Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jan 2019 14:15

gravo schreef:Ik heb echter moeite met de vanzelfsprekendheid waarmee orthodoxe christenen hun standpunt als "het christelijke standpunt" presenteren. Ook in jouw post zie ik dat die suggestie bijna als vanzelf wordt overgenomen en in de tekst verschijnt. Ik bedoel de logische gevolgtrekking die je trekt uit iemands besluit om als christen te leven: "dat betekent dan: geen homoseksuele omgang hebben". Er staat een is-gelijk-teken tussen. Een christelijk leven = geen homoseksuele omgang hebben. De suggestie is: dat weet iedereen, dat is alom bekend, niemand zal dat raar vinden dat ik dat zeg, dit is nu eenmaal het vaststaande christelijke standpunt over homoseksualiteit. Mocht je een andere opvatting tegenkomen, weet dan dat het geen christelijke opvatting is.

Ik probeerde hier niet zozeer mijn mening te formuleren, maar mij meer te verplaatsen in het denken van ds. den Ouden, zoals ik mij dat voorstel. Dat ik het toevallig met deze predikant eens ben, is waar, maar daar gaat het nu even niet om. (Al is het natuurlijk wel erg handig om je in die gedachtegang te kunnen verplaatsen.)
Het was vooral als een eye-opener bedoeld voor benefietdiner, zo van: kijk, zo kun je er ook tegenaan kijken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Bartje » 12 jan 2019 14:43

wat ook mee speelt op de achtergrond is dat het individu centraal wordt gezet om zo de gemeenschappelijke standpunten te niet te verklaren.
heb zo de laatste tijd het nieuws gevolgd en een x-aantal discussies gehad op mij werk over dit onderwerp en telkens viel mij dit op: dus ik, daar ben ik, dat vind, zie ik was daar ook bij.
telkens de ik voor op en telkens als ik zei maar daar denken wij of daar staat dat. dat men naar mijn persoonlijke gedachte of mening vroeg. even een algemene vraag, wij hebben allemaal toch moeiten in ons persoonlijk leven moeite met de Gods woord, of alleen maar ik?
mij was geleerd dat ik als individu op gaat in het gemeenschappelijke, om zo mij plek in te nemen ter ondersteuning van de gemeenschap. maar dat ik wel dan moet handelen naar de regels van die gemeenschappelijke groep, om zo de eenheid te bewaren en plek kennen ten opzichte van de leiding.
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 12 jan 2019 14:55

Boekenlezer schreef: 'Wij zijn niet tegen de homo als mens op zich. Maar wij zijn wel tegen de zonde, waaronder dan dát homogedrag valt wat onder de zonde valt.' Een voorbeeld daarvan is dus: homoseksuele omgang hebben.
Dit is toch een hyperbool.
Het is in vergelijking zeggen: hier is een fiets maar je mag er niet op rijden.

Wat ik duidelijk vind is het filmpje van Pieter van der Leer, welke Chaya stuurde. Hij is homo en kiest voor het celibataire leven. Ook Predikant Pieter den Ouden uit Katwijk verwees naar het celibatair zijn. De vraag dringt dan natuurlijk of dit voor iedere homo van toepassing is. De vraag stellen is hem beantwoorden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 12 jan 2019 15:06

benefietdiner schreef:Wat ik duidelijk vind is het filmpje van Pieter van der Leer, welke Chaya stuurde. Hij is homo en kiest voor het celibataire leven. Ook Predikant Pieter den Ouden uit Katwijk verwees naar het celibatair zijn. De vraag dringt dan natuurlijk of dit voor iedere homo van toepassing is. De vraag stellen is hem beantwoorden.

En waarom kiest hij daarvoor? DAT is cruciaal.
Nee, die keuze is niet voor iedere homo van toepassing, want waar leef je uit?
Vrije seks is een bevochten thema, zowel voor homo's als voor hetero's.
Second love en andere sites bevestigen dit.
Seks moet altijd kunnen met de persoon van jouw keuze, desnoods meerdere personen tegelijk. Zelfs als je hen nog nooit ontmoet en zelfs maar gezien hebt. (dark rooms)
Daar MOEST toch een keer iets tegenover gesteld worden?
De hypocrisie van sommige kamerleden en burgemeesters is stuitend.
Omdat ze wel weten dat SGPers en predikanten vredelievend zijn en er geen moeite mee hebben de minste te zijn.

Als een imam beweert dat homo's gerust van 10 hoog mogen worden gegooid, is het hooguit een zwaaiende vinger die je ziet en de uitspraak: Nee nee, zo gaan wij in Nederland niet met elkaar om.
Geen verhitte discussies op RTL4 of Ned 1.
Joosting87 schreef:eet je wat mij eigenlijk vooral pijn doet en stoort aan het hele gebeuren:
- (orthodoxe) christenen staan weer in een kwaad daglicht -> daarmee dus ook onze God
- deze hele discussie lijkt christelijk nederland verder en verder uit elkaar te drijven

Is helemaal waar!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Race406 » 12 jan 2019 15:09

Chaya schreef:En waarom kiest hij daarvoor? DAT is cruciaal.
Nee, die keuze is niet voor iedere homo van toepassing, want waar leef je uit?
Vrije seks is een bevochten thema, zowel voor homo's als voor hetero's.
Second love en andere sites bevestigen dit.
Seks moet altijd kunnen met de persoon van jouw keuze, desnoods meerdere personen tegelijk. Zelfs als je hen nog nooit ontmoet en zelfs maar gezien hebt. (dark rooms)
Daar MOEST toch een keer iets tegenover gesteld worden?
De hypocrisie van sommige kamerleden en burgemeesters is stuitend.
Omdat ze wel weten dat SGPers en predikanten vredelievend zijn en er geen moeite mee hebben de minste te zijn.

Als een imam beweert dat homo's gerust van 10 hoog mogen worden gegooid, is het hooguit een zwaaiende vinger die je ziet en de uitspraak: Nee nee, zo gaan wij in Nederland niet met elkaar om.
Geen verhitte discussies op RTL4 of Ned 1.

Is helemaal waar!
Veruit de meeste homoseksuele medemensen komen niet in darkrooms, of gaan voor vrije seks. Net zoals veruit de meeste heteroseksuele medemensen niet naar de hoeren gaan of aan seksfeesten meedoen, of gaan voor vrije seks..
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 12 jan 2019 15:15

Joosting87 schreef:Ik ben nieuw hier en heb zojuist de hele discussie rondom de Nashville Verklaring gelezen.

Weet je wat mij eigenlijk vooral pijn doet en stoort aan het hele gebeuren:
- (orthodoxe) christenen staan weer in een kwaad daglicht -> daarmee dus ook onze God
- deze hele discussie lijkt christelijk nederland verder en verder uit elkaar te drijven
- er wordt gestreden over hoofden van onze homoseksuele en transgender broeders en zusters heen. in plaats van ons gelijk te halen en druk te doen, kunnen we ons beter verootmoedigen en ons bekommeren om onze broeders en zusters die juist een bemoedigend woord nodig hebben in hun zoektocht ipv een nieuw opiniestuk, verklaring, mening verkondigen.
- ben zelf bang dat er weer een groep lhbters over de drempel van de kerk is geholpen (en dan naar buiten ipv naar binnen)

Ik ben het van harte met je eens. Eigenlijk som je alle punten op waar het mis gaat.
Een bezinning is nodig. Want hoezeer de opvattingen tussen christenen en de maatschappij ook uiteen (zullen gaan) lopen, altijd zullen we ook moeten streven naar een zeker blijvend contact tussen gelovigen en de samenleving. Ter wille vooral van de minderheids-groep die we zijn geworden. Dat betekent wellicht een wijziging van beleid.
We zouden in de leer kunnen gaan bij christenen die niet de vrijheid hebben zoals wij. Daar wordt in principe niet toegegeven op wat men belijdt, maar wel houdt men goed contact met de overheid en de samenleving waar men deel van uit maakt, hoedt men zich voor provocatieve of demonstratieve teksten of acties waarvan men weet dat het onheilige vuurtjes binnen de kerk of in de maatschappij aanwakkert. Teveel wordt nu nog van een zekere superioriteit uitgegaan. Wij zijn klassiek, wij houden de oude waarden nog vast, wij staan nog pal en hebben het recht om waarschuwende vingertjes op te steken. Maar je moet met die stoere praat de werkelijke verhoudingen niet uit het oog verliezen. Je kunt gelijk hebben en toch nooit gelijk krijgen. Dat heeft een minderheid nogal vaak. Daar zul je je aan aan moeten passen. Ook een zeker onderling respect van christen naar christen is niet onbelangrijk. Rollebollend met elkaar demonstreren dat je gelijk hebt...is niet zo geloofwaardig.

Het grootste bezwaar tegen Nashville vind ik het tromgeroffel-karakter ervan. Kijk, in de USA is het klimaat zwart-wit. Maar dat kan ook, omdat evangelicals nogal een grote groep zijn, politiek belangrijk en dus een machtspositie innemen. Dan kun je wat forceren door een achterban te mobiliseren. In Nederland is er echter een andere situatie. Orthodoxe christenen zijn in de minderheid, maar zijn altijd getolereerd, hebben vrijheden en mogelijkheden en zijn eigenlijk nooit vervallen in bittere conflicten met de meerderheid (ze slaan liever elkaar de hersens in, maar dat is een ander verhaal). Door de cultuur van deze strijd nu te importeren, kies je precies de verkeerde strategie. Het minderheid-zijn zal alleen maar meer worden en dan ben je gebaat bij goede verstandhoudingen, rust en een gematigde koers in plaats van onmogelijke en kansloze strijdtonelen te betreden. Blijf als christenen, van elke denominatie netjes, vriendelijk, gul, gastvrij, open en uitnodigend. Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend.
Er is al genoeg gebruld van de kansel.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Joosting87

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Joosting87 » 12 jan 2019 15:44

wat denk ik ook meespeelt is dat we van een christelijke westerse samenleving naar de rand zijn geduwd in een snelle periode. we moeten de feiten onder ogen zien, de kerk is marginaal geworden.

Een bezinning is nodig. Want hoezeer de opvattingen tussen christenen en de maatschappij ook uiteen (zullen gaan) lopen, altijd zullen we ook moeten streven naar een zeker blijvend contact tussen gelovigen en de samenleving. Ter wille vooral van de minderheids-groep die we zijn geworden. Dat betekent wellicht een wijziging van beleid.
We zouden in de leer kunnen gaan bij christenen die niet de vrijheid hebben zoals wij. Daar wordt in principe niet toegegeven op wat men belijdt, maar wel houdt men goed contact met de overheid en de samenleving waar men deel van uit maakt, hoedt men zich voor provocatieve of demonstratieve teksten of acties waarvan men weet dat het onheilige vuurtjes binnen de kerk of in de maatschappij aanwakkert. Teveel wordt nu nog van een zekere superioriteit uitgegaan. Wij zijn klassiek, wij houden de oude waarden nog vast, wij staan nog pal en hebben het recht om waarschuwende vingertjes op te steken. Maar je moet met die stoere praat de werkelijke verhoudingen niet uit het oog verliezen. Je kunt gelijk hebben en toch nooit gelijk krijgen. Dat heeft een minderheid nogal vaak. Daar zul je je aan aan moeten passen. Ook een zeker onderling respect van christen naar christen is niet onbelangrijk. Rollebollend met elkaar demonstreren dat je gelijk hebt...is niet zo geloofwaardig.


ben het hier zeker mee eens. ik denk dat we als christelijk Nederland niet zo goed om kunnen gaan met het feit dat we geen meerderheid meer zijn, maar slechts uitzondering op de regel. we zijn simpelweg zendingsgebied geworden... we zijn niet het centrum meer van de christelijke wereld vanwaar we op pad moeten op missie... ik krijg de indruk dat we dit niet kunnen verwerken als kerken zijnde en krampachtig aan dingen vasthouden en ten strijde trekke tegen dingen in de samenleving wat vroeger zou kunnen, maar tegenwoordig moeilijker. dit ten strijde trekken levert schade ipv winst op voor het Koninkrijk. Ons bezinnen op onze positie en de arrogantie laten varen en in de leer gaan zou ons goed doen... mezelf inclusief

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 12 jan 2019 17:14

Race406 schreef:Veruit de meeste homoseksuele medemensen komen niet in darkrooms, of gaan voor vrije seks. Net zoals veruit de meeste heteroseksuele medemensen niet naar de hoeren gaan of aan seksfeesten meedoen, of gaan voor vrije seks..

Dat zei ik ook niet, dit is een publieke opinie!
Het is niet verboden om er zo over te denken. Goddank is het een minderheid die hier echt aan deelneemt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 12 jan 2019 17:45

Chaya schreef:En waarom kiest hij daarvoor? DAT is cruciaal.
Zijn eigen verklaring: dat is wat de Bijbel mij leert.
Chaya schreef:Nee, die keuze is niet voor iedere homo van toepassing, want waar leef je uit?
Er zijn er dus die zich niet kunnen houden aan een celibatair leven. Pauls leefde ook een celibatair leven maar leerde dat het beter is te trouwen dan te branden. Dat is denk ik ook van toepassing op een homo en wat dan?

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Race406 » 12 jan 2019 18:18

Chaya schreef:Dat zei ik ook niet, dit is een publieke opinie!
Het is niet verboden om er zo over te denken. Goddank is het een minderheid die hier echt aan deelneemt.

Duidelijk :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

sjaqi
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 sep 2014 01:16

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor sjaqi » 12 jan 2019 18:58

benefietdiner schreef:Er zijn er dus die zich niet kunnen houden aan een celibatair leven. Pauls leefde ook een celibatair leven maar leerde dat het beter is te trouwen dan te branden. Dat is denk ik ook van toepassing op een homo en wat dan?


Volgens mij verklaart de Bijbel zichzelf, dus is het zaak om schrift met schrift te vergelijken.
Dan zie ik nergens staan dat een man zijn man moet nemen om daarmee te trouwen.

Of staat er ergens in de Bijbel een positieve tekst over een relatie van twee mannen?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 12 jan 2019 20:10

sjaqi schreef:Volgens mij verklaart de Bijbel zichzelf, dus is het zaak om schrift met schrift te vergelijken.
Dan zie ik nergens staan dat een man zijn man moet nemen om daarmee te trouwen.

Of staat er ergens in de Bijbel een positieve tekst over een relatie van twee mannen?

Er staan wel positieve dingen in de Bijbel over een relatie tussen twee mannen maar geen positieve dingen tussen een homoseksuele relatie, laat staan te trouwen.

Maar mijn vraag was niet over trouwen in een homo relatie maar niet alleen te kunnen blijven als homoseksueel. De parabool die ik aanhaalde over Paulus is inderdaad trouwen maar ik bedoel samen een weg gaan tussen twee homoseksuelen als je niet celibatair kunt blijven.

Het filmpje van Pieter van der Leer, welke Chaya stuurde geeft Pieter aan dat hij zich kon vinden in celibatair leven maar hij wist niet hoe het ervoor zou staan over 5 of 10 jaar. De uitdrukken dat hij niet wist hoe het er voor zou staan over 5 of 10 jaar blijkt wel de grote geestelijk strijd / gevecht die hij voert.

Veel homoseksuelen voeren die geestelijk strijd om b.v. niet uit de kast te komen, daar neem ik mijn pet voor af, maar wat nu als je die strijd verliest? Dat was mijn vraag.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 12 jan 2019 20:27

benefietdiner schreef:Pauls leefde ook een celibatair leven maar leerde dat het beter is te trouwen dan te branden. Dat is denk ik ook van toepassing op een homo en wat dan?

dat is van toepassing op een hetero.
Het uitleven van seksuele lusten is in bepaalde culturen een must.
Maar dat geldt zeker niet voor alle mensen, of ze nu hetero of homo zijn.
In de 21e eeuw wordt vaak gesuggereerd dat je de boot mist als je geen seks hebt.
Terwijl heel veel mensen seks hebben, maar desondanks ontzettend eenzaam zijn en zich zelfs gebruikt voelen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Prisma23 » 13 jan 2019 06:48

https://fortesinfide.nl/index.php/2019/ ... testanten/

Steun voor de NV van de kant van RK kerk

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor hans0166 » 13 jan 2019 08:03

Prisma23 schreef:Steun voor de NV van de kant van RK kerk


Cor Mennen "RK kerk" noemen gaat een beetje heel erg (té) ver. Je kan hem beter typeren als de "refo" katholiek van Nederland.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten