kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: kerk

Berichtdoor gravo » 02 jan 2019 23:45

DeDwaler schreef:Als ds. Sonnevelt en dhr. Merk het zelf volgens jou al niet weten, waarop baseer jij jouw veroordeling van ds. Sonnevelt dan? Heb jij de Duitse collega-predikant van Sonnevelt wel gezien, gesproken en gehoord?

Maar DeDwaler, het is toch duidelijk. Dr. Merk vraagt in een mail aan ds. C. Sonnevelt om zijn slechte ervaringen met de kerk in Duitsland aan het lezerspubliek van ds. Sonnevelt door te geven. Tegenover het heersende verval in de Duitse kerken zet dr. Merk de verfrissende ervaringen in Nederland. Uit alles blijkt dat hij het heeft over orthodoxe kerken van het snit waar ook ds. Sonnevelt predikant van is. Het gaat over Puriteiten en oudvaders, dan weten we het wel.
Ds. C. Sonnevelt doet dit direct, omdat het een voor hem risicoloze actie is. Zijn lezers zullen de huilbui van dr. Merk wel snappen en ook begrijpen waarom ds. Sonnevelt zo kan meeleven met de arme Herr Doktor (die toch deels verantwoordelijk is voor wat zich in Duitse gemeenten afspeelt op geestelijk gebied).

Maar ik zie wel een probleem. En dat is de vanzelfsprekendheid waarmee andere christenen, zo even in het algemeen, met een wegwerpgebaar, worden afgeserveerd. Allemaal verval, allemaal slecht, komt niet meer goed. Dat gecultiveerde en vanzelfsprekende gesnotter over christenen die het anders doen dan wijzelf ben ik gewoon zat. Zeker als een Nederlandse predikant dan met zoveel gretigheid de Duitse Klaagliederen van Doktor Merk gaat uitgeven. Alsof het echt allemaal koek en ei is in de Nederlandse kerken van protestantse huize.

Heel eufemistisch stelt dr. Merk dat de reformatorische kerken ook heus wel problemen hebben. Nou, ds. Sonnevelt, dat klopt. Neem het verhaal van de balk en de splinter maar eens serieus. Niet altijd is de methode kosher, wanneer je het wel lekker allemaal met elkaar eens bent. Ik bespeur geen spoortje van enige christelijke broederschap bij het kameraadschappelijk wegserveren van die grote schare vervallen christenen in Duitsland.

Ik weet inderdaad niet alle ins en outs. Maar ik lever gewoon kritiek op de dingen die ik wel kan weten. En dat is dat ds. Sonnevelt zonder enige reserve de harde kritiek van ds. Merk overneemt en graag verspreidt. That's all. Ga me de mond niet snoeren!

Hoe zou jij het vinden als een criticaster uit jouw kerk, waar jij naar eer en geweten de scepter zwaait, aan mij vraagt of ik zijn openlijke kritiek op jouw bestuur rechtstreeks in mijn orgaan zou willen plaatsen en ik dat ook gretig zou doen?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: kerk

Berichtdoor DeDwaler » 03 jan 2019 00:35

Gravo schreef:Ik weet inderdaad niet alle ins en outs. Maar ik lever gewoon kritiek op de dingen die ik wel kan weten. En dat is dat ds. Sonnevelt zonder enige reserve de harde kritiek van ds. Merk overneemt en graag verspreidt. That's all. Ga me de mond niet snoeren!


Ik snoer je de mond niet, Gravo. Je leek een expert in het doorgronden van de beweegredenen van Merk en Sonnevelt, daarom vroeg ik ernaar. Ik haal wat jij schrijft allemaal niet uit die open brief. Het leek me meer een noodkreet van een Duitser over de stand van zaken in kerkelijk Duitsland en geen veer in ehhh, nee.

Gravo schreef:Hoe zou jij het vinden als een criticaster uit jouw kerk, waar jij naar eer en geweten de scepter zwaait, aan mij vraagt of ik zijn openlijke kritiek op jouw bestuur rechtstreeks in mijn orgaan zou willen plaatsen en ik dat ook gretig zou doen?


We weten toch niet wat Merk wel en niet heeft gedaan? De man is rechter, dus het lijkt me nogal stug dat het een flapuit is of iemand die lichtzinnig te werk gaat. Hij schrijft, net als Sonnevelt, onder eigen naam en daarmee stelt hij zich ook kwetsbaar op. Al met al geen reden voor mij om aan te nemen dat de motieven onzuiver zouden zijn. Als je kritiek en zorgen terecht zijn, maar geen gehoor krijgt, waarom zou je het dan niet van de daken schreeuwen?
.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten