Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 04 mei 2019 18:22

MoesTuin schreef:Mooi en zeker in de bevindelijke kringen dat dit Woord gesproken werd door ds Jac v Dijk
Ds Jac v Dijk moest ook niets hebben van al dat vroom en zware geleuter...gewichtig doenerij noemde hij dat dan ook.
Vanaf de preekstoel riep hij gewoon over sommige predikers onder het afdak van de gemummificeerde belijdenis, van de zogenaamde beginsel vastheid.
Als er gepraat wordt over de gemeenschap der heiligen is het vaak meer een gemeenschap van vechtersbazen.
Gewichtig theologisch barggoens dat de kerk en de kerkvergaderingen doorwalmt.
Waarmee ds Jac v Dijk wilde zeggen dat we minder over godsdienst moeten praten maar het om de praktijk gaat....in ons alle daagse gewone leven Christus laten zien!
En Gods Geest drijft je dan uit tot in de vreemdste hoeken, daar waar je het zelf niet snel zou zoeken.

Zo was ik een keer, het zal vorig jaar 2018 geweest zijn, in een zogenaamde Synodeherdenkingsdienst over de Synode van Dordt 1618-1619 belandt, waar de kandidaat predikant ten overstaan van pak hem beet 500 mensen even heel gewichtig met bulderende stem voordeed hoe Johannes Bogerman ooit letterlijk de Arminianen de deur wees. Ik dacht dat ik bij een cabaretvoorstelling beland was. Ik wou hem bijna van de kansel halen en vertellen dat die de tijd wel beter kon gebruiken en van de mogelijkheid gebruik moest maken om het Evangelie te verkondigen. Ik kon het ook weten, zulke bijeenkomsten, wat moet ik er eigenlijk mee?

Alles wat niet goed is, het schuilt in ons eigen hart.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 05 mei 2019 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 04 mei 2019 19:04

ben db bd schreef:Ja, zo leerden we dat ook van hem; wedergeboorte is eenmalig, net als de gewone geboorte. Maar de bekering is dagelijks ...
Zo vreselijk logisch. Voor de wedergeboorte behoef je zelf ook niks te doen, dat is Gods zaak, net als de gewone geboorte...
Maar de bekering ...

En wat staat er in de Bijbel? Jezus zegt :'TENZIJ u wederom geboren wordt, gij kunt .........'
En daar hoeft de mens dus niets mee? Nee, de Heilige Geest kan je niet aan jezelf geven.
Maar als het niet in het Woord stond had ik het waarschijnlijk nooit geweten.
Waarom moeten we eigenlijk wedergeboren worden, wat is het?
Omdat een mens geestelijk dood is van nature moet de mens van boven opnieuw geboren worden.
En door het Evangelie/Waarheid dat dit alles aanwijst en op Jezus wijst komt de mens tot geloof en ontvangt de Geest.

Of de mens loopt weg. 'Dit is niet aan te horen'.

Maar zulke onbijbelse praat die in de kerken heerst werkt dodelijke gerustheid in de hand, en dat is er massaal mijns inziens.
Bijna niemand lijkt er om verlegen te zitten of te ontwaken. Jezus echt missen; geef mij Jezus of ik sterf! Buiten Jezus is geen leven!

Doordat het evangelie verkeerd uitgelegd wordt nemen mensen een evangelie aan die niet de ware is en sussen zich in slaap en de kwaal wordt nooit genezen.

Het gaat om geloof dat rechtvaardig maakt.
Paulus zegt ook niet voor niets dat er geen ander Evangelie is.

Ik verwonder mij, dat gij zo haast wijkende van dengene, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander Evangelie; Daar er geen ander is; maar er zijn sommigen, die u ontroeren, en het Evangelie van Christus willen verkeren.
Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.Want predik ik nu de mensen, of God? Of zoek ik mensen te behagen? Want indien ik nog mensen behaagde, zo ware ik geen dienstknecht van Christus.Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk van mij verkondigd is, niet is naar den mens
. Gal.2.

''Want ik schaam mij des evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk die gelooft, eerst den Jood en ook den Griek''. Rom. 1 : 16
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Vera888 » 06 mei 2019 05:26

Johan100 schreef:Maar zulke onbijbelse praat die in de kerken heerst werkt dodelijke gerustheid in de hand, en dat is er massaal mijns inziens.
Bijna niemand lijkt er om verlegen te zitten of te ontwaken. Jezus echt missen; geef mij Jezus of ik sterf! Buiten Jezus is geen leven!

Het gaat om geloof dat rechtvaardig maakt.
Paulus zegt ook niet voor niets dat er geen ander Evangelie is.


Kijk, dat is me nu uit het hart gegrepen.
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 06 mei 2019 15:39

Kinderspel: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26808/kinderspel/

Ik vraag me af of ze dit ook zegt als de kinderen aan hun knieën of ellebogen zitten...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ben db bd » 06 mei 2019 20:56

Johan 100 schreef o.a.:
Of de mens loopt weg. 'Dit is niet aan te horen'.
Maar zulke onbijbelse praat die in de kerken heerst werkt dodelijke gerustheid in de hand, en dat is er massaal mijns inziens.
Bijna niemand lijkt er om verlegen te zitten of te ontwaken. Jezus echt missen; geef mij Jezus of ik sterf! Buiten Jezus is geen leven! ('maar een eeuwig zielsverderf' hoort er ook nog achter hoor b)
Doordat het evangelie verkeerd uitgelegd wordt, nemen mensen een evangelie aan die niet de ware is en sussen zich in slaap en de kwaal wordt nooit genezen. Het gaat om geloof dat rechtvaardig maakt. Paulus zegt ook niet voor niets dat er geen ander Evangelie is.


Nou moet ik eerlijk bekennen dat het mij niet lukt om de kern, de clou van uw boodschap te snappen. Mag dat?
Omdat een posting van mij wordt aangehaald, denk ik dat er ook voor mij een boodschap van u bedoeld kan zijn:
Wat is er niet aan te horen? Op welke 'on-Bijbelse' praat doelt u in uw schrijven? Welke boodschap eigenlijk werkt er dodelijke gerustheid in de hand? Wat wordt er precies verkeerd uitgelegd? Hoe verkeerd? Welk evangelie sust mensen in slaap?
Heeft hier iemand een geloof gepredikt dat niet rechtvaardig maakt? was ik dat wellicht, of dominee Jac. van Dijk? Kunt u dat uitleggen?
Ja, een ander evangelie als wat Paulus predikte is er niet, las ik een dezer dagen ook nog. Maar zei iemand dat dan op dit forum?

Nou een boel vragen hè? Vera snapte het wel gelijk, zie ik, maar ik ben nogal simpel van ondergrond, weet ik.
Mag ik een nadere explicatie van u horen? met broederlijke forumgroet, ben

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 06 mei 2019 21:58

ben db bd schreef:
Nou moet ik eerlijk bekennen dat het mij niet lukt om de kern, de clou van uw boodschap te snappen. Mag dat?
Omdat een posting van mij wordt aangehaald, denk ik dat er ook voor mij een boodschap van u bedoeld kan zijn:
Wat is er niet aan te horen? Op welke 'on-Bijbelse' praat doelt u in uw schrijven? Welke boodschap eigenlijk werkt er dodelijke gerustheid in de hand? Wat wordt er precies verkeerd uitgelegd? Hoe verkeerd? Welk evangelie sust mensen in slaap?
Heeft hier iemand een geloof gepredikt dat niet rechtvaardig maakt? was ik dat wellicht, of dominee Jac. van Dijk? Kunt u dat uitleggen?
Ja, een ander evangelie als wat Paulus predikte is er niet, las ik een dezer dagen ook nog. Maar zei iemand dat dan op dit forum?

Nou een boel vragen hè? Vera snapte het wel gelijk, zie ik, maar ik ben nogal simpel van ondergrond, weet ik.
Mag ik een nadere explicatie van u horen? met broederlijke forumgroet, ben

Dag Ben, natuurlijk mag dat. Ik voel de nood van m'n medemens, daarom zeg ik dit. De kern van wat ik zeg is denk ik dat het Evangelie op vele manieren verdraaid wordt zodat mensen tussen wal en schip blijven hangen of een evangelie aannemen die niet de Waarheid is. Maar we kunnen niet op de predikant afschuiven dat we de leugen liever hebben dan de Waarheid, want we hebben zelf een Bijbel om te onderzoeken. Het blijkt voor mij uit al uw vragen dat u nauwelijks onderscheidingsvermogen heeft? en dat roept bij mij vragen op. Want de schapen van de Heere Jezus kennen Zijn stem. Johannes 10:27. Welk evangelie sust mensen in slaap? Komt er niemand met een ander evangelie op dit forum? Dat zou u toch op moeten vallen? Er is al heel veel over gezegd. Wie we zijn van nature staat opgetekend in de Bijbel (bijvoorbeeld Romeinen 3), als dat ontkend wordt of als je dat niet ziet ben je nog in de duisternis en leef je met een leugen. Waarom is Jezus gekomen? Waarom hebben we wedergeboorte nodig? Leg al de verschillende leringen die in de kerken geleerd wordt eens naast de Bijbel. Hou ze tegen het licht.


Jac. van Dijk heb ik niet gehoord, Ben, daar doelde ik niet op.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 06 mei 2019 23:44

Johan100 schreef:Dag Ben, natuurlijk mag dat. Ik voel de nood van m'n medemens, daarom zeg ik dit. De kern van wat ik zeg is denk ik dat het Evangelie op vele manieren verdraaid wordt zodat mensen tussen wal en schip blijven hangen of een evangelie aannemen die niet de Waarheid is. Maar we kunnen niet op de predikant afschuiven dat we de leugen liever hebben dan de Waarheid, want we hebben zelf een Bijbel om te onderzoeken. Het blijkt voor mij uit al uw vragen dat u nauwelijks onderscheidingsvermogen heeft? en dat roept bij mij vragen op. Want de schapen van de Heere Jezus kennen Zijn stem. Johannes 10:27. Welk evangelie sust mensen in slaap? Komt er niemand met een ander evangelie op dit forum? Dat zou u toch op moeten vallen? Er is al heel veel over gezegd. Wie we zijn van nature staat opgetekend in de Bijbel (bijvoorbeeld Romeinen 3), als dat ontkend wordt of als je dat niet ziet ben je nog in de duisternis en leef je met een leugen. Waarom is Jezus gekomen? Waarom hebben we wedergeboorte nodig? Leg al de verschillende leringen die in de kerken geleerd wordt eens naast de Bijbel. Hou ze tegen het licht.


Jac. van Dijk heb ik niet gehoord, Ben, daar doelde ik niet op.

Het is maar net wat je onder het Evangelie verstaat en ik versta daaronder de GOEDE BOODSCHAP.
De goede boodschap is niet dat de mens verloren is, de goede boodschap is niet dat ze verloren zullen gaan maar de goede boodschap is dat God van de mens houdt en dat Hij daarom het BRIJE AANBOD VAN GENADE DOET. Dan aanbod kunnen de mensen aannemen maar ze kunnen al die liefde ook naast zich neerleggen, maar dan zijn ze slechter af dan voorheen.

Het is niet echt liefdevol om een uitspraak te doen over een ander dat deze nauwelijks onderscheidingsvermogen zou hebben en dan oo nog te zeggen dat dit dan vragen bij jou oproept. Stel dat diegene nu eens onderdaad weinig onderscheidingsvermogen zou hebben dan zou dit liefdevolle opbouwende woorden moeten voortbrengen uit je mond (toetsenbord) en geduld.
Het is helemaal geen vaststaand feit voor zover wij dit kunnen bepalen op mijn broeder waarover jij spreekt weinig onderscheidingsvermogen heeft, maar stel dat dit wel zo zou zijn en hij zou een onderscheidingsvermogen hebben van zeg eens 10 % en daaruit leeft hij ten volle in zijn relatie met Jezus elke dag en jij zou zelf 80 % onderscheidingsvermogen hebben en jij leeft er maar voor de helft uit, wie is dan beter bezig ?
Als dat het geval zou zijn dan heb ik liever mijn broeder Ben aan mijn zijde waarover jij kritiek aan het uitspuiten bent.

Het volk Israël, de schapen dus waarover Jezus het hier heeft, die KENNEN Zijn Stem, en ze kennen de profeten waaruit Jezus continu aan het citeren was en zagen ook dat de ene na de andere profetie uitkwam en wees naar Jezus.
Ja wie de mens van nature is staat inderdaad ook in Romeinen maar in de Bijbel staat ook dat we toen we tot geloof kwamen een andere natuur hebben ontvangen, een andere identiteit, namelijk dat we IN CHRISTUS geplaatst zijn en dat we een nieuwe schepping zijn geworden.
Stop dus een keer om te zeggen dat we allemaal zondaars zijn en verdorven tot het bot, omdat je dan over de gelovigen uitspreekt dat het verlossende werk van Jezus geen enkele kracht heeft en daarmee maak je God tot een leugenaar.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 07 mei 2019 05:58

Mortlach schreef:Kinderspel: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26808/kinderspel/

Ik vraag me af of ze dit ook zegt als de kinderen aan hun knieën of ellebogen zitten...


Uhh, ik denk het niet.
Zou er als ouder niet te druk om maken, maar in de links onder het antwoord hebben ze het gelijk al over zelfbevrediging. Dit zal het gene zijn waar de ouders zich nu al druk over maken. Gaat nergens over.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 07 mei 2019 07:27

Johan100 schreef:Zo was ik een keer, het zal vorig jaar 2018 geweest zijn, in een zogenaamde Synodeherdenkingsdienst over de Synode van Dordt 1618-1619 belandt, waar de kandidaat predikant ten overstaan van pak hem beet 500 mensen even heel gewichtig met bulderende stem voordeed hoe Johannes Bogerman ooit letterlijk de Arminianen de deur wees. Ik dacht dat ik bij een cabaretvoorstelling beland was. Ik wou hem bijna van de kansel halen en vertellen dat die de tijd wel beter kon gebruiken en van de mogelijkheid gebruik moest maken om het Evangelie te verkondigen. Ik kon het ook weten, zulke bijeenkomsten, wat moet ik er eigenlijk mee?

Alles wat niet goed is, het schuilt in ons eigen hart.


Precies....wees gewoon jezelf en presenteer je niet mooier of gewichter dan je bent...zelfs niet als je kandidaat predikant bent...
eerlijkheid duurt het langste....en de ballon knalt vroeg of laat vanzelf anders....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 07 mei 2019 07:34

Vraag: Wat als je bidt om bekering maar er gebeurt niks"?
Antwoord:
"Gooi het net eens uit aan de andere kant"
Evangelist v Dooijeweert (gereformeerde gemeenten)
In verschillende topics zie je deze worsteling terug komen.
Voor hen dit rijke antwoord waarmee je weer verder kunt :8>

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ben db bd » 07 mei 2019 12:29

Johan 100 schreef:
Jac. van Dijk heb ik niet gehoord, Ben, daar doelde ik niet op.

Daar ben ik blij mee Johan, want dan had je m.i. en zeker ook volgens anderen hier op het forum, zwaar geblunderd.
Dan blijf ik slechts over om mij aangesproken te voelen, toch?

Het blijkt voor mij uit al uw vragen dat u nauwelijks onderscheidingsvermogen heeft?

In ieder geval duurt het bij mij doorgaans even, voor ik het scherp zie hoor. Maar ik verbeeld mij nu dat dit mij aangaande uw (geen!) antwoord op mijn vragen redelijk gelukt. (wel bedankt voor het ?)
Waarom (geen)? Nou, in mijn jonge jaren schreef ik eens een artikeltje in 'Natuur en Milieu' en kreeg daar uiteraard veel kritiek op, daar ik dwars tegen alle modes en trends inging. (pleeg ik nog graag te doen) Toen ik repliek leverde op de reacties, kreeg ik van de hoofdredacteur (ze heette Marijke Brunt, weet ik nog) de klacht aan m'n broek dat ik geen antwoorden, maar exclamaties schreef.
Dat ben ik nooit meer vergeten, ziet u wel?
Overigens, u bent wel een goede verstaander? Oké.

Wie we zijn van nature staat opgetekend in de Bijbel (bijvoorbeeld Romeinen 3), als dat ontkend wordt of als je dat niet ziet ben je nog in de duisternis en leef je met een leugen. Waarom is Jezus gekomen? Waarom hebben we wedergeboorte nodig? Leg al de verschillende leringen die in de kerken geleerd wordt eens naast de Bijbel. Hou ze tegen het licht.

broeder Johan, probeer nou eens wél antwoord op m'n vragen te geven (dit hier gaat over reacties op vragen): Wie ontkent hier nou Rom.3 ?
Wie weet hier nog niet waarom de Heere Jezus is gekomen? Op welke verschillende leringen in de kerken doelt u? ik heb hier de neiging om te vragen: alle leringen buiten uw eigen kerkverband? Bent u bij geval net lid van het enige kerkverband met toevallig uiteraard wel het grote gelijk aan jullie kant? Mocht dat namelijk zo zijn ('t lijkt er m.i. stiekem wel een beetje op) dan nodig ik u volgaarne uit om op het topic 'theologisch interpreteren versus gewoon lezen' mij met redenen omkleed bij te scholen, vanwege wellicht de dwalingen mijns weegs. met vr. gr., ben

p.s.: vergun mij toch nog even terug te mogen komen op uw uitspraak van weleer:
En wat staat er in de Bijbel? Jezus zegt :'TENZIJ u wederom geboren wordt, gij kunt .........'

Omdat ik kerk ga in een dorp dat zwaerder is dan Staphorst, hebben we daar wel eens discussie over.
Wat mij zo opviel is uw uitvergroten van het woord TENZIJ. Waarom doet u dat? Ik zou liever het woord WORDT uitvergroten, omdat we dat niet zelf kunnen DOEN. Daar kunnen we alleen 'dank u wel' voor zeggen. En 'gij kunt...' mag u contextueel gezien zo beslist niet zeggen, omdat de boodschap immers is 'gij kunt NIET'
Die sfeer kom ik in Ger. Gem. kringen namelijk voor mij te vaak tegen; 'bekeerd moet je worden'. Nee, spreekt ds. Van Dijk Gods onfeilbaar Woord na, bekeren moet je DOEN. (en prikte die dikke man in z'n buik; dat heb je ook zelf toch in je mond gestopt?)
En over de wedergeboorte maken ze zich onnodig druk...
Hebben we daar samen consensus over? (graag op Bijbelse grond!)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 07 mei 2019 13:05

ben db bd schreef: Op welke verschillende leringen in de kerken doelt u? ik heb hier de neiging om te vragen: alle leringen buiten uw eigen kerkverband? Bent u bij geval net lid van het enige kerkverband met toevallig uiteraard wel het grote gelijk aan jullie kant?
Hmmm, ik vrees ... alle leringen buiten @Joham himself!
ben db bd schreef:Wat mij zo opviel is uw uitvergroten van het woord TENZIJ. Waarom doet u dat? Ik zou liever het woord WORDT uitvergroten, omdat we dat niet zelf kunnen DOEN. Daar kunnen we alleen 'dank u wel' voor zeggen. En 'gij kunt...' mag u contextueel gezien zo beslist niet zeggen, omdat de boodschap immers is 'gij kunt NIET'
Die sfeer kom ik in Ger. Gem. kringen namelijk voor mij te vaak tegen; 'bekeerd moet je worden'. Nee, spreekt ds. Van Dijk Gods onfeilbaar Woord na, bekeren moet je DOEN.
Bennie met i-e, het doet me genoegen dat we het hierin eens zijn (als ik je goed begrijp).

Bekeren moeten we doen, en dat kunnen we doen. Elke keer als ik dat vanuit de Bijbel aantoon wordt dat genegeerd.
Het enige waar ik in meega is dat we ons eigen hart niet kunnen bekeren, dat wordt gegeven in de wedergeboorte.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 07 mei 2019 13:57

ben db bd schreef:Nee, spreekt ds. Van Dijk Gods onfeilbaar Woord na, bekeren moet je DOEN. (en prikte die dikke man in z'n buik; dat heb je ook zelf toch in je mond gestopt?)
En over de wedergeboorte maken ze zich onnodig druk...

Ik denk dat jouw herinneringen enigszins aangetast zijn door de tijd.
Ds. van Dijk kende ook zijn aanvechtingen en twijfels.
,Hij vroeg zich zo vaak af of hij ooit in de hemel zou komen. En nou is''ie er. Daar ben ik zo zeker van...", citaat van zijn echtgenote.

En:
,God moet je bekeren, want als ik het doe wordt het toch niks," zei hij altijd.
BRON

Het is fijn dat je een oude predikant nog zo levend houdt, maar je moet hem dan wel juist citeren Ben.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 08 mei 2019 09:21

Johan100 schreef:Maar zulke onBijbelse praat die in de kerken heerst werkt dodelijke gerustheid in de hand, en dat is er massaal mijns inziens.
Dit moet ik anders zeggen! Ik kan ook fouten maken in wat ik zeg (meer dan me lief is) Nog even hier over, dat was teveel vanuit 'gevoel' denk ik. Gezien al de vragen die hier gesteld worden bijvoorbeeld zie je al dat lang niet iedereen zo gerust is. En ik kan ook niet voor elke kerk spreken. Zo eenvoudig is het. Maar ik zie wel dat er veel leringen zijn die niet kloppen in de verschillende richtingen. Ik moet alles toetsen zoals iedereen alles moet toetsen aan het Woord. Er zijn geloof ik God zij dank echt predikers die de juiste weg wijzen.

Ik weet ook lang niet alles, maar als ik iets niet weet probeer ik m'n mond te houden (wat ik ook niet altijd gedaan heb) en het uit te zoeken.

ben db bd schreef:Daar ben ik blij mee Johan, want dan had je m.i. en zeker ook volgens anderen hier op het forum, zwaar geblunderd.
Dan bestaat niet. :)
ben db bd schreef:Dan blijf ik slechts over om mij aangesproken te voelen, toch?
In ieder geval duurt het bij mij doorgaans even, voor ik het scherp zie hoor. Maar ik verbeeld mij nu dat dit mij aangaande uw (geen!) antwoord op mijn vragen redelijk gelukt. (wel bedankt voor het ?)
Waarom (geen)? Nou, in mijn jonge jaren schreef ik eens een artikeltje in 'Natuur en Milieu' en kreeg daar uiteraard veel kritiek op, daar ik dwars tegen alle modes en trends inging. (pleeg ik nog graag te doen) Toen ik repliek leverde op de reacties, kreeg ik van de hoofdredacteur (ze heette Marijke Brunt, weet ik nog) de klacht aan m'n broek dat ik geen antwoorden, maar exclamaties schreef.
Dat ben ik nooit meer vergeten, ziet u wel?
Overigens, u bent wel een goede verstaander? Oké.

Ik begrijp echt niet wat u hiermee wilt zeggen!


ben db bd schreef:broeder Johan, probeer nou eens wél antwoord op m'n vragen te geven (dit hier gaat over reacties op vragen): Wie ontkent hier nou Rom.3 ?
Wie weet hier nog niet waarom de Heere Jezus is gekomen? Op welke verschillende leringen in de kerken doelt u?

Dat probeer(de) ik ook.

Zie hier wat er op het forum zoal gezegd wordt.

Leringen in verschillende kerken:
* Evangelie dat verdraaid wordt
* Embryotheologie (wedergeboorte zonder kennis van Jezus),
* de dodelijke verbondsleer(automatisme),
* het heil dat uitsluitend aangeboden wordt aan de 'uitverkorenen'/ 'verslagenen van hart',
* '3 wegen leer' (onbekeerd/zogenaamd bekommerd/en de 'echte', 'Gods volk'
* de gedachte dat Jezus veel gewilliger zou zijn dan God de Vader (vierschaarleer) (zie o.a Jesaja 9/Joh.10)
*
*

Ik kan nog wel even doorgaan denk ik.
Genoeg punten om goed over na te denken voorlopig lijkt me.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 08 mei 2019 16:22

Chaya schreef:
Het is fijn dat je een oude predikant nog zo levend houdt, maar je moet hem dan wel juist citeren Ben.

Het was een veelzijdig predikant... prachtig juist.
Ben heeft hem zelf gekend en gesproken vroeger dus ik twijfel niet aan Ben :D


Citaat:
[Ds Jac Van Dijk heeft als rechtzinnig predikant meerdere gemeenten gediend.
Enige tijd bewoog hij zich aan de uiterste rechterkant van de gereformeerde gezindte.
Later werd dat anders.
Te­leur­stel­lin­gen met mensen speelden daarin een rol.
Van Dijk zei eens: ‘De mensen van vroeger en de leer van nu.’ Menige vrijzinnige stelde in integriteit rechtzinnigen beschaamd.
Van Dijk had ook moeite met het groepsdenken dat helaas grote delen van de gereformeerde gezindte zo­zeer kenmerkt.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Van Dijk niet altijd even tactvol was.
Hij was een gemoedsmens en ook een impulsief mens.
Dan moet echter ook worden gezegd dat hij een hekel had aan heilige huisjes en die - ongeacht wat voor hem de prijs persoonlijk was - om­ver schopte.

Zo ging Van Dijk eens voor in een hervormd-gereformeerde evangelisatie.
Deze evan­gelisatie maakte gebruik van het kerkgebouw van de confessioneel georiënteerde hervormde gemeente ter plaatse.
’s Morgens volgden de diensten elkaar snel op.
Terwijl de confessionelen het kerk­­ge­bouw verlieten, stonden de gereformeerde bonders al buiten de kerk te wachten.
Van Dijk is toen de preek als volgt begonnen:
‘’t Scheepke onder Jezus hoede met de kruisvlag hoog in top, neemt als arke van verlossing alle vrome bonders op.’
Dat was, zo zei hij zijn hoorders, het geloof wat hij voordat de dienst begon, bij hen had gezien.
Hij had zich zeer gestoord aan de on­vriendelijke en afstandelijke houding naar anderen.
Vervolgens legde Van Dijk in zijn preek uit dat in de arke van verlossing alleen plaats is voor verloren zondaren.
Zondaren die nog wel kunnen begrijpen dat God aan anderen genade schonk, maar niet kunnen be­grij­pen dat Hij dat aan hen deed.
Ik hoorde dit verhaal vele jaren geleden.
Ik ben mijn zegsman, die zelf bij deze dienst aanwezig was, vergeten te vragen of Van Dijk daarna nog in deze groep mocht voor­gaan.


bron: http://drpdevries.blogspot.com/2013/08/ ... 2.html?m=1
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten