Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 11 jan 2019 07:16

Speedy schreef:Goed punt!
Toevoegend: onzorgvuldigheid bij de initiatiefnemers om iets te publiceren wat nog niet af was. Stupide fouten

(een vraag dan: is de media onzorgvuldig geweest als ze bewust er op een bepaalde manier opgedoken zijn, terwijl toen al heel duidelijk was waar de crux zat?)

Ik verwijt de media dat ze het "geneesbare" van homoseksualiteit uitvergroot hebben.
Dat staat er domweg niet in namelijk.

Dat de media er groot opspringt als een lijsttrekker en kamerlid dergelijke verklaringen ondertekent is hun werk.
De desinformatie, daar zitten ze fout.
Overigens is het mij nog steeds nier duidelijk wat je bedoelt met "waar de crux zit".
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor learsi » 11 jan 2019 12:41

Reactie van een Amerikaanse ondertekenaar (in 2017) op commotie in Holland

https://albertmohler.com/2019/01/briefing-1-9-19/

hg
Learsi

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 11 jan 2019 12:55

StillAwake schreef:Dat klopt, maar er staat zoveel niet in de Bijbel.
Als we alleen maar zxouden doe wat de Bijbel ons aanraadt draaien we dus helemaal niet meer mee in de actualiteit.
Lijkt me ook weer niet de bedoeling.

In die zin is de Bijbel een richtsnoer en geen handboek.

Dat is ontzettend waar....

Ik las het volgende in Trouw

https://www.trouw.nl/opinie/de-nashvill ... ~a463ab2f/
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 11 jan 2019 15:14

Wie een klein kwartiertje de tijd neemt, kan zelf horen hoe helder het uitgelegd wordt door ds. den Ouden.
Hij is geinterviewd door 2 jongens van PodKat, het entertainmentkanaal voor progressief jong Katwijk.

https://www.rd.nl/kerk-religie/jongeren ... -1.1539583

Super sympathiek van deze 2 jongemannen die niet zomaar meegaan met de negatieve beeldvorming, (zoals GS bijv) maar het woord geven aan een ondertekenaar van het pamflet.
Goed gesprek, met respect naar beide kanten! Zo kan het ook.


Heel belangrijk blijft dit wat ik ooit geleerd heb over pastoraat: Heb respect, ja zelfs de grootste hoogachting, voor het geweten van je (gelovige) broer of je zus. Ga nooit, maar dan ook nooit over het innerlijk geweten van een ander heen. Bespot het niet, minacht het ook niet, maar stimuleer elkaar dat de heilige Geest ons mag overtuigen van wat goed, aangenaam en volmaakt is voor God de Vader.

En ten slotte: "Pieker je nog over het leven van die ander? Mijn kind, wat gaat het jou aan, volg jij Mij maar!" zegt Jezus!

WAT GEBEURT ER TOCH?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 11 jan 2019 15:16

Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Yoshi » 11 jan 2019 15:24

De originele versie was anders ook al prima duidelijk hoor.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 11 jan 2019 15:40

Yoshi schreef:De originele versie was anders ook al prima duidelijk hoor.

Voor mensen die gewend zijn om het taalgebruik van de refo-zuil te interpreteren wel.
Voor anderen (ikzelf ben het bijvoorbeeld iets minder gewend) staan er nogal wat ingewikkelde zinsnedes in die voor mererlei uitleg vatbaar zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 11 jan 2019 15:42


Hier kan ik me redelijk in vinden.
Toch is naar mijn mening datgene wat in deze versie staat niet helemaal hetzelfde als wat in de originele versie stond.
Vooral het artikel 7 (waar ik veel moeite mee heb) is in deze "heldere taal" versie nogal van de scherpe kantjes ontdaan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 11 jan 2019 16:08


Vanwege het rumoer, dat én de voorstanders van Nashville, maar óók alle andere christenen schaadt, zie je een terugtrekkende beweging van zowel het uitbrengen van de Nashville-verklaring alsook van de letterlijke tekst van die verklaring. Heel begrijpelijk, maar het had in de Nederlandse context ook voorkomen kunnen worden. Alle nadere verklaringen, vertalingen, nieuwe uitleg, persoonlijke verklaringen of ophelderingen werken in zo'n geval niet meer. Zodra men refereert aan iets dat met "Nashville" te maken heeft op dit punt, rakelt men dat hele drama van gebeurtenissen weer op. En dat zal de reacties kleuren. Geen doorkomen meer aan, zodra men weer publiek wil spreken op basis van Nashville.

Naar mijn idee is het allemaal ontstaan, omdat veel orthodoxe christenen met hun visie leven alsof zij de enige vertegenwoordigers zijn van het christelijk geloof. Als er al sprake is van het echte christelijke geloof, de klassieke vorm, met alles er op en er aan, dat moet je bij ons zijn. Niks aan te doen. Zo is het nu eenmaal. Voorbeeld: Christendom = géén homoseksualiteit. Punt. Het is wat het is.

Dat leidt tot de volgende twee verschijnselen:

1. Omdat veel mensen buiten kerk en christendom geen enkel idee hebben hoe dat geloof in elkaar zit en welke diversiteit er aan christelijke groepen zijn, blijft men al gauw hangen bij de meest uitgesproken, opvallende vorm er van. Christendom = alles moet, niks mag. Christendom = meisjes met rokjes. Christendom = klokgelui, winkels dicht, geen seks voor het huwelijk. Christendom = tegen abortus, euthanasie, homoseksualiteit. Iedereen, ook de meest orthodoxe christen zal dit een karikatuur of op z'n minst een eenzijdige kijk vinden op zijn geloof.

Maar feit blijft dat een geïsoleerde positie (waarbij christenen zich vooral ook distantiëren van andere christelijke visies) op die manier een verbond aangaan met die karikaturen. Voor een deel zijn die karikaturen namelijk op hen gebaseerd. En er komt ook geen reactie die er op wijst dat er nog andere christenen zijn, die niet zo strikt zijn. Men houdt elkaar gevangen in deze wederzijdse bevestiging. De claim van orthodoxen dat zij de kerk zijn en vertegenwoordigen, wordt grif omarmd en beaamt door de wereld. Het "zie je nu wel" principe.

2. Door zich zo strikt en geïsoleerd op te stellen menen zij dat die andere christenen, die veel milder en in hun ogen dan ook wereldser, moderner en minder Bijbelgetrouw zijn, niet alleen veel minder belangrijk zijn (in wezen doen ze in hun ogen niet meer mee), maar men onderschat ook hun aantal en belang in de samenleving.
Omdat zij niet zo aanwijsbaar zijn (door hun visie, gedrag, uiterlijk, kerkbezoek, uitgesproken verklaringen en rigide terechtwijzingen aan de maatschappij) lijkt het wel alsof er maar heel weinig liberaler christenen zijn. In de ogen van een orthodoxe is iemand die niet vaak meer naar de kerk gaat al bijna geheel en al afvallig. Die gelooft niet meer. Die zul je dus nooit meer horen. Het ware christendom is zo klein, klaagt men. De kerken lopen leeg, alleen wij zijn nog trouw.

Maar in werkelijkheid is die groep groter en christelijker dan men denkt. Dan gaat het niet alleen om de nog steeds vele leden van de grote kerken, maar veel meer nog om iedereen die nog een zekere band heeft met het christelijke nest waar hij uitkomt. Onze samenleving is door en door getekend door de christelijke visies. Zo kan men over het hoofd zien dat een zeer vergaande verklaring, zelfs strakker dan de heersende moraal in orthodoxe kring, niet alleen dáár de wenkbrauwen doet fronsen, maar natuurlijk ook massieve tegenstand krijgt van die grote groep christenen die men helemaal had afgeschreven.

Dan kun je wel roepen: "het zijn allemaal maar cultuurchristenen, allemaal ontrouwe gelovigen die moderne interpretaties aanhangen, allemaal op een hellend vlak, allemaal alles-mag-maar-christenen", maar dat werkt niet meer wanneer je onder de druk van deze gelovigen, die met de samenleving gemeen hebben dat zulke verklaringen als die van Nashville niet ongemerkt mogen passeren, die verklaring moet gaan heroverwegen of je er zelfs van moet distantiëren. Want dat is toch de feitelijke uitkomst van wat er nu gebeurd is.
Niet langer is de orthodoxie in staat om het christendom alleen voor zichzelf te reserveren.

Mijn oplossing: kom weer in contact met de christenen die altijd zo boos zijn weggewuifd als oneigenlijke, veel te liberale nep-christenen.
Ze zijn er in grote aantallen vaak ook in je eigen kring, weten we nu. En het zijn ook echt christenen. Die ere-titel mag je niet voor jezelf alleen claimen. Al was het maar omdat de afkeuring die orthodoxe christenen op hun spreken ontvangen ook vaak gericht wordt aan liberale christenen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 11 jan 2019 16:18

StillAwake schreef:Hier kan ik me redelijk in vinden.
Toch is naar mijn mening datgene wat in deze versie staat niet helemaal hetzelfde als wat in de originele versie stond.
Vooral het artikel 7 (waar ik veel moeite mee heb) is in deze "heldere taal" versie nogal van de scherpe kantjes ontdaan.

Het je het interview ook beluisterd, waar ik de link van geplaatst heb?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 11 jan 2019 16:40

Chaya schreef:Het je het interview ook beluisterd, waar ik de link van geplaatst heb?

De link was op pagina 8 al geplaatst en besproken: viewtopic.php?f=2&t=31706&start=105#p2094328
ook goedemorgen.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 11 jan 2019 17:49

bron: nu.nl

Premier Mark Rutte neemt persoonlijk afstand van de Nashvilleverklaring, de orthodoxe protestantse tekst tegen (actieve) homoseksuelen en transgenders, maar verwacht geen politieke gevolgen omdat de SGP de verklaring wel onderschrijft.

"Bij mij liepen de rillingen over de rug toen ik die Nashvilleverklaring las. Echt verschrikkelijk", zei Rutte vrijdag tijdens de eerste wekelijkse persconferentie van dit jaar.
"Ik ben zelf gelovig en ook inwoner van dit land, maar dit is niet het soort Nederland waarin ik mij thuis voel."


Bovenstaande reactie van Rutte zegt veel over de situatie. Met name die laatste zin onderstreept hoezeer de verklaring uitging van het alleenrecht van spreken van de orthodoxie als het gaat om "het christelijke standpunt". Er zijn nog meer christenen die minder uitgesproken zijn. Vooral hen zet je het mes op de keel. In mijn allereerste reactie op Nashville heb ik dat ook al benoemd: de verklaring richt zich eigenlijk vooral op mede-gelovigen. Nu weten we dat waarom iemand als Rutte zich ook zo onaangenaam verrast weet, net als heel veel andere christenen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor learsi » 11 jan 2019 18:02


Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 11 jan 2019 19:10

Homoseksuele dominee Jan Willem Leurgans uit Moordrecht geeft zijn mening over de Nashville-verklaring.

https://www.ad.nl/video/kanalen/groene- ... ing~p63404

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Speedy » 11 jan 2019 19:13

gravo schreef:bron: nu.nl

Premier Mark Rutte neemt persoonlijk afstand van de Nashvilleverklaring, de orthodoxe protestantse tekst tegen (actieve) homoseksuelen en transgenders, maar verwacht geen politieke gevolgen omdat de SGP de verklaring wel onderschrijft.

"Bij mij liepen de rillingen over de rug toen ik die Nashvilleverklaring las. Echt verschrikkelijk", zei Rutte vrijdag tijdens de eerste wekelijkse persconferentie van dit jaar.
"Ik ben zelf gelovig en ook inwoner van dit land, maar dit is niet het soort Nederland waarin ik mij thuis voel."


Bovenstaande reactie van Rutte zegt veel over de situatie. Met name die laatste zin onderstreept hoezeer de verklaring uitging van het alleenrecht van spreken van de orthodoxie als het gaat om "het christelijke standpunt". Er zijn nog meer christenen die minder uitgesproken zijn. Vooral hen zet je het mes op de keel. In mijn allereerste reactie op Nashville heb ik dat ook al benoemd: de verklaring richt zich eigenlijk vooral op mede-gelovigen. Nu weten we dat waarom iemand als Rutte zich ook zo onaangenaam verrast weet, net als heel veel andere christenen.

gravo


Is dit dezelfde minister-president die persoonlijk mensen in elkaar wil slaan? En is dit de minister-president straks weer loopt te slijmen bij de sgp als hij straks een meerderheid nodig heeft in de eerste kamer?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten