toekomstige vorm eredienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor MoesTuin » 04 mar 2019 16:34

JeeWee schreef:Nee MoesTuin, dat citaat dat je geeft van Gravo speelt niet mee, maar draagt bij!
Het is niet voor niks dat veel rechts-reformatorisch kerken leeglopen.
Daar zijn we 'behoudend' in de betekenis van 'houden wat we hebben'.
Kwak de preek er in en dat is het.
En dan zitten we met onze geestelijk rekenmachientje alles op te tellen: dit zat er in, de dominee heeft ook dat gezegd, gelukkig was er voldoende separatie en dan tellen we de boel op en zeggen we dat het een goede dienst was: Alles zat er in en we gaan voldaan huiswaarts.
We drinken een glas, doen een plas en alles blijft zo als het was.

Nou, NIKS blijft zoals het was.
Wie niet accepteert dat de tijd is verandert en daar de wijze van lofprijzing, prediking en andere communicatie aan aanpast, kan het wel schudden.

Mee eens.....
Er wordt met een meetlat gemeten en met een vergrootglas gekeken en zichzelf hierbij vergeten te meten en te wegen...want stel je voor....een verandering....da's nie bijbels....want.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor MoesTuin » 10 mar 2019 10:06

Prachtige initiatief om bij elkaar in de kerkelijke gemeenten te komen kijken.
Ook een kleine opening richting de RK.
Mooi om te zien en ook de buitenstaanders die hierop af komen, de ongedwongen sfeer....
En de belangstelling is groot....men is wellicht ook wel een beetje nieuwsgierig :wink:

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Origenes » 17 mar 2019 16:18

JeeWee schreef:Nou, NIKS blijft zoals het was.
Wie niet accepteert dat de tijd is verandert en daar de wijze van lofprijzing, prediking en andere communicatie aan aanpast, kan het wel schudden.

Inderdaad: niets blijft zoals het was. Maar toch een vraag: hoe komt het dat kerkelijke gemeenten waar wel aanpassing plaatsvindt het ook wel kunnen schudden? Ook die gemeenten lopen leeg.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 17 mar 2019 20:46

Origenes schreef:Inderdaad: niets blijft zoals het was. Maar toch een vraag: hoe komt het dat kerkelijke gemeenten waar wel aanpassing plaatsvindt het ook wel kunnen schudden? Ook die gemeenten lopen leeg.


Kerken blijven leeglopen wanneer het alleen gaat over theologie en dogmatiek.

Kerken waar groeien in het geloof en de kracht van God meer openbaar wordt groeien als kool en moeten steeds weer naar grotere gebouwen toe omdat het anders te klein gaat worden.

Yoshi

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Yoshi » 17 mar 2019 21:50

Dat groeien als kool is nonsens. Daar vertrekken de mensen even hard als ze kwamen. Enkel via de achterdeur. Het gras is elders niet groener. Slechts anders groen.

https://www.trouw.nl/home/ooit-evangeli ... ~adb60a45/

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 18 mar 2019 00:04

Yoshi schreef:Dat groeien als kool is nonsens. Daar vertrekken de mensen even hard als ze kwamen. Enkel via de achterdeur. Het gras is elders niet groener. Slechts anders groen.

https://www.trouw.nl/home/ooit-evangeli ... ~adb60a45/


En dan kom je met een artikel uit de krant aan die 9 jaar oud is ?

Yoshi

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Yoshi » 18 mar 2019 05:43

Veendam schreef:En dan kom je met een artikel uit de krant aan die 9 jaar oud is ?

Zeker. Er is namelijk niets veranderd.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Dorpeling » 18 mar 2019 19:04

Origenes schreef:Inderdaad: niets blijft zoals het was. Maar toch een vraag: hoe komt het dat kerkelijke gemeenten waar wel aanpassing plaatsvindt het ook wel kunnen schudden? Ook die gemeenten lopen leeg.


Jawel hoor. Er blijft wel iets zoals het is. God blijft God, Hij is niet veranderd. En de mens blijft zondaar.
Ook dat veranderd niet aan deze kant van het graf.
Wat het m.i is wat ten grondslag aan al die verandering van kerken en leer ligt: het is zo fijn om zelf ook iets te kunnen doen. En in kerken waar het 'door genade alleen' nog gepreekt wordt, doen ze veel te zwaar en ouderwets. Dus gaan ze naar een kerk waar je gewoon zelf God aanneemt wanneer je dat wil, je maakt jezelf bekeerd. Want je moet toch zelf ook nog een steentje bijdragen.
En dat maakt ook niet zalig.
Dus ga je naar een kerk van Halleluja prijs de Heer en we barsten te pas en te onpas uit in lofgezangen.
Maar ook dat geeft geen ware rust. Dus ook die kerk laat je achter je. Wat blijft er dan nog over?
Shoppen shoppen shoppen, van de ene kerk naar de andere, maar buiten Jezus is het niet, de ware rust is alleen voor het volk van God.

‘Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen en ziet toe, en vraag naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daar in; zo zult gij rust vinden voor uw ziel.' (Jeremía 6:16)


Verandering betekend in dit geval geen verbetering..
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor naamloos » 19 mar 2019 11:11

Dorpeling schreef:Jawel hoor. Er blijft wel iets zoals het is. God blijft God, Hij is niet veranderd. En de mens blijft zondaar.
Ook dat veranderd niet aan deze kant van het graf.
Het karakter van God verandert niet, maar hij stelt zijn manier van handelen met mensen wel regelmatig bij.
Kijk bijvoorbeeld wat er staat over het Oude Verbond: Op het moment dat hij spreekt over een nieuw ​verbond​ heeft hij het eerste al als verouderd bestempeld. Welnu, wat verouderd is en versleten, is de teloorgang nabij.
Onder het O.V. staat de wet op stenen tafelen, en komt van buitenaf tot de mens. Onder het N.V. is de wet en zijn Geest in het hart van mensen.
Dorpeling schreef:Wat het m.i is wat ten grondslag aan al die verandering van kerken en leer ligt: het is zo fijn om zelf ook iets te kunnen doen. En in kerken waar het 'door genade alleen' nog gepreekt wordt, doen ze veel te zwaar en ouderwets. Dus gaan ze naar een kerk waar je gewoon zelf God aanneemt wanneer je dat wil, je maakt jezelf bekeerd. Want je moet toch zelf ook nog een steentje bijdragen.
En dat maakt ook niet zalig.
De Bijbel staat vol over 'doen', over 'bekeert u' en over het bevel van 'geloof', zowel in het O.T. als in het N.T.
De wet van Mozes, de profeten, Jezus en de apostelen hameren daar constant op.
De voorwaarde van het Oude Verbond: "Doe dat en je zult leven.'' En in het N.T. Streef ernaar in ​vrede​ te leven met allen en leid een ​heilig​ leven; wie dat niet doet zal de ​Heer​ niet zien.
Er staat meerdere keren dat iedereen geoordeeld zal worden naar zijn daden, hetzij goed hetzij kwaad.
God beloont ieder mens naar zijn daden. Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven. Dat geldt ook de onwetenden die vanwege hun onwetendheid gelovig noch ongelovig zijn. Romeinen 2. Matt. 7.

Een bepaald soort theologie maakt daavan dat je bekeert moet worden, geloof moet krijgen en dat werken er niet toe doen.
Johannes de Doper predikte een doop van bekering tot ​vergeving​ van ​zonden.
Toen de menigte hem vroeg wat ze dan moesten doen zei hij dat ze hun voedsel moesten delen, en wie twee stel ​onderkleren​ heeft moet delen met wie niets heeft. De tollenaars moesten niet meer eisen dan voorgeschreven is, de soldaten mochten niemand lastig vallen maar moesten tevreden zijn met hun soldij. Wie moet dat nou doen, God of de mens zelf?
En werken doen er wel degelijk toe want anders heb je een dood geloof. Jakobus 2.
Jezus stelt herhaaldelijk dat alleen zij het koninkrijk zullen ingaan die Gods wil gedaan hebben, en zij die zijn wil niet gedaan hebben zullen buitengesloten worden. En daarbij zullen de goede werken nog beloond worden ook. 1 Korinthe 3.
Dorpeling schreef:Dus ga je naar een kerk van Halleluja prijs de Heer en we barsten te pas en te onpas uit in lofgezangen.
Maar ook dat geeft geen ware rust. Dus ook die kerk laat je achter je. Wat blijft er dan nog over?
Shoppen shoppen shoppen, van de ene kerk naar de andere, maar buiten Jezus is het niet, de ware rust is alleen voor het volk van God.
Gelukkig is Jezus overal waar mensen in Hem geloven, ongeacht het kerkverband.
Als jij Hem in een halleluja-prijs-de-Heer-kerk niet kunt vinden zegt dat natuurlijk helemaal niet dat Hij daar niet is.
Dorpeling schreef:‘Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen en ziet toe, en vraag naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daar in; zo zult gij rust vinden voor uw ziel.' (Jeremía 6:16)
Die tekst, beste @Dorpeling, staat geheel en al in de context van het 'verfoeide doen'.
Lees voor de aardigheid ook hoofdstuk 5 erbij. De Israëlieten hadden God verlaten en weigerden zich te bekeren.
Ze pleegden overspel, ze pleegden bedrog en verrijkten zichzelf. Ze verdraaiden het recht, zelfs over de rug van de armen en de wezen heen.
Ze wentelden zich in ongerechtigheid, gingen afgoden dienen. Ze luisterden naar de valse profeten die hen wijsmaakte dat ze al deze dingen konden doen zonder dat God zou ingrijpen door hen te straffen.

Ik ken geen enkele kerk van welke richting dan ook die dergelijke dingen voorstaat en leert.
Ik heb sterk de indruk (als ik me vergis hoor ik het wel) dat jij met die oude paden de jouw vertrouwde vorm van een kerkdienst én de door jouw aanvaarde theologie bedoelt. (een theologie die in de tijd van Jeremia helemaal niet bestond, net zo min als 'de kerk')
Door deze tekst aan te halen in dit verband wek je dan de indruk dat die mening goddelijk gezag heeft.
Dorpeling schreef:Verandering betekend in dit geval geen verbetering..
Soms wel, soms niet.
Verandering van vorm (topiconderwerp) kan best verbetering opleveren. Ik vind het de moeite waard om over na te denken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2019 12:00

Dorpeling schreef:Jawel hoor. Er blijft wel iets zoals het is. God blijft God, Hij is niet veranderd. En de mens blijft zondaar.
Ook dat veranderd niet aan deze kant van het graf.
Wat het m.i is wat ten grondslag aan al die verandering van kerken en leer ligt: het is zo fijn om zelf ook iets te kunnen doen. En in kerken waar het 'door genade alleen' nog gepreekt wordt, doen ze veel te zwaar en ouderwets. Dus gaan ze naar een kerk waar je gewoon zelf God aanneemt wanneer je dat wil, je maakt jezelf bekeerd. Want je moet toch zelf ook nog een steentje bijdragen.
En dat maakt ook niet zalig.
Dus ga je naar een kerk van Halleluja prijs de Heer en we barsten te pas en te onpas uit in lofgezangen.
Maar ook dat geeft geen ware rust. Dus ook die kerk laat je achter je. Wat blijft er dan nog over?
Shoppen shoppen shoppen, van de ene kerk naar de andere, maar buiten Jezus is het niet, de ware rust is alleen voor het volk van God.

‘Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen en ziet toe, en vraag naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daar in; zo zult gij rust vinden voor uw ziel.' (Jeremía 6:16)


Verandering betekend in dit geval geen verbetering..

Hier staan nogal wat oordelen in...
Jammer, want de Gemeente van Christus overstijgt kerkmuren.
Het is zo jammer dat veel mensen denken dat hun genootschap het enige is wat het juist heeft, terwijl het genootschap alleen in bepaalde streken in Nederland voorkomt.
(En ik besef dat dat laatste OOK oordelend over kan komen...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Chaya » 19 mar 2019 13:20

StillAwake schreef:Hier staan nogal wat oordelen in...
Jammer, want de Gemeente van Christus overstijgt kerkmuren.
Het is zo jammer dat veel mensen denken dat hun genootschap het enige is wat het juist heeft,

Noemt Dorpeling een kerkgenootschap dan?
Ik zie geen oordeel, alleen wat de Bijbel zegt en hoe het in sommige kerken verkeerd kan gaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Dorpeling » 19 mar 2019 13:21

naamloos schreef: De Bijbel staat vol over 'doen', over 'bekeert u' en over het bevel van 'geloof', zowel in het O.T. als in het N.T.
De wet van Mozes, de profeten, Jezus en de apostelen hameren daar constant op.
De voorwaarde van het Oude Verbond: "Doe dat en je zult leven.'' En in het N.T. Streef ernaar in ​vrede​ te leven met allen en leid een ​heilig​ leven; wie dat niet doet zal de ​Heer​ niet zien.
Er staat meerdere keren dat iedereen geoordeeld zal worden naar zijn daden, hetzij goed hetzij kwaad.
God beloont ieder mens naar zijn daden. Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven. Dat geldt ook de onwetenden die vanwege hun onwetendheid gelovig noch ongelovig zijn. Romeinen 2. Matt. 7.

Een bepaald soort theologie maakt daavan dat je bekeert moet worden, geloof moet krijgen en dat werken er niet toe doen.
Johannes de Doper predikte een doop van bekering tot ​vergeving​ van ​zonden.
Toen de menigte hem vroeg wat ze dan moesten doen zei hij dat ze hun voedsel moesten delen, en wie twee stel ​onderkleren​ heeft moet delen met wie niets heeft. De tollenaars moesten niet meer eisen dan voorgeschreven is, de soldaten mochten niemand lastig vallen maar moesten tevreden zijn met hun soldij. Wie moet dat nou doen, God of de mens zelf?
En werken doen er wel degelijk toe want anders heb je een dood geloof. Jakobus 2.
Jezus stelt herhaaldelijk dat alleen zij het koninkrijk zullen ingaan die Gods wil gedaan hebben, en zij die zijn wil niet gedaan hebben zullen buitengesloten worden. En daarbij zullen de goede werken nog beloond worden ook. 1 Korinthe 3.Gelukkig is Jezus overal waar mensen in Hem geloven, ongeacht het kerkverband


Zal ik dan ook maar met teksten gaan gooien, om het nog wat lastiger te maken? Want hier komen we natuurlijk nergens mee.
Zonder Mij kunt gij niets doen. Joh. 15 : 5
Niemand kan tot mij komen, tenzij de Vader, die mij gezonden heeft, hem trekke. Joh. 6
Een mens kan niets aannemen als het hem uit de hemel niet gegeven is.
Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave. Niet uit de werken, opdat niemand roeme. Ef 2

Wat geschreven wordt over de mens is ook niet zo vleiend..
Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe. Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen. Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten; Vernieling en ellendigheid is in hun wegen; En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
Er is geen vreze Gods voor hun ogen. Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij. Rom 3

Als je jezelf zó leert kennen gaat je mond wel dicht. Zo onwaardig, zo klein en onbetekenend tegen die goeddoende God, dan heb je echt niks meer aan of toe te brengen hoor!


Het werken is niet noodzakelijk om gered te worden. Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde. Rom 3 Niemand komt in de hemel vanwege zijn werken. Maar, en dat is tegelijk waar, niemand komt in de hemel zónder goede werken. Daarom hebben we te staan naar een heilig leven.
Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen. Ef 2

De Heidelberger zegt het als volgt in v/a 62:
Maar waarom kunnen onze goede werken niet de gerechtigheidvoor God of een stuk daarvan zijn?

Daarom, dat de gerechtigheid, die voor Gods gericht bestaan kan,gans volkomen en der wet Gods in alle stukken gelijkvormig zijn moet , en dat ook onze beste werken in dit leven alle onvolkomen en met zonden bevlekt zijn.

v/a 86
Aangezien wij uit onze ellendigheid, zonder enige verdienste onzerzijds, alleen uit genade, door Christus verlost zijn, waarom moeten wij dan nog goede werken doen?

Daarom, dat Christus, nadat Hij ons met zijn bloed gekocht en vrijgemaakt heeft, ons ook door zijn Heiligen Geest tot zijn evenbeeld vernieuwt, opdat wij ons met ons ganse leven Gode dankbaar voor zijn weldaden bewijzen , en Hij door ons geprezen worde. Daarna ook, dat elk bij zichzelf van zijn geloof uit de vruchten verzekerd zij , en dat door onzen Godzaligen wandel onze naasten ook voor Christus gewonnen worden.



Maar goed, hier komen we niet uit. En dat hoeft ook niet. Ik ben gelukkig binnen mijn kerk, jij in de jouwe (of niet).
Er zijn niet voor niets zoveel kerken ontstaan. Soms om de kleinste verschillen. Maar uiteindelijk gaat het erom wat Still Awake zegt, er is maar 1 Kerk. Dan vallen alle verschillen eens weg. En daar bij te horen, dat is waar het om draait.
Laatst gewijzigd door Dorpeling op 19 mar 2019 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2019 13:45

Chaya schreef:Noemt Dorpeling een kerkgenootschap dan?
Ik zie geen oordeel, alleen wat de Bijbel zegt en hoe het in sommige kerken verkeerd kan gaan.

Dat noemt hij(?) niet, maar hij geeft wel vrij duidelijk een trend aan, hoe verder van "kerken waar het 'door genade alleen' nog gepreekt wordt", hoe verder van de Waarheid.
En dat komt op mij over alsof alles ter linkerzijde van "zwaar en ouderwets" veroordeeld wordt in zijn reactie.
Wellicht juist, wellicht onjuist, maar dingen die je tussen de regels leest zeggen vaak meer dan dat wat er geschreven is (en soms zit je er dan faliekant naast, gezien de laatste reactie van Dorpeling waar dit denken helemaal niet uit blijkt).

Wellicht heeft Dorpeling deze reactie zo niet bedoeld, maar kom deze reactie (bijvoorbeeld bij mijn achoonvader) nogal eens tegen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Dorpeling » 19 mar 2019 13:50

StillAwake schreef:Dat noemt hij niet, maar hij geeft wel vrij duidelijk een trend aan, hoe verder van "kerken waar het 'door genade alleen' nog gepreekt wordt", hoe verder van de Waarheid.
En dat komt op mij over alsof alles ter linkerzijde van "zwaar en ouderwets" veroordeeld wordt in zijn reactie.


Zij noemt dat niet ;) . En dat is inderdaad hoe ik erin sta, daar heb je gelijk in. Want het 'door genade alleen' is van alle tijden. Ook van onze tijd, hoe alles ook veranderd is, dat blijft staan!
Maar dat is geen veroordeling, tenzij je een veroordeling van de verdienste van onze eigen werken bedoeld.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2019 13:54

Dorpeling schreef:Zij noemt dat niet ;) . En dat is inderdaad hoe ik erin sta, daar heb je gelijk in. Want het 'door genade alleen' is van alle tijden. Ook van onze tijd, hoe alles ook veranderd is, dat blijft staan!
Maar dat is geen veroordeling, tenzij je een veroordeling van de verdienste van onze eigen werken bedoeld.

Excuus, ik had je als man ingeschat. Stom hoe dat blijkbaar werkt ;-)
Het klopt dat "van genade alleen" de kern is. Toch (ik kom oorspronkelijk uit een atheistisch/agnostisch nest, en heb daardoor wellicht wat gevoeligheden die een ander niet heeft) heb ik nog nooit een kerk bezocht waar iets anders dan "Sola Gratia" verkondigd werd.
Wel een hoop kerken waarvan door buitenstaanders werd gezegd dat dat daar gepreekt werd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron