Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2019 13:35

Mortlach schreef:Death metal maakt gelukkig!

https://www.bbc.com/news/science-environment-47543875

Volgens een uitgebreid onderzoek door een Australische universiteit, wordt je niet agressief als je naar death metal luistert en maakt het je niet ongevoelig voor daadwerkelijk geweld.

Het experiment is interessant. Proefpersonen (een mix van death metal fans en non-fans) krijgen tegelijkertijd 2 foto's te zien, 1 voor elk oog, van een normale en een geweldadige situatie en men kan meten welke foto de hersenen meer aandacht geven, terwijl ze naar metal of naar 'neutrale' muziek luisteren. Het idee is dat als je zou worden afgestompt voor geweld, je minder aandacht zo geven aan de geweldadige afbeelding dan de persoon die niet naar metal luistert. Uit metingen blijkt echter dat dat dus niet zo is.

Volgens de onderzoekers wekt het voor blijdschap en 'empowerment' op (in je kracht staan) en dat ouders en bepaalde religieuze groeperingen de vrees voor maatschappelijk of persoonlijk verval kunnen laten rusten.

"The dominant emotional response to this music is joy and empowerment," said Prof Thompson. "And I think that to listen to this music and to transform it into an empowering, beautiful experience - that's an amazing thing."

Nick Holmes identified with that, saying that most of the he enjoyed was "melancholic, dramatic, sad or aggressive and not much in-between".

"I take joy and empowerment from those styles," he told BBC News.

On the topic of the Eaten's lyrics, he added: "I didn't personally write them, but I would be frankly astounded if anyone listened to that song and then felt a desire to be eaten by a cannibal."

Toch weet ik van mijzelf vrij zeker dat er muziekstijlen zijn waar ik agressief van word. Inderdaad geldt dat niet voor metal (death metal luister ik eigenlijk zelden, mijn voorkeur ligt bij andere metalstijlen), maar ik merk bij bijvoorbeeld Jazz en opera dat er in mijn kop een knop omgaat en dat ik agressie voel opkomen.

In die zin heb ik toch mijn twijfels bij de uitkomsten.
Wel denk ik dat de stijl waarbij je dergelijke gevoelens ontwikkeld voor iedereen anders is, en dat dat voor metal niet vaker of minder vaak gebeurd dan bij het geloei van sommige zangeressen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 13 mar 2019 13:58

StillAwake schreef:Toch weet ik van mijzelf vrij zeker dat er muziekstijlen zijn waar ik agressief van word. Inderdaad geldt dat niet voor metal (death metal luister ik eigenlijk zelden, mijn voorkeur ligt bij andere metalstijlen), maar ik merk bij bijvoorbeeld Jazz en opera dat er in mijn kop een knop omgaat en dat ik agressie voel opkomen.


Ja, met franse chansons hoef je bij mij ook niet aan te komen.

In die zin heb ik toch mijn twijfels bij de uitkomsten.
Wel denk ik dat de stijl waarbij je dergelijke gevoelens ontwikkeld voor iedereen anders is, en dat dat voor metal niet vaker of minder vaak gebeurd dan bij het geloei van sommige zangeressen...


Het gaat er net om dat de koppeling die mensen intuïtief leggen dat je van agressieve muziek automatisch zelf ook agressief wordt, niet houdbaar meer is. Dit onderzoek bewijst dat dat onwaar is en dat onze intuïtie er in dit geval gewoon naast zit. Metal-fans wisten dat natuurlijk al jaren. Het kan uiteraard altijd voorkomen dat iemand die van nature of om andere redenen agressief is naar metal lusitert, maar dan ligt dat dus niet aan de muziekstijl of de teksten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2019 16:16

Mortlach schreef:Ja, met franse chansons hoef je bij mij ook niet aan te komen.



Het gaat er net om dat de koppeling die mensen intuïtief leggen dat je van agressieve muziek automatisch zelf ook agressief wordt, niet houdbaar meer is. Dit onderzoek bewijst dat dat onwaar is en dat onze intuïtie er in dit geval gewoon naast zit. Metal-fans wisten dat natuurlijk al jaren. Het kan uiteraard altijd voorkomen dat iemand die van nature of om andere redenen agressief is naar metal lusitert, maar dan ligt dat dus niet aan de muziekstijl of de teksten.

Met dat laatste kan ik alleen maar instemmen.
Bij mij is het vaak zo dat ik rustiger wordt naarmate de muziek onrustiger wordt.
Blijkbaar kanaliseert dat mijn onrust.

Van echt rustige muziek kan ik ook wel genieten, maar dan moet het ook in mijn hoofd rustig zijn.
En rust in mijn hoofd heb ik eigenlijk nooit. Al gaat dat nu wel een stuk beter nu ik weer bij mijn gezin woon in plaats van een soort weekend-relatie met het thuisfront te hebben.
Ik merk bij mijzelf dat ik bijvoorbeeld minder hard rij als ik hardere muziek draai.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 15 mar 2019 11:52

Fijn dat er weer een vooroordeel naar het rijk der fabelen is verwezen :-)

Overigens ligt het denk ik ook wel weer aan de onstandigheden welke muziek past. Rust in je hoofd kan je ook wel creeeren maar dan moet je het wel opzoeken. Als ik in de rustige natuur loop heb ik minder snel de neiging muziek op te zetten en als ik dan muziek zou moeten kiezen zou ik voor rustiger muziek gaan. Terwijl in de auto snellere muziek (voor mij vooral progrock / metal of sympho metal dan) weer heerlijk is. Maar ondanks dat het het niet veel invloed op je hersenen blijkt te hebben hoef ik in een sauna weer gaan metal te horen en tijdens het hardlopen geen Era of Enya of zo :-) muziek moet wel aansluiten bij een bepaalde gemoedstoestand, kan daar ook aan bijdragen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2019 14:33

Marnix schreef:Fijn dat er weer een vooroordeel naar het rijk der fabelen is verwezen :-)

Overigens ligt het denk ik ook wel weer aan de onstandigheden welke muziek past. Rust in je hoofd kan je ook wel creeeren maar dan moet je het wel opzoeken. Als ik in de rustige natuur loop heb ik minder snel de neiging muziek op te zetten en als ik dan muziek zou moeten kiezen zou ik voor rustiger muziek gaan. Terwijl in de auto snellere muziek (voor mij vooral progrock / metal of sympho metal dan) weer heerlijk is. Maar ondanks dat het het niet veel invloed op je hersenen blijkt te hebben hoef ik in een sauna weer gaan metal te horen en tijdens het hardlopen geen Era of Enya of zo :-) muziek moet wel aansluiten bij een bepaalde gemoedstoestand, kan daar ook aan bijdragen.

Geen ervaring met sauna's hier, maar ik kan me voorstellen dat Rammstein daar niet past ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 15 mar 2019 20:47

Precies. Gaat me om dat muziek niet iets doet met je agressie-peil maar wel met je gemoedstoestand.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 15 mar 2019 21:16

Urk is de laatste paar dagen ook opmerkelijk in het nieuws. Schijnbaar is er een probleem tussen 2 jongens aldaar en escaleert het nogal.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor coby6 » 15 mar 2019 22:26

StillAwake schreef:maar ik merk bij bijvoorbeeld Jazz en opera dat er in mijn kop een knop omgaat en dat ik agressie voel opkomen.

Opera. Een hele rustige collega stuurde me dit eens:
https://youtu.be/uT3SBzmDxGk

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 15 mar 2019 22:39

:muhahaha:
coby6 schreef:Opera. Een hele rustige collega stuurde me dit eens:
https://youtu.be/uT3SBzmDxGk
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 16 mar 2019 13:52

coby6 schreef:Opera. Een hele rustige collega stuurde me dit eens:
https://youtu.be/uT3SBzmDxGk

Ik kende hem al.
Werkelijk geniaal gedaan!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor elbert » 22 mar 2019 09:22

12 kerken beklad of in brand gestoken in Frankrijk de afgelopen week: https://www.breitbart.com/faith/2019/03 ... -one-week/
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 23 mar 2019 13:20

Robert S. Mueller III heeft zijn rapport inzake het Ruslandschandaal (en meer) ingeleverd bij de Amerikaanse Attorney General. Niet dat de zaak daarmee is afgerond, want er zijn nog talloze onderzoeken en zaken die lopen en mensen die ongetwijfeld nog wat meer aandacht verdienen (Kushner, Trump Jr, Eric Prince, etc). Andere onderzoeksinstanties inclusief het congress zullen ongetwijfeld op basis van de conclusies in het rapport nieuwe onderzoeken starten.

Ik verwacht dat Trump op maandag Iran zal binnenvallen om de aandacht in de media af te leiden. :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Veendam » 23 mar 2019 17:18

Mortlach schreef:Robert S. Mueller III heeft zijn rapport inzake het Ruslandschandaal (en meer) ingeleverd bij de Amerikaanse Attorney General. Niet dat de zaak daarmee is afgerond, want er zijn nog talloze onderzoeken en zaken die lopen en mensen die ongetwijfeld nog wat meer aandacht verdienen (Kushner, Trump Jr, Eric Prince, etc). Andere onderzoeksinstanties inclusief het congress zullen ongetwijfeld op basis van de conclusies in het rapport nieuwe onderzoeken starten.

Ik verwacht dat Trump op maandag Iran zal binnenvallen om de aandacht in de media af te leiden. :-oo


Zelf verwacht ik absoluut niet dat de VS Iran zal binnenvallen. Als er een aanvalkomt op Iran dan is het door Israël vanwege het atoomprogramma en het steeds doorgaan van het ombouwen van niet geleide raketten naar geleide raketten door Iran in Syrië.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 23 mar 2019 17:43

Veendam schreef:Zelf verwacht ik absoluut niet dat de VS Iran zal binnenvallen. Als er een aanvalkomt op Iran dan is het door Israël vanwege het atoomprogramma en het steeds doorgaan van het ombouwen van niet geleide raketten naar geleide raketten door Iran in Syrië.


Het kan ook Venezuela zijn hoor, het land in kwestie maakt niet echt uit natuurlijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 23 mar 2019 17:50

Mortlach schreef:Het kan ook Venezuela zijn hoor, het land in kwestie maakt niet echt uit natuurlijk.

Een gezamenlijke vijand verenigd een verdeeld volk natuurlijk vrij snel.
Ik ben echter benieuwd wat dit met de VS gaat doen op de langere termijn. Ze staan er financieel al niet rooskleurig voor een een oorlog kost veel centjes. De wereldmacht VS is al stevig aan het afbrokkelen en dat merken we eigenlijk overal wel. Persoonlijk denk ik dat de VS het moeilijk gaat krijgen. Decennia alleenheerser en dictator van de wereld geweest en nu in een lastig pakket.

Maar een mooi neveneffect is dat de EU zich steeds zelfbewuster en onafhankelijker opstelt.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron