Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 09 jan 2019 15:07

voorlopig geen handtekeningen onder Nashville verklaring
Eerst nu tijd voor reflectie aldus de werkgroep.....

https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~a25eb9b1/

Waarom nog wel de Nashville verklaring handhaven?
Een verklaring op losse schroeven en wat een hoop ellende en onduidelijkheid en onbegrip gebracht heeft.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor ben db bd » 09 jan 2019 15:40

StillAwake schreef:
Wil jij nu echt serieus beweren dat je ons Nederlandse rechtssysteem en het bijbehorend OM met Nazi Duitsland denkt te moeten vergelijken?
Je bent in Nederland volledig vrij om je mening te geven, en ook volledig vrij om aangifte te doen als je je gekwetst voelt.
Bovendien: in hoeverre is het Nashvillegebeuren een "bijbels" getuigenis?

O, het wordt veel en veel erger dan Nazi-Duitsland, weten we. En 'we' zijn dan de mensen welke de eindtijd Bijbels durven te bestuderen zoals de Allerhoogste het wel op liet schrijven. (zoals Hij het bedoelde uiteraard, anders had Hij zeker iets anders op laten schrijven als Almachtige)

Moet u echt van mij horen dat de aanstormende Apocalyps erger wordt als wat ooit te voren is geweest? (zoals er letterlijk wel staat)
Nu reeds lees ik van Rotterdam vlak onder u:
Klopt helemaal Elbert - je moet voldoen aan het gedachtegoed van het D66 kalifaat.

Heeft u zich reeds verdiept in de nepnieuwswet van Kajsa Ollongren? Zij gaat een commissie samenstellen van vazallen welke bepalen moeten of een onwelgevallige uitspraak van u toch nog politiek correct genoeg is om niet vervolgd behoeven te worden. (de boetes zijn exorbitant)
Natuurlijk zijn de bewoordingen meer omfloerst dan wat ik nu gebruik, maar het gaat erom welke bedoelingen er openbaar komen bij D66.
Durf Thierry Baudet versus Ollongren eens op te googelen. Thierry is voor mij nou echt een boeiende wetenschapper. Maar hij zit nu al in het politiek veilige cordon sanitair hoor, samen met Wilders, ook zo'n figuur met walgelijk gelijk. (onder de 75 zetels kunnen ze daar geen kwaad)

Hoef ik alstublieft de discussie niet aan hoe Bijbels de Nashville-verklaring gewoon is voor Bijbelgetrouwe christenen?
Zou ik hem ondertekenen? Al lang niet meer. En dat om in mijn vergelijking genoemde redenen. Kees v.d. Staaij behoorde dat als christelijk politicus van mijn partij (sinds hun migratieparagraaf in het program) wel te doen i.v.m. het kalifaat waar wij niet blij van worden. (mag dat?)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 09 jan 2019 16:12

rotterdam schreef:Je doet net Gravo alsof onze scriba verrast was dat ook deze meningen voorkomen binnen de P.K.N.
En dat is vreemd, heel vreemd. Voorts, hij staat voor de gehele kerk in z,n volle breedte.
Hij had de vrije mening van zijn collegae moeten verdedigen.
Wil hij dat niet dan is hij ongeschikt als scriba.

Helaas een vergissing. Ds. de Reuver heeft zich bezorgd geuit over de vorm en de inhoud van de Nashville-verklaring, niet over de mening van een deel van de predikanten die deze verklaring hebben ondersteund. Een subtiel onderscheid, maar belangrijk. Het verschil is dat de verklaring een andere werking en bedoeling heeft dan wanneer predikanten dezelfde mening uiten in hun gemeenten. Die vrijheid hebben ze, omdat er verscheidenheid wordt geaccepteerd. De verklaring roept echter op om afscheid te nemen van die verscheidenheid, waarmee alleen nog maar de stem van de ondertekenaars gehoord zou mogen worden. Zonder ordelijke onderlinge bespreking kan zo'n oproep echter nooit tot beleid worden gemaakt. De kerkelijke weg, je weet toch! Om die reden kan Nashville niet worden gehonoreerd. Het staat niet open voor dit gesprek. Het is een gesloten document

Niemand roept op om de monden van andere christenen te stoppen in de pluriforme kerk. Maar Nashville doet dat wel. De bron van het kwaad ligt dus niet bij de mening die verwoord wordt in de verklaring, maar in het uitbrengen van de verklaring buiten het interne gesprek binnen de pluriforme kerk om.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 09 jan 2019 16:25

Arjan Baan vraagt vergeving voor harde kanten en onduidelijkheden in Nashvilleverklaring

https://cip.nl/71421-arjan-baan-vraagt- ... verklaring

Dit is toch de man die dit document in de wereld geslingerd heeft.

Domeinnaam i nashvilleverklaring.nl
Status i actief
Houder i Stichting Heart Cry
Administratieve contactpersoon i a.baan@heartcry.nl
Registrar i TransIP B.V.
Schipholweg 9 b
2316XB LEIDEN
Netherlands
Abuse contact i
abuse@transip.nl
Technische contactpersoon i nashvilleverklaring@bitje.net
DNSSEC i ja
Domeinnaamservers i
ns0.transip.net
ns1.transip.nl
ns2.transip.eu
Registratiedatum i 2018-12-31
Datum laatste wijziging i 2018-12-31

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 09 jan 2019 17:04

de Christelijke Gereformeerde predikant Sonnevelt heeft zich teruggetrokken, hij was één van de initiatiefnemers.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Speedy » 09 jan 2019 17:08

MoesTuin schreef:de Christelijke Gereformeerde predikant Sonnevelt heeft zich teruggetrokken, hij was één van de initiatiefnemers.....

Verdiep je er eens werkelijk in voordat je allerlei zogenaamde info hier dumpt. Ds Sonnevelt behoort niet tot de CGK maar tot de GG.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor rotterdam » 09 jan 2019 17:11

gravo schreef:Helaas een vergissing. Ds. de Reuver heeft zich bezorgd geuit over de vorm en de inhoud van de Nashville-verklaring, niet over de mening van een deel van de predikanten die deze verklaring hebben ondersteund. Een subtiel onderscheid, maar belangrijk. Het verschil is dat de verklaring een andere werking en bedoeling heeft dan wanneer predikanten dezelfde mening uiten in hun gemeenten. Die vrijheid hebben ze, omdat er verscheidenheid wordt geaccepteerd. De verklaring roept echter op om afscheid te nemen van die verscheidenheid, waarmee alleen nog maar de stem van de ondertekenaars gehoord zou mogen worden. Zonder ordelijke onderlinge bespreking kan zo'n oproep echter nooit tot beleid worden gemaakt. De kerkelijke weg, je weet toch! Om die reden kan Nashville niet worden gehonoreerd. Het staat niet open voor dit gesprek. Het is een gesloten document

Niemand roept op om de monden van andere christenen te stoppen in de pluriforme kerk. Maar Nashville doet dat wel. De bron van het kwaad ligt dus niet bij de mening die verwoord wordt in de verklaring, maar in het uitbrengen van de verklaring buiten het interne gesprek binnen de pluriforme kerk om.

gravo


We worden het niet eens goede broeder Gravo.

Wat jij subtiel noemt - noem ik onduidelijk.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Cicero » 09 jan 2019 17:15

Speedy schreef:Verdiep je er eens werkelijk in voordat je allerlei zogenaamde info hier dumpt. Ds Sonnevelt behoort niet tot de CGK maar tot de GG.

Dit is interessant. Hij is de enige GG-er van de initiatiefnemers. Wat zal dat doen met de GG-ondertekenaars?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 09 jan 2019 17:19

Speedy schreef:Verdiep je er eens werkelijk in voordat je allerlei zogenaamde info hier dumpt. Ds Sonnevelt behoort niet tot de CGK maar tot de GG.

Ook goed...blijft een dominee maar dan van de Ger gemeente en één van de initiatiefnemers....de Sonnevelt heeft zich teruggetrokken uit de werkgroep van de Nashville verklaring.
En ds P de Vries (HHK), ook één van de initiatiefnemers heeft inmiddels ook spijt van zijn harde uitspraken....
Gaat lekker met de initiatiefnemers....

https://cip.nl/71395-vu-bereidt-zich-vo ... p-de-vries
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Speedy » 09 jan 2019 17:20

Cicero schreef:Dit is interessant. Hij is de enige GG-er van de initiatiefnemers. Wat zal dat doen met de GG-ondertekenaars?

Niets
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Speedy » 09 jan 2019 17:21

MoesTuin schreef:Ook goed...blijft een dominee maar dan van de Ger gemeente en één van de initiatiefnemers....de Sonnevelt heeft zich teruggetrokken uit de werkgroep van de Nashville verklaring.
En ds P de Vries (HHK), ook één van de initiatiefnemers heeft inmiddels ook spijt van zijn harde uitspraken....
Gaat lekker met de initiatiefnemers....

https://cip.nl/71395-vu-bereidt-zich-vo ... p-de-vries


Ook goed? Dus wat je anderen verwijt inzake onzorgvuldigheid, geldt niet voor jou?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 09 jan 2019 17:24

ben db bd schreef:StillAwake schreef:

O, het wordt veel en veel erger dan Nazi-Duitsland, weten we. En 'we' zijn dan de mensen welke de eindtijd Bijbels durven te bestuderen zoals de Allerhoogste het wel op liet schrijven. (zoals Hij het bedoelde uiteraard, anders had Hij zeker iets anders op laten schrijven als Almachtige)
Ik ben met je eens dat de Bijbel spreekt over een zware verdrukking. Of dat erger wordt dan Nazi-Duitsland weten we geen van beide.
Niemand weet die tijd dan de Vader, wat inhoudt dat Satan dus altijd een mannetje klaar meot hebben staan om deze verdrukking op te tuigen. Wellicht is dat Hitler geweest, wellicht is Napoleon dat geweest, daar komen we in dit ondermaanse niet achter.
ben db bd schreef:Moet u echt van mij horen dat de aanstormende Apocalyps erger wordt als wat ooit te voren is geweest? (zoals er letterlijk wel staat)
Ik heb dat nooit zo letterlijk gelezen, maar het zou zomaar kunnen.
ben db bd schreef:Durf Thierry Baudet versus Ollongren eens op te googelen. Thierry is voor mij nou echt een boeiende wetenschapper. Maar hij zit nu al in het politiek veilige cordon sanitair hoor, samen met Wilders, ook zo'n figuur met walgelijk gelijk. (onder de 75 zetels kunnen ze daar geen kwaad)
Thierry is een slimme vent, maar om nou te zeggen dat hij een boeiende wetenschapper is gaat me wat te ver.
En Wilders heeft inderdaad vaak gelijk. Maar oplossingen biedt hij niet.
ben db bd schreef:Hoef ik alstublieft de discussie niet aan hoe Bijbels de Nashville-verklaring gewoon is voor Bijbelgetrouwe christenen?
Zou ik hem ondertekenen? Al lang niet meer. En dat om in mijn vergelijking genoemde redenen. Kees v.d. Staaij behoorde dat als christelijk politicus van mijn partij (sinds hun migratieparagraaf in het program) wel te doen i.v.m. het kalifaat waar wij niet blij van worden. (mag dat?)

De verklaring is in hoofdlijnen wel Bijbels onderbouwd, maar "the devil is in the details" (wellicht letterlijk). Dat homo's zelfs voor zichzelf hun geaardheid zouden moeten ontkennen lijkt me eerder duivels dan Bijbels...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 09 jan 2019 17:32

Cicero schreef:Dit is interessant. Hij is de enige GG-er van de initiatiefnemers. Wat zal dat doen met de GG-ondertekenaars?

Het wankelt meer en meer.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 09 jan 2019 18:28

Cicero schreef:Dit is interessant. Hij is de enige GG-er van de initiatiefnemers. Wat zal dat doen met de GG-ondertekenaars?

De omstreden verklaring is onder meer ondertekend door predikanten uit Gouda, Alphen, Woerden en Waarder. Ook andere christelijke prominenten in de regio zetten hun naam eronder. Naast SGP-leider Kees van der Staaij en senator Diederik van Dijk uit Benthuizen, steunt Wim de Kloe, lid van het College van Bestuur bij het Driestar College in Gouda, het document. Ook Bart-Jan Spruyt, docent aan de Driestar Hogeschool, staat op de lijst.
https://www.ad.nl/groene-hart/nashville ... ~ac247df0/

MoesTuin schreef:Het wankelt meer en meer.....

Nu….. we moeten wel goed lezen wat voor vergeving Arjan Baan vraagt.
Hij vraagt vergeving voor de onduidelijkheid niet voor de inhoud / boodschap.
Het wankelt dus helemaal niet.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 09 jan 2019 18:45

Bartje schreef:(...)maar goed het mag ook wel eens heel scherp gebracht worden. Mijn vrouw moest denken aan een programma van de eo waarin een archeoloog vertelde dat Jezus geen knuffel goeroe was, maar dat Hij bikkelhard was en die ook deed polariseren.(...)

Zou best wel eens zo kunnen zijn.

Stel je eens voor dat het volgende gebeurd zou zijn ten tijde van Jezus: een grote groep geestelijke leiders komt op Jezus af. Ze hebben er allemaal niet zo goed over nagedacht, maar het klonk wel goed: niet alleen homoseksueel gedrag moet worden afgekeurd en gestraft, maar iemand aan wie duidelijk te zien is dat hij homofiel is ook. Zo, dat was duidelijk. En laten ze nu een heterdaadje hebben. Ze hadden een jongeman meegenomen die zichzelf inderdaad bewust wilde zien en positioneren als een persoon met een homoseksuele identiteit. Dat was zonneklaar! De vraag aan Jezus was natuurlijk enigszins vilein: deze jongeman zal toch wel gestraft moeten worden?
Na lang aandringen richtte Jezus zich tot de voorgangers en zei: "wie zonder zonde is werpe de eerste steen". Maar zij dit horende, en van hun consciëntie overtuigd zijnde, gingen uit, de een na den ander, beginnende van de oudsten tot de laatsten.
Op het laatst zag Jezus alleen nog die jongeman staan en zei: "Jongen, waar zijn deze uw beschuldigers? Heeft niemand u veroordeeld? En hij zei: Niemand, Heere. En Jezus zei tegen hem: "Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen en zondig niet meer."

Dat zou hard zijn, ja, bikkelhard.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten