Oorlogsfilms

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Oorlogsfilms

Berichtdoor Chaya » 02 mei 2018 10:31

Er zijn inmiddels tientallen films gemaakt over de Tweede Wereldoorlog.
Er zitten daar wat klassiekers tussen, die elk jaar opnieuw worden uitgezonden.
Eén van mijn favorieten is toch wel The boy in the striped pyjamas.
De film toont aan dat ook een gezin aan de vijandelijke kant, zwaar getroffen wordt vanwege hun eigen misdaden.
Railway man laat zien wat de kracht van vergeving is.

Deze week (ik dacht vanavond) wordt de film Rommel op televisie uitgezonden, een intrigerend personage.
Hoe komt het dat iemand "fout" wordt?
En hoe komt het dat voorheen grijze muizen, in bepaalde omstandigheden, zoals een vernietigingsbarak, zo boven zichzelf uitstijgen?
Wat is de waarde van een goede oorlogsfilm?
En welke film toont dit heel goed aan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor StillAwake » 02 mei 2018 10:39

Chaya schreef:Er zijn inmiddels tientallen films gemaakt over de Tweede Wereldoorlog.
Er zitten daar wat klassiekers tussen, die elk jaar opnieuw worden uitgezonden.
Eén van mijn favorieten is toch wel The boy in the striped pyjamas.
De film toont aan dat ook een gezin aan de vijandelijke kant, zwaar getroffen wordt vanwege hun eigen misdaden.
Railway man laat zien wat de kracht van vergeving is.

Deze week (ik dacht vanavond) wordt de film Rommel op televisie uitgezonden, een intrigerend personage.
Hoe komt het dat iemand "fout" wordt?
En hoe komt het dat voorheen grijze muizen, in bepaalde omstandigheden, zoals een vernietigingsbarak, zo boven zichzelf uitstijgen?
Wat is de waarde van een goede oorlogsfilm?
En welke film toont dit heel goed aan?

De beste oorlogsfilm die ik gezien heb was "Der Untergang".
De meeste andere films over de tweede wereldoorlog die ik gezien heb deden me niet veel.
de film over Rommel heb ik nooit gezien, de andere voorbeelden die je noemt (maar ook Schindlers List bijvoorbeeld) vond ik nogal overgeromantiseerd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor Mortlach » 02 mei 2018 12:29

Dat is altijd een beetje het probleem, je krijgt een piepklein kijkje naar vaak een geïsoleerde situatie. Het is natuurlijk ook niet te bevatten. Ik heb een boek gelezen over de Endlosung en op een gegeven moment betekenen die getallen echt niks meer. 100.000 doden daar, 40.000 daar, 60 duizend in de volgende regio en dat gaat maar door...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor Boanerges » 02 mei 2018 12:38

Ik heb onlangs "Darkest Hour" gezien. Een film over de begin dagen van het premierschap van Winston Churchill. Hoewel de film over WOII gaat wordt er geen schot in de film gelost. Het is vooral een politiek drama. Natuurlijk was het geromantiseerd maar ik vond het indrukwekkend. Aanrader wat mij betreft.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2018 12:39

Boanerges schreef:Ik heb onlangs "Darkest Hour" gezien. Een film over de begin dagen van het premierschap van Winston Churchill. Hoewel de film over WOII gaat wordt er geen schot in de film gelost. Het is vooral een politiek drama. Natuurlijk was het geromantiseerd maar ik vond het indrukwekkend. Aanrader wat mij betreft.


Ja die wil ik graag nog zien!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor Chaya » 02 mei 2018 12:40

Mortlach schreef:Dat is altijd een beetje het probleem, je krijgt een piepklein kijkje naar vaak een geïsoleerde situatie. Het is natuurlijk ook niet te bevatten. Ik heb een boek gelezen over de Endlosung en op een gegeven moment betekenen die getallen echt niks meer. 100.000 doden daar, 40.000 daar, 60 duizend in de volgende regio en dat gaat maar door...

Als je gewoon de feiten leest, zie je over het hoofd dat het mensen zijn waar het over gaat.
Ik laatst een boek over een Franse vrouw, die verliefd werd op een Duitser. Niets bijzonders, maar wel in 1942!
Ze kreeg een kind van hem, werd hoer genoemd en weggetreiterd uit haar huis.
Na de oorlog werd ze opgepakt, kaal geschoren, beklad met verf.
Dat doet oorlog met mensen. Het goede kan worden uitvergroot, maar het kwade nog meer!
Je gaat iemand haten, omdat die "toevallig" in het vijandelijk gebied woont.

StillAwake schreef:de andere voorbeelden die je noemt (maar ook Schindlers List bijvoorbeeld) vond ik nogal overgeromantiseerd.

Dat ben ik niet met je eens. Je moet ook onderscheid blijven maken tussen een speelfilm en een documentaire.
In een gefilmd verhaal worden altijd bepaalde details erbij verzonnen, om het beter te laten lopen.

Opmerkelijk is eigenlijk dat de Duitse oorlogsfilms vaak beter zijn dan de Amerikaanse en al helemaal beter dan de Nederlandse.
Maar ik heb alleen De Tweeling (boek vond ik beter), De aanslag en Oorlogswinter gezien.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2018 12:41

Ik ga vrijdagavond naar Der Hauptmann, daar ben ik wel benieuwd naar. Beetje het zelfde thema denk ik, iemand die gescheiden raakt van zijn legereenheid, twee weken voor het eind van de oorlog, wordt aangezien voor deserteur. Op de vlucht vindt hij een officiersuniform. Hij neemt de rol van officier aan om zo te ontsnappen, maar moet steeds meer in die rol kruipen om zijn geloofwaardigheid te behouden en verandert daar door qua gedrag ook steeds meer in een officier. In zwart-wit geschoten.


Wat ik ook een prachtige oorlogsfilm vind is die ik recent met een groep mannen uit de kerk heb gekeken is Hacksaw Ridge. Niet altijd prettig om te kijken (maar dat moeten oorlogsfilms denk ik ook niet zijn want de oorlog was niet prettig...) omdat het soms wel wat gedetailleerd is, maar wel een mooi verhaal. Het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal van Desmond Doss, die het leger in wil maar ervan overtuigd is dat hij als zevendedagsadventist geen geweer mag gebruiken. Na eerst pesterijen en tegenwerking, waarbij hij wordt beschouwd als een lafaard, komt hij uiteindelijk toch in de oorlog terecht, op Okinawa. Daar redt hij op "Hacksaw Ridge", een bergkam op Okinawa waar lang om gevochten is, met gevaar voor eigen leven het leven van veel kameraden. Na iedere gewonde die hij naar beneden helpt bidt hij: Please God, help me to get one more... en dan gaat hij weer terug naar boven. Indrukwekkende film, een aanrader. Kijk om een idee te krijgen even de trailer.

“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor MoesTuin » 02 mei 2018 19:24

The hidding place

Corrie ten Boom ( de Schuilplaats)

Hier helemaal te zien

https://youtu.be/fd7NXgYk7U0

Pracht film met een diepe getuigenis van een rots vast geloof in God in vreselijke omstandigheden.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Waverick
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 apr 2018 00:47

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor Waverick » 04 mei 2018 00:48

Mijn beste films over de tweede wereldoorlog:

- Leningrad
Een bloedstollende tekening van de situatie waarin met name burgers waren ten tijde van de belegering.

- Das Boot
Ondanks dat de meeste tijd van de film is geschoten in een kleine ruimte, geeft dit volgens mij de sfeer in een U-boot in oorlogstijd realistisch weer.

- Schindler's List
De boodschap in deze veelgeprezen film is duidelijk: nooit meer! Wat het meisje met de rode jas je wil zeggen is duidelijk en hartverscheurend... De holocaust is een monster, uitgevoerd door mensen van vlees en bloed.

- Der Untergang
Een (soms pijnlijk) realistisch overkomende verhaling van de laatste dagen van Adolf Hitler en zijn gevolg. De kinderen van de familie Goebbels... Ik kan me voorstellen dat je door deze film depressief wordt. Niet voor tere zielen.

- Inglourious Basterds
Hoewel geheel uit de duim gezogen, is dit, mits als (zeer) zwarte komedie beschouwd, een erg goed sprookje. Quentin Tarantino staat bekend om zijn lange dialogen en het brute geweld, die in deze film beiden uitgebreid aan bod komen. Mede door de onverwachte wendingen, de aparte soundtrack en de zwarte humor vind ik dit toch stiekem wel een zeer geslaagde film (maar alleen in het Tarantino-universum).

- Band of Brothers (eigenlijk geen film, maar een tv-serie)
Dit is wat mij betreft nog steeds het beste op het gebied van de tweede wereldoorlog op militair gebied. Je leert gaandeweg de hoofdpersonen kennen en je volgt de oorlog vanaf D-day op de voet.

Het in het verleden geprezen icoon 'Saving Private Ryan' zit wellicht wel goed in elkaar als film, maar het gedweep met de Amerikaanse vlag en de sentimenten daaromheen staan me eerlijk gezegd een beetje tegen. Daarnaast is het verhaal verzonnen. Dat geeft op zich niet (hetzelfde geldt in meerdere mate voor de film van Tarantino), maar het helpt in dit geval niet mee voor mijn mindere beoordeling.

'The boy in the striped pyjamas' is een film waar tegenwoordig veel mensen zeer door worden ontroerd. Laat ik ze uit de droom helpen: hoewel de situatieschets doet voorkomen dat 'dit weleens echt kon zijn gebeurd' is dit zeer onwaarschijnlijk, aangezien 'arische' kinderen in het korte bestaan van het Derde Rijk nooit in een situatie kunnen zijn gekomen waarin ze de gruwelijkheden van de Holocaust kunnen hebben ondervonden. Zeker niet op de manier die in deze film wordt getoond. De film zelf vind ik op zich goedbedoeld, maar ik gruwel bij de gedachte dat mensen dit voor zoete koek aannemen...

Nog zo een: 'La vita e bella'. Een mooie film over een man die zijn zoon voorhoudt dat de oorlog niet bestaat, zelfs tot in het concentratiekamp, maar dat er een 'spel' gaande is, waarmee men uiteindelijk 'een tank' kan winnen. Natuurlijk een goed bedoeld alternatief op de reeds bestaande oorlogsfilms, maar het verhaal is zó ongeloofwaardig. Door dit soort films heb ik de neiging te geloven dat we nog in de romantische periode leven. We zijn echter helaas twee wereldoorlogen verder.

Yoshi

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor Yoshi » 04 mei 2018 06:59

Laatst Bankier van het verzet gezien. Als je eens wat nieuws wil zien en geen bezwaar hebt tegen een Nederlandse film wel een aanrader.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor MoesTuin » 04 mei 2018 07:49

Heel vroeger ook " de Zomer van 1945" gezien.
Prachtig en hieronder te bekijken

https://youtu.be/o73P8fPKJK4
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor K80 » 05 feb 2019 14:25

Das Boot is een van de beste oorlogsfilms die er is. Is ontzettend realistisch gemaakt en een goede vertolking van het boek. Het boek is ook geschreven door een Kriegsberichter van de Kriegsmarine die het autobiografisch heeft geschreven.

De serie Band of Brothers is inderdaad ook erg realistisch en goed.

Persoonlijk vind ik A bridge too far ook een goede film.
Af en toe wijkt hij van de realiteit af, maar ok

Der Untergang moet je ook gezien hebben.

Ik kan ook de serie Battlefield adviseren is te vinden op YouTube. Er bestaat geen betere documentaire van WO2
M.b.t. de veldslagen die geleverd zijn. Zeer duidelijke uitleg van tactiek wapens bevelhebbers en oorzaak en gevolg.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor Kvinna » 05 feb 2019 19:08

Conspiracy.
Speelfilm maar gemaakt op basis van verslagen van de Wannsee conferentie. Geen druppel bloed, geen kogel, wel indrukwekkend drama.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor K80 » 11 mar 2019 19:52

Op de NPO is nu een tv serie te zien, Das Boot.
Vaag gebaseerd op de gelijknamige film en boek, maar nu met een extra verhaal wat zich aan wal afspeelt. Van dezelfde productie maatschappij als de film.

Vind het niet tegenvallen en de moeite echt wel waard om de laatste 6 delen nog te volgen. Bestaat uit 8 delen van een uur.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor StillAwake » 12 mar 2019 08:30

K80 schreef:Op de NPO is nu een tv serie te zien, Das Boot.
Vaag gebaseerd op de gelijknamige film en boek, maar nu met een extra verhaal wat zich aan wal afspeelt. Van dezelfde productie maatschappij als de film.

Vind het niet tegenvallen en de moeite echt wel waard om de laatste 6 delen nog te volgen. Bestaat uit 8 delen van een uur.

Ik vond de oorspronkelijke fim in elk geval iconisch.
Mocht ik eens tijd hebben zal ik zeker een aflevering gaan kijken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten