geloof en gevoel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

geloof en gevoel

Berichtdoor ereunao » 15 feb 2019 11:55

Wij zullen het er allen wel over eens zijn dat geloof en gevoel twee verschillende dingen zijn. Maar nu hoorde ik laatst dat als het gevoel erbij komt een ziel dan gelijk boven op de berg zit. Maar ik vraag mij af of dat altijd zo is. Want als ik b.v. de boetpsalmen lees dan blijkt dat de dichter vol is van het gevoel van Gods toorn. en ook Job had het gevoel dat God hem in een vijand verkeerd was :
Ps.38 :1: O HEERE! straf mij niet in Uw groten toorn, en kastijd mij niet in Uw grimmigheid.
2 (38-3) Want Uw pijlen zijn in mij gedaald, en Uw hand is op mij nedergedaald.
3 (38-4) Er is niets geheels in mijn vlees, vanwege Uw gramschap; er is geen vrede in mijn beenderen, vanwege mijn zonde

Job 16:13 Zijn schutters hebben mij omringd; Hij heeft mijn nieren doorspleten, en niet gespaard; Hij heeft mijn gal op de aarde uitgegoten.
Job 19:11 Zijn toorn ontbrandde tegen mij, hij achtte mij als zijn vijand;
Maar zijn geloof getuigt: ‘ik weet dat mijn Verlosser leeft’. Hier staan geloof en gevoel dus lijnrecht tegenover elkaar en behaalt zijn geloof de overwinning over zijn gevoel h.gr: ereunao

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3461
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: geloof en gevoel

Berichtdoor benefietdiner » 15 feb 2019 12:16

ereunao schreef:Wij zullen het er allen wel over eens zijn dat geloof en gevoel twee verschillende dingen zijn.

Nee daar ben ik het zo direct niet over eens. Geloof en gevoel horen bij elkaar als je dat gaat scheiden hou je een half mens over.

Gevoel kan wel alle kanten op (laat ik in eerste instantie zeggen twee kanten) dat zie je wat je zelf aanhaalt over Job in de boetpsalmen. Dat was ook gevoel een gevoel van droefheid, boeten of ondergaan.

Het kan ook anders als je de lofpsalmen leest een gevoel van blijdschap, vreugde.

Het ligt er maar aan in welke fase van het leven je verkeerd en de karaktereigenschappen van een mensen zijn ook verschillend.

Ik geloof ook dat bij de eerste lichtpuntjes die je ziet in Jezus Christus, dat hij je verlosser en zaligmaker dus is, je een bovenmate gevoel van blijdschap beleeft. Jij omschreef: ‘boven op de berg zit’ en dat is waar. Dat zwakt later wel weer wat af maar toch…… dat vergeet je niet. De eerste ritselen van wedergeboorte……. nee die vergeet je niet.

ereunao

Re: geloof en gevoel

Berichtdoor ereunao » 15 feb 2019 19:28

benefiet:
Nee daar ben ik het zo direct niet over eens. Geloof en gevoel horen bij elkaar als je dat gaat scheiden hou je een half mens over.
Gevoel kan wel alle kanten op (laat ik in eerste instantie zeggen twee kanten) dat zie je wat je zelf aanhaalt over Job in de boetpsalmen. Dat was ook gevoel een gevoel van droefheid, boeten of ondergaan.
Het kan ook anders als je de lofpsalmen leest een gevoel van blijdschap, vreugde.Het ligt er maar aan in welke fase van het leven je verkeerd en de karaktereigenschappen van een mensen zijn ook verschillend.
Ik geloof ook dat bij de eerste lichtpuntjes die je ziet in Jezus Christus, dat hij je verlosser en zaligmaker dus is, je een bovenmate gevoel van blijdschap beleeft. Jij omschreef: ‘boven op de berg zit’ en dat is waar. Dat zwakt later wel weer wat af maar toch…… dat vergeet je niet. De eerste ritselen van wedergeboorte……. nee die vergeet je niet.


Soms staat het gevoel haaks op het geloof en kan alleen door het nochtans van het geloof overwonnen worden. In de jeugd van het geestelijk leven leeft de ziel vaak meer uit het gevoel dan uit het geloof en heeft meer op met de zaligheid dan met de Zaligmaker. Maar als die indrukken van Gods liefde en gunst weer wat wegebben is zij weer de oude knecht en staat in eigen waarneming weer met lege handen. Want dan voelt zij wel dat haar schuld niet verzoend is en met dat alles nog voor eigen rekening staat. Wel gevoed, maar niet verzoend zoals de broeders van Jozef met hem aan tafel zaten.( Gen.43:34)
Want ‘Wie de Zoon niet heeft heeft het leven niet” en met dat alles kan zij niet zeggen dat ze de Zoon heeft. En nu weet ik ook wel dat in de wedergeboorte van Gods zijde gezien alles geschonken wordt. Maar op de wijze van een groot pakket met een touwtje erom dat zij zelf niet los kan krijgen. Die knopen moeten niet doorgehakt, maar ontbonden worden.
De zaken moeten dus wel opgeklaard worden in het geweten . Het moet een fundament krijgen in de dood en opstanding van Christus die gestorven is om onze zonden en opgewekt tot onze rechtvaardiging. En als dat beleefd wordt krijgen wij daar geen ander geloof, maar dan komt het wel anders en veel vaster te liggen. En dan worden wij ook steeds meer gespeend van het gevoelsleven. Het gaat hier dus om de beleving van de heilsfeiten, dat geeft pas vaste grond. Wie op het gevoel bouwt is als die op drijfzand bouwt. Maar de ziel kan ook niet rusten op alleen een verstandelijk aannemen van het Evangelie.Vandaar dus al die strijd en die worstelingen. Want zo'n ziel is doodsbang dat zij zich bedriegt en nog verloren zal gaan.
H.gr: ereunao

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3461
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: geloof en gevoel

Berichtdoor benefietdiner » 15 feb 2019 21:27

Eens.
Er is gevoel zonder geloof, maar er is geen geloof zonder gevoel. Psalm 45 zegt: ‘Mijn hart, vervuld met heilbespiegelingen, zal het schoonste lied van ene Koning zingen’. Overeenstemmende gevoelens gaan over het genieten van de Koning in Zijn schoonheid. Al wat aan Hem is, is gans begeerlijk. Zou het geloof op ons gevoel steunen……… Mijn God, waar was mijn hoop, mijn moed gebleven? Ik was vergaan in al mijn smart en rouw. Maar het geloof mag steunen op Christus en Zijn volbrachte werk.
Niettegenstaande is geloof en gevoel geen gemakkelijk zaak. Kijk maar eens hoeveel vragen daar over gesteld worden https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/ta ... en+gevoel/

ereunao

Re: geloof en gevoel

Berichtdoor ereunao » 15 feb 2019 22:00

benefiet:
Eens.
Er is gevoel zonder geloof, maar er is geen geloof zonder gevoel. Psalm 45 zegt: ‘Mijn hart, vervuld met heilbespiegelingen, zal het schoonste lied van ene Koning zingen’. Overeenstemmende gevoelens gaan over het genieten van de Koning in Zijn schoonheid. Al wat aan Hem is, is gans begeerlijk. Zou het geloof op ons gevoel steunen……… Mijn God, waar was mijn hoop, mijn moed gebleven? Ik was vergaan in al mijn smart en rouw. Maar het geloof mag steunen op Christus en Zijn volbrach


Het wonder wordt steeds maar groter, hier zijn wij het dus ook over eens! Er is dus ook een gevoel dat het geloof in de weg staat. Dan gaat de ziel rusten op haar genietingen die slechts bedoeld zijn als een stok om mee te gaan, niet als grond om op te staan. Maar ik bedoel hier niet een standaardbekering. Die bestaat niet, God is in Zijn werk altijd origineel en maakt geen kopieën. Wat de een van voren leert leert de ander van achteren. Maar ze moeten wel allemaal langs het kruis en het lege graf van Christus. Want daar is de zonde verzoend en ontvangen wij de kwitantie dat de schuld betaald is. M.a.w. daar wordt de rechterlijke vrijspraak beleefd en gaan wij ook standelijk over van Adam in Christus. Statelijk gebeurt dat reeds in de wedergeboorte, WANT ER IS GEEN WEDERGEBOORTE ZONDER GELOOF maar daar kun je verder niets mee, je kunt uit conclusies niet leven. gr: ereunao

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3461
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: geloof en gevoel

Berichtdoor benefietdiner » 16 feb 2019 09:09

ereunao schreef:benefiet:


Het wonder wordt steeds maar groter, hier zijn wij het dus ook over eens! Er is dus ook een gevoel dat het geloof in de weg staat. Dan gaat de ziel rusten op haar genietingen die slechts bedoeld zijn als een stok om mee te gaan, niet als grond om op te staan. Maar ik bedoel hier niet een standaardbekering. Die bestaat niet, God is in Zijn werk altijd origineel en maakt geen kopieën. Wat de een van voren leert leert de ander van achteren. Maar ze moeten wel allemaal langs het kruis en het lege graf van Christus. Want daar is de zonde verzoend en ontvangen wij de kwitantie dat de schuld betaald is. M.a.w. daar wordt de rechterlijke vrijspraak beleefd en gaan wij ook standelijk over van Adam in Christus. Statelijk gebeurt dat reeds in de wedergeboorte, WANT ER IS GEEN WEDERGEBOORTE ZONDER GELOOF maar daar kun je verder niets mee, je kunt uit conclusies niet leven. gr: ereunao

De satisfactie heb je juist omschreven, of...... toch een kleine vergissing ??
Dat standelijk en statelijk zoals je omschrijft, heeft in mijn geboorte kerk de Ger.Gem. nogal wat opschudding te weeg gebracht, vandaar mijn vraag of ik mij vergis.

ereunao

Re: geloof en gevoel

Berichtdoor ereunao » 16 feb 2019 12:54

benefiet:
De satisfactie heb je juist omschreven, of...... toch een kleine vergissing ??
Dat standelijk en statelijk zoals je omschrijft, heeft in mijn geboorte kerk de Ger.Gem. nogal wat opschudding te weeg gebracht, vandaar mijn vraag of ik mij vergis.


Nou, als de Ger. Gem jouw geboortekerk is dan ben je daar wel ver vanaf gegroeid, gezien je radicale afwijzing van de kinderdoop!
Maar je voert mij hier wel op glad Ijs, dit is een oecumenisch forum en daarom ligt het erg gevoelig om critiek te uiten op de leer van een kerkverband. Ik stel dan ook voorop dat ik in het algemeen spreek als ik zeg dat in de G.G.alles op de kaart van de wedergeboorte, de levendmakende daad gezet wordt. Ds. Moerkerken mag toch wel als de representant van de G.G gezien worden als hij schrijft: ‘Wie niet door A.Comrie heengekropen is begrijpt de leer van de G.G. niet!’. Maar A.Comrie was veel meer filosoof dan theoloog;hij neemt tot in de kleinste bijzonderheden de natuurlijke geboorte als leidraad zonder de verschillen in acht te nemen. En dan kom je als vanzelf bij die embryoleer terecht, inclusief de eventuele miskramen. Maar in Gods werk en koninkrijk is alles volmaakt, daar komen geen miskramen voor. En het werkt ook de valse lijdelijkheid in de hand. Want ja, in de wedergeboorte is de mens geheel lijdelijk, daar kan hij zelf niets aan doen. En nu vallen geloof en wedergeboorte in de praktijk wel samen, maar in de orde van oorzaak en gevolg gaat het geloof voorop. De mens wordt dan ook niet opgeroepen tot wedergeboorte, maar tot geloof en bekering. Maar als het zwaartepunt bij de kenmerken van levendmaking gelegd wordt dan ontstaat er een gemeente van levendgemaakte zielen zonder de Heere Jezus te kennen. De verzoening door Zijn bloed en de rechtvaardiging door het geloof komen buiten het blikveld te liggen. Want dat komt pas veel later, dat ligt veel verder op de weg, de meesten beleven dat niet eens.
En nu is het wel waar dat in de wedergeboorte alles begrepen ligt, maar zolang de erfgenaam een kind is verschilt hij in niets van een dienstknecht Gal.4: 1.En nu kom ik bij die ‘standelijke rechtvaardiging’ Ik volg hier de definitie van vader W.à Brakel:
‘Rechtvaardigen is een genadewerk van God, als rechtvaardig Rechter, de uitverkorenen om de gerechtigheid van Christus de Borg, hun van God toegerekend, en van hen door het geloof aangenomen, vrijsprekende van schuld en straf, en hen verklarende erfgenamen van het eeuwige leven’.
Het gaat hier dus om de vrijspraak in het geweten en dat valt meestal niet samen met de wedergeboorte, daar kunnen soms jaren tussen liggen waarin de zondaar tussen hamer en aambeeld leeft. Te goed voor de hel en te slecht voor de hemel! Hier laat ik het liever maar weer bij. gr: ereun

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3461
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: geloof en gevoel

Berichtdoor benefietdiner » 16 feb 2019 19:59

Ik heb het verschillende keren moeten over lezen wat je schrijft en ik weet nog niet goed of ik je berijpt. Maar wat je zegt over de GG is juist. Ds. A. Moerkerken heeft een boek geschreven getiteld: ‘standen in het genade leven’. Dat boek heeft zeer veel overeenkomsten met het boek van Alexander Comrie getiteld 'Het oprecht geloof'. Het gaat indirect niet over de embryoleer maar dat de mensen in het gemis plaatst moet worden en de toeleidende weg tot Christus. persoonlijk vind ik het een hele warwinkel worden en ben het met mijn oud broeder van de Ger.Gem eens, die ook net als ik vertrokken is uit de GG, dat we weer terug moeten naar ‘gewoon geloven’. Welbekend is de uitspraak van onze grote reformator Luther, dat de kerk van Christus staat of valt met het houden of loslaten van de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze door of uit het geloof in Christus. Van daaruit heb ik het niet zo op: ‘statelijke en standelijk’. Maar wat proef ik nu in je laatste twee regels? In de GG noemde ze die personen die jij typeer met: ‘tussen hamer en aambeeld’ bekommerden. Ex GG-er Klaas van der Zwaag noemt die bekommerden mensen in zijn boek ‘Afwachten of Verwachten’ een derde weg die er niet is.

ereunao

Re: geloof en gevoel

Berichtdoor ereunao » 16 feb 2019 22:00

benefiet:
Ik heb het verschillende keren moeten over lezen wat je schrijft en ik weet nog niet goed of ik je berijpt. Maar wat je zegt over de GG is juist. Ds. A. Moerkerken heeft een boek geschreven getiteld: ‘standen in het genade leven’. Dat boek heeft zeer veel overeenkomsten met het boek van Alexander Comrie getiteld 'Het oprecht geloof'. Het gaat indirect niet over de embryoleer maar dat de mensen in het gemis plaatst moet worden en de toeleidende weg tot Christus. persoonlijk vind ik het een hele warwinkel worden en ben het met mijn oud broeder van de Ger.Gem eens, die ook net als ik vertrokken is uit de GG, dat we weer terug moeten naar ‘gewoon geloven’. Welbekend is de uitspraak van onze grote reformator Luther, dat de kerk van Christus staat of valt met het houden of loslaten van de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze door of uit het geloof in Christus. Van daaruit heb ik het niet zo op: ‘statelijke en standelijk’. Maar wat proef ik nu in je laatste twee regels? In de GG noemde ze die personen die jij typeer met: ‘tussen hamer en aambeeld’ bekommerden. Ex GG-er Klaas van der Zwaag noemt die bekommerden mensen in zijn boek ‘Afwachten of Verwachten’ een derde weg die er niet is.


Die termen kun je wat mij betreft gerust vergeten, daar hecht ik ook zo niet aan.Als je maar begrijpt wat ik ermee bedoel.Maar dat 'gewoon geloven' heeft in onze dagen van een oppervlakkig geloof en puur verstandelijk aannemen van de beloften van het Evangelie een heel andere lading gekregen dat in de tijd van Luther. Nu is het allemaal zo vanzelfsprekend geworden, het wonder is eruit. En als het wonder eruit is dan is het leven eruit. Onthoud alleen maar dat de wedergeboorte niet hetzefde is als de beleving van de rechtvaardiging door het geloof. gr:ereunao

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: geloof en gevoel

Berichtdoor MoesTuin » 01 mar 2019 10:52

citaat:

De Heere Jezus uit deze gevoelens, omdat Hij niet alleen God is, maar ook echt mens. „Hij heeft ons vlees en bloed aangenomen.
Hij is ons volkomen gelijk geworden met uitzondering van de zonde.
Hij kent ons door en door.
Hij weet uit ervaring hoe ingewikkeld ons gevoelsleven in elkaar zit.
Hij weet er raad mee.”

https://www.rd.nl/kerk-religie/sliedrec ... -1.1550433
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3461
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: geloof en gevoel

Berichtdoor benefietdiner » 01 mar 2019 11:36

MoesTuin schreef:citaat:

De Heere Jezus uit deze gevoelens, omdat Hij niet alleen God is, maar ook echt mens. „Hij heeft ons vlees en bloed aangenomen.
Hij is ons volkomen gelijk geworden met uitzondering van de zonde.
Hij kent ons door en door.
Hij weet uit ervaring hoe ingewikkeld ons gevoelsleven in elkaar zit.
Hij weet er raad mee.”

https://www.rd.nl/kerk-religie/sliedrec ... -1.1550433

Had het boek verslag van de Sliedrechtse predikant over ‘emoties van Jezus’ ook gelezen.

Heb het boekje niet gelezen maar wat mij opviel uit het verslag was het volgende citaat:

Wij moeten daarom altijd het onderscheid maken tussen emoties als vrucht van onze menselijke geest en emoties als vrucht van de Heilige Geest.”

Kan een mens zelf dat onderscheid maken? „Dat kan door je te spiegelen aan de Heere Jezus. Zijn gevoelens komen uit een geestelijk zuivere bron. Het lezen daarover kan een verlangen opwekken om op Hem te lijken.”


Tsja…….

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: geloof en gevoel

Berichtdoor MoesTuin » 01 mar 2019 20:35

Ik denk niet alleen het lezen......vooral het doén.....Hét ervaren...... Leven met de Heer (zo onvoorspelbaar als wat!)

Leidt mij Heer

Heer ik kom tot U
Neem mijn hart verander mij
Als ik U ontmoet, vind ik rust bij U

Dan zweef ik op de wind, gedragen door Uw Geest, En de kracht van Uw liefde.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten