Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2019 09:36

Mortlach schreef:Ja, maar dat is dus niet hetzelfde als het advies te geven in de kast te blijven, d.w.z. uberhaupt niet kenbaar te maken dat je andersgeaard bent. Begrijp me niet verkeerd, ik vind wat jij beschrijft ook een onmogelijke spagaat waarvan ik nog niet eens zeker weet of je er beter mee af bent, maar goed, ik ben er dan ook niet zo voor dat iemands seksualiteit per commissie geregeld wordt.


Als iemand daar zelf bewust voor kiest en niet vanwege sociale druk (en mee eens, dat is lastig meetbaar) is dat iemands goed recht. Maar niet kunnen uitkomen voorhet feit dat je homo bent, ongeacht wat je er vervolgens mee doet, is altijd slecht. Dan krijg je ook nog van die situaties dat mensen iemand zielig vinden omdat ze denken dat hij / zij niet aan een partner kan komen. Of homo’s die maar aan de vrouw gaan omdat ze anders niet geaccepteerd worden...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Johan100 » 29 apr 2019 12:46

Verto schreef:Hoi Johan100, de kerkdienst is niet online terug te luisteren, en kan je daarom geen link sturen.

Als je de gemeente doorgeeft en de datum van de dienst kan ik de gemeente bellen en vragen of ze die dienst op audio hebben.


Verto schreef:Daarbij zou ik die om privacy redenen niet willen delen.

Wat voor privacyredenen? Mag ik niet weten naar welke kerk je bent geweest?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2019 18:24

Dat is niet zo lastig. Als Verto dat vertelt en er zijn hier meelezers van die gemeente, dan weten ze gelijk wie het is. En kan iedereen dat met 1 belletje ook achterhalen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Johan100 » 29 apr 2019 19:01

Marnix schreef:Dat is niet zo lastig. Als Verto dat vertelt en er zijn hier meelezers van die gemeente, dan weten ze gelijk wie het is.

Hoe bedoel je? Verto heeft best het een en ander vertelt in zijn eerste post wat betreft hoe de preek ging, dus dan zouden meelezers die daar kerken het ook al kunnen weten dat het om hun gemeente gaat.

Marnix schreef: En kan iedereen dat met 1 belletje ook achterhalen.
Wat achterhalen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2019 20:33

Wie hij is. En blijkbaar wil hij graag anoniem blijven, wat ik wel snap op een forum.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Yoshi » 29 apr 2019 20:41

Ik neem aan dat Johan dat zelf ook wel donders goed snapt.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Johan100 » 29 apr 2019 20:45

Marnix schreef:Wie hij is. En blijkbaar wil hij graag anoniem blijven, wat ik wel snap op een forum.

Je kunt Verto zelf beter even laten reageren denk ik.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Johan100 » 29 apr 2019 20:47

Yoshi schreef:Ik neem aan dat Johan dat zelf ook wel donders goed snapt.
Oke! Dat neem jij aan. Nou, dat is prima joh.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Verto
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2016 11:24

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Verto » 29 apr 2019 22:26

Johan100 schreef:Als je de gemeente doorgeeft en de datum van de dienst kan ik de gemeente bellen en vragen of ze die dienst op audio hebben.

Wat voor privacyredenen? Mag ik niet weten naar welke kerk je bent geweest?


Ik ga het niet delen, respecteer dat.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor DeDwaler » 30 apr 2019 00:09

Yoshi schreef:De desbetreffende dominee heeft het haatmanifest ondertekend. Dat lijkt me nogal ondubbelzinnig duidelijk.
Yoshi schreef:Op het moment dat het haat manifest ondertekend werd is een drempel overschreven. Daar hebben de ondertekenaars ook zeer bewust voor gekozen; polarisatie. Een naschrift is net zo betekenisloos als een niet bindend inlegvelletje bij het Oekraïne verdrag. Het kwam er overigens pas toen de ondertekenaars vanuit de maatschappij werden aangesproken.
Yoshi schreef:Zeurkous? Wat valt er nog te bespreken met die 'broeders' en 'zusters'. De beste man wordt niet geaccepteerd en zal niet geaccepteerd worden. De gemeente is onder leiding van de voorganger de weg van polarisatie ingeslagen en heeft de deur keihard in het gezicht van de homoseksueel gegooid. Wat rest is wat vrome praat en wat geknip en geplak met bijbelteksten om de eigen haat te rechtvaardigen.
Yoshi schreef:Waarom zou je liefdevol zijn naar mensen die je met het ondertekenen van zo'n verklaring recht in de bek hebben gespuugd? Misschien ben jij zo'n modelchristen die vroom keer op keer jaar na jaar zijn linkerwang toont maar de meeste mensen zijn daar wel een keer klaar mee. Zo'n haathut verlaat je dan gewoon om op zoek te gaan naar een gemeente waar je als persoon wel welkom bent. Als je überhaupt nog trek hebt in een gemeente of religie na zo'n ingrijpende gebeurtenis.


Haatmanifest... mja ja.

Het is mijns inziens om allerlei redenen ondoordacht en onverstandig geweest om dat prul in Nederland uit te geven, maar zijn de opstellers en ondertekenaars daarom vogelvrij of zo? Is er niet meer met ze te praten? Allemaal hlbt-haters?

Je bent ogenschijnlijk niet erg redelijk, Yoshi. Ik zeg ogenschijnlijk, want ik geloof totaal niet dat je echt zo onverzoenlijk bent als je doet voorkomen.

We moeten ervoor waken dat we niet verbitteren. Fouten maken we allemaal. We zullen met elkaar moeten blijven praten en nee, je hoeft niet alles te slikken, maar je moet mensen tenminste vertellen wat je voelt en waar je mee zit. Er is in casu vooral gebrek aan kennis en begrip. Geef mensen de kans en dan zullen ze je nog verrassen.
.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Tante Pollewop » 30 apr 2019 06:34

DeDwaler schreef:Haatmanifest... mja ja.

Het is mijns inziens om allerlei redenen ondoordacht en onverstandig geweest om dat prul in Nederland uit te geven, maar zijn de opstellers en ondertekenaars daarom vogelvrij of zo? Is er niet meer met ze te praten? Allemaal hlbt-haters?

Je bent ogenschijnlijk niet erg redelijk, Yoshi. Ik zeg ogenschijnlijk, want ik geloof totaal niet dat je echt zo onverzoenlijk bent als je doet voorkomen.

We moeten ervoor waken dat we niet verbitteren. Fouten maken we allemaal. We zullen met elkaar moeten blijven praten en nee, je hoeft niet alles te slikken, maar je moet mensen tenminste vertellen wat je voelt en waar je mee zit. Er is in casu vooral gebrek aan kennis en begrip. Geef mensen de kans en dan zullen ze je nog verrassen.

Wat mij betreft is er wel een verschil tussen mensen die zo'n 'foutje' maken en vervolgens erkennen dat ze niet zo slim zijn, en mensen die er nog een schepje bovenop doen. Voor die laatste categorie heb ik vrij weinig begrip..

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor DeDwaler » 30 apr 2019 15:35

Tante Pollewop schreef:Wat mij betreft is er wel een verschil tussen mensen die zo'n 'foutje' maken en vervolgens erkennen dat ze niet zo slim zijn, en mensen die er nog een schepje bovenop doen. Voor die laatste categorie heb ik vrij weinig begrip..


Tante Pollewop, je kunt mij niet vertellen dat de opstellers dachten: "We haten die mensen en laten we daarom een stuk opstellen om te polariseren.". Dat wordt ze wel door jan en alleman toegedicht en dat vind ik niet fair. Het is toch niet teveel gevraagd om ervan uit te gaan dat mensen ook het goede met elkaar kunnen voorhebben (ook al doen ze het misschien niet goed) in plaats van altijd van het slechte uit te gaan?

Met het euvel dat we het ondanks onze intenties vaak niet goed doen, zijn we allemaal behept. Wanneer iemand van ons niet in de liefde wandelt dan moeten we elkaar daar op aanspreken. Ik zelf wil het graag horen als ik het niet goed doe en dat is vaker dan me lief is.

Weglopen kan altijd nog, maar nu neemt men niet eens de moeite en dat vind ik een verdrietige zaak, want op die wijze leert de Heere ons dat niet.
.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Tante Pollewop » 30 apr 2019 16:17

DeDwaler schreef:Tante Pollewop, je kunt mij niet vertellen dat de opstellers dachten: "We haten die mensen en laten we daarom een stuk opstellen om te polariseren.". Dat wordt ze wel door jan en alleman toegedicht en dat vind ik niet fair. Het is toch niet teveel gevraagd om ervan uit te gaan dat mensen ook het goede met elkaar kunnen voorhebben (ook al doen ze het misschien niet goed) in plaats van altijd van het slechte uit te gaan?

Met het euvel dat we het ondanks onze intenties vaak niet goed doen, zijn we allemaal behept. Wanneer iemand van ons niet in de liefde wandelt dan moeten we elkaar daar op aanspreken. Ik zelf wil het graag horen als ik het niet goed doe en dat is vaker dan me lief is.

Weglopen kan altijd nog, maar nu neemt men niet eens de moeite en dat vind ik een verdrietige zaak, want op die wijze leert de Heere ons dat niet.

Lees nog even wat ik zeg, we zijn het meer eens dan jij denkt.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 30 apr 2019 16:49

DeDwaler schreef:Tante Pollewop, je kunt mij niet vertellen dat de opstellers dachten: "We haten die mensen en laten we daarom een stuk opstellen om te polariseren."


Teksten worden wel vaker opgesteld met een uitgangspunt dat zich niet verhoudt met de effect van die tekst in de echte wereld. Ik ben toevallig een boek aan het lezen over de tijd dat Engeland de baas was in India, en alle officiële stukken lopen over van de goede bedoelingen, beschaving zou worden gebracht, stabiliteit, eenheid, welvaart, etc, etc. Bleek in de praktijk toch net even iets anders te zijn gegaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor DeDwaler » 30 apr 2019 17:49

Tante Pollewop schreef:Lees nog even wat ik zeg, we zijn het meer eens dan jij denkt.


Dat kan :wink: Het ging mij om het schepje er bovenop, waar Verto ook over schreef. Dat aspect komt volgens mij vooral voort uit onkunde en onbegrip, of zelfs uit blindheid voor de eigen ongerechtigheid.

Mortlach schreef:Teksten worden wel vaker opgesteld met een uitgangspunt dat zich niet verhoudt met de effect van die tekst in de echte wereld. Ik ben toevallig een boek aan het lezen over de tijd dat Engeland de baas was in India, en alle officiële stukken lopen over van de goede bedoelingen, beschaving zou worden gebracht, stabiliteit, eenheid, welvaart, etc, etc. Bleek in de praktijk toch net even iets anders te zijn gegaan.


Wijze les dan toch? Als je als dominee of oudste binnen je eigen kring nooit te horen krijgt dat je scheef wandelt, dan leer je niets, sta je stil en dan kun je je passen ook niet rechten. Het gaat om het genezen van de kwaal, maar dan moet de kwaal wel geconstateerd worden.

"U hebt nog niet tot bloedens toe weerstand geboden in uw strijd tegen de zonde. En u bent de vermaning vergeten waarmee u als kinderen wordt aangesproken: Mijn zoon, acht de bestraffing van de Heere niet gering en bezwijk niet, als u door Hem terechtgewezen wordt.

Want de Heere bestraft wie Hij liefheeft, en Hij geselt iedere zoon die Hij aanneemt. Als u bestraffing verdraagt, behandelt God u als kinderen. Want welk kind is er dat niet door zijn vader bestraft wordt?

Maar als u zonder bestraffing bent, waar allen deel aan hebben gekregen, bent u bastaarden en geen kinderen.
"
(Hebreeën 12:4-8)
.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten