DeDwaler schreef:Jouw theologie is ook knip- en plakwerk. Nou en? We gebruiken toch allemaal teksten en zien er een betekenis in? Die betekenis geven we weer in onze eigen woorden. Als onze woorden niet overeenkomen met de teksten die we gebruiken, dus in context en lading, dan moeten we elkaar daar niet alleen op wijzen, maar elkaar ook corrigeren.
Klopt hoor. Daarom zei ik ook (pagina 12) "Het is maar net welk rijtje teksten je aan elkaar verbindt om tot een bepaalde theologie te komen.
Ik kan met het grooste gemak nog een heleboel teksten oplepelen om een andere (eenzijdige) theologie te onderbouwen."
DeDwaler schreef:Oké. Ik ga er trouwens niet vanuit dat ik in mijn eentje een theologische constructie vertegenwoordig. Hopelijk is het herkenbaar, omdat het Bijbels is. Als dat niet het geval is dan hoop ik dat je de goedheid wilt hebben om mijn theologische constructie op eerdergenoemde wijze te corrigeren. Dankie
Maar ik gaf juist aan dat ik theologie, welke dan ook, graag drastisch zie verminderen. (en dichtgetimmerde theologie mag helemaal verdwijnen)
Nog een keer: "Omdat theologie nou eenmaal de neiging heeft om alles kloppend te krijgen in een model/systeem zou ik het zeer waarderen om daar zeker 90%,minder van in de preken te verwerken.
Wat mij betreft gewoon aansluiten op de werkelijkheid die we ervaren en daar, per onderwerp, de Bijbelse principes op toepassen.
De waarheid kan immers alles aan, linksom of rechtsom (linkse of rechtse theologie bedoel ik daarmee).
In feite maakt de tijd, nu of in het hiernamaals, niets uit in het doorzien van het hoe, wat en waarom m.b.t. bekering, geloof en wedergeboorte.
Ik vind het niks om mensen dingen voor te houden die ze helemaal niet zien en ervaren, daar kun je in de praktijk niets mee. Het wordt vaak alleen maar als voorwaarde gezien die je hebben moet voordat er überhaupt van geloof en wedergeboorte sprake kan zijn."
DeDwaler schreef:Oké, wat dan? Het zal waarschijnlijk gebrek aan kennis mijnerzijds zijn, maar ik zie ze niet?
Dat lijkt me meer geschikt voor een ander topic in het open forum.
hoewel ik in dit topic ook al iets genoemd heb, maar daar ging je niet op inDeDwaler schreef:God maakt geen onderscheid tussen mensen, dus waarom zou ik het dan wel doen? Er is geen onderscheid. Bovendien ben ik zelf ook 'de mens' en ik spaar mezelf als zodanig niet.
God maakt wél onderscheid in hoe hij met mensen omgaat in bepaalde situaties, en daar had ik het over.
Hij weet wanneer iemand schijnheilig is, verbroken, verward, misleid ect. En dan reageert Jezus op de 1 heel anders dan op de ander.
Daarom kun je niet alles wat in de Bijbel staat zonder onderscheid op iedereen toepassen.
Wat voor de 1 geldt hoeft op de ander helemaal niet van toepassing zijn.
DeDwaler schreef:Dat is de manier waarop de Heere Jezus het Evangelie verkondigde. Door gelijkenissen bijvoorbeeld. Daar kun je in de praktijk alles mee, want je laat door het Evangelie mensen zien en ervaren. Je toont aan dat wat geschreven en door Jezus gesproken is de Waarheid is. Blinden zien, doven horen en de doden komen tot leven door het Woord van God.
Gelijkenissen vertellen is wat anders dan statische dogma's voorhouden, geldend voor alle mensen.
Ook gelijkenissen stemde Jezus af op een bepaalde situatie en/of personen. Niet alles is op iedereen van toepassing.
Als Jezus een conclussie trekt over een aantal mensen, bijvoorbeeld ''gij wilt tot Mij niet komen'' betrek jij dat op alle mensen en 'bewijst' dat met een veel latere uitspraak van Paulus. Je negeert Bijbelse voorbeelden van mensen die wél willen en komen.
DeDwaler schreef:De Bijbel reikt de toetsstenen (voorwaarden, zo je wilt) aan waarmee je jezelf en anderen kunt beproeven. Niet om ze weg te zetten, maar om ze voor de Heere te winnen, want dat draagt Jezus ons op. We moeten Gods eer zoeken in een wereld die God niet eert. We moeten de wereld oproepen om de eigen zondige wegen te verlaten en zich te keren naar de Weg van de God. Niet met vleiende verzinsels, maar met de woorden van de Heere Jezus en dat zonder een mens naar de mond te praten, want dat deed de Heere niet.
Niet met verzinsels inderdaad. Wel met wijsheid: hoe, wat, waar, wanneer ... Ook voor deze zaken is de H.G. gegeven.
Chaya schreef:De natuurlijke mens kent zichzelf ook en zal nog wel bereid zijn om te erkennen dat hij driftig is, of slordig, maar nu te erkennen dat we verdorven zondaren zijn, die God haten! Nee, dan staat de wagen stil, want zo slecht zijn we toch niet?
Daar ging het niet over. Ik zei "gelukkig hangt je redding niet af van het kennen van jezelf."
Gewoon eerlijk zeggen wat je wél ziet en ervaart. Hem in geloof aannemen en je bekeren van de je bekende zonden.
Geloof in de Heer Jezus Christus en je zult zalig worden. Hij gaat wel verder met je aan de slag op de manier, tijd en wijze die Hij goed vind.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)