weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor elburger » 04 apr 2019 08:13

Het valt mij op dat er een groeiende "weerstand "is tegen mensen die , laat ik het zo zeggen: "van de zwarte kousenkerk" lid zijn.
Ook hier op dit forum lees ik geregeld dat die mensen teveel blijven hangen in hun geloofsopvattingen.
Men moet met de tijd meegaan, lees ik dan en hoor ik ook om mij heen.
Men gaat er van uit dat die mensen op een top christelijk zijn, en vaak worden die mensen hypocrisie verweten, want ja, als men naar een oud gereformeerde kerk gaat dan mag men niet zondigen, welk gebod en welke wet dan ook.
Natuurlijk heeft men als christen het doel zich te onderscheiden als een goed levend mens, levend naar de 10 geboden die God aan Mozes gaf.
Dat moet iedereen, of men nu gelovig is of niet, eenmaal moet ieder mens verantwoording afleggen voor de troon van de Drie-enig God.

Maar waar die "weerstand "vandaan komt , ik weet het niet en begrijp het niet.
Of men nu van de vrij evangelische gemeente lid ben, van een KPN gemeente of van een oud gereformeerde gemeente, welke christelijke kerk dan ook, jij en ik, wij zijn niets meer of minder dan een ander.
Maar wat is het toch altijd triest, ik wordt er zelfs verdrietig van, om te lezen hoe anders denkende, kerkelijk en niet kerkelijk graag lopen te "steken op mensen die, laat ik het eens noemen, "op de Biblebelt" wonen.

Als voorbeeld haal ik er nu eens het geval op Urk bij, enige weken geleden.
Als je leest hoe heel christelijk Urk oven een kam wordt geschoren, dat is te triest voor woorden.
Of neem dat geval van die man uit Spakenburg, ik ken een geval van langere tijd geleden uit Elburg.
De eerste reactie is, oooo dat zijn die van christelijken die elke zondag in de kerk zitten, maar ondertussen gebeurd er dit en dat, en de kranten, tv en sociale media hapt maar al te graag door.
Zonder te weten wat er nu precies aan de hand is en MET het stigmatiseren van heel de gemeenschap.
Dit doet mij zoveel pijn he.
En dan weet ik heel goed wat in de Bijbel staat, er zullen verzoekingen zijn omdat men een kind van God wil zijn, en dan is dit er één van, maar toch, lieve mensen moet men nu echt altijd zoeken naar een verkeerd woord, een verkeerde interpretatie, ja zelfs op dit forum.
Ik lees soms opmerkingen aan deze of gene waarbij ik denk, moet dat nu zo, dit is toch een christelijk forum?!
Heb uw naaste lief als u zelf, doe uw naaste niet aan wat u zelf ook niet aangedaan wilt worden.
Corrigeren is prima, maar soms openlijk aanvallen, dat hoort in onze samenleving niet thuis maar zeker hier niet.

Zal wel weer het een en ander los komen, maar ik moest dit even kwijt.
Iedere christen verdient het niet om in een vakje geplaatst te worden, waar men dan lekker tegenaan mag trappen.

Vale in Domino.
Elburger
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor mona » 04 apr 2019 13:47

Elburger,

bedoel je de weerstand vanuit de wereld of vanuit de kerken onderling?

Vanuit de wereld hoeft de weerstand ons niet te verbazen, en daarover hoeven ook niet zielig te doen, want ze hebben de Heere Jezus bespot, dus ze zullen zijn volgelingen ook bespotten. In 1 Petrus 2 vanaf vers 19 wordt gezegd dat het een eer is om op die manier smaad voor de Heere Jezus te lijden. (alhoewel het wel pijn kan doen, dat wel). De discipelen werden gegeseld en geslagen en zij vonden het een eer om voor Jezus te mogen lijden
Handelingen 5
40 En zij lieten zich door hem overtuigen; en toen zij de apostelen bij zich geroepen hadden, geselden zij hen en geboden hun dat zij niet zouden spreken in de Naam van Jezus, en zij lieten hen gaan.
41 Zij dan gingen weg uit de tegenwoordigheid van de Raad en waren verblijd dat zij waardig geacht waren, omwille van Zijn Naam schandelijk behandeld te worden.

Vanuit de kerken onderling: dat heeft veel met onverdraagzaamheid en hoogmoed te maken.
Geestelijke hoogmoed is een grote zonde binnen vele denominaties. En van daaruit vloeit onverdraagzaamheid naar elkaar toe.
We zijn nog ver verwijdert van het gebed dat de Heere Jezus uitsprak in Johannes 17 : 21 opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn, opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Chaya » 04 apr 2019 15:02

Beste Elburger, jammer dat je deze topictitel gebruikt hebt.
Ik zit zelf in een kerk die in de volksmond zo heette, maar geen enkele vrouw die ooit zwarte kousen heeft gedragen (afgezien van een enkel oud vrouwtje of een hippe jonge meid)
elburger schreef:Maar waar die "weerstand "vandaan komt , ik weet het niet en begrijp het niet.

Als je de weerstand op dit forum bedoelt, ik begrijp wel waar het vandaan komt, dat is niet zo moeilijk.
Katalysators in de discussies zijn de mensen die uit die kerken komen van oorsprong en afgehaakt zijn en daarom zeer vijandig zijn geworden.
Ze laten geen mogelijkheid onverlet om hun oude kerkverband te bekladden en verdacht te maken.
elburger schreef:De eerste reactie is, oooo dat zijn die van christelijken die elke zondag in de kerk zitten, maar ondertussen gebeurd er dit en dat, en de kranten, tv en sociale media hapt maar al te graag door.

Ook daar zijn het altijd diezelfde katalysators, zoals de boulevardpers, GeenStijl en dat soort rioolwebsites.

Grappig is dan dat alles wel op 1 hoop gegooid wordt. De pastoor van hun kerk en dan gaat het over een reformatorische kerk. :D

Zowel de term REFO en de term Zwartekousen kloppen niet (meer).
elburger schreef:Zal wel weer het een en ander los komen,

Ach ja... en je weet ook al van wie. ;/
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Yoshi » 04 apr 2019 15:15

Ik begrijp de openingsbijdrage wel. Maar draai het eens om; hoe kijken deze mensen tegen de PKN aan of tegen de RKK of tegen moslims. Wie goed doet, goed ontmoet. Andersom gaat dat ook op.

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor cornelis » 04 apr 2019 15:49

IK vind dit heel erg.
IK draag deze mensen een warm hart toe.
Ze zijn in het geloof heel serieus,en dat vind ik heerlijk.
We kunnen soms een voorbeeld aan hen hebben.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor lekkerbek » 04 apr 2019 16:22

We geven helaas ook vaak een reden voor vijandigheid. Als de kerk afgelopen is en de kerk stroomt uit en er wordt door voorbijgangers gevraagd of er een modeshow was dan voel ik me beschaamd, we dirken ons dan teveel op denk ik dan. De grootste hoeden komen voorbij, kan nooit de bedoeling zijn van het bedekte hoofd (nee geen discussie over de hoed ;-). )

Of als iedereen de kerk uitloopt en oversteekt zonder te kijken of er een auto of fiets aan komt, die stoppen wel voor ons kerkmensen wordt er blijkbaar gedacht.
Ik hoor regelmatig dat onze meisjes er als hoeren bij lopen, zulke korte rokjes.......

Ik bedoel maar, als we aanleiding geven tot spot moeten we het bij onszelf zoeken. Maar als er gespot wordt omdat we naar de kerk gaan dan moeten we maar bedenken wat mona ook aangeeft: de Heere Jezus werd ook bespot, nog veel erger dan met ons gebeurt!

Als ik hoor dat iemand spot over de zwartekousenkerk dan zeg ik dat ik hier ook naar toe ga. Dat dit een uitdrukking van vroeger is, dat je niet veel zwarte kousen meer tegen zult komen. Maar dat de diensten nog t zelfde zijn, dat we iedere zondag mogen horen wie God wil zijn voor ons, ook als we het steeds weer verprutsen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor elburger » 04 apr 2019 16:55

Chaya schreef
Beste Elburger, jammer dat je deze topictitel gebruikt hebt.


Deze titel heb ik speciaal gebruikt omdat het de "lading dekt" over hetgeen veel over christenen gezegd wordt in mijn omgeving, Veluwe/Urk/Staphorst en ik veronderstel in de gehele "Biblebelt".
Ga zelf naar een oud gereformeerde gemeente , ik kan er dus over meepraten.
De meisjes en vrouwen lopen er modern bij.

Lekkerbek schreef
we dirken ons dan teveel op denk ik dan. De grootste hoeden komen voorbij, kan nooit de bedoeling zijn van het bedekte hoofd (nee geen discussie over de hoed ;-). )

Ik kan zeggen dat mij dat niet opvalt, men draagt hier veelal kleine hoofdbedekking en veelal gaat het mee in een plastic tas of blijft in de kerk liggen.

Chaya schreef

Zowel de term REFO en de term Zwartekousen kloppen niet (meer).

Dat klopt beiden, en eerlijk gezegd vind ik "refoweb" de lading niet dekken, maar dat is mijn conclusie.
Het is spijtig dat er hier nogal eens hatelijk naar/over elkaar wordt gedaan.
Past m.i. niet thuis op deze site,.
Wat dat betreft maar goed dat ik geen admin ben.

Maar wat ik met deze topic wilde bereiken is dat er eens dieper nagedacht wordt aleer men iets gaat roepen over iemand ongeacht naar welke kerk hij of zij ook gaat.
Als men naar de kerk gaat en met volle overtuiging daarvoor leeft, dan maakt het niet uit welke kerk men bezoekt.
Hij of zij is, wil een kind Gods zijn.
En dat is volgens mij het kernpunt van de hele zaak.

En ja, @mona, wie geloofd zal beproevingen om hun geloof ontvangen, dat weet ik, Jezus heeft het ons zelf gezegd.
Dan hoop en bid ik dat men door te leven naar de Geest de kracht mag hebben om weerstand te kunnen bieden.
God is altijd bij ons.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor MoesTuin » 04 apr 2019 19:57

lekkerbek schreef:We geven helaas ook vaak een reden voor vijandigheid. Als de kerk afgelopen is en de kerk stroomt uit en er wordt door voorbijgangers gevraagd of er een modeshow was dan voel ik me beschaamd, we dirken ons dan teveel op denk ik dan. De grootste hoeden komen voorbij, kan nooit de bedoeling zijn van het bedekte hoofd (nee geen discussie over de hoed ;-). )

Of als iedereen de kerk uitloopt en oversteekt zonder te kijken of er een auto of fiets aan komt, die stoppen wel voor ons kerkmensen wordt er blijkbaar gedacht.
Ik hoor regelmatig dat onze meisjes er als hoeren bij lopen, zulke korte rokjes.......

Ik bedoel maar, als we aanleiding geven tot spot moeten we het bij onszelf zoeken. Maar als er gespot wordt omdat we naar de kerk gaan dan moeten we maar bedenken wat mona ook aangeeft: de Heere Jezus werd ook bespot, nog veel erger dan met ons gebeurt!

Als ik hoor dat iemand spot over de zwartekousenkerk dan zeg ik dat ik hier ook naar toe ga. Dat dit een uitdrukking van vroeger is, dat je niet veel zwarte kousen meer tegen zult komen. Maar dat de diensten nog t zelfde zijn, dat we iedere zondag mogen horen wie God wil zijn voor ons, ook als we het steeds weer verprutsen.


Dat waardeer ik nu Lekkerbek, deze eerlijke reactie...waarmee je gelijk :)nico
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor StillAwake » 05 apr 2019 13:06

lekkerbek schreef:We geven helaas ook vaak een reden voor vijandigheid. Als de kerk afgelopen is en de kerk stroomt uit en er wordt door voorbijgangers gevraagd of er een modeshow was dan voel ik me beschaamd, we dirken ons dan teveel op denk ik dan. De grootste hoeden komen voorbij, kan nooit de bedoeling zijn van het bedekte hoofd (nee geen discussie over de hoed ;-). )

Of als iedereen de kerk uitloopt en oversteekt zonder te kijken of er een auto of fiets aan komt, die stoppen wel voor ons kerkmensen wordt er blijkbaar gedacht.
Ik hoor regelmatig dat onze meisjes er als hoeren bij lopen, zulke korte rokjes.......

Ik bedoel maar, als we aanleiding geven tot spot moeten we het bij onszelf zoeken. Maar als er gespot wordt omdat we naar de kerk gaan dan moeten we maar bedenken wat mona ook aangeeft: de Heere Jezus werd ook bespot, nog veel erger dan met ons gebeurt!

Als ik hoor dat iemand spot over de zwartekousenkerk dan zeg ik dat ik hier ook naar toe ga. Dat dit een uitdrukking van vroeger is, dat je niet veel zwarte kousen meer tegen zult komen. Maar dat de diensten nog t zelfde zijn, dat we iedere zondag mogen horen wie God wil zijn voor ons, ook als we het steeds weer verprutsen.

Respect voor je reactie!
Vooral dat "oversteken zonder te kijken" wekt veel wrevel op bij mensen.
Bij ons in het dorp zijn wel eens ruiten ingegooid van iemand die op zondag zijn auto gewassen had. Dan moet je het misschien ook niet raar vinden als de maatschappij een afkeer van je krijgt.
Ook al is het slechts een kleine groep die dit gedrag vertoont: zolang het binnen eigen kring stilzwijgend (?) wordt goedgekeurd is een grotere groep medeplichtig.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor StillAwake » 05 apr 2019 13:10

mona schreef:Elburger,

bedoel je de weerstand vanuit de wereld of vanuit de kerken onderling?

Vanuit de wereld hoeft de weerstand ons niet te verbazen, en daarover hoeven ook niet zielig te doen, want ze hebben de Heere Jezus bespot, dus ze zullen zijn volgelingen ook bespotten. In 1 Petrus 2 vanaf vers 19 wordt gezegd dat het een eer is om op die manier smaad voor de Heere Jezus te lijden. (alhoewel het wel pijn kan doen, dat wel). De discipelen werden gegeseld en geslagen en zij vonden het een eer om voor Jezus te mogen lijden
Handelingen 5
40 En zij lieten zich door hem overtuigen; en toen zij de apostelen bij zich geroepen hadden, geselden zij hen en geboden hun dat zij niet zouden spreken in de Naam van Jezus, en zij lieten hen gaan.
41 Zij dan gingen weg uit de tegenwoordigheid van de Raad en waren verblijd dat zij waardig geacht waren, omwille van Zijn Naam schandelijk behandeld te worden.

Vanuit de kerken onderling: dat heeft veel met onverdraagzaamheid en hoogmoed te maken.
Geestelijke hoogmoed is een grote zonde binnen vele denominaties. En van daaruit vloeit onverdraagzaamheid naar elkaar toe.
We zijn nog ver verwijdert van het gebed dat de Heere Jezus uitsprak in Johannes 17 : 21 opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn, opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt.

Vanuit kerken onderling speelt (naast onbegrip, maar dat geld voor de seculiere maatschappij ook) daarnaast mee dat je als medechristen wordt aangekeken op zaken die in dergelijke kerkverbanden spelen.
Net zoals refo's zaken over het misbruik in de katholieke kerk voor de voeten gegooid kunnen krijgen kunnen progressievere christenen de misstanden (en die zijn er) in refo-hoek moeten verantwoorden. En dat wekt wrevel op.
Zo moet ik op mijn werk uitleggen waarom alle christenen zo positief op de Nashville-verklaring gereageerd hebben.
Een verklaring waar ik niet achter sta, maar die ik toch moet verdedigen om mijn broeders niet af te vallen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2019 13:35

elburger schreef:Het valt mij op dat er een groeiende "weerstand "is tegen mensen die , laat ik het zo zeggen: "van de zwarte kousenkerk" lid zijn.
Ook hier op dit forum lees ik geregeld dat die mensen teveel blijven hangen in hun geloofsopvattingen.
Men moet met de tijd meegaan, lees ik dan en hoor ik ook om mij heen.
Men gaat er van uit dat die mensen op een top christelijk zijn, en vaak worden die mensen hypocrisie verweten, want ja, als men naar een oud gereformeerde kerk gaat dan mag men niet zondigen, welk gebod en welke wet dan ook.
Natuurlijk heeft men als christen het doel zich te onderscheiden als een goed levend mens, levend naar de 10 geboden die God aan Mozes gaf.
Dat moet iedereen, of men nu gelovig is of niet, eenmaal moet ieder mens verantwoording afleggen voor de troon van de Drie-enig God.

Maar waar die "weerstand "vandaan komt , ik weet het niet en begrijp het niet.
Of men nu van de vrij evangelische gemeente lid ben, van een KPN gemeente of van een oud gereformeerde gemeente, welke christelijke kerk dan ook, jij en ik, wij zijn niets meer of minder dan een ander.
Maar wat is het toch altijd triest, ik wordt er zelfs verdrietig van, om te lezen hoe anders denkende, kerkelijk en niet kerkelijk graag lopen te "steken op mensen die, laat ik het eens noemen, "op de Biblebelt" wonen.

Als voorbeeld haal ik er nu eens het geval op Urk bij, enige weken geleden.
Als je leest hoe heel christelijk Urk oven een kam wordt geschoren, dat is te triest voor woorden.
Of neem dat geval van die man uit Spakenburg, ik ken een geval van langere tijd geleden uit Elburg.
De eerste reactie is, oooo dat zijn die van christelijken die elke zondag in de kerk zitten, maar ondertussen gebeurd er dit en dat, en de kranten, tv en sociale media hapt maar al te graag door.
Zonder te weten wat er nu precies aan de hand is en MET het stigmatiseren van heel de gemeenschap.
Dit doet mij zoveel pijn he.
En dan weet ik heel goed wat in de Bijbel staat, er zullen verzoekingen zijn omdat men een kind van God wil zijn, en dan is dit er één van, maar toch, lieve mensen moet men nu echt altijd zoeken naar een verkeerd woord, een verkeerde interpretatie, ja zelfs op dit forum.
Ik lees soms opmerkingen aan deze of gene waarbij ik denk, moet dat nu zo, dit is toch een christelijk forum?!
Heb uw naaste lief als u zelf, doe uw naaste niet aan wat u zelf ook niet aangedaan wilt worden.
Corrigeren is prima, maar soms openlijk aanvallen, dat hoort in onze samenleving niet thuis maar zeker hier niet.

Zal wel weer het een en ander los komen, maar ik moest dit even kwijt.
Iedere christen verdient het niet om in een vakje geplaatst te worden, waar men dan lekker tegenaan mag trappen.

Vale in Domino.
Elburger


Ik begrijp je zorgen en pijn. Wel een paar dingen die ermee te maken hebben:

- ik heb wel gemerkt dan men in de rechterflank net zo goed heel veroordelend kan zijn richting andere christenen die al snel als wereldgelijkvormig, slecht en op andere manieren fout worden weggezet, omdat ze niet voldoen aan eigen denkbeelden die vaak voor een groot deel ook weer puur over cultuur, tradities en gewoonten gaan. Niet dat daarmee goed te praten is als die christenen dan ook veroordelend zijn richting de reformatorische kerken maar het is wel een wisselwerking die niet maar van 1 kant komt. Dat zorgt voor afstand, onbegrip en verwijdering.

- waar ik oprecht moeite mee heb is dat er zoveel twijfel is in bepaalde kerkverbanden, dat men niet durft te gelovigen, dat de avondmaalstafels leeg blijven en velen zich lang of altijd onbekeerd blijven noemen. Maar ondertussen wel precies weten wat de ander goed of fout doet. Naast verschillen in vormen zijn er ook wel degelijk inhoudelijke verschillen en maak ik me over bepaalde dingen ook wel zorgen. Maar goed, zaak is wel om dat soort dingen op een opbouwende manier met elkaar te bespreken en niet op een veroordelende manier. In ieder geval wordt kritiek wel snel afgedaan als veroordeling maar het kan ook opbouwend zijn, vanuit een bepaalde bezorgdheid. Maar dat moet wel op een goede manier besproken worden, niet op een veroordelende manier. Van twee kanten overigens. Maar niet alle kritiek is veroordeling. Kritiek kan ook liefdevol zijn als we het ook liefdevol brengen.

- het is ook goed om eigen gewoonten te toetsen en er kritisch naar te kijken. Hoe kleden we ons en hoe gaan we om met mensen die zich anders kleden. Hoe gastvrij zijn we, naar elkaar, naar andere christenen als we ze onderweg tegenkomen of als ze aanschuiven in de kerkbanken. Maken we bepaalde gewoonten soms niet te heilig, te belangrijk, en zorgt dat niet vaak voor veroordeling, terwijl ze helemaal niet zo belangrijk zijn?

Dat zijn mijn aanvullingen en verder hoop ik dat we hier, verschillend als we zijn, respectvol met elkaar om kunnen gaan en dingen liefdevol bespreken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor coby6 » 05 apr 2019 13:52

Chaya schreef:Beste Elburger, jammer dat je deze topictitel gebruikt hebt.
Ik zit zelf in een kerk die in de volksmond zo heette, maar geen enkele vrouw die ooit zwarte kousen heeft gedragen (afgezien van een enkel oud vrouwtje of een hippe jonge meid)

Ik dacht als kind altijd dat ze letterlijk zwarte kousen hadden en ik vroeg me altijd af waar die lui dan woonden, want ik zag er nooit een. :lol:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor Chaya » 05 apr 2019 16:59

coby6 schreef:Ik dacht als kind altijd dat ze letterlijk zwarte kousen hadden en ik vroeg me altijd af waar die lui dan woonden, want ik zag er nooit een. :lol:

Was je nooit in Staphorst Coby? :wink:
Er waren wel kerkjes waarin relatief veel oudere dames zwarte kousen droegen. Jaren geleden was het gebruikelijk om een jaar en 6 weken in rouwkleding te lopen, en voor vrouwen betekende dit dan ook een zwarte panty.
Dat was meer in de dorpen, dan in de steden.
Bij de dames die nog in klederdracht lopen zie je nog wel het rouwgewaad (geen bontgekleurde kraplap, geen fleurige rokken, zwarte muts)

Dit is gewone rouwkleding
Afbeelding

Ik vind het toch wel iets hebben, vind je niet? Vanmorgen reed ik langs een kerk waarin een rouwdienst was geweest, maar dat was aan de mensen niet te zien. De begrafenisondernemer en de predikant waren de enigen in het zwart.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor coby6 » 05 apr 2019 22:20

Chaya schreef:Was je nooit in Staphorst Coby? :wink:
Er waren wel kerkjes waarin relatief veel oudere dames zwarte kousen droegen. Jaren geleden was het gebruikelijk om een jaar en 6 weken in rouwkleding te lopen, en voor vrouwen betekende dit dan ook een zwarte panty.
Dat was meer in de dorpen, dan in de steden.
Bij de dames die nog in klederdracht lopen zie je nog wel het rouwgewaad (geen bontgekleurde kraplap, geen fleurige rokken, zwarte muts)

Dit is gewone rouwkleding
Afbeelding

Ik vind het toch wel iets hebben, vind je niet? Vanmorgen reed ik langs een kerk waarin een rouwdienst was geweest, maar dat was aan de mensen niet te zien. De begrafenisondernemer en de predikant waren de enigen in het zwart.

Oh prachtig. Ja het heeft zeker wel wat.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: weerstand tegen "zwarte kousenkerk gelovigen".

Berichtdoor hans0166 » 06 apr 2019 07:39

MoesTuin schreef:och och och wat vreselijk snel heb jij toch weer je oordeel klaar op enkel wat jou oogjes zien in het voorbij gaan....


ik lees alleen een constatering.. de veroordeling in deze komt van jou

Chaya schreef:Jaren geleden was het gebruikelijk om een jaar en 6 weken in rouwkleding te lopen, en voor vrouwen betekende dit dan ook een zwarte panty.


ik ken dit nog wel, en het gebeurt nog steeds wel eens. Direct betrokkenen een jaar en 6 weken, waarvan 6 weken zware rouw en een jaar lichtere rouw. Hetgeen niet alleen in kleding maar ook in sociale activiteiten tot uiting kwam/komt.
Hier was/is, het ook niet ongebruikelijk dat ouderen, voornamelijk wanneer partner en/of kinderen al voorgegaan waren, de rouw niet meer aflegden en altijd in het zwart bleven.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron