toekomstige vorm eredienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor MoesTuin » 02 mei 2019 16:55

DeDwaler schreef:


Ga ik nu doen, MoesTuin. Ik ben bij je post aangekomen op pagina 19, dus hij stond (oneerbiedig gezegd) al in de planning :)

Ik loop wat achter met reageren, maar ik hou de volgorde maar aan.


Hou wel deze link nu aan De Dwaler....op pagina 19 is ie weer verouderd ofzo...

http://gmbuth.synology.me/?file=1364&sort=1&stream=1

Dit is de juiste :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Johan100 » 03 mei 2019 15:56

Veendam schreef:
Je hebt helemaal niet door dat ik continu Bijbel citeer omdat ik de schriftplaatsen er niet bij zet.
Dit terwijl de Bijbelgedeelten zo bekend voor je zouden moeten zijn en je herkent ze niet eens.

Waar haal je de moed vandaan om zo te doen?
Citeren is het letterlijk overnemen van een tekst en die herken ik vaak wel. Maar je moet wel de Schriftplaatsen er bij zetten.





Veendam schreef: Johannes 1 vers 12 lees dat maar eens.
Mooie tekst. De Bijbel is een dik boek, er staat veel meer in.
Waarom moeten we Hem eigenlijk aannemen? Wat wordt er bedoelt met aannemen? Waaruit blijkt het dat je Hem aangenomen hebt?
Wat betekent het? Enzovoort.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 03 mei 2019 17:52

Johan100 schreef:Waar haal je de moed vandaan om zo te doen?
Citeren is het letterlijk overnemen van een tekst en die herken ik vaak wel. Maar je moet wel de Schriftplaatsen er bij zetten.


Ik moet helemaal niks.
Het staat je vrij om de teksten er zelf bij te zoeken hoor, geen probleem.




Johan100 schreef: Mooie tekst. De Bijbel is een dik boek, er staat veel meer in.
Waarom moeten we Hem eigenlijk aannemen? Wat wordt er bedoelt met aannemen? Waaruit blijkt het dat je Hem aangenomen hebt?
Wat betekent het? Enzovoort.


Ja dat zijn vragen die je jezelf kunt stellen. Aan de andere kant als je wilt weten waar Rotterdam ligt dan kan je ook een hele wereldatlas gaan bestuderen, omdat er ook andere landen en plaatsen bestaan. Dat houdt je wel bezig natuurlijk en dan zal je niet snel weten waar Rotterdam dan precies ligt.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Johan100 » 03 mei 2019 18:25

Veendam schreef:Ik moet helemaal niks.
Wel zo netjes om te verantwoorden en onderbouwen wat je allemaal schrijft.

Ik moet de geesten beproeven of ze uit God zijn, Veendam, en of het geen misleidende geest is.

Het Evangelie wordt op vele manieren verdraaid; gemaakt tot verhaaltjes die het gehoor van de mensen strelen maar geen echt Evangelie is; en/of Wet en Evangelie worden vermengd.


Veendam schreef:Het staat je vrij om de teksten er zelf bij te zoeken hoor, geen probleem.

Ik heb verschillende keren teksten erbij gezocht toen ik het nodig vond om jou te weerleggen.
Op jouw voorstelling dat iedereen automatisch een schaapje is/dat we iedereen mogen voorhouden dat hij/zij een schaapje is heb ik je geattendeerd dat het niet klopt. bestudeer de teksten waar het woord schaap in voorkomt eens goed

Je mag mij ook om onderbouwing vragen, graag zelfs. Ik leer ervan, jij leert ervan, iedereen leert ervan. Mits je er voor open staat.







Veendam schreef:Ja dat zijn vragen die je jezelf kunt stellen. Aan de andere kant als je wilt weten waar Rotterdam ligt dan kan je ook een hele wereldatlas gaan bestuderen, omdat er ook andere landen en plaatsen bestaan. Dat houdt je wel bezig natuurlijk en dan zal je niet snel weten waar Rotterdam dan precies ligt.
Leuk gevonden, maar ik vind het een vreemde/geen goede vergelijking. Heel de Bijbel is gegeven om wijs te maken tot zaligheid. Waarom moeten we Hem eigenlijk aannemen? Wat wordt er bedoelt met aannemen? Waaruit blijkt het dat je Hem aangenomen hebt? Wat betekent het? Enzovoort, dat zijn vragen die horen bij Johannes 1:12.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 03 mei 2019 21:17

Johan100 schreef:Wel zo netjes om te verantwoorden en onderbouwen wat je allemaal schrijft.

Ik moet de geesten beproeven of ze uit God zijn, Veendam, en of het geen misleidende geest is.


Je moet gewoon lezen wat er staat in de Bijbel en als je dan allemaal vragen gaat stellen en wat er staat wegbagatelliseren gaat dan hoef je niet op zoek of er iemand wellicht een misleidende geest heeft maar dan moet je gewoon aanvaarden wat er staat geschreven in plaats van het te gaan wegredeneren.

Johan100 schreef: Het Evangelie wordt op vele manieren verdraaid; gemaakt tot verhaaltjes die het gehoor van de mensen strelen maar geen echt Evangelie is; en/of Wet en Evangelie worden vermengd.

Het Evangelie is niet de Wet en Evangelie mag nooit samen met de Wet gepredikt worden.
De Wet maakte plaats voor het Evanglie van Genade



Johan100 schreef: Ik heb verschillende keren teksten erbij gezocht toen ik het nodig vond om jou te weerleggen.
Op jouw voorstelling dat iedereen automatisch een schaapje is/dat we iedereen mogen voorhouden dat hij/zij een schaapje is heb ik je geattendeerd dat het niet klopt. bestudeer de teksten waar het woord schaap in voorkomt eens goed

Je mag mij ook om onderbouwing vragen, graag zelfs. Ik leer ervan, jij leert ervan, iedereen leert ervan. Mits je er voor open staat.

Ik heb juist gezegt dat NIET IEDEREEN EEN SCHAAPJE IS, maar dat er als er over schapen gesproken wordt in de Bijbel ALLEEN dit betrekking heeft op de Joden en dus niet op de niet joden !! Beter lezen Johan !








Johan100 schreef: Leuk gevonden, maar ik vind het een vreemde/geen goede vergelijking. Heel de Bijbel is gegeven om wijs te maken tot zaligheid. Waarom moeten we Hem eigenlijk aannemen? Wat wordt er bedoelt met aannemen? Waaruit blijkt het dat je Hem aangenomen hebt? Wat betekent het? Enzovoort, dat zijn vragen die horen bij Johannes 1:12.


Allen die Hem aangenomen hebben heeft hij recht gegeven om kinderen van God te worden staat er toch in de Bijbel ?
Dat recht heb je dus niet als je Jezus niet aan neemt.
Het recht wordt juist verkregen DOOR het aannemen van Jezus.
Jezus aannemen betekend dat je Hem Heer maakt over je gehele leven. Daaraan verbonden is direkt dat je eigen verlangens en begeerten moeten afsterven. Minder ik, en meer Jezus dus.

Als het goed us dan blijkt dat je Hem hebt aangenomen aan het feit dat je veranderen gaat en meer op Jezus gaat lijken, maar dat is uiterlijk door anderen te zien. Het bewijs voor jezelf en voor God is dat je de Heilige Geest dan ook ontvangen hebt als onderpand van de erfenis.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 04 mei 2019 17:26

MoesTuin schreef:Gezegende dienst!
Ik heb deze dienst al 5 keer geluisterd....ik hoop dat je ook "gegrepen" wordt door de Heere God en Zijn Heilige Geest het werk doet en je hart bewerkt.


De preek van dominee Velema heb ik beluisterd en overdacht.

Velema: 1:06:05 : "Het is niet de vraag of u erbij kunt. Het gaat erom dat Hij bij u komt en dat Hij door dit woord, door die machtige prediking van opstanding en daardoor leven, leven uit de opstanding, dat Hij dat aan u kwijt wil. En dat u daardoor verblijd wordt, getroffen en geraakt en dat u zo uw hart mag openleggen. Het vuile hart van onze zonden te laten reinigen door het bloed van Jezus Christus en zo gegrepen te worden door de genade van de Heere Jezus Christus. Ja, dat is het. Dat u daarin uzelf kent voor Hem en dat u Hem kent voor uzelf. Wat heerlijk hè, om dat woord tot Martha gesproken in uw leven bevestigd te vinden? Bewaarheid te vinden.

Dominee, daar kan ik niet bij, dat is te groot voor mij, dat is te ver voor mij.
Daar gaat de Heere Jezus niet voor opzij. Daarom zegt de Heere Jezus niet: Nou, dan maar niet! Nee, dan roept de Heere Jezus des te meer met Zijn liefdesstem en liefdeshart om u voor Hem te buigen en zich te verootmoedigen en om te beseffen dat wij het niet waard zijn en dat wij het niet hebben. En zo kun je dan ook sterven door Gods genade."


De Heere Jezus is niet gekomen om rechtvaardigen tot bekering te roepen, maar zondaars.

Is een zondaar iemand die zich verootmoedigt en neerbuigt? Is een zondaar iemand die beseft dat hij het niet waard is en het niet heeft? Is dat wat een zondaar is? Ja! Uiteindelijk wel ja, maar je wordt niet als rechtvaardige geroepen.

Een zondaar verootmoedigt zich niet, buigt zich niet, denkt dat hij het wel waard is en dat hij het wel heeft. Dat is de zondaar die blind is en die de Heere Jezus roept tot bekering en dan zal Hij hem of haar ziende en rechtvaardig maken.
.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor MoesTuin » 04 mei 2019 18:14

DeDwaler schreef:De preek van dominee Velema heb ik beluisterd en overdacht.



De Heere Jezus is niet gekomen om rechtvaardigen tot bekering te roepen, maar zondaars.

Is een zondaar iemand die zich verootmoedigt en neerbuigt? Is een zondaar iemand die beseft dat hij het niet waard is en het niet heeft? Is dat wat een zondaar is? Ja! Uiteindelijk wel ja, maar je wordt niet als rechtvaardige geroepen.

Een zondaar verootmoedigt zich niet, buigt zich niet, denkt dat hij het wel waard is en dat hij het wel heeft. Dat is de zondaar die blind is en die de Heere Jezus roept tot bekering en dan zal Hij hem of haar ziende en rechtvaardig maken.


Het is de Heer die het doet en werkt (minuut 1.05)
Ik ben de Opstanding en hét Leven, als je Mij kent zul je Leven!

Uit genade mag je dan zeggen , hier ben ik Heer, U hebt mij geroepen.

En het antwoord in Psalm 73 : 13

Wien heb ik nevens U omhoog?
Wat zou mijn hart, wat zou mijn oog,
Op aarde nevens U toch lusten?
Niets is er, waar ik in kan rusten.
Bezwijkt dan ooit, in bitt're smart
Of bangen nood, mijn vlees en hart,
Zo zult Gij zijn voor mijn gemoed
Mijn rots, mijn deel, mijn eeuwig goed.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Johan100 » 04 mei 2019 18:48

Waarom zou er staan: ''De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven'.
Johannes 5:25

En niet, 'degene die zich geschikt gemaakt hebben door middel van verootmoediging (wet) en dan tot Christus komen zullen leven'.

Wat betekend dit voor de Evangelieverkondiging/Waarheid?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Johan100 » 04 mei 2019 21:17

Veendam schreef: Ik heb juist gezegd dat NIET IEDEREEN EEN SCHAAPJE IS, maar dat er als er over schapen gesproken wordt in de Bijbel ALLEEN dit betrekking heeft op de Joden en dus niet op de niet joden !! Beter lezen Johan !

Ik lees goed. Het ligt niet aan mij. Ik heb er ook geen hoofdletters voor nodig, Veendam.
Dit is namelijk wat je schreef in een ander topic:
Het evangelie is niet dat niemand God zoekt, maar dat Jezus zelf de 99 achterlaat om het verlorene te zoeken.
Jezus is naar jou op zoek en wil je op Zijn schouders leggen en brengen naar de plek waar je thuis hoort, omringt door de liefdevolle armen van de Vader, dat is het Evangelie, dat Jezus kwam voor JOU ! Dat is wat we ieder mens mogen voorhouden.

Je mag me een zeur vinden, maar dat zij dan zo, het klopt niet in ieder geval. Verdraaid nog aan toe.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 04 mei 2019 22:29

Johan100 schreef:Ik lees goed. Het ligt niet aan mij. Ik heb er ook geen hoofdletters voor nodig, Veendam.
Dit is namelijk wat je schreef in een ander topic:

Je mag me een zeur vinden, maar dat zij dan zo, het klopt niet in ieder geval. Verdraaid nog aan toe.


De betekenis van schapen is dat het betrekking heeft op de Joden, een toepassing is dat God ook jou wil weiden en voor je wil zorgen.
Dat is nu net het verschil tussen de betekenis van een tekst en de toepassing van een tekst naar het nu.
Daar zit dus verschil in en zo moeilijk is dat niet hoor.

Als je alle preken hoort over het volk Israël dan zeg je toch ook niet van dat heeft alleen betrekking op het volk Israël ?
Dat alles was toch ons tot lering ?
Zo is het ook met andere toepassingen, misschien een beetje lastig te begrijpen maar zo moeilijk is het verschil echt niet.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2019 22:29

DeDwaler schreef:De preek van dominee Velema heb ik beluisterd en overdacht.



De Heere Jezus is niet gekomen om rechtvaardigen tot bekering te roepen, maar zondaars.

Is een zondaar iemand die zich verootmoedigt en neerbuigt? Is een zondaar iemand die beseft dat hij het niet waard is en het niet heeft? Is dat wat een zondaar is? Ja! Uiteindelijk wel ja, maar je wordt niet als rechtvaardige geroepen.

Een zondaar verootmoedigt zich niet, buigt zich niet, denkt dat hij het wel waard is en dat hij het wel heeft. Dat is de zondaar die blind is en die de Heere Jezus roept tot bekering en dan zal Hij hem of haar ziende en rechtvaardig maken.


Is het bijbels gezien niet juist de in eigen ogen rechtvaardige die denkt dat hij het wel waard is? Daarom ageert Jezus zo tegen de Farizeeen en de Schriftgeleerden. Die wijzen Hem af omdat ze denken dat ze het op eigen houtje wel kunnen redden. Met wetten en regels houden. Maar de mensen die dat niet lukt weten dat ze het niet kunnen en daarom gaan ze naar Jezus toe. Wie denkt gezond te zijn gaat niet naar de dokter, wie weet dat hij/zij ziek is wel. De Farizeeer is trots en de zondaar roept om genade want hij weet: ik kan het niet zelf. En daarom roept hij om genade... en wordt verhoord.

Marcus 2, het begint met het verhaal van de verlamde man en zijn vier vrienden. Jezus zag het geloof van hen en zei: uw geloof heeft u gered, uw zonden zijn u vergeven. Wie gezond zijn hebben geen dokter nodig in eigen ogen. Wie ziek zijn wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 05 mei 2019 00:12

Marnix schreef:Is het bijbels gezien niet juist de in eigen ogen rechtvaardige die denkt dat hij het wel waard is? Daarom ageert Jezus zo tegen de Farizeeen en de Schriftgeleerden. Die wijzen Hem af omdat ze denken dat ze het op eigen houtje wel kunnen redden. Met wetten en regels houden. Maar de mensen die dat niet lukt weten dat ze het niet kunnen en daarom gaan ze naar Jezus toe. Wie denkt gezond te zijn gaat niet naar de dokter, wie weet dat hij/zij ziek is wel. De Farizeeer is trots en de zondaar roept om genade want hij weet: ik kan het niet zelf. En daarom roept hij om genade... en wordt verhoord.

Marcus 2, het begint met het verhaal van de verlamde man en zijn vier vrienden. Jezus zag het geloof van hen en zei: uw geloof heeft u gered, uw zonden zijn u vergeven. Wie gezond zijn hebben geen dokter nodig in eigen ogen. Wie ziek zijn wel.


Hallelujah!
.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Johan100 » 05 mei 2019 08:45

Marnix schreef:Is het bijbels gezien niet juist de in eigen ogen rechtvaardige die denkt dat hij het wel waard is? Daarom ageert Jezus zo tegen de Farizeeen en de Schriftgeleerden. Die wijzen Hem af omdat ze denken dat ze het op eigen houtje wel kunnen redden. Met wetten en regels houden. Maar de mensen die dat niet lukt weten dat ze het niet kunnen en daarom gaan ze naar Jezus toe. Wie denkt gezond te zijn gaat niet naar de dokter, wie weet dat hij/zij ziek is wel. De Farizeeer is trots en de zondaar roept om genade want hij weet: ik kan het niet zelf. En daarom roept hij om genade... en wordt verhoord.

Marcus 2, het begint met het verhaal van de verlamde man en zijn vier vrienden. Jezus zag het geloof van hen en zei: uw geloof heeft u gered, uw zonden zijn u vergeven. Wie gezond zijn hebben geen dokter nodig in eigen ogen. Wie ziek zijn wel.

Zeker! Maar de Farizeeër zit in mijn eigen hart (van nature), dat ben ik (van nature)! (zoals Dick ook al schreef poosje terug dacht ik)
We denken allemaal van nature dat we het waard zijn en rechtvaardig in eigen ogen.

Door ons geweten als die spreekt, door bijv. de prediking, of het horen van de geboden, of iets uit het Woord, of gewoon zomaar, kunnen we wel voelen dat er iets niet klopt of dat we 'zondaar' zijn.

Maar het punt is dat we dus totaal onmachtig zijn om onszelf te redden.
En God kan onze handen echt leeg maken en trekken naar Jezus door de Waarheid te verkondigen.
Dat kan heel snel of wat langer duren, daar gaat het niet om.

Hij werkt door de Waarheid. We liggen er helemaal buiten van nature. Van nature noemt men dat; zondenatuur>>vergeving,wedergeboorte nodig.
'Weent niet over Mij, maar over uzelf en over uw kinderen', zei Jezus voor Zijn kruisiging. Lukas 23:28.
Dat is in geestelijk opzicht natuurlijk ook helemaal waar.
'Ons aller ongerechtigheid liep op Hem aan', Jes.53.
Het Evangelie is dat Jezus ons (en alleen Hij) ons vrij kan maken.

'Geef mij Jezus of ik sterf, buiten Jezus is geen leven!'
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2019 13:01

Klopt, maar mensen die zich rechtvaardig vinden denken sneller dat ze het zelf kunnen verdienen. Daarom vindt Jezus onder hen veel vijanden, en onder hoeren en tollenaars veel vrienden. Want iemand die denkt het wel aardig te weten en doen, zal ook denken dat het met hem dus wel goed zit... een zondaar is eerder doordrongen van het feit dat hij niet bij machte is zichzelf te redden dan een rechtvaardige. Wie gezond is heeft geen dokter nodig. De vraag is niet of we zondaars zijn of niet, zondaars zijn we allemaal. De vraag is of we ons als Farizeeers of tollenaars zijn. Jezus houdt ons niet voor niets het verhaal van de farizeeer en tollenaar voor en leert daarmee dat we niet allemaal farizeeers zijn. Als we daar naar luisteren doet dat iets met onze houding.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Johan100 » 06 mei 2019 00:21

Marnix schreef:Klopt, maar mensen die zich rechtvaardig vinden denken sneller dat ze het zelf kunnen verdienen.
Daarom vindt Jezus onder hen veel vijanden, en onder hoeren en tollenaars veel vrienden.


Ook 'hoeren en tollenaren' moeten wederom geboren worden. Iedereen. Waar staat dat Jezus veel vrienden vindt onder hen?
Er staat volgens mij een passage in de Bijbel dat Jezus eet met hoeren en tollenaren. Omdat Hij gekomen is om te roepen zondaars tot bekering. Denk je dat 'zij' uit zichzelf zagen dat ze onrechtvaardig zijn voor God? Of kwam Jezus dat aanwijzen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten

cron