Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor DeDwaler » 27 apr 2019 16:51

Yoshi schreef:Slecht advies. Hiermee bereik je slechts het tegenovergestelde en doe je jezelf ook geen plezier.

Mattheüs 10:14 Als men u ergens niet ontvangt en niet naar uw woorden luistert, verlaat dan dat huis of die stad en schudt het stof van uw voeten.


De aangedragen Bijbeltekst gaat over het Evangelie verkondigen onder ongelovigen. We hebben het hier echter over een groep mensen binnen de eigen gelederen die zich in de steek gelaten voelt. Dan kun je een aantal dingen doen: Als een mak schaap blijven zitten en verbitteren, wegblijven of proberen begrip te kweken waar er geen begrip is. Er is maar één manier waar alle partijen baat bij hebben.

Doe je niets of blijf je weg, dan ontneem je de gemeente in kwestie ook de kans om zaken anders te zien en te doen. Dan heb ik het totaal niet over het goedkeuren van het homohuwelijk of iets dergelijks, maar over het liefdevol bejegenen van de naasten, ongeacht wie of wat ze zijn.
.

Yoshi

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Yoshi » 27 apr 2019 16:59

DeDwaler schreef:De aangedragen Bijbeltekst gaat over het Evangelie verkondigen onder ongelovigen.

Klopt, maar het is universele wijsheid die ook hier prima toegepast kan worden.
We hebben het hier echter over een groep mensen binnen de eigen gelederen die zich in de steek gelaten voelt. Dan kun je een aantal dingen doen: Als een mak schaap blijven zitten en verbitteren, wegblijven of proberen begrip te kweken waar er geen begrip is. Er is maar één manier waar alle partijen baat bij hebben.

Er is geen enkele manier waar alle partijen baat bij hebben. Die is er zelden en in dit geval helemaal niet.
Doe je niets of blijf je weg, dan ontneem je de gemeente in kwestie ook de kans om zaken anders te zien en te doen. Dan heb ik het totaal niet over het goedkeuren van het homohuwelijk of iets dergelijks, maar over het liefdevol bejegenen van de naasten, ongeacht wie of wat ze zijn.

Opstaan en de dienst verstoren is a strafbaar en b gewoon een slecht idee waarmee je de polarisatie slechts vergroot. Als je dan toch binnen de gemeente wil blijven zal je achter de schermen zaken in gang moeten zetten. Maar naar goed protestants gebruik zou ik zo'n persoon gewoon aanraden om de gemeente te verlaten en naar de plaatselijke PKN te gaan waar je wel geaccepteerd wordt.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 27 apr 2019 17:09

ben db bd schreef: (...)als het avondmaalsformulier wordt gelezen in de kerk en er allerlei zonden worden genoemd, waarvan de bedrijvers ervan worden geacht zich van de tafel des Heeren dienen te onthouden, kom ik mijzelf geschat wel 5x tegen. Daarom kom ik graag naast u aanzitten aan het avondmaal. Samen uit genade moeten leven.(...)

Mooie woorden, maar nu even concreet. Is het een zonde als iemand een homofiele geaardheid heeft? Moet hij daarvoor vergeving en genade ontvangen? Is dat één van de 'allerlei zonden' of niet?

Ik denk dat veel homo's in behoudende kerken zich nog wel kunnen vinden in de afwijzing van de homoseksuele praxis, maar de eerste en ik denk ook de hevigste pijn is die, wanneer men voelt dat alleen al het behept zijn met een homofiele geaardheid zondig (of ziek) bevonden wordt. Het anders zijn wordt dan in alle duidelijkheid (of achter je rug om) niet geaccepteerd. Dat is de pijn van een onterechte afwijzing waaraan niet te ontkomen is.
Want het is een gesteldheid die je bij geboorte hebt meegekregen.
Niet voor niets achten we discriminatie op grond van huidskleur, afkomst of geslacht zo ingrijpend: je zadelt mensen op met negatieve consequenties voor zaken die aan het eigene van de persoon hangen en waar niets aan veranderd kan worden. En deze pijn is die van een onterecht aangewreven schuld.
Op dit punt biedt het hart van de prediking, waar het gaat om schuldvergeving en verzoening dus ook geen soelaas. Want waar je geen schuld aan hebt, daar kan je onmogelijk schuld erkennen en daarvan hoef je ook niet te worden vrijgesproken of door genade van enige straf te worden gered.
Hier is geen schuld die vergeven moet worden en dit vereist ook geen genade(prediking), maar hier is pijn die weggenomen moet worden en het vereist erkenning en pastorale aanwezigheid.

Hoe mooi het dus klinkt, het kan zijn dat je naast een homofiele broeder en zuster aan het avondmaal zit, maar dat hij of zij daar niet zit omdat hij gelooft dat zijn homofiele geaardheid hem of haar vergeven is.
Hij of zij zit daar dan vanwege de vergeving van allerlei andere zonden, misschien wel vanwege precies die 5 zonden waar ben db bd zich ook schuldbewust van is.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor DeDwaler » 27 apr 2019 18:16

Yoshi schreef:Klopt, maar het is universele wijsheid die ook hier prima toegepast kan worden.


Oké, maar dan zal toch ook eerst duidelijk moeten worden dat je daadwerkelijk niet ontvangen wordt of dat er niet naar je geluisterd wordt, voordat je het stof van je voeten schudt (of de kerkdeur achter je dichtgooit).

Yoshi schreef:Er is geen enkele manier waar alle partijen baat bij hebben. Die is er zelden en in dit geval helemaal niet.


Je hebt nogal een hoop vertrouwen in mensen, Yoshi. Zou je ze niet eerst een kans geven voordat je ze afschrijft? De opstellers hebben hier in Nederland niet voor niets een naschrift op de Nashville-verklaring geschreven. Er is dus, naast het uitdragen van standpunten, in beginsel ook sprake van een schuldbewustzijn.

Yoshi schreef:Opstaan en de dienst verstoren is a strafbaar en b gewoon een slecht idee waarmee je de polarisatie slechts vergroot. Als je dan toch binnen de gemeente wil blijven zal je achter de schermen zaken in gang moeten zetten.


Nou, dan doe je het na de dienst of achter de schermen, zeurkous. Het gaat erom dat je broeders en zusters horen en zien dat wat ze zeggen over bestaande individuen met gevoel gaat, over mensen zoals zijzelf. Hun medemens en naasten.

Yoshi schreef:Maar naar goed protestants gebruik zou ik zo'n persoon gewoon aanraden om de gemeente te verlaten en naar de plaatselijke PKN te gaan waar je wel geaccepteerd wordt.


Ja, dat is wel prima advies hoor. Ontzettend liefdevol, ook naar de mensen toe die je verlaat.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 27 apr 2019 20:14

klopt, maar ten koste van alles blijven is ook niet altijd goed. Als je in een kerk niet geaccepteerd wordt of weggekeken wordt bijvoorbeeld, is het wel lastig om te blijven. Een kerk is namelijk meer dan een plek waar je zit en luistert, het is een gemeenschap waar je veel samen deelt en samen groeit in je relatie met Hem. En dan moet er wel gelijkheid en acceptatie zijn. Anders wordt het heel lastig.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Yoshi » 28 apr 2019 08:21

DeDwaler schreef:Oké, maar dan zal toch ook eerst duidelijk moeten worden dat je daadwerkelijk niet ontvangen wordt of dat er niet naar je geluisterd wordt, voordat je het stof van je voeten schudt (of de kerkdeur achter je dichtgooit).

De desbetreffende dominee heeft het haatmanifest ondertekend. Dat lijkt me nogal ondubbelzinnig duidelijk.
Je hebt nogal een hoop vertrouwen in mensen, Yoshi. Zou je ze niet eerst een kans geven voordat je ze afschrijft? De opstellers hebben hier in Nederland niet voor niets een naschrift op de Nashville-verklaring geschreven. Er is dus, naast het uitdragen van standpunten, in beginsel ook sprake van een schuldbewustzijn.

Op het moment dat het haat manifest ondertekend werd is een drempel overschreven. Daar hebben de ondertekenaars ook zeer bewust voor gekozen; polarisatie. Een naschrift is net zo betekenisloos als een niet bindend inlegvelletje bij het Oekraïne verdrag. Het kwam er overigens pas toen de ondertekenaars vanuit de maatschappij werden aangesproken.
Nou, dan doe je het na de dienst of achter de schermen, zeurkous. Het gaat erom dat je broeders en zusters horen en zien dat wat ze zeggen over bestaande individuen met gevoel gaat, over mensen zoals zijzelf. Hun medemens en naasten.

Zeurkous? Wat valt er nog te bespreken met die 'broeders' en 'zusters'. De beste man wordt niet geaccepteerd en zal niet geaccepteerd worden. De gemeente is onder leiding van de voorganger de weg van polarisatie ingeslagen en heeft de deur keihard in het gezicht van de homoseksueel gegooid. Wat rest is wat vrome praat en wat geknip en geplak met bijbelteksten om de eigen haat te rechtvaardigen.
Ja, dat is wel prima advies hoor. Ontzettend liefdevol, ook naar de mensen toe die je verlaat.

Waarom zou je liefdevol zijn naar mensen die je met het ondertekenen van zo'n verklaring recht in de bek hebben gespuugd? Misschien ben jij zo'n modelchristen die vroom keer op keer jaar na jaar zijn linkerwang toont maar de meeste mensen zijn daar wel een keer klaar mee. Zo'n haathut verlaat je dan gewoon om op zoek te gaan naar een gemeente waar je als persoon wel welkom bent. Als je überhaupt nog trek hebt in een gemeente of religie na zo'n ingrijpende gebeurtenis.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor ben db bd » 28 apr 2019 12:42

Mooie woorden, maar nu even concreet. Is het een zonde als iemand een homofiele geaardheid heeft? Moet hij daarvoor vergeving en genade ontvangen? Is dat één van de 'allerlei zonden' of niet?

ik weet mij op dit punt af te wijken van de daarin volgens mij duidelijke leer. Volgens de gereformeerde leer worden we in zonden en ongerechtigheid geboren. Dat is voor mij te sterk uitgedrukt. Wel herken ik dat qua aanleg, maar erken dat niet in daad. Baby's zijn wel met de zondige aanleg geboren, (poezen ook :wink: ) maar ze hebben gewoon nog niet werkelijk gezondigd.
Zo is het ook met homofilie, met die aanleg daar kán je mee geboren worden (daar kan God je ook later aan overgeven, op grond van je gedrag, lees ik in mijn Bijbel in Rom.1:24) - mijn vrouw wist ze in aanleg ook al op de kleuterschool aan te wijzen - daarmee ben je voor mij nog niet schuldig. Schuld begint voor mij wel bij de daad. Daar vind ik de Bijbel ook absoluut niet onduidelijk over!
Tegen de daad kan je strijd leveren, daarbij hulp bij de Allerhoogste vragen, en achteraf om vergeving vragen.

Verreweg de meeste mannen zijn polygaam in aanleg. De Bijbel is daar al vol van. Zelf ben ik heel gelukkig getrouwd. Daarom zou ik er in aanleg nog best vijf van die lieverds bij willen hebben. Ik snap het niet, maar het schijnt toch niet te mogen, hoe verschrikkelijk lief ik ze ook allemaal vind. :? Daarom vind ik ze maar gewoon heimelijk lief en dat zou ik van homo's ook willen: blijf in de kast.
(ja sorry, maar dat vind ik nog steeds)
Ik wist het niet eens, toen hij mij bijzonder hartelijk pastoraal begeleidde in m'n grote problemen; ons op bidstondzondag feestelijk overtrouwde in de kerk en later onze oudste zoon plechtig doopte. Hij had ook een prachtige lieve vrouw, onze dominee. Maar toen bekend werd dat hij een homo-seksuele verhouding had aangelegd met een der diakenen, stortte alles bij ons in. Zijn huwelijk sneuvelde, de situatie in de gemeente werd onhoudbaar en hij is weggegaan naar een kerk waar ze wellicht 'meer met hun tijd meegaan', ... want dat valt ook onder PKN-mogelijkheden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2019 15:23

Bedoel je met “in de kast blijven” dat ze niet zeggem dat ze homo zijn of dat ze het niet peaktiseren? Want uit de kast komen betekent volgens mij gewoon dat je ervoor uitkomt dat je homo bent, niet zozeer of je er vervolgens iets mee doet? Dus dan is er als je vindt dat je wel homo mag zijn maar het niet mag praktiseren, niets mis met ervoor uitkomen dat je homo bent? Of vindt je dat mensen die schijn moeten ophouden dat ze hetero zijn maar de ware nou eenmaal niet gevonden hebben?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Verto
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2016 11:24

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Verto » 28 apr 2019 15:39

ben db bd schreef: Daarom vind ik ze maar gewoon heimelijk lief en dat zou ik van homo's ook willen: blijf in de kast.
(ja sorry, maar dat vind ik nog steeds)


Ik begrijp dat het voor jou het meest comfortabel is wanneer je niet geconfronteerd word met iemands seksuele voorkeur, daarmee kun je het onderwerp een veilige afstand houden, en theoretisch uitpuzzelen hoe homo's er mee zouden moeten omgaan. Dan voorzien we de figuurlijke kast van een brievenbus waar je dan af en toe een keer Nashville verklaring of iets dergelijks in kan stoppen. Wat je hiermee eigenlijk zegt is: ik hoef niet te weten wie je bent, maar ik heb wel een duidelijke visie op hoe je zou moeten leven.

ben db bd schreef:Ik wist het niet eens, toen hij mij bijzonder hartelijk pastoraal begeleidde in m'n grote problemen; ons op bidstondzondag feestelijk overtrouwde in de kerk en later onze oudste zoon plechtig doopte. Hij had ook een prachtige lieve vrouw, onze dominee. Maar toen bekend werd dat hij een homo-seksuele verhouding had aangelegd met een der diakenen, stortte alles bij ons in. Zijn huwelijk sneuvelde, de situatie in de gemeente werd onhoudbaar en hij is weggegaan naar een kerk waar ze wellicht 'meer met hun tijd meegaan', ... want dat valt ook onder PKN-mogelijkheden.


Als deze dominee op jonge leeftijd normaal uit had kunnen komen voor z'n homoseksuele geaardheid, dan had dat hem en zijn ex-vrouw veel ellende bespaard. Volgens mij laat het verhaal wat je schrijft duidelijk zien hoe belangrijk het dus is dat mensen uit kunnen komen voor hun geaardheid. Ik ken meerdere verhalen van homo's die op (jonge leeftijd) toch besloten om met een vrouw te trouwen om het verwachtingspatroon maar niet te doorbreken. Zo'n huwelijk gaat vaak kapot met alle gevolgen van dien, het leed is vaak niet te overzien.
Hier ligt wat mij betreft de verantwoordelijkheid van kerken om het stigma op homoseksualiteit te doorbreken al was het alleen maar om dit soort leed te voorkomen.

Daarbij is het voor veel homoseksuelen al een hele stap om zichzelf te accepteren, zeker als je jarenlang hebt gehoord dat het zondig en slecht is. Als ze niet uit de kast mogen komen, kun je ze ook niet steunen. Hoe Christelijk is dat?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Johan100 » 28 apr 2019 16:14

Verto schreef:Hoi allemaal

Al een poosje volg ik met interesse de discussie rondom de Nashville verklaring. Ik ben zelf homo en opgegroeid in een behoudende kerk waarvan de dominee ook de Nashville verklaring heeft ondertekend. Rond m’n 20e ben ik uit de kast gekomen na een behoorlijk moeilijke periode. Hoe ik met mijn homoseksualiteit om wilde gaan wist ik op dat moment nog niet, het niet innemen van een standpunt leverde mij al veel weerstand op. Het werkte verstikkend, en besloot daarom op mezelf te gaan wonen. De kerk heeft nooit iets van betrokkenheid getoond, wel plaatste de dominee zijn handtekening onder de Nashville verklaring. Het maakt me nog altijd boos en verdrietig.
Inmiddels heb ik een paar jaar een relatie met een jongen die ook reformatorisch is opgevoed, we kunnen elkaar steunen in de pijn de we beiden hebben ervaren. De pijn zit zo diep dat het voor ons als een grote opgave voelt om een kerkdienst in behoudende gemeente te bezoeken. We werden laatst uitgenodigd voor een belijdenisdienst van een familielid, we besloten om er toch heen te gaan. Er waren meerdere momenten in preek waarbij ik op het punt stond om weg te lopen. De dominee had in zijn gebed speciale aandacht voor de ouders waarvan kinderen hadden gebroken met de kerk. Het deed pijn dat de mensen die om wat voor reden dan ook geen belijdenis deden werden vergeten. De dominee sprak de belijdeniscatechisanten toe dat ze misschien ooit wel in de rechtbank zullen moeten staan vanwege hun geloof. Als voorteken noemde hij de boosheid rondom de Nashville-verklaring en het mogelijk verplicht moeten toelaten van homoseksuelen tot het heilig avondmaal. De verbeelde verdrukking door de wereld lijkt soms een onmisbaar element in de geloofsbeleving. In werkelijkheid laten dit soort kerken al sinds ze bestaan een kwetsbare groep in de kou staan, helaas spreek ik uit ervaring.
Om de totale verloedering van de Nederlandse samenleving te duiden werd onder meer de genderideologie genoemd. Daarop volgend een oproep om trouw en standvastig te blijven.
Later in de preek kregen ook andere kerkverbanden nog een veeg uit de pan, dwaalleraars, valse belijdenissen etc. De dominee hield het net algemeen genoeg zodat iedereen hierin z’n eigen onderbuikgevoel kon volgen.
Ondanks dat ik al een aantal jaar geleden heb gekozen om niet langer naar deze kerk te gaan laat het met niet los. Het voelt zo onrechtvaardig, ook in die gemeente zitten op dit moment ongetwijfeld jongens en meiden die homo, lesbisch of transgender zijn, zou er echt aan hen worden gedacht?
Er moeten wat mij betreft echt verandering komen in de opstelling van deze kerken naar mensen die niet dezelfde overtuiging hebben. In plaats van een licht in de wereld zijn, bedelen deze kerken zichzelf soort slachtofferrol toe vanwaar ze eindeloos hun gal kunnen spuwen op alles wat niet in hun straatje past of wat ze niet begrijpen.

Verto

Verto schreef:We werden laatst uitgenodigd voor een belijdenisdienst van een familielid, we besloten om er toch heen te gaan.

Hoi Verto, heb je een linkje naar de belijdenisdienst? Dan kan ik die beluisteren.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Verto
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2016 11:24

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Verto » 28 apr 2019 17:27

Johan100 schreef:Hoi Verto, heb je een linkje naar de belijdenisdienst? Dan kan ik die beluisteren.


Hoi Johan100, de kerkdienst is niet online terug te luisteren, en kan je daarom geen link sturen. Daarbij zou ik die om privacy redenen niet willen delen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 28 apr 2019 19:16

Marnix schreef:Bedoel je met “in de kast blijven” dat ze niet zeggem dat ze homo zijn of dat ze het niet peaktiseren? Want uit de kast komen betekent volgens mij gewoon dat je ervoor uitkomt dat je homo bent, niet zozeer of je er vervolgens iets mee doet? Dus dan is er als je vindt dat je wel homo mag zijn maar het niet mag praktiseren, niets mis met ervoor uitkomen dat je homo bent? Of vindt je dat mensen die schijn moeten ophouden dat ze hetero zijn maar de ware nou eenmaal niet gevonden hebben?


Je mag best homo zijn, zolang ik maar niet merk dat je bestaat! Alleen mensen die geen enkele openlijke homo kennen, kunnen dit 'argument' gebruiken, want het is pure onderdrukking, een ontkenning van iemands bestaansrecht!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 apr 2019 19:44

Verto schreef:Hoi allemaal

Al een poosje volg ik met interesse de discussie rondom de Nashville verklaring. Ik ben zelf homo en opgegroeid in een behoudende kerk waarvan de dominee ook de Nashville verklaring heeft ondertekend. Rond m’n 20e ben ik uit de kast gekomen na een behoorlijk moeilijke periode. Hoe ik met mijn homoseksualiteit om wilde gaan wist ik op dat moment nog niet, het niet innemen van een standpunt leverde mij al veel weerstand op. Het werkte verstikkend, en besloot daarom op mezelf te gaan wonen. De kerk heeft nooit iets van betrokkenheid getoond, wel plaatste de dominee zijn handtekening onder de Nashville verklaring. Het maakt me nog altijd boos en verdrietig.
Inmiddels heb ik een paar jaar een relatie met een jongen die ook reformatorisch is opgevoed, we kunnen elkaar steunen in de pijn de we beiden hebben ervaren. De pijn zit zo diep dat het voor ons als een grote opgave voelt om een kerkdienst in behoudende gemeente te bezoeken. We werden laatst uitgenodigd voor een belijdenisdienst van een familielid, we besloten om er toch heen te gaan. Er waren meerdere momenten in preek waarbij ik op het punt stond om weg te lopen. De dominee had in zijn gebed speciale aandacht voor de ouders waarvan kinderen hadden gebroken met de kerk. Het deed pijn dat de mensen die om wat voor reden dan ook geen belijdenis deden werden vergeten. De dominee sprak de belijdeniscatechisanten toe dat ze misschien ooit wel in de rechtbank zullen moeten staan vanwege hun geloof. Als voorteken noemde hij de boosheid rondom de Nashville-verklaring en het mogelijk verplicht moeten toelaten van homoseksuelen tot het heilig avondmaal. De verbeelde verdrukking door de wereld lijkt soms een onmisbaar element in de geloofsbeleving. In werkelijkheid laten dit soort kerken al sinds ze bestaan een kwetsbare groep in de kou staan, helaas spreek ik uit ervaring.
Om de totale verloedering van de Nederlandse samenleving te duiden werd onder meer de genderideologie genoemd. Daarop volgend een oproep om trouw en standvastig te blijven.
Later in de preek kregen ook andere kerkverbanden nog een veeg uit de pan, dwaalleraars, valse belijdenissen etc. De dominee hield het net algemeen genoeg zodat iedereen hierin z’n eigen onderbuikgevoel kon volgen.
Ondanks dat ik al een aantal jaar geleden heb gekozen om niet langer naar deze kerk te gaan laat het met niet los. Het voelt zo onrechtvaardig, ook in die gemeente zitten op dit moment ongetwijfeld jongens en meiden die homo, lesbisch of transgender zijn, zou er echt aan hen worden gedacht?
Er moeten wat mij betreft echt verandering komen in de opstelling van deze kerken naar mensen die niet dezelfde overtuiging hebben. In plaats van een licht in de wereld zijn, bedelen deze kerken zichzelf soort slachtofferrol toe vanwaar ze eindeloos hun gal kunnen spuwen op alles wat niet in hun straatje past of wat ze niet begrijpen.

Verto

Herkenbaar!

Gemeenten en hun predikanten hebben denk ik geen idee welk leed zij veroorzaken. Ik hoorde iemand laatst zeggen: 'toen ik ontdekte dat ik lesbisch ben, was ik al een beetje homofoob.'
Dat geld helaas ook voor veel reformatorische jongeren die ontdekken dat ze homo of lesbisch zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2019 20:52

Mortlach schreef:Je mag best homo zijn, zolang ik maar niet merk dat je bestaat! Alleen mensen die geen enkele openlijke homo kennen, kunnen dit 'argument' gebruiken, want het is pure onderdrukking, een ontkenning van iemands bestaansrecht!


Dat kan, het kan ook zijn dat mensen bijbels-ethische bezwaren hebben, waarbij ze homoseksualiteit als zonde zien en dus zeggen: je mag het wel zijn, ik mag ook merken dat je bestaat, het is alleen niet goed om het in de praktijk te brengen. Dat kom je heel veel tegen, christenen die niets tegen homo's hebben, ze warm ontvangen, maar er wel moeite mee hebben als iemand het openlijk in de praktijk brengt. En laten we eerlijk zijn, er zijn ook genoeg christelijke homo's die dat zo zien en doelbewust kiezen om daarom single te blijven. De scheiding tussen het wel mogen zijn, daar ook voor uitkomen en niet praktiseren is nog niet zo heel vreemd en een keuze die sommigen wel bewust maken. Daarmee ontkent zo iemand zijn / haar bestaansrecht nog niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 28 apr 2019 22:40

Marnix schreef:Dat kan, het kan ook zijn dat mensen bijbels-ethische bezwaren hebben, waarbij ze homoseksualiteit als zonde zien en dus zeggen: je mag het wel zijn, ik mag ook merken dat je bestaat, het is alleen niet goed om het in de praktijk te brengen. Dat kom je heel veel tegen, christenen die niets tegen homo's hebben, ze warm ontvangen, maar er wel moeite mee hebben als iemand het openlijk in de praktijk brengt. En laten we eerlijk zijn, er zijn ook genoeg christelijke homo's die dat zo zien en doelbewust kiezen om daarom single te blijven. De scheiding tussen het wel mogen zijn, daar ook voor uitkomen en niet praktiseren is nog niet zo heel vreemd en een keuze die sommigen wel bewust maken. Daarmee ontkent zo iemand zijn / haar bestaansrecht nog niet.


Ja, maar dat is dus niet hetzelfde als het advies te geven in de kast te blijven, d.w.z. uberhaupt niet kenbaar te maken dat je andersgeaard bent. Begrijp me niet verkeerd, ik vind wat jij beschrijft ook een onmogelijke spagaat waarvan ik nog niet eens zeker weet of je er beter mee af bent, maar goed, ik ben er dan ook niet zo voor dat iemands seksualiteit per commissie geregeld wordt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten