Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor Chaya » 02 jan 2019 12:14

Marnix schreef:Afgelopen tijd gekeken naar de tweeluik van het EO-programma "God in de lage landen" over de synode van Dordrecht. Boeiend verteld, interessant om eens terug te kijken!

https://portal.eo.nl/geloofinnederland/gemist/

Dank je wel Marnix. Ik heb dit gemist. Zeker vanwege alle drukte rondom de kerstdagen.
Ik hoop te gaan kijken. d:)b
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor Cicero » 02 jan 2019 17:45

learsi schreef:Natuurlijk hebben die twee woorden met elkaar te maken in het Hebreeuws.
Vanwege dezelfde stam R_CH_M is er een innerlijk verband.

Het woord "riecheem" kan vertaald worden met "medelijden hebben met iemand", met "iemand genade schenken", "barmhartigheid aan iemand betonen".
Met name is de baarmoeder het beeld van de koestering van de vrucht die de baarmoeder in zich draagt. Met een weinig verbeeldingsvermogen, kun je je je voorstellen, dat de baarmoeder bij uitstek het orgaan is dat barmhartig wil en kan zijn, (ze is er zelfs voor geschapen !) zodat er een vrucht kan ontstaan die tot een baby uit kan groeien. Het doel van de baarmoeder is dat er een kind geboren wordt. De baarmoeder, de R_CH_M is bij uitstek een R_A_CH_A_M_IE_M orgaan!

Eén en ander valt op zijn plaats in Joh.3, in het gesprek met Nicodemus. De Heere zegt hem dat hij van "Boven geboren" moet worden. Dus opnieuw in de baarmoeder gebracht moet worden. En wat is "opnieuw in de baarmoeder brengen" anders dan dat de Heere Zijn barmhartigheid toont aan een mensenkind, een Ben_Adam, een zondaar ?

God's barmhartigheid betoont zich in het bijzonder, als Hij "baarmoederlijk bewogen" is over een mens, als Hij die mens in de baarmoeder "van Boven" brengt.
Wat is die baarmoeder dan?
Calvijn had het goed gezien.
De nieuwe geboorte ontstaat uit de Baarmoeder van Woord en Geest.
Wie die "Baarmoeder" niet in wil, die zal het Leven niet zien.
In Israel's Messias (=Christus) betoont de Vader Zich baarmoederlijk bewogen.
Israel's Messias spreekt het herscheppend Woord.
Het is nog steeds genade-tijd.

hg
learsi
leuk bij elkaar verzonnen maar dit is zuivere inlegkunde. Een etymologisch verband zegt niets over een semantisch verband.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor benefietdiner » 02 jan 2019 18:54

Marnix schreef:Afgelopen tijd gekeken naar de tweeluik van het EO-programma "God in de lage landen" over de synode van Dordrecht. Boeiend verteld, interessant om eens terug te kijken!

https://portal.eo.nl/geloofinnederland/gemist/

Super mooi bedankt voor het delen.
De ‘vrijen wil’ we weten het nog steeds niet. :D

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor Teus » 02 jan 2019 21:40

Beste Chaya, alleereerst een Gezegend 2019, uiteraard de anderen ook.

Teus schreef:Ik vraag me dan af waarom Gods Woord niet voldoende is en moeten de formulieren, opgesteld door mensen, er nog even bij wat men nog verder van God afbrengt. Het maakt nog niet eens uit wat er in staat maar het gaat om het feit dat de Bijbel aangevuld moet worden.

Chaya schreef:Waarom moest jij dan zo nodig een boek schrijven?


Niet op de manier waarop je, met die bijsmaak, de vraag stelt.
Het was een opdracht van God tot eer van Hemzelf.
Je hebt het kennelijk niet gelezen, de reden dat ik het schreef staat in het voorwoord.
Mijn boek bevat geen eigen interpretaties en/of onwaarheden en wordt zeer zeker niet volledig beschouwd als een regel van iemands geloofsleven.

Teus schreef:De meeste mensen hebben er niet zo veel met de d.l. te maken en kunnen het bij Gods Woord houden. De Bijbel is het Gezag van God en doelt daardoor Zijn eigendom, de hele wereld. De Dordtse leerregels is het gezag van Dordrecht, dus als je geen Dordrechtenaar ben kun je het “gewoon”bij de Bijbel houden.


Chaya schreef:Je ziet wat daar van komt. Onkunde, verkeerde uitleggingen, eigen interpretaties.

Inderdaad, dat is wat je in de dl tegenkomt

Chaya schreef:Heb je de gehele D.L. weleens doorgelezen trouwens? En bestudeerd? En gehoord als er uit gepreekt werd?
Wijs je daarom ook de Institutie van Calvijn af?


Ik heb hem wel eens doorgelezen, ik ben er helaas mee grootgebracht Chaya. Men heeft getracht mij de z.g. waarde van deze regels in mijn brein stampen en het is zelfs gelukt.
Toen Jezus in mijn leven kwam besefte ik dat een groot deel ervan me niet dichter bij Hem zou brengen en dat het altijd ten koste van de relatie met Hem zou gaan als ik me hier aan vast hield.
Ik mocht het belijden en los laten. Ik was een gebondenheid kwijt en weer een stuk vrijer.

Exact hetzelfde wat ik zie bij mensen die Jezus hebben leren kennen, die het niet los willen laten, de opleggingen van vroeger. Ze kunnen niet omhoog kijken naar de dingen die van boven zijn want zij lopen gebogen door een geweldige rugzak vol met last die weg moet maar hem niet willen legen. Ze zijn niet blij doordat ze terug denken en niet zien wat God en Jezus voor hen gedaan heeft en wat Zij voorbereidt hebben. Ze weten niet of het goed is wat ze doen want de relatie groeit niet omdat de Heilige Geest niet kan werken. Het brengt geloofsonzekerheid teweeg met het gevolg dat dit allemaal naar een wettisch leven leidt en steeds weer verder terug valt, lijkende in een leven zonder God.


Ik heb zeer zeker eruit horen preken, later besefte ik pas dat hiermee oneer aan God werd gedaan. Preken uit de dl of de catechismus met de Bijbel er naast, ik dacht dat het om de Bijbel ging, daaruit preken en kijken of die regels daar aan beantwoorden. Maar dat is juist niet altijd het geval.

Ik heb de institutie van Calvijn niet gelezen, ik kan er niets over zeggen.

Er staan zeker waardevolle dingen in de dl maar het allerbelangrijkste is het meest misleidende, het werk van Jezus Christus aan het kruis. Dat Hij de weg vrijgemaakt heeft voor alle mensen opdat zij tot Vadershart kunnen komen. Hij heeft het werk volbracht en God heeft Zijn Zoon gegeven. Nu is het aan de mens, wij zijn afgedwaald en wij moeten terug op onze knieen. Het wil niet dat zeggen dat dan alle mensen wedergeboren worden maar wel degene die oprecht hun zonden belijden en Jezus in hun leven aannemen, alleen voor hen is Jezus gestorven en weer opgestaan en zij mogen ook mee sterven en opstaan in een nieuw leven, het opstandingsleven, waarvan de doop een getuigenis is.
God wil dat wij onze zonden erkennen en Jezus alle eer krijgt,....... Hij wacht,........ Hij staat met open armen.
Je kunt het doen...........je kunt het niet doen,........het is een keuze.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor Prisma23 » 30 mar 2019 22:26

Vandaag naar het Dordrechtsmuseum geweest. De tentoonstelling "Werk, bid en bewonder" is een must voor ieder refo :D :D :D

Net om de hoek van het museum in het Hof van Nederland "400 jaar statenbijbel", moet je gezien hebben!

https://www.dordrechtsmuseum.nl/tentoon ... dbewonder/

De Nederlandse politieke elite bestond vanaf de 17de eeuw – de Gouden Eeuw – uit calvinisten. Hun rijkdom en maatschappelijke status etaleerden ze met grote huizen, chique interieurs én fraaie kunst. Maar kunst en calvinisme; gaat dat wel samen? Calvinisme wordt immers geassocieerd met sober, streng en spaarzaam. En kunst met rijkdom en luxe. Maar wat was de werkelijke relatie van calvinisten tot kunst?

In Werk, bid & bewonder worden clichés over kunst en calvinisme ontrafeld en enkele hardnekkige mythes ontkracht. De tentoonstelling laat de relatie tussen calvinisme en kunst in een brede context zien


https://www.hethofvannederland.nl/tento ... n-te-keur/

De Bijbel is het meest verkochte boek ter wereld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het eerste Nederlandstalige boek dat in 1477 gedrukt werd een Bijbel was. Tijdens de Synode van Dordrecht wordt opdracht gegeven voor de eerste officiële Nederlandse vertaling van de Bijbel. Deze vertaling uit de directe grondtekst verschijnt voor het eerst in 1637. Gefinancierd en geautoriseerd door de Staten-Generaal krijgt het de naam: Statenvertaling. Ook in Dordrecht werd de Statenvertaling gedrukt, door de beroemde familie Keur. Voor het eerst krijgt dit familiebedrijf nu een tentoonstelling.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor benefietdiner » 08 mei 2019 15:52

Wat heerlijk als ik zulke geluiden hoor over de mislukking van Dordt.

De remonstranten en contraremonstranten van toen hebben zich beziggehouden met iets wat niet in woorden te vangen is. De ene Bijbelse lijn, dat God redt, en de andere Bijbelse lijn, dat God mensen oproept tot bekering, hebben ze in een systeem proberen te vangen. En dat is niet gelukt.”

Prof. Van den Belt zou willen dat alle predikanten in de Protestantse Kerk in Nederland zo preekten als Arminius deed. „Ik weet niet of hij drie stukken behandelde, maar wel twee wegen en één Naam. Hij riep mensen op tot geloof. Als iedereen zo zou gaan preken, zou dat een opwekking betekenen. Daar zou ik heel blij mee zijn.”

https://www.rd.nl/kerk-religie/op-dordt ... -1.1566316

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor benefietdiner » 04 jun 2019 13:55

Dr. C. A. van der Sluijs ziet dat remonstranten zich onder gereformeerden bevinden: "De vijand is binnen de poorten!"

https://cip.nl/73937-dr-c-a-van-der-slu ... de-poorten

https://www.rd.nl/opinie/dordtse-leerre ... jGt16EfgfI

Ja dat heeft u goed gezien Dr. van der Sluis en ben het helemaal met u eens.
Nu vind ik het woord 'gereformeerd' wel een ruim woord want bij veel Gereformeerde Gemeenten is dit zeker niet het geval, zeker niet binnen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Wel is dit het geval onder de Gereformeerde Bond in de PKN waar juist van der Sluis bij zit.
Hij verloochend hier zijn eigen kerk verband.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor benefietdiner » 05 jun 2019 20:35

Steef de Bruijn hoofdredacteur van het Reformatorisch Dagblad schrijf klaagzang over Dordt:

Na 400 jaar staat deur van ‘Dordt’ wagenwijd open

https://www.rd.nl/opinie/na-400-jaar-st ... -1.1572378

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor MoesTuin » 06 jun 2019 10:50

benefietdiner schreef:Steef de Bruijn hoofdredacteur van het Reformatorisch Dagblad schrijf klaagzang over Dordt:

Na 400 jaar staat deur van ‘Dordt’ wagenwijd open

https://www.rd.nl/opinie/na-400-jaar-st ... -1.1572378


Citaat:

(..)wat woensdag letterlijk gebeurde: tientallen kerken en stromingen, waaronder remonstranten, pinkstergroepen, de Vergadering der gelovigen en het Leger des heils, beleden een ”eenheid in Christus”, als ”één kudde van de goede Herder”. (...)


En zo hoort het en zo gebeurde het en daar gelijk een grote punt achter die zin zetten....
Samen één in de Heer, gericht op het geen komen gaat (nooit terug zien hoe het was!) Maar vooruit, zie voor uit en vooral omhoog naar de Heer in de hemel in Geloof onderweg Samen naar Hem!
In de realiteit van de huidige tijd waarin we leven...
Geprezen zij (niet Dordt) maar de Heer, Zijn naam moet enkel de Lof en Eer ontvangen.

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor benefietdiner » 06 jun 2019 15:48

MoesTuin schreef:En zo hoort het en zo gebeurde het en daar gelijk een grote punt achter die zin zetten....
Samen één in de Heer, gericht op het geen komen gaat (nooit terug zien hoe het was!) Maar vooruit, zie voor uit en vooral omhoog naar de Heer in de hemel in Geloof onderweg Samen naar Hem!
In de realiteit van de huidige tijd waarin we leven...
Geprezen zij (niet Dordt) maar de Heer, Zijn naam moet enkel de Lof en Eer ontvangen.

Ja oké maar dat is volgens Steef de Bruijn (hoofdredacteur van het Reformatorisch Dagblad) nu juist de vergissing.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor MoesTuin » 06 jun 2019 16:49

benefietdiner schreef:Ja oké maar dat is volgens Steef de Bruijn (hoofdredacteur van het Reformatorisch Dagblad) nu juist de vergissing.

Je weet ik :wink:
Ik ben juist voor hem aan het "omdenken" [:]|
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor benefietdiner » 06 jun 2019 17:07

MoesTuin schreef:Je weet ik :wink:
Ik ben juist voor hem aan het "omdenken" [:]|

:mrgreen:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor MoesTuin » 07 jun 2019 08:36

met Pinksteren voor de deur (maar voor velen is het gelukkig dagelijks Pinksteren) is er nog veel werk te doen en er is nog veel te leren in al de zo verdrietige verdeeldheid.
Het is nog tijd...de hoogste tijd voor een hernieuwde Dordt, of doe het eens in A'dam....a la 2019

" En op de dag van het Pinksterfeest waren zij allen eendrachtelijk (in eenheid samen = niemand uitsluitend) bijeen gekomen.
En zij werden vervuld mét de heilige Geest (de Geest van de Heer is daar waar de broeders en zusters samenkomen in Liefde en Eenheid in Zijn Naam....daar werkt de Geest! , de Geest die wars is van regels en wetjes maar waait hoe Hij op dat moment wilt, verrassend en vernieuwend, niet door menselijke verstand te verklaren, enkel in Geloof)

Gebed

PINKSTEREN 2019

GEBED

"HEER,
Bron van álle leven,
Borrelend, geneeskrachtig, levend water,
Opspuitende fontein van energie,
Altijd bruisende beek,
Kristalhelder water.

HEER,
Laat mij niet tevreden zijn
met mijn hart,
dat lijkt op een stilstaande poel,
dood water.

HEER,
niet tevreden met mijn dorst,
niet tevreden met takken die geen vrucht dragen,
niet met onze dorre, doodse kerk,
waar altijd al eeuwen hetzelfde gebeurt.

HEILIGE GEEST,
Hoe kunt u in mij wonen,
Hoe kunt u in ons wonen,
Hoe kunt u in onze gemeente wonen,
en alles dor en doods zijn?
Alsof u nooit bent uitgestort?

HEER,
Ik hou niet van nieuw,
van onverwacht, van anders.
Ik wil weten wat komt,
ik wil de regie.
We bidden om u, heilige Geest,
schuchter.
Met angst.
Stel je voor dat ik, dat wij gaan juichen,
enthousiast worden,
opstaan, klappen, dansen.
Getuigen van Jezus.
Dat kan toch niet zomaar?

HEER,
Wij hebben er eeuwen over gedaan
om u te analyseren, rubriceren, vast te leggen.
Wij hebben u gekanaliseerd.
Geformuleerd.

Nu gaat u toch niet buiten onze oevers treden?
Zich ánders gedragen dan wij omschreven hebben?

Vader, Zoon en heilige Geest,
Ik kniel voor U neer.
Hoe heb ik het lef gehad u voor te schrijven
hoe u werken moet?
Het past ons als kerken en gemeenten
ons voor u te verootmoedigen.
U bent HEER,
niet ik.
Kom o heilige Geest in mijn, ons hart,
en werk zoals u dat wilt.
Maak ons vrij van de dode, starre traditie,
onze dogmatische wetten.
Laaf mij, laaf ons aan Uw bron, Uw fontein,
Uw beek.
Openbaar in mij, in ons en door mij en door ons
wie U bent.
Laat mij opstaan,
Laat ons opstaan,
onze kerk, onze gemeente,
tot nieuw leven.

Om Jezus' wil,
Geef mij Uw heilige Geest,
ons,
en in ons, kinderen van God,
vervul ons, doorlopend, elke dag opnieuw,
tot overstromens toe
met Uw Geest.
Pinksteren is niet één moment,
één dag, twee dagen,
maar altijd.
De Bron geeft, de Fontein spuit,
de Beek stroomt,
elke dag.

Stroom door mijn denken,
Stroom door mijn meningen,
Door mijn opvattingen,
Stroom met Uw niet aflatende liefde
over mijzelf
en door naar anderen,
wie zij ook zijn,
vrienden of vijanden,
medestanders of tegenstanders,
andersgeaarden, andersgelovigenden,
iemand moet die vraag toch stellen:
'Waarom heb je mij lief?'

God laat me U onvoorstelbaar liefhebben.
Kom, broeder en zuster, met mij naar die onuitputtelijke Bron
en drink, als je dorst hebt, en drink om niet.

Pinksterfeest,
God giet Zijn heilige Geest in dorstige harten
van hen die Hem geloven.
En gelovige kinderen kunnen niet anders
dan doorgeven, liefhebben,
zoals ze zelf worden bemind.

En jij,
waarom zou jij nog bang zijn?
Bang voor liefde?
Loop in het ondiepe,
loop verder naar het wat diepere,
loop naar waar je door het water gedragen wordt,
en zwem.
Vertrouw op die liefde,
zwem in die liefde.
Laat je door haar golven dragen.

Pinksteren.
Dát is Pinksteren.
Nieuw leven.
Avontuur.
Hem de regie geven.
Niet bang meer zijn.
Opstaan,
verrijzen,
liefhebben.

Ervaren en geloven:
Er zal altijd genoeg genade zijn
omwille van Jezus Christus

Amen".



door em.pastor Peter Gerrets
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten