Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Cicero » 09 jan 2019 09:23

elbert schreef:Het geeft aan dat een allesverstikkende politieke correctheid wordt geëist: van de samenleving (de politiek) en zelfs van de kerkleiding. Wie zich niet conformeert, is een paria. Nee, er is geen vervolging (er zijn christenen die daar bang voor zijn, maar dat is in Nederland niet aan de orde), maar je wordt wel geacht hetzelfde te vinden als de meerderheid. In het verleden was er meer tolerantie voor een verschil van mening: "jij hebt die opvattingen? Nou, daar ben ik het totaal niet mee eens, maar ieder zijn ding". Nu is het: "wat een achterlijke mening van compleet gestoorde christengekkies".
De toon is anders en zeker harder, dat is wel opvallend.

Volgens mij is dat volledig uitgelokt door dat onverdraagzame vod. Als je gaat provoceren, kun je felle reacties verwachten.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor elbert » 09 jan 2019 09:27

Cicero schreef:Volgens mij is dat volledig uitgelokt door dat onverdraagzame vod. Als je gaat provoceren, kun je felle reacties verwachten.
Als de intentie was om te provoceren, was er volgens mij wel wat harders uitgerold dan de Nashville verklaring.
Het is in elk geval als provocatie opgevat, dat wel.
Maar hoeveel mensen die nu verontwaardigd zijn, zouden die verklaring eigenlijk gelezen hebben?
Mijn inschatting: minder dan 10% van degenen die boos zijn.
Op emotioneel gebied is er hier sprake van een kuddementaliteit: als mijn buurman boos is op iets wat ik niet ken, ben ik het ook maar, want hij zal wel gelijk hebben. Eigenlijk is dat best gevaarlijk, want de eigen meningsvorming wordt hier verwaarloosd. Dat geldt trouwens niet alleen in dit geval, het is een zorg die ik bij meer onderwerpen heb.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 09 jan 2019 09:40

MoesTuin schreef:Een ondertekenaar van de Nashville verklaring verteld waarom hij de verklaring ondersteund.



Ds J den Ouden (HHK)
Wat je er ook van vind;
Netjes uitgelegd door deze dominee met een rijk slotwoord...
Respectvolle interviewer ook

Bartje schreef:inderdaad een hele leuke goede interview en duidelijk verwoord.
maar mij heeft het wel geholpen om mij weer te herpositioneren.
ik het heb verdrag er al een paar dagen gelezen en denk inderdaad dat legio mensen niet goed lezen wat er staat.
ben ook van mening dat niet alles op de meest handige manier is vertaald, maar goed het mag ook wel eens heel scherp gebracht worden.
mijn vrouw moest denken aan een programma van de eo waarin een archeoloog vertelde dat Jezus geen knuffel goeroe was, maar dat Hij bikkelhard was en die ook deed polariseren. de vraag die wij ons allemaal moeten stellen wat is ons meer waard de wereld of God?
liefde en gerechtigheid en grenzen staan elkaar niet in de weg of tegenover elkaar maar juist naast elkaar in elkaars verlengde.
grenzen zijn er niet zonder rede gegeven door God het is juist door Zijn liefde dat Hij grenzen stelt.


Vind ik ook een mooi interviewer van Ds. J den Ouden (HHK).

Hij wijst op de geestelijke strijd die gevoerd dient te worden als je lhbt'ers gevoelens herkent. Het aller laatste slot woord was een verwijzing naar Jezus Christus, is wel mooi maar wel erg mager, eigenlijke te kort. Want…. wat nu als je voortdurend de strijd verliest, verliest en verliest. Kun je hierbij niet in de wanhoop komen?

De dominee voerde hier een gesprek met homo’s, dan moet je dus strijden tegen je homofielen gedachten die steeds de kop op steken, maar welke strijd moet je voeren als je ‘interseksen’ vertoont de tweeslachtigheid (een lichaam zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken).

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Cicero » 09 jan 2019 10:20

elbert schreef:Als de intentie was om te provoceren, was er volgens mij wel wat harders uitgerold dan de Nashville verklaring.
Het is in elk geval als provocatie opgevat, dat wel.

Volgens mij heb je niet helemaal door wat de achtergrond is van deze Amerikaanse verklaring. En ik vind het al uitermate provocerend dat men met zo'n gevoelig onderwerp zó bot en onzorgvuldig is omgegaan. Dan laat je zien dat je de diepste gevoelens van mensen ondergeschikt acht aan het luid toeteren van onverdraagzame opvattingen, en ook het contact met de samenleving kwijt bent.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 09 jan 2019 11:14

elbert schreef:Als de intentie was om te provoceren, was er volgens mij wel wat harders uitgerold dan de Nashville verklaring.
Het is in elk geval als provocatie opgevat, dat wel.
Maar hoeveel mensen die nu verontwaardigd zijn, zouden die verklaring eigenlijk gelezen hebben?
Mijn inschatting: minder dan 10% van degenen die boos zijn.
Op emotioneel gebied is er hier sprake van een kuddementaliteit: als mijn buurman boos is op iets wat ik niet ken, ben ik het ook maar, want hij zal wel gelijk hebben. Eigenlijk is dat best gevaarlijk, want de eigen meningsvorming wordt hier verwaarloosd. Dat geldt trouwens niet alleen in dit geval, het is een zorg die ik bij meer onderwerpen heb.

Hoeveel procent van de mensen die getekend hebben zouden het document ook daadwerkelijk gelezen hebben?
Ik vermoed dat je dan ook rond die 10% komt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 09 jan 2019 11:20

Speedy schreef:Bah je kan van mening verschillen, maar hij heeft zichzelf niet belachelijk gemaakt. Hij is door een stupiditeit van anderen in een moeilijk pakket terecht gekomen. Dan kan je vluchten en wegduiken, maar hij zat wel bij Jinek in de vuurlinie om duidelijk te maken dat hij niet getekend had maar wel achter de strekking stond.

Na een paar dagen ineens komen met een verhaal dat je het wel met het document eens bent, maar dat je neit getekend hebt.
Terwijl je wel een voorstander was van het importeren van dit vod naar Nederland.

De SGP is altijd zo op de letter, maar als ze zelf een keer een stommiteit began wordt er een wollig verhaal van gemaakt.
Eens dat hij bij Jinek zat, en daar kan ik tot op zekere hoogte ook nog wel respect voor opbrengen, maar zijn reactive is ronduit laf.

Wellicht heeft hij inderdaad niet getekend, hij was naar eigen zeggen tot op zekere hoogte wel betrokken bij het vertalen van het document.
Klaarblijkelijk wilde hij een document wat hij niet gelezen had laten vertalen omdat hij het belangrijk vond.
In mijn ogen belachelijk.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Speedy » 09 jan 2019 11:37

StillAwake schreef:Na een paar dagen ineens komen met een verhaal dat je het wel met het document eens bent, maar dat je neit getekend hebt.
Terwijl je wel een voorstander was van het importeren van dit vod naar Nederland.

De SGP is altijd zo op de letter, maar als ze zelf een keer een stommiteit began wordt er een wollig verhaal van gemaakt.
Eens dat hij bij Jinek zat, en daar kan ik tot op zekere hoogte ook nog wel respect voor opbrengen, maar zijn reactive is ronduit laf.

Wellicht heeft hij inderdaad niet getekend, hij was naar eigen zeggen tot op zekere hoogte wel betrokken bij het vertalen van het document.
Klaarblijkelijk wilde hij een document wat hij niet gelezen had laten vertalen omdat hij het belangrijk vond.
In mijn ogen belachelijk.

Als je zulke woorden gebruikt als “laf” voor iemand die bereid is om de klappen op te vangen en uit te keggen waar hij voor staat, haak ik af
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor elbert » 09 jan 2019 11:49

Cicero schreef:Volgens mij heb je niet helemaal door wat de achtergrond is van deze Amerikaanse verklaring.
Jawel, zie mijn eerdere posts, waarin ik ook mijn kritiek duidelijk heb gemaakt.
StillAwake schreef:Hoeveel procent van de mensen die getekend hebben zouden het document ook daadwerkelijk gelezen hebben?
Ik vermoed dat je dan ook rond die 10% komt.
Nee, duidelijk meer dan 10%. Ik neem aan dat ieder die dit ondertekend heeft, weet wat er in staat. Wat niet wegneemt dat er mijns inziens onzorgvuldig mee is omgegaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 09 jan 2019 12:00

Speedy schreef:Als je zulke woorden gebruikt als “laf” voor iemand die bereid is om de klappen op te vangen en uit te keggen waar hij voor staat, haak ik af

Ik kan respect opbrengen voor de manier waarop hij bijvoorbeeld bij Jinek zat. Dat zul je mij niet "laf" horen noemen.
Niet willen toegeven dat je een fout hebt gemaakt door deze verklaring te willen laten vertalen: ja, dat is laf.
Een vreemd verhaal dat het je handtekening niet is, maar dat je het er wel mee eens bent: ja dat is laf.
Als het zijn handtekening niet is: het je niet durven distancieren is laf.
Als het zijn handtekening wel is: het ontkennen dat je getekend hebt is laf.
Toegegeven, roeptoeteren vanachter een anoniem toetsenbord is dat ook ;-)

Maar goed, we hoeven het niet eens te zijn...
Jammer alleen (en daarin zit ikzelf ook fout) dat de discussie zich vooral toespitst op wie al dan niet getekend heeft, in plaats van in te zoomen op de bizarre dingen die in het epistel staan.
Die hier en daar een trendbreuk aangeven met de aloude visie binnen de refo-zuil (zonder dat ik claim dat dat de laatste waarheid was).
Die dermate provocatief is opgesteld dat het wel een splijtzwam moet zijn.

Eerlijk is eerlijk, in een heel aantal van de claims kan ik me vinden. En ik denk velen op dit forum met mij.
Er staan echter ook een aantal claims in die toch lastig vanuit de Bijbel aan te tonen zijn. En dat zijn zelfs behoorlijk behoudende figuren binnen de refo-zuil met me eens.
De algehele toon is die van een provocatie, en de verontwaardiging dat het vervolgens ook zo opgevat wordt is in mijn ogen dan ook geveinsd.

Een aantal bijbelteksten is er wat aan de haren bijgetrokken, maar in hoofdlijnen geeft het inderdaad wel aardig weer hoe de mainstream refo dit onderwerp al jaren ziet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 09 jan 2019 12:07

elbert schreef:Jawel, zie mijn eerdere posts, waarin ik ook mijn kritiek duidelijk heb gemaakt.
Nee, duidelijk meer dan 10%. Ik neem aan dat ieder die dit ondertekend heeft, weet wat er in staat. Wat niet wegneemt dat er mijns inziens onzorgvuldig mee is omgegaan.

Je hebt meer vertrouwen in de mensheid dan ik kan ik je vertellen.
Als ik iemand die getekend heeft hoor vertellen dat de zinsnede over het genezen van homosexualiteit anders opgevat dient te worden lijkt me dat te duiden op een typisch geval van "tekenen bij het kruisje".
In zowel de Engelse als de Nederlandse versie staat iets dergelijks er niet in namelijk.
Ook de personen die wel getekend hebben, maar hun handtekening terugtrekken lijken niet helemaal doorgehad te hebben waar ze hun handtekening onder gezet hebben.
Personen die het document graag in het Nederland wilden laten vertalen, maar nu niet achter de tekst blijken te staan hebben in elk geval de Engelse versie (die ze goed genoeg vonden om te importeren) niet gelezen.

Wat dat betreft ben ik het met je eens, zowel voor- als tegenstanders lijken het document voor het grootste deel niet gelezen te hebben.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor ben db bd » 09 jan 2019 12:55

gravo schreef:
Kortom, de enige mogelijkheid om te voorkomen dat de SGP, de christelijke orthodoxie in Nederland en de christelijke kerken in het algemeen nog jarenlang zullen worden benadeeld, onderzocht, beproefd en kaltgestellt is een direct en duidelijk distantiëren van deze Nashville-verklaring


elbert schreef:
Het geeft aan dat een allesverstikkende politieke correctheid wordt geëist: van de samenleving (de politiek) en zelfs van de kerkleiding. Wie zich niet conformeert, is een paria. Nee, er is geen vervolging (er zijn christenen die daar bang voor zijn, maar dat is in Nederland niet aan de orde), maar je wordt wel geacht hetzelfde te vinden als de meerderheid. In het verleden was er meer tolerantie voor een verschil van mening: "jij hebt die opvattingen? Nou, daar ben ik het totaal niet mee eens, maar ieder zijn ding". Nu is het: "wat een achterlijke mening van compleet gestoorde christengekkies". De toon is anders en zeker harder, dat is wel opvallend.


het hele gebeuren doet mij herinneren aan de tweede wereldoorlog. Een 'compleet' bezettingsleger woonde vlak naast ons op 7 meter afstand.
Stel nou dat iemand met de nationale driekleur-vlag een vrijheidslied op straat ging lopen zingen; "wij leven vrij, wij leven blij, op Neerlands dierb're grond. Ontworsteld aan de slavernij zijn wij in eendracht groot en en vrij. Hier duldt de grond geen dwinglandij, waar vrijheid eeuwen stond.(bis)"

De oudsten onder ons weten dat je geen honderd meter ver zou komen, voor je van de weg afgeschoten zou worden.
Zou ik daar dan 'heil Hitler' roepend en -groet achter gaan lopen, met een God Die alles ziet?
Nee, ik zou stil in een hoekje gaan zitten treuren; dit kan je niet meer doen.
Nee, er is net nog geen vervolging. Nou ja, heeft het OM echt nog geen opdracht gekregen? Dat zou wel aangekaart worden, vernam ik.

Jullie weten dat ik geschrokken ben toen ik in mijn Bijbeltje las dat straks de schare die niemand tellen kan in de hemel, wel uit de kop afgehakte zielen zal bestaan. En dat om hun Bijbels getuigenis!!
Die tijd glijden we o.i. (ik en duizenden anderen) onomkeerbaar in. Anders had het niet als profetie in de Bijbel gestaan. (wel zonder datum).
We zitten ruw geschat m.i. halverwege die glijbaan en 'vechten' (woordenstrijd) mekaar zo'n beetje nu reeds de tent uit ...

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor rotterdam » 09 jan 2019 13:08

gravo schreef:Dat zie ik toch anders. Ds. de Reuver liep juist aan tegen het feit dat de Nashville-verklaring geen enkele ruimte laat voor christenen om er anders over te denken dan de Nashville-verklaring zelf. Zie dit citaat uit Artikel 10:
"WIJ ONTKENNEN dat de goedkeuring van homoseksuele onreinheid of transgenderisme een moreel neutrale zaak is, waarover getrouwe christenen onderling van mening mogen verschillen".

Ds. de Reuver noemt dit terecht een gesloten verklaring. Hier wordt, om jouw woorden te gebruiken, de vrijheid van meningsuiting volstrekt teniet gedaan. Christenen mogen onderling niet van mening verschillen! Dat kan en mag een scriba van de generale synode van een pluriforme kerk nooit goedkeuren. Want als deze visie in de praktijk zou worden gebracht zou dat onherroepelijk tot kerkscheuringen leiden. En er zijn nog christenen die dat vanuit Bijbels perspectief niet goed vinden. Jede Konsequenz führt zum Teufel.

Er is verscheidenheid, lees ik in de Bijbel, verscheidenheid van gaven (1 Cor. 12,4-12). Alleen al om deze Bijbelse notie kun je niet verwachten dat getrouwe christenen niet van mening mogen verschillen. En verderop lees ik:

En het oog kan niet zeggen tegen de hand: Ik heb je niet nodig, of vervolgens het hoofd tegen de voeten: Ik heb jullie niet nodig. Ja, meer nog, de leden van het lichaam die de zwakste schijnen te zijn, zijn echter juist noodzakelijk. En aan de leden van het lichaam die wij als minder eervol beschouwen, verlenen wij groter eer en onze oneerbare leden krijgen een grotere eer. Onze eerbare leden echter hebben dat niet nodig. Maar God heeft het lichaam zo samengesteld, dat Hij aan het lid dat tekort komt, groter eer gaf, opdat er geen verdeeldheid in het lichaam zou zijn, maar de leden voor elkaar gelijke zorg zouden dragen.

Mij lijkt deze tekst niet alleen te slaan op de gewone zaak dat er verscheidenheid aan christenen is en dat dit ook niet betreurd hoeft te worden, maar ik zou deze tekst zelf ook willen toepassen op het onderscheid dat ontstaat tussen mensen van verschillende geaardheid in de gemeente van Christus. Ondanks het grote verschil dat kan ontstaan, kan zelfs aan het lid dat tekort komt nog groter eer gegeven worden.
Laten we wel Bijbelgetrouw blijven.

gravo


Je doet net Gravo alsof onze scriba verrast was dat ook deze meningen voorkomen binnen de P.K.N.
En dat is vreemd, heel vreemd. Voorts, hij staat voor de gehele kerk in z,n volle breedte.
Hij had de vrije mening van zijn collegae moeten verdedigen.
Wil hij dat niet dan is hij ongeschikt als scriba.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 09 jan 2019 13:30

ben db bd schreef:gravo schreef:




het hele gebeuren doet mij herinneren aan de tweede wereldoorlog. Een 'compleet' bezettingsleger woonde vlak naast ons op 7 meter afstand.
Stel nou dat iemand met de nationale driekleur-vlag een vrijheidslied op straat ging lopen zingen; "wij leven vrij, wij leven blij, op Neerlands dierb're grond. Ontworsteld aan de slavernij zijn wij in eendracht groot en en vrij. Hier duldt de grond geen dwinglandij, waar vrijheid eeuwen stond.(bis)"

De oudsten onder ons weten dat je geen honderd meter ver zou komen, voor je van de weg afgeschoten zou worden.
Zou ik daar dan 'heil Hitler' roepend en -groet achter gaan lopen, met een God Die alles ziet?
Nee, ik zou stil in een hoekje gaan zitten treuren; dit kan je niet meer doen.
Nee, er is net nog geen vervolging. Nou ja, heeft het OM echt nog geen opdracht gekregen? Dat zou wel aangekaart worden, vernam ik.

Jullie weten dat ik geschrokken ben toen ik in mijn Bijbeltje las dat straks de schare die niemand tellen kan in de hemel, wel uit de kop afgehakte zielen zal bestaan. En dat om hun Bijbels getuigenis!!
Die tijd glijden we o.i. (ik en duizenden anderen) onomkeerbaar in. Anders had het niet als profetie in de Bijbel gestaan. (wel zonder datum).
We zitten ruw geschat m.i. halverwege die glijbaan en 'vechten' (woordenstrijd) mekaar zo'n beetje nu reeds de tent uit ...

Wil jij nu echt serieus beweren dat je ons Nederlandse rechtssysteem en het bijbehorend OM met Nazi Duitsland denkt te moeten vergelijken?
Je bent in Nederland volledig vrij om je mening te geven, en ook volledig vrij om aangifte te doen als je je gekwetst voelt.
Bovendien: in hoeverre is het Nashvillegebeuren een "bijbels" getuigenis?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor rotterdam » 09 jan 2019 13:47

elbert schreef:Het geeft aan dat een allesverstikkende politieke correctheid wordt geëist: van de samenleving (de politiek) en zelfs van de kerkleiding. Wie zich niet conformeert, is een paria. Nee, er is geen vervolging (er zijn christenen die daar bang voor zijn, maar dat is in Nederland niet aan de orde), maar je wordt wel geacht hetzelfde te vinden als de meerderheid. In het verleden was er meer tolerantie voor een verschil van mening: "jij hebt die opvattingen? Nou, daar ben ik het totaal niet mee eens, maar ieder zijn ding". Nu is het: "wat een achterlijke mening van compleet gestoorde christengekkies".
De toon is anders en zeker harder, dat is wel opvallend.


Klopt helemaal Elbert - je moet voldoen aan het gedachtegoed van het D66 kalifaat.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor rotterdam » 09 jan 2019 13:50

blijblij schreef:@rotterdam: ik ben ook een voorstander van vrijheid van meningsuiting. Van mij mag deze verklaring ook gepubliceerd, ondertekend en geloofd worden. Maar ik wil niet bij een club horen die zo denkt/waar het gewoon wordt gevonden om zo te denken. Misschien heb ik binnen het gedrocht pkn de rechterflank niet rechts/orthodox genoeg ingeschat en past dan een oplossing: wegwezen.


Goed zo, blijblij, de beuk erin.
Wel flauwekul - de N.H.K. was even divers toen als de P.K.N. nu.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten