" En er kwamen twee mannen " (door Ds. Jeroen van Olffen)
Er zijn veel ontmoetingen in de Evangeliën.
Bij al deze ontmoetingen gebeurt er iets bijzonders.
De evangelisten vertellen erover.
In slechts een paar schetsen stellen ze ons aan Jezus voor.
Wie is Hij en wat betekent Hij voor ons?
Hij wijst ons de weg naar God. God noemt Hem Zijn Zoon.
Door Jezus kunnen we bij God komen.
Hij is gekomen om ons te redden.
Jezus is er voor iedereen. Hij geneest de zieken.
Hij vergeeft mensen die niet leefden zoals God het van ons vraagt.
Jezus eet bij Zacheüs[1] de tollenaar.
Hij spreekt de overspelige vrouw[2] vrij.
Hij schrijft haar naam in het zand.
Zó staat er geschreven.
De rechter heeft beslist.
Jezus spreekt recht.
Jezus laat blinden weer zien.
Hij laat de doven weer horen.
De verlamden kunnen weer lopen.[3]
Heeft Jezus ook huwelijken ingezegend? Daar is geen verhaal over.
De evangelist Johannes vertelt wel over een bruiloft.
Jezus,
Zijn familie en zijn vrienden zijn gast op een bruiloft te Kana[4].
Wie het bruidspaar is weten we niet.
Zegent Jezus het bruidspaar?
We weten het niet.
De bruiloft wordt de plaats waar Jezus iets anders laat zien.
Het water verandert in wijn.
Het Woord dat Jezus spreekt is krachtig.
Vertrouw op Hem.
Wie in Jezus gelooft kan op water lopen.
Het onmogelijke wordt mogelijk.
Wie alles achterlaat en Jezus volgt zal alles ontvangen wat hij nodig heeft.
God zorgt elke dag voor je.
We weten niet of Jezus zelf een huwelijk heeft ingezegend.
We weten ook niet of Hij op kraamvisite ging.
In elk geval heeft Hij nergens gezegd:
“ga heen en vermenigvuldig u”[5].
Dat is niet Zijn boodschap.
Er komen kinderen voor in de Evangeliën.
Kinderen zijn een voorbeeld voor de volwassen.
We geloven dat Jezus oprecht oog had voor de kinderen[6].
Hij had aandacht voor kinderen, voor kwetsbaren, voor mensen die we gemakkelijk over het hoofd zien.
Jezus heeft in het bijzonder aandacht voor de mensen waar anderen op neer kijken of waar anderen de rug naar keren.
Nergens spreekt Jezus over anderen kwaad.
Steeds weer gaat Hij het gesprek aan.
Nergens probeert Jezus een discussie te winnen.
Hij wil de mensen in hun hart raken.
Hij wil ons in het Licht plaatsen van de Liefde van God.
Al tientallen jaren ben ik tevergeefs op zoek naar het verhaal in de Evangeliën over twee mensen die bij Jezus komen en Hem vragen: “Heer, zegen ons, Heer, wij willen samen verder.”
Ik schrijf bewust twee “mensen”.
U leest nu “man en vrouw”, maar ik zie het breder: twee mensen.
Twee mensen die allebeide een persoonlijke relatie met God hebben.
Twee mensen die de trouw van God willen beantwoorden door ook zelf trouw te zijn en Gods liefde uit te dragen.
Er komen twee mannen bij Jezus en….
Nee, die tekst komen we niet tegen.
We weten dat Jezus voor iedereen gekomen is.
We weten dat Jezus ons allemaal wil zegenen.
Nergens staat dat Jezus mensen uitsluit.
Maar als deze twee mensen in zonde leven?
Nergens stelt Jezus eerst een voorwaarde.
Hij geeft Zijn zegen en moedigt de mensen aan om niet te zondigen.
We hebben elkaar daarbij nodig.
Jezus weet als geen ander dat we niet alleen willen blijven.
We willen bij een ander horen.
Ons samenzijn en ons met elkaar verbonden willen zijn weerspiegelt Gods verlangen naar ons.
Hij wil bij ons zijn.
Hij wil zich met ons verbinden.
God wil een verbond sluiten met ons.
Nog sterker: als een onverbrekelijk huwelijk.
God is de Bruidegom die uitkijkt naar ons, de Bruidegom.[7]
Er komen twee vrouwen bij Jezus.
Zij vertellen in vertrouwen dat ze bij elkaar willen horen.
Ze hebben geen gevoelens voor een man, maar voor elkaar.
Ze verlangen geen kinderen of een gezin.
Samen willen ze de liefde van God uitdragen.
Wat zou Jezus doen?
Zou Hij zeggen: “Ik zegen iedereen, maar jullie stuur ik weg?”
of
“Ik vergeef iedereen, maar jullie vergeef ik niet?”
of
“Mijn Vader is liefde, maar jullie horen er niet bij?”
Jezus spreekt geen enkele man toe: zoek een vrouw en trouw.
Hij spreekt geen enkele vrouw toe: zoek een man en krijg kinderen.
Natuurlijk zijn de meeste volwassenen ook in Jezus tijd gehuwd.
Jezus kwam als jood in Israël in een cultuur waar het huwelijk vanzelfsprekend is.
Maar ook in Jezus tijd waren er mensen die ongehuwd bleven en mensen die misschien wel samen met een ander willen zijn, maar niet om met die ander kinderen te krijgen.
Misschien is het huwelijk en het gezinsleven zó vanzelfsprekend dat het daarom niet wordt genoemd.
In de jaren na de hemelvaart van Jezus zijn er Christenen die niet meer trouwen.
Waarom zou men nog?
Jezus komt immers spoedig terug?
Waarom zouden we nog kinderen krijgen?
De apostelen wijzen erop om toch maar kinderen te krijgen.
Jezus komt spoedig terug, maar het duurt ook nog even.
Ga daarom ook door met het leven.
Wij mogen leven zoals de Schepper het ons geeft.
Hij heeft ons man en vrouw gemaakt.
Hij heeft de liefde in ons gelegd.
De liefde kan erotisch en vol passie zijn en er is de liefde die de lust en het fysieke overstijgt en onvoorwaardelijk is.
Deze liefde wordt de Agape genoemd.
Echte liefde is nooit gericht op jezelf, maar op de ander.
Ik keer terug bij het begin.
Stel er komen twee mannen bij Jezus.
Ze hebben de ander meer lief dan zichzelf.
Ze beloven elkaar en de Zoon van God om deze liefde uit te dragen.
Ze willen Gods zegen over de relatie waarbij ze Gods liefde kunnen weerspiegelen.
Nergens staat in de Bijbel dat Jezus hen heeft weggestuurd.
Nergens staat dat het gebeurt is.
Ik zal me altijd afvragen wat zou Jezus gedaan hebben?
Is het anders als het gaat om een man en een vrouw of twee mannen of twee vrouwen?
Voor ons maakt het wat uit.
Maar waarom eigenlijk?
Wat maakt het uit?
Staat het de liefde van God voor ons en de wereld in de weg of wordt juist zó zichtbaar voor wie Jezus in de wereld gekomen is?
Ik ken twee vrienden die van elkaar houden en ik ken twee vriendinnen die van elkaar houden.
Hun leven is niet gemakkelijk.
Zou het kunnen zijn dat Jezus tegen hun als eerste zegt:
Kom bij Mij, die vermoeid en belast zijn[8]?
Kom bij Mij, wie bespot en vernederd zijn?
Kom bij Mij….,
Ik zegen je!