Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Berichtdoor Johan100 » 24 apr 2019 18:39

Het geknakte riet en de rokende vlaswiek uit Jesaja 42.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2019 20:28

wat is je doel precies? Deze tekst bespreken? Heb je een inleiding, vragen, opmerkingen, wil je er wat over delen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Berichtdoor mona » 24 apr 2019 20:29

De profetie van Jesaja is in de eerste plaats voor het volk Israël, zoals heel duidelijk staat in hoofdstuk 1.
Dus niet in eerste instantie voor de gemeente, of de individuele gelovige, maar allereerst voor Zijn verbondsvolk Israël.
Dus moet deze profetie eerst in de letterlijke zin van het woord gelezen worden.

In Jesaja 41 vanaf vers 8 lees je dat Israël zich zwak voelt tegen het woeden van de volken
In Jesaja 42 loopt dit door (er waren eerst geen hoofdstukken), doordat God een Redder voor het volk zal geven.
In vers 3 wordt nogmaals verwezen hoe zwak Israël is, maar Hij zal het niet verbreken, nee God geeft juist Zijn volk ondersteuning!
Maar, zij moeten wel Zijn Naam aanroepen, en geen eer aan afgoden geven! (vers 17)
Want Israël krijgt niet voor niets de woorden van Jesaja te horen.
Zij moeten terug keren naar de Heere, want zij waren afgeweken van de dienst aan God, en God kon hun woorden en offers niet meer aanzien, zoals we lezen in hoofdstuk 1.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Berichtdoor MoesTuin » 25 apr 2019 09:11

Mooi Topic Johan
Duidelijk Mona.

Als je het door mag trekken naar verder en naar het heden is het ook een prachtig gedeelte

Ik deel een overdenking van emeritus predikant P Gerrets hieronder
En let op de rol van de zo vaak onderbelichte en ondergeschatte heilige Geest die als de wind waait en (het hart) kan aan wakkeren, de vlam kan aanwakkeren en brandende laten :8>

God houdt van verzoening!

Jes 42:3 Het geknakte riet zal hij niet verbreken en de kwijnende vlaspit zal hij niet uitdoven; naar waarheid zal hij het recht openbaren (Deze tekst staat ook in Matt. 12:20).

Het geknakte riet en de kwijnende vlaspit, zo klein en onbelangrijk in het grote geheel!
Wie zou er aandacht aan geven;
wie zal een geknakte halm in de hand nemen?
Jezus Christus doet het.
En de rokende vlaswiek, die een ander normaal gesproken uit zou trappen, blaast Hij aan door Zijn Heilige Geest, zodat zij weer gaat branden.
We kunnen dit overal in de Bijbel lezen.
Of we nu de Psalmen, de Profetieën of de Evangeliën openslaan, lezen we dan niet overal over dezelfde Christus en dezelfde mensen, dezelfde barmhartige Christus, dezelfde zondige en ellendige mensen?
De Psalmisten zingen hun liederen, de Profeten profeteren en de Evangelisten vertellen hun verhaal, maar het gaat altijd over hetzelfde geknakte riet.
Dat zijn de twijfelaars, dat zijn hen die een gebroken hart hebben, en zó gebroken, dat zij op het punt staan te bezwijken onder die last.
De rokende vlaswiek.
Het zijn degenen, die normaal gesproken bruisen van leven, van warmte, van vuur, maar door de stormen van het leven is de vlam uitgewaaid en wat zichtbaar is is alleen nog maar rook.
Maar het zijn juist die mensen waarover God zich zal ontfermen.
Voor zulke mensen is Jezus Christus gestorven, Hij nodigt ons toch uit in Mt 11:28 Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Je mag denk ik wel aannemen dat een melaatse een geknakte riet is en een kwijnende vlaspit; niemand die hem zou willen aanraken, maar Jezus Christus raakte hem aan en genas hem.
De zondares was ook wel een geknakte riet; niemand zou over haar een goed woord hebben willen toespreken, nee ze hadden hun stenen al klaar liggen, maar Jezus Christus sprak haar vriendelijk toe, en gaf haar zijn vrede.
De tollenaren werden veracht, niemand wilde met hen omgaan, maar Jezus Christus at en dronk met hen, en nam één uit hen tot zijn Apostel en Evangelist.
Een moordenaar word verafschuwd door iedereen, en wie zou toch met een moordenaar op het kruis vergeleken willen worden?
Jezus Christus echter schaamde zich daar niet voor, maar beloofde met hem in het paradijs te zijn.
Daarom is het Evangelie ook alleen voor zulke mensen Die hun ziel niet zelf proberen te redden, die weten dat zij zondaren zijn en zonder Jezus Christus verloren zijn.
Maar voor hen, die menen geen verlossing nodig te hebben is het Evangelie als niet geschreven.

De rokende vlaswiek kan je ook zien als het allereerste begin van je geloof.
Dat zou Hij echt niet uitblussen, Hij zal het juist aanblazen tot een vlam.
Het geknakte riet is de twijfelaar, die door satans listen aan het twijfelen is geraakt omtrent zijn positie. Zulke personen zal Hij echt niet verbreken, maar door de toepassing van zijn beloften kracht geven en bemoedigen.

God houd van jou, ongeacht wat mensen over je denken of zeggen.
Ook al heb je zoveel fout gedaan Hij gaf zijn Zoon voor je fouten, dat is wat we nooit moeten vergeten, in wat voor situatie je ook zit.
Dat geeft kracht om door te gaan, ook al is het nog zo moeilijk, Hij geeft je daar de kracht voor en brengt herstel in je leven.

Gods zegen,
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Berichtdoor Johan100 » 25 apr 2019 12:27

mona schreef:De profetie van Jesaja is in de eerste plaats voor het volk Israël, zoals heel duidelijk staat in hoofdstuk 1.
Dus niet in eerste instantie voor de gemeente, of de individuele gelovige, maar allereerst voor Zijn verbondsvolk Israël.


Ik lees in hoofdstuk 1 en verder dat Jesaja een gezicht krijgt over Juda (het zuidelijke tweestammenrijk) en de hoofdstad Jeruzalem (Sion).
Het gaat met name over ontrouw, afval, ongehoorzaamheid, oordelen/straffen, profetieën over andere volkeren, Gods trouw, verlossing/de komst van de Messias, een overblijfsel naar de verkiezing.
De Gemeente was er idd. nog niet.

Het noordelijke tienstammenrijk met Samaria als hoofdstad werd Israël of Efraim genoemd en komt bij Jesaja vanaf hoofdstuk 9 in beeld.

Het Koninkrijk Israël was al na Saul, David, Salomo uiteengevallen.

in hfdst.11:12 kunnen we de profetie lezen dat de verstrooiden van Israël en Juda verzamelt en vergadert worden. velen vanuit Israël zouden namelijk in ballingschap gaan in Assyrië. en Juda zou eeuwen later in ballingschap gaan in Babylon/Babel. Dat laatste wordt door Jesaja voorzegt aan Hizkia (Jesaja 39).

tussendoor lees je in Jesaja eigenlijk steeds de aankondiging van de komst van Messias. (o.a.4?,7,8,9,11,25,40,41,42..) dat is ook de rode draad in de Bijbel vanaf gen.3:15. lang voordat Abraham geroepen werd. Israël bestond nog niet, maar de Verlosser wel. zie ook Johannes 1. Job zei het bijvoorbeeld al: 'ik weet, mijn Verlosser leeft'. God roept Abraham uit Mesopotamië en sluit een verbond. Uit zijn nageslacht zal de Messias geboren worden.

Jesaja noemt Israël de knecht van God, Jakob die Hij verkoren heeft, tezamen het zaad van Abraham, Zijn liefhebber. Jesaja 41:8.
De knecht is steeds maar weer ongehoorzaam en afvallig en goddeloos (een beeld van de gevallen mens?), het draait allemaal om de Knecht uit de stam van Juda die Verlossing gaat brengen.

Hoofdstuk 40 lijkt weer een nieuw hoofdstuk te zijn binnen Jesaja. De Statenvertalers hebben erboven gezet 'Israëls verlossing voorzegd', maar het eerste stuk lijkt eerder over Juda te gaan. En dan in vers 27 gaat het over Jakob (Jakob staat in Jesaja voor Juda, zie Jes. 2:5,6) en over Israël (het noordelijke deel kreeg die naam mee) wat ik wel opmerkelijk vind, want Jakob, de zoon van Izak, kreeg op een gegeven moment juist de naam Israël, hier in de profetie van hoofdstuk 40 worden ze beide weer genoemd.
Vers 3 gaat over Johannes de doper (wij beschikken over het N.T.), de voorloper van de Messias en vers 10,11 over de Messias.


mona schreef:In Jesaja 41 vanaf vers 8 lees je dat Israël zich zwak voelt tegen het woeden van de volken

God tuchtigt ze eerst vanwege hun ongehoorzaamheid, maar belooft Verlossing. Het is Gods vinger die geschiedenis schrijft.


mona schreef:In Jesaja 42 loopt dit door (er waren eerst geen hoofdstukken), doordat God een Redder voor het volk zal geven.
In vers 3 wordt nogmaals verwezen hoe zwak Israël is, maar Hij zal het niet verbreken, nee God geeft juist Zijn volk ondersteuning!
Maar, zij moeten wel Zijn Naam aanroepen, en geen eer aan afgoden geven! (vers 17)
Want Israël krijgt niet voor niets de woorden van Jesaja te horen.
Zij moeten terug keren naar de Heere, want zij waren afgeweken van de dienst aan God, en God kon hun woorden en offers niet meer aanzien, zoals we lezen in hoofdstuk 1.
De letterlijke uitleg gaat mijns inziens over het aardse Israël, wat geknakt en verbroken is. (vers 3)
Ik ben van mening dat het in Jesaja 42 vers 3 in de letterlijke uitleg gaat over het volk Israël. Het is een klein volk, dat veel te duchten heeft van de heidenvolken rondom. Maar het is Gods uitverkoren volk, en zij hebben een opdracht van God, dus daarom zal Hij hen niet ten onder laten gaan. Israël is uitverkoren om een licht te zijn voor de heidenvolken. Daar komt veel tegenop, maar uiteindelijk zal Gods recht zegevieren. Uiteraard zit er in deze tekst ook geestelijke bemoediging voor hen die zich zwak en onzeker voelen.
Israël was apart gezet, ze kregen de wet; de offerdiensten en ceremoniën waren allemaal een heenwijzing naar de komst van Christus. Christus is het Licht der heidenen. Jesaja 42:6. Ik ben de HEERE, dat is Mijn Naam; en Mijn eer zal Ik aan geen ander geven,..' Ook niet aan Israël dus.

In Mattheus 10 (vers 5) wordt beschreven dat Jezus de twaalven uitzendt waarbij Hij de opdracht geeft niet naar de heidenen en Samaritanen te gaan. Maar (vers 6) veelmeer tot de verloren schapen van het huis van Israël. Door te proclameren dat het Koninkrijk van de langverwachte Messias was nabij gekomen en dit te bevestigen met tekenen en wonderen wilde Jezus duidelijk maken dat Hij de Messias was. Maar velen (de meesten?) verwierpen Hem. Ze geloofden niet in Hem. In Mattheus 15 zie je het heil, zoals voorspelt in Jesaja 42, ook naar de heidenen gaan. Jezus beproeft de Kananese vrouw en zegt: 'Ik ben niet gezonden dan tot de verloren schapen van het huis van Israël'. Hoe het afloopt weet je waarschijnlijk wel en anders kun je het lezen in Matt.15. NU weer even terug naar Mattheus 12. In het stukje van vers 15-21 komt het stukje uit Jesaja terug. De Joodse Farizeeën zochten Hem te doden (12:14), Jezus vertrok daarom vandaar, velen scharen volgden Hem, Hij genas allen. En gebood dat ze Hem niet openbaar zouden maken; Opdat het Schriftgedeelte uit Jesaja zou vervuld worden. (....) Hij zal niet twisten noch roepen, noch zal er iemand Zijn stem op de straten horen. Het gekrookte riet ....etc. Gaat dus m.i. niet over Israël als natie maar wel over Joden en ook enkele niet-Joden (heidenen) al. Denk aan de Samaritaanse vrouw en de Kananese vrouw bijvoorbeeld etc.

totdat Hij het oordeel zal uitbrengen tot overwinning; is dat Zijn kruisdood waarop Zijn opstanding volgt?
En in Zijn Naam zullen de heidenen hopen; Pinksteren>>het heil gaat ook naar de heidenen.

