GDK schreef:Hoe zit dat nou?
Dat is heel eenvoudig.
Van nature liggen wij in de dood en die Wet maakt de zonde levend, zodat wij daarin ontdekt worden aan onszelf.
Ook al besef je het zelf niet of wil je er niet aan, we liggen midden in de dood.
Als we buiten Christus om onszelf levend proberen te maken, zal dit een heilloze weg tot verderf zijn.
Zoals wijlen ds. van der Poel dit kort en kernachtig zei:
De wet mag niet worden gepreekt als heilsweg, maar moet alleen worden gepreekt als eis van Gods recht, waar het evangelie het antwoord op geeft in onze hulpeloosheid en onmogelijkheid!naamloos schreef:Jezus had de H.C. niet dat zal het zijn!
Zou het ook zonder spotten kunnen??
Dan kun je wel een antwoord van ds. Simons hier plaatsen, maar die preekt dit ook!
Je bent het dus ten diepste helemaal niet met hem eens, maar alleen als het in jouw kraam te pas komt.
Want dit is citaat uit een lezing van ds. Simons.
Wat betekent de wet in het stuk van de bekering? Hoe verhoudt zich nu de wet ten opzichte van het
Evangelie als het gaat om de bekering?
Vooraf moet gezegd worden dat God met twee woorden spreekt. Als dat onthouden wordt, dan zal dit
veel dwalingen voorkomen. En wat wordt er dan bedoeld met twee woorden?
Dan wordt bedoeld dat
God niet alleen door de wet spreekt, of alleen door het Evangelie, maar God spreekt door wet én
Evangelie. Als dit spoor al los gelaten wordt, dan vervalt men in ketterij. Als de wet alleen maar
gepredikt wordt, dan is dat een ketterse leer.
Als het Evangelie alleen maar gepreekt wordt, dan is dat
ook een ketterse leer. Dat is dan eenzijdig, dan kunnen er grote waarheden tegen elkaar gezegd worden
en toch een leugen gesproken worden, omdat er dan eenzijdig met het Woord wordt omgaan. God de
Heilige Geest spreekt door middel van wet én Evangelie.
http://www.downloadpreken.com/artikelen/A064.pdf