"onhaalbaar", nobel streven

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

"onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor elburger » 06 dec 2018 12:44

Onze minister van infrastructuur en waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen heeft in samenwerking met betrokken maatschappelijke organisaties besloten de verkeersveiligheid aan te pakken en te streven naar 0 verkeersslachtoffers.
Een prima streven, iedere verkeersdode is er 1 teveel.
Men gaat o.a. bestuurders met alcohol op die een ongeluk veroorzaken, zwaarder straffen.
De alcoholpromillages gaan ook gelden voor bestuurders van snor- en bromfietsen en brommobielen.
Een helmplicht voor fietsers komt er niet.
Een gemiste kans.
Tevens vind ik het een gemiste kans om berichtgeving omtrend snelheidscontroles te verbieden.

Ik kan nog wel even verder gaan met het opsommen van zaken dewelke een positieve invloed kynnen hebben op de verkeersveiligheid, maar dat laat ik graag over aan de topic reageerders.
Punt is, denk ik, dat NUL verkeersdoden een utopie is.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Yoshi

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor Yoshi » 06 dec 2018 12:48

Een onhaalbaar doel stellen zal resulteren in constante teleurstelling en uiteindelijk desinteresse. 0 is onrealistisch en onhaalbaar.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor StillAwake » 07 dec 2018 09:26

Yoshi schreef:Een onhaalbaar doel stellen zal resulteren in constante teleurstelling en uiteindelijk desinteresse. 0 is onrealistisch en onhaalbaar.

Aan de andere kant staat het ook zo stom om te roepen dat je voor een bepaald aantal gaat.
Natuurlijk moet het doel 0 ongevallen zijn.
Haalbaar? welnee. Maar als er een ander "target" gesteld zou zijn viel iedereen daar weer overheen. Dan zou het niet ambitieus genoeg zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Yoshi

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor Yoshi » 07 dec 2018 09:43

StillAwake schreef:Aan de andere kant staat het ook zo stom om te roepen dat je voor een bepaald aantal gaat.
Natuurlijk moet het doel 0 ongevallen zijn.
Haalbaar? welnee. Maar als er een ander "target" gesteld zou zijn viel iedereen daar weer overheen. Dan zou het niet ambitieus genoeg zijn...

Je zou een percentage op korte termijn kunnen benoemen. Aan het eind van deze regeerperiode willen we 25% minder verkeersdoden hebben bereikt. Dan maak je het smart en kan je erop afgerekend worden.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor coby6 » 07 dec 2018 09:44

Yoshi schreef:Een onhaalbaar doel stellen zal resulteren in constante teleurstelling en uiteindelijk desinteresse. 0 is onrealistisch en onhaalbaar.

Dat is alleen haalbaar als je iedereen verbiedt om auto te rijden en te fietsen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor coby6 » 07 dec 2018 09:46

elburger schreef:Een helmplicht voor fietsers komt er niet.
Een gemiste kans.

Geen fietshelm een gemiste kans??
Laat wandelaars ook verplicht een helm opzetten dan.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor StillAwake » 07 dec 2018 09:49

Yoshi schreef:Je zou een percentage op korte termijn kunnen benoemen. Aan het eind van deze regeerperiode willen we 25% minder verkeersdoden hebben bereikt. Dan maak je het smart en kan je erop afgerekend worden.

Dat kan, maar ook die 25% is teveel.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor StillAwake » 07 dec 2018 09:50

coby6 schreef:Dat is alleen haalbaar als je iedereen verbiedt om auto te rijden en te fietsen.

Voetgangers verongelukken soms ook.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor StillAwake » 07 dec 2018 09:54

coby6 schreef:Geen fietshelm een gemiste kans??
Laat wandelaars ook verplicht een helm opzetten dan.

Die verplichte fietshelm komt er waarschijnlijk sneller dan je denkt.
Of het echt een meerwaarde voor de veiligheid biedt kun je je afvragen, maar zeker bij wielrenners is een dergelijke verplichting niet onverstandig.

Overigens: als je wielrennen op de openbare weg verbied ben je waarschijnlijk effectiever bezig dan door middel van het verplicht stellen van een helm.
Als je die gasten in groepen ziet rijden lijkt het wel alsof alle vormen van nadenken in het groepsgevoel verloren zijn gegaan...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor elburger » 07 dec 2018 15:16

Ik lees best wel interessante discussiepunten.
De fietshelm, waarvan coby reageerde met:

Geen fietshelm een gemiste kans??
Laat wandelaars ook verplicht een helm opzetten dan.


Ik bedoel, misschien schreef ik het onduidelijk, maar ik vind dat het een gemiste kans is dat men met de nieuwe aanpak een fietshelm NIET verplicht.
Dit is een van de eerste zaken die verplicht moeten worden.
Dit mede omdat het aantal E-Bikes razend snel toeneemt en als gevolg daarvan de hoge snelheden die behaalt kunnen worden, met alle gevolgen van dien als er zich ongelukken voordoen.
Het aantal slachtoffers dat hersenletsel oploopt neemt nu al toe.

Doorgaan de op dit punt kun je je afvragen of "snelle fietsen"/ c.q. wielrenners nog wel op een fietspad thuis horen.

Een ander punt waarop m.i. veel winst gehaald kan worden, - minder ongevallen - is de snelheid op 80- en 100km wegen.
Ik ben dagelijks best wel veel onderweg.
Eén zaak waar ik mij bijzonder aan stoor is het vermelden van snelheidscontroles.
Men heeft jaren geleden de "verklikkers" van snelheidscontroles en flitspalen verboden, maar men kan iedere 30 min op de radio horen waar en met welk voertuig de snelheidscontroles worden uitgevoerd.
Ik heb hierover enige jaren geleden met de burgemeester van mijn gemeente - opvraag van hem aan de burgerij - van gedachten gewisseld.
Als regio voorzitter van de VVN, beaamde hij het probleem, alleen kan hij er niets tegen doen.
Ik heb hem het advies gegeven om meer met een "lasergun" te gaan werken.
Je hoeft geen uren op dezelfde plaats te staan en de informatie kans in praktisch nihil, totdat men gaat seinen met licht dat er een controle staat.
Ook hierop kun je een pv schrijven want onnodig grootlicht gebruiken is strafbaar.
Het probleem van statische snelheidscontroles is dat men 100 m voordat de auto bij die controle komt men vol op de rem gaat en 50 m na de controle weer volop het gas.
Nu zijn er op 1 van die wegen al diverse ongevallen gebeurd de laatste jaren met verschillende doden ten gevolge.
Maar men doet er niets aan, waardoor de weg gevaarlijk blijft en ik regelmatig de meest gevaarlijke capriolen zie door inhalers e.

Wat betreft één mening zijn wij allen gelijkelijk gestemd, 0 doden is een onmogelijk streven.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik laat u allen graag uw "fantasie", uw eigen waarnemingen gebruiken om hier verder over/op te reageren.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor StillAwake » 07 dec 2018 15:26

elburger schreef:Ik lees best wel interessante discussiepunten.
De fietshelm, waarvan coby reageerde met:



Ik bedoel, misschien schreef ik het onduidelijk, maar ik vind dat het een gemiste kans is dat men met de nieuwe aanpak een fietshelm NIET verplicht.
Dit is een van de eerste zaken die verplicht moeten worden.
Dit mede omdat het aantal E-Bikes razend snel toeneemt en als gevolg daarvan de hoge snelheden die behaalt kunnen worden, met alle gevolgen van dien als er zich ongelukken voordoen.
Het aantal slachtoffers dat hersenletsel oploopt neemt nu al toe.

Doorgaan de op dit punt kun je je afvragen of "snelle fietsen"/ c.q. wielrenners nog wel op een fietspad thuis horen.

Een ander punt waarop m.i. veel winst gehaald kan worden, - minder ongevallen - is de snelheid op 80- en 100km wegen.
Ik ben dagelijks best wel veel onderweg.
Eén zaak waar ik mij bijzonder aan stoor is het vermelden van snelheidscontroles.
Men heeft jaren geleden de "verklikkers" van snelheidscontroles en flitspalen verboden, maar men kan iedere 30 min op de radio horen waar en met welk voertuig de snelheidscontroles worden uitgevoerd.
Ik heb hierover enige jaren geleden met de burgemeester van mijn gemeente - opvraag van hem aan de burgerij - van gedachten gewisseld.
Als regio voorzitter van de VVN, beaamde hij het probleem, alleen kan hij er niets tegen doen.
Ik heb hem het advies gegeven om meer met een "lasergun" te gaan werken.
Je hoeft geen uren op dezelfde plaats te staan en de informatie kans in praktisch nihil, totdat men gaat seinen met licht dat er een controle staat.
Ook hierop kun je een pv schrijven want onnodig grootlicht gebruiken is strafbaar.
Het probleem van statische snelheidscontroles is dat men 100 m voordat de auto bij die controle komt men vol op de rem gaat en 50 m na de controle weer volop het gas.
Nu zijn er op 1 van die wegen al diverse ongevallen gebeurd de laatste jaren met verschillende doden ten gevolge.
Maar men doet er niets aan, waardoor de weg gevaarlijk blijft en ik regelmatig de meest gevaarlijke capriolen zie door inhalers e.

Wat betreft één mening zijn wij allen gelijkelijk gestemd, 0 doden is een onmogelijk streven.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik laat u allen graag uw "fantasie", uw eigen waarnemingen gebruiken om hier verder over/op te reageren.


Die snelheidscontroles moeten juist op andere plaatsen uitgevoerd worden.
Zet zo'n paal neer bij een school, in een gevaarlijke bocht, op een woonerf of in de binnenstad.

Maar nu, met palen op plaatsen waar te hard rijden niet heel gevaarlijk is, maar de gemiddelde overtredingssnelheid wat hoger ligt komt het alleen maar over als het spekken van de staatskas.
En dat ligt dicht tegen diefstal aan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor elburger » 07 dec 2018 16:26

@StillAwake

Een flitspaal waar dan ook neerzetten is een probleem oplossen voor 100 m.
Heb een zwager werken bij de politie en hij is ook regionaal hoofdbestuurder.
Heb het er wel eens met hem over gesproken.
In de buurt van scholen bijv. wordt voor 80% te hard gereden door wijkbewoners en ouders die kinderen ophalen of wegbrengen.

Wat betreft snelheidsovertredingen, het volgende.
Als je een bekeuring krijgt omdat je 3 km te snel hebt gereden dan heb je respectievelijk bij 50, 55 gereden, bij 80, 86 en bij 100, 106km p.u.
Ook ik neem deze risico's want ik rij bijna altijd, cruisecontrol, 80/85.
Diefstal?, spekken staatskas?
Ten dele kan ik mij hier wel in vinden.
In vergelijking met Duitsland betaal je hier exorbitante bedragen.
Ook hier is m.i. wel iets anders op te verzinnen waarbij gelt, hoe vaker, hoe zwaarder.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor StillAwake » 11 dec 2018 12:33

elburger schreef:@StillAwake

Een flitspaal waar dan ook neerzetten is een probleem oplossen voor 100 m.
Heb een zwager werken bij de politie en hij is ook regionaal hoofdbestuurder.
Heb het er wel eens met hem over gesproken.
In de buurt van scholen bijv. wordt voor 80% te hard gereden door wijkbewoners en ouders die kinderen ophalen of wegbrengen.

Wat betreft snelheidsovertredingen, het volgende.
Als je een bekeuring krijgt omdat je 3 km te snel hebt gereden dan heb je respectievelijk bij 50, 55 gereden, bij 80, 86 en bij 100, 106km p.u.
Ook ik neem deze risico's want ik rij bijna altijd, cruisecontrol, 80/85.
Diefstal?, spekken staatskas?
Ten dele kan ik mij hier wel in vinden.
In vergelijking met Duitsland betaal je hier exorbitante bedragen.
Ook hier is m.i. wel iets anders op te verzinnen waarbij gelt, hoe vaker, hoe zwaarder.

Klopt dat een flitspaal slechts voor 100 meter werkt. Toch staan die dingen vaak op plaatsen waar vaak te hard gereden wordt, in plaats van op plaatsen waar dat hard rijden daadwerkelijk gevaarlijk is (daar liggen de te innen boete te lag om de investering van een flitspaal te doen).
En ook die ouders die te hard rijden, of die wijkbewoners (logisch, want die rijden er ook het vaakst) zijn daarmee een gevaar op de weg. En Mogen daar best voor beboet worden.
En voor wat betreft je "snelheid na correctie": Dat is om de meetfout uit te bannen. De apparatuur van de politie is minder nauwkeurig dan dat ze denken dat deze is. Als je een boete krijgt voor 53 km/h heb je TUSSEN de 53 en 57 gereden.
En of onze boetebedragen zo exorbitant zijn: ik vind het an sich wel meevallen, het is alleen dat de locaties waarop de boetes uitgeschreven worden vooral gebaseerd zijn op financieel gewin in plaats van de verkeersveiligheid waaardoor mensen ze hoog vinden.
Rij in Duitsland maar eens te hard langs werkzaamheden. Je boete is hoger dan hier.
Rij in Duitsland maar eens te hard langs een school (als er een paal bij staat), je boete is hoger dan wanneer je dezelfde overtreding in the middle of nowhere begaat.

Goed dat er politie is, en je zult mij ook niet horen zeggen dat een politieman per definitie een dief is, het systeem lijkt daarentegen wel verdacht veel op diefstal.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor elburger » 12 dec 2018 21:22

Het lijkt er op dat men in de 2e kamer binnenkort met een wetsvoorstel komt om snorfietsers te verplichten een helm te laten dragen tijdens het besturen van hun voertuig. Een prima voorstel! Echter, zou het ook niet wenselijk zijn om fietsers een verplichte helm plicht op te leggen. Velen, ouderen en jongeren maken gebruik van fietsen met trapondersteuning. Heb al meerdere malen gezien wat de gevolgen zijn van een val/botsing met deze voertuigen. Ook bij dit soort ongelukken zijn hoofd gerelateerde verwondingen vaak ernstig. Er zijn landen waar het al verplicht is. Toch weer een punt waarmee je ernstige kwetsuren kunt voorkomen, al zal het overgrote deel van deze weggebruikers het onzin vinden.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor StillAwake » 13 dec 2018 09:28

elburger schreef:Het lijkt er op dat men in de 2e kamer binnenkort met een wetsvoorstel komt om snorfietsers te verplichten een helm te laten dragen tijdens het besturen van hun voertuig. Een prima voorstel! Echter, zou het ook niet wenselijk zijn om fietsers een verplichte helm plicht op te leggen. Velen, ouderen en jongeren maken gebruik van fietsen met trapondersteuning. Heb al meerdere malen gezien wat de gevolgen zijn van een val/botsing met deze voertuigen. Ook bij dit soort ongelukken zijn hoofd gerelateerde verwondingen vaak ernstig. Er zijn landen waar het al verplicht is. Toch weer een punt waarmee je ernstige kwetsuren kunt voorkomen, al zal het overgrote deel van deze weggebruikers het onzin vinden.

Mee eens.
Maar even een gewetensvraag: heb jijzelf een fietshelm?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten