diversiteit Gereformeerde kerken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ignotus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 nov 2018 08:58

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Ignotus » 08 nov 2018 14:59

gravo schreef:Jammer, je trekt het toch weer in het inhoudelijke. De woorden die je gebruikt zijn kennelijk beslist noodzakelijk, op een andere manier kan het niet worden gezegd.
Het is volgens mij toch een vergissing. Je zou de vraag kunnen stellen: hoe lang kunnen deze uitdrukkingen, puur taalkundig gezien, nog mee? Wanneer verliest een woord of een uitdrukking zijn functie en dus voor de toehoorders zijn betekenis? Dat is toch een reële vraag? Nu leg je toch weer de schuld van het niet kunnen begrijpen bij de generatie die deze taal niet machtig is.
Denk ook eens aan de steeds prangender vraag naar een begrijpelijker Statenvertaling of naar andere nieuwe vertalingen van de Bijbel. Dat heeft echt te maken met de wenkbrauwen die de jonge generatie fronst. Niet vanwege de inhoud, maar vanwege de archaïsche, onbegrepen taal. Op een dag zal het kennelijk anders moeten, onze taal. Pijnlijk voor wie in die taal is opgevoed, leeft en denkt, maar het is echt onvermijdelijk. De tijd gaat door. De taal verandert mee.
En als het onbegrip dan aan het tegenwoordige geestelijke onderwijs ligt, zoals jij zegt, dan ligt het volgens mij precies hieraan, dat men wél de klassieke benamingen netjes hanteert, de bekende begrippen, zegswijzen, uitdrukkingen en overgeërfde zinswendingen, maar dat men verzuimt om de betekenis daarvan helder en begrijpelijk te verwoorden in de taal die nu algemeen wordt toegepast. Daar spreekt ook een zekere luiheid uit. Alles is toch al gezegd in de juiste bewoordingen, denk men dan. Waarom zouden we dan nog de moeite nemen om dat opnieuw in de taal van nu te vertellen. En er spreekt ook een zekere angst uit. De angst die veel conservatieven aankleeft. Als we wat veranderen, veranderen we vast iets aan de inhoud. Dus dan maar niet doen. Maar juist dan kan het Kind met het badwater worden weggeworpen, vermoed ik. Omdat de afstand te groot wordt tussen de verouderde, maar geliefde taal en een nieuwe generatie die het wel hoort, maar niet snapt.
Genoeg hierover, denk ik.

gravo


Als bepaalde begrippen al decenia lang in de theologiebeoefening gangbaar zijn. dan vraag ik mij af aan wie het ligt dat het niet begrepen word. Allereerst heb ik gewezen op het onderwijs. Wordt onze geloofsleer nog aan de opkomende generatie ingescherpt? Het is te vrezen van niet. Termen als gerechtigheid, heiligheid, rechtvaardigmaking, wedergeboorte, Gods recht, waarheid moeten ingegraveerd worden bij onze jongeren. Net zo met de weg die de Heere doorgaans houdt om mensen van dood levend te maken. Anders gezegd: horen onze jongeren nog hoe God Zijn Volk bekeerd, dat Hij in de eeuwigheid verkoren heeft tot de zaligheid? Of moeten we hierin ook vrezen dat dit niet gedaan wordt? of nog erger dat het inzicht in Gods leidingen ontbreekt? Weten we nog wel hoe de Heere werkt?
Als tweede zou ik toch onze jongeren willen aanspreken op hun verantwoordelijkheid te vragen naar de waarheid. Onze jongeren zijn niet dom. Maar in de huidige maatschappij is alles consumeren. Het moet snel, efficient en niet te ingewikkeld. Gewoon doen. Nee, de waarheid van Gods Woord moet ingescherpt worden. Moet onderzocht worden. Daar moet de tijd voor genomen worden. Dat geldt ook voor de meest zuivere vertaling in het Nederlands; de Statenvertaling. Span je een beetje in; je zal er goed mee wezen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Johan100 » 08 nov 2018 16:21

Ignotus schreef: Anders gezegd: horen onze jongeren nog hoe God Zijn Volk bekeerd,


In het algemeen genomen rechtvaardigt Hij de goddelozen. Daartoe moet het Evangelie gepredikt worden. Dat we ergens van verlost moeten worden en gered moeten worden en dat de goede boodschap is dat er een Middel is ter ontkoming. Als de verderfengel bloed aan de deurpost van ons hart ziet, zal hij straks voorbijgaan. Al zijn we nog zo vroom/rechtzinnig, nog zo godsdienstig, al spreken we de talen der engelen, etc., geen bloed van het Lam aan de deurpost van ons hart betekent onze ondergang. Wie we ook zijn. Laten we daarvan diep doordrongen zijn en er iedereen op wijzen, jong en oud. En niet alleen beseffen, maar mensen aansporen om te zoeken daadwerkelijk gerechtvaardigd te worden door het geloof.

Ignotus schreef: Termen als gerechtigheid, heiligheid, rechtvaardigmaking, wedergeboorte, Gods recht, waarheid moeten ingegraveerd worden bij onze jongeren.

Ben het helemaal met je eens dat we begrippen als deze moeten kennen, ook zielsbevindelijk.
Bijvoorbeeld de heiligheid van God. Waar dit niet of nauwelijks meer ter sprake komt gaat het besef ervan ook weg.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

welling82

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor welling82 » 29 nov 2018 22:49

elburger schreef:Ik begrijp bar weinig van de benaming , gereformeerde kerken.
Door de versplintering is het zo'n warboel geworden dat ik er bijna geen touw meer aan kan vastknopen.
Kan iemand voor mij eens uit de doeken doen wat de lichtste stroming is en hoe die opbouw loopt naar bijv. oud ger.
Je hebt ger gem, oud ger. gemeenten, ger, kerken ned hersteld.
Nou ja, ik begrijp het nu al niet meer


Uit het volgende is in grote lijnen wel wat kloppende informatie te halen;

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gereformeerd_protestantisme (onder het kopje "Gereformeerd protestantisme per land" ziet men vlak boven het subkopje "Belgie" een chronologisch soort van lijstje met afsplitsingen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gereformeerd_protestantisme_in_Nederland (nog wat gegevens)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor elburger » 30 nov 2018 16:47

welling82 schreef

Uit het volgende is in grote lijnen wel wat kloppende informatie te halen;

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gereforme ... estantisme (onder het kopje "Gereformeerd protestantisme per land" ziet men vlak boven het subkopje "Belgie" een chronologisch soort van lijstje met afsplitsingen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gereforme ... _Nederland (nog wat gegevens)


Mijn hartelijke dank
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Yoshi

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Yoshi » 30 nov 2018 19:36

Deze verdeeldheid vind ik oprecht diep treurig. Ligt er geen 10 jarenplan klaar om de verdeeldheid binnen deze stroming te reduceren?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor StillAwake » 01 dec 2018 14:39

Yoshi schreef:Deze verdeeldheid vind ik oprecht diep treurig. Ligt er geen 10 jarenplan klaar om de verdeeldheid binnen deze stroming te reduceren?

Als je twee clubjes samenvoegt scheiden aan beide zijden de hardliners zich af.
In plaats van 1 samengestelde club heb je er dan 3, dieper in de loopgraven dan ooit...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Marnix » 02 dec 2018 00:28

Mwah, soms zijn dat soort clubjes wel marginaal
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor StillAwake » 03 dec 2018 09:50

Marnix schreef:Mwah, soms zijn dat soort clubjes wel marginaal

Soms wel, maar soms ook niet.
Uiteindelijk heeft het verleden uitgewezen dat het samengaan van 2 genootschappen resulteerd in de oprichting van 2 extremen naast de samenwerkende gemeenten.
Steeds marginaler, dat ben ik met je eens, maar aan de andere kant wel steeds versplinterder, en overtuigder van alleen het eigen gelijk.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2018 23:39

Dat kan, maar vaak is het dan maar een klein clubje bezwaarden die weggaan. Jammer, maar niet zoeken naar eenheid uit angst dat er een paar bezwaarden weggaan is voor mijn gevoel ook niet de goede insteek. Denk dat je ook wel kan inschatten of iets je hele gemeente of kerkveband uiteen laat vallen of dat er een enkeling weg gaat. En bovenal is het meest belangrijke dat we zoeken naar Gods wil en Hem willen volgen. Ik geloof dat we het dan niet kunnen laten zoals het nu is, wat we ervan gemaakt hebben maar de opdracht hebben om eenheid te zoeken, ook als er dan soms mensen weglopen. Natuurlijk moet dat niet ten koste gaan van de waarheid. Dat is altijd een spanningsveld. Aan de andere kant geloof ik niet dat je het altijd op alle vlakken met elkaar eens moet zijn om één te zijn in Christus.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor StillAwake » 04 dec 2018 08:45

Marnix schreef:Dat kan, maar vaak is het dan maar een klein clubje bezwaarden die weggaan. Jammer, maar niet zoeken naar eenheid uit angst dat er een paar bezwaarden weggaan is voor mijn gevoel ook niet de goede insteek. Denk dat je ook wel kan inschatten of iets je hele gemeente of kerkveband uiteen laat vallen of dat er een enkeling weg gaat. En bovenal is het meest belangrijke dat we zoeken naar Gods wil en Hem willen volgen. Ik geloof dat we het dan niet kunnen laten zoals het nu is, wat we ervan gemaakt hebben maar de opdracht hebben om eenheid te zoeken, ook als er dan soms mensen weglopen. Natuurlijk moet dat niet ten koste gaan van de waarheid. Dat is altijd een spanningsveld. Aan de andere kant geloof ik niet dat je het altijd op alle vlakken met elkaar eens moet zijn om één te zijn in Christus.

Meestal inderdaad een klein clubje, al is de HHK een recent voorbeeld van een wat grotere.
Inderdaad geen argument om niet naar eenheid te zoeken, maar wel een reden waarom deze eenheid steeds verder weg is.
Het aantal splintergroeperingen neemt namelijk toe, en hoe versplinterder hoe extremistischer.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2018 11:11

Ligt er een beetje aan. De PKN is ontstaan uit een fusie van 3 kerkverbanden en volgens mij is de HHK de enige afscheiding daarvan. Dus effectief waren er 3 kerkverbanden en zijn er nu 2. Of de eenheid dus steeds verder weg is vraag ik me af. Maar ook als het aantal verbanden niet kleiner wordt vraag ik me dat af, dat ligt er aan hoe je eenheid meet. Sstel, de GKV en de CGK gaan samen en in beide verbanden verlaat een klein groepje de kerk en begint een eigen kerkverband. Dan ga je effectief van 2 naar 3 verbanden. Maar als 115000 GKV-leden en 70000 CGK-leden meegaan in de fusie en in beide verbanden 2500 mensen zich afscheiden kan je denk ik niet stellen dat er meer verdeeldheid is ontstaan omdat je van 2 naar 3 verbanden bent gegaan. Er zijn dan ook 185000 leden van 2 kerkverbanden naar 1 kerkverband gegaan en de afgescheiden groep is dan marginaal. Dus eenheid en verdeeldheid zijn lastig meetbare begrippen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor StillAwake » 05 dec 2018 11:20

Marnix schreef:Ligt er een beetje aan. De PKN is ontstaan uit een fusie van 3 kerkverbanden en volgens mij is de HHK de enige afscheiding daarvan. Dus effectief waren er 3 kerkverbanden en zijn er nu 2. Of de eenheid dus steeds verder weg is vraag ik me af. Maar ook als het aantal verbanden niet kleiner wordt vraag ik me dat af, dat ligt er aan hoe je eenheid meet. Sstel, de GKV en de CGK gaan samen en in beide verbanden verlaat een klein groepje de kerk en begint een eigen kerkverband. Dan ga je effectief van 2 naar 3 verbanden. Maar als 115000 GKV-leden en 70000 CGK-leden meegaan in de fusie en in beide verbanden 2500 mensen zich afscheiden kan je denk ik niet stellen dat er meer verdeeldheid is ontstaan omdat je van 2 naar 3 verbanden bent gegaan. Er zijn dan ook 185000 leden van 2 kerkverbanden naar 1 kerkverband gegaan en de afgescheiden groep is dan marginaal. Dus eenheid en verdeeldheid zijn lastig meetbare begrippen.

Daarbij is ook de (volgens mij veel marginalere) Hersteld Gereformeerde kerk ontstaan. 3 uit 3 dus...
Als de getallen dermate marginaalzouden zijn heb je gelijk.
Aan GKv zijde zullen de getallen waarschijnlijk groter zijn, omdat de evangelischere stromingen waarschijnlijk niet in deze stap mee zouden kunnen gaan.
Aan CGK zijde zijn de getallen waarschijnlijk veel groter, omdat een BHP-hoek daar veel te veel moeite mee zou hebben. Sowieso is het verschil in ligging in de CGK vrij groot, waardoor een fusie al senl ook tot een splitising zal leiden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2018 10:15

Het was inderdaad een voorbeeld, ik zie het tussen de CGK en GKV landelijk niet snel tot een fusie komen, daarvoor zijn de verschillen met een deel van de CGK te groot. Plaatselijk, waar de verschillen vaak kleiner zijn ontstaan er wel veel samenwerkingen / fusies.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor StillAwake » 07 dec 2018 09:39

Marnix schreef:Het was inderdaad een voorbeeld, ik zie het tussen de CGK en GKV landelijk niet snel tot een fusie komen, daarvoor zijn de verschillen met een deel van de CGK te groot. Plaatselijk, waar de verschillen vaak kleiner zijn ontstaan er wel veel samenwerkingen / fusies.

Maar welke groeperingen zie jij dan wel binnen afzienbare tijd fuseren?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Speedy » 07 dec 2018 15:36

Marnix schreef:Het was inderdaad een voorbeeld, ik zie het tussen de CGK en GKV landelijk niet snel tot een fusie komen, daarvoor zijn de verschillen met een deel van de CGK te groot. Plaatselijk, waar de verschillen vaak kleiner zijn ontstaan er wel veel samenwerkingen / fusies.


Er moet maar eens een verschuiving komen, laten die samenwerkingsgemeenten maar GKV/NGK worden. Volgens mij wordt iedereen daar gelukkig van.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 32 gasten