Het gaat in Jesaja 42 over heidenen en eilanden (daar worden vermoed ik de verste uithoeken op deze aardbol mee bedoelt, de onbereikbare plekken zeg maar). 'Ik heb Mijn Geest op Hem gegeven. Hij zal het recht den heidenen voortbrengen. 'Ik zal U geven tot een Licht der heidenen. Om te openen de blinde ogen'. vers 6,7.

In Jesaja 53 wordt geprofeteerd; de Man van smarten, Hij had geen gedaante noch heerlijkheid, heeft onze krankheden op zich genomen, om onze overtredingen verwondt, de straf die ons den vrede aanbrengt was op Hem. Hij de Rechtvaardige zal velen rechtvaardig maken, want Hij zal hun ongerechtigheden dragen. Ja, ook voor vele heidenen. Jesaja 52:15. Dit zal net als bij Israël gaan in de weg van kastijding; 'God kastijdt degene die Hij aanneemt en bestraft degene dien Hij liefheeft. Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen'. 'Want genen hebben ons wel voor een korten tijd, naar dat het hun goed dacht, gekastijd; maar Deze kastijdt ons tot ons nut, opdat wij Zijner heiligheid zouden deelachtig worden. En alle kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen, die door dezelve geoefend zijn' Hebr.12. 'En te dienzelfden dage zult gij zeggen: Ik dank U, HEERE! dat Gij toornig op mij geweest zijt, maar Uw toorn is afgekeerd, en Gij troost mij'. Jesaja 12.

Israël lijkt voor nu aan de zijlijn te staan, maar als de volheid der heidenen zal ingegaan zijn zullen er nog rijke beloften/profetieën uitkomen wat Israël betreft. Zie bijvoorbeeld Romeinen 11 en Jesaja.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Berichtdoor mona » 25 apr 2019 13:17

Mooi uitgewerkt Johan.
Het moet dus in de eerste plaats letterlijk gelezen worden. Dat is wat ik bedoelde.

Johan100 schreef:Israël was apart gezet, ze kregen de wet; de offerdiensten en ceremoniën waren allemaal een heenwijzing naar de komst van Christus. Christus is het Licht der heidenen. Jesaja 42:6. Ik ben de HEERE, dat is Mijn Naam; en Mijn eer zal Ik aan geen ander geven,..' Ook niet aan Israël dus.

Israel was juist apart gezet om tot een zegen en een licht voor de heidenen te zijn. Dat doel had God met dit volk, en dat wordt het meest duidelijk door de uiteindelijke komst van de Heere Jezus. Maar door hun vleselijke verlangens vermengden zij zich met heidenen, velen lieten de sabbat los, en vereerden heidense goden. Ja offerden zelfs hun eerstgeboren kinderen aan de Moloch.
Dit was niet wat God voor ogen had toen Hij Israël uitkoos. Hij wilde juist Zijn eer laten schitteren door (aan de heidenvolken) te laten zien hoe goed Hij was voor Zijn volk. Vele malen zegt God dat het Israël goed zal gaan als zij Hem dienen! Helaas weken zij daar steeds van af. En elke keer als zij weer riepen tot God en zich bekeerden van hun slechte wegen, dan hielp Hij hen weer. Maar God uit ook regelmatig Zijn ongenoegen hierover. Hij laat dan profeten uitgaan, die de oordelen aankondigen.

Johan100 schreef:In Mattheus 10 (vers 5) wordt beschreven dat Jezus de twaalven uitzendt waarbij Hij de opdracht geeft niet naar de heidenen en Samaritanen te gaan. Maar (vers 6) veelmeer tot de verloren schapen van het huis van Israël. Door te proclameren dat het Koninkrijk van de langverwachte Messias was nabij gekomen en dit te bevestigen met tekenen en wonderen wilde Jezus duidelijk maken dat Hij de Messias was. Maar velen (de meesten?) verwierpen Hem. Ze geloofden niet in Hem. In Mattheus 15 zie je het heil, zoals voorspelt in Jesaja 42, ook naar de heidenen gaan. Jezus beproeft de Kananese vrouw en zegt: 'Ik ben niet gezonden dan tot de verloren schapen van het huis van Israël'.

Als het huis van Israël hier de Heere Jezus wel had aangenomen, dan was er wellicht niet een gemeente geweest zoals die er nu is. Het volk had hier daadwerkelijk een keuze: Hem aannemen of verwerpen. Je kunt zeggen: God wist toch dat ze Hem zouden verwerpen? Ja, maar Hij geeft hen wel een eerlijke kans om Hem wél aan te nemen. De Heere Jezus zou dan evengoed gestorven zijn (want dat staat in Jesaja 53). Je ziet dat alles via de religieuze leiders loopt. Zij hitsen de mensenmassa op om Hem te verwerpen. Zelfs vlak voor de uitspraak van Pilatus hitsen zij de menigte op om voor Barabbas te kiezen en zo de Heere Jezus te kunnen kruisigen. Het is niet voor niets dat de Heere Jezus juist de Farizeeërs addergebroed noemt. Witgepleisterde graven. Zij hebben er een grote schuld in dat het volk Israël het koninkrijk van God op dat moment aan zich voorbij laat gaan.

Johan100 schreef:Israël lijkt voor nu aan de zijlijn te staan, maar als de volheid der heidenen zal ingegaan zijn zullen er nog rijke beloften/profetieën uitkomen wat Israël betreft. Zie bijvoorbeeld Romeinen 11 en Jesaja.

Nou zeker!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Berichtdoor Johan100 » 26 apr 2019 10:04

mona schreef:
Israël was juist apart gezet om tot een zegen en een licht voor de heidenen te zijn.


Kun je me Bijbelteksten aanreiken daarover? Ik las gisteren bijvoorbeeld wel in Jesaja 43 dat God door de mond van Jesaja Zijn volk opriep om te getuigen temidden van de volken.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 04 mei 2019 14:09, 2 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Berichtdoor Johan100 » 27 apr 2019 21:07

een vlaspit of vlaswiek (Hebr. pishtah) is een van vlas gedraaide lont voor in een olielamp, vond ik ergens.
Mooie beelden staan er in de Bijbel. Een vlaspit die rookt lijkt uit te doven, de vlam dreigt uit te gaan.
Bij rokende vlaspitten moet ik denken aan mensen waar het geestelijke kaarsje lijkt op te branden. De gelijkenis van de 5 wijze en de 5 dwaze maagden daar leer ik van dat we er op moeten letten dat we continu genoeg olie hebben. Olie is een beeld van de Heilige Geest. Voor een wedergeboren gelovige staat er die belofte, dat Jezus die vlaspit als die dreigt uit te gaan weer zal aanwakkeren en misschien zelfs zal laten branden als nooit te voren. Paulus, door de inspiratie van de Geest, vertrouwt erop 'dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus'. zie Fillipenzen 1:6. Allen een gezegende nachtrust alvast.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Berichtdoor mona » 30 apr 2019 11:24

Johan100 schreef:Kun je me Bijbelteksten aanreiken daarover?



1)God heeft Israël uitverkoren tot heil van de volken, doordat de Messias uit dat volk zou voortkomen.
2)Daarnaast konden de heidenvolken aan het volk Israel zien hoe goed het was de God van Israel te dienen. Hij zou hen in alles zegenen, goede oogsten, geen miskramen, lang leven, als het volk zijn God zou dienen. (hoewel dit vaak mis ging, en het volk liever de heidengoden gingen dienen waardoor zij zichzelf de toorn van God op de hals haalde) Zij beroofden zichzelf van het licht wat zij konden verspreiden.
3)Ook heden ten dage kunnen wij aan de vijgeboom (Israel) zien hoe ver het is op God wereldklok. (de tekenen der tijden) Kijk naar Israel met de Bijbel en de krant ernaast.
4) niet voor niets heeft Israel nu een menora (licht) als staatslogo
5) Matteus 5 vers 1 -> u bent het licht van de wereld. Dit zegt de Heere tegen Zijn discipelen. Zij zijn Joden. De Heere zegt: u bent het licht van de wereld.
De heidenen waren daar nog niet in beeld!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Nina

Re: Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Berichtdoor Nina » 30 apr 2019 11:37

mona schreef:
Israel was juist apart gezet om tot een zegen en een licht voor de heidenen te zijn.


Johan 100 schreef:
Kun je me Bijbelteksten aanreiken daarover? Ik las gisteren bijvoorbeeld wel in Jesaja 43 dat God door de mond van Jesaja Zijn volk opriep om te getuigen temidden van de volken


Ex 9:16
' Maar juist hierom heb Ik u laten bestaan, om Mijn kracht aan u te tonen, zodat Mijn Naam bekend gemaakt zal worden op heel de aarde.'

Handelingen 13: 47
' Zo immers heeft de Here ons geboden: Ik heb u tot een licht voor de heidenen gesteld, opdat u tot zaligheid zou zijn tot aan het uiterste van de aarde.'

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Berichtdoor Johan100 » 02 mei 2019 22:39

Bedankt @mona en @Nina. Ik hoop me weer verder te verdiepen met hetgeen jullie aanreiken. :8>
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Berichtdoor Johan100 » 03 mei 2019 16:10

mona schreef:1)God heeft Israël uitverkoren tot heil van de volken, doordat de Messias uit dat volk zou voortkomen.
Die redenering kan ik niet volgen. Heil=redding/verlossing en de grote Heilsaanbrenger is uiteraard Jezus Christus.
Ik ken persoonlijk nauwelijks Hebreeuws, maar ik las op Cristipedia dat Jesjoewah een passief deelwoord is van het werkwoord Yasha (redden/verlossen/behouden) en dat Jesjoewah voor het eerst voorkomt in Genesis 49:18: ''Op Uw zaligheid wacht ik, HEERE!''
Dat was het uitzien van vader Jakob. :wink:
Hij profeteerde ook net daarvoor over de komst van de Leeuw uit de stam van Juda(vers 10): ''De scepter zal van Juda niet wijken, noch de wetgever van tussen zijn voeten, totdat Silo komt, en Denzelven zullen de volken gehoorzaam zijn''.
Lees ook Openbaring 5:5, 10:1-3, 11:15.
Lees ook Lukas 2.
Simeon (die de vertroosting van Israël verwachtte, de vervulling van de voorspelde komst van de Messias/Verlosser/Redder) zegt:
''Want mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien,
Die Gij bereid hebt voor het aangezicht van al de volken: Een Licht tot verlichting der heidenen, en tot heerlijkheid van Uw volk Israël''.

Israël is dus een middel van God om Zijn heil te vervullen. Waarbij natuurlijk ook gezegd moet worden dat (een deel van) Israël zelf in dat heil zal delen. Het gaat namelijk over een overblijfsel naar de verkiezing (Rom. 9:27 en 11:5) en dat in het laatste der dagen geheel Israël zal zalig worden (Romeinen 11:26).
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Berichtdoor Johan100 » 03 mei 2019 18:09

mona schreef:
3)Ook heden ten dage kunnen wij aan de vijgeboom (Israel) zien hoe ver het is op Gods wereldklok. (de tekenen der tijden) Kijk naar Israël met de Bijbel en de krant ernaast.
Ik lees nauwelijks kranten. Welke krant moet ik dan lezen? De meeste vertrouw ik niet namelijk. Eigenlijk geen een.


mona schreef: 4) niet voor niets heeft Israel nu een menora (licht) als staatslogo
Dat zegt me eerlijk gezegd niet zo veel.
Maar goed, al met al zijn dit natuurlijk ook nog geen Bijbelteksten. :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Berichtdoor Johan100 » 04 mei 2019 13:59

mona schreef:
Israël was juist apart gezet om tot een zegen en een licht voor de heidenen te zijn.

Johan100 schreef:
Kun je me Bijbelteksten aanreiken daarover? Ik las gisteren bijvoorbeeld wel in Jesaja 43 dat God door de mond van Jesaja Zijn volk opriep om te getuigen temidden van de volken.

mona schreef:
5) Matteus 5 vers 1 -> u bent het licht van de wereld. Dit zegt de Heere tegen Zijn discipelen. Zij zijn Joden. De Heere zegt: u bent het licht van de wereld.
De heidenen waren daar nog niet in beeld!



Oke, maar Zijn discipelen is dus niet Israël. Hij zegt het tegen Zijn discipelen die Hij net daarvoor de zaligsprekingen leerde. Jezus verwacht denk ik dat Zijn discipelen dit doorgeven aan andere mensen, dus in die zin gaat het 'licht laten schijnen voor de mensen' ook de mensen aan die rein van hart zijn, etc. De mensen die zalig worden gesproken in de Bergrede. Dit is wel verbonden met het geloof in Jezus. Zie daarvoor het begin van Jezus prediking vlak voor de Bergrede een hoofdstuk ervoor, Mattheus 4:16. 'Het volk dat in duisternis zat heeft een groot licht gezien'. Zie ook Jes.8 en 9.

Dat gaat over Jezus. Jezus predikte:'Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen' Matth.4:17. In Matheus 5:13-16 heeft Jezus het over 'licht laten schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien' en in vers 17-20 zegt Hij dat Hij niet is gekomen om de Wet en de profeten te ontbinden, maar te vervullen en zegt 'tenzij uw gerechtigheid overvloediger is dan de Schriftgeleerden en de Farizeeën, gij kunt het Koninkrijk der hemelen niet ingaan'. Lees ook Mattheus 19 eens over die rijke jongeling die zoveel goeds deed maar toch tekort kwam. 'Wie kan dan zalig worden?' vragen de discipelen zich verslagen af. 'Bij de mensen is het onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk', zegt Jezus dan. en dan wijst Hij op de wedergeboorte, die later mogelijk werd toen de Heilige Geest werd uitgestort. (dat het toen pas mogelijk was was ik me ook nooit zo erg van bewust trouwens maar heb dat hier ooit via DeDwaler opgestoken en sta daar achter).

Jezus vergaf wel zonden op basis van geloof tijdens Zijn rondwandeling (zie bijvoorbeeld Mattheus 9:2), maar om het Koninkrijk der hemelen binnen te kunnen gaan is dus meer nodig en dat is wedergeboorte, de verzegeling door de Geest en Zijn komst in het hart, waardoor een leven in heiligmaking kan volgen, (zonder welke niemand de Heere zien zal. Hebreeën 12:14). Wedergeboorte volgt op het rechtvaardigende geloof, Efeze 1:12 Opdat wij zouden zijn tot prijs Zijner heerlijkheid, wij, die eerst in Christus gehoopt hebben.13 In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;14 Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verkregen verlossing, tot prijs Zijner heerlijkheid. (Zie ook Galaten 3).

Het gaat dus om geloof en de verzegeling door de Geest, en dan het leven door de Geest dat dus volgt op het rechtvaardigende geloof; en door de Geest kunnen we vrucht dragen en wordt het beeld van God weer hersteld in ons.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Berichtdoor Johan100 » 04 mei 2019 17:32

Ik hoop dat je mijn uiteenzetting een beetje kunt volgen, en als je verbetering of aanvulling hebt hoor ik het heel graag. zon10
Ik probeer eigenlijk de kern van het Woord er vooral uit te pakken, datgene waar het mijns inziens vooral om draait.
Je hebt namelijk 'vervangingstheologie', maar je kunt ook teveel doorslaan naar de andere kant en voor je het weet ben je Jezus uit het oog verloren, dan is Israël opeens het licht, of een licht naast Jezus, zoiets als de Roomse kerk die Maria heeft naast Jezus om mee te bemiddelen w.b.t. het heil of zo zeg maar. laten we dus nuchter zijn en waken en elkaar opscherpen vanuit de liefde! :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten