Dorpeling schreef: De bijbelse waarheid klinkt ons niet zo fijn in de oren. Want het zuivere evangelie is 'genade alleen redt' , en dat is niet wat een mens wil horen.
Dorpeling schreef:Een 'lieve, goede en genadige God' willen we allemaal wel.
Snap je het zelf nog? De mens wil niet, maar allemaal toch ook weer wel?
God
is liefde, goed, genadig ... Genade heb je niet nodig als er geen schuld is. dus prima toch als de mensen Hem willen!
Mij heeft het altijd heel goed in mn oren geklonken hoor.
Dorpeling schreef: Een mens moet gedwongen worden om tot God te komen. Bijbels bewijs?
'Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;'
'En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.'
'Nochtans zeggen zij tot God: Wijk van ons, want aan de kennis Uwer wegen hebben wij geen lust.
Wat is de Almachtige, dat wij Hem zouden dienen? En wat baat zullen wij hebben, dat wij Hem aanlopen zouden?'
'Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.'
Dwingen is niet alleen te vertalen met:
noodzaken, drijven tot, door geweld, bedreigingen enz. Maar ook met:
door toestemming, smeekbeden enz. Net zoals het 'trekken'' van de Vader te vertalen is met
slepen, trekken door inwendige kracht, leiden, dringen.Zeg maar, iemand prijst Jezus en zijn evangelie zo liefdevol aan dat er mensen zijn die er door aan
getrokken worden en zich er door laten mee
slepen en zich er aan overgeven. Dat past ook veel beter bij hoe de Bijbelse boodschap doorgaans verwoord wordt. Bijvoorbeeld:
"En laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets".
"Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen."
"Zij nu die zijn woord met vreugde aannamen, werden gedoopt." enz. enz. enz.
God dwingt een mens niet, Hij nodigt, biedt aan, smeekt zelfs. Het is niet door kracht en geweld, maar door Zijn Geest.
Maar daar is de mens volop bij betrokken, want die mens kiest zelf ook, neemt aan, bekeert zich, en gelooft.
Of hij doet het tegenovergestelde door de H.G. te weerstaan.
Dit zegt de HEER over Zerubbabel: Niet door eigen kracht of macht zal hij slagen, maar met de hulp van mijn Geest.
Deze tekst staat in de context van de herbouw van de temel: Voor Zerubbabel verandert zelfs de hoogste berg in een vlakte; onder luid gejuich zal hij de gevelsteen aandragen.’
Maar we weten allemaal dat de herbouw van de tempel geen eenzijdig of een gedwongen werk was. Er staat zelf: Zerubbabel zal deze tempel eigenhandig voltooien, zoals hij hem eigenhandig heeft gegrondvest.
Dorpeling schreef:Dat kun je geloven, of niet. Maar wanneer je nooit de aangeboren afkeer ingezien hebt die een mens heeft tegen God, ben ik bang dat je jezelf niet goed kent.
Ik acht het hoogst onwaarschijnlijk dat mensen zichzelf door en door doorgronden.
Maar gelukkig hangt je redding niet af van het kennen van jezelf.
Of je nou tot Jezus komt vanwege zelfkennis of vanwege Zijn beminnelijkheid, iedereen is welkom.
Zij die een afkeer van Hem hebben willen niet en komen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)