populariteit Forum RefoWeb

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: populariteit Forum RefoWeb

Berichtdoor Kvinna » 08 mar 2019 09:37

Ik ben refo, maar kom hier niet zo vaak. Ik heb een paar problemen met dit forum. De eerste is dat ik een duidelijk lijn van het beheer van deze site mis over waar ze staan qua geloofsovertuiging. Je zou denken dat er een duidelijke basis zou moeten zijn: dit is refo, hier staan we voor, afwijkingen worden gedoogd maar dit is ons uitgangspunt. Misschien komt dit omdat moderators nauwelijks actief mee discussiëren.
Het andere probleem is dat forummers onderling vaak onvriendelijk zijn. Er wordt veel gehakketakt. Er is weinig vriendelijkheid onderling.
Dan is er ook nog een gebrek aan interessante gespreksonderwerpen, wat mij betreft. Het zou best eens kunnen dat dit forum een beetje uitgeput is. Ik meen dat zelfs te zien bij de vragenrubriek. Er zijn niet zo vaak meer interessante vragen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: populariteit Forum RefoWeb

Berichtdoor StillAwake » 08 mar 2019 09:47

Kvinna schreef:Ik ben refo, maar kom hier niet zo vaak. Ik heb een paar problemen met dit forum. De eerste is dat ik een duidelijk lijn van het beheer van deze site mis over waar ze staan qua geloofsovertuiging. Je zou denken dat er een duidelijke basis zou moeten zijn: dit is refo, hier staan we voor, afwijkingen worden gedoogd maar dit is ons uitgangspunt. Misschien komt dit omdat moderators nauwelijks actief mee discussiëren.
Het andere probleem is dat forummers onderling vaak onvriendelijk zijn. Er wordt veel gehakketakt. Er is weinig vriendelijkheid onderling.
Dan is er ook nog een gebrek aan interessante gespreksonderwerpen, wat mij betreft. Het zou best eens kunnen dat dit forum een beetje uitgeput is. Ik meen dat zelfs te zien bij de vragenrubriek. Er zijn niet zo vaak meer interessante vragen.

Wellicht is het ook vrijwel onmogelijk om een duidelijke lijn neer te zetten over waar "refo" nu exact voor staat.
Er zijn tig kerken die zich allen achter de betreffende formulieren gesteld hebben, maar behoorlijk afwijkende standpunten hebben.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: populariteit Forum RefoWeb

Berichtdoor naamloos » 08 mar 2019 11:47

hans0166 schreef:kijk eens even goed hoe dit forum heet... en wat de signatuur is.
Klagen over de inhoud is dus eigenlijk een beetje raar, en je gaat voorbij aan de doelgroep. Het is hier niet bedoeld om een thuis te zijn voor alle andere christelijke denominaties.
"wij" "anders gelovende" zijn hier gasten, die hun zegje mogen doen, maar moeten kunnen incasseren dat sommige uitlatingen niet toegestaan zijn, of tegengas krijgen.
Ik gaf slechts mijn reden waarom ik de laatste tijd weinig meer post vanwege deze opmerking van @Chaya "Waar is Mona? Nina? deDwaler? Mortlach? Ignotus? Race406? Johan100? Learsi? Rozijn? Elburger? Speedy? Irmo? Tulp? Dalethvav? Origenes?
Zelfs naamloos is stil."

Ik ken de doelgroep en de refo-inhoud. En een reden geven zie ik helemaal niet als klagen. Incasseren vind ik op zich ook prima, alleen is het bij mij momenteel zo dat een aantal dingen me zo tegenstaan dat ik er even geen zin meer in heb. Dus was naamloos even stil.
Wellicht ervaar ik die tegenzin de laatste tijd sterker omdat ik qua geloofs-inhoud zelf nog verder opgeschoven ben (richting vrijzinnig) en de afstand dus nog groter wordt. Maar de meeste weerzin zit em toch in het veroordelen van medegelovigen die anders denken.
hans0166 schreef:Als je als refo op een evangelissh forum je visie uitdraagt wordt je harder afgeserveerd dan ieder ander idee wat hier geplaatst wordt, zo slecht is het niet hier.
Haha, alsof ik een puur evangelische visie heb. Ik ben niet voor niets uit evangelie-land weggegaan hoor. (vanwege de letterlijke Bijbellezing en het vrouwenstandpunt, als is dat laatste per gemeente verschillend)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: populariteit Forum RefoWeb

Berichtdoor naamloos » 08 mar 2019 12:45

StillAwake schreef:In dit deel van je post verval je ongeveer in de fout die je in het eerste deel van je post veroordeelde.
Ik vind van niet want ik zal nooit zeggen dat iemand geen 'echte christen' is als hij of zij op grond van de Bijbel denkt dat ie tegen LGBT-ers en vrouwen moet zijn (vrouwen als ondergeschikte van de man, en geen leergezag of ambten), of tegen schrift- en tekstkritiek is, of de Bijbel letterlijk neemt, of een andere theologie heeft.
Ik zal ze nooit veroordelen als 'schijnchristen' en altijd blijven aanvaarden als mijn broeders en zusters in het geloof.
Andersom is dat vaak niet zo. Regelmatig wordt het openlijk gezegd, maar het staat er ook vaak impliciet zo tussen de regels door.
StillAwake schreef:Veel refo's staan ook niet achter Nashville, en zien de persoon achter de LGBT-er.

Veel refo's hebben ook een universitaire studie, waarin wetenschap wel serieus genomen wordt.
Maar ik heb het ook niet over álle refo's. Ik heb er uitdrukkelijk bij gezegd: ''uiteraard voor wie de schoen past'' Daarbij, er zijn ook evan's die een aantal van die 'schoenen' passen.
StillAwake schreef:Ik ken niet 1 refo die ooit tegen vrouwen gestemd heeft (al gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat ik ook niemand ken die ooit voor de keuze heeft gestaan tegen het bestaan van vrouwen te mogen stemmen).
Ik vermoed dat je hier doelt op de openstelling van de ambten voor vrouwen. Maar wat dat nu precies met discriminatie te maken heeft is mij een raadsel. Ik weet dat jij vrij feministisch van insteek bent, maar de feministen die ik ken (en dat kan bij jou anders liggen) zijn vaak wel voorstander van meer vrouwen in de top van bedrijven, maar klimmen nooit op de barricades voor meer vrouwelijke metselaars, lassers, brandweerlieden, automonteurs, vuilnisophalers of matrozen.
Wellicht speelt in jouw gedachten iets dergelijks mee?
Och nou ja, de Bijbel is niet bepaald vrouwvriendelijk: http://www.debijbelzegt.nl/vrouw.htmin
Voor mij is het een raadsel hoe iemand géén discirminatie (het maken van onderscheid) in de Bijbel kan zien. Maatschappelijk, juridisch, prive ...
Dus ja, de Bijbel van kaft tot kaft, en het letterlijk nemen van de Bijbel ... dan kom je niet onder discrimineren vandaan.
En feminisme heeft in mijn ogen nou weer helemaal niets te maken vuilnisophalers, lassers, automonteurs e.d.
Feminisme: “Het maatschappelijke en politieke streven naar een gelijkwaardige positie van vrouwen (qua rechten en mogelijkheden) ten opzichte van mannen.” Dat moet ook eerlijk en gelijkwaardig toegepast worden, niks mis mee naar mijn mening.
Elke man en vrouw mag zelf weten of hij/zij lasser, vuilnisophaler .... enz. wil worden of juist niet.

Inderdaad doelde ik met 'tegen vrouwen stemmen' op de openstelling van het ambt en leergezag. Tegenstemmers die in de meerderheid zijn ondrukken daarmee vrouwen die een positie, in hun eigen kerkverband, in die richting ambiëren, of zich ertoe geroepen voelen.
Maar goed, dat lijkt me een discussie die niet echt in dit topic past.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: populariteit Forum RefoWeb

Berichtdoor Chaya » 08 mar 2019 12:59

naamloos schreef:Ik zal ze nooit veroordelen als 'schijnchristen' en altijd blijven aanvaarden als mijn broeders en zusters in het geloof.
Andersom is dat vaak niet zo. Regelmatig wordt het openlijk gezegd, maar het staat er ook vaak impliciet zo tussen de regels door.

Ik vraag mezelf regelmatig af of ik geen schijnchristen ben. En als iemand mij zo noemt, denk ik: zie je wel.
naamloos schreef:Ik heb erbij gezegd: ''uiteraard voor wie de schoen past''

Die schoen past mij wel.
Maar het gaat niet over de persoon als zodanig, maar over de vruchten die hij voortbrengt, de dingen die hij zegt, vindt.
Als ik of iemand tegen jou zeg dat je in bepaalde zaken niet bijbels bent, word je steevast kwaad en krijg diegene van alles terug.
Het maakt niet uit vanuit welke overtuiging iemand dit zegt, want je botst met vele meningen hier. Ook de gematigde of de vooruitstrevende.
Ik denk dat jij je meer thuisvoelt op een forum met vrijzinnige christenen.
Kvinna schreef:Ik ben refo, maar kom hier niet zo vaak. Ik heb een paar problemen met dit forum. De eerste is dat ik een duidelijk lijn van het beheer van deze site mis over waar ze staan qua geloofsovertuiging. Je zou denken dat er een duidelijke basis zou moeten zijn: dit is refo, hier staan we voor, afwijkingen worden gedoogd maar dit is ons uitgangspunt. Misschien komt dit omdat moderators nauwelijks actief mee discussiëren.

Van harte eens!
Het besloten gedeelte verschilt in niets van het open gedeelte, waar echt alles gezegd mag worden.
Kvinna schreef:Het andere probleem is dat forummers onderling vaak onvriendelijk zijn. Er wordt veel gehakketakt. Er is weinig vriendelijkheid onderling.

Dat vind ik wel meevallen en als het gebeurt, heeft dat wel een oorzaak.
Mij irriteert het als ik merk dat een forummer niet authentiek is (zie eerder in dit topic) dan gaat een en dezelfde forummer zichzelf bijvallen.
Als je jezelf presenteert als een naief huismusje en dan toch steeds een zelfde mening hier door de strot duwt, die duidelijk tegen de forumregels ingaat!!!
Die domineert dus het forum en dat is de reden dat het zo eenzijdig wordt en daarom stilvalt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: populariteit Forum RefoWeb

Berichtdoor naamloos » 08 mar 2019 13:52

Chaya schreef:Ik vraag mezelf regelmatig af of ik geen schijnchristen ben. En als iemand mij zo noemt, denk ik: zie je wel.
Als iemand mij een schijnchristen noem denk ik altijd aan dit woord van Paulus: "Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is?" Ik weet wat en wie ik geloof en volg.
Verder is het heel wat anders om jezelf iets af te vragen dan een ander te veroordelen.
Chaya schreef:Maar het gaat niet over de persoon als zodanig, maar over de vruchten die hij voortbrengt, de dingen die hij zegt, vindt.
Helaas worden eigen regels en inzichten vaak 'vruchten' genoemd.
Chaya schreef:Als ik of iemand tegen jou zeg dat je in bepaalde zaken niet bijbels bent, word je steevast kwaad en krijg diegene van alles terug.
Oke, jij vult voor me in dat ik kwaad wordt, dus dan zal het wel waar zijn.
Ik heb gewoon mn eigen manier van praten en geef mn mening die ik vaak nog Bijbels onderbouw ook.
Je kunt het oneens zijn met mijn interpretatie, maar argumenten waarom die niet klopt krijg ik zelden of nooit.
Het komt er doorgaans op neer dat mijn interpretatie niet waar is omdat jij een andere hebt, en wel ''de énige échte'.
Als iemand over zaak y een mening heeft en dat onderbouwt met de Bijbel, en ik ben het daar niet mee eens, dan vertel ik hoe ik dat bewuste bewijs-Bijbelgedeelte interpreteer, en leg vervolgens uit hoe ik zaak y zie op grond van een ander bewijs-Bijbelgedeelte.
Chaya schreef:Het maakt niet uit vanuit welke overtuiging iemand dit zegt, want je botst met vele meningen hier. Ook de gematigde of de vooruitstrevende.
Tja, ik reageer doorgaans pas als ik het met iemand niet eens ben, dus natuurlijk botsen de meningen dan.
En aangezien ik niet zo'n hokjesmens ben kijk ik er niet van op dat het in vrijwel alle richtingen wel 1 of meerdere keren raak is.
Chaya schreef:Ik denk dat jij je meer thuisvoelt op een forum met vrijzinnige christenen.
Vast wel.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: populariteit Forum RefoWeb

Berichtdoor Dorpeling » 08 mar 2019 14:25

mona schreef:Ik heb een aantal redenen waarom ik hier zo weinig meer kom:
Met stip op
1) de hoge zuurgraad waarmee er hier gediscussieerd wordt. Ik ben daar echt moe van, en als ik weer zo'n azijn-reactie lees, haak ik direct af.
In het verleden heb ik zoooooooooo vaak gevraagd of men ook op een normale toon kon praten, maar het lukt maar niet. Er wordt op de toon ook niet gemodereerd, maar voor mij maakt het veel verschil uit om met plezier te kunnen discussiëren.
2) De onderwerpen spreken me ook niet meer zo aan. Ook in de vragen rubriek mag je niet meer op de onderwerpen reageren, die mij juist interesseren.
Sindsdien is mijn plezier om hier een bijdrage te leveren, eigenlijk zo goed als voorbij.

Groeten van Mona.


Eens. Niet zolang meegeschreven hier, enkele onderwerpen op het forum volg ik af en toe en sommige vragen en antwoorden lees ik nog, maar het trekt niet zo meer. Bovendien kan ik niet meer reageren in de vragenrubriek, de ban gekregen na een eerlijke reactie op een vraag en deze wordt niet opgeheven voordat ik daarom ga lopen smeken denk ik, en dat vertik ik.

Op het forum mag een christelijk geluid haast niet meer gehoord worden, wanneer je de Bijbel aanhaald begrijp je het 'verkeerd' en geloofsovertuigingen wil men niet meer lezen. 'Mag het wat minder?' En dan al die oproepen om de handen op te gaan leggen bij een doodzieke en doden op te wekken, en als je dat niet doet of kunt ben je geen echte gelovige, kun je geen echte honger naar Het Woord hebben. Want anders stak je Jezus en Zijn verlossing ook wel zo in je broekzak! Niet meer geloven in het 'Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; '. En Gods eigen wet? Ach, die vullen we zelf wel in, zoals het ons uitkomt. Woorden die verdraaid worden, of 'nee, dat begrijp je écht verkeerd'... Daarbij opgeteld alle reacties die verwijderd worden door de moderators.

Wat moet je dan nog doen op een refoweb?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: populariteit Forum RefoWeb

Berichtdoor irmo » 08 mar 2019 17:57

Eens met bovenstaande.

En ook, bedenk ik me net dat er geen geode mogelijkhied is om in discussie te gaan over de combinatie tussen het Christendom EN een andere godsdienst.

Op het forum van mijn eigen religie gaat dat (meestal) prima, maar hier vliegt iedereen elkaar na 6 posts al in de haren. En als ik dan geen info kan halen/lezen die voor mij van belang is, waarom dan reageren?

Nina

Re: populariteit Forum RefoWeb

Berichtdoor Nina » 08 mar 2019 19:08

mona schreef:Hier ben ik.


Ik heb een aantal redenen waarom ik hier zo weinig meer kom:
Met stip op
1) de hoge zuurgraad waarmee er hier gediscussieerd wordt. Ik ben daar echt moe van, en als ik weer zo'n azijn-reactie lees, haak ik direct af.
In het verleden heb ik zoooooooooo vaak gevraagd of men ook op een normale toon kon praten, maar het lukt maar niet. Er wordt op de toon ook niet gemodereerd, maar voor mij maakt het veel verschil uit om met plezier te kunnen discussiëren.
2) De onderwerpen spreken me ook niet meer zo aan. Ook in de vragen rubriek mag je niet meer op de onderwerpen reageren, die mij juist interesseren.
3) het is persoonlijk dat weet ik wel, maar iemand op dit forum heeft mij echt heel akelig op mijn ziel getrapt (niet op mijn tenen), en weigerde hiervoor excuses te maken.
Sindsdien is mijn plezier om hier een bijdrage te leveren, eigenlijk zo goed als voorbij.

Groeten van Mona.


Bovenstaand stuk had ik geschreven kunnen hebben. Ik lees af en toe mee, (zo'n 2 à 3 keer per week) maar de lust om mee te discussiëren is me (voorlopig?) vergaan.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: populariteit Forum RefoWeb

Berichtdoor Chaya » 09 mar 2019 10:46

naamloos schreef:Oke, jij vult voor me in dat ik kwaad wordt, dus dan zal het wel waar zijn.
Ik heb gewoon mn eigen manier van praten en geef mn mening die ik vaak nog Bijbels onderbouw ook.

Nee niet alleen ik, maar dit is vaker tegen je gezegd. Kennelijk zie je zelf niet hoe "agressief en fel" jouw berichten soms kunnen zijn.
Maar jij bent wel authentiek! En dat vind ik in je te prijzen.
Jij zegt niet de ene keer dit en de volgende keer dat.
Dus daarin ben jij wel betrouwbaar. :D
naamloos schreef:Tja, ik reageer doorgaans pas als ik het met iemand niet eens ben, dus natuurlijk botsen de meningen dan.
En aangezien ik niet zo'n hokjesmens ben kijk ik er niet van op dat het in vrijwel alle richtingen wel 1 of meerdere keren raak is.

Van oorsprong wordt hier de reformatorische achterban vertegenwoordigd en wat er in de loop van de jaren is gebeurd, er kwam allerlei vreemd volk op af die "ons hier" weleens even zouden bekeren, want kom op, het hoeft toch niet zo zwaarmoedig te zijn?

We draaien het eens om naamloos, zie jij mij op een vrijzinnig forum?
Dat wordt toch binnen een dag oorlog? :lol:
Hete hoofden, koude harten en het gaat niet meer om het geloof in God, maar om wat ik fout doe en wat de ander verkeerd doet.

En daarom lopen die discussies over dopen, belijdenis, kerkgang, ongeschreven reforegels zo vervelend.
Refo's zijn het ook niet in alles met elkaar eens. Integendeel.
Maar je hebt niet die discussies die je hier wel hebt.
Mijn neef (GG) slaapt op zondag uit. Toen ik tegen hem zei dat hij dit toch van huis uit niet gewend is, beaamde hij dit onmiddellijk. Mijn hardwerkende zwager - zijn vader - leefde zijn kinderen voor.
En hij zou heus wel weer eens een keer op zondagochtend ook gaan, nu nog even niet. Maar hij verzon geen smoezen en excuses!

Zie je wat ik bedoel? Je moet dat toch gewoon kunnen zeggen of vragen aan elkaar? Zonder dat de ander klaarstaat met ja maar dit en ja maar dat. En ik geloof heus wel en ik denk heus wel aan God.
Dat is het punt niet. Je probeert iemand te waarschuwen, omdat je je zorgen maakt, omdat je uit ervaring weet wat een slordige kerkgang als gevolg kan hebben. Niet alleen voor je persoonlijk geloofsleven, maar ook voor de rest van je gemeente. Dat zegt de Bijbel, niet ik!
Want we zijn als leden aan elkaar verbonden, als je hand het opeens niet meer doet, maak je je zorgen.

Ik lees mezelf wel eens terug en dan zie ik ook wel dat ik het anders had moeten zeggen. In je hoofd maak je zinnen, die typ je maar ze kunnen weleens anders geinterpreteerd worden. Dat is voor mij ook een leerproces.

Een oprechte vraag: van Elbert krijg jij altijd goed onderbouwde reacties waar je ook altijd tegenin blijft gaan. Telkens denk ik: nu kan naamloos echt geen kant meer uit en dan toch zie je kans het weer anders te draaien.
Denk je nu echt eens nooit, ja, Elbert heeft gelijk. Ik zie het toch fout, maar vind dat lastig om te erkennen. Het is een mindset, want ik was toch vast en zeker overtuigd van..... maar nee, Elbert toont diverse keren nu aan dat het toch anders ligt.
Daar ben ik benieuwd naar. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: populariteit Forum RefoWeb

Berichtdoor JeeWee » 09 mar 2019 11:07

hans0166 schreef:kijk eens even goed hoe dit forum heet...

Het is net alles Israël wat Israël genoemd wordt...

In Barneveld hebben we het Reformatorisch fitnesscentrum, we hebben reformatorische bungalowparken, reformatorische schoenwinkels, refomarkt, refoveilingen, refo-café, en 'New Bride' adverteert zelfs met refo-trouwjurken!
Wat een uitholling overdwars...

Het hele fenomeen forum is ongeveer passé en de eigenaren hebben het er ook niet leuker op gemaakt.
(Ik moet nu wel oppassen dat Henk niet weer gaat schelden in de trant van 'dramaqueen' of zo... :D
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: populariteit Forum RefoWeb

Berichtdoor Chaya » 09 mar 2019 11:54

JeeWee schreef:In Barneveld hebben we het Reformatorisch fitnesscentrum, we hebben reformatorische bungalowparken, reformatorische schoenwinkels, refomarkt, refoveilingen, refo-café, en 'New Bride' adverteert zelfs met refo-trouwjurken!

Ik heb daar ook niets mee, maar als iemand zich aanmeldt in een reformatorische sportschool (die dus zonder die opzwepende muziek werkt) zal hij zich onderwerpen aan de regels. Dus geen opzwepende muziek eisen.
En in een refo-café geen verzoeknummer van André Hazes of AC/DC indienen.
En dat bedoel ik telkens.
De niet-refo probeert hier de boel vaak op grove wijze op te schudden. En als mensen hier dan geprikkeld gaan reageren, kunnen ze zeggen: zie je nou wel, die refo's zijn helemaal niet aardig.
En diezelfde refo's voelen zich niet gesteund door de beheerder en moderators.
Je krijgt gewoon terug: kijk dan niet in dat topic, laat het lekker gaan.
Kijk eens in het meditatietopic, het is één en dezelfde brij als het niet doorbroken wordt door iemand anders.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: populariteit Forum RefoWeb

Berichtdoor naamloos » 09 mar 2019 13:00

Chaya schreef:We draaien het eens om naamloos, zie jij mij op een vrijzinnig forum?
Dat wordt toch binnen een dag oorlog?
Hete hoofden, koude harten en het gaat niet meer om het geloof in God, maar om wat ik fout doe en wat de ander verkeerd doet.
Volgens mij betekent vrijzinnig dat iedereen vrij is om zn eigen mening er op na te houden, toch?
Chaya schreef:Een oprechte vraag: van Elbert krijg jij altijd goed onderbouwde reacties waar je ook altijd tegenin blijft gaan. Telkens denk ik: nu kan naamloos echt geen kant meer uit en dan toch zie je kans het weer anders te draaien.
Denk je nu echt eens nooit, ja, Elbert heeft gelijk. Ik zie het toch fout, maar vind dat lastig om te erkennen. Het is een mindset, want ik was toch vast en zeker overtuigd van..... maar nee, Elbert toont diverse keren nu aan dat het toch anders ligt.
Daar ben ik benieuwd naar.
Ik kan me niet herinneren dat ik hier op het forum ooit aan een discussie begonnen ben waar ik tevoren niet al over alle kanten die ik ken goed heb nagedacht, en dus mijn standpunt al heb ingenomen.
Wat Elbert aandraagt is voor mij nog nooit nieuw geweest, die argumenten heb ik tevoren allemaal al een plekje gegeven.
Ik draai dus totaal niet als ik met mijn eigen argumenten aangeef waarom ik bij mijn eigen kant/overtuiging blijf.
Ik vind het helemaal niet moeilijk om een ander gelijk te geven ALS hij of zij mij overtuigt heeft dat hij dat ook heeft.
Zeker bij iemand als Elbert niet want die loopt nooit te schelden en denigrerend te doen, legt een ander zelden of nooit wat in de mond enzo.
Alleen jammer dat hij regelmatig mijn tegenargumenten laat liggen, maar goed, dat moet ie zelf weten.

Ik sta zeker open voor nieuwe inzichten. Zo ben ik door het lezen van het evolutie-topic tot de conclusie gekomen dat naamloos het altijd fout zag en Morlach, Hettys, Pcrtje .... enzo gelijk hebben.
Niks moeilijks aan om dat te erkennen. Het was lastiger om alles wat ik op een rijtje dacht te hebben weer opnieuw een plekje te moeten geven, maar achteraf viel dat allemaal alleen maar reuze mee. Ik ben dr eigenlijk veel beter uitgekomen vind ik zelf.
Inhoudelijk zal dit denk niet iets zijn wat je wilde horen, maar ik hoop dat je van me aan wilt nemen dat ik niet vastgeroest zit in mn eigen gelijk.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: populariteit Forum RefoWeb

Berichtdoor Chaya » 09 mar 2019 14:09

naamloos schreef:Volgens mij betekent vrijzinnig dat iedereen vrij is om zn eigen mening er op na te houden, toch?

Ook.
Maar als ik dit lees in Trouw:
Vrijzinnig geloven, dat lijkt vooral heel veel niet geloven, niet in regels, niet in voorschriften, niet in dogma's, misschien zelfs niet in God.
KERN VRIJZINNIG GELOVEN

slaat het mij koud om het hart.
En weet dan, wegblijven van zo'n forum.
Je meldt je ook aan op een forum om gelijkgestemden te ontmoeten. Die kans is daar nihil.
naamloos schreef:Ik sta zeker open voor nieuwe inzichten. Zo ben ik door het lezen van het evolutie-topic tot de conclusie gekomen dat naamloos het altijd fout zag en Morlach, Hettys, Pcrtje .... enzo gelijk hebben.
Niks moeilijks aan om dat te erkennen. Het was lastiger om alles wat ik op een rijtje dacht te hebben weer opnieuw een plekje te moeten geven, maar achteraf viel dat allemaal alleen maar reuze mee. Ik ben dr eigenlijk veel beter uitgekomen vind ik zelf.

Die discussies volg ik niet meer, dus weet niet wat daar gezegd is, maar ik kan me er wel een voorstelling van maken.
naamloos schreef:Inhoudelijk zal dit denk niet iets zijn wat je wilde horen, maar ik hoop dat je van me aan wilt nemen dat ik niet vastgeroest zit in mn eigen gelijk.

Niet gewild maar wel verwacht. :D
Ik hoopte toch dat je zou zeggen, Chaya, ik ga er eens over nadenken, want Elbert (en anderen) hebben misschien toch wel een punt en het is heel goed mogelijk dat ik het toch verkeerd zie.

Ik zit evenmin vastgeroest. Ik heb in de loop van de jaren al zoveel bijgesteld en nog steeds. Geloven is nl toch ook een activiteit en vooral vandaag moet je continu stelling nemen, omdat bijbelgetrouwe christenen in de minderheid zijn.
Dat vraagt van ons trouw blijven, geen slappe knieën, tegen de stroom in als dat moet, geestelijke strijd niet uit de weg gaan.

En dat geldt dus voor veel maatschappelijke vernieuwingen, die vanwege de slapte van velen, de kerk insluipen en alles uithollen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: populariteit Forum RefoWeb

Berichtdoor MoesTuin » 09 mar 2019 16:20

Het wordt alweer drukker met posten op het forum :mrgreen: =D> :lol:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten