The Passion (2016)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor hans0166 » 20 apr 2019 08:25

Voor velen is iets als de Passion een uitwas..vreemde eend of ander superlatief, maar vergeten wordt, ook door de producers en "kenners" dat dit soort van "verkondiging" héél oude papieren heeft.
In de oude kerk was het al een gewoonte de Passie ( en ook wel andere heilsfeiten) in een meer publiek aantrekkelijke manier te presenteren.
Eén van deze oude versies in in het laatste kwart van vorige eeuw, en misschien ook nu nog wel incidenteel, uitgevoerd in diverse Noord Hollandse plaatsen. Dit "spel" komt uit het middeleeuwse Hymnarium van de (nog steeds/opnieuw) Abdij van Egmond. Later onderzoek laat zien dat het "geleend is van Rijnsburg en/of Maastricht .. blijkt dus hierdoor dat het een behoorlijke verspreiding heeft.

https://www.gregoriaanskoorutrecht.nl/b ... an-egmond/
https://noemewv.nl/TVG/Egmondspaasspel.htm

Toegegeven... het moderne jasje ligt gevoelig.. maar het heeft hele oude wortels.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Johan100 » 20 apr 2019 21:27

Marnix schreef:Het is basic en niet dwingend. Gewoon het verhaal op eigentijdse manier vertellen.

Het Evangelie is geen spelletje dat gebracht kan worden door ongelovige acteurs. (We hebben Zijn Woord). Denk je dat God de Heilige Geest hier achter zit? De Heere Jezus die droppels bloed zweette in Getsemane, weet je wat het Hem gekost heeft? Hij is geofferd en heeft ontzettend geleden. Weet je het godonterende>>> (denk eens diep na over dit woord, het zijn niet zomaar een paar letters) karakter van de zonde waarvoor Zijn offer nodig was? Daar gaan ongelovige acteurs mee aan de haal en maken er een stuk spektakel/entertainment van. Die ongelovige acteurs weten misschien geeneens wat ze doen, maar van mensen die zich christenen noemen verwacht ik niet dat ze hier achter kunnen staan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor ereunao » 20 apr 2019 21:44

Heel dit spektakel doet mij denken aan die slavin in Hand 16 die ook zo ‘missionair’ bezig was met haar verwijzing naar de predikers van het Evangelie. Maar Paulus was van die reclame van de duivel niet gediend en legde haar in de naam van zijn Meester het zwijgen op! En de zonen van Sceva maakten het nog een haartje erger toen ze de naam van Jezus noemden. Hand.19 Maar het bekwam hun slecht! En dat ze hiervoor de Dordtse vaderen kapen vind ik al bijzonder kwalijk.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2019 22:24

Johan100 schreef:Het Evangelie is geen spelletje dat gebracht kan worden door ongelovige acteurs. (We hebben Zijn Woord). Denk je dat God de Heilige Geest hier achter zit?


Ik denk dat Hij het inderdaad gebruikt ja en als ik hoor hoe het mensen bij God brengt en terug bij God brengt weet ik dat zelfs zeker. Als je denkt dat God alleen door gelovige mensen Zijn doel kan bereiken denk je wel klein van Hem. Waarbij het verhaal en de uitwerking gewoon door gelovige mensen wordt gedaan overigens en de acteurs / zangers aangeven dat ze dat wel willen spelen.... ze hebben zelf totaal geen invloed op de inhoud. Maar dat terzijde.

Ik heb er niet zoveel mee als mensen op basis van hin theologie precies denken te weten hoe God wel werkt en hoe Hij niet kan / wil werken en die als er dan toch tal van getuigenissen zijn van mensen die geraakt of veranderd zijn, niet verder komen dan “nou ja God kan alles uiteindelijk wel gebruiken, zelfs slechte dingen”. Maar ja, dat is van alle tijden, dat gebeurde in de tijd van Jezus al. Dat dingen werden afgekeurd omdat het tegen allerlei menselijke wetjes en religieuze opvattingen inging. Wat ik niet als argument wil aandragen waarom het dus wel goed moet zijn (dat is een drogreden, kritiek weerleggen met “Wie Jezus volgt krijgt nou eenmaal weerstand en kritiek”) maar het is wel iets om over na te denken als we al snel roepen: “Ja maar zo werkt de Heer niet.”

Slaap lekker en vier morgen het feest van onze opgestane Heer!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor MoesTuin » 21 apr 2019 07:24

Marnix schreef:Ik denk dat Hij het inderdaad gebruikt ja en als ik hoor hoe het mensen bij God brengt en terug bij God brengt weet ik dat zelfs zeker. Als je denkt dat God alleen door gelovige mensen Zijn doel kan bereiken denk je wel klein van Hem. Waarbij het verhaal en de uitwerking gewoon door gelovige mensen wordt gedaan overigens en de acteurs / zangers aangeven dat ze dat wel willen spelen.... ze hebben zelf totaal geen invloed op de inhoud. Maar dat terzijde.

Ik heb er niet zoveel mee als mensen op basis van hin theologie precies denken te weten hoe God wel werkt en hoe Hij niet kan / wil werken en die als er dan toch tal van getuigenissen zijn van mensen die geraakt of veranderd zijn, niet verder komen dan “nou ja God kan alles uiteindelijk wel gebruiken, zelfs slechte dingen”. Maar ja, dat is van alle tijden, dat gebeurde in de tijd van Jezus al. Dat dingen werden afgekeurd omdat het tegen allerlei menselijke wetjes en religieuze opvattingen inging. Wat ik niet als argument wil aandragen waarom het dus wel goed moet zijn (dat is een drogreden, kritiek weerleggen met “Wie Jezus volgt krijgt nou eenmaal weerstand en kritiek”) maar het is wel iets om over na te denken als we al snel roepen: “Ja maar zo werkt de Heer niet.”

Slaap lekker en vier morgen het feest van onze opgestane Heer!

Inderdaad, Gods wegen Zijn zo wonderlijk....
Kijk maar....
https://www.telegraaf.nl/video/3469516/ ... -in-tranen
En Nee, het heeft ook niet mijn voorkeur, maar daar gaat het hier ook niet om....
wie ben ik hierin?
helemaal niets, het gaat om al die anderen....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor DeDwaler » 22 apr 2019 19:27

.
De Evangelische Omroep is vooral erg bedreven in het maken van tranentrekkende emo-tv. Om mensen in hun hart te raken daar is geen kunst aan, maar om dat gedeelte van het menselijk geweten te laten spreken waar ze het liefst verre van blijven, daar wagen ze zich niet aan. Als ze dat gaan doen dan houden ze geen kijker meer over en dat kan natuurlijk niet. Het moet ook te pruimen zijn voor niet-christelijken, nietwaar? Nou, dat is in ieder geval gelukt!

De E.O. ligt bovendien met Rome in één en hetzelfde bed en dat is al helemaal onbestaanbaar. Kloosterprogramma's en met afgodsbeelden slepende presentators... Protestantisme... het zegt werkelijk geen ene biet meer! Oecumene is het nieuwe protestantisme.
.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor benefietdiner » 22 apr 2019 20:36

ereunao schreef:Heel dit spektakel doet mij denken aan die slavin in Hand 16 die ook zo ‘missionair’ bezig was met haar verwijzing naar de predikers van het Evangelie. Maar Paulus was van die reclame van de duivel niet gediend en legde haar in de naam van zijn Meester het zwijgen op! En de zonen van Sceva maakten het nog een haartje erger toen ze de naam van Jezus noemden. Hand.19 Maar het bekwam hun slecht! En dat ze hiervoor de Dordtse vaderen kapen vind ik al bijzonder kwalijk.

In mij kwam Lukas 19:40 in mijn gedachten : En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Ik zeg ulieden, dat, zo deze zwijgen, de stenen haast roepen zullen.

Volgens mij hebben ze alleen bij een stapel stenen in Dordt iets gedaan en die stapel stenen zeggen niet veel hoor of….. ben je daar toch zó emotioneel over begrijp ik.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor benefietdiner » 22 apr 2019 20:47

DeDwaler schreef:.
De Evangelische Omroep is vooral erg bedreven in het maken van tranentrekkende emo-tv. Om mensen in hun hart te raken daar is geen kunst aan, maar om dat gedeelte van het menselijk geweten te laten spreken waar ze het liefst verre van blijven, daar wagen ze zich niet aan. Als ze dat gaan doen dan houden ze geen kijker meer over en dat kan natuurlijk niet. Het moet ook te pruimen zijn voor niet-christelijken, nietwaar? Nou, dat is in ieder geval gelukt!

De E.O. ligt bovendien met Rome in één en hetzelfde bed en dat is al helemaal onbestaanbaar. Kloosterprogramma's en met afgodsbeelden slepende presentators... Protestantisme... het zegt werkelijk geen ene biet meer! Oecumene is het nieuwe protestantisme.
Het zegt jou geen ene biet meer en daarvoor laat het dan maar. Het hele optreden is niet voor jou bedoeld en bestemd. Het is bedoeld voor de Oecumene en niet voor de reformatorische.
Wees alleen maar blij dat de I.S. er nog geen optreden gehouden heeft.

Yoshi

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Yoshi » 22 apr 2019 20:57

DeDwaler schreef:.
De E.O. ligt bovendien met Rome in één en hetzelfde bed en dat is al helemaal onbestaanbaar. Kloosterprogramma's en met afgodsbeelden slepende presentators... Protestantisme... het zegt werkelijk geen ene biet meer! Oecumene is het nieuwe protestantisme.

Idd, de ware protestant heult gewoon samen met IS 'strijders' bij het kapot slaan van katholieke en oosters-orthodoxe beelden en ander cultureel erfgoed. https://www.youtube.com/watch?v=KEC0TcgM0aw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2019 21:37

DeDwaler schreef:.
De Evangelische Omroep is vooral erg bedreven in het maken van tranentrekkende emo-tv. Om mensen in hun hart te raken daar is geen kunst aan, maar om dat gedeelte van het menselijk geweten te laten spreken waar ze het liefst verre van blijven, daar wagen ze zich niet aan. Als ze dat gaan doen dan houden ze geen kijker meer over en dat kan natuurlijk niet. Het moet ook te pruimen zijn voor niet-christelijken, nietwaar? Nou, dat is in ieder geval gelukt!

De E.O. ligt bovendien met Rome in één en hetzelfde bed en dat is al helemaal onbestaanbaar. Kloosterprogramma's en met afgodsbeelden slepende presentators... Protestantisme... het zegt werkelijk geen ene biet meer! Oecumene is het nieuwe protestantisme.


Alles beter dan de hooghartigheid van mensen die zelf precies denken te weten hoe alles zit en vervolgens over alles en iedereen die daar niet aan voldoet met een oordeel klaarstaat. De religieuze elite die hoofdschuddend op de rest neerkijkt en constant veroordeelt. En als je op een laagdrempelige manier probeert wat van Jezus te laten zien in een ongelovige samenleving schudden ze gelijk het hoofd, dat zouden ze zelf heel anders doen. Prima. Ga dat dan doen!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Yoshi » 22 apr 2019 21:56

Ik zou dan idd wel willen weten hoe het genootschap van DeDwaler het evangelie verkondigd op een aansprekende manier in deze wereld. Roepen vanaf de zijlijn dat het allemaal ruk is kunnen we allemaal wel.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2019 22:07

Yoshi schreef:Ik zou dan idd wel willen weten hoe het genootschap van DeDwaler het evangelie verkondigd op een aansprekende manier in deze wereld. Roepen vanaf de zijlijn dat het allemaal ruk is kunnen we allemaal wel.


Het lijkt wel politiek ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ereunao

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor ereunao » 22 apr 2019 22:37

benefiet:
In mij kwam Lukas 19:40 in mijn gedachten : En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Ik zeg ulieden, dat, zo deze zwijgen, de stenen haast roepen zullen.
Volgens mij hebben ze alleen bij een stapel stenen in Dordt iets gedaan en die stapel stenen zeggen niet veel hoor of….. ben je daar toch zó emotioneel over begrijp ik.


Dat is wel een heel kromme gedachtenkronkel. Het gaat bij Dordt om heel wat meer dan het fysieke, het is een symbool van het geloof dat ons van de vaderen is overgeleverd. En dat staat geestelijk wel heel ver af van dit godonterende toneelspel. Hoe kun je nu ooit voor de evangelieverkondiging de hulp in roepen van ongelovigen in welken de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft opdat hen niet zou bestralen het evangelie der heerlijkheid van Christus? (2 Kor.4:4.) Heeft Paulus soms ooit ongelovigen tot zijn medearbeiders verkozen? zie 2 Tim.1:5 en Hand. 15:26.Maar ,zoals Delwater terecht opmerkt. het speelt op de emoties, men is al minstens half bekeerd als het tranen oproept. Maar dat deed het bij de dochters van Jeruzalem ook. Maar die tranen verzwaarden het lijden van de Borg.( Luk.23:27,28)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2019 07:58

Ook een rare gedachtenkronkel :-) overigens hadden de Dordste vaderen bij jou en wat je leert vast ook wel wat vraagtekens geplaatst. Als dat een argument is gooi je in ieder geval ook je eigen glazen in. ;-)

En ja, God kan ongelovige mensen gebruiken om Zijn evangelie over te dragen, bij The Passion, bij een Matthaüs-passion etc en op veel andere manieren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor benefietdiner » 23 apr 2019 09:03

ereunao schreef:Dat is wel een heel kromme gedachtenkronkel. Het gaat bij Dordt om heel wat meer dan het fysieke, het is een symbool van het geloof dat ons van de vaderen is overgeleverd. En dat staat geestelijk wel heel ver af van dit godonterende toneelspel. Hoe kun je nu ooit voor de evangelieverkondiging de hulp in roepen van ongelovigen in welken de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft opdat hen niet zou bestralen het evangelie der heerlijkheid van Christus? (2 Kor.4:4.) Heeft Paulus soms ooit ongelovigen tot zijn medearbeiders verkozen? zie 2 Tim.1:5 en Hand. 15:26.Maar ,zoals Delwater terecht opmerkt. het speelt op de emoties, men is al minstens half bekeerd als het tranen oproept. Maar dat deed het bij de dochters van Jeruzalem ook. Maar die tranen verzwaarden het lijden van de Borg.( Luk.23:27,28)
Je vergeet één ding namelijk om in het verleden te spreken.

Dat het in Dordrecht om heel wat meer dan het fysieke gaat is zekere waar. Dordrecht is een monumentenstad net zo goed bekend om haar rijke scheepvaartverleden (wat jou ook zeker zou moeten aanspreken) en dat de zware, nooit voltooide toren uit de vijftiende eeuw, 2 meter uit het lood staat en uiteindelijk een grote mislukking is (gelijk al met de bouw!) zal jou niet interesseren. Dordt is voor jou alleen bekend om de Statenvertaling en de Dordtse leerregels en dat begrijp ik en is goed maar tegelijk kortzichtig om The Passion 2019 aan de Synode van Dordrecht te verbinden. Andere jaren hebben ze The Passion in anderen steden gedaan.

Dat Paulus medearbeiders ook niet volmaakt waren bleek wel uit Demas. Tevens kun je het optreden van Paulus 2000 jaar geleden niet vergelijken met nu. Paulus had geen camera (zoals in jou kerk) tot zijn beschikking dat hij bij wijze van spreken in zijn tent een dienst kon volgen en….. dat Polemische geschrift uit 1618-1619 duurde ook jaren voor dat het bekent werd bij het volk.

Heb jij er wel eens over nagedacht wie het waren die de lettertjes en de levering van het papier van de Statenvertaling, de Dordtse leerregels op papier gedrukt en verspreid hebben?
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 23 apr 2019 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 19 gasten