Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 27 mar 2019 09:56

Bartje schreef:ik heb een vraag, kan de natuur haar wetten overtreden? naar mijn inzien kunnen de grenzen flexibel zijn, maar zij staan niet toe dat haar grenzen overschreden worden. dit lijkt mij te gelden voor zowel de natuurkunde als de biologie enz. laat ik een voorbeeld geven: de laatste tijd lukt het de mens op vele manieren stroom op te wekken, echter zij zijn gebonden aan de wet van ohm ( U = I x R ). hoe je het doet maakt even nu niet uit maar aan deze wet ontkom je niet. zonder de U (dat is volt) kan je geen I (dat is ampère) krijgen, ondanks je wel een R (dat is weerstand) hebt.
de andere vraag die hier opvolgend is, hoe kunnen die 3 verschillende onderdelen bepalen dat zij van elkaar afhankelijk zijn om zo het ene op te wekken en elkaar te beïnvloeden, dan laat ik nog maar in het midden waarom bepaalde materialen geen goede begeleider zijn en andere wel.

Waarin zijn die drie zaken van elkaar afhankelijk?
Als je een stroom (I) hebt, en een spanning (U) volgt daar de weerstand (R) uit. Als je een weerstand hebt en een spanning volgt de stroom, en als je een stroom en een weerstand hebt volgt daar de spanning uit.
Zowel de stroom, de spanning als de weerstand zijn individueel bij te stellen.

Overigens is de wet van Ohm een beetje een slecht voorbeeld, omdat het een wet is waar geen theoretische onderbouwing bij hoort.
Het lijkt zo te kloppen, maar waarom weet helemaal niemand, en of het in alle gevallen opgaat is slechts een vermoeden.
Het is dus feitelijk eerder een theorie dan een natuurwet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arco » 27 mar 2019 09:59

Pcrtje schreef:Maar Arco, dieren gaan niet over naar een andere diersoort. Er ontstaan nieuwe diersoorten; dieren springen niet opeens naar een andere tak der taxonomie.


Right. Punt is dat de vogels die zich aanpassen naar hun omgeving, maar geen nieuwe diersoort vormen.

Waar we het nog niet over gepraat hebben is bewijsvoering en epistemologie, namelijk in de zin van de bewijsbaarheid van een theorie en hoeveel bewijs er nodig is. De vorige keer bleven we rondjes op de rotonde lopen omdat ik eerst niet goed doorhad waar de onenigheid precies zat, maar gij steldet dat er geen 100% sluitend bewijs voor de evolutietheorie gebracht was en dat zij dientengevolge onbewezen is. Daar moeten we nog eens over doorpraten, want anders zullen we op de rotonde blijven. ;-)


Betoog dat eens.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2019 10:11

Arco schreef:Right. Punt is dat de vogels die zich aanpassen naar hun omgeving, maar geen nieuwe diersoort vormen.


Het lijkt er een beetje op dat het niet geheel duidelijk is wat je hier met 'soort' bedoelt. (altijd maar die diersoorten, planten zijn ook soorten hoor :wink: )

Een soort is een populatie die - als je ze de kans geeft - niet kruist met andere populaties waaruit vruchtbare nakomelingen voortkomen. Op de Salomonseilanden is een populatie van Monarchvliegenvangers zich aan het afsplitsen. Op het ene eiland heb je bruine monarchen, op een eiland 6km verderop beginnen de monarchen zwart te worden. En belangrijk, de twee soorten herkennen elkaar niet meer als zijnde van dezelfde soort. Ze vechten alleen om territorium met vogels van hun eigen kleur. Dus misschien zullen ze genetisch nog wel in staat zijn nakomelingen te verwekken, in de praktijk bepaalt het gedrag dat het nu 2 verschillende soorten zijn. En ja, allebei Monarchenvliegenvangers. Dat een vogel een vogel blijft is een hetzelfde als dat een zoogdier een zoogdier blijft. Ik weet verder niet wat voor bizarre salto mensen verwachten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2019 10:15

Arco schreef:In mijn vak is het zo dat een scheur in een gevel nog niet meteen betekend dat er sprake is van een funderingsprobleem. Dan kan je blijven roepen "Ik zie toch een scheur?!", maar er nog 101 mogelijke oorzaken voor die scheur. Dat moet je dus grondig onderzoeken. Telkens als jij denkt met bewijs te komen, dan roep je gelijk "ik heb toch bewijs?!", maar dat zogenaamde bewijs is vaak niet herhaalbaar, controleerbaar en sluitend. Dus wie is hier nu wetenschappelijk correct bezig?


Man, als ik jou in dienst had zou je de fundering kunnen afgraven, kunnen wijzen op het probleem daar en dan zou je nog zeggen "het kan nog steeds wat anders zijn! kun je die fundering herhalen"

Waar is de herhaling? Heel handig uit het lijstje verwijderd.


Ga maar naar Noord-Canada, als je goed op de aangewezen plek zoekt, vind je geheid nog een Tiktaalik-fossiel. Het experiment is uitermate herhaalbaar!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arco » 27 mar 2019 10:23

Mortlach schreef:Het lijkt er een beetje op dat het niet geheel duidelijk is wat je hier met 'soort' bedoelt. (altijd maar die diersoorten, planten zijn ook soorten hoor :wink: )

Een soort is een populatie die - als je ze de kans geeft - niet kruist met andere populaties waaruit vruchtbare nakomelingen voortkomen. Op de Salomonseilanden is een populatie van Monarchvliegenvangers zich aan het afsplitsen. Op het ene eiland heb je bruine monarchen, op een eiland 6km verderop beginnen de monarchen zwart te worden. En belangrijk, de twee soorten herkennen elkaar niet meer als zijnde van dezelfde soort. Ze vechten alleen om territorium met vogels van hun eigen kleur. Dus misschien zullen ze genetisch nog wel in staat zijn nakomelingen te verwekken, in de praktijk bepaalt het gedrag dat het nu 2 verschillende soorten zijn. En ja, allebei Monarchenvliegenvangers. Dat een vogel een vogel blijft is een hetzelfde als dat een zoogdier een zoogdier blijft. Ik weet verder niet wat voor bizarre salto mensen verwachten.


Blijven zeiken over een term, totdat alles geel ziet.

Mortlach schreef:Man, als ik jou in dienst had zou je de fundering kunnen afgraven, kunnen wijzen op het probleem daar en dan zou je nog zeggen "het kan nog steeds wat anders zijn! kun je die fundering herhalen"


U verzet de piketpaaltjes en blijkbaar verstaat u mijn vak niet.

Ga maar naar Noord-Canada, als je goed op de aangewezen plek zoekt, vind je geheid nog een Tiktaalik-fossiel. Het experiment is uitermate herhaalbaar!


Bent u nou expres zo onwillig? U lijkt wel mijn vierjarige dochter.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2019 10:58

Arco schreef:Blijven zeiken over een term, totdat alles geel ziet.


O, dus weten wat termen die je gebruikt betékenen is helemaal niet zo belangrijk? Niet heel gek dan hè, dat we zo langs elkaar heen blijven praten.

U verzet de piketpaaltjes en blijkbaar verstaat u mijn vak niet.


Akkoord, mijn opmerking was niet netjes en onnodig en kwam voort uit wat frustratie in mijn persoonlijke sfeer. Mijn excuses.


Bent u nou expres zo onwillig? U lijkt wel mijn vierjarige dochter.


Nou, nee, in dit geval niet. Het experiment is uitermate herhaalbaar. Verwacht jij dat wetenschappers even opnieuw een nek en polsen laten evolueren? Zie je zelf ook dat dat niet bepaald realistisch is gegeven de tijdsspanne? Als je herhaalbaarheid op deze manier zou eisen, zou je bijvoorbeeld ook nooit meer wetenschappelijk onderzoek kunnen doen naar de Eerste Wereldoorlog of de Napoleontische oorlogen want die zijn immers ook niet herhaalbaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arco » 27 mar 2019 11:43

Mortlach schreef:O, dus weten wat termen die je gebruikt betékenen is helemaal niet zo belangrijk? Niet heel gek dan hè, dat we zo langs elkaar heen blijven praten.


In deze wist u precies wat ik bedoelde.

Akkoord, mijn opmerking was niet netjes en onnodig en kwam voort uit wat frustratie in mijn persoonlijke sfeer. Mijn excuses.


Prima.

Nou, nee, in dit geval niet. Het experiment is uitermate herhaalbaar. Verwacht jij dat wetenschappers even opnieuw een nek en polsen laten evolueren? Zie je zelf ook dat dat niet bepaald realistisch is gegeven de tijdsspanne? Als je herhaalbaarheid op deze manier zou eisen, zou je bijvoorbeeld ook nooit meer wetenschappelijk onderzoek kunnen doen naar de Eerste Wereldoorlog of de Napoleontische oorlogen want die zijn immers ook niet herhaalbaar.


Op dit moment zit het hele verhaal van vis naar landdier op het niveau van een stripboek, namelijk we hebben hier een fossiel een vis, een vis met schijnbare pootjes en een landdier. En als je die op een bepaalde volgorde stelt, lijkt het net alsof het een op het andere volgt. Als het niveau van wetenschap is, dan ben je diep gedaald.

Gebeurtenissen in de Eerste Wereldoorlog of Napoleontische oorlogen hebben vaak verschillende bronnen. Qua materiaal zijn bijvoorbeeld nog veel geweren en kanonnen overgebleven. Daarmee kan je testen of het schietbereik inderdaad klopt met de op papier gestelde verhalen erover.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2019 12:09

Arco schreef:In deze wist u precies wat ik bedoelde.


Ja, ik heb ondertussen ervaring genoeg dat ik weet dat wanneer iemand 'soort' zegt, ze slechts zeer, zeer zelden ook 'soort' bedoelen. Het maakt er het gesprek niet makkelijker op.

Op dit moment zit het hele verhaal van vis naar landdier op het niveau van een stripboek, namelijk we hebben hier een fossiel een vis, een vis met schijnbare pootjes en een landdier. En als je die op een bepaalde volgorde stelt, lijkt het net alsof het een op het andere volgt. Als het niveau van wetenschap is, dan ben je diep gedaald.


Het is natuurlijk wel iets ingewikkelder dan dat.

Gebeurtenissen in de Eerste Wereldoorlog of Napoleontische oorlogen hebben vaak verschillende bronnen. Qua materiaal zijn bijvoorbeeld nog veel geweren en kanonnen overgebleven. Daarmee kan je testen of het schietbereik inderdaad klopt met de op papier gestelde verhalen erover.


Ja, en dat is met fossielen toch PRECIES hetzelfde? Je kunt kijken hoe wendbaar een dier was als je weet hoe de heup-pootverhouding is en of je idee of het een jager of een grazer was dus controleren; je kunt kijken wat ze aten aan de tanden en het spijsverteringskanaal en als je dan geluk hebt vind je een fossiel waarvan de maaginhoud bewaard is gebleven, of je vind coprolieten met de juiste samenstelling.
Maar jij doet nu hetzelfde als waarvan je mij beschuldigd. Je neemt een element uit je onderwerp (het kanon) en experimenteert daarmee, waarna je concludeert dat het iets zegt over het geheel (de Napoleontische oorlog). Ik neem een element uit de geschiedenis (Tiktaalik) en concludeer daaruit dat het iets zegt over het geheel (de overgang van vis naar reptiel). Jij lijkt te eisen dat ik Tiktaalik opnieuw zou laten evolueren; dat is in mijn ogen hetzelfde als dat ik zou eisen dat jij Napoleon uit de doden opwekt om hem opnieuw oorlog te laten voeren tegen Pruisen.

Ik bedoel, zelfs als je een experiment zou uitvoeren door een modern leger de marsen die Napoleon zijn soldaten liet afleggen te herhalen, dan zouden het nog steeds niet Napoleons soldaten niet zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arco » 27 mar 2019 13:35

Mortlach schreef:Ja, ik heb ondertussen ervaring genoeg dat ik weet dat wanneer iemand 'soort' zegt, ze slechts zeer, zeer zelden ook 'soort' bedoelen. Het maakt er het gesprek niet makkelijker op.


Het leven is hard.

Het is natuurlijk wel iets ingewikkelder dan dat.


Natuurlijk, maar toch lijkt het terug te komen op het vergelijken van plaatjes. Deze vis heeft een iets grotere vin, die vis heeft een vin met een botje erin, die hagedis heeft korte pootjes met een soort vin eraan, enzovoort.

Ja, en dat is met fossielen toch PRECIES hetzelfde? Je kunt kijken hoe wendbaar een dier was als je weet hoe de heup-pootverhouding is en of je idee of het een jager of een grazer was dus controleren; je kunt kijken wat ze aten aan de tanden en het spijsverteringskanaal en als je dan geluk hebt vind je een fossiel waarvan de maaginhoud bewaard is gebleven, of je vind coprolieten met de juiste samenstelling.
Maar jij doet nu hetzelfde als waarvan je mij beschuldigd. Je neemt een element uit je onderwerp (het kanon) en experimenteert daarmee, waarna je concludeert dat het iets zegt over het geheel (de Napoleontische oorlog). Ik neem een element uit de geschiedenis (Tiktaalik) en concludeer daaruit dat het iets zegt over het geheel (de overgang van vis naar reptiel). Jij lijkt te eisen dat ik Tiktaalik opnieuw zou laten evolueren; dat is in mijn ogen hetzelfde als dat ik zou eisen dat jij Napoleon uit de doden opwekt om hem opnieuw oorlog te laten voeren tegen Pruisen.


De tanden van een panda lijken op tanden van een vleeseter, maar een panda is een bamboeverslinder. Een fossiel met maaginhoud kan geen miljoenen jaren oud zijn, evenzo als een dino is aangetroffen met bloedcellen. Die Tiktaalik is gewoon een vis. Als je dat wil bewijzen, dan zou je het principe waarop een vin naar een poot evolueert moeten kunnen onderbouwen. Vooralsnog heeft een voorstander van evolutie, Neil Shubin, moeten toegeven dat een Tiktaalik onvoldoende bewijs is voor de overgang van vis naar reptiel. https://creation.com/tiktaalik-pelvis

Ik bedoel, zelfs als je een experiment zou uitvoeren door een modern leger de marsen die Napoleon zijn soldaten liet afleggen te herhalen, dan zouden het nog steeds niet Napoleons soldaten niet zijn.


In mijn voorbeeld ging het alleen over het schietbereik van geweren en kanonnen. U haalt er soldaten bij. Waar het om gaat is wat de vraag is, waarbij het experiment een rol zou kunnen spelen. Bijvoorbeeld (let op: een voorbeeld), als je een tekst over de heldendaden van een soldaat wil controleren, waarbij een fantastisch verhaal is over een grote afstand waarop hij met een enkel schot een generaal van de tegenstander zou hebben neergeschoten. Dan zou je met hetzelfde type geweer kunnen experimenteren, om de schietafstand, de accuraatheid en vuurkracht te controleren.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 27 mar 2019 14:12

Arco schreef:In mijn voorbeeld ging het alleen over het schietbereik van geweren en kanonnen. U haalt er soldaten bij. Waar het om gaat is wat de vraag is, waarbij het experiment een rol zou kunnen spelen. Bijvoorbeeld (let op: een voorbeeld), als je een tekst over de heldendaden van een soldaat wil controleren, waarbij een fantastisch verhaal is over een grote afstand waarop hij met een enkel schot een generaal van de tegenstander zou hebben neergeschoten. Dan zou je met hetzelfde type geweer kunnen experimenteren, om de schietafstand, de accuraatheid en vuurkracht te controleren.

Dan nog is het verhaal niet te controleren, slechts de technische haalbaarheid daarvan...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2019 14:13

Arco schreef:Natuurlijk, maar toch lijkt het terug te komen op het vergelijken van plaatjes. Deze vis heeft een iets grotere vin, die vis heeft een vin met een botje erin, die hagedis heeft korte pootjes met een soort vin eraan, enzovoort.


Ja hoor, dat is inderdaad precies hoe dat gaat. ](*,)

De tanden van een panda lijken op tanden van een vleeseter, maar een panda is een bamboeverslinder. Een fossiel met maaginhoud kan geen miljoenen jaren oud zijn, evenzo als een dino is aangetroffen met bloedcellen.


De maaginhoud is in dat geval uiteraard gewoon meegefossiliseerd en die dino met bloedcellen was een hoax, of in ieder geval ernstig verdraaid door overijverige creationisten die het niet te nauw namen met de waarheid.

Die Tiktaalik is gewoon een vis.


Wel een 'vis' met een nek en polsen. Heel vreemd. Iets dat andere vissen niet hebben maar reptielen wel. Het is bijna alsof het een... tussenvorm is.

Als je dat wil bewijzen, dan zou je het principe waarop een vin naar een poot evolueert moeten kunnen onderbouwen. Vooralsnog heeft een voorstander van evolutie, Neil Shubin, moeten toegeven dat een Tiktaalik onvoldoende bewijs is voor de overgang van vis naar reptiel. https://creation.com/tiktaalik-pelvis


Dat kan ik in dat hele verhaal waar je naar linkt niet terugvinden. Zal wel aan mijn Engels liggen. Misschien kun je even citeren waar hij dat precies zegt.


In mijn voorbeeld ging het alleen over het schietbereik van geweren en kanonnen. U haalt er soldaten bij. Waar het om gaat is wat de vraag is, waarbij het experiment een rol zou kunnen spelen. Bijvoorbeeld (let op: een voorbeeld), als je een tekst over de heldendaden van een soldaat wil controleren, waarbij een fantastisch verhaal is over een grote afstand waarop hij met een enkel schot een generaal van de tegenstander zou hebben neergeschoten. Dan zou je met hetzelfde type geweer kunnen experimenteren, om de schietafstand, de accuraatheid en vuurkracht te controleren.


Ja, en als ik bijvoorbeeld wil controleren of vissen inderdaad in reptielen zijn veranderd, dan ga ik fossielen zoeken die qua eigenschappen in zitten tussen reptielen en vissen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor K80 » 27 mar 2019 19:23

Ik vind het knap Mortlach dat je zo je best blijft doen.
Als iemand heel bewust niets van de evolutietheorie wilt geloven, dan kan je heel de wereld aan bewijzen aanvoeren en dan vinden ze het nog onzin.
Terwijl er voor de schepping ook geen bewijzen zijn.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arco » 28 mar 2019 12:07

StillAwake schreef:Dan nog is het verhaal niet te controleren, slechts de technische haalbaarheid daarvan...


Ja, waarmee je in ieder geval verder bent, dan de technische haalbaarheid van de evolutie van een vis naar reptiel.

Mortlach schreef:Ja hoor, dat is inderdaad precies hoe dat gaat. ](*,)


Het lijkt inderdaad telkens neer te komen op zichtbare overeenkomsten, waarbij een stukje geloof van evolutie wordt gedaan en een snufje tijd.

De maaginhoud is in dat geval uiteraard gewoon meegefossiliseerd en die dino met bloedcellen was een hoax, of in ieder geval ernstig verdraaid door overijverige creationisten die het niet te nauw namen met de waarheid.


Bronnetje?

Wel een 'vis' met een nek en polsen. Heel vreemd. Iets dat andere vissen niet hebben maar reptielen wel. Het is bijna alsof het een... tussenvorm is.


De tiktaalik lijkt anders ook wel op de Periophthalmus. Ook een 'nek' en 'polsen'.

Dat kan ik in dat hele verhaal waar je naar linkt niet terugvinden. Zal wel aan mijn Engels liggen. Misschien kun je even citeren waar hij dat precies zegt.


Uit het stuk citeer ik:
"A favorable media report about the latest Shubin paper admits that “scientists have yet to find a Tiktaalik hind fin bone, or any remains that might shed light on the origins of toes,” without realizing how vital those elements are if the story is true."

Ja, en als ik bijvoorbeeld wil controleren of vissen inderdaad in reptielen zijn veranderd, dan ga ik fossielen zoeken die qua eigenschappen in zitten tussen reptielen en vissen.


Waarbij de herhaalbaarheid in het verhaal nog overblijft om de hypothese tot wetenschap te verheffen.

K80 schreef:Ik vind het knap Mortlach dat je zo je best blijft doen.
Als iemand heel bewust niets van de evolutietheorie wilt geloven, dan kan je heel de wereld aan bewijzen aanvoeren en dan vinden ze het nog onzin.
Terwijl er voor de schepping ook geen bewijzen zijn.


Het is misschien bemoedigend voor Mortlach, maar wel een onjuiste weergave van zaken. De bewijzen die Mortlach meent aan te voeren, zijn telkens maar halve stukjes met toevoeging van veel geloof en tijd. De evolutietheorie is niet te bewijzen. De schepping evenmin, maar dat claim ik ook niet. Verschil is, dat bij de schepping komt een Schepper waar je rekenschap tegenover dient af te leggen. Voor die dat niet wil, is de vlucht naar evolutietheorie een heel logische. Geen Schepper die rekenschap komt opvragen, geen bemoeienis op gedrag, zeden en ethiek. Maar ook geen verlossing bij het sterven, geen eeuwig leven, geen ware rust.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 28 mar 2019 13:29

Arco schreef:Bronnetje?


https://phys.org/news/2017-10-dinosaur- ... lised.html
https://www.sciencemag.org/news/2017/09 ... s-her-hunt


De tiktaalik lijkt anders ook wel op de Periophthalmus. Ook een 'nek' en 'polsen'.


Ja, ware het niet dat Tiktaalik al miljoenen jaren geleden is uitgestorven. En verder schiet je je nogal in je eigen voet, want een nek en polsen kunnen toch helemaal niet ontstaan? Waar komen die dan bij de slijkspringer vandaan?


Uit het stuk citeer ik:
"A favorable media report about the latest Shubin paper admits that “scientists have yet to find a Tiktaalik hind fin bone, or any remains that might shed light on the origins of toes,” without realizing how vital those elements are if the story is true."


Dat is nogal wat anders dan beweren dat Shubin toegeeft dat het onvoldoende bewijs zou zijn. Een jokkende creationist? Ik ben geschokt!

Waarbij de herhaalbaarheid in het verhaal nog overblijft om de hypothese tot wetenschap te verheffen.


Het kringetje is wel heel klein hè? Experimenten moeten herhaalbaar zijn. Het experiment is het vinden van het fossiel. Het is hetzelfde als je iets over het ontstaan van de aarde of zon zou willen zeggen en dan vragen mensen of je 'eventjes' een nieuwe aarde of nieuwe zon wilt maken. Net zo belachelijk.


Het is misschien bemoedigend voor Mortlach, maar wel een onjuiste weergave van zaken. De bewijzen die Mortlach meent aan te voeren, zijn telkens maar halve stukjes met toevoeging van veel geloof en tijd. De evolutietheorie is niet te bewijzen. De schepping evenmin, maar dat claim ik ook niet. Verschil is, dat bij de schepping komt een Schepper waar je rekenschap tegenover dient af te leggen. Voor die dat niet wil, is de vlucht naar evolutietheorie een heel logische. Geen Schepper die rekenschap komt opvragen, geen bemoeienis op gedrag, zeden en ethiek. Maar ook geen verlossing bij het sterven, geen eeuwig leven, geen ware rust.


Ga toch weg man met je insinuatie dat ik overtuigd ben van evolutie omdat ik geen rekenschap wil afleggen. Het enige waar ik van overtuigd ben is dat natuurlijke gevolgen natuurlijke oorzaken hebben en dan kom je vanzelf uit op evolutie. Dat is verre van een vlucht. En verder lijkt een eeuwig leven me eerder een straf dan een beloning en 'ware rust'? Kijk voor de grap eens in de vragenrubriek voor waar men zich allemaal zorgen om maakt. Mag ik dit wel, mag ik dat wel? Knielen bij een huwelijksaanzoek is zelfs blijkbaar een probleem.

Edit: het is denk ik beter als we elkaars motieven waarom we bepaalde standpunten innemen niet gaan betwijfelen; ik bedoel, ik zeg ook niet dat je niet in evolutie gelooft omdat je bang bent om dood te gaan en omdat je diep van binnen echt wel weet dat met de dood alles ophoudt. Als ik dat zou zeggen, zou jij je terecht beledigd voelen, omdat je overtuigingen positief zijn gestoeld (en dus geen vlucht voor een onwelvallige werkelijkheid) en veel genuanceerder zijn dan die karikatuur die ik er net van maakte. Maar wees dan zo netjes mijn niet ook zo weg te zetten.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 28 mar 2019 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 28 mar 2019 14:05

Mortlach schreef:Kijk voor de grap eens in de vragenrubriek voor waar men zich allemaal zorgen om maakt. Mag ik dit wel, mag ik dat wel? Knielen bij een huwelijksaanzoek is zelfs blijkbaar een probleem.

Het huwelijk is dan ook het einde van "ware rust" ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten