de eerste zonde

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

de eerste zonde

Berichtdoor elburger » 17 apr 2019 17:36

En de vrouw zag, dat die boom goed was tot spijze, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, een boom, die begeerlijk11 was om verstandig te maken; en zij nam van zijn vrucht en at; en zij gaf ook haar man met haar, en hij at.

Toen werden hun beider ogen15 geopend, en zij werden gewaar, dat zij naakt waren; en zij hechtten vijgeboombladeren samen, en maakten zich schorten.


Wat was de eerste zonde van de mens?
het eten van de vrucht des booms, die in het midden des hofs is, heeft God gezegd: Gij zult van die niet eten, noch die aanroeren, opdat gij niet sterft

Of was het misschien de ongehoorzaamheid?
Kan ook nog zijn het begeren.

Mijn denken is, ongehoorzaamheid.

Hoe denken jullie over dit vraagstuk?
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de eerste zonde het eten van de vrucht van de boom die in het midden des hofs staat.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de eerste zonde

Berichtdoor Teus » 17 apr 2019 19:38

Ongeloof was de eerste zonde en nu de grootste.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de eerste zonde

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2019 19:52

De mens wilde zelf God zijn. Ze waren niet meer tevreden met hun positie en wat ze hadden gekregen van God. Ze geloofden de slang liever dan God en zo werden ze ongehoorzaam.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: de eerste zonde

Berichtdoor coby6 » 17 apr 2019 21:42

elburger schreef:Wat was de eerste zonde van de mens?

Of was het misschien de ongehoorzaamheid?
Kan ook nog zijn het begeren.

Mijn denken is, ongehoorzaamheid.

Hoe denken jullie over dit vraagstuk?
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de eerste zonde het eten van de vrucht van de boom die in het midden des hofs staat.

Van Eva: onafhankelijkheid van God, het ik op de troon in plaats van God, ik wil wijs worden. Adam weet ik niet. Misschien eerst Eva boven God zetten, afgoderij.

Dit klopt wel, trots:
https://answersingenesis.org/sin/the-first-sin/

Saul gehoorzaamde ook niet en dat was rebellie, maar dat is vanuit trots.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de eerste zonde

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2019 22:53

elburger schreef:Wat was de eerste zonde van de mens?

Of was het misschien de ongehoorzaamheid?
Kan ook nog zijn het begeren.

Mijn denken is, ongehoorzaamheid.

Hoe denken jullie over dit vraagstuk?
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de eerste zonde het eten van de vrucht van de boom die in het midden des hofs staat.


Ongehoorzaamheid heeft doorgaans een reden. Bijvoorbeeld ontevredenheid, iemand niet vertrouwen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de eerste zonde

Berichtdoor MoesTuin » 18 apr 2019 06:34

Teus schreef:Ongeloof was de eerste zonde en nu de grootste.

Zo (helaas) waar ....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: de eerste zonde

Berichtdoor elburger » 18 apr 2019 10:17

Ben eens in mijn boeken gedoken.
Ten 1e is niet bekend wanneer de mens in zonde is gevallen. Dat kan dagen, weken zelfs maanden na de de zevende dag zijn geweest, want er staat geschreven, Exod. 31: 17. Dewijl de Heere in zes dagen den hemel en den aarde gemaakt, en zich op de zevende dag Zich verkwikt heeft.
Ten 2e wil ik aanvoeren dat nadat een groot gedeelte der engelen gezondigd had, en tot duivelen was geworden, heeft de duivel op Adam en Eva toegelegd om hen ten val te brengen , en te verhinderen dat ze God , tegen wie hij een gruwelijke haat had opgevat omdat God hem verstoten had en voor eeuwig uit de genade had uitgesloten,verheerlijkten.
Satan valt eerst Eva aan als zij alleen was, zeer waarschijnlijk bij de boom der kennis des goeds en der kwaads, en satan verleidt haar, en Eva verleidt haren man.
Toen werden beiden ogen geopend, Gen 3: 7
Toen werden hun beider ogen geopend, en zij werden gewaar dat zij naakt waren; en zij hechtten vijgenboombladeren tezamen en maakten zich schorten.

Hieruit blijkt dat de duivel de mensenmoordenaar was van den beginne. Joh 8: 44
Die was een mensenmoorder van den beginne, en is in de waarheid niet staande gebleven; want geen waarheid is in hem. Wanneer hij de leugen spreekt, zo spreekt hij uit zijn eigen; want hij is een leugenaar en de vader derzelve leugen.


Satan gebruikte een slang, oordelende, dat die voor hem een bekwaam werktuig was, en sprak door de slang met Eva.
Het staat diverse malen overduidelijk in de Bijbel dat de slang een vijandig en boos schepsel, des satans.Gen 3: 1
1 DE 1slang nu was listiger dan al het gedierte des velds

Openb 20: 2
En Hij greep den draak, de oude slang, welke is de duivel en satanas


2 Cor 11: 3
Doch ik vrees dat niet enigszins, gelijk de slang Eva door haar arglistigheid bedrogen heeft,


Eén ding moet duidelijk zijn.
Eva wist dat de dieren en ook een slang, geen redelijk verstand en spraak hadden.
Dat Eva werd verleid en niet Adam eerst staat ook nadrukkelijk in 1 Tim 2: 14
En Adam is niet verleid geworden, maar de vrouw verleid zijnde, is in overtreding geweest.


Paulus schrijft ook: " door éénen mens is de zonde in de wereld ingekomen", Rom 5:12

Nu dit iets uitgewerkt te hebben is de conclusie dat de eerste zonde te zoeken is in het verstand, het welk door schijnredenen overgebracht werd om te oordelen, dat Eva niet zou sterven door het eten van de boom, maar dat de boom der kennis zulk ene kracht was om verstandig te maken.

Daar het verstand misleid werd, niet door redenen uit de natuur des booms en zijn vrucht gehaald, maar door het zeggen van de slang en door het zeggen van de vrouw van Adam, zo werd de zaak namelijk. niet te zullen sterven, maar verstandig te zullen worden door het eten van dien boom, vastgesteld door het geloof. De eerste zonde was zodoende het geloof aan de slang, die haar vertelde dat ze niet zou sterven, maar verstandig worden, hetwelk in zich had het niet geloven aan God.

Dus, ongelovig zijnde, wordt ze ongehoorzaam, tast toe, en eet, en omdat ze de slang geloofde zo is zij bedrogen, en verleid geworden, gelijk deze zonde door verleid en bedrogen te zijn uitgedrukt wordt.

De eerste zonde was dus: ongelovigheid
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de eerste zonde

Berichtdoor Cathy » 18 apr 2019 12:54

elburger schreef:De eerste zonde was dus: ongelovigheid


Want zoals door de ongehoorzaamheid van de ene mens velen als zondaars aangemerkt worden, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van de Ene velen als rechtvaardigen aangemerkt worden. (Rom 5:19)


Hoe leg jij dit vers dan uit?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: de eerste zonde

Berichtdoor mona » 18 apr 2019 16:16

In de eerste zonde zitten zoveel elementen.
Hoogmoed, omdat ze aan God gelijk wilden zijn.
Ongeloof, omdat ze God niet op Zijn Woord geloofden.
Wantrouwen: zou God wel echt gemeend hebben wat Hij zei over die ene boom?
Ongehoorzaamheid, omdat ze niet deden wat God hen had opgedragen: afblijven van de boom.
Onafhankelijkheid, we maken onze eigen keuze.

De eerste zonde was denk ik: IK.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de eerste zonde

Berichtdoor Cathy » 18 apr 2019 18:13

mona schreef:In de eerste zonde zitten zoveel elementen.
Hoogmoed, omdat ze aan God gelijk wilden zijn.
Ongeloof, omdat ze God niet op Zijn Woord geloofden.
Wantrouwen: zou God wel echt gemeend hebben wat Hij zei over die ene boom?
Ongehoorzaamheid, omdat ze niet deden wat God hen had opgedragen: afblijven van de boom.
Onafhankelijkheid, we maken onze eigen keuze.

De eerste zonde was denk ik: IK.


Nee, ongehoorzaamheid. :)
Alle filosofische en theologische argumenten snijden volgens mij geen hout bij een zeer goed mens die nog geen weet heeft van zonden.
Hoogmoed, ongeloof, wantrouwen, onafhankelijkheid? Dan moet je hart al bedorven zijn en dat was niet zo.
Eva wilde wijzer worden.
Best aantrekkelijk.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: de eerste zonde

Berichtdoor coby6 » 18 apr 2019 18:49

Cathy schreef:Nee, ongehoorzaamheid. :)
Alle filosofische en theologische argumenten snijden volgens mij geen hout bij een zeer goed mens die nog geen weet heeft van zonden.
Hoogmoed, ongeloof, wantrouwen, onafhankelijkheid? Dan moet je hart al bedorven zijn en dat was niet zo.
Eva wilde wijzer worden.
Best aantrekkelijk.

Als ze niet konden zondigen, hadden ze het niet gedaan.
Ze geloofde wat die slang zei, dat God loog en ze iets wilde onthouden. Anders ging ze niet ongehoorzaam zijn en doen wat ze zelf wilde.
Er staat over Jezus, de 2e Adam: Die het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht. Dat deden zij dus wel.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: de eerste zonde

Berichtdoor Veendam » 18 apr 2019 19:26

elburger schreef:Ben eens in mijn boeken gedoken.
Ten 1e is niet bekend wanneer de mens in zonde is gevallen. Dat kan dagen, weken zelfs maanden na de de zevende dag zijn geweest, want er staat geschreven, Exod. 31: 17. Dewijl de Heere in zes dagen den hemel en den aarde gemaakt, en zich op de zevende dag Zich verkwikt heeft.
Ten 2e wil ik aanvoeren dat nadat een groot gedeelte der engelen gezondigd had, en tot duivelen was geworden, heeft de duivel op Adam en Eva toegelegd om hen ten val te brengen , en te verhinderen dat ze God , tegen wie hij een gruwelijke haat had opgevat omdat God hem verstoten had en voor eeuwig uit de genade had uitgesloten,verheerlijkten.


Wat we in ieder geval weten is dat Adam 130 jaar oud was toen Set geboren werd. Aangezien Set is verwekt na dat Kain en Abel een offer brachten en de 1 de ander dood sloeg. God stelde Kain een teken, dat niemand die hem zou aantreffen, hem zou verslaan.
Er waren toen dus meer mensen toen dit gebeurde.
Naar alle waarschijnlijkheid zijn er een paar generaties mensen meer geweest en je zou gerust kunnen stellen dat er al in ieder geval twee generaties meer mensen zouden zijn geweest, anders was een teken stellen aan Kain helemaal niet nodig geweest denk ik.

In dat geval zou je van die 130 jaar zo 60 of 90 jaar kunnen verminderen dus zou Adam 30 of 60 zijn geweest ten tijde van de zondeval.
Ook zou het heel goed kunnen dat de leeftijd van Adam en Eva pas begon te tellen vanaf het moment dat ze uit de hof verdreven werden en niet te vergeten, ze werden als volwassen mensen geschapen. Wanneer je kijkt naar de tijd van Jezus dan werd iemand pas als volwassene gezien als deze 30 jaar oud was. Als ik daar het karakter van de duivel bij betrek en je weet dat deze er als de kippen bij is om kapot te maken wat God goed heeft gemaakt dan zou je inderdaad tot de conclusie kunnen komen dat Adam en Eva slechts kort in het Paradijs zijn geweest in verhouding tot de tijd na de zondeval.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: de eerste zonde

Berichtdoor mona » 18 apr 2019 22:52

Cathy schreef:Eva wilde wijzer worden.
Best aantrekkelijk.


Dat staat er niet Cathy. Eva wilde niet een beetje wijzer worden, maar zij wilde veel meer worden dan hoe God haar gemaakt had.
Ze geloofde de slang, die haar vertelde dat ze kon worden als God.
Eva keek naar de boom, ze voelde de prikkeling van de begeerte om goed en kwaad te kennen.
Maar daarvoor had God haar niet gemaakt.
Ze was niet geschapen om al die kennis van goed en kwaad te kunnen dragen. Daarom had God een grens ingesteld: van die boom afblijven.
God stelde grenzen uit liefde. Dat doet Hij nu nog.


Het bijzondere is dat in vers 5,6 en 7 van Genesis 3, de verleiding steeds via de ogen binnenkomt.
Als God komt, in vers 8, gaat dat via de oren.
Toen wilden zij wel onzichtbaar worden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: de eerste zonde

Berichtdoor elburger » 19 apr 2019 05:44

Chaty schreef

Hoe leg jij dit vers dan uit?


Vandaag Goede Vrijdag.
Ik denk dat jij hier jouw antwoord hebt.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de eerste zonde

Berichtdoor Cathy » 19 apr 2019 08:56

mona schreef:Dat staat er niet Cathy. Eva wilde niet een beetje wijzer worden, maar zij wilde veel meer worden dan hoe God haar gemaakt had.
Ze geloofde de slang, die haar vertelde dat ze kon worden als God.
Eva keek naar de boom, ze voelde de prikkeling van de begeerte om goed en kwaad te kennen.
Maar daarvoor had God haar niet gemaakt.
Ze was niet geschapen om al die kennis van goed en kwaad te kunnen dragen. Daarom had God een grens ingesteld: van die boom afblijven.
God stelde grenzen uit liefde. Dat doet Hij nu nog.


Toch ben ik het niet helemaal met je eens.
Begeerten op zichzelf zijn niet verkeerd. Wanneer Jezus ons gelijk is geworden als mens, dan heeft Hij ook begeerten gehad en gekend.
Dat kan niet anders.
Het verschil is dat Hij gehoorzaam is gebleven. Precies zoals Rom 5:19 ons zegt.

In dit geval ben ik het met Ben de Bouwvakker eens..... :wink: ....gewoon lezen wat er staat.
Ongehoorzaamheid is de eerste zonde.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten