Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor elburger » 13 jan 2019 16:17

joosting87 schreef:

(orthodoxe) christenen staan weer in een kwaad daglicht -> daarmee dus ook onze God


Tja, dat is nu eenmaal waar men het lekkerst tegenaan kan schoppen, hoe "zwarter" hoe meer men trapt. I don't care.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor GDK » 13 jan 2019 17:23

hans0166 schreef:Cor Mennen "RK kerk" noemen gaat een beetje heel erg (té) ver. Je kan hem beter typeren als de "refo" katholiek van Nederland.


Voor een katholieke duiding van NV kun je beter hier kijken: https://www.katholiek.nl/actueel/nashville-verklaring-geloof-en-seks-is-altijd-prijs/
Vooruit met de geit!

Yoshi

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Yoshi » 13 jan 2019 17:36

GDK schreef:Voor een katholieke duiding van NV kun je beter hier kijken: https://www.katholiek.nl/actueel/nashville-verklaring-geloof-en-seks-is-altijd-prijs/

Nee, die site is bij lange na geen spreekbuis van de rooms-katholieke kerk in Nederland en geeft niet zelden een onjuiste duiding op zaken.


Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 jan 2019 21:39


Op mij komt het behoorlijk vreedzaam over, in tegenstelling tot de oorlogstaal van de Nashville Verklaring en de initiatiefnemers.

Het lijkt wel een wedstrijdje verpissen in rechtzinnigheid zeg. Wie durft zich het hardst op te stellen en anderen als laf neerzetten als ze niet tekenen of hun naam onder het stuk weg willen hebben.

Walgelijk, en dat alles over de rug van soms kwetsbare mensen die het toch al lastig hebben.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3462
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 13 jan 2019 21:53

Tante Pollewop schreef:Op mij komt het behoorlijk vreedzaam over, in tegenstelling tot de oorlogstaal van de Nashville Verklaring en de initiatiefnemers.

Het lijkt wel een wedstrijdje verpissen in rechtzinnigheid zeg. Wie durft zich het hardst op te stellen en anderen als laf neerzetten als ze niet tekenen of hun naam onder het stuk weg willen hebben.

Walgelijk, en dat alles over de rug van soms kwetsbare mensen die het toch al lastig hebben.

Oorlogstaal is het in geen enkel zinsnede van de Nashville-verklaring
Dat je je aangesproken voelt kan ik mij voorstellen.
En…… het was nix geen nieuws die Nashville-verklaring het was al jaaaaaaren hun belijdenis.

Yoshi

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Yoshi » 13 jan 2019 22:00

Tante Pollewop schreef:Op mij komt het behoorlijk vreedzaam over, in tegenstelling tot de oorlogstaal van de Nashville Verklaring en de initiatiefnemers.

Het lijkt wel een wedstrijdje verpissen in rechtzinnigheid zeg. Wie durft zich het hardst op te stellen en anderen als laf neerzetten als ze niet tekenen of hun naam onder het stuk weg willen hebben.

Walgelijk, en dat alles over de rug van soms kwetsbare mensen die het toch al lastig hebben.

Ik ben niet zo thuis in het orthodox protestantse wereldje dus heb daar weinig tot niets van meegekregen. Wat ik wel meekrijg is dat men in vrijzinnige, 'progressieve', atheïstische, anti-theïstische hoek behoorlijk wat oorlogstaal uit. Het lijkt wel een wedstrijdje verplassen in veroordelen. Kortom, ook aan die kant zijn ze lekker aan het polariseren en aan het proberen om elkaar de kop zo gek mogelijk te maken totdat ze er schuimbekkend bij neervallen in zelfgenoegzaamheid over het eigen deugen.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 jan 2019 22:48

benefietdiner schreef:Oorlogstaal is het in geen enkel zinsnede van de Nashville-verklaring
Dat je je aangesproken voelt kan ik mij voorstellen.
En…… het was nix geen nieuws die Nashville-verklaring het was al jaaaaaaren hun belijdenis.

Je zal misschien afgestompt zijn doordat je elke week blootstaat aan de taalterreur, maar ik vond het een verharding en extremisering van de standpunten. Deze standpunten herkent men bijvoorbeeld in een groot deel van de gereformeerde gemeenten zoals ik ze ken niet. Daar werd niet geleerd dat je jezelf geen homo mag noemen.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 jan 2019 22:51

Yoshi schreef:Ik ben niet zo thuis in het orthodox protestantse wereldje dus heb daar weinig tot niets van meegekregen. Wat ik wel meekrijg is dat men in vrijzinnige, 'progressieve', atheïstische, anti-theïstische hoek behoorlijk wat oorlogstaal uit. Het lijkt wel een wedstrijdje verplassen in veroordelen. Kortom, ook aan die kant zijn ze lekker aan het polariseren en aan het proberen om elkaar de kop zo gek mogelijk te maken totdat ze er schuimbekkend bij neervallen in zelfgenoegzaamheid over het eigen deugen.

Ik vind de verontwaardiging tot nu toe in verhouding staan tot het extremisme van de verklaring.
Het gaat over grote dingen: liefde en seksualiteit. Dat vinden mensen belangrijk. Vandaar de heftige reacties.

Uiteraard is extremisme in reacties niet goed. Van beide kanten. Maar verontwaardiging over deze verharding is echt op zijn plaats.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Cicero » 13 jan 2019 23:05


Deze PVV-dominee is helemaal van het padje af. Hij beweerde zojuist op Twitter dat het RD al bijna om is als het gaat om homoseksualiteit. ](*,)

Yoshi

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Yoshi » 13 jan 2019 23:09

Verontwaardiging is zeker op zijn plaats, alhoewel er helemaal niets nieuws in de verklaring staat. Maar de verontwaardiging slaat zo te zien om in evengoed extremisme. Zelfs een justitieel onderzoek om te kijken of ondertekening strafbaar is. Dat gaat alle perken te buiten en is een regelrechte aanval op onze vrijheden. Justitie laat zich weer eens beïnvloeden door politiek correctheid en activisme. Zonde van de capaciteit ook.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Cicero » 13 jan 2019 23:24

Yoshi schreef:Verontwaardiging is zeker op zijn plaats, alhoewel er helemaal niets nieuws in de verklaring staat. Maar de verontwaardiging slaat zo te zien om in evengoed extremisme. Zelfs een justitieel onderzoek om te kijken of ondertekening strafbaar is. Dat gaat alle perken te buiten en is een regelrechte aanval op onze vrijheden. Justitie laat zich weer eens beïnvloeden door politiek correctheid en activisme. Zonde van de capaciteit ook.

Er stonden wel nieuwe dingen in die verklaring, dingen die zó nog nooit vanuit refohoek werden verwoord. Althans zeker de laatste jaren niet het algemene standpunt waren. En nu blijkt dat de opstellers het meestal ook nog niet eens zo bedoelden, en dus blijkbaar broddelwerk hebben afgeleverd.

Het is ook niet juist alle verontwaardiging over één kam te scheren. Ik betwijfel het nut van aangifte, en sommige reacties waren voorspelbaar extreem en onzinnig.

En bij inzetten van justitie geldt voor beide kanten dat het gebeurt, denk aan de aangifte tegen Ollongren. Hoewel een hoogleraar het denkbaar achtte dat het tot vervolging zou leiden, dus zó gek is een onderzoek van justitie ook weer niet.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor hans0166 » 14 jan 2019 07:51

Cicero schreef: en sommige reacties waren voorspelbaar extreem en onzinnig.


langs alle zijden ..
een PKN predikant in Zeeland zei gisteren: heel Nederland heeft zij gal over ons gespuugt, en dit zou wel eens het begin van de grote verdrukking kunnen zijn, waar censuur en vervolging plaats zal gaan vinden. Wie zou er niet bang worden en vrezen .....Ook werden de 13 en 2e WO er nog even bijgesleept ...

Sorry hoor... maar dit soort uitspraken zijn in mijn ogen echt absurd en kruipen in de slachtoffer rol voor hetgeen ze zélf opgeroerd hebben.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3462
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 14 jan 2019 07:54

Tante Pollewop schreef:Je zal misschien afgestompt zijn doordat je elke week blootstaat aan de taalterreur, maar ik vond het een verharding en extremisering van de standpunten. Deze standpunten herkent men bijvoorbeeld in een groot deel van de gereformeerde gemeenten zoals ik ze ken niet. Daar werd niet geleerd dat je jezelf geen homo mag noemen.

Ik geef toe dat de Nashville-verklaring nou niet uitblonk in begrijpelijk taal. In die zin was het een taalterreur. Wie er extreem is laat ik in het midden. Ik ben geen verdediger van de Nashville-verklaring, zeker dus niet wat de taal bereft maar ook in de Nashville-verklaring mag je homo zijn en zo genoemd worden.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3462
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 14 jan 2019 08:04

Cicero schreef:Er stonden wel nieuwe dingen in die verklaring, dingen die zó nog nooit vanuit refohoek werden verwoord. Althans zeker de laatste jaren niet het algemene standpunt waren.
To-the-Point, welke expliciet ?
Cicero schreef:En nu blijkt dat de opstellers het meestal ook nog niet eens zo bedoelden, en dus blijkbaar broddelwerk hebben afgeleverd.
Ja wel ze bedoelde het wel zo. Ze bedoelde het alleen niet als een haatdragend stuk tegen homo’s en genders. Ze gaven ook toe het taalkundig incorrect was, in die zin dus broddelwerk, inderdaad.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten