gele hesjes

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

gele hesjes

Berichtdoor elburger » 04 dec 2018 12:43

De " gele hesjes" domineren sinds een paar weken het wereldnieuws, terwijl dit in 1e instantie een Franse interne aangelegenheid was. Echter, ook in België en Nederland zijn protestacties van de " gele hesjes". Waar het in Frankrijk nog
al uitloopt op zware rellen, in Franstalig België in mindere mate, blijft het in ons land beperkt en ordelijk. Waarom is die bewging " gele hesjes" eigenlijk ontstaan. In 1e instantie omdat men de belasting op benzine en diesel maar weer eens verhoogde. Dit was de aanleiding, echter het probleem in Frankrijk ligt veel dieper. Het verschil tussen arm en rijk groeit, dit terwijl Macron had beloofd het verschil kleiner te doen worden. Als men ervan uitgaat dat een pensioen in Frankrijk netto €800 is en de prijzen voor het levensonderhoud hoger liggen als in Nederland, dan kunt u er wel uit opmaken dat de bestedingsruimten marginaal zijn. Waar zit nu het verschil met Nederland. Wel, Nederland heeft een " goed pensioenstelsel.
Ten 2e, de Nederlander klaagt wel, maar gaat niet massaal de straat op. Dit weet men ook in Den Haag. Vandaar dat het hier voorlopig nog kalm blijft.
Even terug naar Frankrijk.
De rellen worden vooral begaan door extreem linkse " professionele " activisten.
Het is erg gemakkelijk om extreem rechts de schuld te geven, die er ook wel tussen gezeten zullen hebben, maar het overgrote deel is links georiënteerd. Politiek gezien is het voor de Franse regering gemakkelijker om "rechts" te beschuldigen.
Rechts heeft overal een slechte naam in in diverse Europese landen is er een politiek cordon om met rechts in een regering te zitten.
Stelling na deze is dat de " gewone mens" het hier en elders in Europa steeds minder accepteert dat de kloof tussen arm en rijk groeit.
Mijn opvatting in deze is.
Ook in Nederland is het eens genoeg!
Ook hier heerst "veel verborgen" armoede
Vanuit het christelijk perspectief van hen die ons vertegenwoordigen in de 2e en 1e kamer, komt hier véél te weinig van naar voren.
Kom op CDA en CU, verloochen jullie christelijke principes niet in deze.
Het hoeft niet Nederland eerst te zijn, vluchtelingen zijn welkom, maar denk ook eens al het stille verdriet van menig Nederlander.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Yoshi

Re: gele hesjes

Berichtdoor Yoshi » 04 dec 2018 13:04

Ik zie niet in wat het CDA en de CU fout zouden doen of waar ze hun christelijke identiteit in deze verloochenen.

In Nederland hebben we het vrij goed voor elkaar, ook de onderklasse. Beter kan altijd natuurlijk en daar wordt ook aan gewerkt.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: gele hesjes

Berichtdoor elbert » 04 dec 2018 16:32

Yoshi schreef:Ik zie niet in wat het CDA en de CU fout zouden doen of waar ze hun christelijke identiteit in deze verloochenen.

In Nederland hebben we het vrij goed voor elkaar, ook de onderklasse. Beter kan altijd natuurlijk en daar wordt ook aan gewerkt.
Vergelijk de koopkrachtplaatjes van verschillende Europese regio's eens:
Afbeelding
Dan blijkt dat Nederland het helemaal niet zo geweldig doet. We hangen ergens in de middenmoot. Dat komt met name door de hoge belastingdruk hier.
We zitten ongeveer op het niveau van het Franse platteland. Dan is ook te begrijpen dat de onvrede die er ook in ons land is, een vergelijkbare voedingsbodem heeft als in Frankrijk.

Dat is nog maar de kwestie koopkracht, die de komende tijd nog verder onder druk zal komen te staan door zaken als klimaatbeleid. Dat gaat vele miljarden kosten zonder dat de burgers er iets tastbaars voor terug krijgen. Dan hebben we ook nog zaken als migratie, cultuur (denk aan zaken als politiek correct taalgebruik, de zwarte piet discussie enz.), de nadruk op de EU ten koste van het eigen land enz., wat er allemaal voor zorgt dat mensen het gevoel krijgen dat ze een vreemde in eigen land beginnen te worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: gele hesjes

Berichtdoor StillAwake » 04 dec 2018 16:54

elbert schreef:Vergelijk de koopkrachtplaatjes van verschillende Europese regio's eens:
Afbeelding
Dan blijkt dat Nederland het helemaal niet zo geweldig doet. We hangen ergens in de middenmoot. Dat komt met name door de hoge belastingdruk hier.
We zitten ongeveer op het niveau van het Franse platteland. Dan is ook te begrijpen dat de onvrede die er ook in ons land is, een vergelijkbare voedingsbodem heeft als in Frankrijk.

Dat is nog maar de kwestie koopkracht, die de komende tijd nog verder onder druk zal komen te staan door zaken als klimaatbeleid. Dat gaat vele miljarden kosten zonder dat de burgers er iets tastbaars voor terug krijgen. Dan hebben we ook nog zaken als migratie, cultuur (denk aan zaken als politiek correct taalgebruik, de zwarte piet discussie enz.), de nadruk op de EU ten koste van het eigen land enz., wat er allemaal voor zorgt dat mensen het gevoel krijgen dat ze een vreemde in eigen land beginnen te worden.

Noorwegen doet het fors beter dan Nederland. Toch betaalde ik daar meer belasting dan hier.
Duitsland doet het fors beter, toch is daar heel veel meer (zichtbare) armoede (ook in het donkerrode Hamburg).
Ik weet niet precies hoe deze getallen opgebouwd zijn, maar Nederland is een stuk welvarender dan Duitsland.
Althans, in de tijd dat ik er woonde (Hamburg) viel de armoede mij meer op dan in Nederland (Rotterdam).
Ik heb in Noorwegen gewoond, dat is inderdaad een stuk rijker en welvarender.
Daarnaast in Rusland gewoond (Murmansk), en dat ze daar zo weinig in opstand komen is me echt een raadsel ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: gele hesjes

Berichtdoor StillAwake » 04 dec 2018 17:02

elbert schreef:Dat komt met name door de hoge belastingdruk hier.

Overigens: dankzij onze wat hogere belastingdruk hebben we hier een goede gezondheidszorg (in een Frans ziekenhuis wil je echt niet liggen).
Dankzij onze hogere belastingdruk hebben we een wegennet wat over het algemeen prima in orde is. Belgie kan daar een puntje aan zuigen...
Dankzij onze hogere belastingdruk hebben ook de absolute minima te eten (Duitsland kent niet eens zoiets als een minimumloon, en hoe de bijstand er daar uitziet wil je echt niet weten).
Dankzij onze hogere belastingdruk krijgt oom agent ook redelijk betaald, en is de corruptie minder dan in Frankrijk, Duitsland, Belgie, het Verenigd Koninkkrijk en Italie.

Koopkracht is leuk, maar lang niet alles...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Yoshi

Re: gele hesjes

Berichtdoor Yoshi » 04 dec 2018 18:49

StillAwake schreef:Overigens: dankzij onze wat hogere belastingdruk hebben we hier een goede gezondheidszorg (in een Frans ziekenhuis wil je echt niet liggen).
Dankzij onze hogere belastingdruk hebben we een wegennet wat over het algemeen prima in orde is. Belgie kan daar een puntje aan zuigen...
Dankzij onze hogere belastingdruk hebben ook de absolute minima te eten (Duitsland kent niet eens zoiets als een minimumloon, en hoe de bijstand er daar uitziet wil je echt niet weten).
Dankzij onze hogere belastingdruk krijgt oom agent ook redelijk betaald, en is de corruptie minder dan in Frankrijk, Duitsland, Belgie, het Verenigd Koninkkrijk en Italie.

Koopkracht is leuk, maar lang niet alles...

Dat bedoel ik dus ook te zeggen. Maar of de corruptie daadwerkelijk minder is durf ik te betwijfelen, zelfs openlijk corrupte tweede kamerleden (zoals Pechtol onlangs 2 keer) worden niet aangepakt.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: gele hesjes

Berichtdoor StillAwake » 04 dec 2018 19:28

Yoshi schreef:Dat bedoel ik dus ook te zeggen. Maar of de corruptie daadwerkelijk minder is durf ik te betwijfelen, zelfs openlijk corrupte tweede kamerleden (zoals Pechtol onlangs 2 keer) worden niet aangepakt.

Dat is in Frankrijk nog veel gekker hoor...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Yoshi

Re: gele hesjes

Berichtdoor Yoshi » 04 dec 2018 19:45

StillAwake schreef:Dat is in Frankrijk nog veel gekker hoor...

Openlijker. Ik denk dat het onder de streep niet zo veel verschilt. Wij Nederlanders zijn al lang niet meer het beste jongetje van de klas.

Yoshi

Re: gele hesjes

Berichtdoor Yoshi » 04 dec 2018 20:06

Ik zag in mijn Twitter tijdlijn dat er een persoon met geel hesje vandaag van de publieke tribune bij de 2e kamer is geplukt. Ik wist niet dat er kledingvoorschriften waren die dat verbieden.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: gele hesjes

Berichtdoor StillAwake » 04 dec 2018 20:12

Yoshi schreef:Openlijker. Ik denk dat het onder de streep niet zo veel verschilt. Wij Nederlanders zijn al lang niet meer het beste jongetje van de klas.

Nooit geweest.
In Frankrijk zal de politie eerder vragen of je ze wat geld toe wilt stoppen in ruil voor het door de vingers zien van een overtreding.
In Nederland nog niet meegemaakt.
Corruptie in de politiek komt wel veel voor in NL, maar dat zie je overal.
Wethouders met het mooiste huis van een nieuwbouwproject, ambtenaren die over bouwvergunningen gaan met dure auto's, je ziet het overal...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: gele hesjes

Berichtdoor elbert » 05 dec 2018 07:28

StillAwake schreef:Noorwegen doet het fors beter dan Nederland. Toch betaalde ik daar meer belasting dan hier.
Duitsland doet het fors beter, toch is daar heel veel meer (zichtbare) armoede (ook in het donkerrode Hamburg).
Ik weet niet precies hoe deze getallen opgebouwd zijn, maar Nederland is een stuk welvarender dan Duitsland.
Althans, in de tijd dat ik er woonde (Hamburg) viel de armoede mij meer op dan in Nederland (Rotterdam).
Ik heb in Noorwegen gewoond, dat is inderdaad een stuk rijker en welvarender.
Daarnaast in Rusland gewoond (Murmansk), en dat ze daar zo weinig in opstand komen is me echt een raadsel ;-)
Het gaat in dit plaatje over het gemiddeld besteedbaar inkomen. Dat is, neem ik aan, uitgedrukt in het aantal euro's dat je tot je beschikking hebt om uit te geven.
Hierin is niet meegenomen:
- het prijsniveau in de verschillende landen (in Zwitserland heb je een hoog besteedbaar inkomen, maar ook enorm hoge prijzen).
- het niveau van de algemene voorzieningen (zorg, vervoer enz.)
- de inkomensverschillen tussen arm en rijk binnen landen.

Dus je opmerkingen kunnen best kloppen, terwijl deze cijfers dat ook doen.

Om op het onderwerp terug te komen, hier een goed stuk over de rellen in Frankrijk (in het Engels): https://www.gatestoneinstitute.org/1336 ... on-disdain
Het belangrijkste punt hierin: Macron behoort tot de Franse elite die zich bezighoudt met kosmopolitische zaken (zoals klimaatverandering enz.), terwijl de gewone Fransman het al heel wat vindt als hij het eind van de maand haalt zonder rood te staan. Dus terwijl Macron zich druk maakt over wat er het eind van deze eeuw kan gebeuren, maken de Fransen zich druk over het eind van de maand. Een typisch geval van de kloof tussen de politiek en de burger.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: gele hesjes

Berichtdoor StillAwake » 05 dec 2018 08:45

elbert schreef:Het gaat in dit plaatje over het gemiddeld besteedbaar inkomen. Dat is, neem ik aan, uitgedrukt in het aantal euro's dat je tot je beschikking hebt om uit te geven.
Hierin is niet meegenomen:
- het prijsniveau in de verschillende landen (in Zwitserland heb je een hoog besteedbaar inkomen, maar ook enorm hoge prijzen).
- het niveau van de algemene voorzieningen (zorg, vervoer enz.)
- de inkomensverschillen tussen arm en rijk binnen landen.

Dus je opmerkingen kunnen best kloppen, terwijl deze cijfers dat ook doen.
Het klopt wat je zegt, en ik twijfelde ook niet aan de cijfers. Dat Noorwegen donkerrood is verbaasde me ook niet. De inkomens liggen er erg hoog (nu ik in weer in Nederland werk verdien ik nog maar 43% van wat ik daar verdiende), terwijl het leven (als je op de Noorse wijze leeft) niet eens heel veel duurder is (als je op Nederlandse wijze wilt leven is het daar niet te betalen overigens).
Duitsland houdt de cijfers kunstmatig hoog door de mensen ide geen inkomen hebben (en ik meen ook degenen die een bijstandsuitkering hebben) buiten de cijfers te houden.
Het door jou aangehaalde Zwitserland ken ik alleen vanuit vakanties, het leven is er inderdaad onnoemelijk duur (als je op Nederlandse wijze met je boodschappen omgaat).
elbert schreef:Om op het onderwerp terug te komen, hier een goed stuk over de rellen in Frankrijk (in het Engels): https://www.gatestoneinstitute.org/1336 ... on-disdain
Het belangrijkste punt hierin: Macron behoort tot de Franse elite die zich bezighoudt met kosmopolitische zaken (zoals klimaatverandering enz.), terwijl de gewone Fransman het al heel wat vindt als hij het eind van de maand haalt zonder rood te staan. Dus terwijl Macron zich druk maakt over wat er het eind van deze eeuw kan gebeuren, maken de Fransen zich druk over het eind van de maand. Een typisch geval van de kloof tussen de politiek en de burger.

Daar heb je (of heeft dat artikel) zeker een punt. Een kloof die in Frankrijk al heel snel ontstaat, omdat daar tevens een enorm verschil in opleidingsniveau bestaat.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: gele hesjes

Berichtdoor elbert » 07 dec 2018 13:13

Intussen dreigt morgen een veldslag in Frankrijk tussen de gele hesjes en de Franse ordetroepen. Ik hoop maar dat het met een sisser afloopt.
De approval rating van president Macron staat nu op 18%. Historisch laag.
Ter vergelijking: die van Trump staat nu in de VS op 50%, eigenlijk heel normaal voor een president.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: gele hesjes

Berichtdoor StillAwake » 07 dec 2018 13:19

elbert schreef:Intussen dreigt morgen een veldslag in Frankrijk tussen de gele hesjes en de Franse ordetroepen. Ik hoop maar dat het met een sisser afloopt.
De approval rating van president Macron staat nu op 18%. Historisch laag.
Ter vergelijking: die van Trump staat nu in de VS op 50%, eigenlijk heel normaal voor een president.

Frankrijk is in de kern van de staat behoorlijk anarchistisch ingesteld.
Vrijheid, gelijkheid en broederschap, de waarden van de Franse revolutie, zijn daar nog steeds behoorlijk heilig.
En dat heeft zijn weerslag op veel fransen. Anarchie zit veel mensen daar in het bloed.
Ik ken een aantal scheepskapiteins die om deze reden zo min mogelijk Fransen aan boord willen hebben. Deels omdat ze (de meesten, echt niet allemaal) slecht Engels spreken, maar deels ook vanwege het gegeven dat als ze het er even niet mee eens zijn dat er letterlijk niet meer mee valt samen te werken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: gele hesjes

Berichtdoor elbert » 07 dec 2018 16:40

@StillAwake: ik denk dat je nu alle Fransen teveel over 1 kam scheert. Als je naar de "gele hesjes" kijkt, dan zien we in Parijs een aantal extremisten aan het werk. Waarschijnlijk antifa en andere extreme groeperingen (zowel van links als rechts). Minder bekend is dat er door heel Frankrijk gedemonstreerd wordt door burgers die dit over het algemeen (uitzonderingen uiteraard daargelaten) ordelijk en vreedzaam doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten