Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 07 mar 2019 13:58

irmo schreef:Ik vond het een prachtig document. En ik ben niet eens christen.

Opmerkelijk. :D
Ik heb al eerder gezegd dat er toch een beetje naar sfeertje rondom dit dokument kwam.
Alsof het was opgesteld door liefdeloze en harteloze christenen.

Maar je mag niet meer hardop zeggen dat homofilie niet hetzelfde is als hetero.
Maar hoe je het ook wendt of keert, het is niet hetzelfde.
JeeWee schreef:En daar stond ook precies wat de Bijbel zegt over transgenders:

Waren die er dan in die tijd?
Alles wat afweek van het normale, het gangbare, werd verstoten, geminacht, genegeerd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 07 mar 2019 15:46

Chaya schreef:Maar je mag niet meer hardop zeggen dat homofilie niet hetzelfde is als hetero.
Maar hoe je het ook wendt of keert, het is niet hetzelfde.


Waarom en van wie mag je dat niet meer zeggen? Zo lang je ze maar niet verschillend behandelt.

Waren die er dan in die tijd?
Alles wat afweek van het normale, het gangbare, werd verstoten, geminacht, genegeerd.


Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er destijds geen transgenderisme bestond. Het leven van de gewone burger werd sowieso niet vaak beschreven, maar onder de mensen waarover wél geschreven werd, kom je zo nu en dan vanaf het allereerste begin al mensen tegen die qua gedrag afweken van de vaste rollenpatronen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor irmo » 07 mar 2019 17:15

Chaya schreef:Alles wat afweek van het normale, het gangbare, werd verstoten, geminacht, genegeerd.


Nu toch ook nog?

JeeWee schreef:Ik ook.
Vooral de achterkant.
Want daarop stond precies wat de Bijbel zegt over relaties in liefde en trouw tussen mensen van het zelfde geslacht.
En daar stond ook precies wat de Bijbel zegt over transgenders:

NIETS


Dan kun jij dus duidelijk niet lezen :)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor JeeWee » 07 mar 2019 18:18

irmo schreef:Dan kun jij dus duidelijk niet lezen :)


Vertel!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor irmo » 07 mar 2019 21:43

JeeWee schreef:Vertel!



Neuh, geen zin in. Pak je bijbel en je leesbril maar.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2019 22:51

irmo schreef:Neuh, geen zin in. Pak je bijbel en je leesbril maar.



Te makkelijk. De vraag is of wat de Bijbel zegt over de omgang tussen mensen van hetzelfde geslacht, gaat over liefde of lust. De Bijbel is over dat laatste sowieso afkeurend namelijk, ook als het zonder liefde tussen een man en een vrouw gebeurt...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 08 mar 2019 09:26

irmo schreef:Neuh, geen zin in. Pak je bijbel en je leesbril maar.

Ik heb de Bijbel best een aantal keer in zijn geheel gelezen, maar ben over transgenderisme nooit iets tegengekomen.
Over homofilie zijn een aantal teksten te vinden die bepaald gedrag veroordelen, maar exact datzelfde gedrag wordt ook van hetero's veroordeeld (in de Bijbel, niet automatisch in refo-kringen).
Met andere woorden: "Pak je Bijbel en je leesbril maar" is erg gemakkelijk gezegd, maar komt eigenlijk over als: "ik heb het ook maar van horen zeggen, en weet zelf ook niet zo goed waar het staat".
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 09 mar 2019 10:18

irmo schreef:(...)Pak je bijbel en je leesbril maar.

Niks leesbril. Het is Sola Scriptura!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor JeeWee » 09 mar 2019 11:15

gravo schreef:Niks leesbril. Het is Sola Scriptura!

gravo


Precies. Maar kennelijk wordt de interpretatie van de Bijbel belangrijker geacht dan de Bijbel zelf.
De Nashville-verklaring is een interpretatie, die dwingend wordt opgelegd.

Er staat gewoon niets in de Bijbel over een relatie in liefde en trouw tussen twee mensen van hetzelfde geslacht of over trangenders.
Er staat wel dat de liefde de ander geen kwaad doet...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 09 mar 2019 11:47

JeeWee schreef:Precies. Maar kennelijk wordt de interpretatie van de Bijbel belangrijker geacht dan de Bijbel zelf.
De Nashville-verklaring is een interpretatie, die dwingend wordt opgelegd.

Er staat gewoon niets in de Bijbel over een relatie in liefde en trouw tussen twee mensen van hetzelfde geslacht of over trangenders.
Er staat wel dat de liefde de ander geen kwaad doet...

Als het er dan niet in staat volgens jou, waarom lees ik dit dan:

Bewust kiezen ze voor een leven zonder relatie. Robert: „Het gaat tegen mezelf in, maar de Bijbel is er duidelijk over.”

BRON

Dus kennelijk staat het er toch wel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 09 mar 2019 12:21

JeeWee schreef:Precies. Maar kennelijk wordt de interpretatie van de Bijbel belangrijker geacht dan de Bijbel zelf.
De Nashville-verklaring is een interpretatie, die dwingend wordt opgelegd.

Er staat gewoon niets in de Bijbel over een relatie in liefde en trouw tussen twee mensen van hetzelfde geslacht of over trangenders.
Er staat wel dat de liefde de ander geen kwaad doet...

Uiteraard is de Nashville-verklaring een interpretatie. Naar mijn idee is dat een mengeling van overtuiging, belang en strategische overweging. De interpretatie is in die zin niet zuiver.
Maar geldt dat niet voor elke interpretatie? Ook jouw visie, namelijk dat je in de Bijbel geen veroordeling kunt vinden van liefdevolle homofiele relaties of van transgenders, is een interpretatie.
Want je neutraliseert de vrij sterke afwijzing in de Bijbel van seksualiteit tussen twee mensen van hetzelfde geslacht, door er bij te zeggen (er bij te denken) dat het hier niet gaat om liefdevolle relaties. Zo hou je de Bijbeltekst in stand, maar verklaar je hem niet meer van toepassing op relaties in liefde en trouw.
Dat doe ik overigens ook. Dus ik ben het met je eens. Maar je bereikt dit alleen door een zekere interpretatie van de Heilige Schrift toe te passen. Hetzelfde geldt voor transgenders: omdat het in de Bijbel met zoveel woorden niet voorkomt, kun je het ook goedkeuren (ook hier weer: als het maar op basis van liefde en trouw gebeurt). Geef dat eerlijk toe, want het is niet anders. De vraag is echter of het verkeerd is.

De conclusie is volgens mij: je kunt de Bijbel niet anders lezen dan met behulp van een toegevoegde uitleg, een interpretatie, een bepaalde methode waarmee jij de tekst in ontvangst neemt. Juist dit punt wordt door letterlijke Bijbel-lezers ontkend. Zij blijven zeggen dat een eenvoudige manier van lezen (gewoon lezen wat er staat) een interpretatie-vrije lezing kan zijn. Maar dat is niet waar. Ook die zogenaamde letterlijke uitleg van de Bijbel verzandt in eindeloos veel problemen die allemaal moeten worden gerepareerd met krampachtig toegevoegde verzinsels. Daaruit blijkt al snel dat dit ook interpretatie is, die om die reden ook niet puur en eenduidig is.

Dat we wel moeten interpreteren blijkt het sterkst wanneer het om actuele onderwerpen gaat, waarbij we onze visie niet rechtstreeks kunnen afleiden van de letterlijke Bijbeltekst. Dan zullen we de Bijbelteksten zodanig moeten lezen dat we de bedoeling van de Bijbel kunnen vertalen in een praktische / ethische conclusie voor het nieuwe fenomeen dat we bij de hand hebben.

Eén van die nieuwe fenomenen is dat we inmiddels weten en erkennen (ook wij als christenen) dat homofilie een geaardheid is. Geen ziekte, niet aangeleerd, niet bewust gekozen of geactiveerd. Als we dit Bijbels willen duiden kunnen we dus niet één op één uit de voeten met de Bijbel. Dan zullen we uit de bedoeling van de Bijbel de juiste keuze moeten maken. En dan kun je tot de conclusie komen dat de strekking van de gehele Bijbel gericht is op wat God wil: vrede, recht, barmhartigheid, leven, trouw. Homofilie is, vanwege de nieuwe kennis die we hebben, als zodanig geen zonde meer te noemen. Daarom kom ik met jou tot de conclusie dat een relatie in trouw en liefde die onvermijdelijk voortkomt uit dit gegeven ook geen zonde mag worden genoemd.

Ik ben het met iedereen eens dat dit nieuw is. Dat dit een nieuwe interpretatie is van de teksten die homoseksualiteit in de Bijbel scherp lijken af te wijzen. Maar er is een reden dat die nieuwe interpretatie is ontstaan: we weten en voelen dat er een nieuwe interpretatie nodig was, omdat we in eigen kring ontdekken dat homofilie inderdaad een geaardheid is (je snapt het pas als je het ziet), die onlosmakelijk verbonden is aan de persoon, en in die zin een scheppingsgegeven kan worden genoemd (want hebben homofielen hun bestaan dan niet te danken aan de Schepper?). Het zondige karakter is er vanaf. En dat is ook precies de houding die bijna alle kerken in Nederland nu hanteren. Er wordt nog verschillend gedacht over de zondige aard van seksuele handelingen, maar niet meer over de zondigheid van een homofiele persoon als zodanig.

De Nashville-verklaring is daarom zo hard en onbuigzaam, omdat ze het nieuwe gegeven ontkent en als-niet-bestaand propageert (kan natuurlijk niet, maar ze doen het toch). Alle interpretaties die daarmee samenhangen worden zo in één moeite bij het grof vuil zet.
Dat gaat lijnrecht in tegen de ontwikkelingen in kerkelijk Nederland en zal om die reden ook geen stand houden.

Als ze eerlijk zijn en consequent zeggen de Nashville-verklaarders ook wat zij ten diepste nog steeds vinden, namelijk dat homofilie een ziekte is of een aangeleerd gedrag, bewust gekozen of geactiveerd. Maar dat zeggen ze niet, omdat ze weten dat die interpretatie geen steun meer heeft. Ik daag de ondertekenaars uit om deze consequente visie wél hardop te zeggen. Zij en wij weten echter wat er dan zal gebeuren: ze zullen alle steun verliezen...daarom doen ze het niet. Een aanwijzing dat het niet alleen om principes gaat, maar ook om het behouden van de eigen positie (als kerk of als ambtsdager).

Wie is er dan zo principieel, Bijbels, orthodox, rechtzinnig? Laat dan eens horen dat er geen duimbreed geweken zal worden! Zeg het dan eens hardop wat de Nashville-verklaring suggereert! Zeg het eens: homofilie is een te genezen ziekte, is aangeleerd, is bewust gekozen of bewust geactiveerd! Durf het eens!

....niemand Heere......


Het kwalijke van de verklaarders is dus, dat zij wel een harde conclusie op papier zetten (of die ondertekenen), maar dat zij geen verantwoordelijkheid durven nemen voor de achterliggende visies die tot zo'n conclusie hebben geleid.

Dat is ook tegelijk het hoopvolle: de verklaring zal niet kunnen standhouden in christelijk Nederland en daar hebben we de tekenen ook al van gezien. Ook de "simpele" versie van de verklaring voor jongeren zal hetzelfde lot beschoren zijn.

gravo

PS. Verder was mijn quote "Sola Scriptura" natuurlijk ironisch bedoeld.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 09 mar 2019 15:03

Chaya schreef:Als het er dan niet in staat volgens jou, waarom lees ik dit dan:

Bewust kiezen ze voor een leven zonder relatie. Robert: „Het gaat tegen mezelf in, maar de Bijbel is er duidelijk over.”

BRON

Dus kennelijk staat het er toch wel.


Die ene persoon vind het blijkbaar duidelijk. Dat wil niet zeggen dat je het vervolgens als objectief feit kunt stellen. Enkel dat er ten minste één persoon is die...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 09 mar 2019 15:24

Mortlach schreef:Die ene persoon vind het blijkbaar duidelijk. Dat wil niet zeggen dat je het vervolgens als objectief feit kunt stellen. Enkel dat er ten minste één persoon is die...

Het is niet alleen die ene persoon Mortlach.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor hans0166 » 09 mar 2019 15:27

Chaya schreef:Dus kennelijk staat het er toch wel.


het wordt in elk geval nergens in dat artikel aangehaald, en ook nergens in de nashville verklaring zelf.. en ik zou zeggen lees het stukje van Gravo eens ( heb je vast al gedaan) dat verklaart het erg duidelijk waar het vandaan komt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 09 mar 2019 15:33

hans0166 schreef:het wordt in elk geval nergens in dat artikel aangehaald, en ook nergens in de nashville verklaring zelf.. en ik zou zeggen lees het stukje van Gravo eens ( heb je vast al gedaan) dat verklaart het erg duidelijk waar het vandaan komt.

Ik reageerde op JeeWee. Dit is echt niet de enige die deze mening is toegedaan.
Er zijn veel meer interviews en artikelen te vinden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten

cron