Chaya schreef:Nee, bouwen op zand betekent dat het ware Fundament ontbreekt!
Men kan zich geloof toeëigenen, terwijl dit niet bevestigd is door de Heere zelf!
Ook wel het tijdgeloof genoemd (bijv. als iemand de dood in de ogen kijkt, dan een belofte doet, vervolgens geneest en het vergeet)
We weten dat dit bestaat, omdat God tegen velen zal zeggen: Ga weg, Ik heb u nooit gekend, terwijl ze toch van alles had gedaan in Zijn Naam. Dachten ze!
Ik citeer rechtstreeks uit de Bijbel, en jij zegt nee? Lees Matt. 7.
En tegen de
wetsverkrachters zal hij zeggen ik heb u nooit gekend. ''Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!"
Maar laat maar want dit is off topic.
Chaya schreef:Gisteren is er gepreekt over Anna, Zij wordt vaak in deze discussies naar voren geschoven als de profetes, het voorbeeld dat het wel geoorloofd is.
Maar als we de Bijbel goed lezen staat er niet dat zij profeteerde:
Dus omdat er niet met zoveel woorden staat dat Anna profeteerde moet dat bewijzen dat vrouwen niet mogen profeteren?
Er zijn meer mensen dan Anna. En als iemand op een bepaald moment iets niet doet volgt daar uiteraard helemaal niet uit dat iedereen dat voorbeeld volgen moet.
Paulus geeft nota bene aanwijzingen
hoe hij wil dat vrouwen profeteren, dus hij gaat er gewoon van uit
dat ze profeteren.
Chaya schreef:En dan nog iets, als je haar toch onder de profetessen wil scharen, een profeet verrichtte geen sacrale handelingen in de tempel.
Profetie is wel een ambt, maar niet gebonden aan het heiligdom.
O ja, is profetie een ambt? Profetie is volgens de Bijbel Gods woorden doorgeven, en woorden spreken van opbouw, vermaning en troost; en toekomste dingen voorspellen.
Als je profetie een ambt wil noemen is het een ambt van alle gelovigen.
Ook zijn alle gelovigen een uitverkoren geslacht, een koninklijk
priesterschap, een heilig volk.
En sacrale handelingen, waar in de Bijbel staat dat trouwens?
Dopen bijvoorbeeld werd ook gewoon door andere gelovigen, die geen officiele functie hadden, gedaan.
Verder, wij hebben helemaal geen heiligdom. Gelovigen zijn zelf de tempel staat er in de Bijbel. Een tempel waar de Geest in woont.
Chaya schreef:In het N.T. zijn de mensen in de gemeente wel wat mondiger geworden, maar nog steeds kunnen we niet lezen dat een vrouw voorging, noch een vrouwelijke apostel, noch een vrouwelijke evangelist.
Apostel: Groet Andronikus en
Junia, mijn volksgenoten die met mij in de gevangenis hebben gezeten, die als
apostelen (meervoud) veel aanzien genieten en die eerder dan ik één met Christus zijn geworden.
Onderwijs: En toen Aquila en
Priscilla hem gehoord hadden, namen zij hem apart en legden hem de weg van God nauwkeuriger uit.
Verder, als er iets
niet gebeurt is dat geenszins een bewijs dat
dat verboden zou zijn.
Het zegt eerder iets over de cultuur van die tijd. Vrouwen kregen amper onderwijs, logisch dat het dan niet gebruikelijk was dat zij onderwijs gaven. Om onderwijs te geven zul je eerst zelf de kennis moeten hebben.
Daar komt bij dat het woord van vrouwen geen gezag had. Ze mochten niet eens getuigen.
Die dingen zijn in onze cultuur verandert, net als veel andere dingen waar we ons gewoon aan aanpassen.
En dat aanpassen is niet iets van deze laatste tijd, maar dat is er altijd al geweest.
Chaya schreef:En dan in 1 Tim, lezen we:
11 Een vrouw moet zich laten onderwijzen in stilheid, in alle onderdanigheid.
12 Want ik sta niet toe dat een vrouw onderwijs geeft, en ook niet dat zij de man overheerst, maar ik wil dat zij zich stil houdt.
13 Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.
14 En niet Adam is misleid, maar de vrouw is, toen zij misleid werd, tot overtreding gekomen.
15 Maar zij zal in de weg van het baren van kinderen zalig worden, als zij blijft in geloof, liefde en heiliging, gepaard met bezonnenheid.
Best sneu voor vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen. Verder volkomen in tegenspraak met het evangelie van Jezus Christus.
Ik sluit mij aan bij de Bijbelschappers die deze brief toeschrijft aan iemand die onder de naam van Paulus schreef om zijn schrijven meer gezag toe te kennen.
Chaya schreef:Beste Naamloos, DIT is het gebod van God. En dat wij het in onze cultuur hier niet meer mee eens zijn, wil niet zeggen dat wij het recht hebben om de Bijbel naadloos aan te passen aan onze wensen. En wie aan de Boodschap gaat tornen, ontkracht het Woord.
Ik doe niet aan aanpassingen van de Bijbel. Ik laat alles netjes staan zoals het er staat.
Door al het cultuur-ruis uit de Bijbeltijd lees ik de Bijbelse boodschap. De boodschap van liefde, genade, vergeving, mededogen ... enz.
Het ruis laat ik liggen, de boodschap neem ik mee naar onze cultuur.
En het ruis van onze cultuur mogen de mensen uit de volgende generaties weer lekker achter zich laten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)