Het boek Openbaring

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Chaya » 01 mei 2019 12:59

Origenes schreef:Beste Cornelis, Johan100, Mona en Chaya, spaar jullie maar de moeite. Dit topic is alweer gekaapt...

Misschien moeten we dan juist wel reageren, voor enig tegenwicht.
Het is zeer bedroevend hoe hier christenen zijn die niet in de satan geloven, en oproepen om bepaalde bijbelboeken toch maar niet te letterlijk te nemen. Zo wordt de Bijbel van kracht ontdaan.
Triest.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Yoshi » 01 mei 2019 13:01

ereunao schreef:Yoshi :


Jij kan je hier wel goedkoop vanaf maken door er een etiket op te plakken, maar ik verwacht van mijn opponenten degelijke en op de Schrift gegronde argumenten.

Je doet uitspraken buiten de bijbel om, ik zal vanavond aantonen dat je onzin praat mbt dat deel. Daarna verwacht ik van je dat je je woorden terugneemt en excuses maakt. Akkoord?

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 01 mei 2019 13:09

Chaya schreef:Misschien moeten we dan juist wel reageren, voor enig tegenwicht.

Met alle respect voor degenen die het op die manier volhouden, het lijkt mij zinloos.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Chaya » 01 mei 2019 13:17

Origenes schreef:Met alle respect voor degenen die het op die manier volhouden, het lijkt mij zinloos.

Zolang je niet de illusie hebt dat je de ander tot andere inzichten kunt dwingen, houd je het wel vol hoor.
Al lezend kom je erachter hoe ernstig verdeeld christelijk Nederland geworden is.
Omdat veel mensen zich niet meer onderwerpen aan een leer, van een kerkelijke gemeente, tucht is een vies woord geworden (terwijl dit een hemelsleutel is notabene) veel individualisme, kerkverlating met frustratie-gevoelens.
En dat komt allemaal hier tezamen.
Maar dat staat dus in Openbaring!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 01 mei 2019 13:36

Chaya schreef:Zolang je niet de illusie hebt dat je de ander tot andere inzichten kunt dwingen, houd je het wel vol hoor.

De sfeer op dit forum is ernstig verziekt. Juist als het een onderwerp als dit betreft is er inderdaad sprake van dwang. Zowel van zogenoemd bijbelgetrouwe als van vrijzinnige kant.

Chaya schreef:Al lezend kom je erachter hoe ernstig verdeeld christelijk Nederland geworden is.

Als ik de lappen gebakken lucht van gravo lees moet ik inderdaad concluderen dat er veel 'wind' van leer bestaat.

Chaya schreef:Omdat veel mensen zich niet meer onderwerpen aan een leer, van een kerkelijke gemeente,

Oeps! Hier ga ik dus ook nat :? :roll:

Chaya schreef:tucht is een vies woord geworden (terwijl dit een hemelsleutel is notabene) veel individualisme, kerkverlating met frustratie-gevoelens. En dat komt allemaal hier tezamen. Maar dat staat dus in Openbaring!

Tja, ook in de kerk komt het recht wel eens verdraaid tevoorschijn helaas. In Openbaringen lees ik de veelzeggende uitspraak: wie vuil is worde nog vuiler, wie rechtvaardig is bewijze nog meer rechtvaardigheid. Dat geldt in elk geval voor tijden waarin alles op een climax loopt. Deze tijd voldoet duidelijk aan dat criterium. En dan weet ik eigenlijk ook niet zo goed of verlangen naar een kerkelijk huis waarin de tucht betrouwbaar is nog wel een reële optie is.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Chaya » 01 mei 2019 14:11

Origenes schreef:De sfeer op dit forum is ernstig verziekt. Juist als het een onderwerp als dit betreft is er inderdaad sprake van dwang. Zowel van zogenoemd bijbelgetrouwe als van vrijzinnige kant.

Ik mag hopen dat ik me hier niet schuldig aan maak? Ik kan weleens fanatiek reageren weet ik. ;/
Origenes schreef:Als ik de lappen gebakken lucht van gravo lees moet ik inderdaad concluderen dat er veel 'wind' van leer bestaat.

Gelukkig, het ligt dus niet aan mij. Ik heb er weleens iets van gezegd, omdat ik vind dat dit meer in een persoonlijke blog thuishoort en niet op een discussieforum.
Ik sla deze schrijfsels over.
Origenes schreef:Oeps! Hier ga ik dus ook nat

Nee hoor. Ik weet dat er omstandigheden zijn waarin dit gebeurt. Ik ben zelf dochter van een thuislezende vader, al was dit tijdelijk.
Uiteindelijk ben je toch beter onder een kerkelijk dak. Is mijn mening he. :wink:
Origenes schreef:Tja, ook in de kerk komt het recht wel eens verdraaid tevoorschijn helaas. In Openbaringen lees ik de veelzeggende uitspraak: wie vuil is worde nog vuiler, wie rechtvaardig is bewijze nog meer rechtvaardigheid. Dat geldt in elk geval voor tijden waarin alles op een climax loopt. Deze tijd voldoet duidelijk aan dat criterium. En dan weet ik eigenlijk ook niet zo goed of verlangen naar een kerkelijk huis waarin de tucht betrouwbaar is nog wel een reële optie is.

Het oordeel begint bij het Huis Gods.
Ja, daarin gaat het helaas ook regelmatig mis, omdat het met zonde besmet is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 01 mei 2019 14:39

Yoshi :
Je doet uitspraken buiten de bijbel om, ik zal vanavond aantonen dat je onzin praat mbt dat deel. Daarna verwacht ik van je dat je je woorden terugneemt en excuses maakt. Akkoord?


Akkoord, als jij mij bewijst dat ik uitspraken buiten de bijbel doe! Maar dan geen Roomse bijbel, maar op zijn minst de S.V , de NBV of de van het NBG, Voorhoeve mag ook!

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 01 mei 2019 14:52

Nee Chaya, het ligt zeker niet aan jou.
En al behoor ik niet tot de bevindelijk gereformeerde richting kan ik er zeker wel waardering voor opbrengen.

Ik heb veel meer moeite met vormen van geloven waarbij het gezag van de bijbel ondergeschikt is aan wat men er wel of niet mee kan. Of als een bepaalde uitleg als norm wordt opgevoerd en dan heb ik het binnen het kader van dit topiconderwerp met name over het dispensationalisme.
Ten slotte gaat het dispensationalisme zelf nat aan waar ze anderen van beschuldigen: wie beweert dat God zijn volk Israël tijdelijk terzijde heeft gesteld met het oog op de bedeling van de gemeente hangt daarmee nu eenmaal ook een vorm van vervangingstheologie aan.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor benefietdiner » 01 mei 2019 15:20

Origenes schreef:wie beweert dat God zijn volk Israël tijdelijk terzijde heeft gesteld

O.a.: Hosea spreekt er over dat Israël eenmaal niet Gods volk (Lo-Ammi) zou zijn en daarna weer wel (Ammi).
Hosea 1:9 En Hij zeide: Noem zijn naam Lo-ammi; want gijlieden zijt Mijn volk niet, zo zal Ik [ook] de uwe niet zijn.

Hosea 2:1 (1:12) Zegt tot uw broederen: Ammi, en tot uw zusteren: Ruchama.

Hosea 2:22-23) En Ik zal ze Mij op de aarde zaaien, en zal Mij ontfermen over Lo-ruchama; en Ik zal zeggen tot Lo-ammi: Gij zijt Mijn volk; en dat zal zeggen: O, mijn God!

Yoshi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Yoshi » 01 mei 2019 15:45

ereunao schreef:Yoshi :


Akkoord, als jij mij bewijst dat ik uitspraken buiten de bijbel doe! Maar dan geen Roomse bijbel, maar op zijn minst de S.V , de NBV of de van het NBG, Voorhoeve mag ook!

Dit is simpel. Uitspraken die je buiten de bijbel om doet in het bewuste bericht;
Met als kerkgeschiedenis lezen bedoel ik dat men de symbolen en getallen op de kerkgeschiedenis toepast waarbij Israël geheel buiten beeld blijft.

Dit staat nergens in de bijbel. Dit is jouw (onware) invulling van de afgelopen 20 eeuwen christendom.
De inhoud van de profetie begrepen ze niet

Dat is jouw oordeel. Aangezien zowel Calvijn als Luther nergens beschreven staan in de bijbel ga je hier buiten de bijbel om.
, ze waren, althans op dit terrein, onbevoegd het woord der waarheid recht te snijden.

Dat is jouw mening. Heeft niets met de bijbel van doen.
Ook bij Calvijn valt alle nadruk op het geestelijk karakter van Christus´s koningschap en koninkrijk. Christus´ koningschap heeft buiten de kerk ook bij Calvijn kennelijk geen taak.

Jouw oordeel. Met mijn beperkte kennis van het calvinisme en Calvijn kan ik dit overigens al als onzin bestempelen.
Het staat historisch vast dat de Paus altijd gestreefd heeft naar zowel geestelijke als politieke wereldheerschappij.

Dit is een buitenbijbelse gebeurtenis, indien het al zo gegaan is. Wederom een uitspraak buiten de bijbel om dus. Daarnaast geschiedkundige onzin te noemen, kijk eens naar Fransiscus bijvoorbeeld. De paus is niet 1 en dezelfde persoon. Het zijn er letterlijk honderden geweest door de eeuwen heen. Er zaten er tussen die je dat zeker kan toedichten, vele anderen ook compleet niet.

Enzovoort enzoverder.

Wat mij betreft ben je dus een uitmuntend voorbeeld van datgene wat ik aanwees in mijn eerste bericht van dit topic.
Laatst gewijzigd door Yoshi op 01 mei 2019 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Chaya » 01 mei 2019 15:51

cornelis schreef:Wie heeft het hele Bijbelboek Openbaring al eens
helemaal doorgelezen?
IK ben er nog mee bezig,en vind het een geweldig mooi Bijbelboek.


Ereunao en Yoshi:
off topique-smile
gaan jullie even in een ander topic verder...
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 01 mei 2019 15:51

benefietdiner schreef:O.a.: Hosea spreekt er over dat Israël eenmaal niet Gods volk (Lo-Ammi) zou zijn en daarna weer wel (Ammi).
Hosea 1:9 En Hij zeide: Noem zijn naam Lo-ammi; want gijlieden zijt Mijn volk niet, zo zal Ik [ook] de uwe niet zijn.

Hosea 2:1 (1:12) Zegt tot uw broederen: Ammi, en tot uw zusteren: Ruchama.

Hosea 2:23 (2:22) En Ik zal ze Mij op de aarde zaaien, en zal Mij ontfermen over Lo-ruchama; en Ik zal zeggen tot Lo-ammi: Gij zijt Mijn volk; en dat zal zeggen: O, mijn God!

Deze passage wordt genoemd in Rom. 9:26 dus heeft het er inderdaad mee te maken. In het relaas van Paulus over Israël in Rom. 9-11 gebeurt dat trouwens uiterst genuanceerd. Het begin van Rom. 9 maakt onderscheid tussen natuurlijke kinderen en kinderen van de belofte. In Rom. 11:1 staat zelfs dat God zijn volk niet verstoten heeft. En in relatie tot de christelijke gemeente stelt Paulus dat God ook de vreemde takken niet zal sparen (Rom. 11:21). Op grond van Hosea 1:9/Rom 9:26 is er geen sprake van een algehele verwerping van het volk Israël gedurende de tijd van de gemeente. Op grond van de beginverzen van Rom. 9 is er geen sprake van een zichtbare afgrenzing tussen kinderen van het vlees en kinderen van de belofte. Ze loopt a.h.w. dwars door de synagoge heen.

Mijn vraag is dus: als je het zo strikt stelt dat God Israël tijdelijk terzijde heeft gesteld in hoeverre hang je dan een vervangingstheologie aan?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Yoshi » 01 mei 2019 15:53

Origenes schreef:Ik zou niet graag ontkennen dat ereunao goed is in het uitdragen van redeneringen die er alleen maar voor bedoeld zijn om andersdenkenden verdacht te maken (hij is op dit forum zo ongeveer kampioen) maar jij kan er volgens mij ook wel wat van Yoshi :lol:

En dat Gravo er ook goed in is heeft hij een aantal bijdragen terug al bewezen.

Beste Cornelis, Johan100, Mona en Chaya, spaar jullie maar de moeite. Dit topic is alweer gekaapt...

Als dit clubje gezellig samen verder wil met het christendom belachelijk maken, geschiedkundige gebeurtenissen vermengen met laster en leugen, en de bijbel ontheiligen ga dan vooral verder. Het zijn inmiddels zoveel christengekkies dat ik hier niets meer te zoeken heb. Gereformeerde mensen doen over het algemeen aan waarheidsbevinding, deze gekkigheid heeft er niets mee van doen. Ik snap wel dat steeds meer mensen afhaken omdat enkele complotdenkers, evangelicale christenen, en gekkies de boel overnemen. Succes, ik log voor onbepaalde tijd uit.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 01 mei 2019 16:02

OK Chaya, je hebt gelijk. En ik ben er nu toch ;)

cornelis schreef:Wie heeft het hele Bijbelboek Openbaring al eens
helemaal doorgelezen?
IK ben er nog mee bezig,en vind het een geweldig mooi Bijbelboek.

Ik weet niet hoe vaak inmiddels maar toch wel minstens 10x
Inderdaad een geweldig mooi Bijbelboek waarin ik voorlopig niet uitgestudeerd ben.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 01 mei 2019 16:53

Origenes:
k heb veel meer moeite met vormen van geloven waarbij het gezag van de bijbel ondergeschikt is aan wat men er wel of niet mee kan. Of als een bepaalde uitleg als norm wordt opgevoerd en dan heb ik het binnen het kader van dit topiconderwerp met name over het dispensationalisme.[quo


Ten slotte gaat het dispensationalisme zelf nat aan waar ze anderen van beschuldigen: wie beweert dat God zijn volk Israël tijdelijk terzijde heeft gesteld met het oog op de bedeling van de gemeente hangt daarmee nu eenmaal ook een vorm van vervangingstheologie aan.


Hier breekt mij de klomp en gaat voor mij het licht uit! Want het z.g.n. dispensationalisme is in alles juist het tegendeel van de verv-leer. Het is enige theologie die aan Israël een eigen identiteit toekent, het beloofde land en de troon van David niet vergeestelijkt en op de Kerk en de hemel toepast! Al kan het ene natuurlijk wel een beeld zijn dat profetisch vooruitwijst naar het andere, maar het gaat er beslist niet in op!.

Hier sluit ik mij bij uitzondering graag aan bij benefiet. En niet alleen Hosea, maar ook Paulus zegt duidelijk dat als de volheid der heidenen ingegaan is geheel, Israël zalig zal worden. En ook hij verbindt dit aan de komst van de Messias ( Rom.11;26 dus niet aan deze bedeling ) zoals al de profeten en ook Jezus zelf. Zie Matt. 24:31 vgl met Deut.30:4 en Jes.27:13.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten