Het boek Openbaring

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor MoesTuin » 02 mei 2019 14:22

Chaya schreef:Dit topic is nog ingewikkelder en onbegrijpelijker dan het boek Openbaring zelf. :roll:



Chaya schreef:Ik sla deze schrijfsels over.



Dan sla je het toch over :wink:
Maar dat is zelfs ingewikkelder dan je dacht :D

Als je onderstaande beeld voor ogen houdt kom je een heel eind...

De Franse auteur St-Exupery heeft een parabel geschreven over tamme eenden, die op een dag werden opgeschrikt door de vogeltrek van wilde eenden boven hen.
Op dat moment veranderde er iets in hun harde vogelkopjes.
Er ontwikkelden zich ' visioenen van vreemde en onbekende streken, visioenen van vreugde om de vrije wind'.
Ze ontdekten dat ze in een kooi geleefd hadden en werden opeens wakker....



want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Chaya » 02 mei 2019 14:58

ereunao schreef:Chaya:
Op het 1e gezicht wel, maar dat komt omdat men niet inziet dat een kerk geen museum en Reformatie nooit statisch, maar dynamisch is. Er is in die 400 jr wel het een en ander gebeurd dat ons tot nadere bezinning dwingt weet je?

Het is alleen jammer dat je jezelf dan weleens tegenspreekt.
Bij bepaalde moderniseringen van de kerk werd je - terecht overigens - heel boos en verontwaardigd, en wel dusdanig, dat je er steeds op terugkomt.
Dus hier kun je ook een verkeerde kant mee uitgaan, dat bedoel ik te zeggen.
In sommige gevallen kun je maar beter vasthouden aan het oude.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor benefietdiner » 02 mei 2019 15:57

ereunao schreef:Op het 1e gezicht wel, maar dat komt omdat men niet inziet dat een kerk geen museum en Reformatie nooit statisch, maar dynamisch is. Er is in die 400 jr wel het een en ander gebeurd dat ons tot nadere bezinning dwingt weet je?
Chaya schreef:Bij bepaalde moderniseringen van de kerk werd je - terecht overigens - heel boos en verontwaardigd, en wel dusdanig, dat je er steeds op terugkomt.
:mrgreen:

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 02 mei 2019 16:06

Chaya:
Het is alleen jammer dat je jezelf dan weleens tegenspreekt.
Bij bepaalde moderniseringen van de kerk werd je - terecht overigens - heel boos en verontwaardigd, en wel dusdanig, dat je er steeds op terugkomt.


Dus hier kun je ook een verkeerde kant mee uitgaan, dat bedoel ik te zeggen.
In sommige gevallen kun je maar beter vasthouden aan het oude.


Dan gaar het niet over de theologie, maar over het gebrek aan eerbied, de vorm en het gebruik van de moderne communicatie middelen, toneel en dans in de kerk, dat is heel wat anders

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 02 mei 2019 17:41

ereunao schreef:Het is wel frappant en ik vind er iets vermakelijks in dat wij wel tot elkander veroordeeld schijnen te zijn. Want nadat je verklaard hebt je account op dit forum ingeleverd te hebben omdat je je door ereunao beledigd achtte komen wij in deze discussie als opponenten opnieuw tegenover elkaar te staan. Maar ik kan je verzekeren dat ik daar niets op tegen heb, ik waardeer en respecteer je nog steeds als een goed debater en bewaar nog steeds aangename herinneringen aan onze persoonlijke ontmoeting. Maar jouw tenen zijn blijkbaar langer dan de mijne!

De discussie hierboven is niet zozeer offtopic maar wel disproportioneel een andere kant op gegaan dan wat de topicstarter ermee bedoelde. Dat is de reden van mijn inbreng in deze discussie. Die situatie was niet anders geweest als wij geen opponenten zouden zijn.

ereunao schreef:Maar nu terzake, wij zullen het er eerst over eens moeten worden wat wij onder dispensationalisme verstaan.

In een discussie als deze is het niet de bedoeling om het met elkaar eens te worden. In elk geval niet mijn bedoeling. Het is ook logisch als jij, als 'gelover' anders tegen het dispensationalisme aankijkt dan ik. Dat gaat zo bij elk isme. Iedereen beoordeelt vanuit het eigen referentiekader.

ereunao schreef:En dan versta ik daar die christenen onder die begrijpen dat Israël en de Gemeente 2 verschillende heilsorganen in het heilsplan van God zijn die ieder een eigen relatie met dezelfde Messias hebben.

Hierin staat het dispensationalisme niet alleen. Ook F. de Graaff en A.A. Leenhouts waren die mening toegedaan. Dat jij het oneens bent met de aard van hun theologie doet daar verder niets van af. Ook al trekken zowel De Graaff als Leenhouts heel andere conclusies in vergelijking met het dispensationalisme. Ik zou het een waarheidsmoment van het dispensationalisme kunnen noemen.

Overigens is het niet mijn bedoeling om de discussie voort te zetten over deze dingen. In elk geval niet op dit topic. Om genoemde reden
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 02 mei 2019 19:45

Origenes:
De discussie hierboven is niet zozeer offtopic maar wel disproportioneel een andere kant op gegaan dan wat de topicstarter ermee bedoelde. Dat is de reden van mijn inbreng in deze discussie. Die situatie was niet anders geweest als wij geen opponenten zouden zijn.


Dat blijkt nergens uit de vraag van de starter.die was zo in het algemeen dat liet alle ruimte voor verschillende antwoorden

een discussie als deze is het niet de bedoeling om het met elkaar eens te worden. In elk geval niet mijn bedoeling. Het is ook logisch als jij, als 'gelover' anders tegen het dispensationalisme aankijkt dan ik. Dat gaat zo bij elk isme. Iedereen beoordeelt vanuit het eigen referentiekader.


Ik houd niet van –ismes en –asmes die worden maar al te vaak als etiket gebtuikt om je opponenten de mond te snoeren!

Hierin staat het dispensationalisme niet alleen. Ook F. de Graaff en A.A. Leenhouts waren die mening toegedaan. Dat jij het oneens bent met de aard van hun theologie doet daar verder niets van af. Ook al trekken zowel De Graaff als Leenhouts heel andere conclusies in vergelijking met het dispensationalisme. Ik zou het een waarheidsmoment van het dispensationalisme kunnen noemen.


Ik stem graag toe dat ook F.dr Gtaaff en Leenhouts dispensationalistische trekken vertonen, ze zijn alleen zo inconsequent in de uitwerking Maar dat zullen wij hier verder maar laten rusten

Overigens is het niet mijn bedoeling om de discussie voort te zetten over deze dingen. In elk geval niet op dit topic. Om genoemde red


Accoord Origenes, hier laten wij het dan voorlopig maar weer bij. maar het is bijna onvermijdelijk dat jij weer op mij of ik, op jou ga reageren.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 02 mei 2019 20:06

Origenes schreef:Ik zou het een waarheidsmoment van het dispensationalisme kunnen noemen.

Ereunao schreef:Ik stem graag toe dat ook F.dr Gtaaff en Leenhouts dispensationalistische trekken vertonen, ze zijn alleen zo inconsequent in de uitwerking

Kijk, dit bedoel ik nu met de invloed van het eigen referentiekader in een discussie. :mrgreen: Wie objectief en wie subjectief is moeten anderen maar uitmaken.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 02 mei 2019 21:38

origenes:
Kijk, dit bedoel ik nu met de invloed van het eigen referentiekader in een discussie. :mrgreen: Wie objectief en wie subjectief is moeten anderen maar uitmaken.


Maar niet als het overduidelijk aanwijsbaar is Zo erkennen de bovengenoemde auteurs enerzijds formeel wel de verschillende bedelingen, maar plaatsen toch de wederkomst na het messiaanse rijk. En dat terwijl alles tussen komst en wederkomst tot dezelfde bedeling behoort! Als ik tenminste af mag gaan wat jij zelf hierover schreef! gr: ereunao

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 02 mei 2019 21:54

Ereunao schreef:Zo erkennen de bovengenoemde auteurs enerzijds formeel wel de verschillende bedelingen, maar plaatsen toch de wederkomst na het messiaanse rijk.

Dat heb ik niet op die manier beweerd!
De zeven bedelingen van het dispensationalisme ben ik niet bij De Graaff tegengekomen. En zeker niet bij Leenhouts.
En De Graaff heeft zich nooit geprofileerd als postchiliast. Overigens moet je het postchiliasme van Leenhouts wel onderscheiden van andere belijders. Ik heb al eens vaker geprobeerd om je dit uit te leggen maar ik heb dit opgegeven. In het verleden is mij gebleken dat er meer variatie is dan wat jij wil weten. Alleen al om die reden waag ik me niet graag meer aan een discussie met jou over deze thematiek. Ook nu weer stel je het op een andere manier voor dan wat ik er ooit van heb geschreven.

Als je ooit nog eens een uitgebreide discussie met mij wil moet je er mee stoppen om mij steeds weer te laten buikspreken.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Johan100 » 02 mei 2019 22:32

Yoshi schreef:Ik neem toch aan dat zo'n beetje alle volwassen protestanten de gehele bijbel hebben gelezen. Dus ook dit boek. Zelf vind ik het een behoorlijk gecompliceerd boek waarvan ik me afvraag of ze bij het samenstellen van de bijbel wel de juiste keuze hebben gemaakt. Het is een boek wat een onuitputtelijke bron is voor christenen om elkaar en anderen mee te bestrijden.
Dat pleit er juist eerder voor dat het boek erbij hoort omdat rond en om de Waarheid juist altijd strijd is.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 03 mei 2019 07:24

Origenes:
Dat heb ik niet op die manier beweerd!
De zeven bedelingen van het dispensationalisme ben ik niet bij De Graaff tegengekomen. En zeker niet bij Leenhouts.
En De Graaff heeft zich nooit geprofileerd als postchiliast. Overigens moet je het postchiliasme van Leenhouts wel onderscheiden van andere belijders. Ik heb al eens vaker geprobeerd om je dit uit te leggen maar ik heb dit opgegeven. In het verleden is mij gebleken dat er meer variatie is dan wat jij wil weten. Alleen al om die reden waag ik me niet graag meer aan een discussie met jou over deze thematiek. Ook nu weer stel je het op een andere manier voor dan wat ik er ooit van heb geschreven.

Als je ooit nog eens een uitgebreide discussie met mij wil moet je er mee stoppen om mij steeds weer te laten buikspreken.


Hiern ga ik niet verder op door, dan raken wij weer off-topic bezig. Maar ik heb het destijds wel opgeslagen en kan zwart op wit bewijzen wat ik zeg.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 03 mei 2019 07:37

Ereunao schreef:en kan zwart op wit bewijzen wat ik zeg.

Doe dat dan ook en speel nu niet ineens verstoppertje. De bewijslast is aan jou. :lol:

Overigens hangen de feiten (hoe genoemde personen erover gedacht hebben) natuurlijk niet van af van wat jij er ooit over hebt opgeslagen. Maar als je zo graag je gelijk hebt; koester je er dan maar in.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Cathy » 03 mei 2019 09:02

Ik stem graag toe dat ook F.dr Gtaaff en Leenhouts dispensationalistische trekken vertonen, ze zijn alleen zo inconsequent in de uitwerking Maar dat zullen wij hier verder maar laten rusten.


Ik gebruik deze quote van ereunao even:
Ik zat mij af te vragen of er ook eigentijdse theologen hebben nagedacht over het boek Openbaringen. De bovenstaande heren zijn al een tijdje 'uit de tijd' en ik geloof in voortgaande openbaringen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 03 mei 2019 09:13

Cathy schreef:Ik zat mij af te vragen of er ook eigentijdse theologen hebben nagedacht over het boek Openbaringen. De bovenstaande heren zijn al een tijdje 'uit de tijd' en ik geloof in voortgaande openbaringen.

A.G. Soeting, Auditieve aspecten van het boek Openbaring van Johannes (2001) (diss): https://www.digibron.nl/search/detail/e ... -g-soeting

Soeting is trouwens emeritus. Of dat te oud is voor hedendaagse voortgaande openbaring weet ik niet ;)

S. Alblas, Een belofte voor de toekomst, Over de ark van het verbond in Openbaring (1997) (diss)

Jos de Heer, De Apocalyps van Johannes, Hemelse ontmanteling van aardse machten (1998) (Jos de Heer is een achterkleinzoon van Johannes de Heer en gaat bij zijn uitleg niet in het spoor van zijn overgrootvader).

Bettine Siertsema (red), Visioen en visie, Het boek Openbaring, uitleg en viering. (1999)

R. van Kooten, de dingen die met haast geschieden moeten (2002)

H.R. van de Kamp, Openbaring - profetie vanaf Patmos (2002)
H.R. van de Kamp, Israël in Openbaring (1990) (diss)

Eigentijds is een relatief begrip. Omdat ik tot de ouderen behoor kan ik Leenhouts en De Graaff ook eigentijds noemen omdat ik hen in leven heb meegemaakt. Wat bovenstaande boeken betreft, je zie maar wat je ermee kan.
Graag gedaan!
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Johan100 » 03 mei 2019 10:39

Johan100 schreef:Dat pleit er juist eerder voor dat het boek erbij hoort omdat rond en om de Waarheid juist altijd strijd is.

Nog een nadenkertje;
Je kunt zeer begerig zijn naar openbaringen, maar toch de Openbaring missen. Ligt het fundament goed op het Fundament/Rots?
Als je een huis bouwt begin je niet met het dak.

geldt ook voor mezelf uiteraard.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron