Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 25 apr 2019 10:03

pindas83 schreef:Das een goeie Chaya. Laat ik nu net door mijn smeerboter heen zijn. Ik denk dat ik mijzelf maar eens ga verwennen met dit smeerbare goud!

Laatst stond het niet in de super en heb ik eigen merk roomboter meegenomen, maar het smaakte zo flauw en ik kon het net zo goed uit de koelkast houden, want het bleef bijna niet te smeren.
Die "chemische" margarine is echt niet gezonder hoor, lees de ingrediënten maar eens.
Uit de boerenbiologische keukens van Unilever zeker. :mrgreen:
Marnix schreef:even 10 kort in de magnetron zetten kan ook helpen.

Neeeee joh. oeps-smile
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2019 11:27

Waarom niet?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 25 apr 2019 11:44

Marnix schreef:Waarom niet?

Het is binnen de kortste keren zo gesmolten en dat het er onsmakelijk uitziet. Ook de kwaliteit gaat snel achteruit als je het - steeds - een tikje opwarmt. Het is een natuurprodukt Marnix, dus behandel het met respect.
Meteen uit de koeling halen als je uit je bed stapt, of een kwartiertje voordat je je brood gaat smeren, deksel eraf en het gaat prima.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor MoesTuin » 25 apr 2019 11:53

Ik doe andere dingen als ik uit bed stap :)~]
Nu hebben wij ook direct smeerbare roomboter in de koelkast.
Weet niet of ik dit met respect op mijn brood smeer, gebruik hiervoor een scherp mes (niet mijn natuurlijke vingers) :-k :lol:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2019 13:50

Chaya schreef:Het is binnen de kortste keren zo gesmolten en dat het er onsmakelijk uitziet. Ook de kwaliteit gaat snel achteruit als je het - steeds - een tikje opwarmt. Het is een natuurprodukt Marnix, dus behandel het met respect.
Meteen uit de koeling halen als je uit je bed stapt, of een kwartiertje voordat je je brood gaat smeren, deksel eraf en het gaat prima.


Hehe. Dat werkt hier doorgaans niet zo goed. Dan moet je vooruit denken. Niet altijd mijn sterkste punt. Plus dat ‘s ochtends de kids wakker worden en aandacht willen en dan kleed ik die eerst aan en dan gaan we eten. En een kwartier daarop wachten schiet dan niet op. Of als je laat in de ochtends thuiskomt en ze snel een broodje moeten en dan naar bed. De magnetron is dan een geweldige uitvinding op het opwarmingsproces wat te versnellen en daar krijgt de boter helemaal niets van (mits je het niet te lang / te warm doet). Met ijs werkt dat ook heel goed, even paar seconden in de magnetron en dan is iets zachter en lekkerder.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 25 apr 2019 14:03

Marnix schreef:Hehe. Dat werkt hier doorgaans niet zo goed. Dan moet je vooruit denken. Niet altijd mijn sterkste punt. Plus dat ‘s ochtends de kids wakker worden en aandacht willen en dan kleed ik die eerst aan en dan gaan we eten. En een kwartier daarop wachten schiet dan niet op. Of als je laat in de ochtends thuiskomt en ze snel een broodje moeten en dan naar bed. De magnetron is dan een geweldige uitvinding op het opwarmingsproces wat te versnellen en daar krijgt de boter helemaal niets van (mits je het niet te lang / te warm doet). Met ijs werkt dat ook heel goed, even paar seconden in de magnetron en dan is iets zachter en lekkerder.

Of dan toch maar Bona of Blue Band :wink:
Ik heb een magnetron maar gebruik hem zelden. Het is al een oud beestje, destijds gekocht voor mijn moeder toen ik warme maaltijden voor haar kookte, dan kon ze het op eigen tijd opwarmen, maar ik kook er nooit mee.
Ik had laatst een verpakking met pofaardappelen, maar ik vond ze niet lekker. Ik pof volgende keer weer aardappel in folie in de oven.
Het is zo snel overgaar.
Jullie warmen zeker ook de babyvoeding erin op?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2019 15:11

Absoluut. Wel zelfgemaakte babyvoeding, zelden potjes. En pannenkoeken als die over zijn, en soms kliekjes. Niks mis met een magnetron, een heel handig apparaat.

Maar aan kant-en-klare magnetronmaaltijden doen we niet. De functie van de magnetron is hier beperkt tot waar het voor bedoeld is. Iets kouds opwarmen. Niks mis mee ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 25 apr 2019 15:39

Marnix schreef:Absoluut. Wel zelfgemaakte babyvoeding, zelden potjes. En pannenkoeken als die over zijn, en soms kliekjes. Niks mis met een magnetron, een heel handig apparaat.

Maar aan kant-en-klare magnetronmaaltijden doen we niet. De functie van de magnetron is hier beperkt tot waar het voor bedoeld is. Iets kouds opwarmen. Niks mis mee ;-)

Ik dacht nog meer aan flesvoeding ha ha. Vroeg laatst aan een jonge moeder waar de flessenwarmer stond. Ze keek me aan alsof ze water zag branden. :mrgreen: Nee, zo old skool, gewoon in de magnetron.
Ik haal wel eens kibbeling of lekkerbekjes bij de viswinkel, maar die blijken toch ook lekkerder te zijn als je die opwarmt in de gewone oven, op een rooster. In de magnetron worden ze zo kleffig.
Als de magnetron kapot gaat, denk ik niet dat ik hem erg ga missen.

Ik moet me wel gaan oriënteren voor een inductiekookplaat. Het keukenblad gaat stuk en de gaskookplaat is een grote ergernis, omdat de grootste brander rechts achterop zit, dus ik kan nooit daar de grootste braadpan op kwijt. Niet op gelet tijdens het kopen, dom.

Maar omdat er wordt aangedrongen op het gasloos maken van de huizen, lijkt het me een goed plan om dan met de kookplaat te beginnen nu.
Waar moet ik dan op letten? Zijn er goede en slechte?
Ik weet dat er een aparte groep bijgemaakt moet worden in de elektriciteitskast. Zover was ik al.
En dat ik andere pannen moet aanschaffen...
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor MoesTuin » 25 apr 2019 16:02

Chaya schreef:
Ik moet me wel gaan oriënteren voor een inductiekookplaat. Het keukenblad gaat stuk en de gaskookplaat is een grote ergernis, omdat de grootste brander rechts achterop zit, dus ik kan nooit daar de grootste braadpan op kwijt. Niet op gelet tijdens het kopen, dom.

Maar omdat er wordt aangedrongen op het gasloos maken van de huizen, lijkt het me een goed plan om dan met de kookplaat te beginnen nu.
Waar moet ik dan op letten? Zijn er goede en slechte?
Ik weet dat er een aparte groep bijgemaakt moet worden in de elektriciteitskast. Zover was ik al.
En dat ik andere pannen moet aanschaffen...


Ik lees even mee....
Zie topic....
viewtopic.php?f=10&t=30512&p=2097515#top

mbt nieuwe keuken perikelen :D
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2019 16:41

Chaya schreef:Ik dacht nog meer aan flesvoeding ha ha. Vroeg laatst aan een jonge moeder waar de flessenwarmer stond. Ze keek me aan alsof ze water zag branden. :mrgreen: Nee, zo old skool, gewoon in de magnetron.
Ik haal wel eens kibbeling of lekkerbekjes bij de viswinkel, maar die blijken toch ook lekkerder te zijn als je die opwarmt in de gewone oven, op een rooster. In de magnetron worden ze zo kleffig.
Als de magnetron kapot gaat, denk ik niet dat ik hem erg ga missen.

Ik moet me wel gaan oriënteren voor een inductiekookplaat. Het keukenblad gaat stuk en de gaskookplaat is een grote ergernis, omdat de grootste brander rechts achterop zit, dus ik kan nooit daar de grootste braadpan op kwijt. Niet op gelet tijdens het kopen, dom.

Maar omdat er wordt aangedrongen op het gasloos maken van de huizen, lijkt het me een goed plan om dan met de kookplaat te beginnen nu.
Waar moet ik dan op letten? Zijn er goede en slechte?
Ik weet dat er een aparte groep bijgemaakt moet worden in de elektriciteitskast. Zover was ik al.
En dat ik andere pannen moet aanschaffen...


Fles met moedermelk gaat gewoon in een grote kom met water uit de waterkoker, 5 minuten, ondertussen luier verschonen, soms pyjama aan en dan is het warm. ;-)

Kibbeling is lekkerder om op te bakken, aardappelschijfjes bijvoorbeeld ook, dan wordt het weer wat krokanter. Maar een bak pasta opwarmen kan net zo goed in de magentron :-)

Wij hebben 1,5 jaar geleden een nieuwe keuken gekocht en zijn toch voor gas gegaan. Was sowieso al goedkoper, los van de extra kosten voor een extra groep aanleggen, pannen vervangen etc. Laten ze eerst maar met een goede regeling komen voor het vervangen van gas. Voorlopig is die er niet, dus hebben we ook wel een poos nog gewoon een cv dus dan is koken op gas ook niet onlogisch. Je kan dus ook nog gewoon voor gas gaan. En dan een gasstel kopen wat de grootste pit vooraan heeft zitten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Boekenlezer » 15 jun 2019 12:53

Chaya schreef:Ik koop deze altijd, hij is er in gezouten en ongezouten
Afbeelding
Als je een kwartiertje van tevoren de boter uit de koelkast haalt en je haalt het deksel eraf, kun je prima je brood smeren.
Die eigen merk roomboter, ook van de andere supers, blijft keihard.
Biefstuk bak ik altijd in roomboter. Van een pakje dan.

Die heb ik vanmorgen bij het boodschappen doen ook eens meegenomen. Dan kan ik hem eens proberen.

Wat ik mij afvroeg is, of er nog verschil is tussen roomboter en grasboter.
Grasboter: in een papiertje (pakje) staat er 'grasboter, ongezouten roomboter' op, en op het kuipje staat 'Botergoud, ongezouten grasboter'. Maar ik zie ook een pakje 'Botergoud, ongezouten roomboter'. Grasboter zal wel onder roomboter vallen.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 15 jun 2019 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 15 jun 2019 12:58

Boekenlezer schreef:Die heb ik vanmorgen bij het boodschappen doen ook eens meegenomen. Dan kan ik hem eens proberen.

Wat ik mij afvroeg is, of er nog verschil is tussen roomboter en grasboter.
Grasboter: in een papiertje (pakje) staat er 'grasboter, ongezouten roomboter' op, en op het kuipje staat 'Botergoud, ongezouten grasboter'. Grasboter zal wel onder roomboter vallen.

Hij is wel ineens duurder geworden zag ik, enkele dubbeltjes.
Grasboter is denk ik slechts nog een marketingtrucje, net als de graskaas.
Het zou van de eerste melk moeten zijn als de koeien naar buiten gaan.
Wij hebben echt heel veel soorten roomboter geprobeerd, maar ze blijven allemaal keihard.
Deze haal ik een half uurtje van tevoren uit de koelkast, dekseltje eraf en dan is ie prima smeerbaar.

Ongezouten en gezouten maakt alleen uit als je echt een strikt natriumbeperkt dieet moet en bij bepaalde baksels.
Ik haal ze gewoon door elkaar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor ajl » 19 jun 2019 10:12

Bij ons staat de roomboter standaard buiten de koelkast, gewoon in een echte botervloot bij het broodbeleg.
Een magnetron hadden mijn ouders wel, maar wij hebben deze nooit aangeschaft en eigenlijk mis ik het nooit.

@ chaya
Een inductie heeft hetzelfde gebruiksgemak als een gaskookplaat. Het nadeel van inductie vind ik wel dat hij relatief snel kapot gaat. De levensduur is ongeveer 8-10 jaar. Nu hebben wij er weer 1, maar vlak nadat de garantiedatum verstreek begaf 1 punt het. Althans ze doen het alle 4 wel, maar niet tegelijk op de hoogste stand. Op matige stand kan ik 4 'pitten'gebruiken.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 19 jun 2019 10:20

ajl schreef:Bij ons staat de roomboter standaard buiten de koelkast, gewoon in een echte botervloot bij het broodbeleg.

Ik haal als eerste smorgens de boter uit de koelkast en die zet ik er dan na de lunch weer in. Ik ben bang dat ie anders zuur wordt.
Bij jou gaat het vast sneller op dan bij mij. :wink:
De grasboter van Campina is echt de allerprettigste roomboter. Andere roomboters zijn ook wel lekker (bijv die van Kerry Gold en Arla, wel duurder) maar die blijven lang hard en dan kun je het idd beter uit de koelkast laten.
ajl schreef:Een magnetron hadden mijn ouders wel, maar wij hebben deze nooit aangeschaft en eigenlijk mis ik het nooit.

Ik heb de magnetron van mijn moeder meegenomen, toen zij overleden was.
Ik gebruik hem heel weinig, als hij kapot zou gaan zou ik geen nieuwe kopen.

Ik vind een inductieplaat best wel kwetsbaar, als ik zie bij hoeveel mensen er een stukje afgebroken is van de rand.
Mijn gaskookplaat begint nu ook kleine gebreken te vertonen. Eén automatische ontsteking doet het niet meer, zodat je een lucifer nodig hebt om de pit aan te steken. Ondanks dat ik elke avond na het koken de boel schoonmaak, zijn er toch aangebrande plekjes rondom de branders.
En 1 pit lijkt minder heet, op de andere die even groot is, is het water veel eerder aan de kook.

Edit: ik was daarnet in de super en zag dat de ongezouten boter 9 cent goedkoper was dan de gezouten. Hoeveel gram zou er in gaan? Echt niet voor 9 cent. :roll:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Boekenlezer » 02 jul 2019 20:49

Mijn ervaringen tot nu toe met de boter:
  • De smaak bevalt mij goed.
  • Deze boter is duidelijk harder dan halvarine. Tijd om het zachter te laten worden heb ik nooit. Maar als ik deze boter op bevroren brood smeer, gaat dat het beste. Dan is er geen enkel probleem.
  • Het gaat wel erg snel op! Afgelopen zaterdag heb ik het bakje geopend, en nu is hij al zo goed als leeg! Dat lijkt mij een dure hobby bij permanent gebruik! :shock:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten