Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor Yoshi » 11 apr 2019 14:26

Ik zie ook een mooie lijn met de oproep van de paus van afgelopen kerst;


Paus Franciscus heeft maandag, tijdens de kerstnachtmis in de Sint-Pietersbasiliek in Rome, de menselijke hebzucht en overdreven consumptiedrang veroordeeld. Hij herinnerde eraan dat ,,niet materiële rijkdom, maar liefde het leven voedt’’.

Rest;
https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~afea70a9/

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor Teus » 11 apr 2019 15:41

StillAwake schreef:Hanteer je die regel voor jezelf ook?
Er is namelijk ook een categorie die vindt dat de rijken zich om de armen moeten bekommeren, zonder dat ze daarin zelf ook hun verantwoordelijkheid nemen.

Jazeker anders kom ik er niet mee.

StillAwake schreef:Bovendien: als je tienduizenden euro's op de bank hebt staan kan dat ook inhouden dat je op een verstandige manier een reservepot achter de hand hebt.

Dat zien we dan verschillend. Ik weet zeker dat wanneer je geeft op de manier dat je het voor God doet, dat als je zelf geld nodig hebt God daarvoor een oplossing heeft.

StillAwake schreef:Daarnaast wil ik opmerken dat het jou slechts aangaat wat jijzelf doet, en niet dat wat een ander doet. Daar kun je een mening over hebben, maar het gaat je uiteindelijk niet aan.

Mij gaat het niet aan maar het blijft mijn mening maar het gaat God wel aan dat je alles wat je doet kan verantwoorden tegenover Hem.
Jouw huis, je auto, en ook je geld is niet van jou, het van God. Daarom dien je er mee om te gaan zoals Hij het wil.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor StillAwake » 12 apr 2019 09:31

Teus schreef:Dat zien we dan verschillend. Ik weet zeker dat wanneer je geeft op de manier dat je het voor God doet, dat als je zelf geld nodig hebt God daarvoor een oplossing heeft.

Er staat ook nog eens zoiets geschreven als: Gij zult God niet verzoeken...
Als je al je geld weggeeft onder het motto: tzt zal Hij mij wel helpen bots je in mijn ogen met dat principe.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor Teus » 12 apr 2019 10:09

StillAwake schreef:Er staat ook nog eens zoiets geschreven als: Gij zult God niet verzoeken...
Als je al je geld weggeeft onder het motto: tzt zal Hij mij wel helpen bots je in mijn ogen met dat principe.


Ik zie dat als schuilen achter bepaalde feiten.
Als je een afhankelijk leven met God hebt probeer je ook alles met Hem en voor Hem te doen, anders is het geen afhankelijk leven.
Als je grote uitgaven wil doen vraag je om goedkeuring.
Als je wat geld hebt dan vraag je Hem o.a. of Hij je kenbaar wil maken wie er hulp nodig hebt.
Wanneer je dat mag weten kan het wel eens lastig worden wat God van je vraagt maar tevens vraagt Hij ook vertrouwen, overigens altijd.
Dus StillAwake het is geen verzoeking, het gaat niet om principes maar het gaat om vertrouwen.

Als je iets oprecht voor God doet, ook al gaat het aan je hart, je krijgt er altijd iets voor terug en is altijd beter dan, in dit geval, wat je weggeeft.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor coby6 » 12 apr 2019 10:53

Teus schreef:Jazeker anders kom ik er niet mee.


Dat zien we dan verschillend. Ik weet zeker dat wanneer je geeft op de manier dat je het voor God doet, dat als je zelf geld nodig hebt God daarvoor een oplossing heeft.

Ja zo heb ik het ook altijd geleerd, dus altijd maar weggeven en nooit zelf wat spaargeld hebben. Toen we in de financiele ellende kwamen, ging mijn pa z'n spaarpot aanbreken. Die had wel netjes vooruit gedacht. Een middenweg lijkt me het beste. Als je altijd maar mensen geeft, maken ze ook gewoon misbruik van je. Mijn oom had zoveel geld. Boerderij verkocht aan de gemeente, omdat er een snelweg kwam. Alles gaf ie aan het goeie doel. Hij leefde zo karig als wat. Gebakken uien at ie als groente. Een keer had ie een paar duizend aan de EO gegeven en toen had ie zelf echt niks meer en waren ze wel zo aardig om het terug te geven. Toen m'n tante overleed, kwam er zo'n irritant mens altijd zielig
doen en om geld zeuren. Gaf ie weet ik hoeveel geld aan dat mens. Altijd maar keurig sparen en superzuinig leven en een ander maakt er misbruik van. Al te goed is buurmans gek.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor coby6 » 12 apr 2019 10:57

Mijn broer heeft duizenden op z'n bankrekening. Hij krijgt geen pensioen. Dan spaart ie het zo. Kwam ik zo'n vent tegen die maar van iedereen geld afjat. En maar zeuren. Die wou maar wat graag z'n centen hebben. Ga weg man. Uitvreter. Zoek zelf een baan.
Bij m'n moeder in de kerk zit een eendenboer. Werkt keihard. Nemen ze 2 van die uitvreters in huis met 2 kinderen, want oh ze waren zo zielig. Weigeren om mee te werken daar. Alleen maar uitvreten en op z'n kosten teren. Doei.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor StillAwake » 12 apr 2019 11:00

Teus schreef:Ik zie dat als schuilen achter bepaalde feiten.
Als je een afhankelijk leven met God hebt probeer je ook alles met Hem en voor Hem te doen, anders is het geen afhankelijk leven.
Als je grote uitgaven wil doen vraag je om goedkeuring.
Als je wat geld hebt dan vraag je Hem o.a. of Hij je kenbaar wil maken wie er hulp nodig hebt.
Wanneer je dat mag weten kan het wel eens lastig worden wat God van je vraagt maar tevens vraagt Hij ook vertrouwen, overigens altijd.
Dus StillAwake het is geen verzoeking, het gaat niet om principes maar het gaat om vertrouwen.

Als je iets oprecht voor God doet, ook al gaat het aan je hart, je krijgt er altijd iets voor terug en is altijd beter dan, in dit geval, wat je weggeeft.

Ergens heb je gelijk, maar God heft ons nergens gezegd ons gezond verstand (wat we ook gekregen hebben) aan de kant te zetten.
Hij adviseert ons om, als we een toren bouwen, de bouwkosten vantevoren in kaart te brengen.
Hij adviseert ons om op Hem te vertrouwen, maar raadt ons nergens aan het gezond verstand dan maar los te laten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor StillAwake » 12 apr 2019 11:01

coby6 schreef:Mijn broer heeft duizenden op z'n bankrekening. Hij krijgt geen pensioen. Dan spaart ie het zo. Kwam ik zo'n vent tegen die maar van iedereen geld afjat. En maar zeuren. Die wou maar wat graag z'n centen hebben. Ga weg man. Uitvreter. Zoek zelf een baan.
Bij m'n moeder in de kerk zit een eendenboer. Werkt keihard. Nemen ze 2 van die uitvreters in huis met 2 kinderen, want oh ze waren zo zielig. Weigeren om mee te werken daar. Alleen maar uitvreten en op z'n kosten teren. Doei.

Niet iedereen die het niet breed heft is een uitvreter, maar het komt inderdaad wel voor!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor coby6 » 12 apr 2019 11:11

StillAwake schreef:Niet iedereen die het niet breed heft is een uitvreter, maar het komt inderdaad wel voor!

Nee gelukkig niet, maar degenen die je onder druk zetten en om geld zeuren zijn het meestal wel. Die echte armen hoor je niet.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor naamloos » 12 apr 2019 11:16

Teus schreef:Dat zien we dan verschillend. Ik weet zeker dat wanneer je geeft op de manier dat je het voor God doet, dat als je zelf geld nodig hebt God daarvoor een oplossing heeft.
Teus schreef:Ik zie dat als schuilen achter bepaalde feiten.
Als je een afhankelijk leven met God hebt probeer je ook alles met Hem en voor Hem te doen, anders is het geen afhankelijk leven.
Als je grote uitgaven wil doen vraag je om goedkeuring.
Als je wat geld hebt dan vraag je Hem o.a. of Hij je kenbaar wil maken wie er hulp nodig hebt.
Wanneer je dat mag weten kan het wel eens lastig worden wat God van je vraagt maar tevens vraagt Hij ook vertrouwen, overigens altijd.
Ik zie dat als een geestelijke onvolwassenheid. Niets zelfstandig doen maar bij elk wissewasje vragen hoe of wat.
Volwassenen weten voor welke principes ze staan, nemen hun verantwoordelijkheid en gebruiken het verstand wat ze hebben gekregen.
Evengoed ben je dan afhankelijk van God (Hij heeft je zelf opgevoed middels ...) en kun je op Hem vertrouwen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor Teus » 12 apr 2019 12:11

StillAwake schreef:Ergens heb je gelijk, maar God heft ons nergens gezegd ons gezond verstand (wat we ook gekregen hebben) aan de kant te zetten.
Hij adviseert ons om, als we een toren bouwen, de bouwkosten vantevoren in kaart te brengen.
Hij adviseert ons om op Hem te vertrouwen, maar raadt ons nergens aan het gezond verstand dan maar los te laten.


Ik zie niet dat ik de indruk gewekt heb dat we geen eigen verantwoordelijkheid hebben.
We hebben het over geven en besteden van geld. Wanneer je wasmachine het begeeft en een nieuwe koopt ligt dat anders dan wanneer je een caravan koopt. We nemen beslissingen en vragen of God daarin mee wil gaan. Dan kun je ook vragen, dat doe ik wel, als U het niet wil kap het dan maar af.
Het is goed om in alles God mee te vragen maar het is, misschien wel mooier, ook goed om eens te vragen of je met God mee mag.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor StillAwake » 12 apr 2019 12:23

Teus schreef:Ik zie niet dat ik de indruk gewekt heb dat we geen eigen verantwoordelijkheid hebben.
We hebben het over geven en besteden van geld. Wanneer je wasmachine het begeeft en een nieuwe koopt ligt dat anders dan wanneer je een caravan koopt. We nemen beslissingen en vragen of God daarin mee wil gaan. Dan kun je ook vragen, dat doe ik wel, als U het niet wil kap het dan maar af.
Het is goed om in alles God mee te vragen maar het is, misschien wel mooier, ook goed om eens te vragen of je met God mee mag.

Dat klopt.
Maar bij die wasmachine weet je dat het ding na een jaar of 15 aan het eind van zijn technische levensduur is. Hetzelfde weet je van je auto, je fiets, en ook van je caravan.
Het is dan de bedoeling dat je tegen de tijd dat de techniek je in de steek laat voldoende geld opgepot hebt om een nieuwe te kunnen kopen.
Dat heet "sparen". Als je alles weggeeft, en dan "onvoorzien" voor de kosten van een dergelijk apparaat staat en moet gaan hopen dat het goed komt heb je in mijn ogen je verantwoordelijkheid niet gebruikt.

En wat betreft de caravan: uiteindelijk ben je met zo'n ding goedkoper uit dan wanneer je een huisje huurt. En dat in onze jachtige maatschappij het een eerste levensbehoefte geworden is om er af en toe even helemaal uit te zijn staat voor mij als een paal boven water.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor Teus » 12 apr 2019 12:38

StillAwake schreef:Dat klopt.
Maar bij die wasmachine weet je dat het ding na een jaar of 15 aan het eind van zijn technische levensduur is. Hetzelfde weet je van je auto, je fiets, en ook van je caravan.
Het is dan de bedoeling dat je tegen de tijd dat de techniek je in de steek laat voldoende geld opgepot hebt om een nieuwe te kunnen kopen.
Dat heet "sparen". Als je alles weggeeft, en dan "onvoorzien" voor de kosten van een dergelijk apparaat staat en moet gaan hopen dat het goed komt heb je in mijn ogen je verantwoordelijkheid niet gebruikt.

En wat betreft de caravan: uiteindelijk ben je met zo'n ding goedkoper uit dan wanneer je een huisje huurt. En dat in onze jachtige maatschappij het een eerste levensbehoefte geworden is om er af en toe even helemaal uit te zijn staat voor mij als een paal boven water.


Ik sprak over hebben van tienduizenden euro's en heb toch niet gezegd dat je alles weg moet geven?


Ik ben toch van mening dat wasmachine harder nodig is dan die caravan. Er zijn mensen die een fietsvakantie houden en uitgeruster zijn dan mensen die de andere kant van de wereld zoeken. Het is maar waar je behoefte aan hebt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor StillAwake » 12 apr 2019 12:43

Teus schreef:Ik sprak over hebben van tienduizenden euro's en heb toch niet gezegd dat je alles weg moet geven?


Ik ben toch van mening dat wasmachine harder nodig is dan die caravan. Er zijn mensen die een fietsvakantie houden en uitgeruster zijn dan mensen die de andere kant van de wereld zoeken. Het is maar waar je behoefte aan hebt.

Als je uitrekent wat je aan reserves nodig hebt kom je al gauw aan tienduizenden euro's, vandaar wellicht onze verwarring.
En wat betreft die vakanties: ik ga uitermate sober op vakantie, omdat ik het fijn vind. En daardoor tot rust kom.
Dat kan voor een ander anders liggen.
Ik word gek als ik op een strand gezet word, een ander aou voor geen goud het hooggebergte ingaan.
Wat voor jou goed werkt kan voor een ander heel anders liggen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor naamloos » 12 apr 2019 13:23

https://cip.nl/72822-dr-sam-janse-de-vr ... -volksdeel
Hmm, als ik deze foto zie denk ik ''doe eens gek en doe je haar los.''

Maar goed, ik kan eigenlijk ook niet goed begrijpen hoe we onze derde-vierde auto/vakantie ... kunnen nemen terwijl we weten dat anderen niet eens het eten kunnen betalen voor hun kinderen, laat staan een zorgverzekering.
Ik heb wel eens gelezen dat mensen die een dak boven hun hoofd hebben, een zorgverzekering hebben, en minimaal 1x per te eten hebben tot de 10 % rijksten van de wereld behoren.
En vaak moet alles ook zo goedkoop mogelijk, ten koste van ....????

Dan speelt het ook wel door mijn hoofd: heb ik liever reserve voor een eventueel ... of geef ik aan een direct noodgeval!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten