Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Jesaja40 » 17 apr 2019 10:20

ereunao citeert:

Ik geef graag toe dat de profetie zich vaak van beeldspraak en symboliek bedient. Het is dan ook niet altijd direct duidelijk wat wel en wat niet letterlijk genomen moet worden. Soms sluit het een het andere niet uit, dan is het primair letterlijk en vereist tegelijk nog een diepere geestelijke verklaring. Hier hangt idd. veel van de context af. Maar als het alles zo gedetailleerd en geografisch bepaald is als in Ezech. dan is het onmogelijk om de concrete, letterlijke betekenis te negeren en tegelijk maar aan het vergeestelijken te gaan omdat het niet in ons dogmatieke straatje past
Maar ik moet mijn vorige bericht even corrigeren, 400 m moet 100 m. zijn, de dode zee ligt 400 m beneden de zeespiegel,
.gr: ereunao.


Alle profetieën en voorwaarden die leiden naar de komst van Yeshua zijn letterlijk uitgekomen. Ook Zijn werk is tot in het allerkleinste detail uitgevoerd. Het is geen achteraf geschreven verhaal om iets sluitend te maken. Zij stonden al vele eeuwen van tevoren vast. Dat houdt dus in dat de Eeuwige de auteur én regisseur van alles is. Wij mogen kijken en lezen in de Bijbel, maar o wat hebben wij toch een moeite om iets letterlijk te nemen. Het gaat ons menselijke denkvermogen te boven. Om toch een antwoord te geven benoemen we het maar: je moet het geestelijk zien.

Mijn mening hierin is heel eenvoudig: stellen wij de almacht van de Eeuwige ter discussie? Denk aan Job, hoe hij in gesprek is met de Eeuwige aangaande de schepping van het universum, de dieren.

Wat deed Jesaja? Sprak hij zomaar interessante woorden uit om indruk te maken op zijn omstanders? Nee, hij sprak de woorden die de Eeuwige hem had toevertrouwd. De Eeuwige wil niet dat de mens onkundig is en heeft hen gezond verstand gegeven. Het menselijke verstand is niet de juiste ratio, daar zijn door geleerden dogma's om heen gebouwd en zijn menselijke maatstaven en meetpunten geworden.

Hoe was het ook al weer toen Yeshua uit de dood opstond en levend voor Zijn discipelen stond? Toen opende Hij hun verstand opdat zij de schriften verstonden. Hun menselijke maatstaven werden overboord gegooid inzake de dood. Wie minimaal drie dagen in een graf heeft gelegen wordt letterlijk dood verklaard. Hij/zij kan niet meer tot leven komen. Dat was ook de reden waarom Yeshua bewust wilde wachten om Zijn innig geliefde vriend Lazarus na 4 grafdagen weer tot leven te wekken. Dat ging in tegen de gangbare leerstellingen in die tijd. Dat was ook de reden waarom het sanhedrin Lazarus ook wilden doden. Zij ontkenden de opstanding uit de doden.

Wij mensen worden geconfronteerd met feiten uit het verleden. Wij zullen ook geconfronteerd worden met feiten die in de toekomst nog staan te gebeuren. Ook met betrekking tot dit onderwerp komt er wel/niet een derde tempel zal een toekomstig feit worden. Maar hoe? Ik ben niet de architect of bouwmeester van die tempel. Ik ben een minuscuul radertje in de wereldgeschiedenis. Het is de Eeuwige die bepaald wat er gaat gebeuren. En wordt daarover geprofeteerd laat het dan staan als een nog uit te voeren profetie.

Als wij om ons heen kijken dan zien wij dat het water op deze wereld sterk aan het vervuilen is en de aarde op weg is naar de vernietiging. Wat is dan de functie van de tempelbeek, die richting ים המלח zal stromen. Dit zoute water zal weer zoet worden. Is dat ook geestelijk? Nee toch, ook dit zal letterlijk in vervulling gaan. Hoe? Voor mij is dat een krachtige herscheppingsdaad van de Eeuwige. Jullie mensen, daar hoor ik ook bij, zijn geen goed rentmeester geweest over de schepping die jullie van Mij in bruikleen hebben gekregen. Als roofridders hebben jullie gehandeld en de leefomgeving onherstelbaar verziekt.

Ja, maar wij mogen toch wel op vakantie met het vliegtuig. We gaan echt wel naar Israël omdat wij met eigen ogen het Beloofde land willen zien. Wij zijn daarmee toch goed bezig en zo weten wij heel veel goede zaken op te noemen. In onze ogen sluit het naadloos aan op onze beleving. Ach, met Pasen mag er best wel wat extra's op het bord. En de tweede paasdag is uitstekend om massaal eropuit te gaan voor nieuwe meubels of een keuken. Wij zijn er zo hard aan toe en steken zo af bij onze buren. Het lijkt alsof ook dit geheel los staat van het onderwerp. Wij mensen zijn zo slim geworden in uitvluchten en vrome woorden. En als het dan niet letterlijk is dan mag je het ook geestelijk toepassen hoor.

Maar de realiteit zal altijd achteraf zichtbaar worden.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 17 apr 2019 12:21

jesaja40:
Hoe was het ook al weer toen Yeshua uit de dood opstond en levend voor Zijn discipelen stond? Toen opende Hij hun verstand opdat zij de schriften verstonden. Hun menselijke maatstaven werden overboord gegooid inzake de dood. Wie minimaal drie dagen in een graf heeft gelegen wordt letterlijk dood verklaard. Hij/zij kan niet meer tot leven komen. Dat was ook de reden waarom Yeshua bewust wilde wachten om Zijn innig geliefde vriend Lazarus na 4 grafdagen weer tot leven te wekken. Dat ging in tegen de gangbare leerstellingen in die tijd. Dat was ook de reden waarom het sanhedrin Lazarus ook wilden doden. Zij ontkenden de opstanding uit de doden.

Wij mensen worden geconfronteerd met feiten uit het verleden. Wij zullen ook geconfronteerd worden met feiten die in de toekomst nog staan te gebeuren. Ook met betrekking tot dit onderwerp komt er wel/niet een derde tempel zal een toekomstig feit worden. Maar hoe? Ik ben niet de architect of bouwmeester van die tempel. Ik ben een minuscuul radertje in de wereldgeschiedenis. Het is de Eeuwige die bepaald wat er gaat gebeuren. En wordt daarover geprofeteerd laat het dan staan als een nog uit te voeren profetie.

Als wij om ons heen kijken dan zien wij dat het water op deze wereld sterk aan het vervuilen is en de aarde op weg is naar de vernietiging. Wat is dan de functie van de tempelbeek, die richting ים המלח zal stromen. Dit zoute water zal weer zoet worden. Is dat ook geestelijk? Nee toch, ook dit zal letterlijk in vervulling gaan. Hoe? Voor mij is dat een krachtige herscheppingsdaad van de Eeuwige. Jullie mensen, daar hoor ik ook bij, zijn geen goed rentmeester geweest over de schepping die jullie van Mij in bruikleen hebben gekregen. Als roofridders hebben jullie gehandeld en de leefomgeving onherstelbaar verziekt.

Ja, maar wij mogen toch wel op vakantie met het vliegtuig. We gaan echt wel naar Israël omdat wij met eigen ogen het Beloofde land willen zien. Wij zijn daarmee toch goed bezig en zo weten wij heel veel goede zaken op te noemen. In onze ogen sluit het naadloos aan op onze beleving. Ach, met Pasen mag er best wel wat extra's op het bord. En de tweede paasdag is uitstekend om massaal eropuit te gaan voor nieuwe meubels of een keuken. Wij zijn er zo hard aan toe en steken zo af bij onze buren. Het lijkt alsof ook dit geheel los staat van het onderwerp. Wij mensen zijn zo slim geworden in uitvluchten en vrome woorden. En als het dan niet letterlijk is dan mag je het ook geestelijk toepassen hoor.

Maar de realiteit zal altijd achteraf zichtbaar worden.


Helemaal mee eens!.De profetie is gelaagd, kent een meervoudige vervulling:
1.in de tijd van de profeet.2 In de nabije toekomst.3.Bij de komst van de Messias. En dat valt weer in tweeën uiteen:
1. bij Zijn komst in het vlees. 2. Bij zijn komst in heerlijkheid. Maar er bestaat er geen volledige en definitieve vervulling van de profetie voor die komst in heerlijkheid. Het herstel van Israël is in de Schrift met die komst verbonden. Want de bazuin van Matt.24: 32 is dezelfde als die in Jes. 27:13 en Openb. 11:15.
Het probleem is hier echter dat Calvijn hier Augustinus is nagevolgd die, misleid door de politieke overwinning van het christendom in zijn rijd, gemeend dat het aan Israël beloofde messiaanse rijk nu aangebroken was en aan de hemelvaart verbonden wat in de Schrift uitdrukkelijk aan zijn wederkomst verbonden is zie o.a. Dan 7;13,14.Sindsdien wordt heel het O.T. als kerkgeschiedenis gelezen en die tempel past absoluut niet bij de Gemeenten van de Messias, maar alleen bij Israël. En Israël heeft in deze theologie nooit een eigen identiteit gehad. Maar wat wil je een theologische traditie van ruim 1800 jaar antijudaïstische exegese en dogmatiek reviseer je niet even binnen een tijdsbestek van 70 jaar!

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor pindas83 » 28 mei 2019 12:41

Ik denk wel dat er een derde tempel komt. Alle atributen schijnen al klaar te zijn en je kan lezen dat er op de bouw wordt aangestuurd, (onder meer op ''breaking Israel news'').
Denk echter dat het niks met een vervulling van profetie te maken heeft aangezien de tempel waar de bijbel over spreekt m.i. geestelijk wordt bedoelt. Jezus zelf is toch de hoeksteen van een geestelijke tempel?
De bediening van Jezus op aarde heeft een tempel compleet met offers toch overbodig gemaakt?

Efeze 2: 19-22
Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods;
Gebouwd op het fondament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen;
Op Welken het gehele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot een heiligen tempel in den Heere;
Op Welken ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in den Geest.


De kerk (alle gelovigen in Christus) is dus de nieuwe tempel en Christus de Hoeksteen.

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 28 mei 2019 18:44

pinda83:
Ik denk wel dat er een derde tempel komt. Alle atributen schijnen al klaar te zijn en je kan lezen dat er op de bouw wordt aangestuurd, (onder meer op ''breaking Israel news'').
Denk echter dat het niks met een vervulling van profetie te maken heeft aangezien de tempel waar de bijbel over spreekt m.i. geestelijk wordt bedoelt. Jezus zelf is toch de hoeksteen van een geestelijke tempel?
De bediening van Jezus op aarde heeft een tempel compleet met offers toch overbodig gemaakt?

Efeze 2: 19-22
Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods;
Gebouwd op het fondament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen;
Op Welken het gehele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot een heiligen tempel in den Heere;
Op Welken ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in den Geest.
De kerk (alle gelovigen in Christus) is dus de nieuwe tempel en Christus de Hoeksteen.


En ik denk dat je het allebei moet laten staan zoals het er staat. Het kan wel een diepere, geestelijke betekenis hebben zoals de tabernakel een afbeelding was van het voorbeeld dat Mozes op de berg getoond was ( Hebr.8:5 ) maar die tabernakel ging daar niet in op. En dezelfde Paulus van Ef.2:19-22 wijdt ook 3 hst in( Rom.9-11) aan het uiteindelijke herstel van Israël.En als hij zegt dat wij de besnijdenis zijn en alleen de besnedenen van hart ware Israëlieten zijn dan zet hij daarmee de Gemeente niet op de plaats van Israël! En als die herbouw van de tempel niets met de vervulling van de profetie te maken heeft dan moet ook de huidige staat Israël een puur menselijke zaak geweest zijn, dan is die staat overbodig geworden omdat de belofte aan Abraham in de Gemeente v.Chr.vervuld is. Maar wie in het herstel van Israël gelooft moet ook de profetieën over het messiaanse rijk, de herbouw van stad en tempel, de troon van Davd etc als Gods Woord aanvaarden .Maar men acht het zo onmogelijk omdat dit niet bij de Gemeente en alleen bij Israël en de volken in een sterfelijk lichhaam in het messiaanse rijk op aarde past terwijl de Gemeente een hemelse roeping en toekomst in een opstandingslichaam heeft t. Want zij is de hemelse bruid en Israël het aardse volk van dezelfde Messias.Het gaat hier dus om een andere relatie met Hem. Want het KoninkrijkmGods is universeel, het omvat [u]hemel en aarde,[/u] Wat nu die ‘overbodige’ offers aangaat; de in Ezech 40-44 beshreven offers zijn terugziende op de dood van het Lam Gods, zoals de Gemeente v.Chr. dat doet bij het H.A. Het is een andere vorm van evangelie verkondiging door de rijke taal van de symbolen.

De Hebreeënbrief leert ons dat het hogepriesterschap van Aäron overgegaan is naar dat van Melchizedek, maar nergens dat die afbeeldingen van Zijn offer hun functie en betekenis verloren hebben. Ze komen juist in het licht van het offer van het Lam Gods nu pas in het helderste licht te staan.
Ook wijs ik er hier op dat de Heere Zich in Jer 33 met ede aan het huis van David en het levitische priesterschap verbonden heeft:
:20 Dus spreekt de Heer: indien mijn verbond met den dag en den nacht zal ophouden, dat er geen dag en nacht meer zij op zijnen tijd,
21 zo zal ook mijn verbond met mijnen knecht David ophouden, dat hij geen zoon zal hebben tot koning op zijnen troon; en met de Levieten en de priesters, mijne dienaars.
22 Gelijk men het heir des hemels niet tellen, noch het zand der zee meten kan, alzo zal Ik vermenigvuldigen het zaad van David, mijnen knecht, en de Levieten, die Mij dienen.
En zouden wij dan de eed en het verbond Gods teniet doen omdat het niet in onze dogmatiek past?H.gr: ereunao

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor pindas83 » 28 mei 2019 21:39

ereunao schreef:
En ik denk dat je het allebei moet laten staan zoals het er staat. Het kan wel een diepere, geestelijke betekenis hebben zoals de tabernakel een afbeelding was van het voorbeeld dat Mozes op de berg getoond was ( Hebr.8:5 ) maar die tabernakel ging daar niet in op. En dezelfde Paulus van Ef.2:19-22 wijdt ook 3 hst in( Rom.9-11) aan het uiteindelijke herstel van Israël.En als hij zegt dat wij de besnijdenis zijn en alleen de besnedenen van hart ware Israëlieten zijn dan zet hij daarmee de Gemeente niet op de plaats van Israël!


Ik denk juist dat Paulus precies dàt probeert duidelijk te maken. Je gaat niet gered worden doordat je toevallig Abraham als voorvader hebt en besneden bent.
En voor Jood of ‘Griek’ beide geldt:Je wordt door Jezus alleen gered.

ereunao schreef: En als die herbouw van de tempel niets met de vervulling van de profetie te maken heeft dan moet ook de huidige staat Israël een puur menselijke zaak geweest zijn, dan is die staat overbodig geworden omdat de belofte aan Abraham in de Gemeente v.Chr.vervuld is.


Dat is m.i. ook het geval. De bijbel leert toch dat Christus één Bruid, de Gemeente heeft? Die bruid bestaat uit alle mensen, van alle volken welke Hem persoonlijk als Zaligmaker hebben aangenomen. Maar de huidige theologie blijkt te zijn dat dat niet nodig is voor het Israëlische volk, zij kunnen collectief gered worden.
Hoe moet het dan met een Messiasbelijdende Jood? Bij wie mag die horen? De Gemeente of het volk Israël? :-k



ereunao schreef:
Maar wie in het herstel van Israël gelooft moet ook de profetieën over het messiaanse rijk, de herbouw van stad en tempel, de troon van Davd etc als Gods Woord aanvaarden .Maar men acht het zo onmogelijk omdat dit niet bij de Gemeente en alleen bij Israël en de volken in een sterfelijk lichhaam in het messiaanse rijk op aarde past terwijl de Gemeente een hemelse roeping en toekomst in een opstandingslichaam heeft t. Want zij is de hemelse bruid en Israël het aardse volk van dezelfde Messias.Het gaat hier dus om een andere relatie met Hem.


Je moet je dus in allerlei bochten wringen om deze dispensationalistische theologie kloppend te krijgen, zo lijkt het.
Ik geloof dat God één volk heeft en dat er geen verschil is hoe Adam, Abraham of Henk wordt gered. En één plan tot verzoening:
Alleen door het bloed van het Lam.

ereunao schreef:Want het KoninkrijkmGods is universeel, het omvat [u]hemel en aarde,[/u] Wat nu die ‘overbodige’ offers aangaat; de in Ezech 40-44 beshreven offers zijn terugziende op de dood van het Lam Gods, zoals de Gemeente v.Chr. dat doet bij het H.A. Het is een andere vorm van evangelie verkondiging door de rijke taal van de symbolen.

De Hebreeënbrief leert ons dat het hogepriesterschap van Aäron overgegaan is naar dat van Melchizedek, maar nergens dat die afbeeldingen van Zijn offer hun functie en betekenis verloren hebben. Ze komen juist in het licht van het offer van het Lam Gods nu pas in het helderste licht te staan.
Ook wijs ik er hier op dat de Heere Zich in Jer 33 met ede aan het huis van David en het levitische priesterschap verbonden heeft:
:20 Dus spreekt de Heer: indien mijn verbond met den dag en den nacht zal ophouden, dat er geen dag en nacht meer zij op zijnen tijd,
21 zo zal ook mijn verbond met mijnen knecht David ophouden, dat hij geen zoon zal hebben tot koning op zijnen troon; en met de Levieten en de priesters, mijne dienaars.
22 Gelijk men het heir des hemels niet tellen, noch het zand der zee meten kan, alzo zal Ik vermenigvuldigen het zaad van David, mijnen knecht, en de Levieten, die Mij dienen.
En zouden wij dan de eed en het verbond Gods teniet doen omdat het niet in onze dogmatiek past?H.gr: ereunao


Ik ga nu pitten! :D

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 29 mei 2019 11:22

pinda83:
Ik denk juist dat Paulus precies dàt probeert duidelijk te maken. Je gaat niet gered worden doordat je toevallig Abraham als voorvader hebt en besneden bent.
En voor Jood of ‘Griek’ beide geldt:Je wordt door Jezus alleen gered.


Jij denkt dus dat Paulus hiermee de vervangingstheologie leert? Maar dat er idd.ook voor de Jood geen andere weg der verzoening is bewijst toch niet dat Israël tot de Gemeente v.Chr. gerekend moet worden? De gelovigen van het oude verbond zijn nooit tot één lichaam gedoopt geweest en kenden ook geen verheerlijkt Mens in de hemel, die als zodanig het Hoofd van Zijn gemeente is. Zij behoorden tot de qahal, de volksvergadering, die alle Israëlieten omvatte en met wie God een nationaal verbond gesloten had aan de Horeb (Deut.5:2).De Gemeente gaat dus niet terug tot Adam, maar is op de pinksterdag geboren. In de tegenwoordige bedeling tussen de komst en de wederkomst van de Messias vergadert Hij de Gemeente. Maar daarmee is het verbond met Abraham niet uitgewerkt. Want als de Gemeente ‘vol’ is (Rom.11:25)KEERT DE STROOM VAN GODS GENADE IN HET .N.V. WEER TERUG IN DE BEDDING VAN HET VERBOND MET ABRAHAM en zullen ook al de beloften van het N.V. in de context waarin deze bij de profeten staat vervuld worden. En zo en zo alleen komt heel de Schrift tot zijn recht.


Dat is m.i. ook het geval. De bijbel leert toch dat Christus één Bruid, de Gemeente heeft? Die bruid bestaat uit alle mensen, van alle volken welke Hem persoonlijk als Zaligmaker hebben aangenomen. Maar de huidige theologie blijkt te zijn dat dat niet nodig is voor het Israëlische volk, zij kunnen collectief gered worden.Hoe moet het dan met een Messiasbelijdende Jood? Bij wie mag die horen? De Gemeente of het volk Israël?


God is dus helemaal niet aan de Kerk gebonden om het heil te bemiddelen en uit te delen. Die ecclèsiologie van de alleen-zaligmakende kerk heeft de Reformatie van de RKK overgenomen, Maar de Schrift leert ons dat God in een stappenplan dat wij niet kennen reeds werkt aan het herstel van Israël. Maar niet als voorbereiding op een inlijving in de chr. kerk, maar op het herstel van de theocratie onder de dynastie van de Zoon van David.

De Bijbel leert idd. dat Christus één Gemeente heeft, maar dat bewijst toch niet dat de gelovigen van alle tijden tot die Gemeente gerekend moeten worden? En wat de Messias belijdende Joden betreft, die behoren allen tot de Gemeente, want ook zij zijn door dezelfde geest tot één lichaam gedoopt (1Kor.12:13) Maar de Jood heeft binnen de Gemeente zolang zij nog op aarde is toch een aparte plaats, precies zoals er in Chr, noch man noch vrouw is maar wij dit onderscheid in dit leven in acht blijven nemen.

Je moet je dus in allerlei bochten wringen om deze dispensationalistische theologie kloppend te krijgen, zo lijkt het.
Ik geloof dat God één volk heeft en dat er geen verschil is hoe Adam, Abraham of Henk wordt gered. En één plan tot verzoening:
Alleen door het bloed van het Lam.

De verzoening en de rechtvaardiging door het geloof is idd voor Israël en de Gemeente dezelfde, maar dat bewijst toch niet dat wij Israël op de plaats van de Gemeente of andersom moeten zetten?
Ik ga nu pitten!


Doe dat maar gerust op het oorkussen van die verv-leer. Maar God zal zijn heilsplan tot redding en verlossing van mens en wereld ( Kosmos) ondanks alle verdraaide theologie volvoeren.gr: ereunao

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor pindas83 » 29 mei 2019 18:35

ereunao schreef:
Jij denkt dus dat Paulus hiermee de vervangingstheologie leert? Maar dat er idd.ook voor de Jood geen andere weg der verzoening is bewijst toch niet dat Israël tot de Gemeente v.Chr. gerekend moet worden? De gelovigen van het oude verbond zijn nooit tot één lichaam gedoopt geweest en kenden ook geen verheerlijkt Mens in de hemel, die als zodanig het Hoofd van Zijn gemeente is. Zij behoorden tot de qahal, de volksvergadering, die alle Israëlieten omvatte en met wie God een nationaal verbond gesloten had aan de Horeb (Deut.5:2).De Gemeente gaat dus niet terug tot Adam, maar is op de pinksterdag geboren. In de tegenwoordige bedeling tussen de komst en de wederkomst van de Messias vergadert Hij de Gemeente. Maar daarmee is het verbond met Abraham niet uitgewerkt. Want als de Gemeente ‘vol’ is (Rom.11:25)KEERT DE STROOM VAN GODS GENADE IN HET .N.V. WEER TERUG IN DE BEDDING VAN HET VERBOND MET ABRAHAM en zullen ook al de beloften van het N.V. in de context waarin deze bij de profeten staat vervuld worden. En zo en zo alleen komt heel de Schrift tot zijn recht.



Ja ik denk dat Paulus hier leert dat het niet meer van belang is om lichamelijk Israëliër te zijn maar juist geestelijk.
Als je het mij vraagt is het oude Verbond met het letterlijke Israël een typologie van het geestelijk Israël onder het nieuwe verbond.
Jezus heeft de wet vervuld en het oude verbond is overgegaan in het nieuwe verbond waar collectieve offerdienst tot vergeving van zonden van het volk niet meer aan de orde is.

Indien het oude verbond nog van toepassing zou zijn zou het betekenen dat er nog mensen (Israël) onder de wet zouden leven. Volgens Paulus heerst de zonde nog over je wanneer je nog onder de wet valt. We worden juist geroepen om onder het nieuwe verbond, het genadeverbond te leven:

Romeinen 6, vers 14: 'Want de zonde zal over u niet heersen. U bent namelijk niet onder de wet, maar onder de genade.'

Waarom zou dat niet gelden voor het volk Israël? Waarom zouden zij nog aan het oude verbond moeten hangen en niet onder het nieuwe (genade)verbond mogen leven?

Het klinkt allemaal wel mooi vroom dat Israël een ‘bijzondere behandeling’ krijgt maar eigenlijk zeg je er mee dat Christus’ werk en de vervulling van de wet door Hem niet van toepassing is voor het volk Israël.
Dat is in strijd met het gegeven dat niemand tot de Vader komt dan door Jezus zelf.



ereunao schreef: God is dus helemaal niet aan de Kerk gebonden om het heil te bemiddelen en uit te delen. Die ecclèsiologie van de alleen-zaligmakende kerk heeft de Reformatie van de RKK overgenomen, Maar de Schrift leert ons dat God in een stappenplan dat wij niet kennen reeds werkt aan het herstel van Israël. Maar niet als voorbereiding op een inlijving in de chr. kerk, maar op het herstel van de theocratie onder de dynastie van de Zoon van David.


Het grappige is juist dat de theologie van een letterlijk Israël met een letterlijk te bouwen tempel en koninkrijk, een letterlijke 3.5 jaar antichrist die zetel neemt in die tempel, en de zgn. opname van de Gemeente (futurisme), in de wereld is geholpen door de toenmalige RKK.
Dit als tegengeluid van de reformatie die dit, jou wel bekend ten stelligste ontkenden.
Dus als je meent dat de RKK er dubieuze theologie op nahoudt, waarom dan wel dit?

ereunao schreef:De Bijbel leert idd. dat Christus één Gemeente heeft, maar dat bewijst toch niet dat de gelovigen van alle tijden tot die Gemeente gerekend moeten worden? En wat de Messias belijdende Joden betreft, die behoren allen tot de Gemeente, want ook zij zijn door dezelfde geest tot één lichaam gedoopt (1Kor.12:13) Maar de Jood heeft binnen de Gemeente zolang zij nog op aarde is toch een aparte plaats, precies zoals er in Chr, noch man noch vrouw is maar wij dit onderscheid in dit leven in acht blijven nemen.


Die meer aparte plaats is mij niet bekend. Zijn alle gelovigen dan niet apart gezet?

ereunao schreef:De verzoening en de rechtvaardiging door het geloof is idd voor Israël en de Gemeente dezelfde, maar dat bewijst toch niet dat wij Israël op de plaats van de Gemeente of andersom moeten zetten?



Nee het heeft geen enkel zin om een letterlijk Israël op de plaats van de Gemeente te zetten, dat klopt.
Het gaat dan ook helemaal niet om een letterlijk Israel of tempel of Joodse staat m.i.
Het gaat om Christus en zonder Hem, Jood of niet is er geen leven.

ereunao schreef:Doe dat maar gerust op het oorkussen van die verv-leer. Maar God zal zijn heilsplan tot redding en verlossing van mens en wereld ( Kosmos) ondanks alle verdraaide theologie volvoeren.gr: ereunao


:D Heb heerlijk geslapen op dat kussen Ereunao, bedankt!
Misschien word jij er wel op wakker morgen! :wink:
Laatst gewijzigd door pindas83 op 29 mei 2019 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 29 mei 2019 22:08

pinda83:

Onder dat verbond vallen nu alle geestelijke ‘Israëlieten.
Is Israël hier in Deut. niet een type voor wat komen gaat vraag ik me af? Eerst nog exclusief maar later alle volken welke mogen meedelen in het heil.


De Schrifr kent geen 'geestelijk Israël' dat is een verzinsel van vervangiingstheologen.

Het grappige is juist dat de theologie van een letterlijk Israël met een letterlijk te bouwen tempel en koninkrijk, een letterlijke 3.5 jaar antichrist die zetel neemt in die tempel, en de zgn. opname van de Gemeente (futurisme), in de wereld is geholpen door de toenmalige RKK.
Dit als tegengeluid van de reformatie die dit, jou wel bekend ten stelligste ontkenden.
Dus als je meent dat de RKK er dubieuze theologie op nahoudt, waarom dan wel dit?


Dit is geen tegenstelling want beiden gaan hier terug op Augustinus die,misleid door de politieke overwinning van het christendom in de 4e eeuw, aan de hemelvaart verbonden heeft wat de Schrift uitdrukkelijk aan de wederkomst van de Messias verbindt zie o.a. Dan.7;13,14 en Zach 14;5.9.


Die meer aparte plaats is mij niet bekend. Zijn alle gelovigen dan niet apart gezet?


Jawel, maar niet alle gelovigen behoren tot de Gemeente v.Chr.



Nee het heeft geen enkel zin om een letterlijk Israël op de plaats van de Gemeente te zetten, dat klopt.
Het gaat dan ook helemaal niet om een letterlijk Israel of tempel of Joodse staat m.i.
Het gaat om Christus en zonder Hem, Jood of niet is er geen leven.


Het gaat idd. ook voor Israël om zijn eigen Messias,Maar in een andere relatie met Hem dan zijn Gemeente.En dat doet dan ook niets af van de van de geheel eigen positie van Israël in het heilsplan van God.Ik hoef mij dan ook niet in 1000 bochten te wringen om dat uit Gods Woord te bewijzen. Maar jij hebt dat wel nodig om d.m.v dwaze en volkomen willekeurige vergeestelijking van de profeten pasklaar voor de Kerk te maken wat alleen bij Israël en de volken in het theocratische messiaanse rijk past


Heb heerlijk geslapen op dat kussen Ereunao, bedankt!
Misschien word jij er wel op wakker morgen!


‘Slaap kindje slaap
Daarbuiten loopt een schaap!
Laatst gewijzigd door ereunao op 29 mei 2019 22:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor pindas83 » 29 mei 2019 22:16

Beste Ereunao,

Ik had mijn antwoord op jouw voorlaatste post nog wat aangepast, de eerste versie was wat beknopt. Voel je vrij hier nog eens naar te kijken.

Ik heb jou laatste post in de gauwigheid gelezen maar mn ogen vallen dicht en dus wordt het tijd weer mijn leren vervangingskussen op te zoeken.
Je hoort wel weer van me.

Goede Hemelvaart morgen gewenst!

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor coby6 » 29 mei 2019 22:21

.
Laatst gewijzigd door coby6 op 04 jun 2019 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 30 mei 2019 04:56

pinda83:
Ja ik denk dat Paulus hier leert dat het niet meer van belang is om lichamelijk Israëliër te zijn maar juist geestelijk.
Als je het mij vraagt is het oude Verbond met het letterlijke Israël een typologie van het geestelijk Israël onder het nieuwe verbond.
Jezus heeft de wet vervuld en het oude verbond is overgegaan in het nieuwe verbond waar collectieve offerdienst tot vergeving van zonden van het volk niet meer aan de orde is.

Indien het oude verbond nog van toepassing zou zijn zou het betekenen dat er nog mensen (Israël) onder de wet zouden leven. Volgens Paulus heerst de zonde nog over je wanneer je nog onder de wet valt. We worden juist geroepen om onder het nieuwe verbond, het genadeverbond te leven:

Romeinen 6, vers 14: 'Want de zonde zal over u niet heersen. U bent namelijk niet onder de wet, maar onder de genade.'

Waarom zou dat niet gelden voor het volk Israël? Waarom zouden zij nog aan het oude verbond moeten hangen en niet onder het nieuwe (genade)verbond mogen leven?

Het klinkt allemaal wel mooi vroom dat Israël een ‘bijzondere behandeling’ krijgt maar eigenlijk zeg je er mee dat Christus’ werk en de vervulling van de wet door Hem niet van toepassing is voor het volk Israël.
Dat is in strijd met het gegeven dat niemand tot de Vader komt dan door Jezus zelf.


Al is het ( ook ) een typologie van Gods volk onder het N.V. daarom gaat het er nog niet in op, het verdampt er niet in. En wat die ‘collectieve offerdienst’ betreft die komen niet i.p.v het offer van het Lam Gods, maar verwijzen daarnaar. Precies zoals de offercultus van Israël ook de zonden niet konden wegnemen zie Hebr.10:4. En ieder van ons, en niet alleen Israël, is wat zijn praktische toestand betreft nog onder de wet zolang hij niet door het geloof in Israëls Messias gerechtvaardigd is,ook al leeft hij onder de bediening van het N.V. Hij wordt dus idd. wel geroepen onder het N.V te leven, maar daarmee is hij er nog niet in.
En wat nu dat ‘genadeverbond’ betreft dat valt niet restloos samen met het verbond met Abraham, al rust ook dit verbond er wel op. En dat geldt ook voor al de later de binnen het verbond met Abraham met Israël gesloten verbonden. Je moet die zaken niet door elkaar gooien,dat schept maar verwarring. Kortom, wij doen de Schrift geweld aan en laten haar buikspreken als wij Israël op de plaats van de Gemeenten of andersom zetten.

Het verbond met Abraham rust dus wel op hetzelfde basale verbond der genade en der verzoening in de Messias, maar is nooit op de kerk overgegaan; daar is geen enkel Schriftbewijs voor te vinden.
En dat de hele Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond samenvatten heeft natuurlijk ook zijn desastreuze gevolgen voor lezen van het hele O.T. Want zo is er natuurlijk ook geen ruimte voor de geheel eigen en van de Gemeente v.Chr. onderscheiden identiteit en positie van Israël als heilsorgaan in het eschaton van het Koninkrijk.. Wat ik dus in die geref. verbondsleer mis is het inzicht in deze bredere relaties van de Schrift.


Gr: ereunao


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 22 gasten