Een Wonder in je hart?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Boekenlezer » 08 feb 2019 21:48

benefietdiner schreef:Wat mij in dat interview in het RD op viel is deze zin: 'Maar als godszoeker voelde ik altijd een bepaalde onrust'.

Dat vond ik ook wel opvallend, ja. Ik moest even denken aan het bekendste citaat van Augustinus: "Onrustig is ons hart, tot het rust vindt in U." Maar tegelijkertijd voelt dat voor mij in dit geval ook weer heel erg misplaatst.

Joram van Klaveren was een ‘godszoeker’ en dat heeft hij in het christelijk geloof dus niet gevonden.

Dat is een misser!

Ik vraag mij dan ook tevens af hoeveel vinden God ook niet in de christelijken denominaties waar een groot tekort aan liefde is in onze kerken en waar kilheid en individualisme heerst.

Zou dat hem in de armen van de islam gedreven hebben? Tot nu toe kom ik er vooral achter dat ik zijn gedachten nog niet zo goed ken, en dat ik mij daar eerst in moet verdiepen. Ik heb ook de neiging mij daar voorstellingen bij te maken, maar iedere keer als ik weer wat van hem hoor blijkt dat weer belangrijke informatie te zijn. Zo wordt er in deze video een cruciale vraag gesteld waar hij op ingaat: Oud-PVV'er Joram van Klaveren bekeert zich tot de islam (0:37-1:40)
Wat hij daar zegt legt wel iets essentieels bloot van zijn gedachtenwereld.

Ik krijg er dit beeld bij:
  • De Drieëenheid vindt hij blijkbaar onlogisch.
  • Dat Jezus Christus gekruisigd is en zo de zondestraf gedragen heeft gaat blijkbaar tegen zijn rechtvaardigheidsgevoel in.
Ik concludeer dat hij in feite nooit echt christelijk gedacht heeft. Dat 'christelijk geloof' dat hij had zal niet gekenmerkt zijn geweest door de drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid, of de soevereiniteit van God. Ik zie hier meer een humanist aan het woord, die vooral de mens voor ogen heeft, en vanuit de mens denkt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Boekenlezer » 08 feb 2019 21:49

benefietdiner schreef:Lees ik dit nu goed? Je zegt: ‘als de Heere ons niet vastgrijpt we allemaal reddeloos verloren gaan’? Joram van Klaveren is dus niet door de Heere in zijn hart gegrepen, concludeer ik uit jou omschrijving, en is redeloos verloren / buitengesloten. Zou Joram van Klaveren misschien ook zó gedacht hebben. De Heere heeft mijn niet gegrepen dus adios God van het christendom ik ga over naar de islam. Daar kan ik er tenminste iets aan doen om mijn godszoeker te vervullen want de God van christendom laat mij gewoon in de kou staan. Daar moet je maar afwachten of God naar je toe komt maar……. bij de islam…….. het voelde voor Joram van Kalveren als thuiskomen.

Ik denk niet dat Joram van Klaveren zo door de Heere in zijn hart gegrepen was, dat je hem als wedergeboren kon aanmerken. Of hij reddeloos verloren is - ik ga er maar even vanuit dat 'redeloos' een verschrijving is - weten we nu nog niet, want je weet niet van tevoren wat er nog eventueel gebeurt in een mensenleven. Maar tot nu toe zijn ons geen tekenen van Gods ingrijpen tot behoud bekend.
Hoe Joram van Klaveren gedacht zal hebben? Nou, niet zoals jij hier schetst, als je het mij vraagt. Zijn kerkelijke achtergrond weerspreekt dat voor mij al: gereformeerd-vrijgemaakt met evangelische sympathieën.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor MoesTuin » 10 feb 2019 18:01

We hebben het zo snel over de ander....
Een wonder in jou hart?
Vertel eens hiervan.....


De mens kan het verlossende evangelie woord net zo moeilijk maken als hij of zij wil.

Te makkelijk is ook niet goed.

Gods genade is groter dan de mens zijn schuld.
Vergeet dat nóóit!
Wat denken we wel, wij kleine mensen, dat de grote rechtvaardige almachtige God onze schulden niet aan kan?
Wat denken we dan klein van de Heere God
Wat zijn we dan toch hoogmoedig.
De Heere Jezus kwam juist naar de aarde tot redding van mensen!

Voor mij is het hebben van een persoonlijke relatie vanuit het hart (niet alleen verstand) met de Heere Jezus de maatstaf en het Woord van de Heere God, de Bijbel.
Voor jou ook?
Indien ja, dan is er niks aan de hand lijkt mij want,
Geen enkele kerk van welke richting of leer dan ook kan je niet behouden
Enkel de Heere Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven, als je je een schaapje mag weten van Zijn kudde

In Romeinen 10 staat het zo helder, een ware vertroosting en bemoediging

8b Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken.
9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden;
10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.
11 Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen.




Gezang 223
1
Als ik Hem maar kenne,
Hem de mijne weet,
als mijn hart zich Hem gewenne,
nimmermeer zijn trouw vergeet,
vrees ik niet voor lijden,
voel slechts deemoed, liefde en verblijden.

2
Alles laat ik varen,
waar Hij mij behoort.
Als een pelgrim door gevaren
trek ik met mijn Heiland voort.
Nu gaan al mijn wensen
boven 't licht en bont gewoel der mensen.

3
Waar ik Hem mag leven
is mijn vaderland.
Elke gave, mij gegeven,
valt als erfdeel in mijn hand.
Broeders, lang verloren,
vind ik in zijn jongeren herboren.


en nu?
Wat verwacht ik o Heere
Mijn Hoop die is op U!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lalage en 16 gasten