toekomstige vorm eredienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 14 apr 2019 23:23

Yoshi schreef:Dus de leegloop kan worden tegengehouden door de inhoud. Wat zouden jij en anderen concreet dan willen veranderen aan die inhoud en wat is het beoogde effect?


Leegloop of aanwas zegt mij helemaal niets, Yoshi. Als ik een zaaltje vol met mensen wil krijgen dan vertel ik ze een sprookje waarin ze graag willen geloven. Als ik hetzelfde zaaltje leeg wil hebben, dan verkondig ik ze hetzelfde Evangelie als mijn Heere, want bij Hem liepen ze ook massaal weg toen ze aanstoot aan Hem en Zijn woorden namen.

Het Evangelie of het Woord is geen product waar handel mee te drijven is, maar de Waarheid Die God laat verkondigen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. Je mag alleen al om die reden niets veranderen aan de inhoud. Je kunt het Woord alleen definiëren, verkondigen en vasthouden. Verkondigen doe je in de wereld. Vasthouden doe je in de eredienst.

"Werp dan uw vrijmoedigheid niet weg, die een grote beloning met zich meebrengt. Want u hebt volharding nodig, opdat u, na het volbrengen van de wil van God, de vervulling van de belofte zult verkrijgen. Want: Nog een heel korte tijd en Hij Die komt, zal komen en niet uitblijven. Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven, en als iemand zich onttrekt, Mijn ziel heeft in hem geen behagen. Wij zijn echter geen mensen die zich onttrekken en daardoor naar het verderf gaan, maar mensen die geloven, tot behoud van hun ziel." (Hebreeën 10:35-39)
.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 14 apr 2019 23:25

@dedwaler: Jij schreef:
Een mens accepteert niets van God, tenzij God Zichzelf uit Zijn genade openbaart aan die mens. Dat een mens zichzelf niet kan verlossen houdt in dat hij niet gelooft in Jezus en Zijn getuigenis (en Hem) daarom ook niet aanneemt. De natuurlijke mens is totaal verloren en er gaat geen initiatief richting God vanuit. Zoals de Heere Jezus zegt: "Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest. Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden." (Johannes 3:6-7)

God HEEFT zich IN Jezus openbaar gemaakt aan ALLE MENSEN !
De enige weg tot de Vader is door Jezus Christus.
Daar mag IEDER MENS naar toe gaan om Jezus aan te nemen, en JA dat is een DAAD VAN DE MENS !!
En de mens is zelf verantwoordelijk voor DIE DAAD.
Doet de mens dat niet dan BLIJFT DIE MENS VERLOREN, Doet de mens dat wel dan wordt hij wederomgeboren.

De wedergeboorte is niet de verantwoordelijkheid van de mens, maar een gevolg van het aannemen van Jezus als je Heer en Verlosser !
Niet omdat de mens zo goed zo zijn van zichzelf, maar omdat God zo Goed is en die belofte heeft gedaan dat een ieder door Jezus zou Leven door het nieuwe leven te ontvangen van Hem.

Dat is wat gepredikt moet worden in ALLE samenkomsten, Jezus houdt van je en daarom stierf Hij voor jou, maar wat is jouw reactie op die grote Liefde van Jezus ? Neem je Hem aan of verwerp je Hem ?
En verder ? Nou begin maar met de Efeze brief en leer hoe het normale Christelijke leven er uit ziet en leef op die manier dan ziet iedereen Christus In JOU !

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 14 apr 2019 23:31

DeDwaler schreef:Leegloop of aanwas zegt mij helemaal niets, Yoshi. Als ik een zaaltje vol met mensen wil krijgen dan vertel ik ze een sprookje waarin ze graag willen geloven. Als ik hetzelfde zaaltje leeg wil hebben, dan verkondig ik ze hetzelfde Evangelie als mijn Heere, want bij Hem liepen ze ook massaal weg toen ze aanstoot aan Hem en Zijn woorden namen.

Het Evangelie of het Woord is geen product waar handel mee te drijven is, maar de Waarheid Die God laat verkondigen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. Je mag alleen al om die reden niets veranderen aan de inhoud. Je kunt het Woord alleen definiëren, verkondigen en vasthouden. Verkondigen doe je in de wereld. Vasthouden doe je in de eredienst.

"Werp dan uw vrijmoedigheid niet weg, die een grote beloning met zich meebrengt. Want u hebt volharding nodig, opdat u, na het volbrengen van de wil van God, de vervulling van de belofte zult verkrijgen. Want: Nog een heel korte tijd en Hij Die komt, zal komen en niet uitblijven. Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven, en als iemand zich onttrekt, Mijn ziel heeft in hem geen behagen. Wij zijn echter geen mensen die zich onttrekken en daardoor naar het verderf gaan, maar mensen die geloven, tot behoud van hun ziel." (Hebreeën 10:35-39)


Als je criterium is dat je dan maar lege kerken moet hebben omdat je anders niet verkondigen kan wat het zuivere woord van God is dan schiet je de bal mis. En als je Hebreeën 10 werkelijk het woord onttrekken wilt gebruiken dan moet je kijken wat het eigenlijk betekend, en dat betekend echt niet het zich als kerklid onttrekken aan de kerk die in je dorp staat. Dat is helaas wel de visie van mensen die zeggen dat hun kerk in hun dorp de enige ware kerk is en daardoor ga je op de zelfde manier om met het evangelie als de Farizeeërs deden, WIJ JODEN, WIJ KINDEREN VAN ABRAHAM.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor naamloos » 15 apr 2019 12:02

DeDwaler schreef:Eerst is het omdat het off-topic zou zijn, nu is het omdat er niet op je argumenten wordt ingegaan.
De reden is nog steeds dezelfde nl. te veel tijd en energie voor een off topic reactie die naar mijn inschatting hoogstwaarschijnlijk toch verwijderd gaat worden. Wat je verder noemt zei ik over een eventueel nieuw topic. Je moet niet doen alsof ik steeds wat anders zeg.
DeDwaler schreef:Je veroorlooft je wel om mij van alles en nog wat aan te wrijven, lieve Naamloos. Nu zit ik daar verder niet mee, want ik ben hier niet om mijn eigen eer te verdedigen, maar een dwaallicht wil ik niet zijn! Als mijn knip en plakwerk niet deugt dan wil ik graag horen waarom en wat er precies niet deugt. Je mag van mij hetzelfde verlangen.
Ik heb dat meerdere keren gedaan met als resultaat wat ik in mijn vorige post beschreef. Ook in dit topic: pagina 12 zo apr 07, 2019 9:26 am.
En op pagina 13 ma apr 08, 2019 12:13 pmn leg ik uit wat ik tegen knip en plakwerk heb. Een knip en plak-theologie noem ik dat.
Daarbij was het meer algemeen beboelt dan speciaal tegen jou. Ik had het over theologie, en het lijkt me een beetje al te dol om er vanuit te gaan dat jij in je eentje een bepaalde theologische contructie vertegenwoordigt. (daar is ie te herkenbaar voor trouwens)
DeDwaler schreef:Er staan geen tegenstrijdigheden in de Bijbel.
Zeker wel.
DeDwaler schreef:Als er schijnbaar al tegenstrijdigheden in de Bijbel staan, dan komt dat door onze eigen onrechtvaardigheid.
Nee, de Bijbel verandert niet als mensen onrechtvaardige dingen doen. Er staat wat er staat ongeacht hoe je bezig bent.
DeDwaler schreef:De mens verwijt God dat Zijn wegen niet recht zijn, maar het zijn onze eigen wegen die niet recht zijn.
Het zou fijn zijn als je ''de mens'' voor zichzelf zou laten spreken ipv alles wat er in de Bijbel staat zonder onderscheid op iedereen toe te passen.

In een poging weer richting het topic-onderwerp te komen (en ook een beetje als reactie op jouw posts) herhaal ik mezelf even (ietsjes aangepast): Omdat theologie nou eenmaal de neiging heeft om alles kloppend te krijgen in een model/systeem zou ik het zeer waarderen om daar zeker 90%,minder van in de preken te verwerken.
Wat mij betreft gewoon aansluiten op de werkelijkheid die we ervaren en daar, per onderwerp, de Bijbelse principes op toepassen.
De waarheid kan immers alles aan, linksom of rechtsom (linkse of rechtse theologie bedoel ik daarmee).
In feite maakt de tijd, nu of in het hiernamaals, niets uit in het doorzien van het hoe, wat en waarom m.b.t. bekering, geloof en wedergeboorte.

Ik vind het niks om mensen dingen voor te houden die ze helemaal niet zien en ervaren, daar kun je in de praktijk niets mee. Het wordt vaak alleen maar als voorwaarde gezien die je hebben moet voordat er überhaupt van geloof en wedergeboorte sprake kan zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Dorpeling » 15 apr 2019 14:50

Veendam schreef:Als je criterium is dat je dan maar lege kerken moet hebben omdat je anders niet verkondigen kan wat het zuivere woord van God is dan schiet je de bal mis.



Dus eigenlijk zeg je hier dat je dan maar niet het zuivere woord moet verkondigen om de kerken vol te houden? De mensen een sprookje vertellen zodat ze graag terugkomen, omdat dat is wat ze graag willen horen? Dus naar de mond praten?

Het is maar net waar je voorkeur ligt.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2019 16:22

Dorpeling schreef:Dus eigenlijk zeg je hier dat je dan maar niet het zuivere woord moet verkondigen om de kerken vol te houden? De mensen een sprookje vertellen zodat ze graag terugkomen, omdat dat is wat ze graag willen horen? Dus naar de mond praten?

Het is maar net waar je voorkeur ligt.


Nee, dat wordt niet gezegd. Er wordt eerder gesteld dat als je een zaal vol wil hebben, je een sprookje moet vertellen en als je hem leeg wil hebben, je het zuivere evangelie moet vertellen. Maar dat kerken leeglopen als de bijbelse waarheid er klinkt lijkt me niet helemaal bijbels te onderbouwen. Net als wat anderen soms zeggen, dat kerken leeglopen als je niet de waarheid vertelt en vol blijven als het evangelie er maar bijbels klinkt overigens.

DeDwaler schreef:De mens verwijt God dat Zijn wegen niet recht zijn, maar het zijn onze eigen wegen die niet recht zijn.


Dat klinkt heel mooi en vroom en ik denk dat het voor een groot deel ook waar is. Lastige is alleen dat mensen dit vaak gebruiken als argument naar anderen toe, om hun standpunten te bekritiseren, maar zelden leidt het tot het besef dat hun eigen wegen, leringen, dogma's en interpretaties van de bijbel daarom ook wel eens onjuist kunnen zijn / fouten kunnen bevatten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 15 apr 2019 18:21

De toekomstige erediensten moeten in ieder geval niet zo gaan als de reacties van dedwaler, waarbij selectief antwoorden gegeven worden.
De liefde van God staat op nummer 1 samen met Genade.
Dan komt er een relatie hebben God, en vanuit die relatie met God komt de rest vanzelf wel.
Zo simpel is het evangelie.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Dorpeling » 15 apr 2019 21:11

Marnix schreef:Nee, dat wordt niet gezegd. Er wordt eerder gesteld dat als je een zaal vol wil hebben, je een sprookje moet vertellen en als je hem leeg wil hebben, je het zuivere evangelie moet vertellen. Maar dat kerken leeglopen als de bijbelse waarheid er klinkt lijkt me niet helemaal bijbels te onderbouwen.


Mij wel. De bijbelse waarheid klinkt ons niet zo fijn in de oren. Want het zuivere evangelie is 'genade alleen redt' , en dat is niet wat een mens wil horen. Zo gauw het daarover gaat, hoeft het niet meer. Om dat te zien hoef je alleen maar diverse topics op RW te openen. Een mens moet gedwongen worden om tot God te komen. Bijbels bewijs?

'Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;'
'En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.'
'Nochtans zeggen zij tot God: Wijk van ons, want aan de kennis Uwer wegen hebben wij geen lust.
Wat is de Almachtige, dat wij Hem zouden dienen? En wat baat zullen wij hebben, dat wij Hem aanlopen zouden?'
'Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.'

Dat kun je geloven, of niet. Maar wanneer je nooit de aangeboren afkeer ingezien hebt die een mens heeft tegen God, ben ik bang dat je jezelf niet goed kent.

Veendam schreef:De toekomstige erediensten moeten in ieder geval niet zo gaan als de reacties van dedwaler, waarbij selectief antwoorden gegeven worden.
De liefde van God staat op nummer 1 samen met Genade.
Dan komt er een relatie hebben God, en vanuit die relatie met God komt de rest vanzelf wel.
Zo simpel is het evangelie.


Ik ben het met je eens dat er gesproken moet worden over Zijn liefde en genade. Dat Is Hij ook. 'Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe'

Maar dat alleen zou erg eenzijdig zijn. Een 'lieve, goede en genadige God' willen we allemaal wel.
Ook de andere kant moet klinken. Het is een tweesnijdend scherp zwaard. God is niet alleen liefde! Hij is ook recht, en rechtvaardig. Zijn heiligheid vraagt om recht. Hij zal als Rechter komen. Het is Bijbels om ook Zijn toorn, wraak, het oordeel, de zonde en de noodzaak van bekering niet te verzwijgen. Dat deed Jezus Zelf ook niet.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Yoshi

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Yoshi » 15 apr 2019 21:16

Misschien een idee om daadwerkelijk inhoudelijk in te gaan op de openingspost om die persoon een handje te helpen?

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Dorpeling » 15 apr 2019 21:35

Yoshi schreef:Misschien een idee om daadwerkelijk inhoudelijk in te gaan op de openingspost om die persoon een handje te helpen?


Het gaat nog steeds over de inhoud van de eredienst..
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2019 22:11

Dorpeling schreef:Mij wel. De bijbelse waarheid klinkt ons niet zo fijn in de oren. Want het zuivere evangelie is 'genade alleen redt' , en dat is niet wat een mens wil horen. Zo gauw het daarover gaat, hoeft het niet meer. Om dat te zien hoef je alleen maar diverse topics op RW te openen. Een mens moet gedwongen worden om tot God te komen. Bijbels bewijs?


Vreemd. Dat genade alleen redt is namelijk wel de boodschap die ik iedere zondag mag horen en dat is volgens mij ook wat de meeste gemeenteleden willen horen. Het is ook de boodschap die de eerste christenen van de apostelen horen wilden. Je hebt gelijk, het is niet wat we van nature willen horen maar christenen zijn door Hem veranderd en willen dit wel horen. En hongerige zoekers worden door het evangelie van alleen genade weer door Hem gegrepen.

'Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;'
'En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.'
'Nochtans zeggen zij tot God: Wijk van ons, want aan de kennis Uwer wegen hebben wij geen lust.
Wat is de Almachtige, dat wij Hem zouden dienen? En wat baat zullen wij hebben, dat wij Hem aanlopen zouden?'
'Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.'


Ik haal die laatste er even uit. Een psalm die wordt aangehaald in romeinen 3. De hele Romeinenbrief is prachtig in balans als het gaat om twee dingen: “niet uit verdienste, alles is genade” en “alleen door geloof (en niet door de wet) is er vrijspraak”. De rechtvaardige zal door het geloof leven. De oproep tot geloof blijft staan en nee, daar verdien je niks mee.

Dat kun je geloven, of niet. Maar wanneer je nooit de aangeboren afkeer ingezien hebt die een mens heeft tegen God, ben ik bang dat je jezelf niet goed kent.


Mee eens. Maar wanneer iemand niet heeft ontdekt dat Hij je verandert zodat je je oude mens wegdoet en je de nieuwe mens aantrekt (dat is een Bijbelse oproep) ben ik bang dat zo iemand God niet kent.



Ik ben het met je eens dat er gesproken moet worden over Zijn liefde en genade. Dat Is Hij ook. 'Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe'

Maar dat alleen zou erg eenzijdig zijn. Een 'lieve, goede en genadige God' willen we allemaal wel.
Ook de andere kant moet klinken. Het is een tweesnijdend scherp zwaard. God is niet alleen liefde! Hij is ook recht, en rechtvaardig. Zijn heiligheid vraagt om recht. Hij zal als Rechter komen. Het is Bijbels om ook Zijn toorn, wraak, het oordeel, de zonde en de noodzaak van bekering niet te verzwijgen. Dat deed Jezus Zelf ook niet.


Mee eens. Dat is een ander verhaal trouwens, want juist bij een evenwichtige boodschap moet de oproep tot geloof en bekering klinken en geen bekeer je maar dat wil je niet. Dat deed Jezus ook niet. Bekeer je want God is liefde en daarom gaf Hij Zijn Zoon zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft!
Maar in de kerk moet je wel nadenken over hoe je de gemeente ziet en in de eerste plaats aanspreekt. Als vijanden van God of als kinderen van Hem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2019 22:14

Dorpeling schreef:Het gaat nog steeds over de inhoud van de eredienst..


Ik hoopte nog op een reactie op dit:

Marnix schreef:Goede vragen. Wat ik zelf wel eens mis en wat Gravo denk ik ook voor een deel bedoelt staat denk ik redelijk los van de predikant. Je kan in de kerk een ontzettend goede preek horen, wat voedsel voor de geest is, maar toch wat missen in de samenkomsten. Juist niet alleen het luisteren wat grotendeels een individuele aangelegenheid is. Zelf een goede boodschap horen, er door gesterkt worden, geestelijk voedsel tot je krijgen. Het is goed, maar als het is goed is is samen kerk zijn meer. Wat deel je samen, wat doe je samen, hoe leef je samen als gemeente van Jezus Christus, hoe leef je samen het leven door de Geest, vanuit de vrucht en de gaven van de Geest? Kerk zijn is zoveel meer (of zou zoveel meer moeten zijn) dan een goede preek horen toch?


Hoe kijk je daar tegenaan? (Dat in een poging om weer wat meer naar de openingsvraag van dit topic terug te gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 15 apr 2019 23:22

Dorpeling schreef:Mij wel. De bijbelse waarheid klinkt ons niet zo fijn in de oren. Want het zuivere evangelie is 'genade alleen redt' , en dat is niet wat een mens wil horen. Zo gauw het daarover gaat, hoeft het niet meer. Om dat te zien hoef je alleen maar diverse topics op RW te openen. Een mens moet gedwongen worden om tot God te komen. Bijbels bewijs?

'Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;'
'En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.'
'Nochtans zeggen zij tot God: Wijk van ons, want aan de kennis Uwer wegen hebben wij geen lust.
Wat is de Almachtige, dat wij Hem zouden dienen? En wat baat zullen wij hebben, dat wij Hem aanlopen zouden?'
'Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.'

Dat kun je geloven, of niet. Maar wanneer je nooit de aangeboren afkeer ingezien hebt die een mens heeft tegen God, ben ik bang dat je jezelf niet goed kent.



Ik ben het met je eens dat er gesproken moet worden over Zijn liefde en genade. Dat Is Hij ook. 'Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe'

Maar dat alleen zou erg eenzijdig zijn. Een 'lieve, goede en genadige God' willen we allemaal wel.
Ook de andere kant moet klinken. Het is een tweesnijdend scherp zwaard. God is niet alleen liefde! Hij is ook recht, en rechtvaardig. Zijn heiligheid vraagt om recht. Hij zal als Rechter komen. Het is Bijbels om ook Zijn toorn, wraak, het oordeel, de zonde en de noodzaak van bekering niet te verzwijgen. Dat deed Jezus Zelf ook niet.


Waar staat in de Bijbel dat mensen gedwongen moeten worden om wederomgeboren te worden ?
We zijn toch geen moslims van accepteer het anders gaat je kop er af ?
Gods Liefde die Hij voor jou heeft die drijft je vanzelf naar Hem toe als je die liefde leert kennen.
Gods Liefde voor jou drijft jou tot het beleiden van je zonde, maar nooit van God af maar altijd naar God toe.
De aangeboren afkeer kan een mens van nature wel hebben en dat is juist de reden dat ze opnieuw geboren moeten worden.
Dan zijn er andere AANGEBOREN DINGEN die wel van waarde zijn omdat ze horen bij de NIEUWE MENS !
Iemand die wederomgeboren is die valt helemaal niet onder het oordeel, die komt niet voor de rechterstoel van Christus.
Jezus is niet mijn Rechter, maar mijn Bevrijder die alles voor mij heeft gedragen en volbracht.
Het enigste wat ik elke dag wil horen is dat God tegen mij zegt: Goed gedaan mijn zoon !

Als dat je levensinstelling is dan ga je in de onderlinge relaties met elkaar ook anders met elkaar om en dan kan je ook spreken van de gemeenschap van de Heiligen, want wij zijn geen zondaars meer maar Heiligen. Koningen en Priesters voor God.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2019 07:41

Jezus is denk ik ook je rechter maar Hij spreekt je vrij. Dat us ook de functie van een rechter, onschuldigen vrijspreken. En je bent rechtmatig onschuldig, door Hem. Dat is het wonder van genade. En Hij is zoveel meer dan een rechter voor ons.

(Kleine aanvulling)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor naamloos » 16 apr 2019 09:05

Dorpeling schreef: De bijbelse waarheid klinkt ons niet zo fijn in de oren. Want het zuivere evangelie is 'genade alleen redt' , en dat is niet wat een mens wil horen.
Dorpeling schreef:Een 'lieve, goede en genadige God' willen we allemaal wel.
:?: Snap je het zelf nog? De mens wil niet, maar allemaal toch ook weer wel?
God is liefde, goed, genadig ... Genade heb je niet nodig als er geen schuld is. dus prima toch als de mensen Hem willen!
Mij heeft het altijd heel goed in mn oren geklonken hoor.
Dorpeling schreef: Een mens moet gedwongen worden om tot God te komen. Bijbels bewijs?

'Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;'
'En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.'
'Nochtans zeggen zij tot God: Wijk van ons, want aan de kennis Uwer wegen hebben wij geen lust.
Wat is de Almachtige, dat wij Hem zouden dienen? En wat baat zullen wij hebben, dat wij Hem aanlopen zouden?'
'Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.'

Dwingen is niet alleen te vertalen met: noodzaken, drijven tot, door geweld, bedreigingen enz. Maar ook met: door toestemming, smeekbeden enz. Net zoals het 'trekken'' van de Vader te vertalen is met slepen, trekken door inwendige kracht, leiden, dringen.
Zeg maar, iemand prijst Jezus en zijn evangelie zo liefdevol aan dat er mensen zijn die er door aangetrokken worden en zich er door laten meeslepen en zich er aan overgeven. Dat past ook veel beter bij hoe de Bijbelse boodschap doorgaans verwoord wordt. Bijvoorbeeld:
"En laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets".
"Wij zijn dan gezanten namens ​Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens ​Christus​ smeken wij: laat u met God verzoenen."
"Zij nu die zijn woord met vreugde aannamen, werden ​gedoopt." enz. enz. enz.

God dwingt een mens niet, Hij nodigt, biedt aan, smeekt zelfs. Het is niet door kracht en geweld, maar door Zijn Geest.
Maar daar is de mens volop bij betrokken, want die mens kiest zelf ook, neemt aan, bekeert zich, en gelooft.
Of hij doet het tegenovergestelde door de H.G. te weerstaan.
Dit zegt de HEER over Zerubbabel: Niet door eigen kracht of macht zal hij slagen, maar met de hulp van mijn Geest.
Deze tekst staat in de context van de herbouw van de temel: Voor Zerubbabel verandert zelfs de hoogste berg in een vlakte; onder luid gejuich zal hij de gevelsteen aandragen.’
Maar we weten allemaal dat de herbouw van de tempel geen eenzijdig of een gedwongen werk was. Er staat zelf: Zerubbabel​ zal deze tempel eigenhandig voltooien, zoals hij hem eigenhandig heeft gegrondvest.

Dorpeling schreef:Dat kun je geloven, of niet. Maar wanneer je nooit de aangeboren afkeer ingezien hebt die een mens heeft tegen God, ben ik bang dat je jezelf niet goed kent.
Ik acht het hoogst onwaarschijnlijk dat mensen zichzelf door en door doorgronden.
Maar gelukkig hangt je redding niet af van het kennen van jezelf.
Of je nou tot Jezus komt vanwege zelfkennis of vanwege Zijn beminnelijkheid, iedereen is welkom.
Zij die een afkeer van Hem hebben willen niet en komen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten