The Passion (2016)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor gravo » 24 apr 2019 15:00

Ach, wat zitten we hoog op onze troon met ons geloof, onze kerkgang, onze Bijbelgetrouwheid, onze ernst, ons inzicht. En ach, wat kijken we neer op al dat gewone volk, die ongelovige schare. Wat voelen we ons verheven boven de poppenkast, de klucht, de kroegliedjes, het theater. Wat zijn we tevreden dat we onze handen niet hoeven vuil te maken in de zoektocht naar hoe we nog iets van het Evangelie inzichtelijk kunnen maken in een generatie die niets, werkelijk niets meer heeft meegekregen van Bijbel, geloof en kerk. Wat kunnen we verzadigd en onbezorgd wegzakken in de comfortabele kussens van ons religieuze bouwwerk, waar alles voor ons in kannen en kruiken is. God met ons, een eeuwig leven, tijdelijke zegeningen, een fijne christelijke gemeenschap, keurige zangdiensten, een net Bijbeltje, geen onvertogen woord. Hoe gerust leven wij in de luxe van ons christelijke resort, afgesloten door het prikkeldraad van onze kritiek en spot over wat er buiten de muren gebeurt.

Beste gelovigen, heb het fijn in uw afgesloten godshuizen, laat u maar niet in met de wereld. Heb maar geen oog voor ongelovigen, voor mensen die zonder God en zonder hoop in de wereld zijn, sluit de luiken maar braaf toe en wend u af van alle jonge mensen die u niet meer in uw samenkomsten ontmoet. En zie ze maar als zondaren, vol onwil, vol onkunde en vol ongeloof. En wentel u maar in de gedachte dat God Zich nu net zo knus verkneukelt bij uw open haard als u zelf doet. Dat God er ook geen zin meer in heeft. Dat het Evangelie immers u bereikt heeft en dat dat ook zo'n beetje het eindpunt moet zijn. Dat God ook wel moet denken: "Nou, nou, EO, waar zijn we nu weer helemaal mee bezig?" En dat u God net zo meewarig het hoofd ziet schudden als u in al uw wijsheid zelf doet.
Wat een tobbers toch, wat een armoedige stakkers, toch. Wat een zondaars, toch. Wat een stelletje oppervlakkige kuikens, zonder kennis, zonder begrip, simpel, volks, mensen die een beetje ontroerd raken door The Passion. Ha ha ha.

Nee, laten we maar weer snel terugkeren naar waar het werkelijk om gaat: U bent gered door God (op de enig juiste, correcte manier gelukkig), Gods werk zit er op, tijd voor ontspanning. De hele wereld kan per slot van rekening toch ook weer niet gered worden? En we zitten ook zo'n beetje tegen de eindtijd aan. We gaan de ark sluiten hoor!
Ja toch? Niet tan?

Nog een fijne tijd toegewenst met elkaar.
The Passion (liefde en lijden)...gaap...dat is toch niks voor jullie? Allemaal zo oppervlakkig!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor mona » 24 apr 2019 15:19

gravo schreef:Wat een tobbers toch, wat een armoedige stakkers, toch. Wat een zondaars, toch. Wat een stelletje oppervlakkige kuikens, zonder kennis, zonder begrip, simpel, volks, mensen die een beetje ontroerd raken door The Passion. Ha ha ha.


Zelf gekruisigd worden met Christus is echt van een andere orde dan achter het kruis aan lopen, of er bij staan.
Laatst gewijzigd door mona op 24 apr 2019 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor DeDwaler » 24 apr 2019 15:22

Marnix schreef:Ja, want want je zegt over de makers van The Passion is pure veroordeling op basis van vooroordelen. Waar mensen proberen iets van Jezus te vertellen en te laten zien omdat ze het verschrikkelijk vinden dat weinigen meer weten hoe het verhaal van Goede Vrijdag gaat en waarom het was, kom jij met een botte : De EO kan alleen nog maar tranentrekkende emo-tv maken, ligt in bed met Rome etc. Waar de EO het tenminste noch aandurft om wat van Jezus te laten zien, wat een enorme uitdaging is in het omroeplandschap waarbij je niet zelf maar kan bedenken wat er op tv komt en wat niet. Anderen houden dat achter de kerkdeuren (en promoten dat hier soms ook nog) en staan dan gelijk met een oordeel klaar....


Niet elk oordeel is een veroordeling. Je zegt dat ik hooghartig ben en op de rest neerkijk en mensen daarom veroordeel. Dat is niet waar, maar het is wel jouw oordeel over mij. Als dan jouw oordeel niet waar is, dan is het een leugen en daarmee veroordeel je jezelf. Dat is wat ik je probeer duidelijk te maken.

Ik zie de Passion en allerlei programma's van de E.O., ik constateer het en ik deel mijn constatering. Niet om mensen te veroordelen, maar om mensen wijzer te maken, dat ze zich geen zand in de ogen moeten laten strooien, maar waakzaam moeten zijn en het vermogen krijgen om te onderscheiden en te onderzoeken.

Dat ik er geen doekjes om wind en op niet mis te verstane wijze schrijf en spreek, dat weet ik ook wel, maar ik hou nu eenmaal van duidelijkheid. Dat getrut van tegenwoordig... Je moet het me maar vergeven, Marnix en ik neem jou en anderen ook niets kwalijk. Waarom zou ik? De Heere Jezus is gekomen om ons allen te behouden en zo voel ik het in mijn hart ook. Daar is alles op gericht, om gezegd en mee bedoeld. Niet alleen door mijzelf, maar ook door jou en anderen, daar twijfel ik niet aan. Neemt niet weg dat we geacht worden om de waarheid te spreken, ook al zitten we er niet op te wachten of nemen we er aanstoot aan.

Marnix schreef:Ja dat begrijp ik. Want als je het laagdrempelig houdt kan je de diepte niet in. En dus is het volgens jou fout. En heb je liever dat mensen niet weten waar Goede Vrijdag en Pasen over gaan dan dat ze de basislijnen horen en de verdieping niet. Maar van het een komt regelmatig het ander.

Marnix schreef:En hoeveel mensen komen worden er dan niet aangetrokken tot het verhaal en komen zo bij een gelovige collega, een kerk etc terecht en vinden daar de verdieping?


De Heere bereikt door allerlei wegen Zijn doel, dat weerspreekt (denk ik) niemand, maar dat maakt niet alles goed. Helemaal niet als het Woord ontdaan wordt van zijn kracht en het licht.

Marnix schreef:Ah, dus omdat iets fout is en als doel eenheid, verbinding, ontroering, aansprekendheid etc is is dus alles wat dat doel heeft per definitie fout. Vreemde redenering.


Niet zo vreemd als je in ogenschouw neemt wat men wil winnen voor wie? Wil men de wereld winnen voor God of voor zichzelf? Ik wil best aannemen dat men de wereld wil winnen voor God, maar op deze wijze wint men de wereld voor zichzelf.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2019 16:32

DeDwaler schreef:Niet elk oordeel is een veroordeling. Je zegt dat ik hooghartig ben en op de rest neerkijk en mensen daarom veroordeel. Dat is niet waar, maar het is wel jouw oordeel over mij. Als dan jouw oordeel niet waar is, dan is het een leugen en daarmee veroordeel je jezelf. Dat is wat ik je probeer duidelijk te maken.

Ik zie de Passion en allerlei programma's van de E.O., ik constateer het en ik deel mijn constatering. Niet om mensen te veroordelen, maar om mensen wijzer te maken, dat ze zich geen zand in de ogen moeten laten strooien, maar waakzaam moeten zijn en het vermogen krijgen om te onderscheiden en te onderzoeken.

Dat ik er geen doekjes om wind en op niet mis te verstane wijze schrijf en spreek, dat weet ik ook wel, maar ik hou nu eenmaal van duidelijkheid. Dat getrut van tegenwoordig... Je moet het me maar vergeven, Marnix en ik neem jou en anderen ook niets kwalijk. Waarom zou ik? De Heere Jezus is gekomen om ons allen te behouden en zo voel ik het in mijn hart ook. Daar is alles op gericht, om gezegd en mee bedoeld. Niet alleen door mijzelf, maar ook door jou en anderen, daar twijfel ik niet aan. Neemt niet weg dat we geacht worden om de waarheid te spreken, ook al zitten we er niet op te wachten of nemen we er aanstoot aan.


Prima. Bedankt voor het delen van je bevindingen. Ik kan me er totaal niet in vinden, zeker niet in je opmerkingen dat de EO het bed deelt met katholieken, alleen tranen trekkende emo-tv maakt etcetera. Dat zijn aannames die totaal niet op de feiten berusten. Daarom kwam het wat hooghartig over, zo van: Ik weet het hoe zit en bij de EO weten ze dat niet. Sorry, ik wilde je niet beledigen.

De Heere bereikt door allerlei wegen Zijn doel, dat weerspreekt (denk ik) niemand, maar dat maakt niet alles goed. Helemaal niet als het Woord ontdaan wordt van zijn kracht en het licht.

Niet zo vreemd als je in ogenschouw neemt wat men wil winnen voor wie? Wil men de wereld winnen voor God of voor zichzelf? Ik wil best aannemen dat men de wereld wil winnen voor God, maar op deze wijze wint men de wereld voor zichzelf.


Onzin. Zoals ik al zei, met TP wil men de basics, het verhaal, delen met mensen die dat verhaal niet meer kennen. Door the Passion komen mensen niet direct tot bekering, ze gaan hooguit het verhaal weer leren kennen en zich hopelijk er verder in verdiepen. Velen zullen dat niet doen maar er zijn er ook die dat wel doen en zo tot bekering komen. En daar ben ik blij mee want zo worden ze gewonnen voor God. Mensen winnen voor jezelf is geen doel van de EO.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor MoesTuin » 24 apr 2019 19:23

gravo schreef:Ach, wat zitten we hoog op onze troon met ons geloof, onze kerkgang, onze Bijbelgetrouwheid, onze ernst, ons inzicht. En ach, wat kijken we neer op al dat gewone volk, die ongelovige schare. Wat voelen we ons verheven boven de poppenkast, de klucht, de kroegliedjes, het theater. Wat zijn we tevreden dat we onze handen niet hoeven vuil te maken in de zoektocht naar hoe we nog iets van het Evangelie inzichtelijk kunnen maken in een generatie die niets, werkelijk niets meer heeft meegekregen van Bijbel, geloof en kerk. Wat kunnen we verzadigd en onbezorgd wegzakken in de comfortabele kussens van ons religieuze bouwwerk, waar alles voor ons in kannen en kruiken is. God met ons, een eeuwig leven, tijdelijke zegeningen, een fijne christelijke gemeenschap, keurige zangdiensten, een net Bijbeltje, geen onvertogen woord. Hoe gerust leven wij in de luxe van ons christelijke resort, afgesloten door het prikkeldraad van onze kritiek en spot over wat er buiten de muren gebeurt.

Beste gelovigen, heb het fijn in uw afgesloten godshuizen, laat u maar niet in met de wereld. Heb maar geen oog voor ongelovigen, voor mensen die zonder God en zonder hoop in de wereld zijn, sluit de luiken maar braaf toe en wend u af van alle jonge mensen die u niet meer in uw samenkomsten ontmoet. En zie ze maar als zondaren, vol onwil, vol onkunde en vol ongeloof. En wentel u maar in de gedachte dat God Zich nu net zo knus verkneukelt bij uw open haard als u zelf doet. Dat God er ook geen zin meer in heeft. Dat het Evangelie immers u bereikt heeft en dat dat ook zo'n beetje het eindpunt moet zijn. Dat God ook wel moet denken: "Nou, nou, EO, waar zijn we nu weer helemaal mee bezig?" En dat u God net zo meewarig het hoofd ziet schudden als u in al uw wijsheid zelf doet.
Wat een tobbers toch, wat een armoedige stakkers, toch. Wat een zondaars, toch. Wat een stelletje oppervlakkige kuikens, zonder kennis, zonder begrip, simpel, volks, mensen die een beetje ontroerd raken door The Passion. Ha ha ha.

Nee, laten we maar weer snel terugkeren naar waar het werkelijk om gaat: U bent gered door God (op de enig juiste, correcte manier gelukkig), Gods werk zit er op, tijd voor ontspanning. De hele wereld kan per slot van rekening toch ook weer niet gered worden? En we zitten ook zo'n beetje tegen de eindtijd aan. We gaan de ark sluiten hoor!
Ja toch? Niet tan?

Nog een fijne tijd toegewenst met elkaar.
The Passion (liefde en lijden)...gaap...dat is toch niks voor jullie? Allemaal zo oppervlakkig!

gravo

:)nico

Zeker waar....
Denken we inderdaad dat wij kleine mensjes Gods wegen verstandelijk kunnen bevatten welke Hij met mensen gaat, zo verschillend, op zovele manieren.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor DeDwaler » 24 apr 2019 21:45

Marnix schreef:Prima. Bedankt voor het delen van je bevindingen. Ik kan me er totaal niet in vinden, zeker niet in je opmerkingen dat de EO het bed deelt met katholieken, alleen tranen trekkende emo-tv maakt etcetera. Dat zijn aannames die totaal niet op de feiten berusten. Daarom kwam het wat hooghartig over, zo van: Ik weet het hoe zit en bij de EO weten ze dat niet. Sorry, ik wilde je niet beledigen.


Ik zei niet dat ze alleen tranentrekkende emo-tv maken, ik zei dat de Evangelische Omroep vooral erg bedreven is in het maken van tranentrekkende emo-tv. Niks mis mee an sich. Daar ligt mijn bezwaar ook helemaal niet.

De E.O. werkt samen met de K.R.O. De E.O. maakt series die worden opgenomen in kloosters met nonnen en priesters, bijvoorbeeld: Bad Habits, Holy Orders. Thijs van den Brink gebruikt een heilig hartbeeld in zijn programma: Adieu God? Dat zijn de feiten. Niks aannames. Ik ben niet beledigd, Marnix.

Marnix schreef:Onzin. Zoals ik al zei, met TP wil men de basics, het verhaal, delen met mensen die dat verhaal niet meer kennen. Door the Passion komen mensen niet direct tot bekering, ze gaan hooguit het verhaal weer leren kennen en zich hopelijk er verder in verdiepen. Velen zullen dat niet doen maar er zijn er ook die dat wel doen en zo tot bekering komen. En daar ben ik blij mee want zo worden ze gewonnen voor God. Mensen winnen voor jezelf is geen doel van de EO.


Nee, dat laatste zal de E.O. ook niet zo zien, daarom schrijf ik het maar. Als ze voor mijn neus stonden, dan zou ik ze precies hetzelfde zeggen. Dat doe ik altijd en als mijn gezondheid het toelaat het liefst ook evangeliserend op straat. Met de gezondheid gaat het niet al te best, dus de manieren waarop ik kan getuigen zijn vaak beperkt, maar in mijn optiek daarom niet minder waardevol. Het is wat lastiger, omdat er geen non-verbale communicatie is, maar roepen vanaf de zijlijn doe ik niet. Ik ben ook niet anoniem en als ik het wel was dan nog heb ik rekenschap af te leggen aan de Heere.

Ik kijk naar de Passion en al die andere programma's en ik zie al die mensen en ze gaan me aan het hart, wie het ook is. Ik hou van mensen en daarom zeg ik waar het op aankomt. Er is geen lieve, zachte en aangename manier om dat te doen. Wil ik diegene te vriend houden of wil ik hem of haar voor de Heere winnen? De mens kan niet van twee walletjes eten. Ik zoek Gods eer en glorie, want daar gaat alles om.

gravo schreef:Ach, wat zitten we hoog op onze troon met ons geloof, onze kerkgang, onze Bijbelgetrouwheid, onze ernst, ons inzicht. En ach, wat kijken we neer op al dat gewone volk, die ongelovige schare...

... Nog een fijne tijd toegewenst met elkaar.
The Passion (liefde en lijden)...gaap...dat is toch niks voor jullie? Allemaal zo oppervlakkig!

gravo


De valse dubbele agenda die me regelmatig wordt toegeschreven heb ik niet, dus ik voel me ook niet aangesproken door de leugenachtige flauwekul die jij schrijft, Gravo. Welk doel dienen jouw pennenvruchten? De naastenliefde? De waarheid? Mensen wijzer maken en waarschuwen? Waarom zou ik acht op jou moeten slaan?

Mocht het onverhoopt niet duidelijk zijn: het zijn retorische vragen.
.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor gravo » 24 apr 2019 22:52

DeDwaler schreef:(...)Welk doel dienen jouw pennenvruchten?(...)

Het grote doel is om door alle valse vroomheid heen te prikken.

Al die tranentrekkerij om de tijd waarin we leven, al die vermeende verontwaardiging over hoe andere christenen het doen, al die emotionele uitroepen wanneer men weer eens de aloude waarheid te grabbel ziet gegooid, al dat stoere mannen-van-stavast gedoe....het zijn niet anders dan vrome toneelmantels waarmee men zich voor de vorm bekleedt. Uiteraard om in eigen kring te kunnen pronken met de vurig verlangde onverzettelijkheid, maar net zo goed om de onzekerheid in eigen hart en hoofd te bezweren. Die valse vroomheid is maar uiterlijkheid, voor de Bühne.

Maar het gaat om het ware, naakte, innerlijke geloof. Waarin wij niets zijn en God alles. Wie God kent, weet hoe groot Zijn hart is, Zijn huis, Zijn rijk! Al onze uiterlijke schijn valt dan weg. Er is in Zijn aanwezigheid geen enkele ruimte meer voor de benepenheid, de zuinigheid en de afgemetenheid waarmee wij de dingen van God soms zo graag voorstellen. Valse vroomheid vormt God tot een God op onze voorwaarden of naar onze voorstellingen.
Valse vroomheid is daarom een obstakel voor onszelf en voor anderen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor DeDwaler » 25 apr 2019 00:11

gravo schreef:Het grote doel is om door alle valse vroomheid heen te prikken.

Al die tranentrekkerij om de tijd waarin we leven, al die vermeende verontwaardiging over hoe andere christenen het doen, al die emotionele uitroepen wanneer men weer eens de aloude waarheid te grabbel ziet gegooid, al dat stoere mannen-van-stavast gedoe....het zijn niet anders dan vrome toneelmantels waarmee men zich voor de vorm bekleedt. Uiteraard om in eigen kring te kunnen pronken met de vurig verlangde onverzettelijkheid, maar net zo goed om de onzekerheid in eigen hart en hoofd te bezweren. Die valse vroomheid is maar uiterlijkheid, voor de Bühne.

Maar het gaat om het ware, naakte, innerlijke geloof. Waarin wij niets zijn en God alles. Wie God kent, weet hoe groot Zijn hart is, Zijn huis, Zijn rijk! Al onze uiterlijke schijn valt dan weg. Er is in Zijn aanwezigheid geen enkele ruimte meer voor de benepenheid, de zuinigheid en de afgemetenheid waarmee wij de dingen van God soms zo graag voorstellen. Valse vroomheid vormt God tot een God op onze voorwaarden of naar onze voorstellingen.
Valse vroomheid is daarom een obstakel voor onszelf en voor anderen.

gravo


En ik zei nog zo dat het retorische vragen waren... Dat betekent dat ik het antwoord niet hoef te horen, omdat het er mijns inziens nooit beter op kan worden en dat blijkt helaas dan ook.

Maar... laat je door mij vooral niet ontmoedigen hoor. Wie ben ik, ja toch? Anderen vinden het misschien wel leuk en waar wat je schrijft. Aan je beeldende schrijfstijl zal het in elk geval niet liggen, want die is erg mooi.
.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor gravo » 25 apr 2019 09:22

DeDwaler schreef:(...) Dat betekent dat ik het antwoord niet hoef te horen(...)

Je hoeft zoveel niet. Je hoefde mijn bijdrage ook niet te beschouwen als leugenachtige flauwekul. Je hoefde die ook niet in verband te brengen met een valse dubbele agenda die men regelmatig aan jou toeschrijft. Je hoefde mij ook geen vragen te stellen (die je abusievelijk allemaal als retorische vragen betitelde). Het hoefde allemaal niet De Dwaler. Niet van mij althans.
Ik had jou niet speciaal in gedachten toen ik reageerde op de eindeloze stroom hooghartigheid en meewarigheid in verband met The Passion. Je hebt het zelf op jezelf betrokken.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2019 09:36

Ik denk dat jullie doelen niet zo verschillen. Zoals De Dwaler al verwoordde:

ik constateer het en ik deel mijn constatering. Niet om mensen te veroordelen, maar om mensen wijzer te maken, dat ze zich geen zand in de ogen moeten laten strooien, maar waakzaam moeten zijn en het vermogen krijgen om te onderscheiden en te onderzoeken.

Ik denk dat de meesten dat wel onderschrijven em dat doel voor ogen hebben. Maar dan iedereen vanuit een bepaalde invalshoek :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor gravo » 25 apr 2019 10:45

Chaya schreef:Dapper van je, maar het is vergeefse moeite. Je krijgt meteen een sneer terug, want je mag geen kritische noot plaatsen.
Hij voelt zich het haantje van het forum kennelijk, want toen ik een artikel plaatste van een predikant, fikte hij dit tot op de grond af. Ik heb hem eerder aangeraden om eens te gaan schrijven op een eigen weblog, zodat wij verschoond blijven van deze ellenlange pseudo theologische artikelen. Je kunt en je mag er toch niet op reageren, daar is een forum dan toch niet voor?
Gewoon niet lezen DeDwaler :wink:


Nee hoor, beste Chaya,
Je hoort en ziet dingen die er niet zijn. De Dwaler vermoedt dat ik hem persoonlijk bekritiseer. Dat is een misverstand en dat heb ik duidelijk gemaakt. En dat is iets anders dan een sneer uitdelen. Als het gaat om sneren uitdelen, lees dan nog eens je eigen bovenstaande post goed door. Een beter voorbeeld heb ik zo gauw niet bij de hand.
Iedereen mag op een forum altijd overal op reageren, daar is een forum inderdaad voor bedoeld. Je kunt me dan ook niet verwijten dat ik iemand de mond snoer, want juist die openheid spreekt me aan. Je moet het ongemak van een scherp meningsverschil niet te lijf gaan met het ongemak van censuur. Dan kunnen we beter stoppen. Misschien zijn mijn teksten scherp, snijden mijn argumenten wel hout en zijn mijn woorden pijnlijk, maar beschouw die dan maar als het pepertje dat een goed gerecht op smaak brengt. Aan zouteloze kost, een slappe hap of onsmakelijke ingrediënten hebben we op een forum niet veel. Ik neem de vrijheid om pittige gerechten te serveren en ik wil die vrijheid anderen niet ontnemen. Het zou jammer zijn als we verschoond zouden moeten blijven van elkaars bijdragen aan dit forum. Als je wilt mág je hier weer op reageren!

gravo :wink:
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 25 apr 2019 11:42

gravo schreef:Nee hoor, beste Chaya,
Je hoort en ziet dingen die er niet zijn. De Dwaler vermoedt dat ik hem persoonlijk bekritiseer. Dat is een misverstand en dat heb ik duidelijk gemaakt. En dat is iets anders dan een sneer uitdelen. Als het gaat om sneren uitdelen, lees dan nog eens je eigen bovenstaande post goed door. Een beter voorbeeld heb ik zo gauw niet bij de hand.
Iedereen mag op een forum altijd overal op reageren, daar is een forum inderdaad voor bedoeld. Je kunt me dan ook niet verwijten dat ik iemand de mond snoer, want juist die openheid spreekt me aan. Je moet het ongemak van een scherp meningsverschil niet te lijf gaan met het ongemak van censuur. Dan kunnen we beter stoppen. Misschien zijn mijn teksten scherp, snijden mijn argumenten wel hout en zijn mijn woorden pijnlijk, maar beschouw die dan maar als het pepertje dat een goed gerecht op smaak brengt. Aan zouteloze kost, een slappe hap of onsmakelijke ingrediënten hebben we op een forum niet veel. Ik neem de vrijheid om pittige gerechten te serveren en ik wil die vrijheid anderen niet ontnemen. Het zou jammer zijn als we verschoond zouden moeten blijven van elkaars bijdragen aan dit forum. Als je wilt mág je hier weer op reageren!

DeDwaler is een uiterst vriendelijke man die met veel mildheid en nuance post, gewoonlijk. Hij is inderdaad scherper geworden en niet ten onrechte.
Ja er mag een meningsverschil zijn en het kan voor mij niet separerend genoeg zijn.
Voor mij zijn jouw woorden echter totaal niet pijnlijk, omdat ik me - op de inhoud althans - totaal niet voel aangesproken.

Het gaat hier over TP, een aantal van ons hebben geprobeerd aan te tonen waarom die niet verenigbaar kan zijn met de bijbelse bedoeling van de Evangelieverspreiding.
Je kunt dat op geen enkele wijze goedpraten nl.
Het zal toch wat zijn dat God afhankelijk zou moeten worden van atheïstische acteurs of zangers. Niet dat hij hen nooit zal inzetten, dat is zeker waar. Daar kennen we in de Bijbel ook voorbeelden van.
Maar we kunnen niet terugvinden dat een heidense koning het evangelie verspreidde en dan heiden bleef.
Wie ongelovig was en met het evangelie in aanraking kwam en ging profeteren, was bekeerd! En dat is niet het geval in TP. Jim de Groot is nog steeds atheïst.
Ik las gisteren dat een liedje nu uitgebracht wordt op single, want ze verwachten dat het een hit wordt. Hoe bedoel je commerciële uitbuiting.

Wat je nu doet is discussiëren, daarom geef ik antwoord. Ik lees je artikelen echt niet meer, waarde gravo.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor DeDwaler » 25 apr 2019 15:54

gravo schreef:Ik had jou niet speciaal in gedachten toen ik reageerde op de eindeloze stroom hooghartigheid en meewarigheid in verband met The Passion. Je hebt het zelf op jezelf betrokken.


Ja, heel vreemd dat ik op mezelf betrek wat je schrijft. De Dwaler zegt theater, Gravo zegt theater. De Dwaler zegt klucht, Gravo zegt klucht. Ook al betrek ik het op mezelf, ik ben daardoor niet beledigd of in mijn wiek geschoten. Dat is echt wat anders.

Wellicht wat lastig uit te leggen in een tijd waar men om het minste en geringste uit zijn vel springt en persoonlijk tekort gedaan voelt. Ik heb daar echt niet zo'n last van. Ik weet wat de Heere mij allemaal heeft vergeven en vergeeft, dus ik ben niet haatdragend. Men hoeft mij niet met fluwelen handschoenen aan te pakken, want dat doe ik bij anderen evenmin. We hoeven elkaar immers geen knollen voor citroenen te verkopen.

Chaya schreef:DeDwaler is een uiterst vriendelijke man die met veel mildheid en nuance post, gewoonlijk. Hij is inderdaad scherper geworden en niet ten onrechte.


Dank je, Chaya, dat is erg lief van je. Wat de scherpte betreft, dat klopt ook wel. Als je van iemand houdt dan vecht je ook voor zijn of haar eer. Ik hou veel van de God van de Bijbel en Zijn eer en Woord is in het geding. Dat doet me pijn en dan word ik fel. Ik kan niet anders.

Chaya schreef:Gewoon niet lezen DeDwaler :wink:

gravo schreef:Nee hoor, beste Chaya,
Je hoort en ziet dingen die er niet zijn. De Dwaler vermoedt dat ik hem persoonlijk bekritiseer. Dat is een misverstand en dat heb ik duidelijk gemaakt.

Nogmaals, De Dwaler zit daar niet zo mee, want De Dwaler bekritiseert Gravo of anderen ook persoonlijk. Soms op niet mis te verstane wijze, overigens. Als Gravo, of wie dan ook, kolder verkoopt dan krijgt hij of zij dat te horen en andersom verwacht De Dwaler niet anders. Als De Dwaler het idee krijg dat het een zinloze strijd wordt dan haakt hij wel af, want daar ziet hij het nut totaal niet van in. Verder heeft De Dwaler niets tegen Gravo, of tegen wie dan ook. Gravo zegt ook mooie en rake dingen, zoals vele mensen op het forum.

Nu even wat minder tijd helaas, maar dat wilde ik graag even zeggen. Rest mij alleen nog de mededeling dat ik u allen, ondanks de verschillen en de hitte van het debat, van harte liefheb. Dat daar nooit een misverstand over mag ontstaan/bestaan :wink:
Laatst gewijzigd door DeDwaler op 25 apr 2019 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor benefietdiner » 25 apr 2019 18:37

Na een veer in de daarvoor bestemde plaatsen te zijn gestoken en diversen argumentum ad hominem zijn geplaats zou het niet misstaan inhoudelijk verder te gaan want er worden toch wel Bijbelse argumentaties of parallellen gemist.

Mag je Evangelie verspreiden en missionair bezig zijn via een theaterstuk, schouwspel of toneelstuk zoals The Passion en dan overeenkomstig / op grond van de Bijbel.

In de Bijbel lees je af en toe over een schouwspel dat wordt gespeeld. Bekend zijn de woorden van Jezus over kinderen die bruiloftje of begrafenisje spelen in Lucas 7:32.

In Zacharia 8:5 wordt verteld over spelende kinderen; zij zijn een zegen voor een land waar het leven goed is. En Jesaja vertelt over een spelend kind als hij profeteert over een vrederijk Jesaja 11:8.

Zelfs God heeft het over een zeemonster Leviatan in Psalm 104:26.

Simson speelt een toneelstuk op zijn bruiloft, waarbij er in figuurlijke zin ook een spelletje met hem gespeeld wordt. Voor de valsspelers pakt dat dan weer heel verkeerd uit in Richteren 14.

Zelfs bij de kruisiging van Jezus wordt een schouwspel gespeeld. De soldaten die Jezus kruisigen mogen volgens de wet de kleren van de kruiselingen onder elkaar verdelen. Jezus heeft een onderkleed dat best nog wat waard is. Zonde (!) om het kapot te scheuren. En dus dobbelen de soldaten erom. Eigenlijk geen schouwspelletje, maar een serieuze bezigheid, waarbij winnen belangrijker is dan meedoen.

Weet iemand nog meer Bijbelse voorbeelden die op een theaterstuk, schouwspel of toneelstuk gelijken?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2019 21:19

Ik weet niet of het on topic is en of het sowieso zin heeft. Allereerst omdat het ene schouwspel het ander niet is. Het kan goed zijn of slecht zijn. Mensen kunnen het goed vinden of slecht vinden, sommigen hebben sowieso niets of weinig met schouwspelen / theater en zullen daardoor iets eerder fout vinden of minder snel. En anderen zullen ook zeggen: een schouwspel hoeft niet verkeerd te zijn maar niet als je “Jezus speelt”. De Bijbel gaat sowieso niet zwart op wit zeggen: het mag. Of het mag niet. Dus komt het vooral aan op interpretatie.

Dus ik denk niet dat we er uit gaan komen. Dat hoeft ook niet, zolang we elkaar niet veroordelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten