toekomstige vorm eredienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2019 14:08

Chaya schreef:Een stuk gevoel bestaat niet. Het is óf gevoel óf het is het niet.
Ik weet dat het tegenwoordig een veel gebruikte term is, een stukje beleving, een stukje ervaring, maar volgens mij is dit fout.
Net als het te pas en te onpas gebruiken van het woord: eigenlijk, maar dit terzijde.
De hele Bijbel is een bevindelijk boek. De Bijbel staat vol met geloofservaringen van allerlei mensen.

Bij bevinding staat de mens niet centraal - dus niet de predikant die bevindelijk preekt - maar God, hoe Hij werkt door Zijn woord den Geest.

Ik heb dit stukje driemaal gelezen maar ik snap werkelijk niet wat je hier nu zegt.
Het is zo'n veelheid van woorden, dat ik de draad kwijtraak tijdens het lezen.
Kun je het iets korter verwoorden?


Sorry het was inderdaad wat warrig. Ik vraag me af of gevoel zo’n postmodern kwaad is. In een relatie ben je als het goed is gericht op de ander, maar heb je zelf als het goed is ook gevoelens. Geloof is gericht op God maar het raakt ook je eigen hart, God werkt inderdaad in je hart. Maar het is toch niet verkeerd dat mensen het verlangen hebben om dat ook in de erediensten te kunnen uiten. Je mag toch ook maar groei verlangen in die relatie met God? Ook als het om gevoel gaat? En met elkaar? Wat doe je dan als je in een gemeente zit waar de theorie prima is maar het gemeenteleven maar weinig aandacht krijgt?

Daarnaast wordt het je ergens prettig voelen wel makkelijk op de moderne christenen, de evangelische hoek etc geschoven maar als je ergens een verandering in wil doorvoeren krijg je net zo goed kritiek van mensen die graag alles laten zoals het is, meestal net zo goed met gevoelsargumenten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Chaya » 17 jan 2019 14:29

Marnix schreef:Sorry het was inderdaad wat warrig. Ik vraag me af of gevoel zo’n postmodern kwaad is. In een relatie ben je als het goed is gericht op de ander, maar heb je zelf als het goed is ook gevoelens. Geloof is gericht op God maar het raakt ook je eigen hart, God werkt inderdaad in je hart. Maar het is toch niet verkeerd dat mensen het verlangen hebben om dat ook in de erediensten te kunnen uiten.

Ja het is wel van de laatste decennia.
Mensen zijn opener geworden, over hun problemen en hun zorgen.
De Nederlander is recht-uit geworden (vraag maar aan Belgen of aan Japanners) Ze vinden ons te direkt.
En met de opkomst van de charismatische gemeentes, kwam het gevoel en de ervaring ook in de protestantse kerken.
Ik heb laatst een doopdienst beluisterd van een evangelische gemeente.
Het was één en al emotie.
Zoals je weet vertellen de jongeren dan hoe ze tot deze stap - hun doop - gekomen waren.
Heel veel emotie en gevoel. Maar geloof? Tegen alles in? Heb ik helaas niet gehoord.

En je hebt het over uiten in de eredienst. Is er nog iemand bekend met de binnenkamer?
Er zijn zaken die zo teer en persoonlijk liggen, dat je er zelfs met je eigen man, vrouw of predikant niet over kunt praten.
De binnenkamer - hoeft niet letterlijk zo te zijn - is ook echt een binnenlkamer.
Niet alle geloofsbeleving hoeft in het openbaar te worden geuit.
Anders gaan we op de biddende Farizeëen lijken, die op de hoeken van de straat stonden te bidden.
Marnix schreef:Daarnaast wordt het je ergens prettig voelen wel makkelijk op de moderne christenen, de evangelische hoek etc geschoven maar als je ergens een verandering in wil doorvoeren krijg je net zo goed kritiek van mensen die graag alles laten zoals het is, meestal net zo goed met gevoelsargumenten.

Dat is een onterecht verwijt. Je bent met elkaar een groep mensen. En dan hoor je ook met elkaar te spreken over een verandering. Je zult argumenten moeten aandragen waarom er veranderd moet worden.
Dat is in elke club of instelling ook!
En degene die bezwaar maakt, moet ook met argumenten komen. Dat is zeker waar. En die leg je dan naast elkaar.
Maar hoe gaan veranderingen soms? Zonder aankondiging, plotseling, of je wordt als bezwaarmaker totaal niet serieus genomen. De vernieuwers hebben meestal de dominante leidende rol.
En dat maakt dat er mensen zijn die angstig worden en hun hakken alleen maar in het zand kunnen zetten.

Ik heb in onze gemeente weleens bemiddeld tussen een oudere man en de k.r. M.i. luisterde de k.r. niet echt naar de bezwaren van deze man, zodat hij thuis bleef en niet meer naar de kerk kwam.
Hij kreeg het stempel: star.
Maar door hen met elkaar in contact te brengen, werd er naar elkaar geluisterd en kwam er i.i.g. begrip aan beide zijden.
Niet dat ik mezelf zo'n goede mediator vind, maar ik hoorde het van deze man toen ik bij hem op bezoek was, hoeveel verdriet hij had van de ontstane situatie.
De vernieuwing kon niet meer teruggedraaid worden, maar het heeft er wel toe geleid dat een volgende vernieuwing met meer begeleiding en respect werd ingevoerd.

Kijk eens goed in je eigen gemeente om je heen Marnix. Er zijn dominante figuren die altijd op de barricaden staan en mensen die stilletjes meegaan of lijden aan hun kerk. Heb daar wel oog voor!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor MoesTuin » 17 jan 2019 16:01

Chaya schreef:Ik heb laatst een doopdienst beluisterd van een evangelische gemeente.
Het was één en al emotie.
Zoals je weet vertellen de jongeren dan hoe ze tot deze stap - hun doop - gekomen waren.
Heel veel emotie en gevoel. Maar geloof? Tegen alles in? Heb ik helaas niet gehoord.


Als God het maar heeft gehoord en weet, dan is het goed!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2019 22:50

Chaya schreef:Ja het is wel van de laatste decennia.
Mensen zijn opener geworden, over hun problemen en hun zorgen.
De Nederlander is recht-uit geworden (vraag maar aan Belgen of aan Japanners) Ze vinden ons te direkt.
En met de opkomst van de charismatische gemeentes, kwam het gevoel en de ervaring ook in de protestantse kerken.
Ik heb laatst een doopdienst beluisterd van een evangelische gemeente.
Het was één en al emotie.
Zoals je weet vertellen de jongeren dan hoe ze tot deze stap - hun doop - gekomen waren.
Heel veel emotie en gevoel. Maar geloof? Tegen alles in? Heb ik helaas niet gehoord.


Dat past wel bij de leeftijd en het vol zijn van Hem als je belijdenis doet. Er zullen ongetwijfeld nog wel ups en downs komen. Geloof en gevoel kunnen op zo’n moment best samengaan.

En je hebt het over uiten in de eredienst. Is er nog iemand bekend met de binnenkamer?
Er zijn zaken die zo teer en persoonlijk liggen, dat je er zelfs met je eigen man, vrouw of predikant niet over kunt praten.
De binnenkamer - hoeft niet letterlijk zo te zijn - is ook echt een binnenlkamer.
Niet alle geloofsbeleving hoeft in het openbaar te worden geuit.
Anders gaan we op de biddende Farizeëen lijken, die op de hoeken van de straat stonden te bidden.


De binnenkamer en het uiten wat ik bedoel horen in de Bijbel bij elkaar. Juist vanuit die hoek heb ik geleerd om stille tijd te nemen, wat je doorgaans in een binnenkamer doet. Overigens zegt Jezus er: als je bidt, loop er dan niet mee te koop maar zoek een rustige plek en bid daar tot God.

Dat is een onterecht verwijt. Je bent met elkaar een groep mensen. En dan hoor je ook met elkaar te spreken over een verandering. Je zult argumenten moeten aandragen waarom er veranderd moet worden.
Dat is in elke club of instelling ook!
En degene die bezwaar maakt, moet ook met argumenten komen. Dat is zeker waar. En die leg je dan naast elkaar.
Maar hoe gaan veranderingen soms? Zonder aankondiging, plotseling, of je wordt als bezwaarmaker totaal niet serieus genomen. De vernieuwers hebben meestal de dominante leidende rol.
En dat maakt dat er mensen zijn die angstig worden en hun hakken alleen maar in het zand kunnen zetten.


- mee eens, mijn ervaring is wel dat dat van beide kanten soms niet gebeurt. Soms wordt je als je iets anders wil ook niet serieus genomen. Ligt er een beetje aan welke groep er in de meerderheid is he.... en als je dat als behoudende partij bent verandert er niets en valt dat doorgaans wat minder op dat de dominante rol dan niet bij de vernieuwers ligt. Want dingen niet veranderen komt minder dominant over dan wel iets willen veranderen. Voor verandering is een beweging nodig, om iets te laten zoals het is niet.

Kijk eens goed in je eigen gemeente om je heen Marnix. Er zijn dominante figuren die altijd op de barricaden staan en mensen die stilletjes meegaan of lijden aan hun kerk. Heb daar wel oog voor!


Ja, dat ben ik langzaam wel aan het leren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor gravo » 17 jan 2019 23:57

We zijn als protestanten natuurlijk geneigd om zo'n vraagstuk, dat mensen de kerk tegenwoordig niet meer zo makkelijk en vanzelfsprekend bezoeken, heel inhoudelijk te benaderen.
Maar ik heb er al op gewezen dat het misschien niet altijd de inhoud is, maar veel meer de vorm waar men bij afhaakt. Zelf ervaar ik bijvoorbeeld een grote stadskerk waar 's middags nog een twintigtal mensen zitten als zeer onaangenaam. Een reusachtig orgel, onnoemelijk veel legen banken, een predikant die dan maar niet meer die hoge kansel beklimt, een ijl en hol gezang. De ruimte is te groot.
Misschien moeten we de aanstaande veranderingen wel proberen te begrijpen in het licht van een aantal hele harde randvoorwaarden die veranderen:
Op een dag is het te duur om een grote kerk te verwarmen. Op een dag is er alleen nog maar geld of volk voor een kleine kring in een kleine zaal. Of in een huiskamer.
Maar misschien levert die samenkomst juist wel op waar men naar op zoek is: Dichter op elkaar. Bekend zijn met elkaar. De inbreng van iedereen enzovoorts.

In de orthodoxe kerken is gekozen om deze werkelijkheid van het inkrimpen niet te laten gebeuren in de traditionele plaatselijke (schuur)kerken waarin men bij elkaar kwam. Men heeft er regionale, toch weer grote kerken van gemaakt. Met alles er op en er aan. Maar vooral: met een grote parkeerplaats. Dat betekent dat men van heinde en verre komt voor een massale bijeenkomst. Dat oogt wel bloeiend, maar wordt hier niet de verminderde kerkgang verbloemd? Zou niet worden gemaskeerd dat hier hetzelfde proces zich afspeelt dt zich ook zo onverbiddelijk in de hervormde kerkjes en wijkgemeenten aandiende?

Een vreemde omkering.

Vroeger waren de afgescheiden kerken klein en plaatselijke georganiseerd. ze moesten op eigen benen staan. het kenmerk was: de kleine sobere schuurkerk. De tegenhangers waren de rijke, grote, goedgevulde Hervormde kerken die niet zelden nog uit de tijd van vóór de reformatie stamden. Dat waren de kerken van de notabelen, van de geschiedenis, van de voormannen van eeuwenlang christendom in Nederland.

Maar nu lijkt het precies andersom te zijn. De kerkverlating, kerksluiting, leegloop van juist die grote kerkgebouwen is in volle gang. Waar nog mensen komen zitten ze zoals gezegd in een veel te grote, niet te betalen, niet te verwarmen ruimte. Ze worden kleiner en kleiner.
Daarentegen zien we hele tempels van de orthodoxie verschijnen als manifestatie van de gedachte dat rechtzinnigheid het langst duurt en dat kerkverlating iets is voor andere christenen. dat zou kunnen leiden tot de idee dat er helemaal niets aan de hand is.

Mijn stelling is dat de kerkverlating ook (weliswaar sluipend) aan de gang is in die afgescheiden gemeenten. Daar is het geld nog niet op, dat weten we allemaal, maar hoe lang zullen alle kerkbanken van deze grote regionale kerken nog gevuld blijven zowel 's morgens als 's middags? Zouden de mensen wel zitten te wachten op die toch massale erediensten? Of leeft daar ook de behoefte aan een kleinere, meer familiaire kleine kring om het geloof te delen en te vieren? Het is toch vrij opvallend dat dit onderwerp op Refoweb wel een snaar raakt.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Chaya » 18 jan 2019 10:27

Marnix schreef:Dat past wel bij de leeftijd en het vol zijn van Hem als je belijdenis doet. Er zullen ongetwijfeld nog wel ups en downs komen. Geloof en gevoel kunnen op zo’n moment best samengaan.

Jazeker kan dat. Maar HOE?
Het was ik ik ik, ik ging, ik deed en zo kreeg IK de eer, ipv de Heere.
Het is precies het tegenovergestelde zoals dat eerst was, toen ik zelf belijdenis aflegde.
Wij stonden daar niet met zoveel vrijmoedigheid. Onzeker, deed ik hier wel goed aan? Is het wel oprecht als ik straks JA zeg?
Maar dit was trouwens een doopdienst he, in de evangelische kennen ze geen belijdenis zoals in de protestantse.
Marnix schreef: Soms wordt je als je iets anders wil ook niet serieus genomen.

Hoe breng je het dan?
Als je als snotneus van 24 denkt de boel weleens lekker op te schudden, kun je verwachten dat de oudere gemeenteleden hiertegen in verzet komen.
In vrijwel iedere gemeente zijn er wel van die olifanten die door de porseleinkast rennen.
Ik ben nu 60, ik heb meer veranderingen meegemaakt dan mijn ouders in 90 jaar!
De hoogbejaarde mensen zeggen dit ook, de veranderingen volgens steeds sneller op elkaar en niet alleen in de kerk.
Kijk eens wat er in 1 decennium verandert?
Jij bent zelf nog jong, zie je de generatiekloof niet tussen de pubers en jou?
Mijn kinderen wel.
Marnix schreef:Ja, dat ben ik langzaam wel aan het leren.

Dat is fijn. d:)b

Nogmaals, vraag je je eens af, waarom deze verandering? Is het nuttig? Is het noodzakelijk? Kan het scheiding brengen?
Onze gemeente ging op Weerklank-zingen over, maar nog steeds deels. Omdat de ouderen grote moeite hebben met het zingen van de bekende Psalmen. En alhoewel ik daarin meebuig, vind ik het wel erg dat ik ze dan niet meer uit mijn hoofd kan meezingen.
Ik heb minder moeite met de Liederen (ik vind ze niet allemaal mooi en bijbels, maar dit terzijde), ik had voorkeur voor de oude Psalmberijming naast de Weerklankliederen, maar ik was hiermee in de minderheid, dus dan pas ik me aan.
Het is ook een lang proces geweest. We hebben er met elkaar over gesproken op een gemeente-avond, jong en oud, we mochten allemaal een vragenlijst invullen, en de liederen zijn stap voor stap geintroduceerd.
Ik heb vóór gestemd omdat ik wel besef dat je niet eeuwig in die 1773 berijming kunt blijven hangen.
Zo ging het ook van iso-ritmisch naar ritmisch.
Ik zag geen gegronde bezwaren, dus dan is het ook niet wijs om dan tegen te zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor StillAwake » 18 jan 2019 11:12

Chaya schreef:Jazeker kan dat. Maar HOE?
Het was ik ik ik, ik ging, ik deed en zo kreeg IK de eer, ipv de Heere.
Je geeft hier een redelijk treffende omschrijving. Van inderdaad een evangelische doopdienst, maar ook van de bevindelijke kerkdiensten waar ik ooit geweest ben...
In beide gevallen erg mens-middelpuntig. In het ene geval de dopeling, in het andere geval de predikant.
In beide gevallen is het echter een stereotype. Lang niet alle diensten zijn zo, en lang niet alles wat jij en ik horen is daadwerkelijk zo gezegd en/of bedoeld.
En als ik in mijn leven tot nog toe 1 les heb getrokken is het dat denken in stereotypen NOOIT recht doet aan de actuele situatie
Chaya schreef:Het is precies het tegenovergestelde zoals dat eerst was, toen ik zelf belijdenis aflegde.
Wij stonden daar niet met zoveel vrijmoedigheid. Onzeker, deed ik hier wel goed aan? Is het wel oprecht als ik straks JA zeg?
Maar dit was trouwens een doopdienst he, in de evangelische kennen ze geen belijdenis zoals in de protestantse.
Was bij mijn doopdienst ook zo. Ik voelde niet de vrijmoedigheid om uberhaupt een getuigenis af te leggen. Maar deze "bescheidenheid" kan ook een karaktertrek zijn, een aangeleerd patroon, of zelfs valse bescheidenheid.
Bij mijzelf is het denk ik vooral mensenvrees geweest dat ik toen niets gezegd heb. Op een andere manier wellicht, maar ook mens-middelpuntig.
Chaya schreef:Als je als snotneus van 24 denkt de boel weleens lekker op te schudden, kun je verwachten dat de oudere gemeenteleden hiertegen in verzet komen.
In vrijwel iedere gemeente zijn er wel van die olifanten die door de porseleinkast rennen.
Dat klopt. Toch zie ik dat ook aan de (qua vormen) behoudende kant wel eens als een olifant met gevoelens van anderen omgegaan wordt. In een aantal gevallen waar ik toevallig weet van heb is het zelfs zo dat er in de behoudende vleugel een soort Paus rondrent, die al jaren lang de kerkenraad dicteert, en die geen tegenspraak duldt.
Chaya schreef:Ik ben nu 60, ik heb meer veranderingen meegemaakt dan mijn ouders in 90 jaar!
De hoogbejaarde mensen zeggen dit ook, de veranderingen volgens steeds sneller op elkaar en niet alleen in de kerk.
Kijk eens wat er in 1 decennium verandert?
Klopt. Ik denk dat er in de afgelopen 40 jaar meer veranderd is dan in de 1500 jaar ervoor. Niet alleen in de kerk, maar overal.
Chaya schreef:Jij bent zelf nog jong, zie je de generatiekloof niet tussen de pubers en jou?
Mijn kinderen wel.
Nog niet, maar ik voel me dan ook zelf nog een tiener ;-) (al ben ik de 20 inmiddels ruimschoots voorbij...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Chaya » 18 jan 2019 11:32

StillAwake schreef:Je geeft hier een redelijk treffende omschrijving. Van inderdaad een evangelische doopdienst, maar ook van de bevindelijke kerkdiensten waar ik ooit geweest ben...
In beide gevallen erg mens-middelpuntig. In het ene geval de dopeling, in het andere geval de predikant.
In beide gevallen is het echter een stereotype. Lang niet alle diensten zijn zo, en lang niet alles wat jij en ik horen is daadwerkelijk zo gezegd en/of bedoeld.
En als ik in mijn leven tot nog toe 1 les heb getrokken is het dat denken in stereotypen NOOIT recht doet aan de actuele situatie Was bij mijn doopdienst ook zo. Ik voelde niet de vrijmoedigheid om uberhaupt een getuigenis af te leggen. Maar deze "bescheidenheid" kan ook een karaktertrek zijn, een aangeleerd patroon, of zelfs valse bescheidenheid.
Bij mijzelf is het denk ik vooral mensenvrees geweest dat ik toen niets gezegd heb. Op een andere manier wellicht, maar ook mens-middelpuntig. Dat klopt. Toch zie ik dat ook aan de (qua vormen) behoudende kant wel eens als een olifant met gevoelens van anderen omgegaan wordt. In een aantal gevallen waar ik toevallig weet van heb is het zelfs zo dat er in de behoudende vleugel een soort Paus rondrent, die al jaren lang de kerkenraad dicteert, en die geen tegenspraak duldt.
Klopt. Ik denk dat er in de afgelopen 40 jaar meer veranderd is dan in de 1500 jaar ervoor. Niet alleen in de kerk, maar overal. Nog niet, maar ik voel me dan ook zelf nog een tiener ;-) (al ben ik de 20 inmiddels ruimschoots voorbij...)

Het verschil tussen jou en mij is (al is dat niet het enige, maar ik bedoel voor dit topic :wink: ) dat jij via een andere weg bent gegaan.
Ik ben geboren op het erf van het Verbond, als baby gedoopt en opgevoed in de Vreeze des Heeren.
Ik kom uit een Godvrezend geslacht, zowel van vader's als ook van moeder's zijde.
Dan sta je er als volwassene anders in als je zoals jij op volwassen leeftijd toegetreden bent.
Want dan zit je pas op het beginpunt(?)
Misschien dat je wel enige basiskennis had, dat is al een pluspunt, maar toch, het zit niet in je "bloed".
M.a.w. wat voor mij vanzelfsprekend is, zul jij eerst over moeten nadenken.

En je zult kritisch zijn.
Ik weet dat er ook predikanten zijn die olifanten door de servieskast stampen, dat is voor mij een gegeven, jij ergert je er aan.
Ik weet dat er ouderlingen zijn die zich het baasje van de kerk wanen.
Ook in de kerk worden fouten gemaakt. Ik weet het, ik ben zelf ooit slachtoffer geweest.

Maar de aardse kerk wordt geleid door mensen! En alhoewel je mag verwachten dat zij een ander leven kennen, daarin zie je dat je tot je laatste snik blijft zondigen. Want ook wij maken ons er schuldig aan.
Door soms in drift te reageren, door boos te worden, door besluiten onwijs door te drukken, door iemand te negeren, ... noem maar op.
Hoe nemen wij onze plek in in de gemeente?
Komen we trouw, als de klok luidt en God ons roept? Of keer je je nog even om in je warme bed en vind je smiddags het strand leuker?
Dragen wij onze gemeente voortdurend op in het gebed?

O joh, en dan kom ik erachter dat ik zo tekort schiet. :(
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor StillAwake » 18 jan 2019 11:45

Chaya schreef:Het verschil tussen jou en mij is (al is dat niet het enige, maar ik bedoel voor dit topic :wink: ) dat jij via een andere weg bent gegaan.
Ik ben geboren op het erf van het Verbond, als baby gedoopt en opgevoed in de Vreeze des Heeren.
Ik kom uit een Godvrezend geslacht, zowel van vader's als ook van moeder's zijde.
Dan sta je er als volwassene anders in als je zoals jij op volwassen leeftijd toegetreden bent.
Want dan zit je pas op het beginpunt(?)
Misschien dat je wel enige basiskennis had, dat is al een pluspunt, maar toch, het zit niet in je "bloed".
M.a.w. wat voor mij vanzelfsprekend is, zul jij eerst over moeten nadenken.

En je zult kritisch zijn.
Ik weet dat er ook predikanten zijn die olifanten door de servieskast stampen, dat is voor mij een gegeven, jij ergert je er aan.
Ik weet dat er ouderlingen zijn die zich het baasje van de kerk wanen.
Ook in de kerk worden fouten gemaakt. Ik weet het, ik ben zelf ooit slachtoffer geweest.

Maar de aardse kerk wordt geleid door mensen! En alhoewel je mag verwachten dat zij een ander leven kennen, daarin zie je dat je tot je laatste snik blijft zondigen. Want ook wij maken ons er schuldig aan.
Door soms in drift te reageren, door boos te worden, door besluiten onwijs door te drukken, door iemand te negeren, ... noem maar op.
Hoe nemen wij onze plek in in de gemeente?
Komen we trouw, als de klok luidt en God ons roept? Of keer je je nog even om in je warme bed en vind je smiddags het strand leuker?
Dragen wij onze gemeente voortdurend op in het gebed?

O joh, en dan kom ik erachter dat ik zo tekort schiet. :(

Mijn basiskennis was nihil.
Inmiddels heb ik best wat Bijbelkennis, maar ik ken veel oudere termen niet (ik heb de SV al snel vervangen door een voor mij leesbaarder variant).
Wellicht heeft het feit dat jij dingen accepteert, en ik me er aan erger ook gewoon te maken met karakter. "omdat ik het zeg" is voor mij nooit een sterk argument geweest, vooral niet als het gebezigd word op een gemeentevergadering.
Zelfs al zou ik het er mee eens zijn, gooi ik op dat moment mijn kont tegen de krib.

En ik ben met je eens: we maken allemaal fouten in ons gemeente-zijn. We hebben allemaal wel eens kritiek, zonder met oplossingen te komen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Chaya » 18 jan 2019 11:54

StillAwake schreef:Mijn basiskennis was nihil.
Inmiddels heb ik best wat Bijbelkennis, maar ik ken veel oudere termen niet (ik heb de SV al snel vervangen door een voor mij leesbaarder variant).

Dat is prima hoor. Als je o basiskennis hebt kan de SV wat onbegrijpelijk zijn.
StillAwake schreef:Wellicht heeft het feit dat jij dingen accepteert, en ik me er aan erger ook gewoon te maken met karakter. "omdat ik het zeg" is voor mij nooit een sterk argument geweest, vooral niet als het gebezigd word op een gemeentevergadering.
Zelfs al zou ik het er mee eens zijn, gooi ik op dat moment mijn kont tegen de krib.

Ha ha het zal je misschien verbazen, maar dat doe ik ook hoor. :lol:
Zeker in mijn jonge jaren was ik behoorlijk obstinaat. Ik heb het de predikant niet gemakkelijk gemaakt op de catechisatie.
Ik stelde zulke indringende vragen, dat de arme man soms geen antwoord had.
Ook op de JV hadden de leiders een behoorlijke kluif aan mij.
StillAwake schreef:En ik ben met je eens: we maken allemaal fouten in ons gemeente-zijn. We hebben allemaal wel eens kritiek, zonder met oplossingen te komen.

Weleens?
Weet je S.A. soms zeggen we al teveel zonder dat we dit ons bewust zijn.
"Wat had de dominee een irrante snuif he?"
"Wat had mevrouw X een raar hoedje op, geen hoedje op, groot slagschip op"
"Meneer B kan echt niet zingen, hij kan beter zijn mond houden".

Herkenbaar? :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor StillAwake » 18 jan 2019 12:04

Chaya schreef:Dat is prima hoor. Als je o basiskennis hebt kan de SV wat onbegrijpelijk zijn.

Ha ha het zal je misschien verbazen, maar dat doe ik ook hoor. :lol:
Zeker in mijn jonge jaren was ik behoorlijk obstinaat. Ik heb het de predikant niet gemakkelijk gemaakt op de catechisatie.
Ik stelde zulke indringende vragen, dat de arme man soms geen antwoord had.
Ook op de JV hadden de leiders een behoorlijke kluif aan mij.

Weleens?
Weet je S.A. soms zeggen we al teveel zonder dat we dit ons bewust zijn.
"Wat had de dominee een irrante snuif he?"
"Wat had mevrouw X een raar hoedje op, geen hoedje op, groot slagschip op"
"Meneer B kan echt niet zingen, hij kan beter zijn mond houden".

Herkenbaar? :wink:

Ik ben mijnheer B blijkbaar ;-)
En inderdaad, ik heb over hoeden ook wel eens foute dingen gezegd (ik heb mijn schoonmoeder ooit gevraagd op welke scheepswerf ze het ding had laten bouwen ;-)).

Natuurlijk heb ik snel mijn mening klaar, en weet ik hem vaak te verwoorden voor ik erover heb nagedacht. Toch is dat niet hetgeen waar ik op doel.
Gemeente zijn zit dieper dan dat. En ook daar maken we fouten in.
Het niet bezoeken van een zieke broeder, het nalaten te vragen naar een doktersuitslag, het na de kerk direct naar huis racen omdat de koffie daar beter is of het verzuimen van een dienst omdat de predikant je niet aanstaat (linksom of rechtsom).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor MoesTuin » 18 jan 2019 12:42

Ik denk dat meer kerkelijke eenheid (al dan niet vrijwillig of van harte) van belang is en ook de invulling van de vorm van de eredienst in de toekomst gaat bepalen.
Dat vinden mensen soms eng, maar kan zeer verrijkend zijn zolang Christus centraal staat.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor naamloos » 18 jan 2019 13:38

Chaya schreef:Jazeker kan dat. Maar HOE?
Het was ik ik ik, ik ging, ik deed en zo kreeg IK de eer, ipv de Heere.
Het is precies het tegenovergestelde zoals dat eerst was, toen ik zelf belijdenis aflegde.
Wij stonden daar niet met zoveel vrijmoedigheid. Onzeker, deed ik hier wel goed aan? Is het wel oprecht als ik straks JA zeg?
Maar dit was trouwens een doopdienst he, in de evangelische kennen ze geen belijdenis zoals in de protestantse.
Moet je voor de grap eens gaan tellen hoeveel keer Paulus ik ik ik zegt als hij over zijn bekering verteld.
Handelingen 22 en 26 "ik ben, ik zei, ik deed, ik dit en ik dat ... ik-ik-ik.
En in 1 Korinthe 9 Ben ik niet een ​apostel? Ben ik niet vrij? Heb ik niet ​Jezus​ ​Christus, onze Heere, gezien?

Het is heel moeilijk om je getuigenis te geven zonder het woord 'ik' te gebruiken, en dat geeft ook helemaal niks.
Jammer dat je daar een waardeoordeel aan ophangt.
In tegenstelling tot vrijmoedigheid heeft weinig-vrijmoedigheid minder goede papieren in de Bijbel.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor naamloos » 18 jan 2019 14:44

Chaya schreef:Hoe breng je het dan?
Als je als snotneus van 24 denkt de boel weleens lekker op te schudden, kun je verwachten dat de oudere gemeenteleden hiertegen in verzet komen.
Mensen van 24 zijn gewoon volwassen hoor.
Als ze als snotneuzen worden weggezet waar niet serieus naar geluisterd hoeft te worden dan hoef je echt niet gek op te kijken als ze vertrekken.
Ze zijn misschien wel eens wat over-enthousiast maar zijn ook vaak heus wel bereid om water bij de wijn te doen en rekening te houden met die "oude taarten". (Hoe klinkt dat?)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Chaya » 18 jan 2019 17:16

naamloos schreef:Mensen van 24 zijn gewoon volwassen hoor.
Als ze als snotneuzen worden weggezet waar niet serieus naar geluisterd hoeft te worden dan hoef je echt niet gek op te kijken als ze vertrekken.
Ze zijn misschien wel eens wat over-enthousiast maar zijn ook vaak heus wel bereid om water bij de wijn te doen en rekening te houden met

Ik ben blij dat mijn kinderen niet zo zijn en waren.
Een snotneus is iemand die jong is maar het veel beter denkt te weten dan de oudere.
Dat moet je in de kerk niet doen en als je dit in het bedrijfsleven probeert, krijg je net zo goed de pin op je neus.
naamloos schreef: die "oude taarten". (Hoe klinkt dat?)

Ik wist werkelijk niet dat je jezelf zo zag. :lol:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten