Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor Prisma23 » 10 apr 2019 12:16

Aardig artikel in het RD

https://www.rd.nl/kerk-religie/vrouwen- ... -1.1559986

Geeft aan dat ook binnen de GG rentmeesterschap de aandacht gaat krijgen die het in mijn ogen verdient.

Eén zin viel mij wel op:

De predikant deed geen uitspraak over mensen die er dure vakanties op na houden. „Ik weet niet wat ze geven aan de zending en aan goede doelen.”

Is dit een GG vorm van aflaat (het door goede daden opheffen van de straf op een zonde) of zie ik het verkeerd?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor Chaya » 10 apr 2019 13:07

Prisma23 schreef:Is dit een GG vorm van aflaat (het door goede daden opheffen van de straf op een zonde) of zie ik het verkeerd?

Wat voor de een een dure vakantie is, is voor de ander gewoon betaalbaar.
En dan ook nog, hoe vaak gaat iemand en met welk vervoer?
Probeer de nuance eens in het oog te houden ipv een gereformeerd kerkverband te beschuldigen van aflaat.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2019 14:57

Prisma23 schreef:Aardig artikel in het RD

https://www.rd.nl/kerk-religie/vrouwen- ... -1.1559986

Geeft aan dat ook binnen de GG rentmeesterschap de aandacht gaat krijgen die het in mijn ogen verdient.

Eén zin viel mij wel op:

De predikant deed geen uitspraak over mensen die er dure vakanties op na houden. „Ik weet niet wat ze geven aan de zending en aan goede doelen.”

Is dit een GG vorm van aflaat (het door goede daden opheffen van de straf op een zonde) of zie ik het verkeerd?

Dat slaat nergens op.
Ten eerste: als een vakantie voor de 1 duur is kan hij voor een ander goedkoop zijn.
Ten tweede: als iemand het hele jaar sober leeft, en 1 weekje wat luxer leeft: wat is daar mis mee/
Ten derde: waar bemoeit degene die de vraag stelde zich mee?
Ten vierde: ik neem aan dat de vraagstelster (het was een vrouwendag) zelf ook maar 1 paar schoenen heeft, in een vreselijk oud diahatsutje rijdt, droge rijst met doperwtjes en een klein stukje kiloknallerkip eet, haar garderobe (dus ook de hoed) bij een kringloopwinkel vandaan getoverd heeft en in haar woonkamer de peertjes aan het plafond, het bouwbehang en de kale betonnen vloer als belangrijkste stylingkenmerken heeft?

Je kunt niet in andermans portemonee kijken. De man die een Porsche rijdt, een villa bewoont en de allernieuwste telefoon heeft kan naar verhouding meer van zijn geld overhouden en weggeven dan iemand die in de bijstand zit en een oud barrel rijdt, nog niet mobiel bereikbaar is en in een sociale huurwoning woont.

Bovendien is het ook zo dat je met die dure vakantie juist ook weer mensen aan het werk zet, waardoor de welvaart beter verdeeld raakt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor Prisma23 » 10 apr 2019 18:52

StillAwake schreef:knip knip

Je kunt niet in andermans portemonee kijken. De man die een Porsche rijdt, een villa bewoont en de allernieuwste telefoon heeft kan naar verhouding meer van zijn geld overhouden en weggeven dan iemand die in de bijstand zit en een oud barrel rijdt, nog niet mobiel bereikbaar is en in een sociale huurwoning woont.

Bovendien is het ook zo dat je met die dure vakantie juist ook weer mensen aan het werk zet, waardoor de welvaart beter verdeeld raakt.


Je slaat de spijker op z'n kop. Dit is wat ik bedoel, een gevalletje Romeinen 6 vers 1 Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor coby6 » 10 apr 2019 20:10

StillAwake schreef: en in haar woonkamer de peertjes aan het plafond

Lijkt mijn woonkamer wel. Ik heb wel van die afdekdingen, maar dat geschroef erop en eraf is zo'n gedoe. Lekker goed scherp licht ook met peertjes. Niks mis mee. :lol:

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor Teus » 11 apr 2019 09:50

StillAwake schreef:Dat slaat nergens op.
Ten eerste: als een vakantie voor de 1 duur is kan hij voor een ander goedkoop zijn.
Ten tweede: als iemand het hele jaar sober leeft, en 1 weekje wat luxer leeft: wat is daar mis mee/
Ten derde: waar bemoeit degene die de vraag stelde zich mee?
Ten vierde: ik neem aan dat de vraagstelster (het was een vrouwendag) zelf ook maar 1 paar schoenen heeft, in een vreselijk oud diahatsutje rijdt, droge rijst met doperwtjes en een klein stukje kiloknallerkip eet, haar garderobe (dus ook de hoed) bij een kringloopwinkel vandaan getoverd heeft en in haar woonkamer de peertjes aan het plafond, het bouwbehang en de kale betonnen vloer als belangrijkste stylingkenmerken heeft?


Het gaat er m.i. niet om of de vakantie duur of goedkoop is, het gaat er om of je het voor God kunt verantwoorden.

StillAwake schreef:Je kunt niet in andermans portemonee kijken. De man die een Porsche rijdt, een villa bewoont en de allernieuwste telefoon heeft kan naar verhouding meer van zijn geld overhouden en weggeven dan iemand die in de bijstand zit en een oud barrel rijdt, nog niet mobiel bereikbaar is en in een sociale huurwoning woont.

Bovendien is het ook zo dat je met die dure vakantie juist ook weer mensen aan het werk zet, waardoor de welvaart beter verdeeld raakt.


Het gaat er niet om hoeveel je weggeeft, de een kan uiteraard meer weggeven dan de ander maar het gaat er om wat je weggeeft. Iemand die een ton per jaar verdient en 1000 euro weggeeft, geeft minder weg dan iemand die 40.000 verdient en 500 weggeeft.

Ik ben van mening dat het niet goed is wanneer iemand tienduizenden euro's op de bank heeft staan zonder met regelmaat wat weg te geven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Yoshi

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor Yoshi » 11 apr 2019 09:53

Prisma23 schreef:Is dit een GG vorm van aflaat (het door goede daden opheffen van de straf op een zonde) of zie ik het verkeerd?

Zijn we daar als christenen niet heel vaak mee bezig? En niet alleen als christenen, ook mensen die het klimaat hoog in het vaandel hebben zitten (en geen christen zijn).

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor coby6 » 11 apr 2019 09:57

Grappig, ik krijg hier een advertentie tussen. Vier uw vakantie bij Europarcs!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor StillAwake » 11 apr 2019 12:30

Teus schreef:Ik ben van mening dat het niet goed is wanneer iemand tienduizenden euro's op de bank heeft staan zonder met regelmaat wat weg te geven.

Hanteer je die regel voor jezelf ook?
Er is namelijk ook een categorie die vindt dat de rijken zich om de armen moeten bekommeren, zonder dat ze daarin zelf ook hun verantwoordelijkheid nemen.

Bovendien: als je tienduizenden euro's op de bank hebt staan kan dat ook inhouden dat je op een verstandige manier een reservepot achter de hand hebt.
Daarnaast wil ik opmerken dat het jou slechts aangaat wat jijzelf doet, en niet dat wat een ander doet. Daar kun je een mening over hebben, maar het gaat je uiteindelijk niet aan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor StillAwake » 11 apr 2019 12:33

coby6 schreef:Grappig, ik krijg hier een advertentie tussen. Vier uw vakantie bij Europarcs!

Ik ken Europarcs niet: valt dat onder de sobere vakanties?
Overigens is mijn persoonlijke ervaring dat de vakantie mooier wordt naarmate hij soberder wordt. Niks zo mooi als een boerencamping ;-)
Jaren geleden voor 427,- campingkosten 4 weken op vakantie geweest (2 volwassenen, 2 kleine kinderen).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor Chaya » 11 apr 2019 12:35

coby6 schreef:Grappig, ik krijg hier een advertentie tussen. Vier uw vakantie bij Europarcs!

Ja, ik van een dure auto :lol:
Teus schreef:Ik ben van mening dat het niet goed is wanneer iemand tienduizenden euro's op de bank heeft staan zonder met regelmaat wat weg te geven.

Dat is tegenwoordig geen vermogen meer, net zomin als iemand met 1 miljoen euro miljonair genoemd wordt. In theorie dan wel, maar je telt niet mee in de Quote.
Ik hoorde laatst een preek over de weduwe met de 2 penninkjes, haar hele bezit, en ze gaf het weg.
Zou ik dat kunnen, dacht ik toen? Het antwoord was nee.
Vorige maand was het biddag, wij zijn dan gewoon een hoger bedrag te geven, maar je rekent onwillekeurig toch wel vooruit. Er ligt een OZB rekening, rekening van de garage, dierenkliniek, belastingaangifte...
We zitten vaak vast met de pinnen in de grond, dieper dan we beseffen. :oops:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor Chaya » 11 apr 2019 12:38

StillAwake schreef:Overigens is mijn persoonlijke ervaring dat de vakantie mooier wordt naarmate hij soberder wordt. Niks zo mooi als een boerencamping ;-)
Jaren geleden voor 427,- campingkosten 4 weken op vakantie geweest (2 volwassenen, 2 kleine kinderen).

Nee dat vind ik dus juist niet. Als ik geen geld heb voor een vakantie, ga ik niet.
Heb ik een klein budget boek ik liever een B&B of hotel voor 1 of 2 nachten met een comfortabel bed en heerlijk diner. Dan ben ik al tevreden.
Ik snap mensen niet zo goed die 3 of 4 keer per jaar op vakantie gaan. Ook al heb je het geld ervoor.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor StillAwake » 11 apr 2019 12:42

Chaya schreef:Nee dat vind ik dus juist niet. Als ik geen geld heb voor een vakantie, ga ik niet.
Heb ik een klein budget boek ik liever een B&B of hotel voor 1 of 2 nachten met een comfortabel bed en heerlijk diner. Dan ben ik al tevreden.
Ik snap mensen niet zo goed die 3 of 4 keer per jaar op vakantie gaan. Ook al heb je het geld ervoor.

Ik kan best een uitgebreidere vakantie betalen, maar geniet het meest van de soberheid op een camping.
Ik heb 1 keer 2 weken op een all-inclusive resort gezeten. Ik had het er na een uur al wel gezien ;-)
Eten in restaurants en slapen in dure hotels heb ik jaren lang in de baas zijn tijd gedaan, wellicht heeft dat ermee te maken.

Lekker in volmaakte rust op een camping in het donker, flesje wijn erbij, sigaartje erbij, gitaartje erbij...
Heerlijk.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor Chaya » 11 apr 2019 12:44

StillAwake schreef:Ik kan best een uitgebreidere vakantie betalen, maar geniet het meest van de soberheid op een camping.
Ik heb 1 keer 2 weken op een all-inclusive resort gezeten. Ik had het er na een uur al wel gezien ;-)
Eten in restaurants en slapen in dure hotels heb ik jaren lang in de baas zijn tijd gedaan, wellicht heeft dat ermee te maken.

Lekker in volmaakte rust op een camping in het donker, flesje wijn erbij, sigaartje erbij, gitaartje erbij...
Heerlijk.

Klinkt als je puberjaren SA. :wink:
Maar jij bent een beetje blasé begrijp ik. Dat snap ik wel hoor, want dan is dat toch ook weer gewoon. Luxe went snel.
Maar ik ga geen 50 weken kromliggen om 2 weken krom te kunnen liggen (naar Jan Blaaser) :lol:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vrouwen GG bezinnen zich op dure vakanties, sober leven en uitdelen

Berichtdoor StillAwake » 11 apr 2019 12:53

Chaya schreef:Klinkt als je puberjaren SA. :wink:
Maar jij bent een beetje blasé begrijp ik. Dat snap ik wel hoor, want dan is dat toch ook weer gewoon. Luxe went snel.
Maar ik ga geen 50 weken kromliggen om 2 weken krom te kunnen liggen (naar Jan Blaaser) :lol:

Wellicht zit ik nog steeds in mijn puberjaren ;-)

Maar ik geef wel toe dat tijdens zo'n avondje vrijwel altijd een BBQ staat te gloeien, en dat ik mijn vakantie het liefst in het hooggebergte doorbreng, waarbij ik pas echt tot rust kom als ik in de bergen wandel.
In mijn puberjaren ooit wel eens aan zee gestaan. Als ik dat leuk had gevonden had ik wellicht wel een hotelmens geweest ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten