Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 01 mei 2019 09:07

ben db bd schreef:het heil slaat toch op heelmaking, worden zoals de Heere ons bedoelt te worden?
m.i. kan je dat niet pakken. Het geloof in de Heere Jezus kan je m.i. wel pakken, d.w.z. aannemen. Hij is daartoe gegeven, toch?
Daartoe moet je je gewoon bekeren tot Hem. (omdraaien) De heiliging is m.i. een levenslang proces.... Mis ik wat?

Veendam schreef:
De vraagstelling over de toe-eigening van het heil gaat over het feit of je aanbod nu wel of niet zomaar kunt aannemen,knip knip ;Ja het geloof in de Here Jezus kan je wel pakken, d.w.z. aannemen.

Wat is het nu, pakken of aannemen?

Gewoon bekeren, ja natuurlijk, die oproept ligt er, maar wat nu als de Heere je je onbekeerlijkheid laat zien? (Je kunt dat ook misbruiken tot je eigen verderf overigens). Maar hebben jullie ook nog een woordje voor zulke mensen? Want we zijn van nature geestelijk blind. Sinds Genesis 3 is de zuivere persoonlijke connectie verbroken die er was tussen God en de mens en leeft de mens naar het goeddunken van z'n eigen hart. Hebben jullie daar ook weleens over leren wenen? Dat je God zo miste? De droefheid naar God die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt gaat vooraf (2 Korinthe 7:10a). Ik ben ervan overtuigd dat God dat al zijn uitverkorenen vroeg of laat leert. Zijn jullie daar overheen gestapt? Wat heerlijk dat er een DeDwaler is die alles zo heerlijk onderbouwt vanuit het Woord. Dat heb jij niet geleerd op die theologische opleiding Veendam, dat is me wel duidelijk.

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven. (Johannes 5:25).

En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;
In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;
Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft,Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (Efeze 2:1-5)





Want zoals regen of sneeuw neerdaalt van de hemel en daarheen niet terugkeert, maar de aarde doorvochtigt en maakt dat zij voortbrengt en doet opkomen, zaad geeft aan de zaaier en brood aan de eter, zo zal Mijn woord zijn dat uit Mijn mond uitgaat: het zal niet vruchteloos tot Mij terugkeren, maar het zal doen wat Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen waartoe Ik het zend. (Jesaja 55:10-11).
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 01 mei 2019 09:39

Johan100 schreef:Wat is het nu, pakken of aannemen?
Aanpakken ... :mrgreen:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 01 mei 2019 11:13

Johan100 schreef:Wat is het nu, pakken of aannemen?

Gewoon bekeren, ja natuurlijk, die oproept ligt er, maar wat nu als de Heere je je onbekeerlijkheid laat zien? (Je kunt dat ook misbruiken tot je eigen verderf overigens). Maar hebben jullie ook nog een woordje voor zulke mensen? Want we zijn van nature geestelijk blind. Sinds Genesis 3 is de zuivere persoonlijke connectie verbroken die er was tussen God en de mens en leeft de mens naar het goeddunken van z'n eigen hart. Hebben jullie daar ook weleens over leren wenen? Dat je God zo miste? De droefheid naar God die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt gaat vooraf (2 Korinthe 7:10a). Ik ben ervan overtuigd dat God dat al zijn uitverkorenen vroeg of laat leert. Zijn jullie daar overheen gestapt? Wat heerlijk dat er een DeDwaler is die alles zo heerlijk onderbouwt vanuit het Woord. Dat heb jij niet geleerd op die theologische opleiding Veendam, dat is me wel duidelijk.

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven. (Johannes 5:25).

En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;
In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;
Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft,Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (Efeze 2:1-5)





Want zoals regen of sneeuw neerdaalt van de hemel en daarheen niet terugkeert, maar de aarde doorvochtigt en maakt dat zij voortbrengt en doet opkomen, zaad geeft aan de zaaier en brood aan de eter, zo zal Mijn woord zijn dat uit Mijn mond uitgaat: het zal niet vruchteloos tot Mij terugkeren, maar het zal doen wat Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen waartoe Ik het zend. (Jesaja 55:10-11).


Het punt van vandaag de dag is dat mensen kijken naar theologische systemen en die als waarheid poneren, dan kijken ze naar mensen die worstelen met het systeem waarin gezegt wordt dat er een bepaalde volgorde moet zijn in het kunnen ontvangen van de zaligheid, namelijk dat de droefheid eerst moet komen, dat het kennen van de verdorvenheid eerst moet komen maar dat is niet wat God zo heeft bedoeld.
Natuurlijk kan het zo zijn dat het bij bepaalde mensen wel zo is gegaan maar dan maakt het dat nog als regel.
God is geen systeem maar God staat boven elk systeem.
Ik hoef geen theologisch systeem te leren maar het enigste wat ik wil kennen is Jezus Christus en de kracht van Zijn opstanding.

God heeft eertijds gesproken op vele wijzen tot de vaderen en in de profeten maar Hij heeft als laatste gesproken IN DE ZOON.
Dat is wat ik omarm en aanneem voor mijn leven.
Hij is mijn zekerheid der dingen, die het bewijs is geworden voor de dingen die ik niet zie maar wel mijn realiteit geworden zijn.
Jezus is mijn geloof die staat als een rots in elke branding van mijn leven. En als de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt ook in mij woont, en dat is het geval, dan heeft Hij dus ook mijn stervelijke lichaam levend gemaakt door Zijn Geest, die in mij woont.
En waarom ?
Omdat Hij van mij houdt en zoveel houdt hij ook van jou.
Dat is het Evangelie !

Niet meer ik maar Christus woont in mij.
Dan is het enigste IK wat ik nog wil zeggen dat ALLES mogelijk is voor mij omdat HIJ in mij leeft.
De rest is allemaal bagger en dat zorgt voor bolwerken in je denken, om jou er van af te houden om werkelijk op te staan en te leven zoals God het bedoeld heeft. Die bolwerken in je denken door die theologische systemen maken dat je Gods grootheid niet kunt zien omdat je Gods kracht en Heerlijkheid juist in een steeds kleiner doosje gaat stoppen namelijk een theologisch systeem.
Jezus wil dat we nu een keer het geheimenis van Zijn wil leren kennen, namelijk dat we Hem kennen zoals Hij is.
En zoals Hij is ZO ZIJN OOK WIJ, niet in de toekomst, maar in deze wereld.
Als je dat duidelijk wordt dan brentgt theologische wind van leer je niet meer uit balans maar dan sta je stevig gefundeerd en is er niks dat er voor kan zorgen dat je nog zult omvalen, maar dan groeien wij in liefde en in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, JEZUS CHRISTUS.

Ik kies er voor om te doen wat God zegt, om niet de onbekeerlijkheid te leren zien van mensen maar om Gods Liefde en Genade te zien elke dag en te leven door dezelfde Geest die Jezus heeft opgewekt uit de doden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 01 mei 2019 11:18

naamloos schreef:Aanpakken ... :mrgreen:

:wink: IK heb best gevoel voor humor hoor, naamloos.

Ik besef heel goed dat het als een knal aan kan komen wat ik zeg.
Maar het staat niet voor niets in het Woord. Tot behoud.

Ik vind Ben db bd overigens een hele lieve man. Hij heeft een veel fijner karakter dan ik geloof ik.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 01 mei 2019 11:21

Veendam schreef:
Als je dat duidelijk wordt dan brentgt theologische wind van leer je niet meer uit balans maar dan sta je stevig gefundeerd

Je kunt ook denken dat je stevig gefundeerd staat.
Je hebt het over 'theologische wind van leer', maar dat doe je zelf dus ook, 'theologie bedrijven'.
Ik vraag dus om Bijbelse onderbouwing, maar dat doe je dus niet.
Ik zeg absoluut niet dat je alleen maar onzin verkoopt, Veendam. Maar alles bij elkaar genomen is het gewoon een gammel kaartenhuis.
Ik zeg ook niet dat ik altijd gelijk heb en alles weet.
Maar waar moet ik beginnen om jou te weerleggen? Zullen we beginnen met de gelijkenis over het verloren schaap en wie die honderd schapen zijn?
(Ps; ik heb jou ook lief, Veendam).
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 01 mei 2019 17:56

Johan100 schreef:Je kunt ook denken dat je stevig gefundeerd staat.
Je hebt het over 'theologische wind van leer', maar dat doe je zelf dus ook, 'theologie bedrijven'.
Ik vraag dus om Bijbelse onderbouwing, maar dat doe je dus niet.
Ik zeg absoluut niet dat je alleen maar onzin verkoopt, Veendam. Maar alles bij elkaar genomen is het gewoon een gammel kaartenhuis.
Ik zeg ook niet dat ik altijd gelijk heb en alles weet.
Maar waar moet ik beginnen om jou te weerleggen? Zullen we beginnen met de gelijkenis over het verloren schaap en wie die honderd schapen zijn?


Ik bedrijf geen theologie, ik lees en leer vanuit Gods Woord wat Hij zegt. Ik volg Jezus na, en dat is dus niet hetzelfde als theologie bedrijven.
Ik zeg ook niet dat ik alles weet, maar ik weet wel dat Jezus kennen en de kracht van Zijn opstanding hetzelfde is als waar Paulus het continu over heeft.

Als je het hebt over theologie en of dat ook wind van leer kan zijn dan kijk bijvoorbeeld naar Kuitert, als je ziet wat die allemaal geschreven heeft aan theologische werken dan zal je het waarschijnlijk wel met mij eens zijn dat er ook theologische wind van leer bestaat.

Maar ja, nu je het over de gelijkenis van het verloren schaap hebt wil ik je vragen waar in de gehele Bijbel 1 maal anderen bedoeld worden dan de Joden wanneer ze het hebben over schapen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 02 mei 2019 00:52

Veendam schreef:Ik bedrijf geen theologie, ik lees en leer vanuit Gods Woord wat Hij zegt.

Maar je onderbouwd niet vanuit het Woord. Iedereen kan wel zeggen dat hij/zij Jezus volgt, maar dat moet ergens uit blijken....
Zijn woorden eerbiedig naspreken is daar 1 ding van. Je mag mij ook om Bijbelse onderbouwing vragen als ik iets zeg, graag zelfs.

Veendam schreef:Maar ja, nu je het over de gelijkenis van het verloren schaap hebt wil ik je vragen waar in de gehele Bijbel 1 maal anderen bedoeld worden dan de Joden wanneer ze het hebben over schapen.
Jij mag het zeggen. Jij paste schapen volgens mij op iedereen toe.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 02 mei 2019 01:05

Johan100 schreef:Maar je onderbouwd niet vanuit het Woord. Iedereen kan wel zeggen dat hij/zij Jezus volgt, maar dat moet ergens uit blijken....
Zijn woorden eerbiedig naspreken is daar 1 ding van. Je mag mij ook om Bijbelse onderbouwing vragen als ik iets zeg, graag zelfs.

Jij mag het zeggen. Jij paste schapen volgens mij op iedereen toe.


Bijna de helft van wat ik geschreven heb is gewoon Bijbel, alleen ook hier herken je het niet.
Met name Hebreeën en Efeze, zoek maar na.

Ik heb nooit gezegt dat de BETEKENIS van schapen ook betrekking heeft op anderen dan de Joden, alleen de betekenis van de tekst is wat anders dan de toepassing. Over het verschil tussen de betekenis van de tekst en de toepassing is zelfs een apparte topic.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 02 mei 2019 10:35

ben db bd schreef:Chaya schreef:
voor de gezelligheid even Chaya: Die belijdeniscatechisatie gaf dominee Van Dijk nog bij mij aan huis ook, omdat wij kleine kinderen hadden.
En de belijdenis zijn we later in Monster wezen afleggen, omdat wij toen nog een buitengewone wijkgemeente in wording waren in ons dorp.
Toen ik mijn 2e vrouw leerde kennen, omdat zij ook het christelijk Geloof wilde leren kennen, heb ik haar het Bijbels dagboek 'Uw vreugde tegemoet' van ds. Van Dijk meegegeven. Ze was er gelijk zo verzot op, dat ze het meenam met vakantie naar Joegoslavië, ter 'verslinding'.
Zo is ze een heerlijk christen geworden. Rijk hè?! We zijn heel gelukkig met elkaar door die basis. vr.gr., ben


Ds Jac van Dijk
Rijke eenvoudig maar heldere eerlijke prediking met humor :wink:

http://gmbuth.synology.me/?file=8562&sort=1&stream=1


Johannes 21:3
Simon Petrus zegt tot hen:
ik ga weg, vissen!
Zij zeggen tot hem:
ook wíj komen met jou mee!
Ze trekken uit;
ze stappen de boot in,
en in díe nacht
vangen ze niets!

Hier boven een geweldige dienst (oudje heur met kraakjes) maar luister daar doorheen en heb het goed en stel je open voor Gods Geest :8>
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 02 mei 2019 11:33

Johan100 schreef:Wat is het nu, pakken of aannemen?

Gewoon bekeren, ja natuurlijk, die oproept ligt er, maar wat nu als de Heere je je onbekeerlijkheid laat zien? (Je kunt dat ook misbruiken tot je eigen verderf overigens). Maar hebben jullie ook nog een woordje voor zulke mensen? Want we zijn van nature geestelijk blind. Sinds Genesis 3 is de zuivere persoonlijke connectie verbroken die er was tussen God en de mens en leeft de mens naar het goeddunken van z'n eigen hart. Hebben jullie daar ook weleens over leren wenen? Dat je God zo miste? De droefheid naar God die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt gaat vooraf (2 Korinthe 7:10a). Ik ben ervan overtuigd dat God dat al zijn uitverkorenen vroeg of laat leert. Zijn jullie daar overheen gestapt? Wat heerlijk dat er een DeDwaler is die alles zo heerlijk onderbouwt vanuit het Woord. Dat heb jij niet geleerd op die theologische opleiding Veendam, dat is me wel duidelijk.
Johan100 schreef: IK heb best gevoel voor humor hoor, naamloos.

Ik besef heel goed dat het als een knal aan kan komen wat ik zeg.
Maar het staat niet voor niets in het Woord. Tot behoud.
Menselijk gesproken: ik denk eerder dat het als een knal bij God aankomt als mensen zich niet willen bekeren.
Hij heeft er alles voor over gehad om ons te behouden. Hij biedt zijn vergeving aan, belooft de H.G. en de wedergeboorte.

Ja hoor, ik heb een woordje voor de onbekeerden: "bekeer je. En rap!"
En als je wat concreets wilt hebben lees dan maar Johannes zegt over de bekering tot vergeving van de zonden: De mensen vroegen hem: ‘Wat moeten we dan doen?’ Hij antwoordde: ‘Wie twee stel ​onderkleren​ heeft, moet delen met wie er geen heeft, en wie eten heeft moet hetzelfde doen.’ Er kwamen ook ​tollenaars​ om zich te laten ​dopen, en die vroegen hem: ‘Meester, wat moeten wij doen?’ Hij zei tegen hen: ‘Vorder niet meer dan wat jullie is opgedragen.’ Ook ​soldaten​ kwamen hem vragen: ‘En wij, wat moeten wij doen?’ Tegen hen zei hij: ‘Jullie mogen niemand afpersen en je ook niet laten omkopen, neem genoegen met je soldij.’
Of lees wat Jezus zegt: Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een ​vreemdeling, en jullie namen mij op, 36ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ​ziek​ en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.”
“Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.”

Wie niet wil en er voor kiest zijn ik-ik-ik-leventje te blijven leven, leeft voor eer, macht, geld, lust ....: Al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld.
Maar al wat uit God geboren is, overwint de wereld. Zij leven naar Gods wil, al is het met vallen en opstaan. Lees o.a. de brieven van Johannes.

Een mens kan zich prima bekeren hoor. Het ligt in zijn vermogen om te stoppen met anderen te bedriegen, uit te buiten, zich boven een ander te verheffen enz. Het ligt evengoed in zijn vermogen om recht en gerechtigheid na te streven, vriendelijk en behulpzaam te zijn enz.
Je kunt ervoor kiezen om de andere kant op te kijken en over ruggen van anderen rijk worden, eer te behalen en te leven voor je eigen genot.
Je kunt er ook voor kiezen je ervan te bekeren en je tot Jezus te wenden zodat Hij je hart door wedergeboorte verandert.

En wie zich niet schuldig maakt aan bovenstaande dingen hoeft zich daar natuurlijk ook niet van te bekeren.
Wat de wet eist stond al in hun hart geschreven Romeinen 2. Hen rest slechts de geloofsovergave aan Jezus.

( :mrgreen: Wat heerlijk dat er o.a. een @naamloos is die alles zo heerlijk onderbouwt vanuit het Woord :mrgreen: )
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 02 mei 2019 13:53

ben db bd schreef:Chaya schreef:
voor de gezelligheid even Chaya: Die belijdeniscatechisatie gaf dominee Van Dijk nog bij mij aan huis ook, omdat wij kleine kinderen hadden.
En de belijdenis zijn we later in Monster wezen afleggen, omdat wij toen nog een buitengewone wijkgemeente in wording waren in ons dorp.
Toen ik mijn 2e vrouw leerde kennen, omdat zij ook het christelijk Geloof wilde leren kennen, heb ik haar het Bijbels dagboek 'Uw vreugde tegemoet' van ds. Van Dijk meegegeven. Ze was er gelijk zo verzot op, dat ze het meenam met vakantie naar Joegoslavië, ter 'verslinding'.
Zo is ze een heerlijk christen geworden. Rijk hè?! We zijn heel gelukkig met elkaar door die basis. vr.gr., ben

Wat mooi om te lezen ben!
Ds. Jac van Dijk had de gave om het eenvoudig, doch wel scherp te verkondigen. Hij bleef onder alle omstandigheden zichzelf en had ook de gave over kerkmuren heen te preken.
Mensen uit allerlei kerken - w.o. ook mijn CGK vader - had hij onder zijn gehoor en wist zich aan hem te binden.
In het boekje dat ds van Kooten schreef staat dat hij weleens op de preekstoel heeft gestaan in pantoffels, omdat hij pijnlijke voeten had die niet in zijn schoenen wilden. Geweldig toch? :D
En het is een predikant die eerst vrijzinnig was, maar nadat hij bekeerd werd(!) bevindelijk ging preken.
Ik vind het best bijzonder om te lezen dat hij bij jou thuis catechisatielessen gaf.
Het dagboekje heb ik ook trouwens.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 02 mei 2019 17:08

Chaya schreef:Ds. Jac van Dijk had de gave om het eenvoudig, doch wel scherp te verkondigen. Hij bleef onder alle omstandigheden zichzelf en had ook de gave over kerkmuren heen te preken.
Mensen uit allerlei kerken - w.o. ook mijn CGK vader - had hij onder zijn gehoor en wist zich aan hem te binden.
In het boekje dat ds van Kooten schreef staat dat hij weleens op de preekstoel heeft gestaan in pantoffels, omdat hij pijnlijke voeten had die niet in zijn schoenen wilden. Geweldig toch? :D
En het is een predikant die eerst vrijzinnig was, maar nadat hij bekeerd werd(!) bevindelijk ging preken.


Bekeren is niet een eenmalige gebeurtenis maar een dagelijkse.
Ds Jac van Dijk
Inderdaad zijn tijd ver vooruit toen al....
Hieronder de afscheidsdienst van de Hervormde Bonds Gemeente te Monster vele jaren terug maar de inhoud hoogst actueel voor nu....
Thema..." Gemeente , het gaat u Wel"
Met het zicht enkel in en uit en op Christus
"Hoe dichter de mens bij Christus des te minder verschil onderling, dan praat je niet meer over kerkelijke perrikkelen maar Christus alleen al alle de Eer"
Rijke Woorden..(..de preek kent een opbouw....en verdiept al verder meer en meer)




ds Jac van Dijk afscheidsdienst te Monster
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Boanerges » 02 mei 2019 17:39

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... ke-dingen/

Wat een gevoelloos antwoord. Ik worstel ergens mee —> niet zeuren want Daniel had het nog zwaarder.... Dat helpt!

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ben db bd » 03 mei 2019 16:48

Bekeren is niet een eenmalige gebeurtenis maar een dagelijkse. Ds Jac. van Dijk. Inderdaad zijn tijd ver vooruit, toen al....

Ja, zo leerden we dat ook van hem; wedergeboorte is eenmalig, net als de gewone geboorte. Maar de bekering is dagelijks ...
Zo vreselijk logisch. Voor de wedergeboorte behoef je zelf ook niks te doen, dat is Gods zaak, net als de gewone geboorte...
Maar de bekering ...
Weet u, m.i. is dat toch echt zo onderhand wel 50 jaar terug hoor, of nog meer. En ik vraag mij eerlijk af, hoe vaak zou ik mij in al die tijd bekeerd hebben? Of wellicht is het beter te vragen hoe weinig dagen zou ik mij echt bekeerd hebben in die +/- 50 jaar?
Nog eerlijker vraag: hoe zeer kan mij dat schelen? Eerlijk antwoord: niet zo heel erg, eigenlijk.

Hoe kom ik daaraan? ik moet terug denken aan die opmerking hier ergens boven aangaande dat wij tegen onze onbekeerlijkheid aan kunnen lopen en daar dan al of niet moeite mee moeten of kunnen hebben. Daarin neem ik verscheidene culturen waar hier op het forum.
Mag ik daar ook eerlijk nuchter mee omgaan? Laat mij mogen pleiten voor iedere morgen, al is het maar een paar minuten, te beginnen met ons op de Heere te richten. Zin of geen zin. Dan beweer ik dat als er iets niet goed zit in ons denken, de Heilige Geest ons dat dan wel deelachtig maakt, toch? De bedoelingen van God zijn immers altijd goed! Daar moeten we dan wel naar luisteren! En als we geen gevoelens van te moeten bekeren ergens van hebben, nou dan beginnen we de dag gewoon in voorgeschreven dank en blijdschap. (wel ten allen tijde maar niet om alle dingen, dat zou oneerlijk zijn).

Waarom schrijf ik dat zo? Nou ik wil zo graag de kramp van ons gelovig zijn af proberen te halen. ik wil zo graag een eerlijker taak voor ons geweten en meer vertrouwen in onze Schepper.
Daarnaast vind ik dat we toch niet allemaal in de hoogste hemel zullen komen. ik heb dat ooit wel van een vriend en broeder mogen zien, maar ach, ach, wat heeft die een moeilijk leven gehad, wat heeft hij zwaar moeten lijden! Mijn vrouw lijdt ook dagelijks zoveel pijn. Dan bid ik wel voor haar, maar als de Heere haar nou liever in het hiernamaals een ongelofelijke vergoeding wil geven, dat is wel Bijbels...
Dat is toch net als het martelaarschap? Daar kies je zelf niet voor, maar de Heere kan dat wel als Zijn weg met jou bedoelen, toch?
Zo zijn er grote niveauverschillen in de hemel. Het hoeft niet, maar ik zou mij zelfs voor kunnen stellen dat die er nog letterlijk zijn ook en dat daarom het Nieuwe Jeruzalem 2200 km. hoog is. Want ik denk dat die maten ons toch wat meer willen leren dan wat ik dr. Piet Lalleman ons voor ziet houden inzake die 12000 stadiën, t.w. het is natuurlijk symbolisch voor heel groot (1000) en volmaakt (12), ... leuk bedacht hoor.
(dat van mij misschien ook wel, maar ik schrijf daar geen theologisch boek over.)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 04 mei 2019 18:02

ben db bd schreef:Ja, zo leerden we dat ook van hem; wedergeboorte is eenmalig, net als de gewone geboorte. Maar de bekering is dagelijks ...
Zo vreselijk logisch. Voor de wedergeboorte behoef je zelf ook niks te doen, dat is Gods zaak, net als de gewone geboorte...
Maar de bekering ...
(....)


Mooi en zeker in de bevindelijke kringen dat dit Woord gesproken werd door ds Jac v Dijk
Ds Jac v Dijk moest ook niets hebben van al dat vroom en zware geleuter...gewichtig doenerij noemde hij dat dan ook.
Vanaf de preekstoel riep hij gewoon over sommige predikers onder het afdak van de gemummificeerde belijdenis, van de zogenaamde beginsel vastheid.
Als er gepraat wordt over de gemeenschap der heiligen is het vaak meer een gemeenschap van vechtersbazen.
Gewichtig theologisch barggoens dat de kerk en de kerkvergaderingen doorwalmt.
Waarmee ds Jac v Dijk wilde zeggen dat we minder over godsdienst moeten praten maar het om de praktijk gaat....in ons alle daagse gewone leven Christus laten zien!
En Gods Geest drijft je dan uit tot in de vreemdste hoeken, daar waar je het zelf niet snel zou zoeken.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten