Volwassen / Kinderdoop binnen de Gereformeerde kerken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Volwassen / Kinderdoop binnen de Gereformeerde kerken

Berichtdoor pindas83 » 04 mar 2019 20:48

Zonder een nieuwe discussie te laten losbarsten over de geloofsdoop vs. kinderdoop ben ik benieuwd naar het volgende:

Zijn er bij jullie gevallen bekend dat ouders van pasgeborenen, binnen een gereformeerde kerk, ervoor gekozen hebben hun kind niet te laten dopen maar aangegeven hebben bij de K.R. dat zij van mening zijn dat de geloofs- of volwassendoop de ‘bedoeling’ is.

Zo ja, hoe is men daar dan mee om gegaan, er van uit gaande dat betreffende ouders zich wel verbonden weten met de gemeente en graag hiervan lid zouden willen blijven?

Ik geloof dat deze vraag niet eerder is gesteld hier anders graag een link!
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Volwassen / Kinderdoop binnen de Gereformeerde kerken

Berichtdoor MoesTuin » 04 mar 2019 22:16

binnen de gereformeerde gezindte kerken denk ik niet omdat je dan al snel in strijd bent met de kerkorde.

Er zijn wel meer en meer PKN gemeenten waarin de ouders de keuze hebben om hun kindje te laten dopen of opdragen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Volwassen / Kinderdoop binnen de Gereformeerde kerken

Berichtdoor pindas83 » 05 mar 2019 06:40

MoesTuin schreef:binnen de gereformeerde gezindte kerken denk ik niet omdat je dan al snel in strijd bent met de kerkorde.

Er zijn wel meer en meer PKN gemeenten waarin de ouders de keuze hebben om hun kindje te laten dopen of opdragen.


Zou dat dan betekenen dat je onder censuur zou worden gesteld o.i.d.?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Volwassen / Kinderdoop binnen de Gereformeerde kerken

Berichtdoor MoesTuin » 05 mar 2019 07:28

pindas83 schreef:Zou dat dan betekenen dat je onder censuur zou worden gesteld o.i.d.?



Verschild zeker per gemeente

Binnen de gereformeerde vrijgemaakte kerk zijn ruimere opties en binnen de PKN ( keuze tussen dopen of opdragen) nog meer ( iets met Christelijke Vrijheid nav de brief aan de Galaten?)

Maar ouders die niet achter de kinderdoop kunnen staan vanuit hun Geloofsopvatting gaan hier ook weer verschillend mee om in de praktijk

1. Ze dopen het kind uiteindelijk toch maar; ook al zijn ze het er eigenlijk niet mee eens.
2. Ze dopen het kind niet (met wat protest vanuit de gemeente) maar blijven gewoon lid.
3. Ze moeten de kerk verlaten.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Volwassen / Kinderdoop binnen de Gereformeerde kerken

Berichtdoor benefietdiner » 05 mar 2019 08:57

pindas83 schreef:Zonder een nieuwe discussie te laten losbarsten over de geloofsdoop vs. kinderdoop ben ik benieuwd naar het volgende:

Zijn er bij jullie gevallen bekend dat ouders van pasgeborenen, binnen een gereformeerde kerk, ervoor gekozen hebben hun kind niet te laten dopen maar aangegeven hebben bij de K.R. dat zij van mening zijn dat de geloofs- of volwassendoop de ‘bedoeling’ is.

Zo ja, hoe is men daar dan mee om gegaan, er van uit gaande dat betreffende ouders zich wel verbonden weten met de gemeente en graag hiervan lid zouden willen blijven?

Ik geloof dat deze vraag niet eerder is gesteld hier anders graag een link!
Alvast bedankt.

Ik ken enkele gezinnen die hun kinderen niet hebben laten dopen overeenkomstig de kinderdoop. Het zijn gezinnen in de Gereformeerde bond van de PKN.

Van één gezin weet ik dat de K.R. er niet moeilijk over doen en laten het rusten maar het andere gezin heeft de K.R. er moeite mee. De twee gezinnen zitten in verschillende Bondsgemeenten en op een andere plaats.

Het probleem waar over gediscussieerd wordt met het betreffende gezin en de K.R. die er moeite mee heeft is het gedeelte wat in het avondmaal formulier staat. Daar staat dat als je de sacramenten veracht je geen deel mag nemen aan de tafel van de Here. Zij nemen wel deel aan het avondmaal.

Nu is de vraag of zij het sacrament van de kinderdoop verachten. Nee zegt het gezin wij verachten de doop niet maar laten onze kinderen liever de volwassendoop ondergaan en dat is toch ook een formulier in de kerk. Er staat niet expliciet in de twee formulieren welke er toegepast dienen te worden.

Dit is nu de patstelling tussen het gezin er de K.R. wel in goede harmonie.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Volwassen / Kinderdoop binnen de Gereformeerde kerken

Berichtdoor Chaya » 05 mar 2019 10:29

Ja die mensen ken ik. Maar uiteindelijk vertrokken die wel uit hun gemeente, omdat je in feite de leerstelling van je kerk dan niet onderschrijft.
Er zijn uiteraard wel gesprekken gevoerd, maar er zijn geen maatregelen genomen.
Maar vaak zie je dat het dan toch niet alleen over die doop gaat, maar dat meer zaken "wrikken".

Bij de oudvaders zie je ook verschillen en zij konden prima naast elkaar bestaan. Ze worden ook broederlijk geciteerd in de rechterflank.
Het is een moeilijk emotioneel vraagstuk.
Nu is de overdoop een andere kwestie. Ik spreek weleens met ouders van wie hun volwassen kinderen zich opnieuw hebben laten dopen en dat is dan een pijnpunt.
In onze gemeente is onlangs een volwassene gedoopt, maar hij was als kind niet ten doop gehouden door zijn ouders. In diezelfde dienst legde hij belijdenis van het geloof af.

Er wordt weleens gedacht dat bepaalde kerken iemand onder censuur zetten als hij niet het volledige paadje afloopt. Maar dat is niet waar. In onze gemeente zitten een aantal oudere leden die bijv. geen belijdenis hebben gedaan.
Als ouders besluiten hun baby niet te laten dopen, worden ze echt niet meteen uit de gemeente gestoten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Volwassen / Kinderdoop binnen de Gereformeerde kerken

Berichtdoor pindas83 » 05 mar 2019 12:27

benefietdiner schreef:Ik ken enkele gezinnen die hun kinderen niet hebben laten dopen overeenkomstig de kinderdoop. Het zijn gezinnen in de Gereformeerde bond van de PKN.

Van één gezin weet ik dat de K.R. er niet moeilijk over doen en laten het rusten maar het andere gezin heeft de K.R. er moeite mee. De twee gezinnen zitten in verschillende Bondsgemeenten en op een andere plaats.

Het probleem waar over gediscussieerd wordt met het betreffende gezin en de K.R. die er moeite mee heeft is het gedeelte wat in het avondmaal formulier staat. Daar staat dat als je de sacramenten veracht je geen deel mag nemen aan de tafel van de Here. Zij nemen wel deel aan het avondmaal.

Nu is de vraag of zij het sacrament van de kinderdoop verachten. Nee zegt het gezin wij verachten de doop niet maar laten onze kinderen liever de volwassendoop ondergaan en dat is toch ook een formulier in de kerk. Er staat niet expliciet in de twee formulieren welke er toegepast dienen te worden.

Dit is nu de patstelling tussen het gezin er de K.R. wel in goede harmonie.


Dus als ik het goed begrijp heeft de K.R. wel enigzins moeite met hun beslissing, maar wordt hen niet de gang naar het Avondmaal ontzegd?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Volwassen / Kinderdoop binnen de Gereformeerde kerken

Berichtdoor pindas83 » 05 mar 2019 12:51

Chaya schreef:Ja die mensen ken ik. Maar uiteindelijk vertrokken die wel uit hun gemeente, omdat je in feite de leerstelling van je kerk dan niet onderschrijft.
Er zijn uiteraard wel gesprekken gevoerd, maar er zijn geen maatregelen genomen.
Maar vaak zie je dat het dan toch niet alleen over die doop gaat, maar dat meer zaken "wrikken".


Dat kan maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Het is dan ook de vraag, in hoeverre ‘moet’ je als lid het met elke leerstelling eens zijn? Is er ruimte om elkaar in bepaalde zaken vrij te laten?
Ik weet dat je als je belijdenis van het geloof aflegt ook instemt met de leer die er wordt verkondigt maar het kan zijn dat je op een goed moment tot een ietwat andere overtuiging komt.

Chaya schreef:Bij de oudvaders zie je ook verschillen en zij konden prima naast elkaar bestaan. Ze worden ook broederlijk geciteerd in de rechterflank.
Het is een moeilijk emotioneel vraagstuk.
Nu is de overdoop een andere kwestie. Ik spreek weleens met ouders van wie hun volwassen kinderen zich opnieuw hebben laten dopen en dat is dan een pijnpunt.
In onze gemeente is onlangs een volwassene gedoopt, maar hij was als kind niet ten doop gehouden door zijn ouders. In diezelfde dienst legde hij belijdenis van het geloof af.


Ja dat lijkt me een mooi voorbeeld van hoe het kan (en moet denk ik).

Tja overdopen.. ik kan me dat pijnpunt wel enigzins voorstellen maar anderzijds kan je het ook anders zien en dankbaar en blij zijn dat je kind de Here Jezus wil volgen.
Dan is het maar net waar je de nadruk op wilt leggen.
Het is een heel persoonlijke kwestie en eigenlijk kan een ander daar niet over oordelen.


Chaya schreef:Er wordt weleens gedacht dat bepaalde kerken iemand onder censuur zetten als hij niet het volledige paadje afloopt. Maar dat is niet waar. In onze gemeente zitten een aantal oudere leden die bijv. geen belijdenis hebben gedaan.
Als ouders besluiten hun baby niet te laten dopen, worden ze echt niet meteen uit de gemeente gestoten.


Nee dat lijkt me ook absoluut niet de bedoeling. Bij ons zijn er voor zover ik weet geen voorbeelden van, vandaar dat ik er hier naar vraag. Maar vroeg of laat krijg je er mee te maken dan is het wel goed om wat ervaringen van anderen te hebben vernomen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Volwassen / Kinderdoop binnen de Gereformeerde kerken

Berichtdoor naamloos » 05 mar 2019 14:49

De gemeente waar ik ging (ik ben daar inmiddels afgehaakt) hadden we vrijwel elke doopdienst met overdopers te maken.
Een deel van hen was al eerder uit kinderdoop-kerken vertrokken, een ander deel volgde enige tijd na de overdoop, maar er zijn ook blijvers.
Van enkele van hen weet ik dat ze in hun eigen kerk onder cencuur zijn gezet Zij kwamen uit de Ger Gem en een behoudende PKN.
En er was een stel uit de CGK die te horen kreeg dat ze zich officieel aan de gemeente ontrokken hadden op het moment dat ze zich over lieten dopen. Zij mochten wel blijven maar zijn geen volwaardig lid meer en kunnen bijvoorbeeld nooit ouderling of diaken worden.

Mensen die zich laten overdopen kunnen zich doorgaans inhoudelijk nog best in hun eigen kerk vinden.
Bij hen die de verbonden-theologie niet meer aanhangen ligt dat anders want dat gaat verder dan alleen de doopkwestie.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Volwassen / Kinderdoop binnen de Gereformeerde kerken

Berichtdoor mona » 06 mar 2019 09:58

Ik heb een gesprek met onze dominee gehad over het feit dat mijn doopvisie verandert is.
Hij heeft dit vervolgens binnen de kerkenraad besproken. Daar kwam uit dat men unaniem wil dat ik aan deze gemeente verbonden blijf.
Ook al zou ik mij laten dopen op geloof, daarmee wordt ik niet geweerd van het Avondmaal.

(later zei onze dominee dat hij niet te diep wilde ingaan op de geloofsdoop, omdat hij sterk de overtuiging had dat ik meer wist van het onderwerp dan hij. Hij wilde zich eerst verder verdiepen. Wat tot nu toe nog niet is gebeurd....)

Aanvulling: een nieuw gesprek over de doop is nog niet gebeurd. Wellicht is hij zich op dit moment erg aan het verdiepen :wink:
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Volwassen / Kinderdoop binnen de Gereformeerde kerken

Berichtdoor GDK » 07 mar 2019 09:34

Chaya schreef:In de gereformeerde gezindte is het: eens gedoopt, voor altijd gedoopt. Zelfs de RK doop wordt overgenomen door de protestantse.


Dit conform de geloofsbelijdenis van Nicea : ik geloof 1 doop tot vergeving van de zonden (vgl Ef. 4:5)
Maar vlak daarvoor staat : ik geloof in 1 heilige, katholieke en apostolische kerk.

Ik denk dat je kunt zeggen dat de gebrokenheid van de eenheid van de kerk heeft geleid tot een gebrokenheid in de doop. Zolang de protestantse kerken verscheurd zijn, is de doopkwestie dus onoplosbaar. Dan lijkt het me verstandig om elkaar wat ruimte te gunnen en dooppraktijken naast elkaar te laten bestaan. Als kerken naast elkaar kunnen bestaan, zouden ook dooppraktijken naast elkaar moeten kunnen bestaan. Vind je dat niet kunnen, moet je gewoon katholiek worden, dan is er weer 1 kerk en 1 doop.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Volwassen / Kinderdoop binnen de Gereformeerde kerken

Berichtdoor hans0166 » 07 mar 2019 10:19

GDK schreef: Vind je dat niet kunnen, moet je gewoon katholiek worden, dan is er weer 1 kerk en 1 doop.


nope... de theologie omtrent doop is in de RK en andere originelere kerken anders, maar daar hebben we het maar niet verder over.

Al zegt de praktijk en liturgie anders, binnen de RK is de Volwassendoop de oudste, het gebruik om kinderen te dopen is hiervan "slechts"een afgeleide. Het Rituale (wat bij de reformatorische kerken de Formulieren zijn) én het CIC (kerkelijk rechtboek), geven de Volwassendoop als eerste mogelijkheid en oudste aan, de Kinderdoop is ook qua formulier /Rituale van later datum, en qua opbouw overgenomen van de Volwassendoop. Het rare is, dat er net als bij normale burgerlijke wetten, rare insluipingen zijn, de CIC geeft de Volwassendoop als eerste mogelijkheid, maar een paar canons verder wordt de Kinderdoop verplicht gesteld.

De volwassendoop wordt in de RK nog best regelmatig toegediend, én in tegenstelling tot de Kinderdoop, is de Volwassendoop vaak een publieke grote Viering als de Paasnacht of Pinksteren. De Kinderdoop is bijna altijd een familiale aangelegenheid in besloten kring.
Laatst gewijzigd door hans0166 op 07 mar 2019 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Re: Volwassen / Kinderdoop binnen de Gereformeerde kerken

Berichtdoor Yoshi » 07 mar 2019 10:24

In de katholieke Kerk is er theologisch geen verschil tussen de doop van jonge kinderen en volwassenen. Het betreft altijd de sacramentele doop. Het bijt elkaar niet.

Binnen het protestantisme heb je de verbondsdoop en geloofsdoop waarbij de laatste de eerste radicaal afwijst en bestrijdt.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Volwassen / Kinderdoop binnen de Gereformeerde kerken

Berichtdoor GDK » 07 mar 2019 13:30

Dat is denk ik precies waar dit topic over gaat. Mag je als gelovige iets vinden wat afwijkt van de leer van de kerk? Me dunkt dat dit erg afhangt van het onderwerp en hoe belangrijk iets wordt gevonden. Vind een kerk de volwassenendoop essentieel dan zal de kinderdoop nooit geaccepteerd worden en omgekeerd. Mag ik als gelovige de leer van de drie-eenheid afwijzen? Ik denk dat veel kerken daar moeite mee zullen hebben, omdat daarmee het fundament van het theologische systeem wordt ondermijnd.
Maar bijvoorbeeld over de supralapsariërs en de infralapsariërs, daarover bestaan tegengestelde opvattingen broederlijk naast elkaar in de gereformeerde gezindte. Dat komt denk ik omdat het niet tot de essentie van de geloofsleer behoort.
Overigens, iets hoeft natuurlijk niet perse in de bijbel te staan om toch essentieel waar te zijn. Voor mij valt het sola scriptura daaronder.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Volwassen / Kinderdoop binnen de Gereformeerde kerken

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2019 13:09

Dat ligt nogal aan de uitwerking van die punten. Als je gelooft dat er geen verbond is zonder kinderdoop of geen wedergeboorte zonder volwassendoop is het inderdaad veel meer dan een leerverschil. Dan gaat het om fundamentele zaken. Maar in de praktijk zie je dat dat lang niet altijd het geval is, maar eerder uitzondering is dan regel. Vaak is de discussie vooral wanneer welk teken, symbool, toegepast hoort te worden. In de leer zitten dan heel veel overeenkomsten maar de een ziet de kinderdoop als het teken van Gods beloften voor het kind en de ander kiest dan voor opdragen. En het beantwoorden van die beloften en het belijden van je geloof doen gereformeerden met de belijdenis waar evangelischen daar de volwassendoop hebben. Beiden onderstrepen het belang van Gods liefde voor de kinderen van gelovigen en het zelf beantwoorden van Gods liefde en tot geloof komen en je geloof dan ook belijden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten