Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 17 apr 2019 13:51

De donaties voor de wederopbouw naderen met rasse schreden het eerste miljard(!). Best duur, zo'n kathedraal, blijkbaar. Ik weet niet heel goed wat ik ervan moet vinden; natuurlijk is zo'n monument van onbetaalbaar historisch en religieus belang, maar met een miljard euro kun je ook heel erg veel andere zaken doen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 17 apr 2019 16:10

Mortlach schreef:De donaties voor de wederopbouw naderen met rasse schreden het eerste miljard(!). Best duur, zo'n kathedraal, blijkbaar. Ik weet niet heel goed wat ik ervan moet vinden; natuurlijk is zo'n monument van onbetaalbaar historisch en religieus belang, maar met een miljard euro kun je ook heel erg veel andere zaken doen.

Zoals hongerige kindjes voeden zeker? Dat gaat ook niet gebeuren als dat miljard er zou zijn hoor.
Het is natuurlijk geen miljard in het water gooien. Ik hoorde dat even buiten Parijs er al een speciaal bos was aangelegd voor het geval er hout nodig zou zijn voor restauratie. Welnu, het is zover. Je kunt nu eenmaal geen spaanplatendak erop timmeren.
En bedenk eens hoeveel mensen er aan het werk gaan. Hoeveel man/vrouwuren er in gaan zitten.

En als de kathedraal straks klaar is, is het weer een toeristische trekpleister, goed voor de inkomsten.

De waarde van kunst is niet te bevatten. Waarom geeft iemand honderden miljoenen uit voor een schilderij?
Of gaat naar een museum om een vloer van pindakaas te zien (Wim T Schippers in het Boijmans)

Ik was eind jaren '70 in Parijs en toen ik de Notre Dame binnenstapte, was het een oase van rust.
In de Sacre Coeur heerste ook een serene stilte, maar toch anders. Je voelt jezelf als het ware terug n de tijd geplaatst.

Elk dorp en elke stad verdient een grote oude kerk. Als je dan aan komt rijden en je ziet de toren boven alles uit, weet je: ik ben thuis, of ik ben in Haarlem of Leiden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 17 apr 2019 16:23

Chaya schreef:Zoals hongerige kindjes voeden zeker? Dat gaat ook niet gebeuren als dat miljard er zou zijn hoor.
Het is natuurlijk geen miljard in het water gooien. Ik hoorde dat even buiten Parijs er al een speciaal bos was aangelegd voor het geval er hout nodig zou zijn voor restauratie. Welnu, het is zover. Je kunt nu eenmaal geen spaanplatendak erop timmeren.
En bedenk eens hoeveel mensen er aan het werk gaan. Hoeveel man/vrouwuren er in gaan zitten.

En als de kathedraal straks klaar is, is het weer een toeristische trekpleister, goed voor de inkomsten.

De waarde van kunst is niet te bevatten. Waarom geeft iemand honderden miljoenen uit voor een schilderij?
Of gaat naar een museum om een vloer van pindakaas te zien (Wim T Schippers in het Boijmans)

Ik was eind jaren '70 in Parijs en toen ik de Notre Dame binnenstapte, was het een oase van rust.
In de Sacre Coeur heerste ook een serene stilte, maar toch anders. Je voelt jezelf als het ware terug n de tijd geplaatst.

Elk dorp en elke stad verdient een grote oude kerk. Als je dan aan komt rijden en je ziet de toren boven alles uit, weet je: ik ben thuis, of ik ben in Haarlem of Leiden.


Tja, je weet natuurlijk niet hoeveel die lui en bedrijven die nu miljoenen weggeven ook al weggeven aan andere goede doelen. Je schijnt voor 30.000 euro een school in Afrika te kunnen bouwen, las ik op Twitter. 1 kathedraal is dus goed voor 33.333 scholen.

Ik wil natuurlijk ook dat de Notre Dame wordt herbouwd, maar ik kan me goed voorstellen dat als je baan in de zorg wordt wegbezuinigd omdat er zogezegd geen geld is, en er binnen 24 uur een miljard euro op tafel ligt, dat dat steekt. Ik begrijp dat het een verschil is tussen overheidsgeld en privévermogen, maar het zou sowieso goed zijn dat supervermogen wat zwaarder te belasten.

Ik vraag me af wat ze gaan doen terwijl ze wachten tot al die bomen volwassen zijn...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 17 apr 2019 16:29

Mortlach schreef:Tja, je weet natuurlijk niet hoeveel die lui en bedrijven die nu miljoenen weggeven ook al weggeven aan andere goede doelen. Je schijnt voor 30.000 euro een school in Afrika te kunnen bouwen, las ik op Twitter. 1 kathedraal is dus goed voor 33.333 scholen.

Jij bent nuchter genoeg om niet in een Utopia te geloven :wink:
Jaren geleden was ik in het Evoluon en daar kon je een soort quiz doen.
Je moest dan vragen beantwoorden over de wereld. Dus ik vulde enthousiast in dat de woestijnen tot groene oases gemaakt moesten worden, geen honger en oorlogen meer, dus ik dacht dat ik goed bezig was.
Nee dus. Want door mijn oplossingen werd er een keten van tegenreacties in gang gezet. Zo precies weet ik het niet meer, maar de wereldbevolking zou explosief stijgen, wat het milieu zou veranderen enz enz

Het zou theoretisch allang mogelijk zijn om elk dorpje in Afrika zijn eigen schooltje te geven. Elk 3e wereldland.
Weleens zo'n docu gezien, waarin men dan na 10 jaar terugging, als er een schooltje of weeshuis gebouwd was?
De tranen springen je dan in de ogen (niet altijd gelukkig)

De wereld houdt zichzelf in een soort evenwicht, dus als je iedereen even rijk zou maken, zou dat een catastrofe worden. Vrede alom zal nooit bereikt worden. Honger zal nooit ophouden, net als de oorlogen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 17 apr 2019 16:44

Chaya schreef:Jij bent nuchter genoeg om niet in een Utopia te geloven :wink:
Jaren geleden was ik in het Evoluon en daar kon je een soort quiz doen.
Je moest dan vragen beantwoorden over de wereld. Dus ik vulde enthousiast in dat de woestijnen tot groene oases gemaakt moesten worden, geen honger en oorlogen meer, dus ik dacht dat ik goed bezig was.
Nee dus. Want door mijn oplossingen werd er een keten van tegenreacties in gang gezet. Zo precies weet ik het niet meer, maar de wereldbevolking zou explosief stijgen, wat het milieu zou veranderen enz enz

Het zou theoretisch allang mogelijk zijn om elk dorpje in Afrika zijn eigen schooltje te geven. Elk 3e wereldland.
Weleens zo'n docu gezien, waarin men dan na 10 jaar terugging, als er een schooltje of weeshuis gebouwd was?
De tranen springen je dan in de ogen (niet altijd gelukkig)

De wereld houdt zichzelf in een soort evenwicht, dus als je iedereen even rijk zou maken, zou dat een catastrofe worden. Vrede alom zal nooit bereikt worden. Honger zal nooit ophouden, net als de oorlogen.


Tja, dat is wel wat makkelijk gezegd terwijk we zelf in het rijke, vredige gedeelte wonen. Natuurlijk zie ik ook wel dat de hele wereld verheffen tot het welvaartsniveau van het vrije westen problemen zou veroorzaken. Aan de andere kant zijn er momenteel blijkbaar nog steeds 50 landen die armer zijn (lager GDP per capita) dan Amerika in 1800!

En wat betreft de Notre Dame moet ik toch een beetje denken aan Jezus die de geldwisselaars de tempel uitjaagt. En nogmaals, ik vind het OOK belangrijk dat zo'n stuk historie bewaard blijft.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 17 apr 2019 17:11

Mortlach schreef:Tja, dat is wel wat makkelijk gezegd terwijk we zelf in het rijke, vredige gedeelte wonen.

Met zo'n opmerking sla je natuurlijk elke discussie dood.
Mortlach schreef:Natuurlijk zie ik ook wel dat de hele wereld verheffen tot het welvaartsniveau van het vrije westen problemen zou veroorzaken. Aan de andere kant zijn er momenteel blijkbaar nog steeds 50 landen die armer zijn (lager GDP per capita) dan Amerika in 1800!

Ik snap je punt.
Het is in feite ook onbegrijpelijk dat je in bepaalde landen een ziekenhuis kunt bouwen voor het geld waar je hier niet eens een garage voor neer kunt zetten. Maar dan dwalen in een ander doolhof van hoge lonen enz.
Mortlach schreef:En wat betreft de Notre Dame moet ik toch een beetje denken aan Jezus die de geldwisselaars de tempel uitjaagt.

Ken je klassieker dus.
Dat lag wel een beetje anders. Maar er zijn mensen van mening dat het RK geloof een dwaalleer is, vanwege de Maria-verering en het dus niet noodzakelijk vinden om de N.D. in alle glorie te laten herbouwen.
Ik maak die separatie dus wel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 17 apr 2019 17:24

Mortlach schreef:Tja, je weet natuurlijk niet hoeveel die lui en bedrijven die nu miljoenen weggeven ook al weggeven aan andere goede doelen. Je schijnt voor 30.000 euro een school in Afrika te kunnen bouwen, las ik op Twitter. 1 kathedraal is dus goed voor 33.333 scholen.

De katholieke kerk runt al zo'n 95.000+ basisscholen en 43.000+ middelbare scholen. 33.333 erbij kunnen ze onmogelijk bemannen. Want dat is het he, een school is snel gebouwd. Daarna begint het pas. En wie zegt dat al dat geld wat nu al verzameld is enkel voor de renovatie gebruikt gaat worden. Ik neem aan dat ze een flink bedrag overhouden en dat ze daar andere zaken van gaan doen.
Ik wil natuurlijk ook dat de Notre Dame wordt herbouwd, maar ik kan me goed voorstellen dat als je baan in de zorg wordt wegbezuinigd omdat er zogezegd geen geld is, en er binnen 24 uur een miljard euro op tafel ligt, dat dat steekt.

Als de overheid of je werkgever dat betaald kan ik me dat deels voorstellen ja. Het meeste geld komt echter van extreem rijke personen die er echt geen mens voor hoeven te ontslaan.
Ik begrijp dat het een verschil is tussen overheidsgeld en privévermogen, maar het zou sowieso goed zijn dat supervermogen wat zwaarder te belasten.

Ik weet niet wat de belastingregels zijn in Frankrijk. Maar hier in Nederland worden rijke mensen op hun inkomen al veel zwaarder belast, procentueel gezien en dus ook in absolute aantallen. En ook op vermogen. Waarom zou je nog meer geld van financieel succesvolle mensen willen afpakken? Als zij willen schenken dan doen zij dat wel uit vrije wil, zo blijkt ook nu weer.
Ik vraag me af wat ze gaan doen terwijl ze wachten tot al die bomen volwassen zijn...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 17 apr 2019 17:56

Chaya schreef:Met zo'n opmerking sla je natuurlijk elke discussie dood.


Dat is niet de bedoeling, maar de opmerking kwam een beetje op me over als de Britten die in India zaten en zeiden dat die Indiërs die zelfstandigheid helemaal niet aankonden, laat staan verdienden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 17 apr 2019 18:01

Yoshi schreef:De katholieke kerk runt al zo'n 95.000+ basisscholen en 43.000+ middelbare scholen.


Ja, dat is best een groot probleem hier in Ierland.

33.333 erbij kunnen ze onmogelijk bemannen. Want dat is het he, een school is snel gebouwd. Daarna begint het pas. En wie zegt dat al dat geld wat nu al verzameld is enkel voor de renovatie gebruikt gaat worden. Ik neem aan dat ze een flink bedrag overhouden en dat ze daar andere zaken van gaan doen.


Ik zeg dan ook niet dat de kerk de scholen moet bemannen. Dat kan best lokaal geregeld worden, meen/hoop ik. Ik zei alleen dat het geld dat nu aan de rijkste religieuze organisatie ter wereld wordt gegeven, ook anders had kunnen worden besteed door de donateurs. Maar goed, ik zei al dat ik niet weet hoeveel die lui toch al doneren aan andere doelen.

Als de overheid of je werkgever dat betaald kan ik me dat deels voorstellen ja. Het meeste geld komt echter van extreem rijke personen die er echt geen mens voor hoeven te ontslaan.


Nee, maar die dat geld dus ook aan andere zaken hadden kunnen uitgeven.

Ik weet niet wat de belastingregels zijn in Frankrijk. Maar hier in Nederland worden rijke mensen op hun inkomen al veel zwaarder belast, procentueel gezien en dus ook in absolute aantallen. En ook op vermogen. Waarom zou je nog meer geld van financieel succesvolle mensen willen afpakken? Als zij willen schenken dan doen zij dat wel uit vrije wil, zo blijkt ook nu weer.


Ja, voor dit soort projecten met een extreem hoog profiel. Op een gegeven moment heb je toch niet nog meer geld nodig. Maakt het echt uit als je eenmaal miljardair bent of je een miljoen meer of minder krijgt?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 17 apr 2019 18:07

Mortlach schreef:Ja, dat is best een groot probleem hier in Ierland.

Ze staan vast niet allemaal in Ierland.
Ik zeg dan ook niet dat de kerk de scholen moet bemannen. Dat kan best lokaal geregeld worden, meen/hoop ik.

Waar is die verwachting of hoop op gebaseerd? Waar vind jij hoogopgeleide mensen met de juiste studierichtingen om die scholen te bemannen? Waar worden die opgeleid?
Ik zei alleen dat het geld dat nu aan de rijkste religieuze organisatie ter wereld wordt gegeven, ook anders had kunnen worden besteed door de donateurs. Maar goed, ik zei al dat ik niet weet hoeveel die lui toch al doneren aan andere doelen.

En wederom, wie zijn wij om dat te bepalen voor een ander?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 17 apr 2019 18:50

Yoshi schreef:Ze staan vast niet allemaal in Ierland.


Het zal niet veel schelen. Het aantal scholen hier dat niet op de een of andere manier door de RK kerk wordt gerund is op de vingers van een paar handen te tellen.

Waar is die verwachting of hoop op gebaseerd? Waar vind jij hoogopgeleide mensen met de juiste studierichtingen om die scholen te bemannen? Waar worden die opgeleid?


Daar kun je ook weer lokaal programma's voor opzetten. Ik heb het niet zo op met het idee dat mensen in Afrika zich op de een of andere manier niet zouden kunnen bedruipen als ze de kans hebben. Dat er wat hulp nodig is om het gebouw uit de grond te stampen, dat is wat anders.

En wederom, wie zijn wij om dat te bepalen voor een ander?


Ik bepaal niks, ik zeg alleen dat ik me kan voorstellen dat het wringt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 17 apr 2019 20:58

Mortlach schreef:Daar kun je ook weer lokaal programma's voor opzetten. Ik heb het niet zo op met het idee dat mensen in Afrika zich op de een of andere manier niet zouden kunnen bedruipen als ze de kans hebben. Dat er wat hulp nodig is om het gebouw uit de grond te stampen, dat is wat anders.

Een gebouw uit de grond stampen is relatief makkelijk, een stuk makkelijker dan op normaal niveau onderwijs geven aan kinderen van 4 t/m 16. Dat kunnen ze ook prima zelf. Eigenlijk kunnen we dus wel de conclusie trekken dat ze het zelf allemaal prima kunnen. Ook prima.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor pindas83 » 18 apr 2019 23:00

Yoshi schreef:Een gebouw uit de grond stampen is relatief makkelijk, een stuk makkelijker dan op normaal niveau onderwijs geven aan kinderen van 4 t/m 16. Dat kunnen ze ook prima zelf. Eigenlijk kunnen we dus wel de conclusie trekken dat ze het zelf allemaal prima kunnen. Ook prima.


:mrgreen:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 25 apr 2019 20:35

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2019 12:14

Triest weekend, vandaag overleed zangeres Kinga Ban en eergisteren auteur Rachel Held Evans, beiden op 37-jarige leeftijd. Beiden met een gezin met jonge kinderen. Twee vrouwen die krachtig getuigden van Gods liefde.

Op de drempel van het leven
Staar ik naar de horizon
Voel me plompverloren en verlegen
Dat ik sterk ben en gezond
Want jij bent ziek en ik begrijp het niet
Ik zou willen dat je hier blijven kon

Ben niet bang, alleen soms even
Maar dan zing ik mij er dwars doorheen
Voel me broos en moegestreden
Verlangend naar de overkant,
alleen Ik houd me vast aan alles wat zo mooi is
En ik tel ze, de kostbare momenten

Leef met volle teugen
Durf te leven met de dag
Glimlach elke morgen
Er is iets moois dat op je wacht

We hebben het ervaren
Dat het leven niet om ons draait
Dat wij alleen maar kunnen varen
Op de wind die waait waarheen hij waait
En elke dag een nieuwe kans
Om elkaar vast te houden

Leef met volle teugen
Durf te leven met de dag
Glimlach elke morgen
Er is iets moois dat op je wacht

En God, die bijna nooit te vinden is als je Hem moet hebben
Maar die soms toch, juist als er niets meer lijkt te redden
Zichtbaar wordt als hier op aarde tranen vallen van verdriet
Omdat er iets van waarde schuilt in als we hier op aarde
Het niet meer weten, niets anders kunnen
Dan maar bidden in een lied

Leef met volle teugen
Glimlach elke morgen
Nooit gedacht
Dat het zo tot een eind zou komen
Maar ik ga met jou
Dwars door de winter
Naar de lente en naar de zomer
Want jij en ik Wij blijven samen
En blijven zingen
Tot het eind Ik laat jou niet los

Leef met volle teugen
Durf te leven met de dag Glimlach elke morgen
Er is iets moois dat op je wacht
Geniet van je dagen
Verlies je in de tijd
Je wordt steeds gedragen

Tot in alle eeuwigheid
Geniet van je dagen
Verlies je in de tijd
Je wordt steeds gedragen
Tot in alle eeuwigheid
Dwars door de winter
Naar de lente
En naar de zomer

Want jij en ik
Wij blijven samen
Wij blijven zingen
Tot het eind
Want jij bent nooit Alleen
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten