toekomstige vorm eredienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor naamloos » 18 jan 2019 18:14

Chaya schreef:Ik ben blij dat mijn kinderen niet zo zijn en waren.
Een snotneus is iemand die jong is maar het veel beter denkt te weten dan de oudere.
Dat moet je in de kerk niet doen en als je dit in het bedrijfsleven probeert, krijg je net zo goed de pin op je neus.
Ach, misschien weten ze het op een aantal punten gewoon ook beter dan de oudjes.
In ieder maken ze deel uit van de gemeente dus ze mogen net zo goed gehoord worden.
Chaya schreef:Ik wist werkelijk niet dat je jezelf zo zag. :lol:
Wie weet, tegen de tijd dat ik 60 ben kan ik hier ook wel om schateren.
Maar dan moet je nog wel een pooooooosje geduld hebben, oke?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor MoesTuin » 18 jan 2019 18:31

Nou...we komen al wat verder....en on topic....
Nieuwe vormen voor de eredienst sluimeren ook al door......

✓ snotneuzen dienst
✓ ouwe taarten dienst
✓ hoedjes wie de grootste heeft dienst
✓ ik kan niet goed zingen dus hou je mond dienst
✓ wie de irritantste snuif heeft dienst
✓ de ik ik ik ik ik hik dienst
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor naamloos » 18 jan 2019 18:34

MoesTuin schreef:Nou...we komen al wat verder....en on topic....
Nieuwe vormen voor de eredienst sluimeren ook al door......

✓ snotneuzen dienst
✓ ouwe taarten dienst
✓ hoedjes wie de grootste heeft dienst
✓ ik kan niet goed zingen dus hou je mond dienst
✓ wie de irritantste snuif heeft dienst
✓ de ik ik ik ik ik hik dienst


Ach ja, en die arme elbert of henkie heeft weer bezemdienst.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor MoesTuin » 18 jan 2019 18:40

naamloos schreef:Ach ja, en die arme elbert of henkie heeft weer bezemdienst.

Ik heb het even uit voorgaande berichten in dit topic alvast bij elkaar gebezemd :mrgreen: :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2019 00:31

Chaya schreef:Jazeker kan dat. Maar HOE?
Het was ik ik ik, ik ging, ik deed en zo kreeg IK de eer, ipv de Heere.
Het is precies het tegenovergestelde zoals dat eerst was, toen ik zelf belijdenis aflegde.
Wij stonden daar niet met zoveel vrijmoedigheid. Onzeker, deed ik hier wel goed aan? Is het wel oprecht als ik straks JA zeg?
Maar dit was trouwens een doopdienst he, in de evangelische kennen ze geen belijdenis zoals in de protestantse.


Ik was er niet bij maar vraag me af of het echt zo ging. Je zit daar wel met een bepaalde kritische bril op. Persoonlijk merk ik doorgaans meer dat “ik ik ik” in de bevindelijke hoek waar heel veel nadruk wordt gelegd op dat ik niet goed genoeg ben, ik ben zwak, ik ben zondig. De avondmaalstafels blijven vaak leeg omdat mensen vooral kijken naar hun eigen slechtheid waar Christus ons van wil verlossen.

Hoe breng je het dan?
Als je als snotneus van 24 denkt de boel weleens lekker op te schudden, kun je verwachten dat de oudere gemeenteleden hiertegen in verzet komen.
In vrijwel iedere gemeente zijn er wel van die olifanten die door de porseleinkast rennen.
Ik ben nu 60, ik heb meer veranderingen meegemaakt dan mijn ouders in 90 jaar!
De hoogbejaarde mensen zeggen dit ook, de veranderingen volgens steeds sneller op elkaar en niet alleen in de kerk.
Kijk eens wat er in 1 decennium verandert?
Jij bent zelf nog jong, zie je de generatiekloof niet tussen de pubers en jou?
Mijn kinderen wel.


Ik zie die voor een deel wel maar ik zie vooral ook de overeenkomsten. Recent bleek nog uit een onderzoek dat kerkelijke jongeren juist steeds meer bezig zijn met het geloof. We moeten ons meer focussen op wat ons verbindt ipv op verschillen in vormen die de generaties fijn vinden.

Dat is fijn. d:)b

Nogmaals, vraag je je eens af, waarom deze verandering? Is het nuttig? Is het noodzakelijk? Kan het scheiding brengen?
Onze gemeente ging op Weerklank-zingen over, maar nog steeds deels. Omdat de ouderen grote moeite hebben met het zingen van de bekende Psalmen. En alhoewel ik daarin meebuig, vind ik het wel erg dat ik ze dan niet meer uit mijn hoofd kan meezingen.
Ik heb minder moeite met de Liederen (ik vind ze niet allemaal mooi en bijbels, maar dit terzijde), ik had voorkeur voor de oude Psalmberijming naast de Weerklankliederen, maar ik was hiermee in de minderheid, dus dan pas ik me aan.
Het is ook een lang proces geweest. We hebben er met elkaar over gesproken op een gemeente-avond, jong en oud, we mochten allemaal een vragenlijst invullen, en de liederen zijn stap voor stap geintroduceerd.
Ik heb vóór gestemd omdat ik wel besef dat je niet eeuwig in die 1773 berijming kunt blijven hangen.
Zo ging het ook van iso-ritmisch naar ritmisch.
Ik zag geen gegronde bezwaren, dus dan is het ook niet wijs om dan tegen te zijn.


Mee eens. En ja, veranderingen moeten inderdaad wel nuttig zijn. Maar begrijpelijk zijn voor de jeugd die de toekomst heeft, je gasten etc vind ik best nuttig. En je bent nog jong genoeg om de nieuwe berijming uit je hoofd te leren ;-) overigens vond ik bij de NBV het ook wel weer leerzaam dat de teksten anders waren dan zoals ik ze uit mijn hoofd kende. Zelfde met de psalmberijming in de CGK tov die in de GKV die ik nog steeds grotendeels uit mijn hoofd ken. Juist omdat het verandert en het niet meer de bekende formulering is kan de inhoud ook weer je opnieuw raken, verhelderend zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Chaya » 19 jan 2019 12:10

Marnix schreef:Ik was er niet bij maar vraag me af of het echt zo ging. Je zit daar wel met een bepaalde kritische bril op.

Nee ik zat daar niet. Op verzoek van ouders luisterde ik na via internet.
Marnix schreef: Persoonlijk merk ik doorgaans meer dat “ik ik ik” in de bevindelijke hoek waar heel veel nadruk wordt gelegd op dat ik niet goed genoeg ben

Ook fout.
In de Bijbel staat dat er niemand is die God zoekt. Jezus zegt, zal ik nog geloof vinden op aarde?
Je kunt van jezelf vinden dat je supervroom bent, maar als God je één moment loslaat, zinken jij en ik weg in een moeras van ongeloof.
Het is niet onze verdienste.
Waarom blijf jij mij toch altijd verkeerd lezen?
Ik heb het nu al zo vaak aan je uitgelegd.
Marnix schreef:De avondmaalstafels blijven vaak leeg omdat mensen vooral kijken naar hun eigen slechtheid waar Christus ons van wil verlossen.

Daar gaan we weer......
Verdiep je eens in de reden hiervan, ipv er een oordeel over te vellen.
Marnix schreef:Recent bleek nog uit een onderzoek dat kerkelijke jongeren juist steeds meer bezig zijn met het geloof.

Terwijl een ander onderzoek uitwijst dat de kerken leeglopen en de christenen voor het eerst in de geschiedenis, een minderheid vormen in Nederland.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2019 08:16

- ik vraag me alleen af hoe objectief je dan luistert, je hebt natuurlijk wel al een beeld van evangelische kerken en dat is doorgaans niet heel positief, soms ook wel veroordelend. En ik heb dat zelfde vaak richting heel zware kerken

- ik stel niet dat jij die nadruk legt maar dat het in bevindelijke kerken wel vaak gebeurt. Zo zwaar ben jij ook helemaal niet.

- in die redenen voor lege tafels heb ik me genoeg verdiept en ik heb er geen Bijbelse grond voor gevonden
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Optimatus » 23 jan 2019 23:43

Ik denk dat er één heel duidelijke richtlijn is, die een kerkdienst maakt of breekt: een dienst moet authentiek zijn. Authentiek in zowel woord als Woord. Van echtheid gaat immers veel meer uit dan van opsmuk. En begrijp me niet verkeerd, de oud-katholieke, de anglicaanse en de oosters-orthodoxe liturgie heb ik zeer hoog staan, maar de sobere protestantse orde van dienst eveneens.

Hoofdzaak: wees echt. Laat zien waar het echt om gaat: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf en houd het enig offer van Jezus voor ogen. Voorkom dat een dienst een soort weesliefwantJezuswaszoliefhalleluja-bijeenkomst wordt. Veranderingen kunnen heel goed zijn, zolang de kern maar niet verandert. En of dat nu in een katholieke, anglicaanse, orthodoxe of protestantse kerk is, is eigenlijk van minder groot belang.

Hoofdzaak: geef God echt de eer.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Chaya » 24 jan 2019 12:07

Optimatus schreef:Ik denk dat er één heel duidelijke richtlijn is, die een kerkdienst maakt of breekt: een dienst moet authentiek zijn. Authentiek in zowel woord als Woord. Van echtheid gaat immers veel meer uit dan van opsmuk.

Precies!
Sinds halverwege de jaren '60 is men bezig kerkdiensten op te leuken, zogenaamd aantrekkelijker te maken voor jongeren, maar de kerken zijn alleen maar leger geworden.
De middagdienst is op veel plaatsen al afgeschaft, omdat er te weinig mensen nog op afkwamen.

En wel opmerkelijk dat dit niet het geval is in de uiterst rechtse flank!
Optimatus schreef:Hoofdzaak: wees echt. Laat zien waar het echt om gaat: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf en houd het enig offer van Jezus voor ogen. Voorkom dat een dienst een soort weesliefwantJezuswaszoliefhalleluja-bijeenkomst wordt.

Een variatie op mijn: aai-over-je-bol-evangelie. :wink:
Optimatus schreef:Hoofdzaak: geef God echt de eer.

En predik Wet EN Evangelie!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor GDK » 24 jan 2019 12:16

Chaya schreef:En predik Wet EN Evangelie!


Maar in Markus 1 :14 en 15 lees ik :
En nadat Johannes overgeleverd was, kwam Jezus in Galilea, predikende het Evangelie van het Koninkrijk Gods. En zeggende: De tijd is vervuld, en het Koninkrijk Gods nabij gekomen; bekeert u, en gelooft het Evangelie.


Hoe zit dat nou?
Vooruit met de geit!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2019 12:22

Jezus had de H.C. niet dat zal het zijn! :mrgreen:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Chaya » 24 jan 2019 12:57

GDK schreef:Hoe zit dat nou?

Dat is heel eenvoudig.
Van nature liggen wij in de dood en die Wet maakt de zonde levend, zodat wij daarin ontdekt worden aan onszelf.
Ook al besef je het zelf niet of wil je er niet aan, we liggen midden in de dood.
Als we buiten Christus om onszelf levend proberen te maken, zal dit een heilloze weg tot verderf zijn.

Zoals wijlen ds. van der Poel dit kort en kernachtig zei:
De wet mag niet worden gepreekt als heilsweg, maar moet alleen worden gepreekt als eis van Gods recht, waar het evangelie het antwoord op geeft in onze hulpeloosheid en onmogelijkheid!
naamloos schreef:Jezus had de H.C. niet dat zal het zijn!

Zou het ook zonder spotten kunnen??
Dan kun je wel een antwoord van ds. Simons hier plaatsen, maar die preekt dit ook!
Je bent het dus ten diepste helemaal niet met hem eens, maar alleen als het in jouw kraam te pas komt.
Want dit is citaat uit een lezing van ds. Simons.

Wat betekent de wet in het stuk van de bekering? Hoe verhoudt zich nu de wet ten opzichte van het
Evangelie als het gaat om de bekering?

Vooraf moet gezegd worden dat God met twee woorden spreekt. Als dat onthouden wordt, dan zal dit
veel dwalingen voorkomen. En wat wordt er dan bedoeld met twee woorden? Dan wordt bedoeld dat
God niet alleen door de wet spreekt, of alleen door het Evangelie, maar God spreekt door wet én
Evangelie.
Als dit spoor al los gelaten wordt, dan vervalt men in ketterij. Als de wet alleen maar
gepredikt wordt, dan is dat een ketterse leer. Als het Evangelie alleen maar gepreekt wordt, dan is dat
ook een ketterse leer
. Dat is dan eenzijdig, dan kunnen er grote waarheden tegen elkaar gezegd worden
en toch een leugen gesproken worden, omdat er dan eenzijdig met het Woord wordt omgaan. God de
Heilige Geest spreekt door middel van wet én Evangelie.

http://www.downloadpreken.com/artikelen/A064.pdf
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2019 13:44

Chaya schreef:Dan kun je wel een antwoord van ds. Simons hier plaatsen, maar die preekt dit ook!
Je bent het dus ten diepste helemaal niet met hem eens, maar alleen als het in jouw kraam te pas komt.
Ik ken niemand met wie ik het 100% eens ben, jij wel? Natuurlijk plaats ik alleen waar ik het wél mee eens ben, logisch!
Zelf plaats je regelmatig een artikel van iemand. Als een ander dan kritiek heeft op de inhoud zeg je ''dat zeg ik niet maar ... (naam van de schrijver van het artikel) Ik ben het tenminste helemáál eens met het antwoord van hem wat ik in dat andere topic plaatste.
Chaya schreef:Want dit is citaat uit een lezing van ds. Simons.

Wat betekent de wet in het stuk van de bekering? Hoe verhoudt zich nu de wet ten opzichte van het
Evangelie als het gaat om de bekering?

Vooraf moet gezegd worden dat God met twee woorden spreekt. Als dat onthouden wordt, dan zal dit
veel dwalingen voorkomen. En wat wordt er dan bedoeld met twee woorden? Dan wordt bedoeld dat
God niet alleen door de wet spreekt, of alleen door het Evangelie, maar God spreekt door wet én
Evangelie. Als dit spoor al los gelaten wordt, dan vervalt men in ketterij. Als de wet alleen maar
gepredikt wordt, dan is dat een ketterse leer. Als het Evangelie alleen maar gepreekt wordt, dan is dat
ook een ketterse leer. Dat is dan eenzijdig, dan kunnen er grote waarheden tegen elkaar gezegd worden
en toch een leugen gesproken worden, omdat er dan eenzijdig met het Woord wordt omgaan. God de
Heilige Geest spreekt door middel van wet én Evangelie.

http://www.downloadpreken.com/artikelen/A064.pdf
Ik vraag me af van welke datum dit is. Hij is qua leer nogal wat opgeschoven in de loop der jaren (voortschrijdend inzicht)
Volgens mij heb ik hem wel eens wat anders horen zeggen. Maar goed, ik volg hem niet op de voet dus helemaal zeker ben ik niet.

Ik hoef de wet niet te horen om te weten wat zonde is. Ik weet prima dat liegen, stelen, vloeken, moorden enz. fout is.*
En al zou ik dat niet weten dan is een paar keer wel genoeg, ik niet zo vergeetachtig dat ik elke zondag dezelfde ge- en verboden moet horen.

* Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet.

Chaya schreef:Precies!
Sinds halverwege de jaren '60 is men bezig kerkdiensten op te leuken, zogenaamd aantrekkelijker te maken voor jongeren, maar de kerken zijn alleen maar leger geworden.
De middagdienst is op veel plaatsen al afgeschaft, omdat er te weinig mensen nog op afkwamen.

En wel opmerkelijk dat dit niet het geval is in de uiterst rechtse flank!
Je moest eens weten hoeveel van die weglopers er bij ons terecht zijn gekomen. Ja ook van uiterst rechts.
1 dienst, een bandje, een aparte dienst voor de kids, ruimte voor eigen inbreng of getuigenis, en na afloop is er nazorg voor wie daar behoefte aan heeft. En dan is er koffie ...
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2019 14:10

Chaya schreef:Precies!
Sinds halverwege de jaren '60 is men bezig kerkdiensten op te leuken, zogenaamd aantrekkelijker te maken voor jongeren, maar de kerken zijn alleen maar leger geworden.
De middagdienst is op veel plaatsen al afgeschaft, omdat er te weinig mensen nog op afkwamen.

En wel opmerkelijk dat dit niet het geval is in de uiterst rechtse flank!


Omdat de gemiddelde gezinsgrootte daar veel groter is waarmee het aantal kerkverlaters nog wordt opgevangen. Maar ook daar stagneert de groei en haken veel mensen af. Zie hier bijvoorbeeld dit artikel over kerkverlating in de Gereformeerde Gemeenten, waarbij ds. van Eckeveld spreekt over onthutsende cijfers. https://www.rd.nl/kerk-religie/gg-verli ... -1.1514693

Het is dus onjuist om de afname van het aantal christenen en daardoor de leeglopende kerken te wijten aan een veranderende liturgie of zojuist jij sarcastisch noemt het "opleuken van kerkdiensten" alsof de kerken nog veel voller hadden gezeten als men niets had veranderd. Alsof het op die manier te voorkomen was geweest en veranderingen in vormen dit proces hebben veroorzaakt of in ieder geval versterkt. Dat zijn drogredenen. Overigens zijn er ook tal van kerken waar weinig is veranderd en die net zo goed zijn leeggelopen en vergrijsd, bijvoorbeeld katholieke kerken, een hoop PKN-gemeenten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Chaya » 24 jan 2019 14:34

naamloos schreef:Ik ken niemand met wie ik het 100% eens ben, jij wel?

Je kletst je er zoals ik had verwacht weer uit, want je bent het eens of niet eens met de leer die diegene verkondigt. En niet soms wel, als het je zo uitkomt.
naamloos schreef:Ik vraag me af van welke datum dit is. Hij is qua leer nogal wat opgeschoven in de loop der jaren (voortschrijdend inzicht)

Opgeschoven? Heb je het artikel wel gelezen?
naamloos schreef:Ik hoef de wet niet te horen om te weten wat zonde is. Ik weet prima dat liegen, stelen, vloeken, moorden enz. fout is.*
En al zou ik dat niet weten dan is een paar keer wel genoeg, ik niet zo vergeetachtig dat ik elke zondag dezelfde ge- en verboden moet horen.

Je begrijpt er dus niets van. Het gaat niet over de grove uiterlijke zonden, we ZIJN zondaren!
En dan kun je jezelf nog een beetje oppoetsen door zo netjes mogelijk te leven. Maar dat zal niet baten als de Heere er niet van afweet en omdat ds. Simons dit separeert, kun jij er niet mee instemmen nu.
naamloos schreef:Je moest eens weten hoeveel van die weglopers er bij ons terecht zijn gekomen. Ja ook van uiterst rechts.

Die van de zachte rede houden?
In elke kerk zijn weglopers, zowel komende als gaande.
Marnix schreef:over kerkverlating in de Gereformeerde Gemeenten,

Ik had het niet over de GG, ik had het over de rechterflank.
Daar komen de grote gemeenten in voor, met trouwe opkomst, tweemaal!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten