Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Happy One » 08 jan 2019 21:20

Het probleem met dit soort vrij extreme verklaringen is dat het één het ander oproept.

Neem als voorbeeld het punt rondom transgenders. Van iemand als Ouweneel heb ik geleerd dat je dit niet moet simplificeren (tip om te luisteren!):

https://www.youtube.com/watch?v=pMtKbEY2vxk

Nu zegt dr de Vries dit:

We moeten ons geluid laten horen. Toen de nazi-ideologie zich opdrong, zwegen de kerken. Nu dringt de genderideologie zich op en zwijgen de kerken weer te vaak."

Zie ook hier:

https://cip.nl/71395-vu-bereidt-zich-vo ... p-de-vries

Wat bereiken we hier nu allemaal mee? Snapt dr de Vries nu echt niet dat dit niet handig is? Sterker nog, is dit niet gewoon een verschrikkelijk foute opmerking? Is dit de manier waarop Jezus met kwetsbare mensen omging? De hele verklaring maakt mij intens verdrietig...
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor DeDwaler » 08 jan 2019 21:46

MoesTuin schreef:...en de Nashville verklaring terug de kast in dan ook graag :wink:


Wat mij betreft wel, MoesTuin. Mij ontgaat de nut en noodzaak van de Nashville-verklaring compleet. De christelijke zienswijze op huwelijk en reinheid staan niet onder druk en dat de wereld haar goddeloze gang gaat dat weten we al sinds mensenheugenis. Om die reden zond God Zijn Zoon. De Heere Jezus is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is.

Ter aanvulling:

Ik ben geen voorstander van het homohuwelijk en al die andere zaken binnen het christendom, maar dit is een bijzonder teer onderwerp wat niet gediend is met deze verklaring. Je voelt de strijd en moeite van vele mensen met hun geaardheid en identiteit. De mensheid, dus wij allemaal zijn van nature overgegeven aan onze onreinheid en verwerpelijk denken, omdat we als mensheid de wegen van de Heere hebben verlaten, zoals Paulus schrijft in Romeinen 1. LGBT-ers zijn geen superzondaars, of verwerpelijker dan anderen, nee, het zijn onze mensen. Het zijn mensen net als wij. Het zijn mensen.

Het is geen schande of laf om op je standpunten terug te komen, want om wiens eer gaat het nu? Het vereist kracht en moed om zwak en kwetsbaar te durven zijn, omdat het in de ogen van de wereld misschien een zwaktebod is, maar het getuigt van geloof, wijsheid en verstand wanneer we ons door God en elkaar terecht laten brengen. We verwachten van anderen al snel een sorry en een mea culpa, maar geven we die zelf ook op het moment dat anderen ons beschaamd laten staan om ons gebrek aan naastenliefde? Dan krijgt onze naam en onze eer maar een deuk. So be it.
Laatst gewijzigd door DeDwaler op 08 jan 2019 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 08 jan 2019 23:08

rotterdam schreef:(...) maar ben wel een voorstander van de vrijheid van meningsuiting, met name ook als het gaat om andersdenkende zusters en broeders.
De reactie van Ds. de Reuver was dan ook laf. Hij moet pal staan voor alle predikanten in de P.K.N. Ook die anders denken over sommige onderwerpen.
Slechte beurt René - jouw mening/visie is niet de maatstaf aller dingen.(...)

Dat zie ik toch anders. Ds. de Reuver liep juist aan tegen het feit dat de Nashville-verklaring geen enkele ruimte laat voor christenen om er anders over te denken dan de Nashville-verklaring zelf. Zie dit citaat uit Artikel 10:
"WIJ ONTKENNEN dat de goedkeuring van homoseksuele onreinheid of transgenderisme een moreel neutrale zaak is, waarover getrouwe christenen onderling van mening mogen verschillen".

Ds. de Reuver noemt dit terecht een gesloten verklaring. Hier wordt, om jouw woorden te gebruiken, de vrijheid van meningsuiting volstrekt teniet gedaan. Christenen mogen onderling niet van mening verschillen! Dat kan en mag een scriba van de generale synode van een pluriforme kerk nooit goedkeuren. Want als deze visie in de praktijk zou worden gebracht zou dat onherroepelijk tot kerkscheuringen leiden. En er zijn nog christenen die dat vanuit Bijbels perspectief niet goed vinden. Jede Konsequenz führt zum Teufel.

Er is verscheidenheid, lees ik in de Bijbel, verscheidenheid van gaven (1 Cor. 12,4-12). Alleen al om deze Bijbelse notie kun je niet verwachten dat getrouwe christenen niet van mening mogen verschillen. En verderop lees ik:

En het oog kan niet zeggen tegen de hand: Ik heb je niet nodig, of vervolgens het hoofd tegen de voeten: Ik heb jullie niet nodig. Ja, meer nog, de leden van het lichaam die de zwakste schijnen te zijn, zijn echter juist noodzakelijk. En aan de leden van het lichaam die wij als minder eervol beschouwen, verlenen wij groter eer en onze oneerbare leden krijgen een grotere eer. Onze eerbare leden echter hebben dat niet nodig. Maar God heeft het lichaam zo samengesteld, dat Hij aan het lid dat tekort komt, groter eer gaf, opdat er geen verdeeldheid in het lichaam zou zijn, maar de leden voor elkaar gelijke zorg zouden dragen.

Mij lijkt deze tekst niet alleen te slaan op de gewone zaak dat er verscheidenheid aan christenen is en dat dit ook niet betreurd hoeft te worden, maar ik zou deze tekst zelf ook willen toepassen op het onderscheid dat ontstaat tussen mensen van verschillende geaardheid in de gemeente van Christus. Ondanks het grote verschil dat kan ontstaan, kan zelfs aan het lid dat tekort komt nog groter eer gegeven worden.
Laten we wel Bijbelgetrouw blijven.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Bartje » 08 jan 2019 23:16

MoesTuin schreef:Een ondertekenaar van de Nashville verklaring verteld waarom hij de verklaring ondersteund.



Ds J den Ouden (HHK)
Wat je er ook van vind;
Netjes uitgelegd door deze dominee met een rijk slotwoord...
Respectvolle interviewer ook


inderdaad een hele leuke goede interview en duidelijk verwoord.
maar mij heeft het wel geholpen om mij weer te herpositioneren.
ik het heb verdrag er al een paar dagen gelezen en denk inderdaad dat legio mensen niet goed lezen wat er staat.
ben ook van mening dat niet alles op de meest handige manier is vertaald, maar goed het mag ook wel eens heel scherp gebracht worden.
mijn vrouw moest denken aan een programma van de eo waarin een archeoloog vertelde dat Jezus geen knuffel goeroe was, maar dat Hij bikkelhard was en die ook deed polariseren. de vraag die wij ons allemaal moeten stellen wat is ons meer waard de wereld of God?
liefde en gerechtigheid en grenzen staan elkaar niet in de weg of tegenover elkaar maar juist naast elkaar in elkaars verlengde.
grenzen zijn er niet zonder rede gegeven door God het is juist door Zijn liefde dat Hij grenzen stelt.
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 09 jan 2019 07:12

Al was nu alleen dit bovenstaande Interview er geweest (en geen Nashville verklaring) dan was er niets aan de hand geweest en waren we nu veel verder gekomen.

Die Nashville verklaring, was die maar nooit zo on Line de wereld ingeslingerd....
Zo koud, zo kil, zo verstikkend voor de mensen die het treft, zonder "nazorg"

Als je bovenstaande gesprek ziet , zo behoort het, warm en begripvol over en weer met respect voor de standpunten (de interviewer is homo)
Met zo'n Rijk slotwoord.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor elbert » 09 jan 2019 07:24

rotterdam schreef:De reactie van Ds. de Reuver was dan ook laf. Hij moet pal staan voor alle predikanten in de P.K.N. Ook die anders denken over sommige onderwerpen.
Slechte beurt René - jouw mening/visie is niet de maatstaf aller dingen.

Onze minister van emancipatie de D66 dame Ingrid van Engelshoven maakte het nog bonter - jammer - zo zei ze - de kerk begon het juist de laatste jaren zo goed te doen - laatste jaren ? laatste 2000 jaren ? Gaat een atheïstische D66 minister bepalen of de kerk het goed doet ? Wat een waanzin.
Het geeft aan dat een allesverstikkende politieke correctheid wordt geëist: van de samenleving (de politiek) en zelfs van de kerkleiding. Wie zich niet conformeert, is een paria. Nee, er is geen vervolging (er zijn christenen die daar bang voor zijn, maar dat is in Nederland niet aan de orde), maar je wordt wel geacht hetzelfde te vinden als de meerderheid. In het verleden was er meer tolerantie voor een verschil van mening: "jij hebt die opvattingen? Nou, daar ben ik het totaal niet mee eens, maar ieder zijn ding". Nu is het: "wat een achterlijke mening van compleet gestoorde christengekkies".
De toon is anders en zeker harder, dat is wel opvallend.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 09 jan 2019 08:23

Nee hoor, juist de (initiatiefnemers van de) Nashville verklaring is / zijn laf.

Er is nu een verklaring zonder ondertekenaars

https://nashvilleverklaring.nl

Trek die verklaring dan ook zolang even in.
(IPV nu in allerijl handtekeningen proberen te ronselen, zeer ongepast in de huidige fase waarin we nu verkeren)
Toon moed en draag de consequenties nu ook van alles.....trek de Nashville verklaring in.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor elbert » 09 jan 2019 08:36

MoesTuin schreef:Toon moed en draag de consequenties nu ook van alles.....trek de Nashville verklaring in.
Dat zou ik dan weer laf vinden. Eerst wat online zetten en als mensen er over vallen, het weer intrekken.
Wat een ander er ook van vindt, sta tenminste voor wat je gelooft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Speedy » 09 jan 2019 08:40

elbert schreef:Dat zou ik dan weer laf vinden. Eerst wat online zetten en als mensen er over vallen, het weer intrekken.
Wat een ander er ook van vindt, sta tenminste voor wat je gelooft.

Inderdaad en we willen toch het gesprek aangaan?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 09 jan 2019 08:46

Happy One schreef:Het probleem met dit soort vrij extreme verklaringen is dat het één het ander oproept.

Neem als voorbeeld het punt rondom transgenders. Van iemand als Ouweneel heb ik geleerd dat je dit niet moet simplificeren (tip om te luisteren!):

https://www.youtube.com/watch?v=pMtKbEY2vxk

Nu zegt dr de Vries dit:

We moeten ons geluid laten horen. Toen de nazi-ideologie zich opdrong, zwegen de kerken. Nu dringt de genderideologie zich op en zwijgen de kerken weer te vaak."

Zie ook hier:

https://cip.nl/71395-vu-bereidt-zich-vo ... p-de-vries

Wat bereiken we hier nu allemaal mee? Snapt dr de Vries nu echt niet dat dit niet handig is? Sterker nog, is dit niet gewoon een verschrikkelijk foute opmerking? Is dit de manier waarop Jezus met kwetsbare mensen omging? De hele verklaring maakt mij intens verdrietig...

Bovendien slaat deze vergelijking ook nergens op, want de meeste kerken zwegen niet. Voornamelijk de rechterpoot zweeg, omdat daar de discussie bestond wie op dat moment nu het door God ingestelde gezag had.
Achteraf bizar, maar dat is heel de Nazi-tijd.

De Vries had kunnen weten dat een "Godwin" zelden een zinnige bijdrage aan de discussie levert.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 09 jan 2019 08:59

Marnix schreef:Waarom zou je dat niet geloven als hij dat zegt?
De man is politicus ;-)
zonder gekheid: hij heeft op mij nooit de betrouwbare en integere indruk gemaakt die Van der Vlies wel maakte.
Marnix schreef: Hij heeft aangegeven dat hij het in hoofdlijnen met de verklaring eens is en een vertaling wel een goed idee zou zijn maar er nooit een moment is geweest waarin hem is gevraagd het vervolgens te ondertekenen. Ik geloof hem hierin absoluut, denk niet dat hij hier over liegt.
puur naar de letter zal het vast waar zijn wat hij roept, maar waarom verklaart hij pas dat zijn handtekening nep is op het moment dat er ophef over ontstaat?
Waarom blijft hij achter de verklaring staan als zijn handtekening onder iets gezet is waar hij zich slechts in hoofdlijnen in kan vinden?
Waarom heeft de man geroepen dat de verklaring vertaald zou moeten worden, en stelt hij nu het slechts op hoofdlijnen eens te zijn? De man kan toch Engels lezen neem ik aan?
Nogmaals: ik geloof de man in dezen niet
Marnix schreef: Wat dan wel een vies spelletje is van degenen die zijn naam er onder hebben gezet....
Als het verhaal van Van der Staaij (eventueel in hoofdlijnen ;-)) klopt. Maar dan nog: als hij mede aanstichter is van deze vertaling (wat hij zelf aangeeft), maar nu zijn keutel terugtrekt kan ik dat niet geloofwaardig vinden.
Marnix schreef:En daarnaast had hij wel mogen benadrukken dat hoewel hij de inhoud dat homoseksualiteit volgens de uitleggers op bijbelse gronden verkeerd is, de manier waarop dit is benadrukt een slecht idee was en hij er niet blij mee is dat naam er onder staan, wat collega Bisschop bijvoorbeeld wel heeft gezegd.
Vind de man dat echt? Dan rijst de vraag: "waarom heeft hij zijn goedkeuring verleend aan het importeren van dit vod?" Dat is namelijk iets wat hijzelf nog steeds gedaan claimt te hebben.
Marnix schreef:De manier waarop het allemaal is gegaan zorgt juist voor zoveel ophef en het verdeelt daarom ook niet alleen orthodox christelijk Nederland en de rest van Nederland of christelijk Nederland, maar ook orthodox christelijk Nederland zelf.
Niet helemaal waar, deze splijtzwam was altijd al latent aanwezig...
Marnix schreef:Van der Staaij zegt niet dat hij spijt heeft dat zijn naam onder het pamflet staat, zijn collega geeft duidelijk aan het niet zomaar te tekenen. En zo zijn er meer geluiden te horen. De CU-SGP-fractie in Rotterdam heeft afstand genomen van de verklaring, ook vanuit predikanten uit de rechterflank klinkt wel kritiek. Het zorgt op allerlei vlakken voor verdeeldheid, conflicten en verwijdering. Niet omdat men een standpunt inneemt maar vanwege de manier waarop.

https://www.rd.nl/vandaag/politiek/van- ... -1.1539096

met je laatste deel kan ik het wel eens zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 09 jan 2019 09:00

MoesTuin schreef:Een reactie van Rikkert Zuiderveld....

https://portal.eo.nl/programmas/tv/nieu ... jn-naaste/

Wie is mijn naaste?

Ik hoorde gisteren:

Ik heb niks tegen homofoben, zolang ze maar niet praktiseren...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 09 jan 2019 09:04

Prisma23 schreef:Anderzijds is dhr. van der Staaij een makkelijk slachtoffer omdat hij geen mes of een bomvest draagt hoorde ik vanmorgen iemand op BNR zeggen.

Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat de man zichzelf nogal belachelijk gemaakt heeft.

Persoonlijk hoop ik dat hij opstapt. Blijven zitten kan de partij alleen maar schade berokkenen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Speedy » 09 jan 2019 09:16

StillAwake schreef:Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat de man zichzelf nogal belachelijk gemaakt heeft.

Persoonlijk hoop ik dat hij opstapt. Blijven zitten kan de partij alleen maar schade berokkenen...

Bah je kan van mening verschillen, maar hij heeft zichzelf niet belachelijk gemaakt. Hij is door een stupiditeit van anderen in een moeilijk pakket terecht gekomen. Dan kan je vluchten en wegduiken, maar hij zat wel bij Jinek in de vuurlinie om duidelijk te maken dat hij niet getekend had maar wel achter de strekking stond.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor elbert » 09 jan 2019 09:22

StillAwake schreef:De Vries had kunnen weten dat een "Godwin" zelden een zinnige bijdrage aan de discussie levert.
Mee eens, Godwins slaan niet alleen de discussie dood, ze richten zich met name tegen degene die de vergelijking maakt.

Maar dat er sprake is van ideologie, is niet zo vreemd om te zeggen. Deze columnisten in de Volkskrant vinden dat namelijk ook: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bfe4c5dd/
Sowieso zijn er heel wat kritische dingen te zeggen over wat er in de zgn. sociale wetenschappen voor wetenschap moet doorgaan. Veel is daar ideologisch gekleurd en dat is met name links-politiek gekleurd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten