Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2019 09:29

Race406 schreef:En daarom is er in het verleden besloten dat in voorkomende gevallen de minst ver strekkende kerkorde zal gelden. Dat maakt een en ander wat minder diffuus lijkt me :wink:


Dat is wel wat kort door de bocht. Zie bijvoorbeeld:
https://hansbugel.nl/minst-verstrekkende-kerkorde
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2019 09:54

MoesTuin schreef:Toch wel schrikken als je dit artikel leest bij de NOS.

https://nos.nl/artikel/2278856-christel ... dheid.html


Dan schiet het door mij de woorden van de Heer

"Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.


Klopt, lastige vraag is: is die oproep tot eenheid een die gaat over kerkverbanden of over (plaatselijke) eenheid tussen kerkverbanden? Dat is vaak de spagaat. Want beide vormen gaan over eenheid in de Kerk van Christus. En als plaatselijke kerken worden beperkt door het landelijke kerkverband is dat de keuze die ze moeten maken. Gaan we voor eenheid met ons kerkverband of voor eenheid met andere plaatselijke kerken? De praktijk leert dat plaatselijke kerken dan niet snel geneigd zijn om te zeggen: we moeten onze plaatselijke eenheid / samenwerking maar opzeggen want onze landelijke synode biedt er niet voldoende ruimte voor.

Het is een lastig verhaal omdat de CGK zelf zo divers is, van heel behoudend tot progressief, van veel overeenkomsten met bijvoorbeeld de HHK tot veel overeenkomsten met bijvoorbeeld de NGK / GKV. Niets doen om de boel bij elkaar te houden gaat denk ik averechts werken. De enige optie om het kerkverband bij elkaar te houden is denk ik als men de onderlinge verschillen accepteert en daarin elkaar de ruimte geeft. Maar als een deel vrouwen in het ambt om maar een heet hangijzer te noemen echt onbijbels vindt zal dat denk ik niet snel gebeuren. En dan zou de CGK in de huidgw vorm wel eens haar langste tijd gehad kunnen hebben. Of dat heel erg is weet ik zo net nog niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2019 10:19

Marnix schreef:Klopt, lastige vraag is: is die oproep tot eenheid een die gaat over kerkverbanden of over (plaatselijke) eenheid tussen kerkverbanden? Dat is vaak de spagaat. Want beide vormen gaan over eenheid in de Kerk van Christus. En als plaatselijke kerken worden beperkt door het landelijke kerkverband is dat de keuze die ze moeten maken. Gaan we voor eenheid met ons kerkverband of voor eenheid met andere plaatselijke kerken? De praktijk leert dat plaatselijke kerken dan niet snel geneigd zijn om te zeggen: we moeten onze plaatselijke eenheid / samenwerking maar opzeggen want onze landelijke synode biedt er niet voldoende ruimte voor.
Landelijke eenheid is sowieso slechts eenheid op papier, omdat je elkaar uiteindelijk op straat niet tegenkomt als "landelijk verenigde broeders en zusters".
Bovendien is "landelijk" een vreemde tussenstap. Waarom niet Europees of wereldwijd?
Plaatselijke eenheid lijkt mij echter vele malen dichter bij de Bijbelse oproep te liggen. Eenheid met broeders en zusters die je op straat tegen komt, met wie je op een sportvereniging zit, waarmee je op een verjaardag een biertje drinkt en waarmee je samen je straat leefbaar tracht te houden straalt meer uit naar de buitenwereld dan wanneer je het roerend eens bent met iemand die je nog nooit gezien hebt omdat hij aan de andere kant van het land woont...
Marnix schreef:Het is een lastig verhaal omdat de CGK zelf zo divers is, van heel behoudend tot progressief, van veel overeenkomsten met bijvoorbeeld de HHK tot veel overeenkomsten met bijvoorbeeld de NGK / GKV. Niets doen om de boel bij elkaar te houden gaat denk ik averechts werken. De enige optie om het kerkverband bij elkaar te houden is denk ik als men de onderlinge verschillen accepteert en daarin elkaar de ruimte geeft. Maar als een deel vrouwen in het ambt om maar een heet hangijzer te noemen echt onbijbels vindt zal dat denk ik niet snel gebeuren. En dan zou de CGK in de huidgw vorm wel eens haar langste tijd gehad kunnen hebben. Of dat heel erg is weet ik zo net nog niet.

Wellicht hebben de landelijke verbanden sowieso hun langste tijd gehad. Enerzijds omdat de wereld internationaler is geworden (wij krijgen op 1 dag meer buitenlandse invloeden, nieuws en kunstuitingen binnen dan onze grootouders in hun hele leven), anderzijds omdat de maatschappij individualistischer wordt, en lokale samenwerkingen belangrijker worden.
Lijkt me winst!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2019 11:15

StillAwake schreef:Landelijke eenheid is sowieso slechts eenheid op papier, omdat je elkaar uiteindelijk op straat niet tegenkomt als "landelijk verenigde broeders en zusters".
Bovendien is "landelijk" een vreemde tussenstap. Waarom niet Europees of wereldwijd?
Plaatselijke eenheid lijkt mij echter vele malen dichter bij de Bijbelse oproep te liggen. Eenheid met broeders en zusters die je op straat tegen komt, met wie je op een sportvereniging zit, waarmee je op een verjaardag een biertje drinkt en waarmee je samen je straat leefbaar tracht te houden straalt meer uit naar de buitenwereld dan wanneer je het roerend eens bent met iemand die je nog nooit gezien hebt omdat hij aan de andere kant van het land woont...
Wellicht hebben de landelijke verbanden sowieso hun langste tijd gehad. Enerzijds omdat de wereld internationaler is geworden (wij krijgen op 1 dag meer buitenlandse invloeden, nieuws en kunstuitingen binnen dan onze grootouders in hun hele leven), anderzijds omdat de maatschappij individualistischer wordt, en lokale samenwerkingen belangrijker worden.
Lijkt me winst!


Mij uiteindelijk ook, hoewel ik de waarde van een lndelijk verband (of internationaal) wel inzie. Alleen niet de waarde van tal van door de tijd heen gevormde kerkverbanden die elkaar op veel vlakken ook overlappen. Wat dat betreft zou ik er niet rouwig om zijn als er een herverdeling zou plaatsvinden die zou resulteren in veel minder landelijke verbanden. Dus bijvoorbeeld een verband met NGK / GKV / Progressieve tak van de CGK, PKN en een verband van HHK, conservatieve tak van PKN, CGK etc. Hoe het ook is, de liefde voor een kerk / verband moet altijd ondergeschikt zijn aan de liefde voor Christus en Zijn Kerk. Wat dan betreft vind ik verbanden niet zo belangrijk. De vraag moet altijd zijn: waar is Christus en Zijn Kerk het meest mee gediend. Dan kan je nog tot verschillende inzichten komen overigens, ik wil niet stellen dan mensen die veel liefde voor een kerkverband hebben, daarom dus minder liefde voor Zijn Kerk zouden hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 10 apr 2019 15:00

Marnix schreef: En dan zou de CGK in de huidge vorm wel eens haar langste tijd gehad kunnen hebben. Of dat heel erg is weet ik zo net nog niet.


Voor de mensen die nu in de CGK kerken is dat menselijk bezien uiteraard heel erg en diep ingrijpend.
Maar in het licht van Christus gezien, is dit in Geloof en het inzien van de wegen die God gaat doorgaande zijn (niet stoppend, door niets en niemand) Hij het werk dat Hij begonnen is nooit zal loslaten.
Het gaat hierbij er ook om of de huidige leden van de CGK dit kunnen zien (overstijgend)
Uiteindelijk zijn we te samen Gemeente van Christus.
Als dat maar gezien wordt en troost mag geven omdat het toch een feit zal worden dat alles niet bij hetzelfde zal gaan blijven met geloof in de heilige Geest die door gaat, doorwerkt.....Zijn werk zal nooit stoppen, dat we dat in Geloof en Vertrouwen mogen bezien en inzien en het in overgave en positiviteit hier ook in mee kunnen in de nieuwe wegen die bewandeld zullen gaan worden voor nu en in de toekomst, enkel in het rotsvaste Geloof en Vertrouwen op en in de Heer, Hij overziet het geheel (daar waar wij er niet veel meer van snappen soms)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 10 apr 2019 15:04

Race406 schreef:Een zijn. Inderdaad. Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee? Homoseksualiteit accepteren ja of nee? Ik denk hier zelf heel genuanceerd over. Echter hebben we in onze kerken afspraken gemaakt met elkaar. En als je bepaalde afspraken wilt wijzigen of helemaal van tafel wilt hebben, dan dien je de kerkelijke weg te bewandelen, zoals dat dan zo netjes heet. En niet "je zin doordrukken". Dat past niet in de gemeente van Christus! En daarbij krijg je dan vroeg of laat een enorme puinhoop. Ik ben benieuwd wat de komende synode oplevert..

in aansluiting op mijn reactie aan Marnix
Dat klopt, de kerkelijke weg en regels kunnen ook veel in de weg (gaan) staan.
de CGK heb ik altijd een mooi kerkverband gevonden vanwege het kerkverband met de breedste breedte in Leer en Mogelijkheden voor vele Christenen wat op de één of andere manier altijd wel aardig samenging.
Maar de tijd waarin we leven gaat verder, waarin ik zeker de veelal ondergewaardeerde rol van de heilige Geest naar boven wil belichten omdat ik werkelijk geloof dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn en Hij verder gaat (dan wij ons soms kunnen voorstellen)
Ook in de genoemde onderwerpen die je benoemd.
Het oordeel is aan Hem hierin ook, we mogen zoveel in Geloof en Vertrouwen aan Hem overgeven hierin.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 07 jun 2019 20:28

Fijn voor betreffende gemeente...
En dat na ruim 20 jaren wachten....
Dapper om te kiezen voor de overtuiging!

https://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-ngk- ... um=twitter

Er gaan nog wel meer christelijke gereformeerde kerken hen volgen.....
Zo ook de generale synode van de CGK die dit jaar hierover o.a. vergaderd....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Race406 » 07 jun 2019 21:44

MoesTuin schreef:Fijn voor betreffende gemeente...
En dat na ruim 20 jaren wachten....
Dapper om te kiezen voor de overtuiging!

https://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-ngk- ... um=twitter

Er gaan nog wel meer christelijke gereformeerde kerken hen volgen.....
Zo ook de generale synode van de CGK die dit jaar hierover o.a. vergaderd....
Ik heb het vaker gezegd misschien. Ik denk heel genuanceerd over de vrouw in het ambt. Maar we hebben in de CGK afspraken met elkaar gemaakt. En daar hebben de kerken zich aan te houden. Punt uit. Wil je een afspraak veranderen dan dien je de kerkelijke weg te bewandelen. Punt uit. Levert dat niets op dan zijn er 2 mogelijkheden: 1. Je legt je erbij neer. 2. Je legt je er niet bij neer. Consequentie is dan dat je je aansluit bij een kerkverband waar wel is toegestaan wat jij wilt. Punt uit.
Als iedereen in de kerk maar gaat doen wat hij of zij leuk vindt dan krijg je een janboel. En zo ga je in de gemeente van Christus niet met elkaar om. Punt uit.
Als je iets wilt maar jouw kerkverband is er (nog) niet aan toe dan houdt het op. Liefde en verdraagzaamheid gaat 2 kanten op inderdaad. Maar je zin doordrijven heeft getuigt niet van liefde. Wil je toch persé doorgaan met jouw ideeën dan moet je opzouten en als gemeente lekker naar de NGK, GKV of PKN overgaan. Dan past jouw gemeente blijkbaar niet meer bij de CGK. Als de synode het goedkeurt dan is dat wat mij betreft geen probleem. Echter is de manier waarop een aantal gemeenten nu de synode proberen over te halen, door gewoon te gaan doen wat ze zelf willen, te gek voor woorden. En voor dat ik een lading bagger over me heen krijg: als je het hebt over de minste moeten zijn dan heb je gelijk. Ik verwijs je dan graag naar Paulus. Hij schrijft in 1 Korinthe 8 vers 13: "Daarom, als voedsel mijn broeder-of-zuster ten val brengt, eet ik tot in der eeuwigheid geen vlees meer, om mijn broeder-of-zuster niet ten val te brengen." Paulus past zich hierbij aan aan het minst ruime geweten. En dat zou Arnhem en consorten sieren........
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2019 23:38

Dubbel
Laatst gewijzigd door Marnix op 07 jun 2019 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2019 23:40

Race406 schreef:Ik heb het vaker gezegd misschien. Ik denk heel genuanceerd over de vrouw in het ambt. Maar we hebben in de CGK afspraken met elkaar gemaakt. En daar hebben de kerken zich aan te houden. Punt uit. Wil je een afspraak veranderen dan dien je de kerkelijke weg te bewandelen. Punt uit. Levert dat niets op dan zijn er 2 mogelijkheden: 1. Je legt je erbij neer. 2. Je legt je er niet bij neer. Consequentie is dan dat je je aansluit bij een kerkverband waar wel is toegestaan wat jij wilt. Punt uit.
Als iedereen in de kerk maar gaat doen wat hij of zij leuk vindt dan krijg je een janboel. En zo ga je in de gemeente van Christus niet met elkaar om. Punt uit.
Als je iets wilt maar jouw kerkverband is er (nog) niet aan toe dan houdt het op. Liefde en verdraagzaamheid gaat 2 kanten op inderdaad. Maar je zin doordrijven heeft getuigt niet van liefde. Wil je toch persé doorgaan met jouw ideeën dan moet je opzouten en als gemeente lekker naar de NGK, GKV of PKN overgaan. Dan past jouw gemeente blijkbaar niet meer bij de CGK. Als de synode het goedkeurt dan is dat wat mij betreft geen probleem. Echter is de manier waarop een aantal gemeenten nu de synode proberen over te halen, door gewoon te gaan doen wat ze zelf willen, te gek voor woorden. En voor dat ik een lading bagger over me heen krijg: als je het hebt over de minste moeten zijn dan heb je gelijk. Ik verwijs je dan graag naar Paulus. Hij schrijft in 1 Korinthe 8 vers 13: "Daarom, als voedsel mijn broeder-of-zuster ten val brengt, eet ik tot in der eeuwigheid geen vlees meer, om mijn broeder-of-zuster niet ten val te brengen." Paulus past zich hierbij aan aan het minst ruime geweten. En dat zou Arnhem en consorten sieren........


Het siert ze ook wel dat ze niet snel kiezen voot de aangedragen makkelijkste weg: als het je niet bevalt ga je maar ergens anders heen. Ook al is men 23 jaar geleden al tot de conclusie gekomen dat vrouwen in het ambt Bijbels gezien geen probleem is. En heeft men inmiddels al we ontdekt dat de cgk zo divers is dat men dat voorlopig niet in de volle breedte zal accepteren. Er is al een jarenlange impasse waardoor er niets gebeurt. En in een gemeente met meerdere denominaties gaat dat wel een keer wringen. En dan kan je naast de teksten van Paulus (die overigens ook aangeeft dat je elkaar niet koet veroordelen, ook als je het minst ruime (of zwakke) geweten hebt) ook wel wat teksten over eenheid tegenover stellen. Je moet elkaar niet veroordelen maar wel de ruimte geven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 08 jun 2019 00:38

Race406 schreef:Ik heb het vaker gezegd misschien. Ik denk heel genuanceerd over de vrouw in het ambt. Maar we hebben in de CGK afspraken met elkaar gemaakt. En daar hebben de kerken zich aan te houden. Punt uit. Wil je een afspraak veranderen dan dien je de kerkelijke weg te bewandelen. Punt uit. Levert dat niets op dan zijn er 2 mogelijkheden: 1. Je legt je erbij neer. 2. Je legt je er niet bij neer. Consequentie is dan dat je je aansluit bij een kerkverband waar wel is toegestaan wat jij wilt. Punt uit.
Als iedereen in de kerk maar gaat doen wat hij of zij leuk vindt dan krijg je een janboel. En zo ga je in de gemeente van Christus niet met elkaar om. Punt uit.
Als je iets wilt maar jouw kerkverband is er (nog) niet aan toe dan houdt het op. Liefde en verdraagzaamheid gaat 2 kanten op inderdaad. Maar je zin doordrijven heeft getuigt niet van liefde. Wil je toch persé doorgaan met jouw ideeën dan moet je opzouten en als gemeente lekker naar de NGK, GKV of PKN overgaan. Dan past jouw gemeente blijkbaar niet meer bij de CGK. Als de synode het goedkeurt dan is dat wat mij betreft geen probleem. Echter is de manier waarop een aantal gemeenten nu de synode proberen over te halen, door gewoon te gaan doen wat ze zelf willen, te gek voor woorden. En voor dat ik een lading bagger over me heen krijg: als je het hebt over de minste moeten zijn dan heb je gelijk. Ik verwijs je dan graag naar Paulus. Hij schrijft in 1 Korinthe 8 vers 13: "Daarom, als voedsel mijn broeder-of-zuster ten val brengt, eet ik tot in der eeuwigheid geen vlees meer, om mijn broeder-of-zuster niet ten val te brengen." Paulus past zich hierbij aan aan het minst ruime geweten. En dat zou Arnhem en consorten sieren........


Het is een breed kerkgenootschap de CGK.
Dat heb ik altijd mooi gevonden.
Maar ik ben bang dat dit nu zal op gaan breken.
De synode CGK moet hier iets mee, duidelijkheid, met welke consequenties dan ook.
En dat zal hoe dan ook verdrietig worden, hoewel ik hoop op toch toenadering omdat ik sterk voor Eenheid in Christus ben als gemeente van Hem.
Ik geloof ook sterk in de heilige Geest die doorwerkt en hoop een verfrissende vernieuwende wind die door de Synode van de CGK zal waaien gaan in Geloof en in Zijn Geest (niet de leerstellingen die aloude regels waarin we ons houvast proberen te behouden omdat het zo vertrouwd is)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 08 jun 2019 11:30

Race406 schreef:Ik heb het vaker gezegd misschien. Ik denk heel genuanceerd over de vrouw in het ambt. Maar we hebben in de CGK afspraken met elkaar gemaakt. En daar hebben de kerken zich aan te houden. Punt uit.

Precies!
Door dit gedram wordt de CGK kapot gemaakt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Race406 » 08 jun 2019 13:48

We kunnen wel allemaal zielig gaan lopen doen dat we zo graag vrouwelijke ambtsdragers willen, maar als de kerk dat niet toestaat dan moet je je aan de minst ruime gewetens houden denk ik. In de praktijk is het niet zo zwart wit altijd, maar de discussie over een vrouwelijke ambtsdrager is van een heel ander kaliber dan de discussie over een gezang in de eredienst, een vertaling of een berijming.
Als onze kinderen iets willen en wij verbieden dat en vertellen er ook bij waarom, dan gaan ze nog wel eens zeuren om hun zin te krijgen. Dat krijgen ze dan niet. Doen ze alsnog wat ze graag willen dan krijgen ze straf.
Ik neig ernaar om dat ook hier maar te doen. Als de kerken doorzetten dan gaan ze in tegen de landelijke regels, en de uiterste sanctie is dat de kerkenraad wordt afgezet. Regels zijn regels. Staat het je niet aan en kun je ook via de kerkelijke weg niet je zin krijgen dan moet je je als gemeente aansluiten bij een kerkverband waar je je wel thuis voelt.
Jammeren dat je je zo intens CGK voelt en zo verbonden bent met het kerkverband klinkt volstrekt onlogisch.
Nogmaals: als de synode een besluit neemt om de vrouwen wel in de ambten toe te laten, dan zal ik daar niet om weg gaan.
Als de synode besluit om praktiserend (wat een &*!@#$ uitdrukking vind ik dat eigenlijk.....) homoseksuele broeders en zusters in volle rechten en plichten te laten meedoen in de gemeente, dan zal ik daar niet om weg gaan.
Maar dit geneuzel gaat me kilometers de geestelijke keel uithangen.
De synode moet hier streng tegen optreden. Maar het zal wel net zo gaan als met de gemeenten waar praktiserend homoseksuele broeders en zusters, tegen de synodebesluiten in, allang in bijna alles worden toegelaten. Er wordt niets tegen gedaan. "FOEI! Dat is in onze hartelijke overtuiging tegen Schrift en belijdenis. Je mag het niet meer doen hoor!" En als het dwarse kind (lees: gemeente) toch doordraaft dan gebeurt er niets.....
Slapheid ten top. De boel bij elkaar houden? Het wordt tijd dat er besluiten worden genomen, en die dan ook worden gehandhaafd! Of alles toelaten en de rechterflank gaat eruit, of het keihard verbieden en optreden tegen gemeenten die er tegenin gaan. Met als gevolg dat de linkerflank eruit gaat. Het zij dan maar zo. Maar roepen dat we "degelijk Gereformeerd" willen zijn maar vervolgens niets tegen allerlei zaken doen die in jouw beleving (lees de beleving van de synode) ingaan, dat tekent je eigen ongeloofwaardigheid.
Ik ben bang dat ofwel de CGK zeer "verrechtst" doordat "links" er uiteindelijk uitgaat, of zeer "verlinkst" doordat "rechts" er uiteindelijk uitgaat.
Misschien (en hierin ben ik het een beetje met Moestuin en Marnix eens) moeten we als CGK eens kijken wat onze houdbaarheid nog is tussen alle andere kerkverbanden die allemaal om het hardst roepen dat ze allemaal Gereformeerder dan Gereformeerd zijn. Misschien wordt het inderdaad tijd om ons aan te sluiten bij GKV/NGK en dan samen meteen door naar de PKN. De categorie CGK broeders en zusters die dat niet willen/kunnen verantwoorden kunnen naar de GG of de HHK. En er is altijd een clubje die roept dat de Geest overal werkt, en dat "wij" niet beter zijn dan "zij", maar die toch als "Voortgezette Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland en België buiten verband in herstelde oprichting naar artikel 5, 6, 7 én 8" verder gaan. Want hoewel God overal werkt, werkt Hij bij "ons" net ietsjes beter. Wij doen ook niet alles goed roepen we dan met uitgestreken gezichten. Maar we denken stiekem wel dat wij van alle kerken wel het minst fout doen. O,o,o wat mag God blij met ons zijn.
"Dank U Heere, dat wij NIET zijn zoals die GKV en NGK, die afdwalen van den Gereformeerden leer. Dank U helemaal dat wij niet zijn zoals die (in onze behoudende ogen) rotte appel PKN, want daar kan alles. (Bij ons ondertussen bijna ook, maar dat zeggen we U lekker niet). En dank u dat we niet zo bekrompen zijn als de GG, al dan niet Oud, of in Nederland of hersteld of vrij of in oprichting of wat dan ook maar. Dank U wel Heere, U bent goed voor ons, want wij verdienen dat wel blijkbaar." Wij zijn de enig goede kerk. We zeggen het tegenovergestelde, maar denken het wel.
Laten we hier maar eens over nadenken morgen als we "het Feest van de Geest" vieren, en danken dat de Geest is uitgestort en ALLE talen spreekt.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 08 jun 2019 16:29

Race406 schreef:We kunnen wel allemaal zielig gaan lopen doen dat we zo graag vrouwelijke ambtsdragers willen, maar als de kerk dat niet toestaat dan moet je je aan de minst ruime gewetens houden denk ik. In de praktijk is het niet zo zwart wit altijd, maar de discussie over een vrouwelijke ambtsdrager is van een heel ander kaliber dan de discussie over een gezang in de eredienst, een vertaling of een berijming.
Als onze kinderen iets willen en wij verbieden dat en vertellen er ook bij waarom, dan gaan ze nog wel eens zeuren om hun zin te krijgen. Dat krijgen ze dan niet. Doen ze alsnog wat ze graag willen dan krijgen ze straf.
Ik neig ernaar om dat ook hier maar te doen. Als de kerken doorzetten dan gaan ze in tegen de landelijke regels, en de uiterste sanctie is dat de kerkenraad wordt afgezet. Regels zijn regels. Staat het je niet aan en kun je ook via de kerkelijke weg niet je zin krijgen dan moet je je als gemeente aansluiten bij een kerkverband waar je je wel thuis voelt.
Jammeren dat je je zo intens CGK voelt en zo verbonden bent met het kerkverband klinkt volstrekt onlogisch.
Nogmaals: als de synode een besluit neemt om de vrouwen wel in de ambten toe te laten, dan zal ik daar niet om weg gaan.
Als de synode besluit om praktiserend (wat een &*!@#$ uitdrukking vind ik dat eigenlijk.....) homoseksuele broeders en zusters in volle rechten en plichten te laten meedoen in de gemeente, dan zal ik daar niet om weg gaan.
Maar dit geneuzel gaat me kilometers de geestelijke keel uithangen.
De synode moet hier streng tegen optreden. Maar het zal wel net zo gaan als met de gemeenten waar praktiserend homoseksuele broeders en zusters, tegen de synodebesluiten in, allang in bijna alles worden toegelaten. Er wordt niets tegen gedaan. "FOEI! Dat is in onze hartelijke overtuiging tegen Schrift en belijdenis. Je mag het niet meer doen hoor!" En als het dwarse kind (lees: gemeente) toch doordraaft dan gebeurt er niets.....
Slapheid ten top. De boel bij elkaar houden? Het wordt tijd dat er besluiten worden genomen, en die dan ook worden gehandhaafd! Of alles toelaten en de rechterflank gaat eruit, of het keihard verbieden en optreden tegen gemeenten die er tegenin gaan. Met als gevolg dat de linkerflank eruit gaat. Het zij dan maar zo. Maar roepen dat we "degelijk Gereformeerd" willen zijn maar vervolgens niets tegen allerlei zaken doen die in jouw beleving (lees de beleving van de synode) ingaan, dat tekent je eigen ongeloofwaardigheid.
Ik ben bang dat ofwel de CGK zeer "verrechtst" doordat "links" er uiteindelijk uitgaat, of zeer "verlinkst" doordat "rechts" er uiteindelijk uitgaat.
Misschien (en hierin ben ik het een beetje met Moestuin en Marnix eens) moeten we als CGK eens kijken wat onze houdbaarheid nog is tussen alle andere kerkverbanden die allemaal om het hardst roepen dat ze allemaal Gereformeerder dan Gereformeerd zijn. Misschien wordt het inderdaad tijd om ons aan te sluiten bij GKV/NGK en dan samen meteen door naar de PKN. De categorie CGK broeders en zusters die dat niet willen/kunnen verantwoorden kunnen naar de GG of de HHK. En er is altijd een clubje die roept dat de Geest overal werkt, en dat "wij" niet beter zijn dan "zij", maar die toch als "Voortgezette Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland en België buiten verband in herstelde oprichting naar artikel 5, 6, 7 én 8" verder gaan. Want hoewel God overal werkt, werkt Hij bij "ons" net ietsjes beter. Wij doen ook niet alles goed roepen we dan met uitgestreken gezichten. Maar we denken stiekem wel dat wij van alle kerken wel het minst fout doen. O,o,o wat mag God blij met ons zijn.
"Dank U Heere, dat wij NIET zijn zoals die GKV en NGK, die afdwalen van den Gereformeerden leer. Dank U helemaal dat wij niet zijn zoals die (in onze behoudende ogen) rotte appel PKN, want daar kan alles. (Bij ons ondertussen bijna ook, maar dat zeggen we U lekker niet). En dank u dat we niet zo bekrompen zijn als de GG, al dan niet Oud, of in Nederland of hersteld of vrij of in oprichting of wat dan ook maar. Dank U wel Heere, U bent goed voor ons, want wij verdienen dat wel blijkbaar." Wij zijn de enig goede kerk. We zeggen het tegenovergestelde, maar denken het wel.
Laten we hier maar eens over nadenken morgen als we "het Feest van de Geest" vieren, en danken dat de Geest is uitgestort en ALLE talen spreekt.


Race, dank je wel voor je eerlijke en ook kwetsbare bijdrage.
Ben het eigenlijk heel erg met je eens in de grote lijnen en je (over) ziet het goed en ook de taak van de synode van de CGK en zeker niet als laatste....De Heer overziet het geheel en het gaat niet om de CGK of welke kerk dan ook maar om Hem.

Vandaag als je buiten geweest bent voelde je de wind want het waaide flink en krachtig.
de Heilige Geest waait als de wind en men hoort Hem niet en ziet Hem niet zo als de wind onvoorspelbaar is in richting en kracht zo is ook de Geest.
Dat zo de Geest krachtig mag waaien in kerken en gemeenten en in mensen harten, vernieuwend en veranderend in denken.
Kerk, wordt wakker, Gemeente ontwaakt!
In de Heilige Geest.....die muren afbreekt en wegen baant (en niet zich opsluit en zich ruziemakend afscheid en terugtrekt of schuilt achter dogmatiek en regelementen en kerkordes.....en de "heidenen" een veeg uit de pan geeft.)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Race406 » 08 jun 2019 17:31

MoesTuin schreef:Race, dank je wel voor je eerlijke en ook kwetsbare bijdrage.
Ben het eigenlijk heel erg met je eens in de grote lijnen en je (over) ziet het goed en ook de taak van de synode van de CGK en zeker niet als laatste....De Heer overziet het geheel en het gaat niet om de CGK of welke kerk dan ook maar om Hem.

Vandaag als je buiten geweest bent voelde je de wind want het waaide flink en krachtig.
de Heilige Geest waait als de wind en men hoort Hem niet en ziet Hem niet zo als de wind onvoorspelbaar is in richting en kracht zo is ook de Geest.
Dat zo de Geest krachtig mag waaien in kerken en gemeenten en in mensen harten, vernieuwend en veranderend in denken.
Kerk, wordt wakker, Gemeente ontwaakt!
In de Heilige Geest.....die muren afbreekt en wegen baant (en niet zich opsluit en zich ruziemakend afscheid en terugtrekt of schuilt achter dogmatiek en regelementen en kerkordes.....en de "heidenen" een veeg uit de pan geeft.)
MoesTuin, dank je wel. Maar als de Geest gaat werken dan houdt dat niet automatisch in dat men opeens voor de vrouw in het ambt is of wordt. Ik proef met enige regelmaat uit jouw berichten dat mensen en kerken heel anders (moderner) gaan denken als de Geest gaat werken. En dat ben ik, ondanks mijn genuanceerde denken in heel veel zaken, pertinent met je oneens! :wink:
Het kan ook goed zijn dat de gemeenten, die nu iets willen doorvoeren wat niet door de synode is goedgekeurd, terugkomen op hun besluit om toch door te zetten, hiervan aangeven dat ze niet geestelijk hebben gehandeld, en zich houden aan de nu nog geldende regels binnen onze kerken. Of alsnog besluiten om zich ergens anders aan te sluiten, waar hun gedachtengoed wel geaccepteerd wordt. Ik kan het niet genoeg benadrukken: het gaat me niet om de wens op zich. Het gaat me alleen om de manier waarop....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten