The Passion (2016)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2019 16:49

Chaya schreef:Dat is mijn grootste bezwaar. De liedjes die ten gehore worden gebracht tijdens T.P. worden een week of maand later door het gepeupel meegezongen in de Ziggo Dome of de Kuip, maar dan onder het genot van een biertje.
Dan geen tranen van ontroering, maar tranen van de lach.


Tja. En misschien denken die mensen dan wel weer aan Jezus en het paasverhaal terug. Ik heb dat wel eens als ik een nummer uit The Passion ergens hoor. Dan denk ik gelijk weer aan Jezus en Zijn lijden.

Wat een vijandigheid zeg. :?


Tja sorry, het begon met een hele lading veroordeling richting de EO en je weet dat ik daar niet zo goed tegen kan ;-)

Wat van Jezus te laten zien? Wie kan doorgronden wat Jezus geleden heeft? Moet een atheïst dit uitbeelden?
Nee, "wij" doen het niet heel anders, we doen het helemaal niet!
De opdracht is simpel: PREDIKT het evangelie, zaait aan alle wateren, en niet: ga naar de theaters en de pleinen om daar al zingend en acterend alles na te spelen.
Vals sentiment was het, een foto van een ontroerde jongen, maar zijn verkering was net uit vertelde hij later.


Tja, bij de Matthaus Passion hoor je dat argument maar zelden. Terwijl precies hetzelfde gebeurt. En nee, om de diepte van Zijn lijden te doorgronden moet je na het kijken van The Passion wel ergens verdieping zoeken. Maar veel mensen weten uberhaupt niet dat Jezus leed en stierf voor mensen dus goed om daarmee te beginnen.

Mona sprak eerder over de commercie rondom T.P. Die was in Dordrecht ook ruim aanwezig:
Ontdek meer over het wonderlijke mysterie van het Passieverhaal bij een van de deelnemende restaurants. Tussen de verschillende gangen kom je meer te weten over het Joodse Pesach, de link met het Passieverhaal en Pasen. Via 4 tafelgesprekskaarten wordt de stap naar het heden gemaakt.

Leer je tafelgenoten nog beter kennen. Hoe staan zij in het leven? Hoe ver gaan ze? Wat vinden ze nu echt belangrijk?

Vier bijzondere gesprekken, vier keer toosten op het leven! L’ chaim!

Let wel, dit gaat over het lijden en sterven van onze Borg en Zaligmaker, 3 uren dikke duisternis, verraad van een discipel, verloochening van een discipel. Laten we eens een niet-christen aan het woord laten over TP:

Mijn moslim buurvrouw zei: is niet goed, is niet eerbiedig.


Tja, ik kan hier duizenden reacties van niet-christenen tegenover stellen die het wel goed vinden. Dus dat zegt niet zoveel. Ik kan ook duizenden negatieve reacties van niet-christenen over gereformeerde kerken plaatsen. Wil je dat echt als maatstaf gaan nemen?

Dit zei Marianne Zwagerman: “Ik vind dat je je religie altijd privé moet houden, netjes achter de voordeur. Val mensen er in het publieke domein niet mee lastig. Nu wordt de hele Bijlmer omgebouwd tot een soort openbare kerk.”

Moet je je voorstellen wat er zou gebeuren als dit om een islamitisch tv-evenement zou gaan, aldus Zwagerman. “Ik vind het allemaal prachtig, maar wat zouden we doen als er een grote publieke moslimomroep was geweest die hetzelfde initiatief had genomen en tijdens het Suikerfeest even de hele Dam zou platleggen, daar een openbare dienst zou houden en dat live zou uitzenden op tv? Nederland zou te klein zijn en terecht.”

The Passion wordt in 2018 georganiseerd in de Bijlmer. Daar past het evenement goed, omdat daar al heel veel kerken zijn, vindt de EO. “Doe het dan lekker in de kerk dan en niet in de openbare ruimte“, stelt Zwagerman. “Val een ander er niet mee lastig. Ga niet een hele stadswijk afzetten en daar een openbare kerkdienst houden.”

Ze houdt ook niet van het saamhorige karakter van de show. “Ik krijg hier een soort Marco Borsato-gevoel bij, en dat neigt naar suïcide. Vreselijk.”
mediacourant.nl


Ah, is dat wat je wil promoten? Dat het evangelie maar binnen kerkmuren blijft en christenen daarbuiten hun mond houden? Erover zwijgen? Dat verklaart je moeite dan. En dat het de laatste decennia zo slecht is gegaan met de kerken in Nederland.

En Marnix, kun jij mij een gedeelte in de Bijbel aanwijzen waar de Heere Jezus of de apostelen mensen uit het heidenvolk pikken om de Boodschap van het Evangelie te verspreiden? Ik hoor het graag.


Nee maar dat lijkt me ook niet relevant. De meesten wilden het in die tijd ook niet....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 23 apr 2019 17:04

Marnix schreef:Tja sorry, het begon met een hele lading veroordeling richting de EO en je weet dat ik daar niet zo goed tegen kan ;-)

Nee, jij bent giftig geworden, niet ik.
Ik zei zaterdag notabene dit nog tegen je:
Als echter hiermee 1 verdwaalde ziel werkelijk tot bekering mag komen, dan heeft het wat dat betreft zijn doel bereikt.
Verder waren de recensies helaas niet zo lovend. Ik sprak ook iemand die er geweest was maar eerder weggegaan vanwege de zangeres die uit de bocht vloog, terwijl deze normaal gesproken loepzuiver zingt, begreep ik.
Dat is jammer voor haar.
Ik hoop dat het een mooie avond voor jou en je collega's geweest is. :D

Aldus.
Marnix schreef:k heb dat wel eens als ik een nummer uit The Passion ergens hoor.

Joh, alsjeblieft. :?
Ben je nu echt zo blind? Als je jezelf terugleest, ook van eerdere jaren, wat en wie verdedig je nu?
Tegen beter weten in?
Marnix schreef:Tja, bij de Matthaus Passion hoor je dat argument maar zelden.

Ik ben nog nooit naar een uitvoering van de M.P. geweest.
Maar die liederen zijn i.i.g. wel geschreven door iemand die erUIT leefde en niet door godloochenaars en kroegzangers.
Marnix schreef:Ah, is dat wat je wil promoten? Dat het evangelie maar binnen kerkmuren blijft en christenen daarbuiten hun mond houden? Erover zwijgen? Dat verklaart je moeite dan. En dat het de laatste decennia zo slecht is gegaan met de kerken in Nederland.

Uit al die postings van mij kun je dat nooit halen!! Dit zijn haar woorden en zo denkt het grootste deel van de wereld er over.
Geloven is prima, maar val mij er niet mee lastig. Geloven is een privékwestie geworden.
En dat het zo slecht gaat in de kerken is een MEDEoorzaak dat men 1 kerkgang per zondag, of nog minder, wel genoeg vindt.
Of liever zelf maar aan de slag gaat.

Vraag eens nu aan al die mensen wat ze nu met Jezus willen. Willen ze Hem echt volgen? Zichzelf verloochenen, de wereld verlaten, hun kruis dragen en haat en spot verdragen. Want DAT is de realiteit in 2019.
Kijk maar naar de hartverscheurende taferelen in Sri Lanka.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor ereunao » 23 apr 2019 18:54

benefiet:
Inderdaad waren de opvoerende van The Passion ongelovig oké. Maar laten we het eens hebben over de zogenoemde gelovige de gereformeerden. De opvolgers van ‘De Vaderen’ zoals jij ze formuleert. Hebben die het er zo goed afgebracht. Een tijd terug was er een boek met tien verschillende groepen. ‘Tienmaal gereformeerd’. Het treurig beeld van psalm 141 - wreed vaneen gereten, verstrooid als beenders aan het graf - blijft actualiteit en zeker niet om over te roemen.


Daar hebben wij het hier niet over, God kent maar ene, alg. chr.kerk, waarvan wij belijden een levend lidmaat te zijn. Die kerkmuren zijn door mensen opgericht. Hiervan uitgaande besef ik net zo goed als jij dat als wij terugzien op 20 eeuwen kerkgeschiedenis wij moeten erkennen dat zij als verantwoordelijk getuige van Christus nog schandelijker gefaald heeft dan het volk Israël onder de wet, gezien het meerdere dat haar is toevertrouwd. Reeds in de 1e eeuw was deze van Paulus en die van Apollos, er is dus niets nieuws onder de zon. Maar wie in het erfgoed van de kerk deelt is ook automatisch aansprakelijk voor de schudden die zij nalaat. Daarom moeten wij hier niet naar elkaar wijzen maar met elkaar belijden:
‘Wij hebben God op t’hoogst misdaan
en zijn van t’heilsspoor afgegaan’.
‘Ja wij zijn nu geworden als het volk dat naar Uw Naam niet is genoemd en waarover Gij vanouds niet hebt geheerst. En in dit alles is er niemand die Uw Naam aanroept. Want Gij verbergt Uw aangezicht voor ons en doet ons smelten in onze ongerechtigheid. De profeten van Israël hebben nooit meegedaan met de zonden van het volk, maar verklaarden zich wel solidair met hen in de nationale schuld. Maar toch is er altijd hoop voor het gelovig overblijfsel dat Zijn Naam vreest en voor Zijn Woord beeft. Het is dus echt niet omdat ik denk dat ‘wij gereformeerden zoveel beter zijn’ dat ik bezwaar aanteken tegen deze ontering van het lijden en de offerdood van mijn Heere en Zaligmaker.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2019 19:45

Chaya schreef:Nee, jij bent giftig geworden, niet ik.
Ik zei zaterdag notabene dit nog tegen je:
Als echter hiermee 1 verdwaalde ziel werkelijk tot bekering mag komen, dan heeft het wat dat betreft zijn doel bereikt.
Verder waren de recensies helaas niet zo lovend. Ik sprak ook iemand die er geweest was maar eerder weggegaan vanwege de zangeres die uit de bocht vloog, terwijl deze normaal gesproken loepzuiver zingt, begreep ik.
Dat is jammer voor haar.
Ik hoop dat het een mooie avond voor jou en je collega's geweest is. :D

Aldus.


Ik ben toch ook niet giftig naar jou geworden toen? Ik reageerde op het afkraakverhaal over de EO en dat kwam niet van jou? Ik was juist wel blij met die reactie van je.

Joh, alsjeblieft. :?
Ben je nu echt zo blind? Als je jezelf terugleest, ook van eerdere jaren, wat en wie verdedig je nu?
Tegen beter weten in?


Ik heb werkelijk geen idee wat je hier bedoelt.

Ik ben nog nooit naar een uitvoering van de M.P. geweest.
Maar die liederen zijn i.i.g. wel geschreven door iemand die erUIT leefde en niet door godloochenaars en kroegzangers.


Het verhaal van The Passion wordt ook door levende christenen geschreven en de inhoud van liederen wordt door hen bij het verhaal gezocht. En krijgt zo een ander perspectief dan de auteurs voor ogen hadden.

Uit al die postings van mij kun je dat nooit halen!! Dit zijn haar woorden en zo denkt het grootste deel van de wereld er over.
Geloven is prima, maar val mij er niet mee lastig. Geloven is een privékwestie geworden.
En dat het zo slecht gaat in de kerken is een MEDEoorzaak dat men 1 kerkgang per zondag, of nog minder, wel genoeg vindt.
Of liever zelf maar aan de slag gaat.


Waarom haal je dat hier dan aan? Een mening van een Nederlander die The Passion niks vindt.... en dan stellen dat het grootste deel van de wereld er zo over denkt? Terwijl je heel goed weet dat dit niet de mening van het grootste deel van NL over The Passion is. Waar het lijdensverhaal wat vaak achter de kerkmuren wordt gehaald waardoor velen het niet meer kenden?

Het tweede deel is overigens heel flauw, om de hoeveelheid kerkbezoeken op een zondag er weer bij te halen. Het gaat niet om de hoeveelheid kerkbezoeken maar dat een groot deel van Nederland God de rug toe heeft gekeerd en niets of weinig meer van Hem weet.

Vraag eens nu aan al die mensen wat ze nu met Jezus willen. Willen ze Hem echt volgen? Zichzelf verloochenen, de wereld verlaten, hun kruis dragen en haat en spot verdragen. Want DAT is de realiteit in 2019.
Kijk maar naar de hartverscheurende taferelen in Sri Lanka.


Dat is een uitstekende vraag. Maar dan moeten mensen we eerst weten wat Jezus heeft gedaan en waarom Hij het waard is om te volgen. Dat doet The Passion. De basics vertellen, zorgen dat mensen het verhaal kennen. Pas als ze dat weten kan er een vervolg komen en er zijn inderdaad genoeg verhalen van mensen die door The Passion geinteresseerd zijn geraakt en daarna zijn gaan zoeken en de weg naar de kerk hebben gevonden of weer hebben gevonden.
Laatst gewijzigd door Marnix op 24 apr 2019 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor benefietdiner » 23 apr 2019 20:34

ereunao schreef:God kent maar ene, alg. chr.kerk, waarvan wij belijden een levend lidmaat te zijn. Die kerkmuren zijn door mensen opgericht. Hiervan uitgaande besef ik net zo goed als jij dat als wij terugzien op 20 eeuwen kerkgeschiedenis wij moeten erkennen dat zij als verantwoordelijk getuige van Christus nog schandelijker gefaald heeft dan het volk Israël onder de wet, gezien het meerdere dat haar is toevertrouwd. Reeds in de 1e eeuw was deze van Paulus en die van Apollos, er is dus niets nieuws onder de zon. Maar wie in het erfgoed van de kerk deelt is ook automatisch aansprakelijk voor de schudden die zij nalaat. Daarom moeten wij hier niet naar elkaar wijzen maar met elkaar belijden:
‘Wij hebben God op t’hoogst misdaan
en zijn van t’heilsspoor afgegaan’.
‘Ja wij zijn nu geworden als het volk dat naar Uw Naam niet is genoemd en waarover Gij vanouds niet hebt geheerst. En in dit alles is er niemand die Uw Naam aanroept. Want Gij verbergt Uw aangezicht voor ons en doet ons smelten in onze ongerechtigheid. De profeten van Israël hebben nooit meegedaan met de zonden van het volk, maar verklaarden zich wel solidair met hen in de nationale schuld. Maar toch is er altijd hoop voor het gelovig overblijfsel dat Zijn Naam vreest en voor Zijn Woord beeft. Het is dus echt niet omdat ik denk dat ‘wij gereformeerden zoveel beter zijn’ dat ik bezwaar aanteken tegen deze ontering van het lijden en de offerdood van mijn Heere en Zaligmaker.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Met die achtergrond stem ik dus ook niet tegen The Passion. Het zou zomaar kunnen zijn dat Christus zegt tegen die artiesten: 'Vader vergeeft het hun want zij weten niet wat zij doen' en tegen ons zegt gaat weg van mij met al je vrome farizeïsme.

Mijn stem in The Passion is niet gevraagd maar nu deze opvoering er is keur ik het niet af. God Geest is niet beperkt tot een denominatie maar gaat veel verder. Ik vind het niet Godloos nog wordt er de gek mee gestoken of de stop mee gedreven en is het ook geen zonden.

Maar……. daar worden wij het toch niet over eens als we het maar over één ding eens zijn:

Als ik mijn ogen sluit en denk aan Golgotha,
Dan lijkt het net of ik daar op die heuvel sta.
Ik zie het houten kruis, zie wat de mensen doen,
Dat Jezus sterven moet want dat gebeurde er toen.

Ik hoor opnieuw een stem die roept het is volbracht,
En daarna werd het stil 't is donker als de nacht.
Toen stierf Hij aan het kruis toen was de pijn voorbij,
Ik weet meer dan ooit dat Hij dit deed voor mij.

Ik doe mijn ogen dicht en vouw mijn handen stil,
Ik bid met heel mijn hart wat ik Hem zeggen wil.
Heer aan dat houten kruis droeg U de straf voor mij,
Ik had nog nooit een vriend die zo veel hield van mij.

ereunao

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor ereunao » 23 apr 2019 21:30

benefiet:
Als ik mijn ogen sluit en denk aan Golgotha,
Dan lijkt het net of ik daar op die heuvel sta.
Ik zie het houten kruis, zie wat de mensen doen,
Dat Jezus sterven moet want dat gebeurde er toen.

Ik hoor opnieuw een stem die roept het is volbracht,
En daarna werd het stil 't is donker als de nacht.
Toen stierf Hij aan het kruis toen was de pijn voorbij,
Ik weet meer dan ooit dat Hij dit deed voor mij.
Ik doe mijn ogen dicht en vouw mijn handen stil,
Ik bid met heel mijn hart wat ik Hem zeggen wil.
Heer aan dat houten kruis droeg U de straf voor mij,
Ik had nog nooit een vriend die zo veel hield van mij.


Hier zijn wij het gelukkig, althans op- de klank af , wel over eens!
Maar juist als dit de taal van ons hart geworden is zal het ons pijn doen als dit lijden en de pijn op zo’n manier ontluisterd en tot een vrolijk amusement gemaakt wordt!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2019 21:47

ereunao schreef:benefiet:


Hier zijn wij het gelukkig, althans op- de klank af , wel over eens!
Maar juist als dit de taal van ons hart geworden is zal het ons pijn doen als dit lijden en de pijn op zo’n manier ontluisterd en tot een vrolijk amusement gemaakt wordt!


Of je het als vrolijk amusement kan bestempelen vraag ik me af. Wat ik hoor van mensen is dat ze The Passion niet kijken omdat het leuk amusement is. Wel omdat ze het mooi vinden maar dat is wat anders. Als ik de reacties van mensen hoor vinden ze het mooi, ontroerend. Maar woorden als vrolijk, vermaak etc heb ik weinig mensen horen gebruiken.

Als dit de taal van je hart is geworden ga je hopen dat meer mensen dat geweldige verhaal horen en op wat voor manier dan ook Jezus leren kennen. Dat ze vragen aan je gaan stellen, een kerk binnen lopen, een Alpha-cursus gaan doen, wat dan ook.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 24 apr 2019 09:45

Marnix schreef:Het verhaal van The Passion wordt ook door levende christenen geschreven en de inhoud van liederen wordt door hen bij het verhaal gezocht. En krijgt zo een ander perspectief dan de auteurs voor ogen hadden.

Excuseer? Dat geloof je toch zelf niet.
Ik heb de populairste 7 liedjes even opgezocht, Jim de Groot is atheïst, net als Jeroen van Koningsbrugge.
En over de rest heb ik nog nooit iets kunnen lezen wat maar enigszins in de buurt kwam.
Of wil je André Hazes ook een levende christen noemen?
Marnix schreef:Dat is een uitstekende vraag. Maar dan moeten mensen we eerst weten wat Jezus heeft gedaan en waarom Hij het waard is om te volgen. Dat doet The Passion. De basics vertellen

Met liedjes die je de volgende dag terughoort in de kroeg en op 538.
Ik liep een keer in de supermarkt (waar 538 opstond) toen er grappen werden gemaakt hierover. Het was werkelijk verschrikkelijk. Ik had zo de supermarkt wel uit willen rennen om het niet meer aan te horen.

Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag gehad:
Kun jij me aanwijzen in de Bijbel waar de Heere Jezus heidenen uit het volk haalt om Zijn boodschap te verkondigen? Acteurs of zangers?
En die het daarna ook gewoon konden blijven.
Ik heb in al die jaren nog niet kunnen lezen van één van hen dat ze werkelijk zo geraakt waren, dat ze de wereld de rug toekeerden.
Zoals Elly en Rikkert dat deden. DAT is werkelijke bekering.
Elly kon er niet mee verder, want zij schotelden hun publiek een schijnwereld en een leugen voor. Zo vertelde zij laatst in het AD.
Dat doen de acteurs en zangers van TP ook.
Goedkope emotie, kroegliedjes zo omzetten dat het enigszins toepasselijk is bij het verhaal, maar het blijft een verhaal.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor ereunao » 24 apr 2019 10:01

Marco:
Als dit de taal van je hart is geworden ga je hopen dat meer mensen dat geweldige verhaal horen en op wat voor manier dan ook Jezus leren kennen. Dat ze vragen aan je gaan stellen, een kerk binnen lopen, een Alpha-cursus gaan doen, wat dan ook.


Wat, moet ik gaan hopen en bidden of de Heere deze poppenkast voor velen tot zegen en behoud wik stellen? Mijn gebed zou mij tot zonde gerekend worden! Dit staat gelijk aan de zonde van Hofni en Pinehas. de zonen van Eli die zich vergrepen aan hetgeen de Heere heilig is en daarmee een oordeel over zichzelf haalden. Of, om een ander beeld te gebruiken, de dominee die de Heere in Zijn aangezicht spuwde en op Zijn liefdeshart trapte door de onderpanden van deze liefde, die Hij Zijn Gemeente in brood en beker geschonken heeft totdat Hij komt d.m.v. de moderne communicatiemiddelen met eigen handen voor de ogen van heel de wereld als parels voor de zwijnen op straat gooide! En de dienst besloot met ‘Uw Naam worde geheiligd’. Het was vloeken in de kerk! En hij stapelde er ook nog een leugen op door te beweren dat hij het ook niet wist dat hij achter de tafel in beeld gezet werd. O, gruwel der verwoesting staande in de heilige plaats!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2019 10:50

Chaya schreef:Excuseer? Dat geloof je toch zelf niet.
Ik heb de populairste 7 liedjes even opgezocht, Jim de Groot is atheïst, net als Jeroen van Koningsbrugge.
En over de rest heb ik nog nooit iets kunnen lezen wat maar enigszins in de buurt kwam.
Of wil je André Hazes ook een levende christen noemen?


Goed lezen wat ik zeg! Het verhaal wordt door christenen uitgewerkt en de liederen met hun inhoud door hen erbij gezocht. Dus nee, ik zeg niet dat de muzikanten die de liederen geschreven hebben levende christenen zijn.


Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag gehad:
Kun jij me aanwijzen in de Bijbel waar de Heere Jezus heidenen uit het volk haalt om Zijn boodschap te verkondigen? Acteurs of zangers?
En die het daarna ook gewoon konden blijven.


Nee dat kan ik niet. Die voorbeelden zijn er in die tijd niet. Want toen kon je dat je leven kosten dus men keek wel uit als men niet geloofde. Wat niet wil zeggen dat het dus niet goed is. Maar Paulus is blij als Christus verkondigd wordt, zelfs als het met verkeerde motieven is. Nou zijn de motieven bij the Passion goed, misschien niet die van alle muzikanten. Maar dat verandert de boodschap niet.

Ik heb in al die jaren nog niet kunnen lezen van één van hen dat ze werkelijk zo geraakt waren, dat ze de wereld de rug toekeerden.
Zoals Elly en Rikkert dat deden. DAT is werkelijke bekering.
Elly kon er niet mee verder, want zij schotelden hun publiek een schijnwereld en een leugen voor. Zo vertelde zij laatst in het AD.
Dat doen de acteurs en zangers van TP ook.
Goedkope emotie, kroegliedjes zo omzetten dat het enigszins toepasselijk is bij het verhaal, maar het blijft een verhaal.


Er zijn genoeg verhalen van mensen doe er zo door geraakt werden. Vast niet van muzikanten want die hebben die liederen niet met The Passion in het achterhoofd geschreven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor MoesTuin » 24 apr 2019 12:32

Zo is het Marnix en God weet het en kent en bewerkt de harten en aan Hem alleen is het oordeel, geprezen zij Zijn Naam!
( en laat iedereen die op de oordeel troon wil plaats nemen maar lekker kletsen :wink: )
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor mona » 24 apr 2019 12:40

MoesTuin schreef:( en laat iedereen die op de oordeel troon wil plaats nemen maar lekker kletsen )


Ook mijn mening over the Passion is niet positief.
Betekent dat ik dat ook op de de oordeelstroon zit?
Alleen positieve meningen toegestaan?!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

ereunao

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor ereunao » 24 apr 2019 12:43

benefiet:
Dit zouden we niet meer over doen toch.


Dat doe ik ook niet, ik heb slechts een naar onze tijd vertaald theoretisch voorbeeld van het profaan gebruik van hetgeen de Heere heilig is toegepast op dieT.P. Als ik bij de Schrift gebleven was had ik ook het voorbeeld van het volk Israël kunnen gebruiken dat de ark des Heeren als een overwinningstrofee gebruikte en meende dat Hij nu aan Zijn eer verplicht was om hen de overwinning op de Filistijnen te geven! En zo zijn er tientallen voorbeelden in de Schrift van een oneigenlijk en profaan gebruik van hetgeen de Heere heeft ingesteld. Het past dan ook niet om het heilig evangelie uit te leveren aan het publieke entertainment! gr: ereunao

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor MoesTuin » 24 apr 2019 12:48

mona schreef:Ook mijn mening over the Passion is niet positief.
Betekent dat ik dat ook op de de oordeelstroon zit?
Alleen positieve meningen toegestaan?!

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk Mona.
Ik ben ook geen Passion fan omdat God bij mij een geheel andere weg gaat.
Daarentegen vind ik het initiatief en voor hen die wel via the Passion gegrepen worden door Gods Geest des te verwonderlijker.......
Ik geloof in heel diverse en verschillende wegen die de Heer in mensen levens gaat.
Fijn jou reacties weer te lezen.
Is waardevol hier :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor DeDwaler » 24 apr 2019 14:26

Chaya schreef:Dat is mijn grootste bezwaar. De liedjes die ten gehore worden gebracht tijdens T.P. worden een week of maand later door het gepeupel meegezongen in de Ziggo Dome of de Kuip, maar dan onder het genot van een biertje.
Dan geen tranen van ontroering, maar tranen van de lach.


Persoonlijk heb ik niets tegen die liedjes, maar ze hebben totaal niets te maken met het Evangelie. Alle goede bedoelingen daargelaten, want dat neem ik echt wel aan, het is niet meer dan theater. Het heeft alleen de naam van het christendom, maar de inhoud is vervangen door werelds vermaak.

Ik ben het ook met jou en Johan eens dat het nogal een gewaagd kunststukje is om onze Heere te portretteren. Dat die acteurs en zangers dat niet lichtvaardig doen, dat neem ik ook direct aan, maar dan nog... ongelovigen? Echt waar?

gravo schreef:Maar Paulus doet er niet zo moeilijk over. Niet zo moeilijk als al die verwende zeur-christenen in Nederland die zich quasi-verontwaardigd ergeren aan de Passion. Wat errûg!!!!

Ze weten de splinter in andermans ogen feilloos aan te wijzen, terwijl ze toch met een dikke vette balk in eigen oog rondlopen.
Voor alle gekwetste huilebalkjes (leuke woordspeling gravo!) hieronder het vermaan van den apostel Paulus hetwelk u vindt opgetekend in de zendbrief aan de gemeente van Filippi, het eerste hoofdstuk, waarvan nader het 18e vers....ik herzeg....

Fillipensen 1 vers 18: "Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden.”


Paulus was blij dat het Woord werd verkondigd, de onderliggende bedoelingen daargelaten (uit afgunst en twistzucht, of welwillendheid). Dat betekent niet dat men het Evangelie ontdeed van de inhoud en opvoerde als een halfbakken klucht.
.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten