiden van Gods liefde. De dood niet, het leven niet, engelen niet, bovenaardse krachten niet, de dingen van vandaag niet, de dingen van morgen niet.
Nee, er is geen enkele kracht die dat kan. Hoe hoog we zijn gestegen of in welke diepte wij ons ook bevinden, niets in de hele schepping kan ons scheiden van Gods liefde, die ons gegeven is in Christus Jezus, onze Heer.’ – Romeinen 8:38-39"

Dit topic is overigens niet perse voor mij bedoeld maar voor iedereen die dit leest en herkent tot steun en bemoediging.

Deze meditatie van P Gerrets bedoelde je denk ik hier onder gelinkt.

viewtopic.php?f=31&t=27039&start=270

Emeritus predikant p Gerrets deel ik graag in de topic hedendaagse meditatie s waar veel is terug te lezen en wat mij veel gebracht heeft.
Zijn enthousiasme over Gods liefde, aanvaarding en vergeving.
Zijn motto:
"Door de genade van God ben ik wie ik ben en Zijn genade aan mij is niet vergeefs geweest" (1 Kor. 15:10a).
P Gerrets is emeritus predikant en belijdend lid van de PKN Den Haag - Bethlehemkerk (GB).
Zijn Kernwoorden: geloof-hoop-liefde-humor (ondanks zijn jaren lange brose lichamelijke gezondheid)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Twijfel aan het Geloof

Berichtdoor Johan100 » 11 mei 2019 15:45

MoesTuin schreef:
(Nou weet ik vanuit mijn moestuin dat je nooit te diep moet spitten want de vruchtbare grond ligt onder de 1e spade al) :wink:
Oke, maar in het Woord moet je wel graven hoor. Je wilt niet anders als het goed is (1 Petrus 2:2)
Je wilt weten wat Waarheid is. Wat de gelijkenissen van Jezus betekenen enzovoort.
Wat zei Jezus tegen de verzoeker in de woestijn? 'Er staat geschreven...' (zie Mattheus 4)
Er wordt heel weinig onderbouwd uit het Woord met teksten, het lijkt allemaal al gauw goed te zijn, met als gevolg allerlei leringen die niet kloppen. Jij riep onlangs in een ander topic 'mooi mona', maar je had het schijnbaar geeneens gecontroleerd. Ik kan er niet bij met m'n pet.
Geen liefde tot het Woord is geen echte liefde tot Jezus want Hij is het vleesgeworden Woord (Johannes 1)
Laatst gewijzigd door Johan100 op 11 mei 2019 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Twijfel aan het Geloof

Berichtdoor MoesTuin » 11 mei 2019 16:04

@Johan 100...ik volg even niet wat je nu bedoeld hoewel ik het veelal wel met Mona eens ben :D
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Twijfel aan het Geloof

Berichtdoor Johan100 » 11 mei 2019 16:21

Oke, je hebt het over te diep graven. En overal waar te voor staat schijnt weer niet goed te zijn.
MoesTuin schreef:@Johan 100...ik volg even niet wat je nu bedoeld hoewel ik het veelal wel met Mona eens ben :D

Recent in dit topic bijvoorbeeld wekte je bij mij de indruk dat je het niet gecontroleerd had....
Maar als ik er hier naast zit geldt mijn schrijfsel hieronder nog steeds denk ik.
Ik wil je niet veroordelen maar waarschuwen, want na een aantal jaar forum is het logisch dat ik een bepaald beeld krijg van mede-forumgenoten en zulke dingen constateer, toch?

Oke, maar in het Woord moet je wel graven hoor. Je wilt niet anders als het goed is (1 Petrus 2:2)
Je wilt weten wat Waarheid is. Wat de gelijkenissen van Jezus betekenen enzovoort.
Wat zei Jezus tegen de verzoeker in de woestijn? 'Er staat geschreven...' (zie Mattheus 4)
Om verzoekingen te kunnen weerstaan moeten we geworteld zijn in het Woord en Geest.
Er wordt heel weinig onderbouwd uit het Woord met teksten, het lijkt allemaal al gauw goed te zijn, met als gevolg allerlei leringen die niet kloppen. Geen liefde tot het Woord is geen echte liefde tot Jezus want Hij is het vleesgeworden Woord (Johannes 1)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Twijfel aan het Geloof

Berichtdoor MoesTuin » 11 mei 2019 16:32

Johan100 schreef:Oke, je hebt het over te diep graven. En overal waar te voor staat schijnt weer niet goed te zijn.

Recent in dit topic bijvoorbeeld wekte je bij mij de indruk dat je het niet gecontroleerd had....
Maar als ik er hier naast zit geldt mijn schrijfsel hieronder nog steeds denk ik.
Ik wil je niet veroordelen maar waarschuwen, want na een aantal jaar forum is het logisch dat ik een bepaald beeld krijg van mede-forumgenoten en zulke dingen constateer, toch?


Mooi Topic Johan schreef ik daar...
En duidelijk Mona schreef ik daar
En ik ging er op door naar de dag van vandaag.

Maar ik volg je niet denk ik Johan100, wat is daar mis mee?
Wie me wil veroordelen overigens of niet, ga wel of niet je gang....maar ik geloof dat het oordeel aan God is :)
Verder zitten we hier op een forum dus dubbel oppassen.
Zou jullie best eens willen ontmoeten in het echt :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Poppie263 en 31 gasten